Справа № 420/10055/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., учасники справи - не з`явилися, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «КОЛОС АГРО-2018» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому відповідно до заяви про збільшення позовних вимог від 15.09.2021 року просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688312/42002691 від 25.05.2021 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 30.06.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688311/42002691 від 25.05.2021 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 03.07.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688309/42002691 від 25.05.2021 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 07.07.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688310/42002691 від 25.05.2021 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 09.07.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №3008100/42002691 від 19.08.2021 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 26.07.2021 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №3008099/42002691 від 19.08.2021 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 26.07.2021 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 13844 від 06.10.2020 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;
зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Приватне підприємство "КОЛОС АГРО-2018" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ПП "КОЛОС АГРО-2018" є юридичною особою приватного права, що було створено 16.03.2018 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі про включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичну особу 15271020000001123. Профільними видами діяльності підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний код КВЕД 01.11).
ПП "КОЛОС АГРО-2018" за результатами фінансово-господарської діяльності було виписано на покупця ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД (код ЄДРПОУ 40429174) податкові накладні: за № 1 від 30.06.2020 р. на загальну суму 49749,96 грн., в т.ч. ПДВ на суму 8291,66 грн.; № 2 від 03.07.2020 р. на загальну суму 134145,00 грн., в т.ч. ПДВ на суму 22357,50 грн.; №3 від 07.07.2020 р. на загальну суму 1505322,00 грн., в т.ч. ПДВ на суму 250887,00 грн.; №4 від 09.07.2020 р. на загальну суму 68145,00 грн., в т.ч. ПДВ на суму 11357,50 грн.
Вказані податкові накладні були направлені до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами обробки вказаних накладних ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА . Вказано, що Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної а ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
На виконання пп.201.16.2 п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України ПП "КОЛОС АГРО-2018" засобами телекомунікаційного зв`язку було направлено до органу ДПС повідомлення з письмовим поясненням та документами, що підтверджують реальність виробничої діяльності підприємства.
Однак, ПП "КОЛОС АГРО-2018"отримало: рішення №2688312/42002691 від 25,05.2021 року, про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 30.06.2020 р.; рішення №2688311/42002691 від 25.05.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної за №2 від 03.07.2020 р.; рішення №2688309/42002691 від 25.05.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 07.07.2020 р.; рішення №2688310/42002691 від 25.05.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 09.07.2020р.;
Підставами прийняття таких рішень були ненадання платником податків первинних щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Крім цього, 06.10.2020 Комісією ГУ ДПС у Одеській області прийнято рішення №13844 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, з якого вбачається, що у якості підстави для відповідності позивача Критеріям ризиковості платника податку, відповідачем вказано наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності пру реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної у поданій на реєстрацію податковій накладиій/розрахунку коригування .
Позивач вважав, що у контролюючого органу не було достатніх правових підстав для відмови у реєстрації поданих позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та визнання позивача таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку.
Також позивач зазначив, що 26.07.2021 року ПП "КОЛОС АГРО-2018" за результатами фінансово-господарської діяльності було виписано на покупця ТОВ "ЗЛАТА-ТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 35623200) податкову накладну за №4 від 26.07.2021 р. на загальну суму 363017,10 грн., в т.ч. ПДВ на суму 44581,05 грн.
Вказану податкову накладну 02.08.2021 р. було направлено до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами обробки вказаної накладної Документ доставлено до ДПС України ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО, РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Вказано, що Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.07.2021 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
Цього ж дня ПП "КОЛОС АГРО-2018" було виписано на покупця ТОВ "ЗЛАТА-ТРЕЙД" податкову накладну за №5 від 26.07.2021 р. на загальну суму 553333,11 грн., в т.ч. ПДВ на суму 67953,19 грн.
Вказану податкову накладну 05.08.2021 р. було направлено до ДПС для реєстрацій у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами обробки вказаної накладної Документ доставлено до ДПС України ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Вказано, що Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.07.2021 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким, подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про ресстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .
У відповідності до пп. 56.23 ст. 56 Податкового кодексу України ПП "КОЛОС АГРО-2018" було направлено до органу ДПС повідомлення з письмовим поясненням та документами, за результатами розгляду яких отримало: рішення Комісії ГУ ДПС №3008100/42002691 від 19.08.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 26.07.2021 р.; рішення Комісії ГУ ДПС №3008099/42002691 від 19.08.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 26.07.2021 р.
Не погодившись з вказаними рішеннями 25.08.2021 року ПП "КОЛОС АГРО-2018" подало скарги, однак за результатами розгляду скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (рішення Комісії ДПС №390132/42002691/2 від 30.08.2021 року та рішення Комісії ДПС №39201/42002691/2 від 30.08.2021 року).
Підставами прийняття таких рішень були ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарі в/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документі (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Ухвалою від 22.06.2021 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.
Протокольною ухвалою від 20.07.2021 року замінено первісного відповідача Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) на належного - Головне управління ДПС в Одеській області як відокремлений підрозділ ДПС України (код ЄДРПОУ ВП 44069166), та розгляд справи розпочато спочатку.
Ухвалою від 15.09.2021 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Одеській області про залишення без розгляду позовних вимог Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» до Головного управління ДПС в Одеській області в частині скасування рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН № 13844 від 06.10.2020 року щодо включення ПП «КОЛОС АГРО-2018» до Переліку ризикових платників податків та зобов`язання виключити позивача з вказаного Переліку.
Протокольною ухвалою від 15.09.2021 року прийнято до розгляду заяву про збільшення позовних вимог від 15.09.2021 року.
У підготовчому засіданні 15.09.2021 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.
Ухвалою від 18.10.2021 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою від 15.11.2021 року призначено розгляд справи у судовому засіданні 17.11.2021 року за участю представника відповідача в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Повідомлені належним чином про дату, час і місце розгляду справи учасники справи у судове засідання 17.11.2021 року на 12 год. 00 хв. не з`явилися, представник ГУ ДПС в Одеській області на відеоконференцзв`язок не вийшов, про причини неявки учасники справи суд не повідомили.
17.11.2021 року електронною поштою представник позивача подав клопотання про розгляд справи за його відсутності.
27.09.2021 року від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідачів вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. У відзиві на позовну заяву представник відповідачів зазначив наступне.
Позивачем направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні №1 від 30.06.2021, №2 від 03.07.2021, №3 від 07.07.2021, №4 від 09.07.2021, №4 від 26.07.2021, №5 від 26.07.2021.
За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України підприємству було повідомлено, що у реєстрації податкової накладної відмовлено, у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів.
Надалі ТОВ КОЛОС АГРО-2018 було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 19.05.2021, №2 від 21.05.2021, №3 від 22.05.2021, №4 від 22.05.2021, №4 від 26.07.2021, №5 від 26.07.2021,
За результатами розгляду наданих позивачем інформації та документів Комісією прийнято рішення від 25.05.2021 року №2688312/42002691, №2688311/42002691, №2688309/42002691, №2688310/42002691, №3008100/42002691, №3008099/42002691 та відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 30.06.2021, №2 від 03.07.2021, №3 від 07.07.2021, № 4 від 09.07.2021, №4 від 26.07.2021, №5 від 26.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, які платник податку отримав в електронному кабінету у день його прийняття, у зв`язку з ненаданням первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної ПП КОЛОС АГРО-2018 було прийнято у зв`язку з ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку.
За результатами моніторингу реєстрації ПП КОЛОС АГРО-2018 податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за період з 03.01.2020 по 03.01.2021 встановлено, що податковий кредит ПП КОЛОС АГРО-2018 сформовано від суб`єктів господарювання (в тому числі, але не зокрема), яких включено до переліку ризикових платників податку на додану вартість.
За результатами господарської діяльності ПП КОЛОС АГРО-2018 має ознаки вигодоформуюючого суб`єкту та встановлено наступні ризики: податковий кредит сформовано за рахунок придбання товарів, які в подальшому не реалізовані та не можуть бути використані у власній фінансово-господарській діяльності платника; придбання та реалізація товарів у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризику; недостатня кількість працюючих для здійснення фінансово-господарської діяльності (кількість працюючих осіб -7).
Таким чином, ПП КОЛОС АГРО-2018 за податковою поведінкою має ознаки вигодоформуючого суб`єкта , виявлені ризики формування податкового кредиту з ознаками ризику.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.
Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПП КОЛОС АГРО-2018 зареєстроване 16.03.2018 року за №1 527 102 0000 001123 (а.с. 8-9, т. 1).
Основним видом економічної діяльності ПП КОЛОС АГРО-2018 є: Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11).
Між ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД (Покупець) та ПП КОЛОС АГРО-2018 (Продавець) було укладено договір купівлі-продажу сільськогосподарської продукції №36-30/06/2020 від 30.06.2020 року, за умовами якого продавець (ПП КОЛОС АГРО-2018 ) зобов`язується продати й передати, а покупець (ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД ) зобов`язується оплатити й прийняти від продавця сільськогосподарську продукцію - ячмінь 3 класу врожаю 2020 року в кількості 10 тон насипом (а.с. 49, т. 1).
30.06.2020 року позивач склав податкову накладну №1 за послуги з продажі ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД ячменю 3 класу врожаю 2020 року на загальну суму 49749,96 грн., у тому числі ПДВ 8291,66 грн. та направив її для реєстрації у встановленому законодавством порядку (а.с. 45, т. 1).
30.06.2020 року на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 1 від 30.06.2020 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 46, т. 1).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.06.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .
19.05.2021 року ПП КОЛОС АГРО-2018 було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній №1 від 30.06.2020 року (а.с. 47-63, т. 1).
25.05.2021 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №2688312/42002691 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 30.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 64, т. 1).
Між ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД (Покупець) та ПП КОЛОС АГРО-2018 (Продавець) було укладено договір купівлі-продажу сільськогосподарської продукції №50-03/07/2020 від 03.07.2020 року, за умовами якого продавець (ПП КОЛОС АГРО-2018 ) зобов`язується продати й передати, а покупець (ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД ) зобов`язується оплатити й прийняти від продавця сільськогосподарську продукцію - ячмінь 3 класу врожаю 2020 року в кількості 27,100 тон насипом (а.с. 68, т. 1).
03.07.2020 року позивач склав податкову накладну №2 за послуги з продажі ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД ячменю 3 класу врожаю 2020 року на загальну суму 134145 грн., у тому числі ПДВ 22357,50 грн. та направив її для реєстрації у встановленому законодавством порядку (а.с. 65, т. 1).
10.07.2020 року на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 2 від 03.07.2020 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 65 зворотній бік, т. 1).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 03.07.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .
21.05.2021 року ПП КОЛОС АГРО-2018 було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній №2 від 03.07.2020 року (а.с. 66-87, т. 1).
25.05.2021 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №2688311/42002691 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 03.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 88, т. 1).
Між ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД (Покупець) та ПП КОЛОС АГРО-2018 (Продавець) було укладено договір купівлі-продажу сільськогосподарської продукції №55-07/07/2020 від 07.07.2020 року, за умовами якого продавець (ПП КОЛОС АГРО-2018 ) зобов`язується продати й передати, а покупець (ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД ) зобов`язується оплатити й прийняти від продавця сільськогосподарську продукцію - насіння ріпаку врожаю 2020 року, українського походження в кількості 119,470 тон насипом (а.с. 93, т. 1).
07.07.2020 року позивач склав податкову накладну №3 за послуги з продажі ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД насіння ріпаку врожаю 2020 року, українського походження на загальну суму 1505322 грн., у тому числі ПДВ 250887 грн. та направив її для реєстрації у встановленому законодавством порядку (а.с. 89, т. 1).
27.07.2020 року на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 3 від 07.07.2020 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 90, т. 1).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 07.07.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .
22.05.2021 року ПП КОЛОС АГРО-2018 було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній №3 від 07.07.2020 року (а.с. 91-115, т. 1).
25.05.2021 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №2688309/42002691 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 07.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 116, т. 1).
Між ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД (Покупець) та ПП КОЛОС АГРО-2018 (Продавець) було укладено договір купівлі-продажу сільськогосподарської продукції №61-09/07/2020 від 09.07.2020 року, за умовами якого продавець (ПП КОЛОС АГРО-2018 ) зобов`язується продати й передати, а покупець (ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД ) зобов`язується оплатити й прийняти від продавця сільськогосподарську продукцію - пшениця 4 класу врожаю 2020 року в кількості 12,980 тон насипом (а.с. 120, т. 1).
09.07.2020 року позивач склав податкову накладну №4 за послуги з продажі ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД пшениці 4 класу врожаю 2020 року на загальну суму 68145 грн., у тому числі ПДВ 11357,50 грн. та направив її для реєстрації у встановленому законодавством порядку (а.с. 117, т. 1).
10.07.2020 року на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 4 від 09.07.2020 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 117 зворотній бік, т. 1).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 09.07.2020 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .
22.05.2021 року ПП КОЛОС АГРО-2018 було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковій накладній №3 від 07.07.2020 року (а.с. 118-135, т. 1).
25.05.2021 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №2688309/42002691 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 09.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 136, т. 1).
Між ТОВ ЗЛАТА-ТРЕЙД (Покупець) та ПП КОЛОС АГРО-2018 (Постачальник) було укладено договір поставки №КС2107-2701 від 26.07.2021 року, за умовами якого постачальник (ПП КОЛОС АГРО-2018 ) зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець (ТОВ КОМПАНІЯ АГРО ЮГ ТРЕЙД ) зобов`язується прийняти і оплатити пшеницю, врожаю 2021 року (а.с. 112-114, т. 2).
26.07.2021 року позивач склав податкову накладну №4 за послуги з продажі ТОВ ЗЛАТА-ТРЕЙД пшениці, врожаю 2021 року на загальну суму 363017,10 грн., у тому числі ПДВ 44581,05 грн. та направив її для реєстрації у встановленому законодавством порядку (а.с. 104, т. 2).
02.08.2021 року на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 4 від 26.07.2021 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 105, т. 2).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.07.2021 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .
26.07.2021 року позивач склав податкову накладну №5 за послуги з продажі ТОВ ЗЛАТА-ТРЕЙД пшениці, врожаю 2021 року на загальну суму 553333,11 грн., у тому числі ПДВ 67953,19 грн. та направив її для реєстрації у встановленому законодавством порядку (а.с. 106, т. 2).
05.08.2021 року на адресу позивача з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України надійшла Квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкова накладна № 5 від 26.07.2021 року доставлена до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена (а.с. 107, т. 2).
Як підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 26.07.2021 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .
17.08.2021 року ПП КОЛОС АГРО-2018 було направлено на адресу ГУ ДПС в Одеській області Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та копії документів, що підтверджують надання послуг по податковим накладним №4 від 26.07.2021 року та №5 від 26.07.2021 року (а.с. 108-159, т. 2).
19.08.2021 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №3008100/42002691 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 26.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 160, т. 2).
19.08.2021 року комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №3008099/42002691 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 26.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) (а.с. 161, т. 2).
Не погодившись з вказаними рішеннями 25.08.2021 року ПП "КОЛОС АГРО-2018" подало скарги, за результатами розгляду скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (рішення Комісії ДПС №390132/42002691/2 від 30.08.2021 року та рішення Комісії ДПС №39201/42002691/2 від 30.08.2021 року) (а.с. 162-171, т. 2).
Підставами прийняття таких рішень були ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарі в/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документі (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Також судом встановлено, що за результатами моніторингу щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості позивача було віднесено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, про що Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області складено рішення про відповідність платника податку на додану вартість (ПП КОЛОС АГРО-2018 ) критеріям ризиковості платника податку №13844 від 06.10.2020 р. (а.с. 137, т. 1).
Підставою для винесення рішення №13844 від 06.10.2020 р. визначено п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, в графі «Податкова інформація» , яка заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, зазначено наступне: «Наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування» .
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Згідно п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
Пунктами 5, 6 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, п.5 якого встановлено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Як встановлено судом, відповідно до квитанцій податкові накладні №1 від 30.06.2020 року, №2 від 03.07.2020 року, №3 від 07.07.2020 року, №4 від 09.07.2020 року, №4 від 26.07.2021 року, №5 від 26.07.2021 року прийняті, але їх реєстрацію зупинено. Як підставу зупинення реєстрації ПН вказано: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» .
Так, згідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначеного у додатку 1 до Порядку №1165 - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Разом з тим, в оскаржуваних рішеннях відповідачем не зазначено, яка саме у контролюючого органу наявна податкова інформація, що стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних.
В оскаржуваних рішеннях Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, як підставу для прийняття рішення вказано про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/ інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).
Зі змісту вказаних рішень не вбачається, які саме документи не було надано позивачем, оскільки жодного з перелічених документів не підкреслено.
При цьому, у самій формі рішення зазначається, що документи, які не надано, необхідно підкреслити.
Суд зазначає, що вищенаведена підстава для прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації ПН (без зазначення того, які саме документи не було надано) є формальною, оскільки неможливо встановити, що конкретно не надав суб`єкт підприємницької діяльності, а відповідно неможливо встановити і конкретну підставу прийняття оскаржуваних рішень.
При цьому, з матеріалів справи вбачається позивач через електронний кабінет платника направив відповідачу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено.
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, яким позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних №1 від 30.06.2020 року, №2 від 03.07.2020 року, №3 від 07.07.2020 року, №4 від 09.07.2020 року, №4 від 26.07.2021 року, №5 від 26.07.2021 року, не містять повної інформації щодо причин та підстав їх прийняття, у рішеннях не зазначено, яких саме документів не надано позивачем для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Суд вважає, що позивач виконав свій обов`язок щодо надіслання відповідачу первинних документів, необхідних для реєстрації податкових накладних.
Враховуючи викладене, оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню, що, в свою чергу, є передумовою зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ПП «КОЛОС АГРО-2018» №1 від 30.06.2020 року, №2 від 03.07.2020 року, №3 від 07.07.2020 року, №4 від 09.07.2020 року, №4 від 26.07.2021 року, №5 від 26.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання.
Стосовно рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 13844 від 06.10.2020 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне.
Відповідно до пп. 20.1.45. п.20.1 ст.20 ПК України, контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пп. 62.1.2 п.62.1 ст.62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до п.71.1 ст.71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з п. 74.1, 74.3 ст.74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII), яким змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Відповідно до п.2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/ невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно абз. 2 пункту 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості платника податку наведені у Додатку 1 до Порядку № 1165.
Вказаний Додаток містить вісім Критеріїв ризиковості платника податків.
Пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податків передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Додаток 4 до Порядку № 1165 містить форму рішення Комісії про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Зазначеним Додатком передбачено, що у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
Однак, як вбачається з оскаржуваного рішення Комісії від 06.10.2020 № 13844, у ньому відсутнє розшифрування, яка саме податкова інформація стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення позивачем господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Таким чином, дане рішення не відповідає вимогам Порядку № 1165.
Суд зауважує, що в залежності від змісту цієї податкової інформації позивач міг би визначити, які з перелічених у абзацах 10-16 пункту 6 Порядку № 1165 документи йому необхідно надати для розгляду Комісією питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Однак, через невідповідність рішення Комісії вимогам законодавства позивач був позбавлений такої можливості.
За викладених обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача щодо визнання оскаржуваного рішення Комісії від 06.10.2020 № 13844 протиправним та його скасування.
Щодо вимоги позивача про виключення його з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку суд зазначає, що наведеним вище пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, можливість виключення Комісією платника податків з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, передбачена самим Порядком № 1165.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладені судом доводи, суд дійшов висновку, що відповідач (ГУ ДПС в Одеській області) не довів правомірність оскаржуваного рішення, у той час як позивач довів його протиправність, а тому позов Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» підлягає повному задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу всі здійснені ним документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - ГУ ДПС в Одеській області, у складі якого утворено Комісію, що прийняла оскаржуване рішення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, ч.1 ст.139, ст.ст. 241-246, 293 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» (адреса: вул. Суворова, 152, с. Павлівка, Арцизький район, Одеська область, 68450, код ЄДРПОУ 42002691) до Головного управління ДПС в Одеській області (адреса: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688312/42002691 від 25.05.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 30.06.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688311/42002691 від 25.05.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 03.07.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688309/42002691 від 25.05.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 07.07.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №2688310/42002691 від 25.05.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 09.07.2020 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №3008100/42002691 від 19.08.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 26.07.2021 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації №3008099/42002691 від 19.08.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 26.07.2021 р., подану Приватним підприємством "КОЛОС АГРО-2018" днем її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 13844 від 06.10.2020 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Приватне підприємство "КОЛОС АГРО-2018" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Приватного підприємства "КОЛОС АГРО-2018"сплачений судовий збір у розмірі 15890 грн. (п`ятнадцять тисяч вісімсот дев`яносто гривень).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 29 листопада 2021 року.
Суддя В.В.Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2021 |
Оприлюднено | 02.12.2021 |
Номер документу | 101493970 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні