Рішення
від 14.07.2021 по справі 560/5621/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5621/21

РІШЕННЯ

іменем України

15 липня 2021 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом Кам`янець-Подільського медичного коледжу до Управління Держпраці у Хмельницькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування припису.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Кам`янець-Подільський медичний коледж звернувся в суд з позовом до Управління Держпраці у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати припис Управління Держпраці у Хмельницькій області від 03.03.2021 №ХМ553/189/АВ-П68, яким зобов`язано т.в.о. директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу ОСОБА_2 в строк до 02.04.2021 усунути порушення законодавства про працю, а саме недотримання ч.3 статті 119 КЗпП.

В обґрунтування позову вказує, що Кам`янець-Подільським медичним коледжем при звільненні ОСОБА_1 не порушено ч.3 статті 119 КЗпП, оскільки остання звільнена у зв`язку із закінченням строкового договору. Вказує, що на момент прийняття наказу про звільнення ОСОБА_1 , позивача не було повідомлено про проходження працівником військової служби в Збройних силах України. Вважає, що Управлінням Держпраці у Хмельницькій області безпідставно прийнято оскаржуваний припис, а тому просить його скасувати.

У відзиві відповідач вказує, що перевіркою встановлено, що на момент звільнення ОСОБА_1 в Україні згідно з Указом Президента України діяв особливий стан, а тому звільняючи її на підставі п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП позивачем порушено ч. 3 ст. 119 КЗпП, де вказано, що за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову. Просили у задоволенні позову відмовити.

До суду надійшли пояснення третьої особи, в якому вона вказує, що позивач після отримання відомостей про проходження ОСОБА_1 військової служби за контрактом мав можливість самостійно скасувати наказ про її звільнення, оскільки при його винесенні не дотримано вимог ч.3 статті 119 КЗпП. Просила у задоволенні позову відмовити.

До суду надійшла відповідь на відзив, в якій вказано, що гарантії, передбачені статтею 119 КЗпП України не можуть поширюватися на строкові договори, а отже звільнення працівника є правомірним. Просили позов задовольнити.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 14.05.2021 відмовлено у задоволенні заяви Кам`янець-Подільського медичного коледжу про забезпечення позову.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.05.2021 відкрито провадження в справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою від 18.05.2021 залучено ОСОБА_1 до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Наказом директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу № 68-к від 01.09.2017 року про переведення на іншу посаду, ОСОБА_1 переведено на посаду викладача соціально-економічних дисциплін за контрактом з 01.09.2017 р. по 31.08.2020 р. на умовах неповного робочого дня.

Відповідно до наказу №21-в від 22.06.2020 року про надання щорічної відпустки викладачам, ОСОБА_1 перебувала у щорічній основній відпустці тривалістю 56 календарних днів з 01.07.2020 року по 26.08.2020 року.

На ім`я директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу надійшов лист, 28.08.2020 року за вхідним № 239, в якому знаходились згідно опису, наступні документи: заява від ОСОБА_1 , припис №127 та рекомендаційний лист.

Згідно заяви від 26.08.2020 року, викладач гуманітарних та соціально- економічних дисциплін ОСОБА_1 , просить увільнити її від роботи з 27.08.2020 на період проходження військової служби за контрактом. Підставою вказано припис №127 від 26.08.2020 року Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату. Заява отримана коледжем 28.08.2020 за вхідним №239.

Згідно припису Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату Хмельницької області від 26.08.2020 року №127, ОСОБА_1 пропонують 26.08.2020 вибути в розпорядження командира в/ч НОМЕР_1 с. Старичі для вирішення питання, щодо проходження військової служби за контрактом. Строк прибуття зазначено 28.08.2020 року. Основою вказано рекомендаційний лист командира в/ч НОМЕР_2 , ВОС-600543. Припис отриманий коледжем 28.08.2020 року за вхідним №239.

Згідно рекомендаційного листа Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату №2106/2 від 26.08.2020 року на ім`я т.в.о. директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу, комісаріат повідомляє керівництво коледжу, про те що громадянка ОСОБА_1 , відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» направлена для проходження військової служби за контрактом 26 серпня 2020 року до військової частини НОМЕР_1 с. Старичі. Рекомендаційний лист отриманий коледжем 28.08.2020 року за вхідним №239.

Наказом №20-к від 28.08.2020 року «про увільнення від роботи ОСОБА_1 , у зв`язку з вирішенням питання щодо проходження військової служби за контрактом», визначено, що на підставі листа і припису Кам`янець-Подільського об`єднаного міського військового комісаріату та заяви ОСОБА_1 від 26 серпня 2020 року, які надійшли та зареєстровані 28 серпня 2020 року за вхідним номером №239, ОСОБА_1 , викладача суспільних дисциплін Кам`янець-Подільського медичного коледжу, увільнити від роботи з 27 по 28 серпня 2020 року включно на час вирішення питання щодо проходження військової служби за контрактом у військовій частині НОМЕР_1 с. Старичі. Пунктом 2 цього наказу, визначено зберегти за ОСОБА_1 , з 27по 28 серпня 2020 року включно середню заробітну плату за рахунок коштів Кам`янець- Подільського медичного коледжу.

Наказом №21-к від 31.08.2020 року «про звільнення», визначено, що ОСОБА_1 , викладача суспільних дисциплін, звільнити з 31 серпня 2020 року відповідно до п.2 ст. 36 КЗпП України у зв`язку з закінченням контракту.

Витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_3 (по стройовій частині) №199 від 28.08.2020 року, визначено що нижчепойменованих військовослужбовців, які прибули із вказаних військоматів для проходження фахової підготовки за вказаними ВОС, прийнятими наказом командира 356 навчального артилерійського полку (по особовому складу) від 28.08.2020 року №49-РС на військову службу за контрактом, з 28 серпня 2020 року зарахувати до списків особового складу на всі види забезпечення, на котлове забезпечення за нормою №1 (загальновійськова), з вечері 28 серпня 2020 року призначити на посади курсантів відповідної спеціальності, вважати такими, що 28 серпня 2020 року справи та посаду прийняли і приступили до виконання службових обов`язків за посадою, з посадовим окладом 2470 гривень на місяць, шпк «солдат». Пунктом 3.5 цього витягу із наказу визначено, що солдат ОСОБА_1 , ВОС-600, Кам`янець-Подільський ОМВК Хмельницька обл., вислуга у Збройних Силах україни: календарна 00 років 00 місяців 00 днів. Даний витяг отримано та зареєстровано Кам`янець-Подільським медичним коледжем 30.09.2020року за вхідним №284.

Контрактом про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України на посадах осіб рядового складу між Міністерством оборони України в особі: командира військової частини НОМЕР_3 полковника ОСОБА_3 з одного боку та громадянином України (військовослужбовець) ОСОБА_1 з іншого боку, укладеним та підписаним сторонами контракту, згідно пункту 3 цього договору на три роки, 28.08.2020 року. Копію даного контракту отримано та зареєстровано Кам`янець-Подільським медичним коледжем 30.09.2020 року за вхідним №284.

Згідно довідки військової частини НОМЕР_3 №1103 від 04.09.2020 року, визначено, що солдат ОСОБА_1 перебуває на військовій службі у військовій частині НОМЕР_3 з 28 серпня 2020 року. Дана довідка отримана та зареєстрована Кам`янець-Подільським медичним коледжем 30.09.2020 року за вхідним №284.

На підставі звернення ОСОБА_1 від 26.01.2021, наказу Управління Держпраці у Хмельницькій області №41 від 05.02.2021 та направлення на проведення інспекційного відвідування №69/21 від 05.02.2021 посадовими особами здійснено інспекційне відвідування у Кам`янець-Подільському медичному коледжі.

За результатами вказаної перевірки Управлінням Держпраці у Хмельницькій області прийнято акт від 19.02.2021 №ХМ553/189/АВ, а також припис від 03.03.2021 №ХМ553/189/АВ-П68, яким зобов`язано т.в.о. директора Кам`янець-Подільського медичного коледжу ОСОБА_2 в строк до 02.04.2021 усунути порушення законодавства про працю, а саме недотримання ч.3 статті 119 КЗпП.

Позивач, вважаючи такий припис протиправним, звернувся до суду з цим позовом.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Однією з гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений змістом статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Відповідно до частини третьої ст. 119 КЗпП України за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову.

Відповідно до численних роз`яснень Міністерства оборони України, починаючи з 17.03.2014 р. Збройні Сили України функціонують в умовах особливого періоду. Передбачені частиною третьою статті 119 КЗпП України гарантії законодавство пов`язуються з дією особливого періоду. Водночас, вважати що правовий стан особливого періоду закінчився наступного дня після завершення мобілізації оголошеної згідно Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» від 14 січня 2015 року № 15 підстав не має. На сьогодні чинним залишається рішення Ради Національної безпеки та оборони України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки, суверенітету та територіальної цілісності України», введене в дію Указом Президента України від 02 березня 2014 року № 189/2014, яким констатовано виникнення кризової ситуації, яка загрожує національній безпеці України та вимагає необхідності вжиття заходів щодо захисту прав та інтересів громадян України, суверенітету, територіальної цілісності та недоторканості державних кордонів України, недопущення втручання в її внутрішні справи. Відповідно до примітки до статті 4 Закону України від 05.03.98 р. №183/98-ВР «Про Раду Національної безпеки та оборони України» кризовою ситуацією вважається крайнє загострення протиріч, гостра дестабілізація становища в будь-якій сфері діяльності, регіоні, країні. Наявність кризової ситуації також констатована Законом України від 18.01.2018 № 2268-УІІІ «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», який набрав чинності 24 лютого 2018 року, що, як визначив законодавець, виражається у вчинені злочину агресії проти України та здійсненні тимчасової окупації частини її території.

Відповідно до Указу Президента України від 17 березня 2014 року № 303 «Про часткову мобілізацію», оголошено часткову мобілізацію, військові формування України, Оперативно- рятувальну службу цивільного захисту переведено на організацію та штати воєнного часу, у зв`язку з чим в Україні настав особливий період. Тобто, особливий період діє в Україні від 17 березня 2014 року, відповідне рішення уповноважена особа держави про його скасування, як і рішення про демобілізацію військовослужбовців, як комплекс заходів визначених законодавством, та переведення на організацію та штати мирного часу військових формувань України, не приймала. Вказане також підтверджується фактичними обставинами, які мали місце саме після закінчення періоду мобілізації згідно Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» від 14 січня 2015 року № 15, зокрема, відповідно до Указів Президента України від 06.05.2015 № 254/2015, від 12.06.2015 № 328/2015, від 24.06.2016 № 271/2016, та від 26.09.2016 № 411/2016 здійснювалось звільнення військовослужбовців, що були призвані у 2014-2015 рр. на військову службу під час мобілізації, на особливий період, з підстави передбаченої підпунктом "є" пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону "Про військовий обов`язок і військову службу", яка передбачена для звільнення військовослужбовців під час дії особливого періоду, а не у зв`язку із його закінченням.

Крім того, питання наявності особливого періоду в Україні поза межами строків мобілізації було предметом розгляду Вищого адміністративного суду України, який у постанові від 16 лютого 2015 року у справі № 800/582/14 дійшов висновку, що закінчення заходів мобілізації не припиняє особливий період. Крім того, відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» особливий період не пов`язується з проведенням мобілізації та введенням воєнного стану.

Верховний Суд однозначно сформулював правову позицію щодо тлумачення поняття особливий період у постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 205/1993/17-ц (касаційне провадження № 61-1664св 17), в якій зазначено, що особливий період діє в Україні від 17 березня 2014 року після оприлюднення Указу Президента України від 17 березня 2014 року № 303/2014 Про часткову мобілізацію . До теперішнього часу рішення про функціонування в умовах мирного часу Президент України не приймав.

Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком українців.

Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, а також членів їх сімей.

Тому стаття 119 КЗпП закріплює такі гарантії. За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення, відповідно до вимог статті 119 Кодексу законів про працю України, зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток.

Передбачені статтею 119 КЗпП гарантії за своєю сферою дії поширюються на всіх без винятку працівників незалежно від того, працюють вони за строковим чи безстроковим трудовим договором. Виняток зроблено лише стосовно осіб, які займали виборні посади в органах місцевого самоврядування та строк повноважень яких закінчився (частина 6 статті 119 КЗпП).

Відтак, на час призову ОСОБА_1 на строкову військову службу діяв період мобілізації, тому відповідно до приписів ст. 119 КЗпП за цією особою як працівником, що призваний на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період у разі оголошення рішення про проведення мобілізації на строк до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, але не більше одного року, зберігаються місце роботи, посада і компенсується із бюджету середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких він працював на час призову.

Крім того, оскільки ОСОБА_1 призвана на військову службу під час мобілізації, з нею не міг бути припинений трудовий договір відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП, про що прямо зазначено у цій правовій нормі.

Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість висновків акту перевірки та оскаржуваного припису.

Відносно доводів позивача щодо того, що ОСОБА_1 звільнена у зв`язку із закінченням строкового договору, суд вказує на таке.

Не зважаючи на те, що із ОСОБА_1 закінчився строковий договір, роботодавець повинен чітко дотримуватися норм трудового законодавства та з`ясувавши, що робітник не може бути звільнений, не міг видавати наказ про звільнення.

Згідно з ч. 1ст. 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. Відповідно до ч. 2ст. 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У відповідності дост. 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Зі змісту приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову Кам`янець-Подільського медичного коледжу відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 15 липня 2021 року

Позивач:Кам`янець-Подільський медичний коледж (вул. Пушкінська, 31,Кам`янець-Подільський,Хмельницька область,32302 , ідентифікаційний номер - 02010959) Відповідач:Управління Держпраці у Хмельницькій області (вул. Камянецька, 74,Хмельницький,Хмельницька область,29013 , код ЄДРПОУ - 39793137) Третя особа:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 )

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

Дата ухвалення рішення14.07.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу98336672
СудочинствоАдміністративне
Сутьпротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У відповідності дост. 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що

Судовий реєстр по справі —560/5621/21

Постанова від 17.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Постанова від 16.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 07.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 14.07.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні