ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
№ 2а-1497/10/2370
16.06.2010 р. м. Черкаси
13 год. 45 хв.
Черкаський окружний адмін істративний суд у складі:
головуючого-судді Руден ко А.В.,
при секретарі - Руденк о Ю.В.,
за участю: представника по зивача - Бондаренка О.М. (за довіреністю № 6752 від 22.04.2009р.),
представника відповідача - Мазура С.М. (за довірен істю від 19.11.2009 р. № 1435),
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву за позовом Смілянської об ' єднаної державної податко вої інспекції Черкаської обл асті до комунального житлово -виробничого підприємства «Н аш дім»про стягнення податко вого боргу з податку на прибу ток у сумі 97 611 грн. 81 коп.,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружно го адміністративного суду з адміністративним позовом зв ернулась Смілянська об' єдн ана державна податкова інспе кція, в якому просить стягнут и з комунального житлово-вир обничого підприємства «Наш д ім»податковий борг з податку на прибуток у сумі у сумі 97 611 гр н. 81 коп.
В обґрунтування позовних в имог позивач зазначає, що від повідач зареєстрований як су б' єкт підприємницької діял ьності виконавчим комітетом Смілянської міської ради 05.06.20 02 р. та перебуває на обліку в ор ганах державної податкової с лужби як платник податків та платежів до бюджету. Станом н а 28.04.2010 р. за відповідачем згідн о облікової картки платника обліковується податковий бо рг зі сплати податку на прибу ток підприємств у сумі 97 611 грн. 81 коп., яку позивач просить стя гнути в судовому порядку.
Представник позивача позо вні вимоги підтримав повніст ю.
Відповідач заперечив прот и задоволення позовних вимог з огляду на те, що Смілянська міська рада Черкаської облас ті керуючись ст. 28 Закону У країни «Про місцеве самовряд ування в Україні», ст. 15 Зако ну України «Про оподаткува ння прибутку підприємств» та беручи до уваги рішення Конс титуційного Суду України № 5 - РП/2010 від 16.02.2010 р. своїм рішенням № 45-4/V від 25.02.2010 р. звільнила відпові дача від сплати податку на пр ибуток за 2009 рік у сумі 97 936 (дев' яносто сім тисяч дев' ятсот тридцять шість) грн. 00 коп.
Заслухавши пояснення та до води представника позивача т а відповідача, розглянувши п одані документи і матеріали, оцінивши належність, допуст имість, достовірність кожног о доказу окремо, а також доста тність і взаємний зв'язок док азів у їх сукупності, суд вста новив.
Комунальне житлово-виробн иче підприємство «Наш Дім»за реєстроване як суб' єкт підп риємницької діяльності вико навчим комітетом Смілянсько ї міської ради 05.06.2002р., ідентифі каційний код 31982446, що підтвердж ується свідоцтвом про держав ну реєстрацію юридичної осо би від 05.06.2002 р. та перебуває на об ліку в Смілянській об' єднан ій державній податковій інсп екції як платник податків і з борів, передбачених Законо м України «Про систему опод аткування»№ 1251-XII від 25.06.1991р. з 25.06.2002р . за № 18 - ДКП, що підтверджуєтьс я довідкою від 06.04.2010 р. № 10291.
09.02.2010 р. відповідач подав до См ілянської ОДПІ податкову дек ларацію з податку на прибуто к підприємства за 2009 р., якою са мостійно визначив податкове зобов' язання з податку на п рибуток у сумі 97 636 грн. (рядок 17 д екларації).
25.02.2010 р. Смілянською міською р адою Черкаської області прий нято рішення № 45 - 4/V про звільн ення КЖВП «Наш дім»від загал ьнодержавного податку на при буток у сумі 97 636 грн.
Відповідно до статті 143 Осно вного Закону України тер иторіальні громади через утв орені ними органи місцевого самоврядування (сільські, се лищні, міські ради та їх викон авчі органи) здійснюють повн оваження, передбачені цією с таттею, а також вирішують інш і питання місцевого значення , віднесені законом до їхньої компетенції.
Частиною другою статті 1 З акону N 1251 передбачено право Верховної Ради Автономн ої Республіки Крим, сільськи х, селищних, міських рад встан овлювати додаткові пільги що до оподаткування у межах сум , що надходять до їх бюджетів, тобто обсягів надходжень до місцевих бюджетів на відпові дний бюджетний період, запла нованих та затверджених рада ми та погоджених Міністерств ом фінансів України і Верхов ною Радою України у встан овленому законом порядку.
Відповідно до рішення Конс титуційного Суду України у с праві за конституційним звер ненням акціонерного товарис тва "Страхова компанія "Авант е" щодо офіційного тлумаченн я положень частини другої ст атті 1 Закону України "Про систему оподаткування", стат ті 15 Закону України "Про оп одаткування прибутку підпри ємств" положення частини дру гої статті 1 Закону N 1251 треб а розуміти так, що Верховна Рада АРК та ради мають прав о встановлювати додаткові пі льги щодо оподаткування не т ільки стосовно місцевих, а й с тосовно загальнодержавних п одатків, суми яких відповідн о до законів України зарахов уються до місцевих бюджетів, в межах цих сум.
Згідно з пунктом 3 частини п ершої статті 14 Закону N 1251 по даток на прибуток підприємст в віднесено до загальнодержа вних податків і зборів. Це зум овлено його важливим значенн ям з точки зору забезпечення державної фіскальної політи ки: в Україні він є одним з осн овних податків, що забезпечу є наповнення доходної частин и державного бюджету. Як інст румент фіскальної політики д ержави, за своїм сутнісним на повненням він є вилученою ча стиною прибутку законодавчо закріпленої категорії платн иків до централізованого фон ду грошових ресурсів держави , а за своїм призначенням - суб станцією для створення ефект ивної системи регулювання вз аємовідносин суб'єктів госпо дарювання з бюджетом і, зокре ма, невід'ємним атрибутом рег улювання та стимулювання інв естиційних процесів у економ іці.
Законодавець передбачає м ожливість зарахування загал ьнодержавних податків і збор ів до бюджетів Автономної Ре спубліки Крим, місцевих бюдж етів і державних цільових фо ндів у порядку, визначеному з аконами України (частина тре тя статті 14 Закону N 1251). Таке право є частиною державної п одаткової політики, спрямова ної на забезпечення адресної фінансової підтримки держав ою тих територій, які наразі ц ього потребують, раціонально го адміністрування податків , а тому має цільове призначен ня. Закон надає право стяг нення податку на прибуток ко мунальних підприємств до від повідних місцевих бюджетів.
Проте системний аналіз заз начених положень не дає підс тав для такого висновку, оскі льки частина перша статті 1 Закону N 1251 містить лише зага льну норму, за якою "встановле ння і скасування податків і з борів (обов'язкових платежів ) до бюджетів та до державних ц ільових фондів, а також пільг їх платникам здійснюються В ерховною Радою України, В ерховною Радою Автономн ої Республіки Крим, сільськи ми, селищними, міськими радам и відповідно до цього Закон у, інших законів України пр о оподаткування", при цьому по вноваження зазначених орган ів щодо різних видів податкі в (загальнодержавних, місцев их) не конкретизовано. Наведе на Судом частина друга статт і Закону N 1251 не вказує на те , що таку дію місцеві ради можу ть вчиняти стосовно загально державних податків. В той сам ий час органи місцевого само врядування, їх посадові особ и зобов'язані діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и (частина друга статті 19 Конс титуції України).
Закон України "Про оподат кування прибутку підприємст в", регулюючи порядок справля ння цього податку, зокрема пи тання надання пільг, не наділ яє Верховну Раду Автоном ної Республіки Крим чи орган и місцевого самоврядування п равом встановлювати будь-які пільги зі сплати податку на п рибуток підприємств.
Отже, надавши комунальному житлово-виробничому підприє мству «Наш Дім»пільгу на спл ату загальнодержавного пода тку, Смілянська міська рада Ч еркаської області як орган м ісцевого самоврядування дія ла у спосіб, не передбачений К онституцією України та закон ами України. Така думка узгод жується з правовими позиціям и Конституційного Суду Украї ни стосовно конституційних з асад організації і діяльност і органів місцевого самовряд ування (Рішення від 9 лютого 2000 року N 1-рп/2000, від 18 червня 2002 року N 12-рп/2002, від 27 травня 2008 року N 11-рп).
Спеціальним законом, який в изначає платників податку на прибуток, об' єкти оподатку вання, правила ведення подат кового обліку, а також порядо к нарахування та строки спла ти цього податку, є Закон Укра їни «Про оподаткування прибу тку підприємств»від 28.12.1994р. № 334/9 4-ВР (у подальшому - Закон № 334).
Порядок нарахування та стр оки сплати податку на прибут ок підприємств визначені п. 16. 4 ст. 16 Закону № 334, згідно яко го платники податку самостій но визначають суми податку, щ о підлягають сплаті. Так, плат ники податку у строки, визнач ені законом, подають до подат кового органу податкову декл арацію про прибуток за звітн ий період, яким відповідно до статті 11 цього Закону є: ка лендарні квартал, півріччя, т ри квартали, рік, розраховану наростаючим підсумком з ура хуванням від'ємного значення об'єкта оподаткування минул их податкових періодів. При ц ьому сплачується податок на прибуток підприємств за звіт ний період платником до відп овідного бюджету у строк, виз начений законом для кварталь ного податкового періоду.
Підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статт і 4 Закону № 2181, який є спеціа льним законом з питань опода ткування, установлює порядок погашення зобов' язань юрид ичних осіб або фізичних осіб перед бюджетами та державни ми цільовими фондами з подат ків і зборів (обов' язкових п латежів), включаючи збір на об ов' язкове державне пенсійн е страхування та внески на за гальнообов' язкове державн е соціальне страхування і сп лати пені та штрафних санкці й, що застосовуються до платн иків податків контролюючими органами, у тому числі за пору шення зовнішньоекономічної діяльності та визначає проц едуру оскарження дій органі в стягнення, в свою чергу пере дбачено, що податкові деклар ації подаються за базовий по датковий (звітний) період, що д орівнює календарному кварта лу або календарному півріччю (у тому числі при сплаті кварт альних або піврічних авансов их внесків), - протягом 40 календ арних днів, наступних за оста ннім календарним днем звітно го (податкового) кварталу (пів річчя).
Відповідно до положень ста тті 15 Закону N 334 ставки пода тку на прибуток, пільги щодо п одатку, об'єкт оподаткування , порядок обчислення оподатк овуваного прибутку, строки і порядок сплати та зарахуван ня податку до бюджетів можут ь встановлюватися та змінюва тися лише шляхом внесення зм ін до Закону N 334. Згідно з ци ми положеннями виключно шлях ом внесення змін до Закону N 334 можуть встановлюватися т а змінюватися пільги щодо по датку на прибуток.
Аналіз Закону N 334 показує, щ о він не передбачає пільгово го оподаткування прибутку ко мунального підприємства. Тоб то держава не передбачила мо жливості полегшеного режиму справляння податку на прибу ток комунальних підприємств , а тим більше страхових компа ній, в чиїй власності вони б не перебували.
Згідно з витягом з обліково ї картки платника податку на прибуток за станом на 28.04.2010 р. у в ідповідача обліковувалась п ереплата з податку на прибут ок у сумі 24 грн. 19 коп., 09.02.2010 р. нара ховано податкове зобов' яза ння з податку на прибуток у су мі 97 636 грн. за декларацією № 55 512 в ід 09.02.2010 р., з врахуванням перепл ати сума податкового зобов' язання за 2009 р., яка підлягала д о сплати складає 97 611 грн. 81 коп.
Підпунктом 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закон у України № 2181 передбачено, щ о платник податків зобов'яза ний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, за значену у поданій ним податк овій декларації, протягом де сяти календарних днів, насту пних за останнім днем відпов ідного граничного строку, пе редбаченого підпунктом 4.1.4 пу нкту 4.1 статті 4 цього Закону для подання податкової дек ларації.
Відповідно до п.п. 5.4.1 п. 5.4 ст. 5 Закону № 2181 узгоджена сума п одаткового зобов' язання, не сплачена платником у строки , визначені цією статтею, визн ається сумою податкового бор гу платника податків.
Підпунктом 6.2.1 п. 6.2 ст. 6 Закон у України № 2181 визначено, що в разі коли платник податків н е сплачує узгоджену суму под аткового зобов'язання в уста новлені строки, податковий о рган надсилає такому платник у податків податкові вимоги.
На виконання вказаних прип исів на адресу відповідача н аправлено першу податкову ви могу від 11.01.2010 р. № 1/6 на суму 38 831 грн . 10 коп. та другу податкову вимо гу від 22.02.2010 р. № 2/62/2975/24-012 на суму 198 533 гр н. 58 коп. Вказані вимоги отрима ні уповноваженою особою відп овідача 19.01.2010 р. та 20.02.2010 р., відпові дно.
Враховуючи те, що відповіда чем не сплачено узгоджену су му податкового зобов' язанн я Смілянською об' єднаною де ржавною податковою інспекці єю прийнято рішення № 33/24 - 012/319824 46/4855 від 26.03.2009 р. про стягнення кош тів та продаж активів платни ка податків в рахунок погаше ння його податкового боргу, щ о передбачено ст. 7 Закону України «Про порядок погаше ння зобов' язань платників п одатків перед бюджетами та д ержавними цільовими фондами »від 21.12.2000р. № 2181-111.
Оскільки згідно п.п. 3.1.1 п. 3.1 ста тті 3 Закону № 2181 активи пла тника податків можуть бути п римусово стягнені в рахунок погашення його податкового б оргу виключно за рішенням су ду, відповідне право органів державної податкової служби на звернення до суду з позово м про стягнення яких передба чено статтею 10 Закону Укр аїни «Про державну податкову службу в Україні»№ 509-XII від 04.12.1990р ., суд вважає доведеним право п озивача на стягнення з відпо відача податкового боргу у с умі 97 611 грн. 81 коп.
Відповідно до статті 94 Коде ксу адміністративного судоч инства України у справах, в як их позивачем є суб'єкт владни х повноважень, а відповідаче м - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені по зивачем, з відповідача не стя гуються.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 159-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позо в задовольнити повністю.
Стягнути активи комунальн ого житлово-виробничого підп риємства «Наш дім»(Черкаська область, м. Сміла, вул. Зарічна , 32, ідентифікаційний код 07758480) до Державного бюджету через См ілянську об' єднану державн у податкову інспекцію (20700, Черк аська область, м. Сміла, вул. Ле ніна, буд. 76, ідентифікаційний код 22809156) податковий борг з пода тку на прибуток у сумі 97 611 (дев' яносто сім тисяч шістсот оди надцять) грн. 81 коп.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, яка може бути подана до Київського апеляц ійного адміністративного су ду через Черкаський окружний адміністративний суд протяг ом десяти днів з дня її прогол ошення, а в разі складення пос танови у повному обсязі відп овідно до статті 160 Кодексу ад міністративного судочинств а України - з дня складення в п овному обсязі. Якщо постанов у було проголошено у відсутн ості особи, яка бере участь у с праві, то строк подання заяви про апеляційне оскарження о бчислюється з дня отримання нею копії постанови. Апеляці йна скарга на постанову пода ється протягом двадцяти днів після подання заяви про апел яційне оскарження.
Повний текст постанови виготовлений 22 червня 2010 року.
Суддя А.В. Руденко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2010 |
Оприлюднено | 02.02.2011 |
Номер документу | 10157755 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Руденко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні