Рішення
від 03.12.2021 по справі 160/14151/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2021 року Справа № 160/14151/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Апостолівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ :

17.08.2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Апостолівської міської ради, у якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Апостолівської міської ради, як суб`єкта владних повноважень, в частині неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради, площею 2,00 га, кадастровий номер 1220383300:01:001:0179;

- зобов`язати Апостолівську міську раду, як суб`єкта владних повноважень, на засіданні чергової сесії розглянути заяву ОСОБА_1 та затвердити в установленому законом порядку проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради, площею 2,00 га, кадастровий номер 1220383300:01:001:0179.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що після розробки проекту землеустрою позивач звернулась до Апостолівської міської ради із заявою про затвердження проекту. Втім, 17.03.2021 року листом-відповіддю № 940 її повідомлено, що питання затвердження проекту землеустрою було розглянуто на засіданні постійної комісії міської ради з питань земельних відносин агропромислового комплексу, містобудування, будівництва та охорони природи та у погодженні проекту землеустрою відмовлено, у зв`язку з відсутністю агрохімічного паспорту поля. Позивач вважає, що така відповідь є незаконною та безпідставною, оскільки законодавець встановив вичерпний перелік документів для затвердження проекту землеустрою та вимоги законодавства не передбачають наявність агрохімічного паспорту поля для виготовлення проекту відведення земельної ділянки у власність. З огляду на викладене, позивач вважає бездіяльність Апостолівської міської ради протиправною та просить зобов`язати затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.08.2021 року відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

05.10.2021 року представником відповідача надано до суду відзив на позов, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечує, посилаючись на те, що твердження позивача про те, що заява про затвердження проекту землеустрою про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради не була розглянута у відповідності до вимог Земельного кодексу України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не відповідає дійсності, оскільки заяв про затвердження проекту землеустрою про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради від позивача не надходило. Так, здійснювався розгляд самого проекту землеустрою про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в порядку ст. 186-1 Земельного кодексу, а саме здійснювалось його погодження. При цьому, згідно з протоколом №6 від 02.03.2021 року, постійною комісією міської ради з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, містобудування, будівництва та охорони природи було встановлено ряд порушень в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а саме: завдання на розробку проекту землеустрою не підписано замовником, договір укладено до прийняття рішення Аностолівською міською радою, заява про розроблення проекту землеустрою подана до прийняття рішення Аностолівською міською радою, відомості у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку не співпадають з переліком обмежень щодо використання земельної ділянки, відсутній акт приймання-передачі межових знаків на зберігання та акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності, наявність яких була обов`язкова відповідно до положень ст. 50 Закону України Про землеустрій , в редакції станом на дату засідання постійної комісії міської ради з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, містобудування, будівництва та охорони природи. Також, було встановлено відсутність агрохімічного паспорту поля, що згідно з п. 3.5 Порядку ведення агрохімічного паспорту поля є обов`язковим при передачі земельних ділянок у власність. У зв`язку з невідповідністю проекту землеустрою про відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства Земельному кодексу України, Закону України Про землеустрій , Порядку ведення агрохімічного паспорту поля, постійна комісія міської ради з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, містобудування, будівництва та охорони природи прийняла рішення одноголосно, що не погоджує розгляд даного питання на сесії міської ради, що було викладено в протоколі засідання №6 від 02.03.2021 року. У зв`язку з чим, виконавчим комітетом Апостолівської міської ради було підготовано відповідь на адресу позивача від 17.03.2021 року №946 про неможливість затвердження проекту землеустрою, внаслідок відсутності документів необхідних для передачі земельної ділянки у власність при здійсненні його погодженні. При цьому, посилання позивача на те, що агрохімічний паспорт поля не є обов`язковим документом не є обґрунтованим, оскільки згідно з п.3.5. Порядку наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов`язковою при передачі земельних ділянок у власність, користування, наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, консервації та рекультивації земель і в інших випадках, передбачених законодавством. Таким чином, відповідач вважає, що ним не допущено протиправної бездіяльності та просить відмовити в задоволенні позову.

Також 05.10.2021 року представником відповідача надано заяву про розгляд справи в судовому засіданні.

Ухвалою суду від 06.10.2021 року заяву Апостолівської міської ради про розгляд справи в судовому засіданні у справі № 160/14151/21 за позовною заявою ОСОБА_1 до Апостолівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії залишено без задоволення.

12.10.2021 року на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій підтримано позицію, викладену в позовній заяві, та зазначено, що відзив відповідача є законодавчо необґрунтованим та таким, що не спростовує доводи, викладені в позовній заяві як підстави для задоволення позову.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. З власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини справи.

Р ішенням 89 сесії VII скликання Апостолівської міської ради № 2420 від 27.08.2020 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах Апостолівської міської ради , ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 1220383300:01:001:0179, що розташована в межах Апостолівської міської ради, площею до 2 0000 га.

На підставі заяви ОСОБА_1 фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

У подальшому позивач звернулась до Апостолівської міської ради Криворізького району Дніпропетровської області із заявою про затвердження зазначеного проекту землеустрою.

Вказане питання було включене до черги денної на розгляд 4 сесії VIII скликання Апостолівської міської ради, але відповідно до протоколу від 23.12.2020 року вказане питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради громадянці ОСОБА_1 було виключене з черги денної сесії з метою доопрацювання.

Листом №940 від 17.03.2021 року Апостолівська міська рада повідомила, що подана позивачем заява розглянута на засіданні постійної комісії міської ради з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, містобудування, будівництва та охорони природи. Згідно з протоколом № 6 від 02.03.2021 року комісією встановлено, що серед поданих документів відсутній агрохімічний паспорт поля. На підставі п. 3.5. Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки наявність агрохімічого паспорта поля, земельної ділянки є обов`язковою при передачі земельних ділянок у власність, користування, наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, консервації та рекультивації земель і в інших випадках, передбачених законодавством. Враховуючи викладене, неможливо затвердити проект землеустрою, внаслідок відсутності документів необхідних для передачі земельної ділянки у власність.

Відповідно до протоколу засідання постійної комісії Апостолівської міської ради VIIІ скликання з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, містобудування, будівництва та охорони природи №6 від 02.03.2021 року вирішено не погоджувати та не рекомендувати до винесення на розгляд проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 з наступних підстав:

- завдання на розробку проекту землеустрою не підписано замовником;

- договір укладено до прийняття рішення Апостолівською міською радою;

- заява про розроблення проекту землеустрою подана до прийняття рішення Апостолівською міською радою;

- відомості у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку не співпадають з переліком обмежень щодо використання земельної ділянки;

- відсутній акт приймання-передачі межових знаків на зберігання та акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони , санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності, наявність яких була обов`язкова відповідно до положень ст. 50 Закону України Про землеустрій ;

- встановлено відсутність агрохімічного паспорту поля.

Вважаючи бездіяльність відповідача, що виявилась у неналежному розгляді заяви про затвердження проекту землеустрою, протиправною позивач звернулась до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності (п. б , ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України).

За змістом положень ст. 122 Земельного кодексу України вирішення питань стосовно передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Зокрема, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частин 1-3 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно із частинами 8-10 ст. 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Системний аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень.

Відповідно до норм частини першої ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами 1, 2 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Виходячи з наведених правових норм, рішення про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою належить до виключних повноважень міської ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні. Рішення, дії або бездіяльність міської ради про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою, надання земельних ділянок, залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Умови, за яких орган відмовляє у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - затвердити проект землеустрою або відмовити в його затвердженні, якщо для цього є законні підстави. За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.

Під час розгляду справи судом встановлено, що питання про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 винесено на розгляд засідання постійної комісії Апостолівської міської ради VIIІ скликання з питань земельних відносин, агропромислового комплексу, містобудування, будівництва та охорони природи та відмову по вказаному питанню оформлено протоколом №6 від 02.03.2021 року.

При цьому законодавцем передбачено виключну процедуру розгляду питань з погодження проектів землеустрою та інших земельних питань.

Таким чином, суд робить висновок про те, що питання про затвердження проекту землеустрою уповноваженим суб`єктом владних повноважень не розглядалося.

За таких обставин, Апостолівською міською радою не дотримано вимог ст. ст. 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні при розгляді заяви про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 .

Оцінюючи усі докази, що досліджені судом, у їх сукупності, суд робить висновок, що відповідачем протиправно не розглянуто у визначений законодавством спосіб заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2, 00 га для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 1220383300:01:001:0179.

Як наслідок підлягає задоволенню позовна вимога про зобов`язання відповідача на засіданні чергової сесії розглянути заяву ОСОБА_1 та затвердити в установленому законом порядку проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради, площею 2,00 га, кадастровий номер 1220383300:01:001:0179.

Водночас суд вважає за необхідне зазначити і про таке.

Верховний Суд у постанові від 17 жовтня 2019 року у справі № 287/588/16-ц зазначив, що встановивши, що законодавством, зокрема нормами ЗК України та Закону України Про землеустрій , визначений вичерпний перелік документів, необхідних для затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, яким не вимагається виготовляння агрохімічного паспорта, суд першої інстанції, з яким погодився й суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку про відмову у задоволенні позову прокурора, оскільки відповідно до статті 186-1 ЗК України органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України Про землеустрій ; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Також Верховний Суд у вказаній постанові погодився з висновками судів попередніх інстанції про те, що покладення на громадянина, зацікавленого у приватизації земельної ділянки, обов`язку проведення агрохімічної паспортизації земельної ділянки, що є складовою моніторингу ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення, який здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, суперечить змісту положень статей 116, 118, 186, 186-1 ЗК України, Закону України Про землеустрій та свідчить про порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року в аспекті реалізації права громадянина на приватизацію земельної ділянки.

Частиною 3 ст. 186-1 Земельного кодексу України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території пам`яток культурної спадщини національного значення, їх охоронних зон та охоронюваних археологічних територіях, підлягає також погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

У проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відзиві позивача та в інших наданих до суду документах відсутні відомості про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 1220383300:01:001:0179 розташована на території пам`яток культурної спадщини національного значення, їх охоронних зон та охоронюваних археологічних територіях.

Тому посилання відповідача на відсутність агрохімічного паспорту поля у позивача, що згідно з п. 3.5 Порядку ведення агрохімічного паспорту поля є обов`язковим при передачі земельних ділянок у власність є необґрунтованими та безпідставними.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд робить висновок, що позовна заява підлягає задоволенню.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позовну заяву задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі 908 грн.

Керуючись ст. ст. 139, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Апостолівської міської ради (вул. Центральна, буд. 65, м. Апостолове, Дніпропетровська область, 53802, код ЄДРПОУ 04052583) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Апостолівської міської ради щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради, площею 2,00 га, кадастровий номер 1220383300:01:001:0179.

Зобов`язати Апостолівську міську раду на засіданні чергової сесії розглянути заяву ОСОБА_1 та затвердити в установленому законом порядку проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Апостолівської міської ради, площею 2,00 га, кадастровий номер 1220383300:01:001:0179.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Апостолівської міської ради на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у сумі 908 (дев?ятсот вісім) грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2021
Оприлюднено07.12.2021
Номер документу101655530
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/14151/21

Ухвала від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 20.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 06.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 03.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 06.10.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 20.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні