ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
29 листопада 2021 року 12 год. 59 хв.Справа № 280/7463/21 м.Запоріжжя Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Сацький Р.В., за участі секретаря судового засідання Лузан К.Ю. та сторін
від позивача: адвокат Стасік А.І., Череповський В.П.,
від відповідача 1: адвокат Щасливий О.Р.,
від відповідача 2: адвокат Щасливий О.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом - Товариства з обмеженою відповідальністю Почерк
до - Державного підприємства Служба Капітана Маріупольського морського рибного порту
до - виконуючого обов`язки капітана Маріупольського морського рибного порту Мотора Валерія Володимировича
про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
19 серпня 2021 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла заява Товариства з обмеженою відповідальністю Почерк (далі - позивач) до Державного підприємства Служба Капітана Маріупольського морського рибного порту (далі - відповідач 1) та виконуючого обов`язки капітана Маріупольського морського рибного порту Мотора Валерія Володимировича (далі - відповідач 2), в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною відмову Державного підприємства Служба Капітана Маріупольського морського рибного порту у виключенні з Державного суднового реєстра України судна СЧС Вера , п\и Маріуполь, №131, бортовий №UA0262, Судновласник - ТОВ Почерк ;
- зобов`язати Державне підприємство Служба Капітана Маріупольського морського рибного порту виключити судно СЧС Вера , п\п Маріуполь, №131, бортовий №UA0262, Судновласник - ТОВ Почерк з Державного суднового реєстру України шляхом припинення записів про його реєстрацію і вилучення суднових реєстраційних документів та видати Свідоцтво про виключення СЧС Вера з Державного суднового реєстру України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає наступне. Листом Позивача №39 від 08.06.2021, направленим на адресу Відповідача зазначається, що: з метою виконання п. 47 Порядку № 1069, відповідачу надіслано пакет документів для вилучення суднових реєстраційних документів, перелічених у п. 25, п. 42 та п. 49 Порядку № 1069. Відповідач у відповідь на зазначені вище листи своїм листом №01/44 від 09 червня 2021 року повідомив Позивача про те, що: Державне підприємство Служба капітана Маріупольського морського рибного порту отримало надісланий пакет документів 07.06.2021. Розглянувши заяву і пакет документів для виключення риболовного судна СЧС ВЕРА з Державного суднового реєстру України було прийнято наступне рішення: Враховуючи те, що наданий пакет документів не відповідає вимогам, передбаченим Порядком ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.1997 № 1069 та Кодексу торговельного мореплавства, введений в дію Постановою Верховної ради України №277/94-ВР від 09.12.1994, у виключенні з Державного суднового реєстру України риболовного судна СЧС ВЕРА , власник ТОВ ПОЧЕРК , відмовлено . Як вказує позивач, Відповідачем не конкретизовано, яким саме вимогам законодавства не відповідає наданий Позивачем пакет документів. Крім того, Позивачем неодноразово (в тому числі в надісланих на адресу Відповідача листах, доданих до цього позову), зазначалось про те, що перелік документів для виключення судна з Державного суднового реєстру України, є вичерпним, і що всі ці документи надавались Позивачем Відповідачу. З наведених підстав просить суд позов задовольнити.
25 серпня 2021 р. ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 23 вересня 2021 року об 15 год. 10 хв.
23 вересня 2021 р. ухвалою суду продовжено підготовче провадження та відкладено підготовче засідання до 02 листопада 2021 року о 14 год. 05 хв.
12.10.2021 від представника відповідачів через канцелярію суду (вх. №58447) поданий відзив на позов в якому зазначено наступне. Для постійного виключення судна з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України на підставі п.п. А п. 48 Порядку №1069 необхідним є надання документа встановленого зразку про визнання судна непридатним для подальшої експлуатації . Таким документом є Акт технічного нагляду судна для здійснення його державної реєстрації (додаток 24 до Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України Про затвердження бланків типових реєстраційних суднових документів від 13.12.2006 № 1151, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 січня 2007 року за № 9/13276) із висновком про непридатність судна для подальшої експлуатації. Разом з тим, на підтвердження визнання судна непридатним для подальшої експлуатації ТОВ Почерк до заяви на адресу ДП СКММРП надає не акт встановленого зразка, а лист ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України про призупинення класу судна т/х СЧС Вера . В даному випадку ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України повідомило ТОВ Почерк лише про призупинення класу судна. Проте, ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України в цьому ж листі від 14.01.2021 №31.7-59 вказано про необхідність подання заявки на позачерговий огляд для узгодження обсягу ремонту по усуненню наслідків аварійної події та поновлення класу. На аналогічному ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України наполягає й в листі №31.7-836 від 21.06.2021, який також надано до позову. Проте, до цього часу позивач судно до позачергового огляду не надав. Фактично позивач просить суд зобов`язати ДП СКММРП виключити судно СЧС Вера , п/п Маріуполь, бортовий №UА0262, судновласник - ТОВ Почерк , з Державного суднового реєстру України шляхом припинення записів про його реєстрацію і вилучення суднових реєстраційних документів та видати Свідоцтво про виключення СЧС Вера з Державного суднового реєстру України, що прямо суперечить рішенню суду про накладення арешту на це судно Ухвали Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 22.03.2019 по справі №310/3985/18. На думку відповідачів такі вимоги не можуть бути задоволені, оскільки тим самим адміністративним буде переглянуто рішення суду по кримінальному провадженню не у встановлений законом спосіб. Крім того, як вже зазначалось вище, вчинення реєстраційний дій із рухомим майном ТОВ Почерк є фізично неможливим, оскільки за відомостями Державного реєстру обтяжень рухомого майна на все рухоме майно ТОВ Почерк накладено арешт. З наведених підстав просить суд у задоволенні позову відмовити.
27.10.2021 від представника позивача через канцелярію суду (вх. №61939) подана відповідь на відзив.
02.11.2021 від представника відповідачів ерез канцелярію суду (вх. №63225) подані заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву.
Ухвалою суду від 02.11.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 29.11.2021 о/об 09 год. 30 хв.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю з підстав, наведених у позовній заяві, просили позов задовольнити повністю.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував та просив суд відмовити в їх задоволенні.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Листом від 15.01.2021 №3 ТОВ Почерк звернулось до ДП СКММРП , в якому вказало, що у зв`язку із призупиненням класу судна т/х Вера та на виконання вимог пп. В , А п. 48 Порядку ведення Державного суднового реєстру України , затвердженого постановою КМУ від 26.09.1997 №1069, просило надати точні реквізити щодо сплати встановлених зборів за постійне виключення судна з Державного суднового реєстру України та Суднової книги України та оплати послуги з постійного виключення судна.
До вказаного листа ТОВ Почерк додано копію листа Державного підприємства класифікаційне товариство регістр судноплавства України від 28.12.2020 №52, в якому зазначено, що відповідно до Правил Регістру судноплавства України, виходячи з повідомлення про аварійну подію на борту т/х Вера клас судна призупиняється. З дати призупинення класу суднові свідоцтва, видані Регістром судноплавства України, втрачають силу. Також зазначено, що необхідно подати заявку на позачерговий огляд для узгодження обсягу ремонту по усуненню наслідків аварійної події та поновлення класу.
Однак, листом від 15.01.2021 №01/04 ДП СКММРП повідомило ТОВ Почерк , що зазначені підпункт А та В п. 48 розділу IV Постанови Кабінету Міністрів України від 26.09.1997 №1069 Про затвердження Порядку ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України в якості причини для постійного виключення, мають бути підтверджені документально (договором бербоут-чартеру, актом про непридатність судна та іншими документами). Лист про припинення класу судна не є підставою для постійного виключення судна з Державного суднового реєстру України. Виходячи з наведеного, квитанції з реквізитами для оплати будуть надані після надання відповідного пакету документів.
18.01.2021 ТОВ Почерк звернулось до ДП СКММРП з листом №4 наступного змісту. Так, ТОВ Почерк зазначило, що з метою виключення можливого перевищення ДП СКММРП службових повноважень, ДП СКММРП необхідно вказати норми діючого законодавства України, якими надано повноваження вважати, що для постійного виключення (п.п. В, А п. 48 Порядку ведення Державного суднового реєстру України , затвердженого постановою КМУ від 26.09.1997 №1069) необхідні підтвердження (при наявності факту). У разі ненадання такого пояснення вимоги ДП СКММРП будуть розцінені як перевищення службових повноважень та протидія законній господарській діяльності (ст. 206 КК України), перешкоджання виконати Постанову КМУ №1069 та експлуатувати судно як власнику у режимі переробки без виходу у море. Виходячи з наведеного, ТОВ Почерк вимагало повторно вказати реквізити для своєчасного отримання державними установами відповідних грошей.
У відповідь на вказаний лист ДП СКММРП листом від 29.01.2021 №01/06 повідомило ТОВ Почерк , що при наявності факту визнання судна непридатним для подальшої експлуатації і ремонту; втрати судном права плавання під Державним прапором України, загибелі судна або пропажі його безвісті, згідно п. 48 розділу IV Постанови Кабінету Міністрів України від 26.09.1997 №1069 Про затвердження Порядку ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України та ст. 29 гл. 2 Кодексу торгівельного мореплавства, судно може бути виключено з Державного суднового реєстру України. Підставою для постійного виключення судна з Державного суднового реєстру згідно п. 49 розділу IV Порядку є: 1. Письмова заява за довільною формою із зазначенням причини, яка викликає необхідність виключення судна з Державного суднового реєстру України чи Суднової книги України; 2. Пакет документів, який містить: - суднові реєстраційні документи, передбачені пунктами 25 і 42 Порядку, документи, що підтверджують наявність або відсутність заставних зобов`язань, документ, що підтверджує сплату встановлених зборів. У зв`язку із наявністю на підприємстві копії ухвали Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 22.03.2019 у справі №310/3985/18 про накладення арешту на СЧС Вера , що належить ТОВ Почерк , надання реквізитів для сплати встановленого збору відбудеться після надання відповідного пакету документів.
Листом №9 від 03.02.2021 ТОВ Почерк звернулось до ДП СКММРП , в якому, по суті спору, зазначено, що після постійного виключення на підставі вказаного в заяві №53 від 28.12.2020, плавуча споруда залишається на балансі ТОВ Почерк у режимі рибопереробки без права плавання під Державним прапором України, оскільки на теперішній час відсутні діючі документи Морського Регістра України, що не дозволяє плавання під Державним прапором України (тобто ТОВ Почерк не планує відчуження, розпорядження та передачу в оренду), оскільки не доцільно проводити відновлювальні роботи після 20 років використання.
Також в даному листі ТОВ Почерк вказало, що в ухвалі, на яку послалось ДП СКММРП , зазначено шлях - заборона його відчуження, розпорядження та передачі в оренду (фрахт), що на думку ТОВ Почерк не суперечить постійному виключенню судна з з Державного суднового реєстру.
Також на адресу ДП СКММРП надійшов лист від Агентства морського транспорту Міністерства економіки та сталого розвитку Грузії №04/774/ від 27.04.2021, в якому Агентство просило надати копію сертифікатів про виключення рибальського судна Вера з Державного суднового реєстру.
У відповідь на вказаний лист ДП СКММРП листом від 01/39 від 19.05.2021 повідомило, що власник судна із заявою та пакетом документів, передбаченим чинним законодавством, до ДП СКММРП не звертався. А також, що на вказане судно накладено арешт.
Крім того, листом від 28.05.2021 №2-9.1-15/3231-21 Держрибагентство повідомило Агентство морського транспорту Міністерства економіки та сталого розвитку Грузії про те, що ухвалою Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 22.03.2019 накладено арешт на т/х СЧС Вера , однак зазначене судно 01.11.2020 здійснило вихід у море з акваторії Бердянського морського торговельного порту. На цей час риболовне судно Вера з Державного суднового реєстру України не виключено. Враховуючи викладене, Держрибагентство просило своїх іноземних колег врахувати зазначену інформацію під час прийняття рішення щодо проведення реєстраційних дій із риболовним судном Вера .
В подальшому листом від 03.06.2021 №36 ТОВ Почерк знову звернулось до ДП СКММРП , яким надано заяву про виключення т/х Вера з Державного суднового реєстру України та Суднової книги України, а також просило видати Свідоцтво про виключення судна з Державного суднового реєстру України та Суднової книги України.
До даного листа надано заяву №37 від 03.06.2021, копію листа Держрибагентсва №1- 9.1-17/979-21 від 19.02.2021, копію листа Держрибагентства №2-9.1-17/3069-21 від 21.05.2021, копію листа Регістра судноплавства №31 від 13.05.2021, копію листа Регістра судноплавства №52 від 28.12.2020, заяву ТОВ Почерк вих. №53 від 28.12.2020 на адресу Міністерства інфраструктури України та Міністерства енергетики та захисту довкілля України, Свідоцтво про право плавання під Державним прапором України, Свідоцтво про право власності на судно, Свідоцтво про мінімальний склад екіпажу, квитанцію про сплату збору за виключення судна, витяг з Державного реєстру обтяжень рухомого майна №70608438, протокол позачергових зборів учасників (засновників) ТОВ Почерк .
Крім того, листом №39 від 08.06.2021 ТОВ Почерк надано ДП СКММРП витяг з сайту Регістра судноплавства, що свідчить, на думку позивача, про непридатність т/х Вера до подальшої експлуатації.
Разом з тим, проаналізувавши наданий позивачем пакет документів ДП СКММРП листом від 09.06.2021 №01/44 повідомило ТОВ Почерк про відмову у виключення риболовного судна СЧС Вера , власник ТОВ Почерк , з Державного суднового реєстру України, оскільки наданий пакет документів не відповідає вимогам, передбаченим Порядком ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України, та Кодексу торговельного мореплавства.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Розглянувши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення по справі.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до положень ст. 10 Кодексу торговельного мореплавства України (далі - КТМ) державний нагляд за торговельним мореплавством в Україні покладається на центральний орган виконавчої влади в галузі транспорту, що здійснює контроль за дотриманням законодавства про мореплавство і міжнародних договорів України щодо мореплавства, а також нагляд за станом морських шляхів і загальне керівництво державною реєстрацією морських суден, дипломуванням спеціалістів морського флоту, рятувальною і лоцманською службою.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу морського та річкового транспорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 вересня 2017 року № 1095, Державна служба морського та річкового транспорту України (Морська адміністрація) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику у сферах морського та річкового транспорту, торговельного мореплавства, судноплавства на внутрішніх водних шляхах, навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства, а також у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибної промисловості).
Згідно ст. 26 КТМ України українські судна, технічний нагляд за якими здійснюють класифікаційні товариства, підлягають реєстрації у Державному судновому реєстрі України.
Українські судна, що не підлягають реєстрації у Державному судновому реєстрі України, реєструються у Судновій книзі України.
Статтею 27 КТМ України визначено, що судно може бути зареєстровано у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України тільки в одному морському порту України.
Порт реєстрації судна може бути змінено за бажанням власника з дотриманням вимог частини першої цієї статті.
Згідно з ст. 28 КТМ України, реєстрація судна у Державному судновому реєстрі України засвідчується свідоцтвом про право плавання під Державним прапором України (судновий патент), а реєстрація у Судновій книзі України - судновим білетом.
За реєстрацію судна у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України і будь-яких подальших змін раніше зроблених записів у них про зареєстроване судно стягується збір, порядок справляння та розмір якого встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики економічного розвитку.
Згідно ст. 29 КТМ України з моменту реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України всі раніше зроблені записи щодо цього судна в суднових реєстрах зарубіжних держав Україною не визнаються.
Таким же чином Україною не визнається внесення судна України у судновий реєстр іноземної держави, якщо судно не виключено у встановленому порядку із Державного суднового реєстру України або Суднової книги України.
Судно виключається із Державного суднового реєстру України або Суднової книги України у разі:
1) визнання судна непридатним для подальшої експлуатації і ремонту;
2) втрати судном права плавання під Державним прапором України;
3) загибелі судна або пропажі його безвісти.
Згідно ст. 33 КТМ України судно одержує право плавання під Державним прапором України з часу реєстрації його у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України та свідоцтва про одержання права плавання під цим прапором.
Судно, придбане за кордоном, користується правом плавання під Державним прапором України з часу видачі консулом України тимчасового свідоцтва, в якому засвідчується одержання цього права. Тимчасове свідоцтво є дійсним до реєстрації судна у Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України, але не більше одного року.
За підняття на судні Державного прапора України без одержання права плавання під цим прапором винні особи несуть відповідальність у встановленому законодавством порядку.
Вимоги до реєстрації та обліку торговельних суден в Україні встановлено Порядком ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України №1069 від 26.09.1997 (далі - Порядок №1069), згідно п.47 якого виключення судна з Державного суднового реєстру України чи Суднової книги України здійснюється шляхом припинення записів про його реєстрацію і вилучення суднових реєстраційних документів, передбачених пунктами 25 та 42 цього Порядку. Виключення може бути постійним або тимчасовим.
Згідно п. 48 Порядку №1069 постійне виключення судна з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України здійснюється:
а) у разі втрати судном права плавання під Державним прапором
України;
б) у разі загибелі судна або зникнення його безвісно;
в) у разі визнання судна непридатним для подальшої експлуатації;
г) у разі закінчення дії договору бербоут-чартеру іноземного судна;
д) у разі зміни зареєстрованого власника судна, судновласника або фрахтувальника за бербоут-чартером.
У разі постійного виключення судна, за бажанням судновласника, орган реєстрації у п`ятиденний термін видає свідоцтво про виключення судна з Державного суднового реєстру України чи Суднової книги України, зразок якого затверджується
Мінінфраструктури.
Пунктом 49 Порядку №1069 передбачено, що підставою для постійного виключення судна є письмова заява, яку судновласник чи фрахтувальник зареєстрованого судна
подає до відповідного органу державної реєстрації суден, яким воно
було зареєстроване.
Заява подається за довільною формою із зазначенням причини, яка викликає необхідність виключення судна з Державного суднового реєстру України чи Суднової книги України. При цьому до заяви додаються суднові реєстраційні документи, передбачені пунктами 25 і 42 цього Порядку, документи, що підтверджують наявність або відсутність заставних зобов`язань, та документ, що підтверджує сплату встановлених зборів.
Пункт 50 Порядку №1069 у разі постійного виключення з Державного суднового
реєстру України чи Суднової книги України іноземного судна орган державної реєстрації, що його виключає, повідомляє про це компетентний орган іноземної держави реєстрації судна.
Так, обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що листом від 14.01.2021 №31.7-59 ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України повідомило про призупинення класу судна т/х Вера , що на думку позивача вказує на те, що судно Вера відповідає критеріям п.п. А, В п. 48 Порядку №1069.
При цьому, відповідно до п. 1 Положення ро Регістр судноплавства України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 червня 1998 року № 814, Регістр судноплавства України (далі - Регістр) є національним класифікаційним товариством, яке здійснює технічний нагляд і проводить класифікацію морських і річкових торгівельних суден відповідно до статті 22 Кодексу торговельного мореплавства України і статей 26 і 29 Закону України "Про транспорт".
Відповідно до абз. 4 пп. 13 п. 9 Положення, Регістр для виконання покладених на нього завдань має право при задовільних результатах чергового і позачергового огляду видавати на судна та інші плавучі споруди документи, що засвідчують технічну здатність судна до плавання і дають право на його експлуатацію, а також документи на окремі механізми та пристрої, продовжувати строк дії таких документів та анулювати документи, якщо технічний стан суден чи пристроїв не відповідає вимогам правил Регістру.
Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України Про затвердження бланків типових реєстраційних суднових документів від 13.12.2006 № 1151, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 січня 2007 року за № 9/13276, затверджено бланк акту технічного нагляду судна для здійснення його державної реєстрації (додаток 24).
Відповідно до ст. 23 КТМ України, судно може бути допущене до плавання тільки після того, як буде встановлено, що воно задовольняє вимоги безпеки мореплавства, охорони людського життя і навколишнього природного середовища.
Таким чином для постійного виключення судна з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України на підставі п.п. А п. 48 Порядку №1069 необхідним є надання документа встановленого зразку про визнання судна непридатним для подальшої експлуатації .
Таким документом є Акт технічного нагляду судна для здійснення його державної реєстрації (додаток 24 до Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України Про затвердження бланків типових реєстраційних суднових документів від 13.12.2006 № 1151, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 січня 2007 року за № 9/13276) із висновком про непридатність судна для подальшої експлуатації.
Як встановлено матеріалами адміністративної справи, на підтвердження визнання судна непридатним для подальшої експлуатації ТОВ Почерк до заяви на адресу ДП СКММРП надає не акт встановленого зразка, а лист ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України про призупинення класу судна т/х СЧС Вера .
Проте, згідно з п. 2.1.1 Правил класифікації та побудови суден (www.shipregister.ua/books/Class2020_08.pdf) суднам і плавучим спорудам, включаючи плавучі бурові установки (ПБУ), та морським стаціонарним платформам (МСП), що повністю або в ступені, визнаному Регістром достатнім, відповідають вимогам відповідних Правил класифікації та побудови, присвоюється клас Регістра. Присвоєний клас Регістра позначається символом класу відповідно до 2.2.
Присвоєння судну класу Регістра означає підтвердження Регістром відповідності конструкції судна застосовним вимогам Правил Регістра, а його технічного стану - умовам експлуатації судна, і прийняття судна на облік Регістра на встановлений період, з проведенням усіх видів оглядів, приписаних Правилами огляду суден Регістра
Відповідно до п. 2.1.6 цих Правил, класифікаційне свідоцтво втрачає силу і дія класу за рішенням Регістра або автоматично призупиняється в наступних випадках:
після аварійного випадку (судно повинне бути пред`явлене до позачергового огляду в порту, де відбувся аварійний випадок або в першому порту заходу або приходу малого судна в базу (місце - стоянки, якщо аварійний випадок відбувся на шляху проходження);
Відповідно до п. 2.1.8 - 2.1.10 Правил, призупинений (як зазначено в 2.1.6) клас судна може бути відновлений після того, як причина виникнення призупинення буде усунута, за умови задовільних результатів додаткового, з врахуванням стану судна і причини призупинення його класу, відповідного періодичного або позачергового огляду проведеного Регістром при пред`явленні судна. При цьому, у випадках виводу судна з експлуатації на тривалий (більше трьох місяців) термін або для малого судна на термін, що перевищує дату наступного періодичного огляду, для виконання виставлених Регістром вимог, обсяг огляду для відновлення класу спеціально встановлюється Регістром з врахуванням віку судна, його стану, терміну виводу його з експлуатації й обставин відстоювання судна в цей період.
На період від призупинення дії класу до його відновлення, незалежно від дати зазначеного в повідомлення судновласнику і Адміністрації прапору, судно вважається таким, що втратило клас Регістра.
Клас судна знімається Регістром у наступних випадках:
- якщо причини, які призвели до призупинення наразі діючого класу, не були усунені протягом встановленого терміну його призупинення;
- після закінчення максимально встановленого терміну призупинення класу;
- коли відновлення класу, призупиненого як зазначено в 2.1.6, представляється Регістру і/або власнику/судновласнику неможливим;
- коли судновласник переводить судно в клас іншого класифікаційного органу;
- у разі передачі права власності судна, зміні судновласника, порту приписки чи назви судна без пред`явлення його для огляду згідно з 4.7 частини II Правил огляду суден;
- за бажанням власника/судновласника.
Зняття класу судна означає припинення дії Класифікаційного свідоцтва і Свідоцтва про придатність малого судна до плавання. Зняття класу набуває чинності з дати, коли виникають обставини, що спричиняють таке зняття.
На прохання власника, судну, яке раніше було класифіковане Регістром і потім йому було знято класс, і яке не було додатково класифіковане, тобто:
- ніколи не відновлювало свою експлуатацію;
- не було класифіковане будь-яким іншим Класифікаційним товариством, клас може бути Регістром перепризначений, але Регістр має право відхилити заявку на перепризначення класу.
Клас судна анулюється в зв`язку з загибеллю судна або його списанням, а також в разі отримання від судновласника інформації про розбирання або продаж під розбирання судна на металобрухт.
Про призупинення дії класу судна і дії Класифікаційного свідоцтва чи Свідоцтва про придатність малого судна до плавання, зняття класу судна з припиненням дії Класифікаційного свідоцтва і Свідоцтва про придатність малого судна до плавання та анулювання класу Регістр спеціально повідомляє судновласнику і, для судна, відносно якого Регістр здійснює конвенційний огляд, Адміністрації прапору.
Як зазначає позивач у позові, під час плавання з СЧС Вера стався морський інцидент у розумінні Наказу Міністерства транспорту та зв`язку України № 516 від 29.05.2006 Положення про класифікацію, порядок розслідування та обліку аварійних морських подій із суднами , про що на вимогу приписів законодавства було проінформовано листами № 17 від 01.11.2020 та № 18 від 10.11.2020, листом ТОВ Почерк № 52 від 28.12.2020 Судновласника та компетентні органи у т.ч. Морського Регістра України (копії листів заявні у матеріалах справи), у результаті чого останній призупинив дію Свідоцтва про належний технічний стан СЧС Вера з 15.01.2021. 15.05.2021 закінчено термін придатності до плавання СЧС Вера , тобто судно втратило технічні властивості та стало непридатним для подальшої експлуатації згідно з пп. В., А. п. 48. Порядку.
Тобто, повідомлення про аварійний випадок само по собі тягне за собою лише призупинення класу судна, а вже рішення про поновлення, зняття та анулювання класу приймаються після проведення експертної оцінки технічного стану судна віповідно до Правил Регістра судноплавства України та складання вже акту за формою 1.9.27.
В даному випадку ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України повідомило ТОВ Почерк лише про призупинення класу судна.
Проте, зі змісту листа від 14.01.2021 №31.7-59 ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України вказало про необхідність подання заявки на позачерговий огляд для узгодження обсягу ремонту по усуненню наслідків аварійної події та поновлення класу.
На аналогічному ДП Класифікаційне товариство регістр судноплавства України наполягає й в листі №31.7-836 від 21.06.2021.
Проте, до цього часу позивач судно до позачергового огляду не надав.
Більш того, відповідно до п.п. 2.1.9, 2.1.10 Правил, ні акт, сертифікат, штамп на документі, висновок, Класифікаційне свідоцтво, документ або інформація, видані або надані як частина наданої Регістром послуги не мають будь-якого юридичного ефекту або наслідків, інших чим відображення того, що, на підставі перевірки, виконаної Регістром, судно, конструкція, матеріали, обладнання, механізм або будь-який інший предмет, охоплений таким документом або інформацією, відповідає Правилам. Будь-який такий документ видається виключно для використання Регістром, його службами та клієнтами або іншими належним чином уповноваженими органами і не з іншою метою. Тому Регістр не може бути притягнуто до відповідальності за будь-який вчинений акт або документ, виданий іншими сторонами на підставі свідчень або інформації, наданої Регістром. Дійсність, застосування, зміст і тлумачення Класифікаційного свідоцтва або будь-якого іншого документа або інформації, виданих Регістром у зв`язку з його послугами, є врегульованими Правилами Регістра, який є єдиним суб`єктом з правом робити таке тлумачення.
Класифікація судна або видача сертифіката або іншого документа, пов`язаного з класифікацією або сертифікацією та взагалі з наданням послуг Регістром мають чинність, надану згідно з Правилами Регістра в час присвоєння класу або видачі сертифіката; у жодному випадку це не означає свідчення чи гарантію щодо морехідності, структурної цілісності, якості або придатності для певної цілі або експлуатації будь-якого судна, конструкції, матеріалу, обладнання або механізму перевірених або випробуваних Регістром.
Таким чином поняття призупинення класу судна та визнання судна непридатним для подальшої експлуатації є різними юридичними поняттями та підтверджуються різними документами.
Позивачем же в свою чергу не надано відповідачу документа встановленого зразка про визнання судна непридатним для подальшої експлуатації (Акту технічного нагляду судна для здійснення його державної реєстрації та/або Акту експертної оцінки технічного стану судна відповідно до Правил Регістра судноплавства України). такого документу не надано і під час судового розгляду даної справи.
Таким чином позивачем не надано документа на підтвердження настання обставин, передбачених п.п. В п. 48 Порядку №1069.
Що ж до вимог пп. А п. 48 Порядку №1069, за яким постійне виключення судна з Державного суднового реєстру України або Суднової книги України здійснюється у разі втрати судном права плавання під Державним прапором України, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 34 КТМ України, якщо власник українського судна передає його за бербоут-чартером іноземній фізичній або юридичній особі, то це судно за згодою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері транспорту (центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства), може тимчасово втрачати право плавання під Державним прапором України за умови, що:
1) законодавство цієї іноземної держави не забороняє зміну прапора;
2) власник судна згоден на тимчасове переведення судна під прапор іноземної держави;
3) заставодержателі зареєстрованих застав судна згодні на тимчасове переведення судна під прапор іноземної держави.
Жодного з наведених документів позивач до відповідача не надав, що підтверджується матеріалами справи..
Пунктом 25 Порядку №1069 визначено, що для реєстрації судна та отримання суднових реєстраційних документів судновласник подає копії платіжних документів, що свідчать про сплату відповідних зборів в установленому розмірі. Орган державної реєстрації після надходження висновку Морської адміністрації, а для риболоЬних суден - Держрибагентства та Морської адміністрації у триденний строк видає судновласнику такі реєстраційні документи:
свідоцтво на право плавання під Державним прапором України;
свідоцтво про право власності на судно. У разі тимчасової реєстрації судна свідоцтво про право власності на судно не видається.
Свідоцтво судна Вера , що належить ТОВ Почерк , про право плавання під Державним прапором України №02664 не анульовано та не скасовано, а тому позивач не втратив права плавання під Державним прапором України судном Вера .
Також позивачем, як вже зазначалось вище, не надано документа встановленого зразка про визнання судна непридатним для подальшої експлуатації, що також виключає позбавлення такого судна права плавання під Державним прапором України.
Звідси, позивачем не надано й документів на підтвердження існування обставин за п.п. А п. 48 Порядку №1069.
Окрім того, ухвалою Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 22.03.2019 у справі №310/3985/18 (кримінальне провадження №12016080130003535 від 25.06.2018) накладеного арешт на СЧС Вера , порт прописки Маріуполь, що належить ТОВ Поніерк (ЄДРПОУ 22138510), шляхом заборони на його відчуження, розпорядження, передачу в оренду (фрахт). Копію ухвали направлено капітану Маріупольського морського рибного порту, адміністрації Бердянського морського торгівельного порту, Бердянському прикордонному загону.
Листом від 18.11.2020 №2-8-17/1953-20 Азовське басейнове управління Державного агентства рибного господарства звернулось до ДП СКММРП , в якому зазначено, що на розгляді в Бердянському міськрайонному суді Запорізької області перебуває кримінальне провадження №12016080130003535 від 25.06.2018 (судова справа №310/3985/18) за обвинуваченням ОСОБА_1 у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 1 ст. 249, ч. 2 ст. 342, ч. 2 ст. 364-1 КК України.
Також на розгляді в Бердянському міськрайонному суді Запорізької області перебуває кримінальне провадження №12018080000000261 (судова справа №326/1517/19) за звинуваченням ОСОБА_1 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 249, ч. 1 ст. 364-1, ч. 2 ст. 345, ч. 5 ст. 191 КК України.
Ухвалою Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 22.03.2019 у справі №310/3985/18 було частково задоволено клопотання цивільного позивача - Азовського басейнового управління Державного агентства рибного господарства та накладеного арешт на СЧС Вера), яке належить ТОВ Почерк , шляхом заборони на його відчуження, розпорядження, передачу в оренду (фрахт).
Ухвалою Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 24.06.2021 у справі №310/3985/18 по кримінальному провадженню №12016080130003535 від 25.06.2018 роз`яснено ухвалу Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 22.03.2019 у справі №310/3985/18, якою накладено арешт на СЧС Вера , порт прописки Маріуполь, що належить ТОВ Почерк (ЄДРПОУ 22138510), шляхом заборони на його відчуження, розпорядження, передачу в оренду (фрахт), зазначивши, що відчуження - це передача майна у власність іншій особі (платне чи безоплатне), розпорядження - пе можливість власника речі визначати її Фактичну і юридичну долю: оренда - це наймання, тимчасове користування.
Суд зазначає, що відповідно до п. 6 Порядку №1069, реєстрація судна в Україні полягає у внесенні відомостей про нього до Державного суднового реєстру України, що ведеться за формою згідно з додатком 1, або Суднової книги України, що ведеться за формою згідно з додатком 2, та отримання цим судном свідоцтва про право плавання під Державним прапором України.
Тобто, включення чи виключення відомостей про судно, змін даних про нього в Державному судновому реєстрі України та/або Судновій книзі України підпадає під ознаки зміни юридичної долі (статусу) судна.
Відповідно до ч. 1 ст. 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення с обов`язковим до виконання.
Фактично позивач просить суд зобов`язати ДП СКММРП виключити судно СЧС Вера , п/п Маріуполь, бортовий №ІІА0262, судновласник - ТОВ Почерк , з Державного суднового реєстру України шляхом припинення записів про його реєстрацію і вилучення суднових реєстраційних документів та видати Свідоцтво про виключення СЧС Вера з Державного суднового реєстру України, що прямо суперечить рішенню суду про накладення арешту на судно.
Зважаючи на те, що реєстрація судна в Державному судновому реєстрі України та/або Судновій книзі України с юридичною процедурою, яка породжує та підтримує своєю чинністю певний юридичний статус майна - судна в даному випадку, то й відповідно коректувати такий юридичний статус (зареєстрованого судна) за наявності ухвали про арешт судна, не видається за можливе.
При цьому, посилання позивача на постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2021 у справі №476/1128/19 та Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.12.2020 у справі №140/10116/20 суд до уваги не приймає, оскільки перша з двох постанов стосувалась спору щодо користування земельною ділянкою (в цілому питання про реєстрацію будь-якого роду в згаданому спорі не ставилось), а друга - реалізацією особою права на доступ до публічної інформації.
Так само посилання на юридичну літературу в даному випадку є недоречною, оскільки література не є джерелом права, а є суб`єктивним баченням сфери суспільних правовідносин того чи іншого науковця у сфері права.
Відповідно до частини 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
У ході розгляду справи суд надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору та здатні вплинути на результат вирішення спору. Інші доводи сторін висновки суду не спростовують.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Відповідно, враховуючи те, що у задоволенні позову необхідно відмовити, судові витрати відшкодуванню позивачу не підлягають.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволені позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Почерк (71101, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Кабельників, буд. 138 - А, код ЄДРПОУ 22138510) до Державного підприємства Служба Капітана Маріупольського морського рибного порту (87501, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Набережна, буд. 1, код ЄДРПОУ 32609141), до виконуючого обов`язки капітана Маріупольського морського рибного порту Мотора Валерія Володимировича (87501, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Набережна, буд. 1) про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписане суддею 06.12.2021.
Суддя Р.В. Сацький
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2021 |
Оприлюднено | 07.12.2021 |
Номер документу | 101639925 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні