Постанова
від 16.11.2021 по справі 560/5621/21
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/5621/21

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Гнап Д.Д.

Суддя-доповідач - Курко О. П.

17 листопада 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Білої Л.М. Гонтарука В. М. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Яремчук Л.С,

представника позивача: Самбір О.Є.,

представника відповідача: Ковальчук Т.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Кам`янець-Подільського медичного фахового коледжу на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 липня 2021 року у справі за адміністративним позовом Кам`янець-Подільського медичного фахового коледжу до Управління Держпраці у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування припису,

В С Т А Н О В И В :

в травні 2021 року Кам`янець-Подільський медичний фаховий коледж звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Управління Держпраці у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 , в якому просив визнати протиправним та скасувати припис Управління Держпраці у Хмельницькій області від 03.03.2021 №ХМ553/189/АВ-П68, яким зобов`язано т.в.о. директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу ОСОБА_2 в строк до 02.04.2021 усунути порушення законодавства про працю, а саме недотримання ч.3 статті 119 КЗпП.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 липня 2021 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Позивач вважає, що Кам`янець-Подільським медичним фаховим коледжем при звільненні ОСОБА_1 не порушено ч.3 статті 119 КЗпП, оскільки остання звільнена у зв`язку із закінченням строкового договору. Вказує, що на момент прийняття наказу про звільнення ОСОБА_1 , позивача не було повідомлено про проходження працівником військової служби в Збройних силах України. Вважає, що Управлінням Держпраці у Хмельницькій області безпідставно прийнято оскаржуваний припис.

В судовому засіданні представник позивача доводи апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції скасувати.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Третя особа в судове засідання не з`явилась.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що наказом директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу № 68-к від 01.09.2017 року про переведення на іншу посаду, ОСОБА_1 переведено на посаду викладача соціально-економічних дисциплін за контрактом з 01.09.2017 р. по 31.08.2020 р. на умовах неповного робочого дня.

Відповідно до наказу №21-в від 22.06.2020 року про надання щорічної відпустки викладачам, ОСОБА_1 перебувала у щорічній основній відпустці тривалістю 56 календарних днів з 01.07.2020 року по 26.08.2020 року.

На ім`я директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу надійшов лист, 28.08.2020 року за вхідним № 239, в якому знаходились згідно опису, наступні документи: заява від ОСОБА_1 , припис №127 та рекомендаційний лист.

Згідно заяви від 26.08.2020 року, викладач гуманітарних та соціально- економічних дисциплін ОСОБА_1 , просить увільнити її від роботи з 27.08.2020 на період проходження військової служби за контрактом. Підставою вказано припис №127 від 26.08.2020 року Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату. Заява отримана коледжем 28.08.2020 за вхідним №239.

Згідно припису Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області від 26.08.2020 року №127, ОСОБА_1 пропонують 26.08.2020 вибути в розпорядження командира в/ч НОМЕР_1 с. Старичі для вирішення питання, щодо проходження військової служби за контрактом. Строк прибуття зазначено 28.08.2020 року. Основою вказано рекомендаційний лист командира в/ч НОМЕР_2 , ВОС-600543. Припис отриманий коледжем 28.08.2020 року за вхідним №239.

Згідно рекомендаційного листа Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату №2106/2 від 26.08.2020 року на ім`я т.в.о. директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу, комісаріат повідомляє керівництво коледжу, про те що громадянка ОСОБА_1 , відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» направлена для проходження військової служби за контрактом 26 серпня 2020 року до військової частини НОМЕР_1 с. Старичі. Рекомендаційний лист отриманий коледжем 28.08.2020 року за вхідним №239.

Наказом №20-к від 28.08.2020 року «про увільнення від роботи ОСОБА_1 , у зв`язку з вирішенням питання щодо проходження військової служби за контрактом», визначено, що на підставі листа і припису Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату та заяви ОСОБА_1 від 26 серпня 2020 року, які надійшли та зареєстровані 28 серпня 2020 року за вхідним номером №239, ОСОБА_1 , викладача суспільних дисциплін Кам`янець-Подільського медичного коледжу, увільнити від роботи з 27 по 28 серпня 2020 року включно на час вирішення питання щодо проходження військової служби за контрактом у військовій частині НОМЕР_1 с. Старичі. Пунктом 2 цього наказу, визначено зберегти за ОСОБА_1 , з 27по 28 серпня 2020 року включно середню заробітну плату за рахунок коштів Кам`янець- Подільського медичного коледжу.

Наказом №21-к від 31.08.2020 року «про звільнення», визначено, що ОСОБА_1 , викладача суспільних дисциплін, звільнити з 31 серпня 2020 року відповідно до п.2 ст. 36 КЗпП України у зв`язку з закінченням контракту.

Витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_3 (по стройовій частині) №199 від 28.08.2020 року, визначено що нижчепойменованих військовослужбовців, які прибули із вказаних військоматів для проходження фахової підготовки за вказаними ВОС, прийнятими наказом командира 356 навчального артилерійського полку (по особовому складу) від 28.08.2020 року №49-РС на військову службу за контрактом, з 28 серпня 2020 року зарахувати до списків особового складу на всі види забезпечення, на котлове забезпечення за нормою №1 (загальновійськова), з вечері 28 серпня 2020 року призначити на посади курсантів відповідної спеціальності, вважати такими, що 28 серпня 2020 року справи та посаду прийняли і приступили до виконання службових обов`язків за посадою, з посадовим окладом 2470 гривень на місяць, шпк «солдат». Пунктом 3.5 цього витягу із наказу визначено, що солдат ОСОБА_1 , ВОС-600, Кам`янець-Подільський ОМВК Хмельницька обл., вислуга у Збройних Силах україни: календарна 00 років 00 місяців 00 днів. Даний витяг отримано та зареєстровано Кам`янець-Подільським медичним коледжем 30.09.2020року за вхідним №284.

Контрактом про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України на посадах осіб рядового складу між Міністерством оборони України в особі: командира військової частини НОМЕР_3 полковника ОСОБА_3 з одного боку та громадянином України (військовослужбовець) ОСОБА_1 з іншого боку, укладеним та підписаним сторонами контракту, згідно пункту 3 цього договору на три роки, 28.08.2020 року. Копію даного контракту отримано та зареєстровано Кам`янець-Подільським медичним коледжем 30.09.2020 року за вхідним №284.

Згідно довідки військової частини НОМЕР_3 №1103 від 04.09.2020 року, визначено, що солдат ОСОБА_1 перебуває на військовій службі у військовій частині НОМЕР_3 з 28 серпня 2020 року. Дана довідка отримана та зареєстрована Кам`янець-Подільським медичним коледжем 30.09.2020 року за вхідним №284.

На підставі звернення ОСОБА_1 від 26.01.2021, наказу Управління Держпраці у Хмельницькій області №41 від 05.02.2021 та направлення на проведення інспекційного відвідування №69/21 від 05.02.2021 посадовими особами здійснено інспекційне відвідування у Кам`янець-Подільському медичному коледжі.

За результатами вказаної перевірки Управлінням Держпраці у Хмельницькій області прийнято акт від 19.02.2021 №ХМ553/189/АВ, а також припис від 03.03.2021 №ХМ553/189/АВ-П68, яким зобов`язано т.в.о. директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу ОСОБА_2 в строк до 02.04.2021 усунути порушення законодавства про працю, а саме недотримання ч.3 статті 119 КЗпП.

Позивач, вважаючи такий припис протиправним, звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки ОСОБА_1 призвана на військову службу під час мобілізації, з нею не міг бути припинений трудовий договір відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП, про що прямо зазначено у цій правовій нормі.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.

Так, однією з гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений змістом статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Відповідно до частини третьої ст. 119 КЗпП України за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову.

Відповідно до численних роз`яснень Міністерства оборони України, починаючи з 17.03.2014 р. Збройні Сили України функціонують в умовах особливого періоду. Передбачені частиною третьою статті 119 КЗпП України гарантії законодавство пов`язуються з дією особливого періоду. Водночас, вважати що правовий стан особливого періоду закінчився наступного дня після завершення мобілізації оголошеної згідно Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» від 14 січня 2015 року № 15 підстав не має. На сьогодні чинним залишається рішення Ради Національної безпеки та оборони України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки, суверенітету та територіальної цілісності України», введене в дію Указом Президента України від 02 березня 2014 року № 189/2014, яким констатовано виникнення кризової ситуації, яка загрожує національній безпеці України та вимагає необхідності вжиття заходів щодо захисту прав та інтересів громадян України, суверенітету, територіальної цілісності та недоторканості державних кордонів України, недопущення втручання в її внутрішні справи. Відповідно до примітки до статті 4 Закону України від 05.03.98 р. №183/98-ВР «Про Раду Національної безпеки та оборони України» кризовою ситуацією вважається крайнє загострення протиріч, гостра дестабілізація становища в будь-якій сфері діяльності, регіоні, країні. Наявність кризової ситуації також констатована Законом України від 18.01.2018 № 2268-УІІІ «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», який набрав чинності 24 лютого 2018 року, що, як визначив законодавець, виражається у вчинені злочину агресії проти України та здійсненні тимчасової окупації частини її території.

Відповідно до Указу Президента України від 17 березня 2014 року № 303 «Про часткову мобілізацію», оголошено часткову мобілізацію, військові формування України, Оперативно- рятувальну службу цивільного захисту переведено на організацію та штати воєнного часу, у зв`язку з чим в Україні настав особливий період. Тобто, особливий період діє в Україні від 17 березня 2014 року, відповідне рішення уповноважена особа держави про його скасування, як і рішення про демобілізацію військовослужбовців, як комплекс заходів визначених законодавством, та переведення на організацію та штати мирного часу військових формувань України, не приймала. Вказане також підтверджується фактичними обставинами, які мали місце саме після закінчення періоду мобілізації згідно Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» від 14 січня 2015 року № 15, зокрема, відповідно до Указів Президента України від 06.05.2015 № 254/2015, від 12.06.2015 № 328/2015, від 24.06.2016 № 271/2016, та від 26.09.2016 № 411/2016 здійснювалось звільнення військовослужбовців, що були призвані у 2014-2015 рр. на військову службу під час мобілізації, на особливий період, з підстави передбаченої підпунктом "є" пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону "Про військовий обов`язок і військову службу", яка передбачена для звільнення військовослужбовців під час дії особливого періоду, а не у зв`язку із його закінченням.

Крім того, питання наявності особливого періоду в Україні поза межами строків мобілізації було предметом розгляду Вищого адміністративного суду України, який у постанові від 16 лютого 2015 року у справі № 800/582/14 дійшов висновку, що закінчення заходів мобілізації не припиняє особливий період. Крім того, відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» особливий період не пов`язується з проведенням мобілізації та введенням воєнного стану.

Верховний Суд однозначно сформулював правову позицію щодо тлумачення поняття особливий період у постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 205/1993/17-ц (касаційне провадження № 61-1664св 17), в якій зазначено, що особливий період діє в Україні від 17 березня 2014 року після оприлюднення Указу Президента України від 17 березня 2014 року № 303/2014 Про часткову мобілізацію . До теперішнього часу рішення про функціонування в умовах мирного часу Президент України не приймав.

Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком українців.

Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, а також членів їх сімей.

Тому стаття 119 КЗпП закріплює такі гарантії. За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення, відповідно до вимог статті 119 Кодексу законів про працю України, зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток.

Передбачені статтею 119 КЗпП гарантії за своєю сферою дії поширюються на всіх без винятку працівників незалежно від того, працюють вони за строковим чи безстроковим трудовим договором. Виняток зроблено лише стосовно осіб, які займали виборні посади в органах місцевого самоврядування та строк повноважень яких закінчився (частина 6 статті 119 КЗпП).

Отже, на час призову ОСОБА_1 на строкову військову службу діяв період мобілізації, тому відповідно до приписів ст. 119 КЗпП за цією особою як працівником, що призваний на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період у разі оголошення рішення про проведення мобілізації на строк до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, але не більше одного року, зберігаються місце роботи, посада і компенсується із бюджету середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких він працював на час призову.

Крім того, оскільки ОСОБА_1 призвана на військову службу під час мобілізації, з нею не міг бути припинений трудовий договір відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП, про що прямо зазначено у цій правовій нормі.

А тому, судова колегія погоджується з доводами суду першої інстанції про обґрунтованість висновків акту перевірки та оскаржуваного припису.

Відносно доводів позивача щодо того, що ОСОБА_1 звільнена у зв`язку із закінченням строкового договору, суд вказує на таке.

Не зважаючи на те, що із ОСОБА_1 закінчився строковий договір, роботодавець повинен чітко дотримуватися норм трудового законодавства та з`ясувавши, що робітник не може бути звільнений, не міг видавати наказ про звільнення.

Окрім того, позивач не був позбавлений можливості самостійно скасувати наказ про звільнення ОСОБА_1 .

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Кам`янець-Подільського медичного фахового коледжу залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 липня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 18 листопада 2021 року.

Головуючий Курко О. П. Судді Біла Л.М. Гонтарук В. М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2021
Оприлюднено29.08.2022
Номер документу101608072
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —560/5621/21

Постанова від 17.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Постанова від 16.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 07.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 14.07.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні