Постанова
від 07.12.2021 по справі 160/5131/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

07 грудня 2021 року м. Дніпросправа № 160/5131/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Панченко О.М. (доповідач),

суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Вінницькій області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 липня 2021 року (Верба І.О., м. Дніпро) у справі № 160/5131/21

за позовом Головного управління ДПС у Вінницькій області

до Приватного нотаріуса Джурук Наталії Володимирівни,

третя особа, яка не заявляє самостійний вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю «Дніпроолія» ,

про скасування реєстраційної дії змін до установчих документів юридичної особи, -

встановив:

У квітні 2021 року Головне управління ДПС у Вінницькій області (надалі - позивач) звернулось до суду із позовом до приватного нотаріуса Джурук Наталії Володимирівни (надалі - відповідач), у якому просило скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадський формувань від 15.12.2020 №1002241070016047753 щодо державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу в частині зміни місцезнаходження ТОВ Дніпроолія (код ЄДРПОУ 36726560).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2021 року залучено до участі у справі Товариство з обмеженою відповідальністю Дніпроолія (код ЄДРПОУ 36726560; вул. Соборна, буд. 15, м. Вінниця, 21050) в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.07.2021 у задоволені адміністративного позову відмовлено повністю.

Вказане рішення суду першої інстанції мотивовано не підтвердженням матеріалами справи факту існування законодавчо визначених підстав, які б вказували на порушення, допущені державним реєстратором, відсутністю у державного реєстратора права чи обов`язку на перевірку фактичного місцезнаходження юридичної особи або її посадових осіб за адресою, яка є новою (зміненою) за результатами проведення реєстраційних дій, а також відсутністю в матеріалах справи судового рішення про скасування протоколу загальних зборів учасників товариства, зокрема, про зміну місцезнаходження.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції ГУ ДПС у Вінницькій області оскаржило його в апеляційному порядку.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач вказує на те, що з 2016 року у контролюючих органів відсутнє право на звернення до суду з позовом про припинення юридичної особи з підстав відсутності юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням , ГУ ДПС у Вінницькій області не оскаржує дії відповідача, а оскаржує саме факт наявності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі - ЄДР) недостовірних даний щодо місцезнаходження ТОВ Дніпроолія (код ЄДРПОУ 36726560).

Крім того, позивач посилається на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, а саме ст. 67 Податкового кодексу України та норм Закону

№755-IV.

На підставі викладеного, позивач просить рішення суду першої інстанції скасувати та винести нове рішення про задоволення позову.

Від позивача та третьої особи відзиви на апеляційну скаргу до апеляційного суду не надходили, що не перешкоджає розгляду справи.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів апеляційного суд дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю Дніпроолія (код ЄДРПОУ 36726560) зареєстровано як юридична особа.

14.12.2020 ОСОБА_1 (заявник) подав відповідачу заяву (реєстраційний номер 55905846) про проведення в ЄДР реєстраційної дії Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу , зокрема щодо зміни відомостей про місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю Дніпроолія (код ЄДРПОУ 36726560).

Витягом з ЄДР №477422764085 від 19.01.2021, за критерієм пошуку код ЄДРПОУ юридичної особи 36726560, підтверджується наявність у реєстрі відомостей щодо проведення 15.12.2020 державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу Товариство з обмеженою відповідальність Дніпроолія , зокрема: зміна інформації для здійснення зв`язку з юридичною особою, зміна керівника або відомостей про керівника юридичної особи, зміна місцезнаходження юридичної особи, зміна фізичних осіб або зміна відомостей про фізичних осіб - платників податків, які мають право вчиняти від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо. Відносно вказаних змін було створено запис від 15.12.2020 1002241070016047753, приватний нотаріус Джурук Н.В.

Також, відповідно до вищевказаного витягу у ЄДР наявний запис від 15.12.2020 1002247770017047753 про виправлення помилок, приватний нотаріус Джурук Н.В. Для проведення державної реєстрації Виправлення помилок відповідачу від ТОВ Дніпроолія подано документи: внесення інформації про КБВ.

Тобто, з урахуванням внесених змін, місцезнаходженням ТОВ "Дніпроолія" (код ЄДРПОУ 36726560) згідно відображених у ЄДР відомостей, є Україна, 21050, Вінницька область, місто Вінниця, вулиця Соборна, будинок 15.

Предметом спору в даній справі є правомірність державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу в частині зміни місцезнаходження ТОВ Дніпроолія (код ЄДРПОУ 36726560).

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України від 15.05.2003 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон №755-IV).

Частиною 1 статті 2 Закону №755-IV передбачено, що відносини, які виникають у сфері державної реєстрації, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 1 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Згідно з пунктом 10 частини 2 статті 9 Закону №755-IV в ЄДР серед інших містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.

Статтею 93 Цивільного кодексу України визначено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якою проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 4 Закону №755-IV, державна реєстрація базується на принципі об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у ЄДР. Частиною 4 статті 17 Закону №755-IV передбачено виключний перелік документів, які подаються для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, та які повинні відповідати вимогам, що визначені статтею 15 названого Закону.

Згідно частини 1 статті 25 Закону №755-IV, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, згідно частини 2 названої статті Закону №755-IV включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника): 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру: 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням з принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів; 10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Крім того, Законом №755-IV не передбачено такого повноваження державною реєстратора як перевірка фактичною місця знаходження юридичної особи за її юридичною адресою, а тому виявлення іншими особами, в тому числі контролюючими органами, факту відсутності особи за адресою, внесеною до ЄДР, не може бути безумовною підставою для скасування реєстраційної дії, якою зареєстровано відповідні зміни у відомостях про юридичну особу.

Відповідно до матеріалів справи, ТОВ "Дніпроолія" 14.12.2020 при зверненні до відповідача для проведення реєстраційної дії подала наступні документи: заяву щодо державної реєстрації юридичної особи форма 2 від 14.12.2020, рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни Протокол загальних зборів учасників

№ 11/12/2020 від 11.12.2020, підпис на якому засвідчено приватним нотаріусом КМНО Яловою Н.О. 11.12.2021 за реєстровим № 5312 бланк НМН 653306, квитанцію про оплату адміністративного збору код 2174-7001-6238-0342 від 14.12.2020.

Отже, у відповідача не було підстав для відмови у проведенні реєстраційної дії від 15.12.2020 1002241070016047753 щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи в частині зміни місцезнаходження ТОВ "Дніпроолія" (код ЄДРПОУ 42609724) відповідно до Закону, діючого на час проведення державної реєстрації.

Також слід вказати, що Закон №755-IV дає чітке визначення статусу відомостей, внесених до ЄДР. Зокрема, за змістом статті 10 Закону №755-IV якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до ЄДР, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Якщо відомості, що підлягають внесенню до ЄДР, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.

Окрім того, пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України встановлено, що органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення, в тому числі, щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Таким чином, позивач як орган державної податкової служби України наділений повноваженням на звернення до суду з позовом стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

В свою чергу, вичерпний перелік підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи наведений у пункті 2 частини 1 статті 25 Закону №755-IV, а саме: у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи. Суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.

Тобто, законодавством не передбачена така підстава для скасування державної реєстрації змін до установчих документів, як неправдивість даних щодо зміни місця знаходження юридичної особи.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 19 лютого 2019 року у справі №802/77/17-а, від 23 травня 2019 року у справі № 826/8471/18, від 20 червня 2019 року № 813/1248/16, від 21 січня 2021 року у справі № 810/4410/17.

Водночас, зі змісту апеляційної скарги вбачається, що фактичною підставою для звернення позивача до суду є саме наявність в ЄДР недостовірних даний щодо місцезнаходження ТОВ Дніпроолія (код ЄДРПОУ 36726560), а підстави, визначені статтею 25 Закону №755-IV позивачем - не наведені.

Крім того, позивачем не доведено факт порушення його прав та неможливості реалізації визначених законодавством функцій (до яких не віднесено контролю за внесенням до Реєстру достовірних відомостей щодо місцезнаходження юридичної особи) у зв`язку зі зміною місцезнаходження господарюючого суб`єкта; сама ж по собі державна реєстрація змін до установчих документів, пов`язаних із зміною місцезнаходження юридичної особи, не створює перешкод для здійснення позивачем своїх повноважень.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, та ухвалив судове рішення без порушення норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 липня 2021 року у справі № 160/5131/21 - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених частиною 5 статті 291, пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О.М. Панченко

суддя С.М. Іванов

суддя В.Є. Чередниченко

Дата ухвалення рішення07.12.2021
Оприлюднено09.12.2021
Номер документу101729366
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5131/21

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 07.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 10.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 12.07.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні