Рішення
від 01.12.2021 по справі 916/2324/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"01" грудня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/2324/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М.

секретар судового засідання Драганова А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом : Фермерського господарства "Росток" (66524, Одеська обл., Любашівський р-н, село Антонівка)

до відповідача: Зеленогірської селищної ради (66513, Одеська обл., Любашівський р-н, смт Зеленогірське, проспект Миру, буд. 12)

про визнання права постійного користування земельною ділянкою та зобов`язання вчинити певні дії

за участю представників сторін:

від позивача: Рубля М.П, керівник ФГ

від позивача: Батченко О.О., ордер № 011031 від 22.09.21

від відповідача: Бурлаку В.М. - самопредставництво;

Історія справи.

1. Короткий зміст позовних вимог Фермерського господарства "РОСТОК.

04.08.2021 Фермерське господарство "Росток" звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Зеленогірської селищної ради, в якій, з урахуванням уточнень, просило суд :

1. Визнати за Фермерським господарством "Росток" право постійного користування земельною ділянкою для ведення фермерського господарства, розміром 22,1 га, державний акт на право постійного користування землею №054693 для ведення селянського (фермерського) господарства, яка фактично перебуває в постійному користуванні ФГ "Росток" та розташована на території Зеленогірської ОТГ Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.

2. Зеленогірській селищній раді розглянути (погодити) клопотання ФГ "Росток" про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка фактично перебуває в простійному користуванні ФГ "Росток", державний акт на право постійного користування землею №054693 для ведення селянського (фермерського) господарства, загальною площею 22,1 га, на території Зеленогірської ОТГ Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

04.08.2021 Фермерське господарство "Росток" звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Зеленогірської селищної ради, в якій просив суд визнати за Фермерським господарством "Росток" право постійного користування земельною ділянкою для ведення фермерського господарства, розміром 22,1 га, що розташована на території Зеленогірської ОТГ Подільського району.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.08.2021 позовну заяву Фермерського господарства "Росток" за вх.№2411/21 від 04.08.2021 залишено без руху, встановлено позивачу десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви шляхом зазначення вірного найменування відповідача у справі; зазначення відомостей про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися; зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви; надання попереднього (орієнтованого) розрахунку судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи; підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав.

27.08.2021 до канцелярії суду від Фермерського господарства "Росток" надійшла заява про усунення недоліків разом із уточненою позовною заявою, надавши яку, позивач фактично усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 01.09.2021 відкрито провадження у справі № 916/2324/21, справу прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання на 22.09.2021 о 15:00.

В судове засідання 22.09.2021 з`явилися представники позивача, відповідач до суду не з`явився.

Протокольною ухвалою від 22.09.2021 суд відклав підготовче засідання на 18.10.2021 о 12:00.

27.09.2021 за вх. №25429/21 від Зеленогірської селищної ради до суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с.74-78).

В судове засідання 18.10.2021 з`явилися представники позивача, відповідач до суду не з`явився.

Протокольною ухвалою від 18.10.2021 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 01.11.2021 о 12:30.

01.11.2021 електронним зв`язком до суду від позивача надійшло клопотання про перенесення розгляду справи у зв`язку із перебуванням Одеської області в червоній зоні, пов`язаній з карантинними обмеженнями.

В судове засідання 01.11.2021 з`явився представник відповідача.

Судом було зазначено, що перебування Одеської області в червоній зоні карантинних обмежень не є підставою для відкладення розгляду справи.

Судом було вислухано вступне слово відповідача та оголошено протокольну ухвалу про перерву при розгляді справи по суті до 01.12.2021 об 11:30.

У судовому засіданні 01.12.2021 представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили суд задовольнити позов, уточнивши, що просять зобов`язати Зеленогірську селищну раду розглянути та погодити відповідне клопотання ФГ "Росток" про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі.

У судовому засіданні 01.12.2021 представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог.

Дослідивши докази та вислухавши заключне слово представників позивача та представника відповідача, суд після виходу з нарадчої кімнати оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

3. Позиція учасників справи.

3.1. Доводи позивача.

ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , в 1992 вирішив створити фермерське господарство та звернувся з заявою до Гвоздавської сільської ради Любашівського району про виділення йому земельної ділянки для ведення фермерського господарства.

Рішенням 10-ї сесії ХХІ скликання Гвоздавської сільської ради Любашівського району від 22.12.1992 ОСОБА_1 була виділена земельна ділянка для ведення фермерського господарства розміром 22,1 га на праві постійного користування, так як земельне законодавство України на той час не передбачало іншої форми володіння та користування землею сільськогосподарського призначення.

Після отримання зазначеної земельної ділянки ОСОБА_1 створив фермерське господарство "Оксамит" код ЄДРПОУ 31464936, головою та засновником якого він був.

У січні 2007 на об`єднаних зборах ФГ "Оксамит" та ФГ "Росток" прийнято рішення про приєднання ФГ Оксамит до ФГ "Росток " . Таким чином, до ф/г Росток перейшли усі права та обов`язки "Оксамит", включаючи право постійного користування земельною ділянкою для ведення фермерського господарства розміром 22,1 га, що розташована на території Гвоздавської сільської ради Любашівського району, яка була виділена на праві постійного користування для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 , на підставі рішення10-ї сесії ХХІ скликання Гвоздавської сільської ради Любашівського району від 22.12.1992 р., Державний Акт на право постійного користування серія Б №054693, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право користування землею за №6.

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_1 помер.

09.06.2021 ФГ "Росток" звернувся із клопотанням до Зеленогірської селищної ради про на розроблення технічної документації землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки для ведення фермерського господарства площею 22,1 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, наданої ОСОБА_1 в постійне користування, який у 1993 створив ФГ "Оксамит" та приєднав у 2007 до ф/г ФГ "Росток", на території Зеленогірської ОТГ (Гвоздавська сільська рада) Подільського (колишня назва Любашівського району) Одеської області.

У відповідь за №763/02-09 від 08.07.2021 ФГ "Росток" отримало відмову.

3.2. Доводи Зеленогірської селищної ради.

З моменту створення ФГ "Оксамит" відбулася фактична зміна постійного землекористувача ( ОСОБА_1 ), і обов`язки останнього перейшли до селянського (фермерського) господарства з дня його державної реєстрації. Державна реєстрація права постійного користування земельною ділянкою для ведення селянського (фермерського) господарства за його засновником не змінює вказаний висновок, оскільки після державної реєстрації такого господарства саме воно як суб`єкт підприємницької діяльності могло використовувати відповідну ділянку за її цільовим призначенням, тобто бути постійним користувачем. Відповідно, з часу державної реєстрації цього господарства воно повноважне зареєструвати за собою право постійного користування земельною ділянкою, яку раніше для ведення селянського (фермерського) господарства отримав його засновник.

В той же час, ані чинним законодавством, ані законодавством, яке діяло на момент виникнення спірних правовідносин, не передбачалось можливості передачі фермерським господарством права постійного користування іншому фермерському господарстві на тих же правах.

Законодавство, яке діяло на момент утворення ФГ "Оксамит", чітко передбачало, що право користування земельною ділянкою мало припинятися з припиненням діяльності селянського (фермерського) господарства (пункт 3 частини першої статті 27 ЗК Української РСР від 18 грудня 1990), а законодавством, яке діяло на момент припинення діяльності, взагалі не передбачалось можливості виникнення такого права в фермерських господарств.

З інформації, наявної в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ФГ "Оксамит" код ЄДРПОУ 31464936 припинено.

Ліквідацію ФГ "Оксамит" було проведено на підставі протоколу №1 загальних зборів членів ФГ "Оксамит" після смерті єдиного засновника ОСОБА_1 . В позовній заяві позивач наголошує, що ОСОБА_1 одноособово утворив фермерське господарство.

Щодо засновників та членів фермерського господарства відповідач зазначає, що відповідно до законодавства, яке діяло як на момент утворення, так і на момент ліквідації ФГ "Оксамит", фермерське господарство могло бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону. При створенні фермерського господарства одним із членів сім`ї інші члени сім`ї, а також родичі могли стати членами цього фермерського господарства після внесення змін до його Статуту.

Тобто члени Фермерського господарства не являються його засновниками, а внесення інформації про членів господарства до реєстраційної картки юридичної особи є помилковою, що підтверджується в листі державного комітету України з питань регулярної політики та підприємництва від 08.08.2008 №6784.

Таким чином, Зеленогірська селищна рада вважає, що протокол від 08.01.2008 №1 загальних зборів членів ФГ "Оксамит" є нікчемним та не повинен мати жодних юридичних наслідків, адже прийнятий після смерті єдиного засновника та відповідно голови.

4. Фактичні обставини, встановлені судом.

На підставі рішення 10-ї сесії ХХІ скликання Гвоздавської сільської ради Любашівського району від 22.12.1992 ОСОБА_1 видано державний акт на право користування землею для ведення фермерського господарства розміром 22,1 га Б №054693 (а.с.8-12).

ОСОБА_1 створив фермерське господарство "Оксамит" код ЄДРПОУ 31464936, головою та засновником якого він був.

27.01.2007 протоколом №1 загальних зборів членів фермерських господарств "Росток" та ФГ "Оксамит" приєднано ФГ "Оксамит" до ФГ Росток . Назвою укрупненого господарства залишено ФГ Росток , головою ФГ "Росток" обрано ОСОБА_2 (а.с.13).

ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_1 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть (а.с.14).

08.01.2008 протоколом №1 Загальних зборів членів ФГ "Оксамит" (а.с.15) вирішено наступне.

Ліквідувати ФГ "Оксамит", шляхом приєднання до ФГ "Росток" та провести всі необхідні дії по ліквідації господарства;

Затвердити ліквідаційну комісію у складі:

-Голова комісії - ОСОБА_3 АДРЕСА_1 Ідент. №1838701765;

-Члени комісії ОСОБА_4 АДРЕСА_2 , ОСОБА_2 АДРЕСА_3 ;

Місцезнаходженням ліквідаційної комісії визначити с. Гвоздавка 2 Любашівського району;

Уповноважити голову ліквідаційної комісії Рублю Галину Прокопівну здійснити подачу необхідних документів про припинення ФГ "Оксамит" шляхом приєднання до реєструючого органу.

У зв`язку з ліквідацією ФГ "Оксамит" шляхом приєднання до ФГ "Росток" відбулася передача коштів, майна, землі та інших МТЦ з балансу ФГ "Оксамит" на баланс ФГ "Росток", що підтверджується передавальним актом від 24.04.2008, який затверджено загальними зборами ф/г "Оксамит" та ФГ "Росток", протокол №3 від 27.04.2008 (а.с.16).

Згідно з довідкою від 01.08.2008 Гвоздавської сільської Ради Любашівського району №795, землі ФГ "Оксамит" розміром 22,1 га перебувають у користуванні голови ФГ "Росток" (голова ОСОБА_2 ) (а.с.31).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 27.08.2008 ФГ "Оксамит" припинено за рішенням засновників. Правонаступником ФГ "Оксамит" вказано ФГ "Росток". Основний вид діяльності 01.11.0 вирощування зернових та технічних культур (а.с.17-21).

05.05.2019 р. протоколом загальних зборів членів ФГ "Росток" затверджено статут ФГ "Росток" (а.с.22-24).

Згідно з п.1.2 статуту, ФГ "Росток" є повним правонаступником Фермерського господарства Оксамит , код ЄДРПОУ якого: 31464936, місцезнаходження: с. Гвоздавка Друга, Любашівський район, Одеська область, яке припинене шляхом приєднання до ФГ "Росток" (код ЄДРПОУ 22509135).

Відповідно до п.1.3 статуту, головою ФГ є його засновник - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків за даними Державного реєстру фізичних осіб - платників податків в Україні: НОМЕР_1 ).

В матеріалах справи наявна довідка Любашівського відділення Подільської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Одеській області стосовно сплати ФГ "Росток" фіксованого сільськогосподарського податку за період з 2005-по 2016 за земельну ділянку площею 22,1 га (а.с.25).

Згідно з довідкою від 28.02.2020, виданою Зеленогірсьскою селищною радою Любашівського району Одеської області № 126/02-09, кадастровий номер на зазначену земельну ділянку не присвоювався а з 2005 р. по даний час цією земельною ділянкою користується, як повний правонаступник, ФГ "Росток" ЄДРПОУ 22509135, голова Рубля Михайло Павлович, та на даний час дія цього державного акту не припинено (а.с.30).

09.06.2021 позивач звернувся до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розроблення технічної документації землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки для ведення фермерського господарства площею 22,1 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, наданої ОСОБА_1 в постійне користування, який створив ФГ "Оксамит" та приєднав його до ФГ "Росток" на території Зеленогірської ОТГ (Гвоздавська сільська рада Подільського району (Любашівський район) Одеської області (за межами населених пунктів) (а.с.33).

16.06.2021 постійною комісією Зеленогірської селищної ради з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та природокористування вирішено розглянути клопотання позивача на 9 сесії селищної ради VІІІ скликання, про що повідомлено позивача листом від 08.07.2021 №763/02-09 (а.с.34).

Відповідно до виписки з протоколу засідання чергової ІХ сесії Зеленогірської селищної ради VІІІ скликання від 30.06.2021, на якій розглядалось питання про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка перебуває в постійному користуванні для ведення селянського (фермерського) господарства, за підсумками голосування рішення не прийнято (а.с.35).

5. Позиція суду.

5.1 Щодо вимоги про визнання за Фермерським господарством Росток право постійного користування земельною ділянкою для ведення фермерського господарства, розміром 22,1 га.

Аналізуючи заявлену позовну вимогу, суд, з огляду на позиції сторін, вважає за необхідне дослідити ланцюг переходу права постійного користування з моменту його набуття.

Як було встановлено судом, та не заперечувалось сторонами у справі, на момент надання земельної ділянки ОСОБА_1 , земельна ділянка на праві постійного землекористування для ведення СФГ надавалась останньому не як громадянину України, а як спеціальному суб`єкту - голові створюваного селянського (фермерського) господарства.

При цьому, враховуючи законодавчі обмеження у використанні земельної ділянки іншим чином, ніж це передбачено її цільовим призначенням, а також правові наслідки використання чи невикористання земельної ділянки не за її цільовим призначенням, надана громадянину у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельна ділянка в силу свого правового режиму є такою, що використовується виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб.

Згідно з висновком, що викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2020 у справі № 922/989/18, з моменту створення селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) до фермерського господарства переходять правомочності володіння і користування та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки його засновника.

Адже правове становище СФГ як юридичної особи та суб`єкта господарювання, в тому числі його майнова основа, повинні залишатися стабільними незалежно від припинення участі в його діяльності засновника такого господарства як в силу об`єктивних причин (смерті, хвороби тощо), так і на підставі вільного волевиявлення при виході зі складу фермерського господарства.

Зазначена правова позиція підлягає врахуванню при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин у даній справі (ч.4 ст.236 ГПК України).

За обставинами даної справи після отримання ОСОБА_1 державного акту на право постійного користування землею, останнім засновано юридичну особу Фермерське господарство "Оксамит".

В подальшому 27.01.2007 протоколом №1 загальних зборів членів фермерських господарств "Росток" та "Оксамит" приєднано ФГ "Оксамит" до ФГ "Росток". Назвою укрупненого господарства залишено ФГ "Росток".

У зв`язку з ліквідацією ФГ "Оксамит" шляхом приєднання до ФГ "Росток" відбулася передача коштів, майна, землі та інших МТЦ з балансу ФГ "Оксамит" на баланс ФГ "Росток", що підтверджується передавальним актом від 24.04.2008, який затверджено загальними зборами ф/г "Оксамит" та ФГ "Росток", протокол №3 від 27.04.2008 (а.с.16).

Станом на день вирішення спору позивач ФГ "Росток" продовжує здійснювати фермерську діяльність та використовувати земельну ділянку.

Відповідно до ч. 1 ст.104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Згідно з ч.1 ст.106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюється за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Відповідно до ч.2 ст.107 після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Із встановлених обставин справи вбачається, що позивач є правонаступником ФГ "Оксамит", яке користувалось земельною ділянкою на праві постійного користування на підставі виданого Державного акту, у результаті його злиття з ФГ "Росток".

Дійсно, відповідно до статті 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.

Водночас, припинення права користування земельною ділянкою з підстави припинення юридичної особи, зважаючи на положення частини 1 статті 141 Земельного кодексу України, допускається лише у випадку, коли припинення такої особи виключає правонаступництво (зазначену правову позицію, яка підлягає врахуванню згідно ч.4 ст.236 ГПК України викладено у постановах Верховного Суду від 10.10.2018 у справі №907/916/17, від 22.05.2019 у справі №914/1104/18, тощо).

З урахуванням вищенаведеного, суд доходить висновку, що право користування земельною ділянкою, набуте у встановленому порядку ОСОБА_1 , по-перше, не було втрачено внаслідок його не переоформлення за ФГ "Оксамит" а перейшло до нього, по-друге зберіглося за правонаступником такого землекористувача, яким є ФГ "Росток".

Враховуючи викладене, позовна вимога щодо визнання за Фермерським господарством "Росток" права постійного користування земельною ділянкою для ведення фермерського господарства, розміром 22,1 га, державний акт на право постійного користування землею №054693 для ведення селянського (фермерського) господарства, яка фактично перебуває в користуванні ФГ "Росток" та розташована на території Зеленогірської ОТГ Подільського району Одеської області за межами населеного пункту, є обґрунтованою, спрямована на досягнення правової визначеності та захист прав позивача, у зв`язку з чим підлягає задоволенню.

5.2 Щодо вимоги про зобов`язання Зеленогірську селищну раду розглянути клопотання ФГ "Росток" про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка фактично перебуває в простійному користуванні ФГ "Росток", державний акт на право постійного користування землею №054693 для ведення селянського (фермерського) господарства, загальною площею 22,1 га, на території Зеленогірської ОТГ Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.

Визначення земельної ділянки наведено в частині 1 статті 79 Земельного кодексу України, відповідно до положень якої земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Як встановлено приписами ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Згідно з ч. 2 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється, зокрема, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Як встановлено судом, кадастровий номер на зазначену земельну ділянку не присвоєно, відомості про земельну ділянку до Державного реєстру земель не внесено.

Відповідно до виписки з протоколу засідання чергової ІХ сесії Зеленогірської селищної ради VІІІ скликання від 30.06.2021, на якій розглядалось питання про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка перебуває в постійному користуванні для ведення селянського (фермерського) господарства, за підсумками голосування рішення не прийнято (а.с.35).

Таким чином, за результатами слухання вказаного питання Зеленогірської селищної ради не прийнято ані позитивного, ані негативного рішення.

Згідно з ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

За приписами ст.ст.123,Земельного кодексу України розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу,

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Таким чином, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади щодо регулювання земельних відносин, є прийняття сесією відповідного рішення.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України Про державний земельний кадастр відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.

Відповідно до п. 9 ч.1 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Згідно з ч.16 ст.123 Земельного кодексу України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Суд вказує, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок.

Основоположними принципами виконання органом місцевого самоврядування покладених на нього обов`язків (належне урядування) є верховенство права, одним із елементів якого в свою чергу є принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлювальних такими обмеженнями, тобто, обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачити юридичні наслідки своєї поведінки.

Отже, наявність рішення відповідного органу місцевого самоврядування про надання відповідного дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) чинним земельним законодавством визначається в якості обов`язкової передумови подальшого внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру

Водночас у даному випадку відповідач не розглянув клопотання та не прийняв жодне рішення. При цьому відсутність відповідного рішення відповідача позбавляє позивача права на його оскарження у встановленому законом порядку.

За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовної вимоги в частині зобов`язання Зеленогірської селищної ради розглянути клопотання ФГ "Росток" про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка фактично перебуває в простійному користуванні ФГ "Росток", державний акт на право постійного користування землею №054693 для ведення селянського (фермерського) господарства, загальною площею 22,1 га, на території Зеленогірської ОТГ Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.

5.3.Щодо вимоги в частині зобов`язання Зеленогірської селищної ради погодити клопотання ФГ "Росток" про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою, суд зазначає наступне.

Згідно з ч.ч.2,4 ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка ратифікована Законом України від 15.07.1997 № 452/97-ВР Про ратифікацію Європейської хартії місцевого самоврядування , органи місцевого самоврядування в межах закону мають право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу. Повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними. Вони не можуть скасовуватися чи обмежуватися іншим, центральним або регіональним органом, якщо це не передбачене законом.

За положеннями Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Оскільки функція розпорядження землями комунальної власності, покладена на органи місцевого самоврядування, які можуть, зокрема, надавати дозволи на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості у порядку, визначеному ст. 123 ЗК України, з урахуванням всіх юридичних обставин та норм чинного законодавства, які можуть вплинути на таке рішення, суд вважає, що питання надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою, шляхом ухвалення селищною радою рішення про це є дискреційними повноваженнями відповідача

За загальним правилом (ч. 1 ст. 5 ГПК України) суд, здійснюючи правосуддя, захищає права, свободи та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Викладене слід розуміти так, що суд захищає права, свободи та інтереси осіб у спосіб, який прямо передбачено нормою матеріального права або договором.

Водночас, застосовуючи спосіб захисту, що не суперечить закону і який ефективно захищає права, свободи чи інтереси позивача, на підставі ч. 2 ст. 5 ГПК України, господарський суд, враховуючи зміст права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, а також характер його порушення, невизнання або оспорювання, у будь-якому разі не може втручатись у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування.

Приймаючи до уваги вищезазначене, вимога позивача в частині зобов`язання погодити клопотання ФГ "Росток" про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості не підлягає задоволенню.

З огляду на часткове задоволення вимог позивача, витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2 .Визнати за Фермерським господарством "Росток" (66524, Одеська обл., Любашівський р-н, село Антонівка код ЄДРПОУ 22509135) право постійного користування земельною ділянкою для ведення фермерського господарства), розміром 22,1 га, (державний акт на право постійного користування землею №054693 для ведення селянського (фермерського) господарства, яка розташована на території Зеленогірської ОТГ Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.

3.Зобов`язати Зеленогірську селищну раду розглянути клопотання ФГ "Росток" про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка фактично перебуває в користуванні ФГ "Росток", державний акт на право постійного користування землею №054693 для ведення селянського (фермерського) господарства, загальною площею 22,1 га, на території Зеленогірської ОТГ Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.

4. У задоволенні решти позову відмовити.

5.Стягнути з Зеленогірської селищної ради (66513, Одеська обл., Любашівський р-н, смт Зеленогірське, проспект Миру, буд. 12 код ЄДРПОУ 04527135) на користь Фермерського господарства "Росток" (66524, Одеська обл., Любашівський р-н, село Антонівка код ЄДРПОУ 22509135) судовий збір у сумі 3405 /три тисячі чотириста п`ять/ грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 13 грудня 2021 р.

Суддя Ю.М. Щавинська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення01.12.2021
Оприлюднено15.12.2021
Номер документу101872567
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2324/21

Постанова від 04.07.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 25.05.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 21.03.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 12.01.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Головей В.М.

Рішення від 01.12.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 01.11.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 18.10.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 22.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 01.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 09.08.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні