КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2021 року справа №320/4173/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Внучка" до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Фермерське господарство "Внучка" з позовом до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 28.12.2020 №8197/0901, яким застосовано до Фермерського господарства "Внучка" суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) 500000,00 грн.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що підставою прийняття спірного податкового повідомлення-рішення є висновки на контролюючого органу щодо порушення позивачем ч.1 ст.15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон №481) в результаті здійснення ФГ "Внучка" зберігання пального, отриманого від ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК", за адресою: Київська обл., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6, за відсутності діючої ліцензії на право зберігання пального за даною адресою.
Позивач не погоджується з правомірністю прийняття спірного податкового повідомлення-рішення та зазначає, що ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК" помилково зазначило у товарно-транспортній накладній від 02.09.2020 №09-02/№01 та акційній накладній адресу пункту розвантаження: Київська обл., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6, оскільки правильною адресою є: Київська обл., Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, буд.8А, яка вказана у ліцензії позивача на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки).
Позивач зауважив, що ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК" за його зверненням було виправлено відповідну помилку та надано товарно-транспортну накладну від 02.09.2020 №09-02/№01 із зазначенням адреси пункту розвантаження: Київська обл., Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, буд.8А.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2021 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що підставою для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення є висновки щодо здійснення ФГ "Внучка" зберігання пального за адресою: Київська обл., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6, за відсутності діючої ліцензії на право зберігання пального за даною адресою, чим порушено вимоги ч.1 ст.15 Закону №481.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.06.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Київській області про здійснення розгляду справи у відкритому судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Фермерське господарство "Внучка" (ідентифікаційний код 33354179, місцезнаходження: 07601, Київська обл., Згурівський р-н., смт.Згурівка(з), вул.Українська, буд.3, кв.2) зареєстровано як юридична особа 23.08.2005, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Київській області видано позивачу ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) реєстраційний номер 10100414202000336 від 26.02.2020. Термін дії ліцензії з 26.02.2020 до 26.02.2025.
У вказаній ліцензії зазначено адресу місця зберігання: Київська обл., Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, буд.8. Загальна місткість резервуарів, що використовуються для зберігання пального - 5000 літрів (а.с.30).
З матеріалів справи вбачається, що у період з 30.11.2020 по 04.12.2020 Головним управлінням ДПС у Київській області було проведено фактичну перевірку Фермерського господарства "Внучка" з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС, за результатами якої складено акт №3641/10-36-09-0/33354179 від 07.12.2020 (а.с.117-121).
У вказаному акті зазначено, що перевірка була проведена за адресою: Київська обл., Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, буд.8.
Контролюючий орган зазначив, що в ході проведення перевірки було встановлено, що відповідно до документів, наданих до перевірки (договір поставки нафтопродуктів №09-01/2 від 01.09.2020, видаткової накладної №0902-1 від 02.09.2020, товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів №01-02/401 від 02.09.2020) ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК" на адресу ФГ "Внучка" реалізоване паливо дизельне в кількості 4690,00 літрів (3869,00 кг), пункт розвантаження: Київська обл., смт.Згурівка, вул.Кірова,6. У ФГ "Внучка" за вказаною адресою відсутня ліцензія на право зберігання пального.
Відповідач дійшов висновку, що позивач у вересні 2020 року за адресою: Київська обл., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6 здійснювалось зберігання пального за відсутності діючої ліцензії на право зберігання пального за даною адресою, чим порушено вимоги ч.1 ст.15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального".
У вказаному акті зазначено, що до акта додаються: запит про надання документів; копії документів про придбання пального.
На підставі висновків акта перевірки Головним управлінням ДПС у Київській області було складено податкове повідомлення-рішення від 28.12.2020 №8197/0901, яким позивачу нараховані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 500000,00 грн. (а.с.47-48).
Не погоджуюсь з правомірністю прийняття відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення, позивач до Державної податкової інспекції України скаргу (а.с.50). За результатами розгляду вказаної скарги Державною податковою інспекцією України було прийнято рішення від 16.03.2021 №5978/6/99-00-06-03-02-06, яким податкове повідомлення-рішення від 28.12.2020 №8197/0901 залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення (а.с.52-54).
Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду про визнання його протиправним та скасування, з приводу чого суд зазначає таке.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним, забезпечення його високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України врегульовані Законом №481.
Відповідно до ст.1 Закону №481 у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;
- зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;
- місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування.
Частиною п`ятою статті 3 Закону №481 встановлено, що ліцензії на право виробництва пального видаються, призупиняються та анулюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону №481 оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.
Частиною першою статті 17 Закону №481 визначено, що за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
Відповідно до абзацу 8 частини другої статті 17 Закону №481 до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.
Як було вказано вище, в ході проведення фактичної перевірки контролюючим органом встановлено, що ФГ "Внучка" було здійснено зберігання пального за адресою: Київська обл., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6, за відсутності діючої ліцензії на право зберігання пального за даною адресою.
01.09.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Інвестнафтопродукт ПК" (Постачальник) та Фермерським господарством "Внучка" (Покупець) було укладено договір поставки нафтопродуктів №09-01/2, за умовами якого постачальник зобов`язався передати у встановлені строки, а покупець прийняти і оплатити на умовах, визначених у договорі, нафтопродукти (бензин автомобільний, дизельне паливо).
Згідно з пунктами 1.2-1.3 договору загальна кількість товару по даному договору складає кількість товару по всім поставкам, здійсненим протягом дії договору. Одиниця виміру товару - літри.
Відповідно до пункту 3.4 договору при передачі товару покупцю постачальник зобов`язаний видати товарно-транспортну накладну, на вимогу покупця сертифікат відповідності та/або паспорт якості заводу-виробника.
Уповноважений представник покупця зобов`язаний при передачі товару підписати надані йому постачальником (перевізником постачальника) товарно-транспортні накладні.
Пунктом 9.1 договору визначено, що даний договір набуває чинності з моменту його підписання покупцем та постачальником і діє впродовж 1 року з дати його підписання, а в частині взаєморозрахунків - до повного їх проведення (а.с.31-35).
На виконання умов вказаного договору ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК" було поставлено ФГ "Внучка" товар (паливо дизельне ДТ-Л-К5, сорт С, 4690,00 літри) на загальну суму 82562,76 грн. (у т.ч. ПДВ - 13760,46 грн.), про що між сторонами було складено та підписано видаткову накладну №0902-1 від 02.09.2021 (а.с.37).
Судом встановлено, що поставка товару здійснювалась на підставі товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) №09-02/№01 від 02.09.2020, згідно з якою пункт розвантаження: Київська обл., Згурівський р-н., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6 (а.с.38).
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначив, що висновки контролюючого органу є протиправними, оскільки його контрагентом, ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК" помилково було вказано у товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 02.09.2020 №09-02/0 неправильну адресу розвантаження нафтопродуктів.
Так, замість адреси: "Київська обл.,Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, 8" було вказано адресу "Київська обл., Згурівський р-н., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6", з приводу чого суд зазначає таке.
З матеріалів справи вбачається, що 07.12.2020 позивач направив на електронну адресу ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК" лист, у якому повідомив, що ГУ ДПС у Київській області було проведено фактичну перевірку, в ході якої позивачем було виявлено помилку у товарно-транспортній накладній №3565 від 30.09.2020, в якій вказано в якості адреси пункту розвантаження юридичну адресу ФГ "Внучка", а саме: Київська обл., Згурівський р-н., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6А, у той час як фактично відвантаження пального було здійснено за адресою, яка вказана у ліцензії: Київська обл., Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, 8.
У вказаному листі позивач просив контрагента провести коригування акцизної накладної (а.с.40).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестнафтопродукт ПК" листом від 08.12.2020 вих.№08-12/1 повідомило позивачу, що згідно товарно-транспортної накладної №09-02/№01 від 02.09.2020 було помилково зазначено адресу місця поставки.
Товариство повідомило, що ним за заявою ФГ "Внучка" внесено зміни до товарно-транспортної накладної №09-02/№01 від 02.09.2020, в якій було зазначено правильну адресу пункту відвантаження: Київська обл., Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, 8, у відповідності до ліцензії позивача на право зберігання пального (а.с.41).
Так, ТОВ "Інвестнафпродукт ПК" було направлено позивачу товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (надти) №09-02/№01 від 02.09.2020, в якій зазначено адресу пункту розвантаження: Київська обл., Згурівський р-н., с.Володимирське, вул.Володимирська, 8 (а.с.39).
Отже, матеріалами справи підтверджується, що ТОВ "Інвестнафпродукт ПК" було виправлено у відповідній товарно-транспортній накладній адресу пункту розвантаження нафтопродуктів, яка відповідає адресі, що вказана у ліцензії позивача на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) №1011004142020000336 від 26.02.2020.
Суд наголошує на тому, що дані обставини були викладені позивачем у скарзі на спірне податкове повідомлення-рішення, адресованій Державній податковій службі України, проте, контролюючий орган, приймаючи рішення від 16.03.2021 №5978/6/99-00-06-02-06, безпідставно залишив їх поза увагою.
Таким чином, суд вважає, що висновки контролюючого органу щодо здійснення позивачем зберігання пального за відсутності ліцензії на зберігання пального за адресою : Київська обл., Згурівський р-н., смт.Згурівка, вул.Кірова, 6А, є безпідставними та необґрунтованими.
Згідно з частинами першою, другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На виконання цих вимог відповідач як суб`єкт владних повноважень належних і достатніх доказів, які б підтверджували висновки фактичної перевірки щодо порушення позивачем вимог ч.1 ст.15 Закону №481, не надав.
Суд зауважує, що оскільки позивача притягнуто до відповідальності у вигляді штрафу за податкове правопорушення у вигляді зберігання палива без ліцензії за помилковою адресою, то відповідачем мало бути виявлено та доведено наявність в діях Фермерського господарства "Внучка" складу відповідного правопорушення.
Відповідно до статті 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до абзацу 2 пункту 111.3 ст. 111 ПК України притягнення фізичної або юридичної особи до фінансової відповідальності за податкове правопорушення, що передбачає встановлення контролюючими органами вини особи, не передбачає презумпції наявності вини фізичної особи чи посадових (службових) осіб юридичної особи у випадках притягнення фізичної особи чи посадових (службових) осіб юридичної особи до юридичної відповідальності інших видів та не звільняє від обов`язку її доведення в порядку, передбаченому законом.
Поряд з цим, факт помилки в заповненні адреси місця доставки палива письмово визнав та виправив постачальник позивача - ТОВ "Інвестнафтопродукт ПК".
За таких обставин, суд погоджується з доводами позивача про те, що відповідач не надав доказів цілеспрямованих винних дій Фермерського господарства "Внучка" в інкримінованому йому податковому порушенні.
З огляду на загальний правовий принцип індивідуальності відповідальності, притягнення позивача до фінансової відповідальності за порушення порядку заповнення накладних його контрагентом, законодавством не передбачено.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить до висновку, що відповідачем оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято неправомірно, за відсутності законодавчо визначених підстав для цього, без врахування фактичних обставин та без надання оцінки запереченням позивача на предмет їх обґрунтованості.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.
У зв`язку з цим, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області від 28.12.2020 №8197/0901.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 7500,00 грн., що підтверджується квитанцією від 06.04.2021 №0.0.2077644210.1 (а.с.9).
Враховуючи задоволення позовних вимог, сума судового збору, яка підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області, становить 7500,00 грн.
Керуючись статтями 243-246, 250, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області від 28.12.2020 №8197/0901.
3. Стягнути на користь Фермерського господарства "Внучка" (ідентифікаційний код 33354179, місцезнаходження: 07601, Київська обл., Згурівський р-н., смт.Згурівка(з), вул.Українська, буд.3, кв.2) судовий збір на суму 7500,00 грн. (сім тисяч п`ятсот грн.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області (ідентифікаційний код:43141377, місцезнаходження: 03151, м.Київ, вул.Народного Ополчення, 5-А).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2021 |
Оприлюднено | 15.12.2021 |
Номер документу | 101837436 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні