Рішення
від 07.12.2021 по справі 904/6330/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.12.2021м. ДніпроСправа № 904/6330/21

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Назаренко Н.Г.,

за участю секретаря судового засідання Риженко Д.В,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ, в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

про стягнення плати за користування вагонами у сумі 335 679,00 грн.

Представники:

від Позивача: Береза В.В., довіреність № 396 від 14.06.2021, представник

від Відповідача: Овчинніков Б.С., довіреність № 14/5232 від 31.08.2020, адвокат

РУХ СПРАВИ У СУДІ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ.

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" плати за користування вагонами у розмірі 324 613,68 грн. та збору за зберігання вантажів у сумі 11 065,32 грн.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 12.07.2021 позовну заяву залишено без руху.

23.07.2021 позивач надав клопотання про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 26.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, відкрито провадження у справі. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 30.08.2021.

16.08.2021 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечив.

30.08.2021 в судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги, заявив усне клопотання про відкладення розгляду справи.

Відповідач в судове засідання не з`явився.

Ухвалою суду від 30.08.2021 відкладено розгляд справи по суті до 13.09.2021.

13.09.2021 позивач в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, надав відповідь на відзив.

Відповідач в судове засідання не з`явився, направив клопотання про відкладення розгляду справи.

Ухвалою суду від 13.09.2021 відкладено розгляд справи по суті на 27.09.2021. Зобов`язано позивача надати уточнення до позовної заяви, в якій зазначити номери залізничних накладних, номери та дати Актів загальної форми, номери та дати Наказів, які є додатками до позовної заяви.

27.09.2021 позивач направив уточнену позовну заяву, в якій зазначив номери залізничних накладних, номери та дати Актів загальної форми, номери та дати Наказів, які є додатками до позовної заяви, в судове засідання не з`явився.

Відповідач в судове засідання не з`явився.

Ухвалою суду від 27.09.2021 здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 904/6330/21 за правилами загального позовного провадження. Справу призначено до розгляду в підготовчому засіданні на 19.10.2021.

19.10.2021 позивач підтримав позовні вимоги.

Відповідач в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином.

Ухвалою суду від 19.10.2021 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті в засіданні на 16.11.2021.

Позивач в судове засідання з`явився.

Відповідач в судове засідання не з`явився, докази його повідомлення про дату та час судового засідання у суду відсутні.

В судовому засіданні розпочато розгляд справи по суті позовних вимог.

Ухвалою суду від 16.11.2021 вирішено відкласти розгляд справи по суті на 07.12.2021.

07.12.2021 позивач підтримав позовні вимоги.

Відповідач проти позовних вимог заперечив.

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для підготовки до судового засідання та подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

07.12.2021 в судовому засіданні, в порядку ст. 240 ГК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов наступних висновків.

ПОЗИЦІЯ ПОЗИВАЧА.

В обґрунтування заявлених вимог Позивач зазначає, що взаємовідносини сторін щодо подачі та забирання вагонів регулюються Статутом залізниць України та укладеним між сторонами договором №ПР/М-20240/НЮдч від 20.03.2020 «Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Публічного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Інгулець регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця". На виконання умов договору, у січні 2021 на підставі накладних №№42406702, 42414755, 42435230, 42435164, 42434480, 42434563, 42434647, 42435131, 42434696, 42417261, 42407924, 42425546, 42425611, 42425595, 42425710, 42425801, 42425777, 42425744, 42414797, 42414771, 42425579, 42425793, 42425736, 42423103, 42423053, 42422998, 42423004, 42422980, 42422899, 42422949, 42239111, 42239103, 42239202, 42239236, 42239095, 42239194, 42227546, 42227587, 42227553, 42227538, 42227561, 42227520, 42227579, 42227637, 42227611, 42227629, 42227603, 42252262, 42252460, 42252452, 42248740, 42248724, 42248732, 42234062, 42234054, 42234096, 42234039, 42234047, 42232165, 42232157, 42232124, 42232199, 42232223, 42232231, 42232132, 42232215, 42239152, 42239178. 42239137, 42239228, 42239244, 42239129, 42239384, 42239210, 42227595, 42221895, 42113050. 42423137, 42425843, 42425686, 42425629, 42425835, 42425678, 42425652, 42425561. 42425645, 42427948, 42427955, 42399485, 42399436, 42399402, 42399477, 42420919, 42420927, 42406900, 42425447, 42406777, 42406884, 42452060, 42457812, 42452045, 42452052, 42437954, 42452037, 42433029, 42433110, 42432955, 42432971, 42433003, 42432914, 42432948, 42450270, 42450254, 42450213, 42450262, 42450106, 42450148, 42450239, 42450247, 42450155, 42450197, 42450122, 42450130, 42450080, 42450114, 42450056, 42450064, 42450072, 42457754, 42425496, 42399410, 42467688, 42467738, 42467837, 42468017, 42468074, 42433334, 42433383, 42441006, 42441022, 52516671, 52516689, 52516614, 52516606, 52516648, 52516499, 52516457, 52516523, 52516531, 52516507, 52516549, 52516481, 52516663, 52516655, 52516598, 52516846, 52516853, 52514593, 52514619, 52514627, 52513488, 52513512, 52513496, 52513504, 52513462, 52513447, 52511805, 52511813, 52511821, 52511748, 52511730, 52511797, 52513082, 52513058, 52511904, 52511995, 52513041, 52513066, 52513090, 52513033, 52513074, 46522769, 46548426, 46555850, 46555892, 46555900, 46555926, 46569778, 46569794, 46569802, 46530614, 46569711, 46569737, 46569745. 46538518, 46555819, 42491910, 42492066, 42492132, 42491837, 42491928, 42491936, 42491944, 42491953, 42491977, 42491985, 42491993, 42492017, 42492025, 42492033, 42492041, 42492058. 42492074, 42492082, 42492108, 42492181, 42492207, 42492231, 42492249, 42492256, 42492264. 42491761, 42491779, 42491811, 42491829, 42491852, 42491894, 42472415, 42472464, 42472548, 42472407, 42472878, 42472746, 42472670, 42472928, 42472860, 42472530, 42472902, 42472845, 42472761, 42472696, 42472712, 42472837, 42472753, 42472324, 42472647, 42472449, 42472381, 42472282, 42472399, 42472910, 42467944, 42221929, 42239145, 42239160, 42239186, 42325175, 42324996, 42414060, 42414011, 42414078, 52514569, 52514577, 52514585, 52514650, 52516465, 52516473, 52516515, 52516622, 52516630, 52516861, 46810396, 42491027, 42490987, 42491001, 42466078, 42466060, 42466052, 42461541, 42461558, 42461566, 42461574, 42473132, 42473116, 42473108, 42473157, 42473124, 42466334, 24266318, 42426080, 42465708, 42465724, 42465690, 42465732, 42465799, 42465971, 42466003, 42465997, 42465989, 42465963, 42465757, 42465740, 42465765, 42465682, 42465773, 42465716, 42465781, 42465674, 42425231, 42414714, 42457770, 42430025, 42430009, 52355369, 42511428, 42511436, 42511469, 42511485, 42511493, 42511196, 42511204, 42511220, 42511246, 42511238, 42511253, 42503649, 42508382, 42508440, 42508432, 42508465, 42508473, 42508523, 42508549, 42508556, 42508564, 42508598, 42508614, 42508622, 42508655, 42508671, 42508689, 42508812, 42508820, 42508887, 42508853, 52513173, 46569778, 46569711, 46548426, 46530598, 42234088, 42234070, 42232207, 42232140, 52513892, 42452078, 42232181, 42232173, 52528254, 52523867 залізницею прийняті до перевезення порожні власні вагони на адресу ПрАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат", які прибули на станцію призначення Інгулець, але своєчасно не забиралися відповідачем, про що залізницею складено акти загальної форми ГУ-23 №№108, 114 від 10.01.2021, №№, 124, 125, 127, 128, 131, 133, 146 від 11.01.2021, №№ 149, 150, 152, 155,156, 157 від 12.01.2021, №№ 164, 170,176 від 13.01.2021, що підписані відповідачем із застереженнями. Затримка виникла через зайнятість колій на станції призначення Інгулець Придніпровської залізниці, у зв`язку із несвоєчасним збиранням вантажу одержувачем ПрАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" на свою під`їзну колію. На підставі зазначених актів, позивачем складені відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 №№ 12019062, 12019063,12019066, 12019067, 13019071, 13019072, 13019074, 13019076, 13019078, 13019079, 13019080, 14019084 - на суму 324 613,68грн. та збору за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ-92 № 15019003 в сумі 11 065,32грн. на загальну суму - 335 679,00грн., які підписані відповідачем із запереченнями щодо непогодження із нарахованою платою за користування вагонами.

ПОЗИЦІЯ ВІДПОВІДАЧА.

Відповідач проти позовних вимог заперечив, у відзиві на позов зазначив, що затримка вагонів, що прямували на адресу ПрАТ "Інгулецький ГЗК", на підходах до станції Інгулець на підставі наказів №№ 31, 17, 11 та 28 відбувалось з причин, що залежать від залізниці, вини відповідача в затримці вагонів немає.

ОБСТАВИНИ, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Предметом доказування, відповідно до частини 2 статті 76 Господарського процесуального кодексу України, є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Отже, предметом доказування у даній справі є обставини укладання договору, строк дії договору, наявність наказу про затримку вагонів, наявність актів форми ГУ-23а та ГУ-23, накопичувальних карток форми ФДУ-92.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ.

20.03.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі начальника структурного підрозділу "Служба комерційної роботи та маркетингу" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - залізниця, позивач) та Приватним акціонерним товариством "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - власник колії, відповідач) укладений договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПрАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станцій Інгулець Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця" № ПР/М-20240/НЮдч.

Відповідно до пункту 1 договору згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станції Інгулець Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця": стрілкою №5 до продовження станційної колії №3 та стрілкою №23 до продовження станційної колії № 2.

Під`їзна колія обслуговується власним локомотивом.

Межею під`їзної колії є знаки "Межа під`їзної колії", які встановлено на продовженні колії №3 біля вхідного сигналу "НІ", на продовженні колії №2 біля вхідного сигналу "НІІ".

Згідно з умовами пункту 4 договору, рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, Інструкції з сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії.

У пункті 5 договору сторони погодили, що здавання вагонів для під`їзної колії здійснюється за повідомленням, які передає відповідальний працівник станції Інгулець по телефону відповідальному працівнику залізничного цеху ПРАТ "ІНГЗК" не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здавання, з реєстрацією у "Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження" форма ГУ-2.

Відповідно до умов пункт 6 договору вагони для під`їзної колії власника подаються локомотивом залізниці на одну з колій №1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 станції Інгулець за вказівкою чергового по залізничній станції Інгулець, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

Всі вагони здаються на під`їзну колію у тій кількості, в якій прибули на станцію Інгулець, але не більше 260 осей, вагою не більше 1430 тон (пункт 7 договору).

Згідно з умовами пункту 10 договору середньодобова переробна спроможність по основним вантажним фронтам наведена у додатку 1 до договору.

Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.

У пункті 11 договору сторони погодили, що для під`їзної колії встановлюється загальний термін перебування усіх вагонів - 12,0 годин.

Відповідно пункту 14 договору власник колії сплачує залізниці:

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами;

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи і послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Збори і плати вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України по передоплаті через розрахунковий підрозділ залізниці з відповідними оголошеннями Укрзалізницею коефіцієнтів підвищення.

Термін дії договору №ПР/М-20240/НЮдч з 01.04.2020 до 31.03.2021 (включно).

З матеріалів справи вбачається, що в січні 2021 року за залізничними накладними, які наявні в матеріалах справи, на адресу Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" прийняті до перевезення порожні власні вагони.

Згідно з зазначеними накладними станція та залізниця призначення - Інгулець Придніпровської залізниці.

По прибуттю вагонів на станцію Інгулець, у відповідності до пункту 4 Правил користування вагонами, вантажоодержувача було повідомлено про прибуття та готовність подавання вагонів залізницею, про що зроблені відповідні записи в Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.

Згідно з пунктом 8 Правил користування вагонами та контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Так, з актів загальної форми ГУ-23 №№108, 114 від 10.01.2021, №№, 124, 125, 127, 128, 131, 133, 146 від 11.01.2021, №№ 149, 150, 152, 155,156, 157 від 12.01.2021, №№ 164, 170,176 від 13.01.2021, оформлених станцією призначення Інгулець, вбачається, що вагони, що прибули на адресу ПрАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" своєчасно не забрані ним на свою під`їзну колію.

В подальшому, станцією призначення Інгулець Придніпровської залізниці нарахована плата за користування спірними вагонами згідно з відомостями форми ГУ-46 №№12019062, 12019063,12019066, 12019067, 13019071, 13019072, 13019074, 13019076, 13019078, 13019079, 13019080, 14019084 - на суму 324 613,68грн. та збір за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ-92 № 15019003 в сумі 11 065,32грн. на загальну суму - 335 679,00грн., які в зазначеній сумі нарахування, підписані ПрАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" із застереженнями.

Причиною виникнення спору є несплата відповідачем плати за користування спірними вагонами в сумі 324 613,68грн. та збору за зберігання вантажу в сумі 11 065,32грн.

Відповідно до положень ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями ч. 2 ст. 908 та ст. 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р № 457 затверджений Статут залізниць України, з подальшими змінами (далі - Статут), який згідно з п. 2 визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Статтею 3 Статуту визначено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.

Для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування призначено під`їзні колії (ст. 64 Статуту).

Згідно зі ст. 71 Статуту взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

За приписами ст. 42 Статуту залізниця зобов`язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу або до 12-ої години наступного дня. Порядок і способи повідомлення встановлюються начальником станції. Одержувач може визначити спосіб повідомлення. Якщо залізниця не повідомить про прибуття вантажу, одержувач звільняється від внесення плати за користування вагонами (контейнерами) і за зберігання вантажу до того часу, як буде надіслано повідомлення. За угодою між одержувачем і станцією вагони (контейнери) можуть подаватися без попереднього повідомлення.

Відповідно до ст. 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

За приписами ст. 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Відповідно до абз. 3 п. 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, (далі - Правила) визначено порядок і умови користування вагонами і контейнерами.

Відповідно до п. 2 Правил за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату.

За приписами п. 3 Правил облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Згідно з п. 4 Правил відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. У всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання. Для запису повідомлень на станції ведеться "Книга повідомлень" (додаток 7). Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюється не раніше часу, зазначеного у повідомленні.

За приписами п. 5 Правил плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника.

Пунктом 7 Правил передбачено, що час користування вагонами на залізничних під`їзних коліях, що обслуговуються локомотивами власників колій, обчислюється з моменту їх передавання на передавальних коліях.

Відповідно до п.п. 6, 8 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Пунктами 9, 10 Правил передбачено, що про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті, передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Відповідно до п. 12 Правил загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

За приписами п. 13 Правил плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.

Згідно з п. 14 Правил розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством.

Пунктом 15 Правил передбачено, що за час перебування на під`їзних коліях та інших місцях незагального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься. Якщо такі вагони затримані на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення з причин, що залежать від вантажовласника, то плата за користування сплачується в розмірі 50 відсотків.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем надані належні та допустимі докази на підтвердження того, що затримка вагонів на станції призначення відбулась через скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником (відповідачем) і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, які складені відповідно до встановлених законодавством вимог.

Заперечення відповідача, викладені у відзиві, а також заперечення у актах загальної форми та відомостях плати за користування вагонами, суд вважає необґрунтованими, з огляду на наступне.

На підставі п. 9 договору №ПР/М-20240/НЮдч від 20.03.2020: "З під`їзної колії вагони здаються за повідомленнями: вагони навантажені концентратом залізорудним - цілими маршрутами, сформованими у відповідності з ПТЕ і планом формування поїздів; інші - у кількості, у якій були передані. Вагони, що подаються з під`їзної колії, подаються локомотивом власника колії на одну з колій №1, 2, 3, IV, 5, 6, 7, 8, 9,10 станції Інгулець за вказівкою чергового по залізничній станції Інгулець, де здійснюється приймання вагонів залізницею у технічному та комерційному відношенні.

Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082, факт приймання вантажу до перевезення, завантаженого у вагон відправником, підтверджується підписанням Пам`ятки про подавання/забирання вагонів працівниками відправника і залізниці. При цьому, за твердженням позивача, Пам`ятки про забирання вагонів ф.ГУ-45 підписані представником відповідача без заперечення. Вище зазначене спростовує несвоєчасне забирання залізницею готових маршрутів з під`їзної колії, що і спричинило затримку вагонів на коліях станції призначення.

Виходячи з положень п. 1.2 ЄТП, під`їзна колія ПрАТ "Інгулецький ГЗК" має відповідний колійний розвиток: операції з вагонами виконуються переважно на станціях Промислова, Навантажувальна. Кожна з наведених станцій має достатньо колій для розміщення вагонів, щодо яких здійснюються навантажувально-розвантажувальні операції. Але при цьому комбінат не забирає з колій станції Інгулець вагони, що прибули його адресу, чим спричиняє ситуацію, за якої залізниця не має можливості доставити на станцію призначення інші вагони, які слідкують на адресу підприємства.

У п. 14 договору №ПР/М-20240/НЮдч від 20.03.2020 зазначено, що власник колії сплачує за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами.

Статтею 121 Статуту залізниць України, пунктом 16 Правил користування вагонами і контейнерами передбачене звільнення вантажовласників від плати за користування вагонами: у разі подання локомотивом залізниці вагонів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником."

Даний пункт правил не застосовується до спірних правовідносин, оскільки вагони ПрАТ "Інгулецький ГЗК" на свою під`їзну колію забирає своїм власним локомотивом, який до залізниці не має ніякого відношення.

Таким чином, відповідач не спростував доводів позивача, не надав доказів того, що мав можливість прийняти спірні вагони, а також не довів наявність обставин, що є підставою для звільнення від плати за користування вагонами з огляду на положення статті 121 Статуту та пункту 16 Правил користування вагонами і контейнерами, згідно з якими вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами:

- якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких, згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

- у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;

- у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Щодо обґрунтування кожного доказу суд зазначає наступне.

Статтею 129 Конституції України визначено принципи рівності усіх учасників процесу перед законом і судом, змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, як одні з основних засад судочинства.

Отже, будь-яке рішення господарського суду повинно прийматися з дотриманням цих принципів, які виражені також у статтях Господарського процесуального кодексу України.

Згідно статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (частина 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України).

За частиною 2 статті 74 Господарського процесуального кодексу України у разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (частина 4 статті 74 Господарського процесуального кодексу України).

Обов`язок доказування, а отже, і подання доказів відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України покладено на сторони та інших учасників справи, однак, не позбавляє суд, у випадку, передбаченому статтею 74 Господарського процесуального кодексу України, витребувати у сторони ті чи інші докази.

На підставі статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, встановивши наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.

На підставі викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом стягненням з відповідача плати за користування вагонами в розмірі 324 613,68грн. та збору за зберігання вантажу в сумі 11 065,32грн.

СУДОВІ ВИТРАТИ.

За змістом статті 129 Господарського процесуального кодексу України за результатами розгляду справи здійснюється розподіл судових витрат.

Згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 129, 165, 202, 233, 236-241, 252, 326 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення плати за користування вагонами у розмірі 324 613,68 грн. та збору за зберігання вантажів у сумі 11 065,32 грн. - задовольнити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" (50064, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Рудна, будинок 47, код ЄДРПОУ 00190905) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, будинок 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 108, код ЄДРПОУ 40081237) плати за користування вагонами у розмірі 324 613,68 грн., збору за зберігання вантажів у розмірі 11 065,32 грн. , а також 5 035,18 грн. - витрат зі сплати судового збору, про що видати наказ.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судові рішення у справі набирають законної сили відповідно до ст.ст. 241, 284 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 14.12.2021.

Суддя Н.Г. Назаренко

Дата ухвалення рішення07.12.2021
Оприлюднено16.12.2021
Номер документу101870297
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення плати за користування вагонами у сумі 335 679,00 грн

Судовий реєстр по справі —904/6330/21

Постанова від 15.02.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 17.01.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Судовий наказ від 05.01.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Рішення від 07.12.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 16.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 19.10.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 27.09.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 13.09.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 30.08.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 26.07.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні