Рішення
від 06.12.2021 по справі 640/12721/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2021 року м. Київ № 640/12721/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кармазіна О.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомГоловного управління ДПС у Чернігівській області до фізичної особи ОСОБА_1 простягнення податкового боргу,- ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Чернігівській області (14000, м. Чернігів, вул. Реміснича, 11, код ЄДР: 43143966) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до фізичної особи ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 (адрес - згідно з позовом; р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ; паспорт НОМЕР_2 ; ІНФОРМАЦІЯ_1 ,), в якому просить суд стягнути з відповідача податковий борг у розмірі 256567,24 грн. за платежем орендна плата .

Позиція позивача.

В контексті підстав виникнення цих зобов`язань, позивач посилається на договір оренди від 13.04.2016 № 3623, який укладений між Чернігівською міською радою та відповідачем щодо оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:037:0296) для експлуатації магазину непродовольчих товарів та офісних приміщень.

Позивач зазначає, що вказана сума боргу виникла за наслідками прийняття ППР від 26.03.2018 № 27555-1303-2522 на суму 128283,62 грн. та від 26.06.2019 № 9414937-5306-2522 на суму 128 283,62 грн. Вказані ППР, як зазначає позивач, не були отримані відповідачем та повернуті контролюючому органу.

Як наслідок, оскільки податкові зобов`язання не були сплачені, визначені у ППР суми, на думку позивача, набули статусу податкового боргу та контролюючим органом було сформовано податкову вимогу від 15.11.2018 № 4447-53, яка також була повернута у зв`язку з неврученням відповідачу.

Позивач вважає, що оскільки податковий борг не сплачений, він підлягає стягненню за рішенням суду.

Позиція відповідача.

Відповідач проти позову заперечує.

Зазначає, що ППР були направлені за адресою АДРЕСА_1 , що не є податковою адресою позивача як фізичної особи.

Позивач, наголошує, що починаючи з 11.12.2009 року податковою адресою відповідача, як фізичної особи, є АДРЕСА_2 , що підтверджується і записом у паспорті.

У контексті останнього відповідач додає, що остання адреса була достовірно відома позивачу, оскільки ця адреса зазначалася у ППР за період 2014 - 2017 років .

За цією ж адресою позивач був зареєстрований як ФОП (припинено у 2014).

Відтак, оскільки ППР не є врученими у встановленому порядку, не були направлені за податковою адресою відповідача, останній вважає вказані зобов`язання неузгодженими, такими, що не набули статусу податкового боргу у зв`язку з чим не може бути стягнуто з відповідача.

Процесуальні дії, вчинені у справі.

Ухвалою судді від 11.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

На виконання ч. 3 ст. 171 КАС України судом направлено запит від 11.06.2020 відносно місця проживання відповідача - фізичної особи.

Департаментом КМДА з питань реєстрації надано відповідь від 18.06.2020 відносно того, що ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 не зареєстрований. Між тим, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 зареєстрований за адресою АДРЕСА_2 .

У зв`язку з цим у позивача витребувано пояснення щодо відмінностей у адресах відповідача, а саме, запропоновано надати відомості щодо джерел інформації, зазначених у позові відносно місця проживання відповідача: АДРЕСА_1 .

У відповідь надано таблички з баз даних ДПС, де (стор. 2) зазначена адреса відповідача - АДРЕСА_2 ( Реєстраційні дані платника в ДПІ за неосновним місцем обліку , Довідкові ). Надалі, у графі місце проживання , зазначено - АДРЕСА_1 , дата внесення даних 1998 рік. Підстави внесення вказаних відомостей - не зазначені.

Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 66 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом .

Відповідно до положень п.16.1 ПК України платники податків зобов`язані: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з положеннями ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Згідно з п.38.1 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Згідно із п.41.2 ПК України органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень.

У свою чергу, відповідно до:

п/п. 14.1.175. ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання , не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк , та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом;

п/п. 14.1.157. ПК України податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання , визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності;

п/п. 14.1.156. ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

Між тим, відповідно до п/п. 42.2. ПК України документи вважаються належним чином врученими , якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Відповідно до п. 45.1. ПК України платник податків - фізична особа зобов`язаний визначити свою податкову адресу. Податковою адресою платника податків - фізичної особи визнається місце її проживання , за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків - фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.

Відповідно до п. 58.3. ПК України податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг.

У разі якщо вручити податкове повідомлення-рішення неможливо через помилку , допущену контролюючим органом, податкове повідомлення-рішення вважається таким, що не вручено платнику податків.

У свою чергу, відповідно до п. 87.11. ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи.

Відповідно до п.95.1 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів , які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Згідно з п.95.2 ПК України стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через (на час виникнення спірних відносин) 60 календарних днів з дня надіслання такому платнику податкової вимоги.

Відповідно до п.95.3 ПК України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

З наведеного у сукупності вбачається наступний алгоритм та послідовність дій контролюючого органу, який передує зверненню до суду (в аспекті спірних відносин): контролюючий орган приймає ППР, які направляються на адресу місця проживання фізичної особи, якою вважається зареєстрована в демографічному реєстрі адреса.

Після направлення фізичній особі у такому порядку ППР та вручення ППР (з урахуванням випадків, коли ППР в силу закону вважається врученим), фізична особа зобов`язана сплатити грошове (податкове) зобов`язання у визначений строк (в залежності від виду податку, збору).

Лише у випадку направлення/вручення ППР фізичній особі у наведеному порядку ППР та несплати суми зобов`язань, така сума набуває статусу податкового боргу і лише у цьому випадку у контролюючого органу виникає право на формування та направлення фізичній особі за місцем її проживання податкової вимоги.

І лише за наслідками надіслання податкової вимоги у податкового органу із спливом встановленого у п. 95.2. ПК України часу, у контролюючого органу виникає право на звернення до суду щодо стягнення податкового боргу.

У даному випадку , як встановлено судом, ППР направлялись відповідачу за адресою, яка не є його місцем проживання (податковою адресою).

З 11.12. 2009 місцем проживання відповідача є АДРЕСА_2 , яка зазначалася відповідачем у ППР за період 2014 - 2017 років та зазначена в облікових даних відповідача, тобто вочевидь була відома позивачу.

Оскільки ППР не були направлені за адресою місця проживання відповідача (податкової адреси), ППР в силу п. 58.3. ПК України вважаються не врученими відповідачу , а відтак, податкові зобов`язання не є узгодженими та не набули статусу податкового боргу, у зв`язку з чим позивач не набув права на вжиття заходів з погашення суми податкового боргу (ст. 95 ПК України).

Наведене дає підстави для висновку, що позивач передчасно звернувся до суду, оскільки у даному випадку суттєво порушені процедура та порядок направлення ППР та формування/направлення податкової вимоги, сума зобов`язань не набула статусу податкового боргу.

Позивачем не надано доказів того, що відповідач обрав спосіб взаємодії з контролюючим органом засобами електронного зв`язку в електронній формі та, відповідно, доставки в електронний кабінет ППР та податкової вимоги.

Позивачем також не надано доказів того, що позивач за неосновним місцем обліку визначив для обліку податкову адресу, іншу ніж АДРЕСА_2 .

Податковий орган не надав зрозумілих та виразних пояснень, підтверджених доказами, щодо визначення у своїх рішеннях адреси відповідача - АДРЕСА_3 .

При цьому, навіть у договорі оренди зазначено місце проживання відповідача - АДРЕСА_4 .

Посилання позивача у додаткових поясненнях (без дати та номеру; вх. від 03.08.2020) на положення п/п. 16.1.10, 16.1.11 ПК України є помилковими, оскільки стосуються ФОП та юридичних осіб.

Враховуючи вищевикладене, суд не вбачає підстав для задоволення позову та у задоволенні позову слід відмовити, що не звільняє позивача від обов`язку вчинення дій по стягненню суми податкових зобов`язань у встановленому ПК України порядку.

Керуючись статтями 6, 72-77, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 КАС України та може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України. Апеляційні скарги в електронній формі подаються безпосередньо до апеляційного суду.

Суддя О.А. Кармазін

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.12.2021
Оприлюднено09.12.2021
Номер документу101690740
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/12721/20

Постанова від 11.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 11.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 21.01.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 06.12.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кармазін О.А.

Ухвала від 11.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кармазін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні