Рішення
від 03.12.2021 по справі 916/1363/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" грудня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/1363/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Шаратова Ю.А.

при секретарі судового засідання Кастровій М.С.

розглянувши справу за позовом Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (67806, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт. Авангард, вул. Добрянського, 26, код ЄДРПОУ 23211248) до Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Нафта (68251, Одеська обл., Саратський р-н, с. Зоря, вул. Троїцька, буд. 284, код ЄДРПОУ 32432596)

про стягнення збитків у розмірі 397 519,36 грн.

Представники:

Від позивача - Толпиго Д.М. (ордер від 16.06.2021 серія ОД № 582557);

Від відповідача - не з`явився.

Суть спору:

Авангардівська селищна рада Овідіопольського району Одеської області (далі - Позивач, Авангардівська селищна рада) звернулась до Господарського суду Одеської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Нафта (далі - Відповідач, ТОВ Інтер-Нафта ) про стягнення збитків у розмірі 397 519,36 грн.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.05.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати її за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 16.06.2021.

Протокольною ухвалою від 16.06.2021 відкладено підготовче засідання на 02.07.2021.

Ухвалою суду від 02.07.2021 відмовлено в задоволенні клопотання позивача про вжиття заходів, передбачених нормами ст. 182 Господарського процесуального кодексу України від 15.06.2021 № 01-691 (вх. № 16326/21 від 16.06.2021) в частині залучення згідно статті 50, пункту 4 частини другої статті 182 Господарського процесуального кодексу України до участі у справі № 916/1363/21 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Південного офісу Держаудитслужби.

Ухвалою суду від 02.07.2021 задоволено усне клопотання позивача про поновлення строку для надання доказів і клопотання про витребування доказів від 01.07.2021. Поновлено строк для подання доказів. Витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтер-Нафта» (68251, Одеська обл., Саратський р-н, с. Зоря, вул. Троїцька, буд. 284, код ЄДРПОУ 32432596) належним чином завірені копії:

- кошторисної документації щодо вартості будівництва Автозаправної станції з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів (АЗС « PETROMOL» ) за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Прилиманське, вул. Восточна, 200 «а» , замовником будівництва якого є ТОВ «Інтер-Нафта» ;

- Технічного паспорту збудованого об`єкту - Автозаправної станції з пунктом сервісного обслуговування водіїв і пасажирів (АЗС « PETROMOL» ) за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Прилиманське, вул. Восточна, 200 «а» , замовником будівництва якого є ТОВ «Інтер-Нафта» ;

- актів виконаних робіт із будівництва Автозаправної станції з пунктом сервісного обслуговування водіїв і пасажирів (АЗС « PETROMOL» ) за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Прилиманське, вул. Восточна, 200 «а» , замовником будівництва якого є ТОВ «Інтер-Нафта» .

Підготовче засідання відкладалось протокольними ухвалами від 02.07.2021 на 19.07.2021, від 19.07.2021 на 28.07.2021.

Протокольною ухвалою від 28.07.2021 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 08.09.2021.

Ухвалою суду від 08.09.2021 стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Нафта в дохід Державного бюджету штраф у сумі 11 350,00 грн.

Протокольною ухвалою від 08.09.2021 відкладено підготовче засідання на 20.09.2021.

Ухвалою суду від 20.09.2021 скасовано ухвалу про стягнення штрафу від 08.09.2021 у справі № 916/1363/21 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Нафта в дохід Державного бюджету штрафу у сумі 11 350,00 грн.

20.09.2021 на адресу суду надійшло клопотання відповідача про закриття провадження у справі від 19.09.2021 № 19/09/1 (вх. № 24751/21) в якій він просив суд закрити провадження у справі № 916/1363/21.

Ухвалою суду від 20.09.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Нафта про закриття провадження у справі від 19.09.2021 № 19/09/1 (вх. № 24751/21 від 20.09.2021).

Протокольною ухвалою від 20.09.2021 оголошено перерву в засіданні суду до 01.10.2021.

21.09.2021 на адресу суду надійшло клопотання позивача про призначення судової комплексної будівельної експертизи від 20.09.2021 № 01-965 (вх. № 24958/21) в якому він просив суд призначити у справі № 916/1363/21 комплексну судову будівельну експертизу, проведення якої доручити експертам Одеського науково-дослідного експертно-кримінального центру МВС України (м. Одеса, вул. Прохоровська, 35).

Ухвалою суду від 01.10.2021 відмовлено у задоволенні клопотання позивача про призначення судової комплексної будівельної експертизи від 20.09.2021 № 01-965 (вх. 24958/21 від 21.09.2021).

Протокольною ухвалою від 01.10.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.10.2021.

Судове засідання призначене протокольною ухвалою від 01.10.2021 на 22.10.2021 не відбулося у зв`язку із перебуванням судді Шаратова Ю.А. на самоізоляції, про що складено відповідну довідку.

Ухвалою від 02.11.2021 призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 17.11.2021.

Протокольною ухвалою від 17.11.2021 оголошено перерву в судовому засіданні до 03.12.2021.

Представник Позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд задовольнити їх.

Позовні вимоги, із посиланням на статтю 142, частину першу статті 144 Конституції України, статтю 22, пункт 4 статті 611, частини першу, другу статті 614, статтю 1166 Цивільного кодексу України, статті 216, 217, 224 Господарського кодексу України, пункт 4-1 частини першої статті 71 Бюджетного кодексу України, статтю 10, частину третю статті 16, частину першу статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР, статтю 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, в редакції, яка діяла до 31.12.2019, пункт 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, Порядок залучення, розрахунку розміру та використання коштів пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Авангардівської об`єднаної територіальної громади, затверджений рішенням Авангардівської селищної ради від 29.03.2018 № 277-VII, у редакції рішення від 16.01.2020 № 1328-VII, обґрунтовані завданням збитків місцевому бюджету Авангардівської селищної ради внаслідок ухилення ТОВ Інтер-Нафта від сплати внеску пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Позивач вказує на те, що село Прилиманське входить до складу Авангардівської територіальної громади відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області від 12.06.2020 № 720-р. А органом місцевого самоврядування Авангардівської територіальної громади є Авангардівська селищна рада.

Позивач зазначає, що на підставі заяви Відповідача від 01.12.2017 № 01/12/1, Відділом містобудування та архітектури виконавчого органу Авангардівської селищної ради 28.12.2017 видані ТОВ Інтер-Нафта Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 2-17 щодо Будівництва АЗС. Загальні данні: Нове будівництво; Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, с. Прилиманське, вул. Восточна 200-а; кадастровий номер земельної ділянки 5123783500:02:002:1562.

Як стверджує Позивач, на порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відсутня будь-яка інформація про будівництво вказаного об`єкту. За розділами Реєстр дозвільних документів від 06.07.2020р. , Реєстр дозвільних документів до 06.07.2020р. , Реєстр об`єктів будівництва , Будівельні паспорти тощо, відсутня інформація про цей об`єкт, зокрема, щодо декларації про готовність його до експлуатації або про відмову у реєстрації такої декларації.

Проте, Авангардівська селищна рада вказує на те, що автозаправна станція за адресою: с. Прилиманське, вул. Восточна, 200-а, станом на грудень 2020 року фактично збудована та експлуатується за цільовим призначенням. Вказані обставини підтверджуються Актом від 15.12.2020 № 1, складеним комісією у складі посадових осіб і депутатів Авангардівської селищної ради, якою було проведено обстеження об`єктів будівництва на території Авангардівської територіальної громади. Зокрема, було проведено обстеження та фотозйомку збудованого та працюючого об`єкту будівництва - Автозаправна станція з пунктом сервісного обслуговування водіїв і пасажирів (АЗС PETROMOL ) за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Прилиманське, вул. Восточна, 200 а , замовником будівництва якого є ТОВ Інтер-Нафта . Під час обстеження встановлено факт експлуатації вказаного об`єкту орієнтовною площею забудови - 784 кв.м.

Позивач зазначає, що приймаючи до уваги ухилення ТОВ Інтер-Нафта від сплати внеску пайової участі, ненадання ним документів щодо вартості будівництва, невнесення відповідних документів до Єдиного реєстру дозвільних документів у сфері будівництва, Авангардівська селищна рада, спираючись на наказ Міністерства розвитку громад та територій України Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України від 16.12.2020 № 311, листом від 24.12.2020 № 1103 направила Відповідачу пропозицію щодо врегулювання питання сплати внеску пайової участі. Однак, ТОВ Інтер-Нафта листом від 12.01.2021 відхилило цю пропозицію.

Позивач наголошує, що невнесення Відповідачем коштів пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Авангардівської селищної ради є збитками, тобто об`єктивним зменшенням майнових благ територіальної громади через неодержання відповідних доходів. А наслідки у вигляді упущеної вигоди (неодержаних доходів) перебувають у безпосередньому причинному зв`язку із неправомірною бездіяльністю Відповідача.

У Відповіді на відзив від 08.07.2021 (вхід. від 13.07.2021 № 18705/21) Позивач наголошує на тому, що сплата внеску пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту не передбачалась законами України як вимога органу місцевого самоврядування. Натомість така сплата за нормами Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI та Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX визначалась як прямий обов`язок замовника будівництва.

При цьому, Позивач зазначає, що статтею 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, в редакції, яка діяла до 31.12.2019, якою було встановлено вказаний обов`язок, також було визначено й ініціатора сплати внеску, а саме, замовника будівництва, на якого був покладений зобов`язаний зі звернення до органу місцевого самоврядування про укладення договору про пайову участь та додання до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками.

Авангардівська селищна рада зазначає, що Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, виключивши статтю 40 з Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, не скасував самого інститут пайового внеску, а лише змінив порядок його сплати з 01.01.2020. Адже саме за замовниками будівництва законодавчо було закріплено обов`язок звернутись до органу місцевого самоврядування з питання сплати внеску пайової участі, встановлено строки такого звернення та було визначено відповідну процедуру. А відтак, за твердженням Позивача, відсутність такого звернення прямо свідчить про ухилення Відповідача як замовника будівництва від виконання обов`язку зі сплати внеску пайової участі.

Позивач заперечує проти доводу Відповідача про те, що Авангардівська селищна рада не може заявляти вимоги про відшкодування збитків, оскільки вона як орган місцевого самоврядування не є суб`єктом господарювання відповідно до статті 8 Господарського кодексу України. При цьому, зазначає, що він бере участь у спірних правовідносинах не я суб`єкт господарювання, а як учасник господарських відносин, що є більш ширшим поняттям, яке охоплює й суб`єктів господарювання, а також споживачів, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадян, громадські та інші організації (стаття 2 Господарського кодексу України). І саме про учасників господарських відносин йдеться у статтях 216 та 222 Господарського кодексу України.

Заперечуючи проти доводу Відповідача про скасування обов`язку зі сплати пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населених пунктів, Авангардівська селищна рада наголошує, що предметом позову є вимога про стягнення саме збитків з замовника будівництва, який за час дії законодавчих актів, що передбачали його обов`язок зі сплати внеску пайової участі, ухилився від виконання цього обов`язку та відповідні кошти не сплатив.

Представник Відповідача, у судовому засіданні 17.11.2021 заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні повністю.

У Відзиві на позовну заяву від 10.06.2021 (вхід. від 14.06.2021 № 16053/21) ТОВ Інтер-Нафта зазначає, що жодним чином та ніколи не ухилялось від виконання своїх безпосередніх обов`язків з будь-яких питань, зокрема, щодо виконання законних вимог органів влади та місцевого самоврядування.

Відповідач вказує на те, що ним дійсно було отримано лист Позивача від 24.12.2020 № 1103 з вимогою підписати та повернути Договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населених пунктів, без дати та номеру, до якого було додано розрахунок суми сплати у розмірі 397 519,36 грн. Вказаний розрахунок виконано відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України від 16.12.2020 № 311, із застосуванням вартості 1 кв.м. загальної площі квартири будинку у розмірі 12 676,00 грн. (з урахуванням ПДВ).

Однак, Відповідач вважає, що, застосування наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2020 № 311, яким визначено показники опосередкованої вартості спорудження саме житла, у даному випадку є безпідставним та помилковим. Про це ТОВ Інтер-Нафта було зазначено у листі від 12.01.2021 № 12, в якому також було повідомлено Позивача про те, що на території земель Авангардівської селищної ради товариство не споруджувало жодного житла, квартири чи будинку, та, або, їх спорудження на даний час не проводиться.

Також, ТОВ Інтер-Нафта , із посиланням на частину першу статті 8 Господарського кодексу України, зазначає, що Авангардівська селищна рада як орган місцевого самоврядування не є суб`єктами господарювання. При цьому, вказує на відсутність будь-яких організаційно-господарських відносин між ним та Позивачем. А тому, на думку Відповідача, є безпідставним посилання Позивача на статті 216, 217, 224 Господарського кодексу України та статті 611, 614, 623 Цивільного кодексу України в обґрунтування настання певної відповідальності. З цих же підстав, Відповідач заперечує наявність в нього обов`язку відшкодувати шкоду й відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України.

Окрім того, Відповідач зазначає, що статтю 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, на яку посилається Позивач, було виключено відповідно до підпункту 3 пункту 13 розділу I Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, внаслідок чого, починаючи з 01.01.2021, не існує такого поняття, як сплата пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населених пунктів. А відтак, на думку Відповідача, відповідно до статті 5 Цивільного кодексу України, автоматично скасований й обов`язок зі сплати такої пайової участі.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників Позивача та Відповідача, суд

в с т а н о в и в :

01.12.2017 ТОВ Інтер-Нафта звернулось до Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області з Заявою про видачу містобудівних умов і обмежень № 01/12/1. В якій просило надати містобудівні умови та обмеження проведення будівництва АЗС на земельній ділянці загальною площею - 02 га, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 30.08.2017 за № 95882932, яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Прилиманське, вул. Восточна, 200-а. /т. І а.с. 71/.

Наказом Відділу містобудування та архітектури виконавчого органу Авангардівської селищної ради від 28.12.2017 № 2-17 затверджено проект містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, с. Прилиманське, вул. Восточна 200-а. /т. І а.с. 103/.

Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва видані ТОВ Інтер-Нафта щодо Будівництва АЗС. Загальні данні: Нове будівництво; Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, с. Прилиманське, вул. Восточна 200-а; кадастровий номер земельної ділянки 5123783500:02:002:1562. /т. І а.с. 104-105/.

15.12.2020 на підставі протоколу засідання комісії з питань визначення пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Авангардівської об`єднаної територіальної громади від 14 грудня 2020 року, з метою обстеження та виявлення об`єктів будівництва які будуються та вже збудовані на території Авангардівської громади, але замовниками будівництва не укладено з Авангардівською селищною радою Договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно - транспортної і соціальної інфраструктури населених пунктів Авангардівської об`єднаної територіальної громади, згідно Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні , комісією проведено обстеження та фотозйомку об`єкту будівництва - АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів (АЗС PETROMOL), за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Авангардівська селищна рада, с. Прилиманське, вул. Восточна 200-а, забудовником якого є ТОВ Інтер-Нафта .

До складу комісії увійшли: голова комісії - депутат Авангардівської селищної ради, голова Постійної комісії з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, благоустрою, планування територій, будівництва, архітектури, енергозбереження та транспорту - Берник Ігор Григорович; члени комісії - начальник відділу містобудування та архітектури - Гудзікевич Валентин Михайлович, начальник відділу ЦНАП - Вітвіцька Оксана Юріївна, спеціаліст Авангардівської селищної ради - Солотинський Олександр Іванович, начальник відділу внутрішнього моніторингу, обліку місцевих податків та зборів - ОСОБА_1 , депутат Авангардівської селищної ради - Сирітка Артем Олександрович, начальник КЗ ЦБГ Авангардівської селищної ради - Перебийносюк Валентин Миколайович. Також під час обстеження вищевказаного об`єкту була присутня заступник начальника відділу контролю за місцевими бюджетами Південного офісу Держаудитслужби - Козак Ганна Михайлівна.

Зазначеною комісією складено Акт обстеження об`єктів будівництва на території Авангардівської територіальної громади від 15.12.2020 № 1. /т. І а.с. 13-15/.

Згідно із вказаним Актом від 15.12.2020 № 1 в ході обстеження комісією встановлено факт експлуатації об`єкта - АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів (АЗС PETROMOL), орієнтовною площею - 250,9 кв.м. та орієнтовною площею забудови - 784,0 кв.м.

Позивач з листом від 24.12.2020 № 1103 надіслав на адресу ТОВ Інтер-Нафта копію Акта обстеження об`єктів будівництва на території Авангардівської територіальної громади від 15.12.2020 № 1 і два екземпляри Договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури населених пунктів Авангардівської об`єднаної територіальної громади, один примірник якого зобов`язав повернути із відповідними підписами та печатками в термін до 31.12.2020. /т. І а.с. 106/.

У відповідь ТОВ Інтер-Нафта надіслало на адресу Авангардівської селищної ради лист від 12.01.2021 № 12, в якому повідомило, що застосування Позивачем наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2020 № 311, яким визначено показники опосередкованої вартості спорудження саме житла, у даному випадку є безпідставним та помилковим. А також було повідомлено Позивача про те, що на території земель Авангардівської селищної ради товариство не споруджувало жодного житла, квартири чи будинку, та, або, їх спорудження на даний час не проводиться. /т. І а.с. 107/

Відповідно до частин першої, третьої статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Згідно із частинами другою, третьою, восьмою статті 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, в редакції, яка діяла до 31.12.2019, замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками.

Отже, з огляду на вказані норми, які діяли на момент звернення ТОВ Інтер-Нафта із Заявою про видачу містобудівних умов і обмежень від 01.12.2017 № 01/12/1 та затвердження проекту Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва (наказ від 28.12.2017 № 2-17) у Відповідача був наявний законодавчо встановлений обов`язок взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту шляхом сплати відповідного внеску за договором про пайову участь. Для чого він був зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування щодо укладення договору про пайову участь з наданням документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками.

Підпунктом 3 пункту 13 розділу I Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, який набрав чинності з 01.01.2020, було виключено статтю 40 у Законі Україні Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI.

Одночасно, пунктом 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, установлено, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту.

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом) для нежитлових будівель та споруд - 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта.

Згідно із підпунктами 3, 4 пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва. Пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію.

Суд погоджується з доводом Авангардівської селищної ради про те, що Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, виключивши статтю 40 з Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, не скасував самого інститут пайового внеску, а лише змінив порядок його сплати з 01.01.2020 на період 2020 року Адже саме за замовниками будівництва законодавчо було закріплено обов`язок звернутись до органу місцевого самоврядування з питання сплати внеску пайової участі, встановлено строки такого звернення та було визначено відповідну процедуру.

Суд не приймає довід Відповідача про відсутність у нього обов`язку зі сплати пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населених пунктів починаючи з 01.01.2021, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 5 Цивільного кодексу України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

У даному випадку має місце триваюче порушення Відповідачем законодавчо встановленого обов`язку взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, адже об`єкт не було введено в експлуатацію протягом дії норм двох нормативних актів. Початок цього порушення припав на період дії норм частин другої, третьої, восьмої статті 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, в редакції, яка діяла до 31.12.2019. А в подальшому, порушення продовжилось вже в період дії норм пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX.

При цьому, як вже зазначалося, норми цього пункту прямо встановлювали обов`язок замовників будівництва на земельній ділянці у населеному пункті з перерахування до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту протягом 2020 року. І виконання цього обов`язку не пов`язувалося з обставиною укладання договору про пайову участь, а замовник будівництва повинен був сплатити пайову участь щодо об`єкта будівництва лише на підставі її розрахунку наданого органом місцевого самоврядування у відповідь на його звернення.

Сплив строку, встановленого пунктом 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, не має своїм наслідком припинення зобов`язання яке вже виникло у цей період часу, адже таке припинення можливе лише у зв`язку із його виконанням. А, у випадку порушення цього зобов`язання для винної сторони настають відповідні правові наслідки, зокрема, відшкодування збитків потерпілій особі.

ТОВ Інтер-Нафта не виконано встановлений законом обов`язок взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.

Згідно із частинами першою, другою статті 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

Частинами першою, другою статті 217 Господарського кодексу України передбачено, що господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Відповідно до частини першої, пункту 2 частини другої, частини третьої статті 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є, зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Частинами першою, другою статті 1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Отже, відповідальність за завдану шкоду може наставати лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить наявність шкоди, протиправну поведінку заподіювача шкоди, причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача та вину. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

При цьому, нормами частини другої статті 1166 Цивільного кодексу України встановлено презумпцію вини завдавача шкоди, що означає, що особа, яка завдала шкоду, буде вважатися винною, якщо вона сама не доведе відсутність своєї вини (у зв`язку із наявністю вини іншої особи або у зв`язку із дією об`єктивних обставин).

Тобто, тягар доказування відсутності вини замовника будівництва у завданні шкоди (збитків) територіальній громаді, у зв`язку із невиконанням встановленого законом обов`язку взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, покладається саме на Відповідача.

ТОВ Інтер-Нафта не доведено належними та допустимими доказами обставини, які б звільнили його від відповідальності за завдання вказаної шкоди.

Суд не приймає довід Відповідача про неможливість застосування до Авангардівської селищної ради норм статей 611, 614, 623, 1166 Цивільного кодексу України і статей 216, 217, 224 Господарського кодексу України через те, що вона як орган місцевого самоврядування не є суб`єктом господарювання у розумінні частини першої статті 8 цього кодексу, з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Частиною першою статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно із частинами першою, третьою статті 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до пункту 4-1 частини першої статті 71 Бюджетного кодексу України надходження бюджету розвитку місцевих бюджетів включають кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, отримані відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Статтею 2 Господарського кодексу України встановлено, що учасниками відносин у сфері господарювання є суб`єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб`єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Отже, Авангардівська селищна рада як орган місцевого самоврядування представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах певні дії як учасник відносин у сфері господарювання. А, як вже зазначалось, частиною другою статті 216 Господарського кодексу України передбачено відшкодування збитків завданих внаслідок правопорушення саме учасникам господарських відносин, яким й є Позивач.

У даному випадку наявний повний склад цивільного правопорушення, як підстава для такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, а саме: неспростована презумпція вини, протиправна поведінка (бездіяльність) ТОВ Інтер-Нафта , наслідком якої є завдання шкоди (збитку) у вигляді неодержаних доходів місцевим бюджетом, а також причинний зв`язок між протиправною поведінкою Відповідача та збитками. Тобто наявні усі елементи складу цивільного правопорушення.

Щодо розміру збитків слід зазначити наступне.

Позивачем розраховано суму збитків у розмірі 397 519,36 грн. на підставі наказу Міністерства розвитку громад та територій України Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України від 16.12.2020 № 311, із застосуванням вартості 1 кв.м. загальної площі квартири будинку у розмірі 12 676,00 грн. (з урахуванням ПДВ).

Проте, відповідно до частини п`ятої статті 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, в редакції, яка діяла до 31.12.2019, підпункту 1 пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, розмір пайової участі визначається з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта.

Отже, визначення суми збитків як неотриманих доходів до місцевого бюджету можливе лише на підставі загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта.

Як випливає зі змісту Зведеного кошторисного розрахунку вартості об`єкта будівництва Будівництво АЗС Прилиманське , затвердженого 17.10.2018 директором ТОВ Інтер-Нафта загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта становить 3 209 497,00 грн. /т. ІІ а.с. 4/.

Тобто, з урахуванням норм підпункту 1 пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, а також положень пункту 3.10 Порядку залучення, розрахунку розміру та використання коштів пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Авангардівської об`єднаної територіальної громади, затверджений рішенням Авангардівської селищної ради від 29.03.2018 № 277-VII, у редакції рішення від 16.01.2020 № 1328-VII, розмір пайової участі, яку повинен був сплатити Відповідач становить 128 379,88 грн. (3 209 497,00 Х 4 / 100 = 128 379,88).

При цьому, суд погоджується з доводом Відповідача про неможливість застосування до спірних правовідносин наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 16.12.2020 № 311, оскільки ним визначено показники опосередкованої вартості спорудження саме житла, а у даному випадку йдеться про об`єкт будівництва, який не є житлом.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про задоволення позову в частині стягнення суми збитків у розмірі 128 379,88 грн., та відмову у задоволені решти позовних вимог.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись, частиною першою статті 142 Конституції України, статтею 5, частинами першою, третьою статті 11, частиною першою, пунктом 2 частини другої, частиною третьою статті 22, частинами першою, другою статті 1166 Цивільного кодексу України, статтею 2, частинами першою, другою статті 216, частинами першою, другою статті 217 Господарського кодексу України, пунктом 4-1 частини першої статті 71 Бюджетного кодексу України, частиною першою статті 10, частинами першою, третьою статті 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР, частинами другою, третьою, восьмою статті 40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, в редакції, яка діяла до 31.12.2019, пунктом 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019 № 132-IX, статтями 2, 5, 13, 73, 74, 76-80, 86, 123, 124, 129, 236, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Нафта (68251, Одеська обл., Саратський р-н, с. Зоря, вул. Троїцька, буд. 284, код ЄДРПОУ 32432596) на користь Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (67806, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт. Авангард, вул. Добрянського, 26, код ЄДРПОУ 23211248) збитки в розмірі 128 379,88 грн. - (сто двадцять вісім тисяч триста сімдесят дев`ять гривень 88 коп.) та витрати на сплату судового збору в розмірі 1 925,99 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять п`ять гривень 99 коп.).

3. Відмовити у задоволенні позову Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Нафта в частині стягнення суми збитків в розмірі 269 139,48 грн.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги в строк встановлений частиною першою статті 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 13 грудня 2021 р.

Суддя Ю.А. Шаратов

Дата ухвалення рішення03.12.2021
Оприлюднено15.12.2021
Номер документу101872631
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення збитків у розмірі 397 519,36 грн

Судовий реєстр по справі —916/1363/21

Постанова від 22.06.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 24.05.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 24.03.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Рішення від 03.12.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 02.11.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 01.10.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 20.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 08.09.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні