Постанова
від 13.12.2021 по справі 560/5780/21
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/5780/21

Головуючий у 1-й інстанції: Фелонюк Д.Л.

Суддя-доповідач: Мацький Є.М.

13 грудня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Мацького Є.М.

суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. В травні 2021 року ОСОБА_1 звернулась до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просила:

1.1 Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області до ОСОБА_1 щодо визначення податкового зобов`язання сплати земельного податку з фізичних осіб на суму 12606,44 грн від 30.04.2020 р. №3646385-5005-2204.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

2. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено.

2.1. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 30.04.2020 №3646385-5005-2204.

2.2. Стягнуто на користь ОСОБА_1 908 (дев`ятсот вісім) грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

3. Апелянт ГУ ДПС у Хмельницькій області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

4. Апелянт вказав, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права та Державного акту постійного користування землею для ведення фермерського господарства ІІІ-ХМ №006491 від 22.06.2000 у користуванні позивачки для ведення фермерського господарства перебуває земельна ділянка площею 31 га, яка розташована на території Холодецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області. Оскільки платниками земельного податку є власники земельних ділянок та землекористувачі, а право землекористування у фермерського господарства "Обрій" на спірні земельні ділянки не зареєстровано, то сплачувати земельний податок повинна саме позивачка.

5. Рішенням сесії Холодецької сільської ради №3-26/2019 від 11.07.2019 "Про встановлення місцевих податків та зборів на 2020 рік" затверджено ставку земельного податку в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для земель сільськогосподарського призначення. З урахуванням зазначеного винесено оскаржене податкове повідомлення-рішення, в якому зазначена сума податкового зобов`язання 12606,44 грн (45025 грн (нормативна грошова оцінка) х 1% (ставка податку) х 28,0 (площа земельної ділянки - сільськогосподарські угіддя).

ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

6. Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ІІІ-ХМ №006491. Земельна ділянка надана на підставі рішення 9 сесії Волочиської районної ради народних депутатів Волочиського району Хмельницької області від 20.04.2000 №96 для ведення селянського (фермерського) господарства.

7. За змістом витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексні номери 49249081 від 07.12.2015 та 49256089 від 07.12.2015, на підставі вказаного державного акта за ОСОБА_1 зареєстровано право постійного користування земельними ділянками площею 11,50 га кадастровий номер 6820988300:03:008:0005 та площею 19,50 га кадастровий номер 6820988300:03:008:0004 для ведення фермерського господарства.

8. Згідно з свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №228141 селянське фермерське господарство "Обрій" (ідентифікаційний код 30943207) зареєстроване 01.09.2000, номер запису про включення відомостей про юридичну особу до ЄДР - 16541200000000167.

9. Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1 є керівником селянського фермерського господарства "Обрій".

10. Позивач також є засновником вказаного господарства, про що зазначено в пункті 1.2 Статуту селянського (фермерського) господарства "Обрій".

11. Згідно з пунктом 3.3 зазначеного статуту на ім`я голови господарства видається відповідно державний акт на право приватної власності землею, державний акт на право постійного користування землею.

12. Відповідно до довідки Холодецького старостинського округу Волочиської міської територіальної громади від 30.04.2021 №93 фермерське господарство "Обрій" використовує та обробляє землі самостійно площею 31 га, у тому числі: рілля - 27,02 га, кормові угіддя - 0,98 га, чагарники - 2,77 га, пориті місця - 0,23 га, інші угіддя - 3,00 га.

14. Відомості щодо користування селянським фермерським господарством "Обрій" земельними ділянками, наданими позивачці, також відображено в податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи.

15. Відповідач виніс податкове повідомлення-рішення від 30.04.2020 №3646385-5005-2204, яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 та відповідно до пункту 286.5 статті 286 розділу ХІІ Податкового кодексу України (далі - ПК України), позивачці визначено суму податкового зобов`язання за платежем земельний податок з фізичних осіб 12606,44 грн.

16. Позивач, вважаючи податкове повідомлення-рішення від 30.04.2020 №3646385-5005-2204 протиправним, звернулася з позовом до суду.

ІІІ. ДОВОДИ СТОРІН

17. Позивач зазначає, що вона є користувачем земельних ділянок загальною площею 31,0 га з кадастровими номерами 6820988300:03:008:0005 та 6820988300:03:008:0004, що знаходяться на території Холодецької сільської ради. Ці земельні ділянки рішенням 9 сесії Волочиської районної ради народних депутатів від 20.04.2000 №95 були виділені для створення фермерського господарства. Як наслідок, після створення та реєстрації 01.09.2000 селянського фермерського господарства "Обрій", право користування вказаними земельними ділянками передано до складу майна на баланс фермерського господарства. Тобто, обов`язок внесення плати за землю має фермерське господарство "Обрій", а не позивач.

18. Апелянт вказує, що в силу положень статті 125 Земельного кодексу України право користування земельною ділянкою, так само як і суміжні права та обов`язки землекористувача, виникають з моменту державної реєстрації права оренди або права власності на земельну ділянку. Позивач належним чином не оформив передачу земельної ділянки фермерському господарству як землекористувачу. Той факт, що використання земельної ділянки відбувається через створене позивачем фермерське господарство, не змінює статус позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від обов`язку сплачувати орендну плату за її користування.

ІV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

19. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

21. Відповідно до пп. 14.1.72 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

22. За змістом пп.14.1.73 п.14.1 ст.14 ПК України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

23. Відповідно до пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

24. Згідно з ст.54 ПК України обов`язок нарахування суми податку фізичній особі контролюючим органом шляхом направлення податкового повідомлення - рішення, яке підлягає сплаті протягом 60 днів з дня вручення.

25. За приписами ст.269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

26. Відповідно до пп.270.1.1 п.270.1 ст.270 ПК України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

27. Землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

28. Згідно з ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

29. Положеннями п.286.1 ст.286 ПК України закріплено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

30. Відповідно до п.287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

V. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

31. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що після укладення договору користування землею, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

32. Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

33. Суд звертає увагу, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.

34. Так, правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України визначає Закон України Про фермерське господарство від 19.06.2003 №973-IV (далі - Закон №973-IV).

35. Згідно із частиною першою статті 5 Закону 973-IV право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.

36. Надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України (частина перша статті 7 Закону №973-IV).

37. Відповідно до статті 8 Закону №973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

38. Відтак, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

39. Відповідно до статті 12 цього Закону землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

40. Встановлюючи, що землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди, Закон №973-IV при цьому не встановлює будь-яких виключень щодо правового регулювання оренди земельної ділянки. Не встановлює цей Закон і такі наслідки, як набуття фермерським господарством права оренди земельної ділянки, яка була надана громадянину для створення фермерського господарства, в силу факту державної реєстрації фермерського господарства.

41. Судом встановлено, що хоча земельна ділянка станом на 2019 рік перебувала у фактичному користуванні фермерського господарства Обрій , позивач не оформив належним чином передачу земельної ділянки цьому фермерському господарству як землекористувачу.

42. Оскільки орендарем земельної ділянки є фізична особа ОСОБА_1 , то саме на неї відповідно до пункту 288.2 статті 288 ПК покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договором оренди землі.

43. Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем фермерське господарство Обрій не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату.

44. При цьому, не звільняє його від цього обов`язку і фактична сплата фермерським господарством Обрій орендної плати за землю. Платник податку, як це встановлено підпунктом 7.1.1 пункту 7.1 ПК, є обов`язковим елементом податку, який визначається виключно нормами ПК. Статтею 2 ПК встановлено, що зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

45. До аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 18 червня 2021 року у справі № 400/1730/19.

46. Враховуючи наведене вище, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позову, у зв`язку з тим, що саме на позивача відповідно до пункту 288.2 ст. 288 ПК України покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договором оренди землі.

VІ. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.

47. Згідно зі ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

48. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

49. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

50. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

51. Зазначеним вимогам закону судове рішення не відповідає.

52.Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, Апеляційний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а тому апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області слід задовольнити , а рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області задовольнити повністю.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення скасувати.

Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. 325 КАС України.

Головуючий Мацький Є.М. Судді Сушко О.О. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2021
Оприлюднено14.12.2021
Номер документу101854033
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/5780/21

Постанова від 13.12.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 20.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Рішення від 13.09.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 01.07.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні