ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 листопада 2021 року м. Дніпросправа № 340/3662/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),
суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Голованівської районної ради Кіровоградської області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 року, (суддя суду першої інстанції Жук Р.В.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Кропивницький, в адміністративній справі №340/3662/20 за позовом ОСОБА_1 до Конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Комунального підприємства Голованівська центральна районна лікарня Голованівської районної ради, Голованівської районної ради Кіровоградської області, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування розпоряджень та рішень,-
ВСТАНОВИВ:
08 вересня 2020 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Голованівської районної ради Кіровоградської області № 12-гр від 22.05.2020р. «Про утворення конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» Голованівської районної ради.
- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на зайняття посади директора Комунального некомерційного підприємства "Голованівська центральна районна лікарня", оформлене Протоколом №1 від 25 травня 2020 року, в частині допуску претендента ОСОБА_2 до участі в конкурсі;
- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на зайняття посади директора Комунального некомерційного підприємства "Голованівська центральна районна лікарня", оформлене Протоколом №3 від 23 червня 2020 року, в частині визнання переможцем конкурсу ОСОБА_2 .
Адміністративний позов обґрунтований тим, що відповідач в порушення Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1094 від 27.12.2017. Позивач вказувала, що Комісія упереджено підійшла до визначення переможця, була у неповажному складі та мала конфлікт інтересів.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено. Визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Голованівської районної ради Кіровоградської області № 12-гр від 22.05.2020р. «Про утворення конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» Голованівської районної ради. Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на зайняття посади директора Комунального некомерційного підприємства "Голованівська центральна районна лікарня", оформлене Протоколом №1 від 25 травня 2020 року, в частині допуску претендента ОСОБА_2 до участі в конкурсі. Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на зайняття посади директора Комунального некомерційного підприємства "Голованівська центральна районна лікарня", оформлене Протоколом №3 від 23 червня 2020 року, в частині визнання переможцем конкурсу ОСОБА_2 . Стягнуто на користь ОСОБА_1 понесені нею судові витрати.
Не погодившись з рішенням суду Голованівська районна рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржуване рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що при визначенні складу конкурсної комісії відповідачем не було допущено порушення порядку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1094 від 27.12.2017. Всі кандидати в члени конкурсної комісії відповідали вимогам вказаного Порядку, відтак підстави для скасування розпоряджень та рішення відповідачів - відсутні.
Від ОСОБА_1 надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на доводи адміністративного позову, остання просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, надану правову оцінку дослідженим судом доказів по справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Розпорядженням голови Голованівської районної ради від 05.05.2020 року №9-г/г «Про проведення конкурсу на заняття посади директора комунального некомерційного підприємства «Голованівська центральна районна лікарня» Голованівської районної ради, розпочато формування конкурсної комісії. Вказане розпорядження оприлюднене на офіційному веб-сайті Голованівської районної ради (http://www.golovanivsk-rada.com.ua (а.с.129-131, т.2).
Так, до Голованівської районної ради надійшли пропозиції щодо кандидатур до складу конкурсної комісії, а саме:
- листом від 15.05.2020 року №564/01-24 КНП «Голованівська ЦРЛ» звернулося з пропозицією включити до складу конкурсної комісії від трудового колективу: ОСОБА_3 - завідувача терапевтичного відділення КНП «Голованівська ЦРЛ» , ОСОБА_4 - лікаря з ультразвукової діагностики поліклінічного відділення КНП «Голованівська ЦРЛ» (а.с.138, т.2),
- листом від 19 травня 2020 року №1 Громадська рада при районній державній адміністрації запропонувала включити ОСОБА_5 - голову Громадської ради при Голованівській районній державній адміністрації та ОСОБА_6 - члена релігійної організації Святого Апостола і євангеліста Іоанна Богуслова української Православної Церкви Київського патріархату (а.с.139,т.2),
- листом від 12 травня 2020 року №01-09/22/1 Голованівська районна державна адміністрація звернулася з пропозицією включити ОСОБА_7 - керівника апарату Голованівської районної державної адміністрації. (а.с.140,т.2).
Розпорядженням голови Голованівської районної ради від 20.05.2020 №12-гр «Про утворення конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства «Голованівська ЦРЛ» Голованівської районної ради, затверджено конкурсну комісію у складі:
Голова комісії: Туз Сергій Віталійович - депутат районної ради, голова постійної комісії районної ради з соціальних питань (від Голованівської районної ради),
Секретар комісії: Лужанська Лариса Володимирівна - керівник апарату Голованівської районної державної адміністрації (від районної державної адміністрації);
Члени комісії: Тріщенко Людмила Миколаївна - голова Громадської ради при Голованівській районній державній адміністрації (від Громадської ради);
ОСОБА_6 - член релігійної організації Святого Апостола і євангеліста Іоанна Богуслова української Православної Церкви Київського патріархату (від Громадської ради);
ОСОБА_3 - завідувач терапевтичного відділення КНП «Голованівська ЦРЛ» (від трудового колективу);
Одайська - Асауленко Альона Валеріївна - лікар з ультразвукової діагностики поліклінічного відділення КНП «Голованівська ЦРЛ» (від трудового колективу).
Вказане розпорядження оприлюднене на офіційному веб-сайті Голованівської районної ради (а.с.141-144,т.2).
Листом від 2 червня 2020 року №639/01-24 КНП «Голованівська ЦРЛ» звернулося до голови Голованівської районної ради з пропозицією виключити з конкурсної комісії Веровенка Володимира Яковича, а включити представника від трудового колективу ОСОБА_8 - лікаря -хірурга КНП «Голованівська ЦРЛ» у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю останнього (а.с.157,т.2).
Розпорядженням голови Голованівської районної ради Кіровоградської області №13-гр від 15.06.2020р. внесені зміни у склад конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» Голованівської районної ради, а саме виключений зі складу ОСОБА_3 та включений - ОСОБА_8 лікар-хірург КНП «Голованівська ЦРЛ» (а.с.158,т.2).
23.06.2020 відбулося засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» , на якому були присутні члени комісії та претенденти, на якому вирішувались наступні питання: про заслуховування конкурсних пропозицій та проведення співбесід з учасниками конкурсу на зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» ; про визначення переможця конкурсу на зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» .
За результатом проведеного засідання конкурсна комісія прийняла рішення про визнання переможцем конкурсу на зайняття посади директора зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» Голованівської районної ради ОСОБА_2 (а.с.164-167).
Позивач, вважаючи рішення відповідача протиправними, звернулася із вказаним позовом до суду.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що при відборі кандидатів в члени конкурсної комісії відповідачем було порушено вимоги Порядку №1094, у зв`язку з чим, до участі в конкурсній комісії допущено осіб, які не мали не це право.
Суд апеляційної інстанції частково погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні визначаються Законом України "Про основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19.11.1992 № 2801-XII.
Відповідно до статті 16 вказаного Закону, органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють розвитку закладів охорони здоров`я усіх форм власності.
Порядок створення, припинення закладів охорони здоров`я, особливості діяльності та класифікація закладів визначаються законом.
Мережа державних і комунальних закладів охорони здоров`я формується з урахуванням планів розвитку госпітальних округів, потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів. Існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена.
Органи місцевого самоврядування здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я самостійно з урахуванням плану розвитку госпітального округу.
Заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).
Керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюються відповідно до законодавства.
Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я визначає Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 (далі - Порядок №1094).
Відповідно до п.1 Порядку визначено механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я.
Згідно з пунктом 3 Порядку №1094, конкурс проводиться з дотриманням принципів: 1) забезпечення рівного доступу; 2) політичної неупередженості; 3) законності; 4) довіри суспільства; 5) недискримінації; 6) прозорості; 7) доброчесності; 8) ефективного і справедливого процесу відбору.
Розпорядженням голови Голованівської районної ради від 05.05.2020 року №9-г/г «Про проведення конкурсу на заняття посади директора комунального некомерційного підприємства «Голованівська центральна районна лікарня» Голованівської районної ради оголошено про початок формування конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Голованівська ЦРЛ» 6 осіб, у складі: представники органу управління - по одній особі від Голованівської районної ради та Голованівської РДА; представників трудового колективу - дві особі та представників Громадської ради при Голованівській районній державній адміністрації або особи (за згодою) делеговані громадськими об`єднаннями з питань захисту інтересів громадян у сфері охорони здоров`я та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності (за умови реєстрації таких громадських об`єднань не менш як за два роки до дати рішення про проведення конкурсу) та погоджені громадською радою - дві особи (а.с.129,130).
Так, пунктами 8, 9 та 11 Порядку №1094 передбачено, що для проведення конкурсу рішенням органу управління утворюється конкурсна комісія (постійно діюча або для проведення окремого конкурсу).
Конкурсна комісія утворюється рішенням органу управління не пізніше ніж через 20 днів після оприлюднення рішення про проведення конкурсу.
До складу конкурсної комісії входять у рівній кількості: представники органу управління; представники трудового колективу відповідного закладу, обрані на загальних зборах трудового колективу; представники громадської ради органу управління або особи (за згодою), делеговані громадськими об`єднаннями з питань захисту інтересів громадян у сфері охорони здоров`я та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності (за умови реєстрації таких громадських об`єднань не менш як за два роки до дати рішення про проведення конкурсу) та погоджені громадською радою при органі управління - по одній особі від кожного громадського об`єднання.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1094, у разі відсутності постійно діючої конкурсної комісії оголошення про початок її формування оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу управління одночасно з оприлюдненням рішення про проведення конкурсу. Пропозиції щодо кандидатур до складу конкурсної комісії подаються до органу управління протягом 15 днів з моменту оприлюднення оголошення.
Кількість членів конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади керівника комунального закладу охорони здоров`я становить шість - дев`ять осіб (пункт 13 Порядку №1094).
Як правильно встановив суд першої інстанції, відповідно до п.1.4 Статуту КНП «Голованівська ЦРЛ» Голованівської районної ради, затвердженого рішенням Голованівської районної ради №487 від 24.04.2020 р. засновником, власником та органом управління майном КНП «Голованівська ЦРЛ» є територіальні громади Голованівського району в особі Голованівської районної ради (а.с.134,т.2).
З матеріалів справи судом вбачається, що представником органу управління - Голованівської районної ради у складі був Туз С.В.
Разом з тим, у складі комісії як від представника органу управління - Голованівської РДА також включена Лужанська Л.В., яка не може бути представником органу управління, оскільки Голованівська РДА таким не є.
Доводи заявника апеляційної скарги про те, що згідно з додатком 5 до рішення Голованівської районної ради від 12 травня 2010 року №326 Про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та селищ району (із змінами та доповненнями) КНП Голованівська ЦРЛ включене до переліку підприємців, установ і організацій спільної власності територіальних громад селищ та сіл району, право забезпечувати галузеву політику яких надане структурним підрозділам районної державної адміністрації без права розпорядження майном спільної власності територіальних громад селищ та сіл району, що перебувають на балансі даних підприємств, установ на організацій, а відтак КНП Голованіська ЦРЛ має два органи управління, суд вважає необґрунтованими, оскільки відповідно до статуту КП саме Голованівська районна рада є органом управління установи.
В ході розгляду справи суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки відповідно до Положення про Громадську раду при районній державній адміністрації, затвердженого рішенням Громадської ради при Голованівській РДА від 14.03.2019р. №3 громадська рада не має функціонального спрямування у сфері охорони здоров`я та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності. Більше того, зазначена Громадська рада створена менш як за два роки до проведення конкурсу -14.03.2019р., а тому представники Громадської ради при Голованівській районній державній адміністрації Грищенко Л.М. та ОСОБА_6 не мали права входити до складу конкурсної комісії.
Між тим, слід зазначити, що відповідно до Порядку №1094 входять, зокрема, представники громадської ради органу управління або особи (за згодою), делеговані громадськими об`єднаннями з питань захисту інтересів громадян у сфері охорони здоров`я та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності (за умови реєстрації таких громадських об`єднань не менш як за два роки до дати рішення про проведення конкурсу) та погоджені громадською радою при органі управління - по одній особі від кожного громадського об`єднання.
На підставі пояснень відповідача, наданий в апеляційній скарзі, судом з`ясовано, що до складу комісії увійшли 2 представника громадської ради органу управління, а саме: Грищенко Л.М. та Шквара М.І., кандидатур від будь-яких громадських об`єднань на участь у конкурсній комісії не надходило.
Оскільки громадська рада не є громадським об`єднанням до неї не застосуються вимоги щодо функціонального спрямування у сфері охорони здоров`я та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності та створення не пізніше 2 років до моменту проведення конкурсу.
Відтак, суд першої інстанції дійшов необгрунтованого висновку, що гр. ОСОБА_9 та гр. ОСОБА_6 не могли приймати участь у роботі конкурсної комісії.
Пунктом 15 Порядку №1094 встановлена форма роботи конкурсної комісії є засідання. Засідання конкурсної комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу .
Тому, участь в засіданнях комісії осіб, які не мали повноважень, призвела до ухвалення неправоможних рішень комісією.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20.12.2018 року у справі №826/3639/17 (адміністративне провадження №К/9901/64211/18, К/9901/59016, К/9901/59198) .
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Встановлені обставини справи свідчать, що ОСОБА_7 , яка не може бути представником органу управління, приймала участь в засіданнях конкурсної комісії та прийнятті рішень, відтак суд першої інстанції фактично дійшов правильного висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 4 ст. 317 КАС України, зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
З урахуванням того, що суд першої інстанції фактично дійшов правильного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , однак мотивувальна частина рішення не в повній мірі відповідає вимогам закону, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне змінити рішення суду першої інстанції, виклавши мотивувальну частину рішення суду в редакції цієї постанови.
Керуючись ст. ст. 243, 308, 311, 315, 317, 321, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Голованівської районної ради Кіровоградської області - без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 року в адміністративній справі №340/3662/20 - змінити, виклавши мотивувальну частину рішення в редакції цієї постанови.
В іншій частині рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 року в адміністративній справі №340/3662/20 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Головуючий - суддя О.О. Круговий
суддя Т.С. Прокопчук
суддя А.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2021 |
Оприлюднено | 05.12.2021 |
Номер документу | 101607253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні