Ухвала
від 03.12.2021 по справі 912/1455/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

03 грудня 2021 рокуСправа № 912/1455/20

Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Тимошевської В.В. за участю секретаря судового засідання Лупенко А.І. розглянувши в судовому засіданні матеріали заяви Фермерського господарства "Фортуна" про заміну сторони боржника його правонаступником у справі №912/1455/20

за позовом: Фермерського господарства "Фортуна" (вул. Воронцова, 38, с. Воронцівка, Новгородківський район, Кіровоградська область, 28211)

до: Вершино-Кам`янської сільської ради Новогородківського району Кіровоградської області (вул. Центральна, 5, с. Вершино-Кам`янка, Новогородківський район, Кіровоградська область, 28211)

про визнання незаконним та скасування рішення

Представники учасників справи участі в судовому засіданні не брали,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 19.08.2020 позовні вимоги задоволено повністю. Визнано недійсним та скасовано п. 4 рішення сесії Вершино - Кам`янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області від 20 грудня 2019 року №272 "Про розгляд та затвердження угод про внесення змін до договорів оренди землі з ФГ "Роксолана" та з ФГ "Фортуна". Також стягнуто з Вершино-Кам`янської сільської ради Новогородківського району Кіровоградської області на користь Фермерського господарства "Фортуна" 2 102,00 грн судового збору.

На виконання рішення суду від 19.08.2020 видано наказ від 21.09.2020.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 16.02.2021 у справі №912/1455/20 рішення Господарського суду Кіровоградської області від 19.08.2020 залишено без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Згідно з додатковою постановою Центрального апеляційного господарського суду від 11.03.2021 стягнуто з Вершино-Кам`янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області на користь Фермерського господарства "Фортуна" 9400 грн витрат на професійну правничу допомогу.

На виконання додаткової постанови Центрального апеляційного господарського суду від 11.03.2021 у справі №912/1455/20 Господарським судом Кіровоградської області видано наказ від 29.03.2021.

23.11.2021 на адресу господарського суду надійшла заява Фермерського господарства "Фортуна" про заміну сторони боржника у виконавчому листі його правонаступником з вимогою: у наказах Господарського суду Кіровоградської області від 21.09.2020 та від 29.03.2021, виданих у справі №912/1455/20 про стягнення з Вершино-Кам"янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області на користь ФГ "Фортуна" судових витрат на суму 2102 грн та 9400 грн відповідно, замінити боржника, Вершино-Кам`янську сільську раду (код ЄДРПОУ 04367128), на його правонаступника Новгородківську селищну раду (код ЄДРПОУ 04376111, смт. Новгородка, вул. Центральна, 13, Кіровоградської області).

В обґрунтування поданої заяви зазначено, що постановою Центрального апеляційного господарського суду від 16.02.2021 залишено без змін рішення Господарського суду Кіровоградської області від 19.08.2020 у справі № 912/1455/20, яким задоволено позов Фермерського господарства "Фортуна" до Вершино-Кам`янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення сесії Вершино-Кам`янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області від 20.12.2019 № 272, визнання укладеними Додаткових угод до договорів оренди земельної ділянки від 25.12.2014 про поновлення договорів на умовах та у редакції, викладених у позовній заяві.

Господарським судом Кіровоградської області у даній справі видано накази від 21.09.2020 та від 29.03.2021 про стягнення з Вершино-Кам`янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області на користь Фермерського господарства "Фортуна" судових витрат на суму 2102 грн та 9400 грн відповідно.

Вказані накази пред`явлено стягувачем до органів казначейської служби до виконання.

Проте, листом Управління державної казначейської служби України у Новгородківському районі Кіровоградської області від 19.05.2021 зазначені накази суду повернуто без виконання в зв`язку з тим, що боржник Вершино-Кам`янська сільська рада не має відкритих рахунків у вказаному управлінні (ліквідаційний баланс подано, рахунки закриті).

Ухвалою від 23.11.2021 господарський суд заяву Фермерського господарства "Фортуна" від 23.11.2021 про заміну сторони боржника його правонаступника призначив до розгляду в засіданні суду на 03.12.2021 о 12:00.

Стягувач та боржник уповноважених представників у судове засідання не направили.

За правилами ч. 3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Враховуючи викладене, суд розглядає заяву за відсутності представників учасників справи.

Статтею 129-1 Конституції України визначено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Судове рішення за своєю суттю охороняє права, свободи та законні інтереси фізичних та юридичних осіб, а виконання судового рішення є завершальною стадією судового провадження, яким досягається кінцева мета правосуддя - захист інтересів фізичних та юридичних осіб і реальне поновлення їхніх порушених прав. Отже, судове рішення, яке набрало законної сили, підлягає безумовному виконанню особою, на яку покладено такий обов`язок.

Відповідно до статті 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції (частина 1 статті 327 ГПК).

Під час виконавчого провадження заміна сторони виконавчого провадження відбувається на підставі частин першої - третьої, п`ятої статті 334 Господарського процесуального кодексу України: у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад регулює Закон України Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Відповідно до частини першої статті 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Згідно з частиною третьою та четвертою статті 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом. Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

За ч. 6 вищевказаної статті реорганізація юридичних осіб -сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Відповідно до Закону України від 17.11.2020 № 1009-ЇХ "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" внесені зміни до ряду законів України, в тому числі Закону "Про місцеве самоврядування в Україні".

Зокрема, вказаним Законом передбачено доповнити розділ V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" пунктом 6-1 такого змісту: до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

- у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);

- сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;

- не пізніше завершення другої сесії новообраної ради у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами та розміщених поза адміністративним центром сформованої територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі сформованої територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні сільські, селищні, міські ради припиняються як юридичні особи з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом;

- юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.

Момент набуття повноважень місцевими радами визначено Законом України "Про місцеве самоврядування".

Частинами 1, 8 ст. 45 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються і жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних або перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах.

Як встановлено, розпорядженням КМУ від 12.06.2020 року № 716-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області" визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Кіровоградської області, у тому числі Новгородківської громади, до якої увійшла Вершино - Кам`янська сільська рада.

Згідно з рішенням першої сесії восьмого скликання Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 02.12.2020 № 20 "Про початок реорганізації Вершино-Кам`янської сільської ради шляхом приєднання до Новгородківської селищної ради" розпочато процедуру реорганізації Вершино-Кам`янської сільської ради.

Відповідно до вказаного вище рішення Новгородківська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Вершино-Кам`янської сільської ради.

Рішенням п`ятої сесії восьмого скликання Новгородківської селищної ради Кіровоградської області від 19.03.2021 № 163 "Про припинення сільських рад в результаті реорганізації шляхом приєднання" припинено державну реєстрацію юридичних осіб сільських рад, у т.ч. Вершино-Кам`янської сільської ради, в результаті реорганізації шляхом приєднання до Новгородківської селищної ради (ідентифікаційний код 04376111, смт. Новгородка, вул. Центральна, 13).

Також, вказаним рішенням встановлено, що Новгородківська селищна рада на території Кіровоградської області є правонаступником прав та обов`язків, у т.ч. Вершино-Кам`янської сільської ради.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (станом на 03.12.2021) 30.04.2021 внесений запис, що Вершино-Кам"янська сільська рада Новгородківського району Кіровоградської області перебуває в процесі припинення.

Виходячи зі встановленого та наведених вище положень законодавства, наявні підстави для висновку, що правонаступником Вершино-Кам"янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області є Новгородківська селищна рада.

Суд також враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Враховуючи вищенаведене законодавство, між Вершино-Кам`янською сільською радою та Новгородківською селищною радою Кіровоградської області відбулось універсальне правонаступництво. Тобто, правонаступництво, при якому переходять усі права і обов`язки того суб`єкта, якому вони належали раніше.

Верховний Суд у постанові від 04.11.2020 у справі №922/817/18 зазначив, що за висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика палата Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх інстанцій про те, що правонаступництво не відбулось за відсутності в реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалась шляхом злиття; з огляду на викладене та те, що положеннями ст. 104, 107 ЦК не визначений момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється у зв`язку з реорганізацією, суд вважає, що такий момент не може пов`язуватися з внесенням запису до державного реєстру про припинення реорганізованої юридичної особи.

Зазначене кореспондується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц.

Суд також враховує правову позицію, викладену в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, згідно якої при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже, правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий. Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.

З огляду на викладене, правонаступником Вершино-Кам"янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області є Новгородківська селищна рада, до якої перейшли всі обов`язки боржника по виконавчому документу - наказів Господарського суду Кіровоградської області №912/1455/20 від 21.09.2020 та від 29.03.2021.

На підставі наведеного та беручи до уваги, що судові рішення у відповідності до вимог до ст.124 Конституції України є обов`язковими до виконання на всій території України, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення заяви Фермерського господарства "Фортуна" про заміну сторони боржника у виконавчому провадженні його правонаступником.

Керуючись ст. 52, 234-235, 255, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Заяву Фермерського господарства "Фортуна" про заміну сторони боржника його правонаступником у справі № 912/1455/20 задовольнити.

2. У наказах Господарського суду Кіровоградської області від 21.09.2020 та від 29.03.2021, виданих у справі №912/1455/20 про стягнення з Вершино-Кам"янської сільської ради Новгородківського району Кіровоградської області на користь Фермерського господарства "Фортуна" судових витрат на суму 2102 грн та 9400 грн відповідно, замінити боржника, Вершино-Кам`янську сільську раду (код ЄДРПОУ 04367128), на його правонаступника Новгородківську селищну раду (код ЄДРПОУ 04376111, смт. Новгородка, Кіровоградська область, вул. Центральна, 13).

Ухвала набирає законної сили в порядку ст. 235 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена до Центрального апеляційного господарського суду у передбаченому Господарським процесуальним кодексом України порядку.

Копії ухвали направити Фермерському господарству "Фортуна" (вул. Воронцова, 38, с. Воронцівка, Новгородківський район, Кіровоградська область, 28211, та на електронну пошту представника, адвокату Деревінській Л.В. ІНФОРМАЦІЯ_1); Вершино-Кам`янській сільській раді Новгородківського району Кіровоградської області (вул. Центральна, 5, с. Вершино-Кам`янка, Новогородківський район, Кіровоградська область, 28211) та Новгородківській селищній раді (вул. Центральна, 13, смт Новгородка, Кіровоградська область, 28200).

Повний текст ухвали складено та підписано 06.12.2021.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення03.12.2021
Оприлюднено07.12.2021
Номер документу101632181
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/1455/20

Ухвала від 03.12.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 23.11.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 10.09.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 02.09.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Постанова від 11.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецова Ірина Леонідівна

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецова Ірина Леонідівна

Ухвала від 01.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецова Ірина Леонідівна

Постанова від 16.02.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецова Ірина Леонідівна

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецова Ірина Леонідівна

Ухвала від 14.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецова Ірина Леонідівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні