Рішення
від 22.11.2021 по справі 160/16974/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2021 року Справа № 160/16974/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

13 вересня 2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява позивача-1: ОСОБА_2 , позивача-2: ОСОБА_3 , позивача-3: ОСОБА_4 , позивача-4: ОСОБА_5 , позивача-5: ОСОБА_6 , позивача-6: ОСОБА_1 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області, яка подана представником - адвокатом Довгополою Оленою Олексіївною, в якій позивачі просять суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення дванадцятої сесії восьмого скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 31.08.2021 року в частині відмови членам ФГ Крижановський у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої часки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 8.74 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради та яка знаходиться в оренді приватного підприємця ОСОБА_7 згідно договору оренди №59 від 16 липня 2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015року, додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року) загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 1222085000:03:001:0001: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Божедарівську селищну раду Криничанського району Дніпропетровської області надати членам ФГ Крижановський - ОСОБА_2, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої часки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 8.74 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства , із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради та яка знаходиться в оренді приватного підприємця ОСОБА_7 згідно договору оренди №59 від 16 липня 2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015 року , додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року) загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 1222085000:03:001:0001.

Означені вимоги обґрунтовані тим, що рішенням дванадцятої сесії восьмого скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 31.08.2021 року було вирішено Відмовити членам ФГ Крижановський у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої часки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 8.74 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства , із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради та знаходиться в оренді приватного підприємця ОСОБА_7 згідно договору оренди №59 від 16 липня 2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015 року , додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року) загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 1222085000:03:001:0001: ОСОБА_1 .

На думку позивача, відповідач відмовив останньому у наданні дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з порушенням вимог ст. 118 ЗК України, не зазначивши підстави прийнятого рішення, що свідчить про його незаконність. Відтак, спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки єдиним способом приватизації земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, що перебуває в оренді чи користуванні фермерського господарства, є її поділ (при потребі) та приватизація фізичними особами - членом фермерського господарства.

10.11.2021 року від Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує щодо задоволення позовних вимог. Вказана правова позиція вмотивована тим, що В зв`язку з тим, що земельна ділянка площею 50,00 га з кадастровим номером 1222085000:03:001:0001, що розташована за межами населеного пункту на території Божедарівської (Покровської) селищної ради, була надана у користування на підставі договору оренди № 59 від 16.07.2004 року засновнику ФГ Крижановський - ОСОБА_7 , позивач, будучи членом цього фермерського господарства, з метою отримання у власність за рахунок земель орендованої земельної ділянки площею 50,00 га з кадастровим номером 1222085000:03:001:0001, земельної ділянки площею 8,74 умовних кадастрових гектарів, звернулась до Божедарівської селищної ради з відповідним клопотанням, проте отримала відмову. Право користування цією земельною ділянкою внесено до Статуту ФГ Крижановський .

16 липня 2004 року між Криничанською районною державною адміністрацією та приватним підприємцем ОСОБА_7 , який діяв на підставі Свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності-фізичної особи від 20.09.2001 року № 04052287Ф0010405, був укладений договір оренди земельної ділянки № 59, за яким приватний підприємець ОСОБА_7 отримав строком на п`ять років в платне користування для ведення фермерського господарства земельну ділянку загальною площею 50,00 га.

Додатковою угодою № 882 від 24 лютого 2009 року строк дії Договору оренди земельної ділянки № 59 від 16.07.2004 року був продовжений ще на п`ять років, тобто до 24.02.2015 року. Додаткову угоду укладено також від імені приватного підприємця ОСОБА_7

18 лютого 2015 року та 29 травня 2020 року були укладені ще додаткові угоди до Договору оренди, які стосувалися здійснення орендних платежів.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України Про фермерське господарство члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Відповідно до ч. 1 ст. З Закону України Про фермерське господарство членами фермерського господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 14-річного віку, інші члени сім`ї, родичі, які об`єдналися для спільного ведення фермерського господарства, визнають і дотримуються положень установчого документа фермерського господарства.

Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України Про фермерське господарство для цілей цього Закону до членів сім`ї та родичів голови фермерського господарства відносяться дружина (чоловік), батьки, діти, баба, дід, прабаба, прадід, внуки, правнуки, мачуха, вітчим, падчерка, пасинок, рідні та двоюрідні брати та сестри, дядько, тітка, племінники як голови фермерського господарства, так і його дружини (її чоловіка), а також особи, які перебувають у родинних стосунках першого ступеня споріднення з усіма вищезазначеними членами сім`ї та родичами (батьки такої особи та батьки чоловіка або дружини, її чоловік або дружина, діти як такої особи, так і її чоловіка або дружини, у тому числі усиновлені ними діти).

Таким чином, відповідно до ст. 3 Закону України Про фермерське господарство сваха - мати дружини сина засновника ФГ Крижановський - ОСОБА_1 , не може бути членом фермерського господарства, та, згідно із зазначеним Законом України, ій не може бути надана земельна частка (пай) із землі ФГ Крижановський . А тому надання дозволу ОСОБА_1 на здійснення поділу земельної ділянки площею 50,0 га з кадастровим номером 1222085500:03:001:0001 та надання ій дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства в розмірі 6,3 умовних кадастрових гектарів, суперечить чинному законодавству.

Крім того, позивачем у позовній заяві взагалі не зазначено протиправність підстав при прийнятті оскаржуваного рішення, як наслідок відповідач вважає його законним та правомірним.

Позивач у своєму позові обґрунтовуючи необхідність зобов`язати Божедарівську селищну раду Криничанського району Дніпропетровської області надати членам фермерського господарства Крижановський дозвіл на розроблення документації із землеустрою посилається на положення ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України. Однак відповідно до ч. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. Однак, відповідно до застосованих у відзиві положень земельного законодавства, в імперативній формі не встановлено обов`язку щодо надання дозволів на розроблення документації із землеустрою, що в свою чергу, на думку відповідача, спростовує доводи позивача у необхідності зобов`язання відповідача прийняти визначене судом рішення.

12.11.2021 року від представника позивача Довгополої О.Л. до суду подано відповідь на відзив на позовну заяву, в якій зазначено про безпідставність те необґрунтованість доводів, які викладені Божедарівською селищною радою Криничанського району Дніпропетровської області у відзиві на позовну заяву. Дана відповідь на відзив на позовну заяву вмотивована тим, що розпорядженням Голови Криничанської районної державної Адміністрації Дніпропетровської області від 31.03.2003 року за № 182-р Про надання дозволу на розробку технічної документації по передачі земельних ділянок в оренду для створення фермерських господарств за результатами розгляду заяв юридичних та фізичних осіб, витяги 4.1.-4.7. з протоколу №1 засідання земельної комісії від 6.02.2003 року на підставі ЗК України, а також керуючись ст. 6 ЗУ Про місцеві державні адміністрації зазначено: громадянам замовити виготовлення технічної документації по передачі земельних ділянок в оренду для створення фермерських господарств за рахунок земель запасу з орендною платою у розмірі земельного податку згідно з ЗУ Про оренду землі , зокрема ОСОБА_7 - земельну ділянку загальною площею 50,00 га. ріллі на території Покровської сільської ради (п.2). Розроблену технічну документацію подати до Криничанської райдержадміністрації для затвердження та укладення договорів оренди.

Актом обстеження земельної ділянки, яка розташована на землях запасу, за межами населеного пункту с. Червоний Орлик, на території Покровської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області , що передається в оренду для створення фермерського господарства , п. 1 якого визначено, що земельна ділянка призначається для ведення фермерського господарства ОСОБА_7 і зроблено висновки комісії (п.4): розглянувши клопотання громадянина ОСОБА_7 та керуючись положеннями чинних норматив них документів та законодавчих актів комісія вважає, що обстежена земельна ділянка придатна для надання її в користування на умовах оренди для створення фермерського господарства за рахунок земель запасу на території Покровської сільської ради Криничанського району. При виконанні проекту відведена площа земельної ділянки підлягає уточненню. Громадянину ОСОБА_7 необхідно отримати позитивні висновки та технічні умови у відповідних установ та організацій. До використання земельної ділянки приступити після оформлення технічної документації по відведенню земельної ділянки.

Висновком №336 від 02.12.2003 року відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації погоджено передачу громадянину ОСОБА_7 земельної ділянки загальною площею 50,00 га. на території Покровської сільської ради на північний схід від с. Червоний Орлик для створення фермерського господарства.

Висновком Покровською сільською радою Криничанського району Дніпропетровської області Б\н від 08.12.2003 року вказано про можливість надати дозвіл для надання земельної ділянкизагальною площею 50,00 га. з них ріллі - 50,00 га. на території Покровської сільської ради із земель запасу біля с. Червоний Орлик Криничанського району Дніпропетровської області громадянину ОСОБА_7 для ведення фермерського господарства на умовах оренди, згідно з планом користування.

Висновком № 6\10-678 від 09.12.2003 року Криничанського районного відділу земельних ресурсів надано дозвіл на розробку технічної документації по передачі земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_7 .

ОСОБА_7 з 20.09.2001 року був зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців як фізична особа-підприємець, основним видом економічної діяльності визначено: ВИРОЩУВАННЯ ЗЕРНОВИХ КУЛЬТУР (крім рису) , БОБОВИХ КУЛЬТУР І НАСІННЯ ОЛІЙНИХ КУЛЬТУР (01.11) і це було підтвердженням досвіду в цій області, що було обов`язковою умовою для створення фермерського господарства.

Висновком №2 від 21.01.2004 року районної професійної комісії з питань створення фермерських господарств Криничанського району зазначено про те, що громадянин ОСОБА_7 має достатній досвід роботи у сільському господарстві та необхідну кваліфікацію для створення фермерського господарства.

30.04.2004 року отримано висновок державної землевпорядної експертизи № 464-к.

Розпорядженням №451-р-01 від 29.06.2004 року голови районної державної адміністрації В.В. Бойко про затвердження технічної документації та передачу земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_7 , яким зазначено : Розглянувши заяву ОСОБА_7 від 24.05.2004 року, копію технічної документації по передачі земельної ділянки в оренду ОСОБА_7 для ведення фермерського господарства на території Покровської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області, розроблену ТОВ Гелиос , на підставі ЗК України, керуючись ЗУ Про місцеві державні адміністрації :

Затвердити технічну документацію по передачі земельної ділянки в оренду ОСОБА_7 .

Передати ОСОБА_7 земельну ділянку , загальною площею 50 га ріллі в оренду із земель державної власності (земель запасу) строком на 5 років для ведення фермерського господарства на території Покровської сільської ради з орендною платою у розмірі 1% від грошової оцінки земель.

ОСОБА_7 в 30-ти денний термін з дня видачі розпорядження укласти договір оренди земельної ділянки та на протязі 10 днів подати справу до Криничанського районного відділу земельних ресурсів для підготовки висновку щодо державної реєстрації договору оренди. ОСОБА_7 земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням. Районному відділу земельних ресурсів внести зміни в земельно-кадастрову документацію.

Отже, такі документи підтверджують той факт, що вся документація, яка передувала укладенню договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1222085000:03:001:0001 була наслідком розгляду відповідних заяв фізичної особи - громадянина України - ОСОБА_7 , а підтвердженням досвіду останнього стала , зокрема підприємницька діяльність в сфері сільського господарства.

Договір оренди був укладений з ОСОБА_7 у термін визначений розпорядженням від 29.06.2004 року із зазначенням всіх істотних умов і зареєстрований у встановлений законом спосіб , а термін приватний підприємець, використаний під час укладення договору оренди від 16.07.2004 року сам по собі не вплинув і ніяким чином не обмежив будь-які його правомочності громадянина України, які випливають з цивільної право- та дієздатності, в тому числі право щодо створення на цій землі ФГ.

Підтвердженням даного факту є наявний в розпорядженні суду Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 16.03.2015 року, яким зазначено, що Орендодавець (власник): Головне управління Дердземагенства у Дніпропетровській області, правонаступником, якого є Божедарівська селищна рада Криничанського району Дніпропетровської області. Орендар: ОСОБА_7 , рнкопп: НОМЕР_1 , паспорт громадянина України. Об`єкт іншого речового права - оренда земельної ділянки для ведення фермерського господарства кадастровий номер 12051020000000611. Натепер договір оренди від 16.07.2004 року є дійсним , ніким не оспорений з підстав невідповідності суб`єкта орендаря і строк його дії до 16.03.2022 року, зокрема відповідач 29.05.2020 року в особі Голови селищної ради Дерко В.І. підписав додаткову угоду №506 до наведеного договору про внесення змін до п. 8 щодо збільшення орендної плати саме з громадянином ОСОБА_7 , а цьому передувало укладення додаткової угоди Б\н про поновлення терміну дії договору на 7 років від 18.02.2015 року, де орендарем також зазначений фізична особа ОСОБА_7 , що вкотре підтверджує позицію сторони позивача з цього приводу.

Саме після отримання даної земельної ділянки ОСОБА_7 в строкове платне користування, було зареєстроване ФГ Крижановський , про що свідчить діючий статут Статут і, виключно право користування наведеною ділянкою внесено до нього для можливість її обробітку всіма членами господарства відповідно цільового призначення, в тому числі і позивачем.

Позивач, як член Фермерського господарства Крижановський і його Голова, маючи беззаперечне право на безоплатне одержання земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель , що перебувають в користуванні ФГ на підставі договору оренди укладеного з його засновником ОСОБА_7 , направив відповідне клопотання з копією паспорта і РНОКПП, копією свідоцтва про народження, викопіюванням з кадастрової карти, копією диплому про закінчення Дніпропетровського державного аграрного університету, копією трудової книжки НОМЕР_2 , відповіддю ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про надання дозволу на розроблення проектної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що розташована за межами населеного пункту на території Божедарівської (Покровської) селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області з метою подальшого отримання землі у власність.

Є очевидним, що підстава відмови Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області Рішенням дванадцятої сесії восьмого скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 31.08.2021 року членам ФГ Крижановський , зокрема і позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої часки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельної ділянки , що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради та яка знаходиться в оренді приватного підприємця ОСОБА_7 згідно договору оренди №59 від 16 липня 2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015 року, додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року) загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 1222085000:03:001:0001 знайшла своє письмове відображення у відзиві на позов від 8.11.2021 року і обумовлена тим, що договір оренди від 16.04.2004 року укладений не з фізичною особою, а з приватним підприємцем ОСОБА_7 , що суперечить нормам діючого законодавства і усталеній судовій практиці .

Підстави, за яких орган відмовляє у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - затвердити проект землеустрою або відмовити в його затвердженні, якщо для цього є законні підстави. За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями.

Таким чином, зазначені повноваження не є дискреційними, що надає підстави не тільки для визнання протиправним та скасування рішення відповідача, ай зобов`язання останнього надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, оскільки ці вимоги є похідними від вимог про визнання протиправною відмови у наданні такого дозволу.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.09.2021 року зазначена вище справа розподілена та 14.09.2021 року передана судді Пруднику С.В.

20.09.2021 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду роз`єднано в окремі провадження позовні вимоги позивача-1: ОСОБА_2 , позивача-2: ОСОБА_3 , позивача-3: ОСОБА_4 , позивача-4: ОСОБА_5 , позивача-5: ОСОБА_6 , позивача-6: ОСОБА_1 у справі № 160/16374/21, а саме:

- позовні вимоги ОСОБА_3 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, присвоївши зазначеній справі новий номер;

- позовні вимоги ОСОБА_4 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, присвоївши зазначеній справі новий номер;

- позовні вимоги ОСОБА_5 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, присвоївши зазначеній справі новий номер;

- позовні вимоги ОСОБА_6 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, присвоївши зазначеній справі новий номер;

- позовні вимоги ОСОБА_1 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, присвоївши зазначеній справі новий номер;

- позовні вимоги ОСОБА_2 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, залишені у провадженні адміністративної справи № 160/16374/21.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.09.2021 року прийнято до свого провадження позовну заяву ОСОБА_1 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін з

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що згідно витягу з протоколу №1 засідання земельної комісії від 06.02.2003 року приватному підприємцю ОСОБА_7 надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду із земель державної власності (земель запасу) загальною площею 50,00 га, в тому числі ріллі - 50,00 га для створеня фермерського господарства та 50,00 га ріллі в оренду для товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункти на території Покровської сільської ради, з орендною платою в розмірі земельного податку згідно з ЗУ Про оренду землі .

Розпорядженням голови Криничанської районної державної Адміністрації Дніпропетровської області від 31.03.2003 року за№182-р Про надання дозволу на розробку технічної документації по передачі земельних ділянок в оренду для створення фермерських господарств за результатами розгляду заяв юридичних та фізичних осіб, витяги 4.1.-4.7. з протоколу №1 засідання земельної комісії від 06.02.2003 року на підставі ЗК України, а також керуючись ст. 6 ЗУ Про місцеві державні адміністрації :

1. Громадянам замовити виготовлення технічної документації по передачі земельних ділянок в оренду для створення фермерських господарств за рахунок земель запасу з орендною платою у розмірі земельного подітку згідно з ЗУ Про оренду землі , зокрема ОСОБА_7 - земельну ділянку загальною площею 50,00 га ріллі на території Покровської сільської ради (п.2).

2. Розроблену технічну документацію подати до Криничанської райдержадміністрації для затвердження та укладення договорів оренди.

У виконання розпорядження від 31.03.2003 року № 182-р було проведено обстеження земельної ділянки, яка розташована на землях запасу , за межами населеного пункту с. Червоний Орлик, на території Покровської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області, що передається в оренду для створення фермерського господарства і складено акт, п. 1 якого визначено, що земельна ділянка призначається для ведення фермерського господарства ОСОБА_7 і зроблено висновки комісії (п.4): розглянувши клопотання громадянина ОСОБА_7 та керуючись положеннями чинних нормативних документів та законодавчих актів комісія вважає, що обстежена земельна ділянка придатна для надання її в користування на умовах оренди для створення фермерського господарства за рахунок земель запасу на території Покровської сільської ради Криничанського району. При виконанні проекту відведена площа земельної ділянки підлягає уточненню. Громадянину ОСОБА_7 необхідно отримати позитивні висновки та технічні умови у відповідних установ та організацій. До використання земельної ділянки приступити після оформлення технічної документацію по відведенню земельної ділянки.

02.12.2003 року відділом містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації зроблено Висновок №336, яким погоджено передачу громадянину ОСОБА_7 земельної ділянки загальною площею 50,00 га. на території Покровської сільської ради на північний схід від с. Червоний Орлик для створення фермерського господарства.

08.12.2003 року Покровською сільською радою Криничанського району Дніпропетровської області зроблено висновок б\н про можливість надати дозвіл на надання земельної ділянки загальною площею 50,00 га, з них ріллі - 50,00 га на території Покровської сільської ради із земель запасу біля с. Червоний Орлик Криничанського району Дніпропетровської області громадянину ОСОБА_7 для ведення фермерського господарства на умовах оренди, згідно з планом користування.

09.12.2003 року Криничанським районним відділом земельних ресурсів зроблено висновок №6\10- 678 про можливість дати дозвіл на розробку технічної документації по передачі земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_7 .

21.01.2004 року районною професійною комісією з питань створення фермерських господарств Криничанського району зроблено висновок №2, що громадянин ОСОБА_7 має достатній досвід роботи у сільському господарстві та необхідну кваліфікацію для створення фермерського господарства.

30.04.2004 року отримано висновок державної землевпорядної експертизи № 464-к.

29.06.2004 року розпорядженням №451-р-01 затверджено технічну документацію по передачі земельної ділянки в оренду ОСОБА_7 строком на 5 років для ведення фермерського господарства.

16 липня 2004 року між Орендодавцем - Криничанського районною державною адміністрацією і Орендарем - приватним підприємцем ОСОБА_7 укладено договір оренди земельної ділінки №59 , який зареєстровано у Покровській сільській раді, правонаступником якого є Божедарівська сільська рада, прощо в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №28\59 від 16 липня 2004 року, у Криничанському районному відділі ДРФ у ДЗК в книзі реєстрації договорів оренди землі №4 за № 040412200012 від 26.07.2004 року.

Відповідно до пунктів 1, 2,12 Договору Орендодавець надає, а Орендар приватний підприємець приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 50,00 га, в тому числі ріллі 50,00 га для ведення фермерського господарства із земель державної власності (землі запасу), яка знаходиться за межами населеного пункту на території Покровської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області. Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 444 809 грн (п.4 договору). Орендна плата складає 1% від грошової оцінки (п.. 8 договору).

Договір укладено на 5 років. Після закінчення строку договору оренди Орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк. При цьому Орендар повинен не пізніше 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити Орендодавця про намір продовжити його дію (п.7 договору).

Обмежень щодо права користування земельною ділянкою Договором не встановлено.

На виконання умов Договору Орендодавцем передано, а Орендарем прийнято в користування зазначену вище земельну ділянку, про що свідчить складений між сторонами Акт прийому-передачі земельної ділянки від 16 липня 2004 року.

За додатковою угодою №882 від 24.02.2009 року, яка зареєстрована у Криничанському районному відділі ДРФ у ДЗК у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №041012200015 від 25.01.2010 року строк дії договору оренди №59 від 17.07.2004 року продовжено на 5 років , а також змінено розмір орендної плати.

23.12.20014 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права внесено відповідний запис про продовження права оренди ОСОБА_7 земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель державної власності (земель запасу), кадастровий номер 1222085000:03:001:0001 строком на 5 років на підставі додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року.

За наказом №4-235\15-15-СГ від 17.02.2015 року Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області договір №59 від 16.07.2004 року укладений між приватним підприємцем ОСОБА_7 та Криничанською райдержадміністрацією поновлено строком на 7 років.

18.02.2015 року між Головним управлінням Держземагенства у Дніпропетровській області та приватним підприємцем ОСОБА_7 було укладено додаткову угоду до договору оренди №59 від 16.07.2004 року про поновлення терміну дії строком на 7 років і визначено розмір орендної плати.

16.03.2015 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права внесено відповідний запис про продовження права оренди ОСОБА_7 земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель державної власності (земель запасу), кадастровий номер 1222085000:03:001:0001 строком на 7 років на підставі додаткової угоди б\н від 18.02.2015 року. Орендна плата 37 996 грн. на рік.

Додатковою угодою №506 від 29.05.2020 року до договору оренди земельної ділянки №59 від 29.05.2020 року змінено розмір орендної плати у розмірі 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 112 877,47 грн.

Після отримання права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1222085000:03:001:0001, ОСОБА_7 на підставі рішення №1 від 23 січня 2009 року було створено Фермерське господарство "КРИЖАНОВСЬКИЙ , яке зареєстроване як суб`єкт господарювання 10 лютого 2009 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесені відомості № 12051020000000611. Ідентифікаційний номер 36398968.

За Статутом Фермерського Господарства:

4.1 Засновником фермерського господарства КРИЖАНОВСЬКИЙ є ОСОБА_7, паспорт серія НОМЕР_3 виданий Криничанським РВ УМВС України в Дніпропетровській області 22.03.2000року. Реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Голова фермерського господарства КРИЖАНОВСЬКИЙ є ОСОБА_2 - син, паспорт серія НОМЕР_4 виданий 10.02.1997 року Криничанським РВ УМВС України у Дніпропетровській області. Реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 . Членами фермерського господарства є:

ОСОБА_3 - дочка, паспорт серія НОМЕР_6 виданий 13.10. 2010 року Криничанським РВ ГУМВС України у Дніпропетровській області. Реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_7 .

ОСОБА_4 - брат, паспорт серія НОМЕР_8 , виданий 17.02.2000 року Апостолівським РВ УМВС України в Дніпропетровській області. Реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_9 .

ОСОБА_5 - племінниця, паспорт серія НОМЕР_10 виданий 28.12.2000 року Апостолівським РВ УМВС України в Дніпропетровській області. Реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_11 .

ОСОБА_1 - сваха, паспорт серія НОМЕР_12 , виданий 03.05.2002 року Криничанським РВ УМВС України в Дніпропетровській області.

Реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_13 .

ОСОБА_6 - невістка, паспорт серії № НОМЕР_14 , виданий 12.03.2021 року, орган що видав 1246. Реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_15 .

5.1. Засновник формує Складений капітал (статутний фонд) фермерського господарства, який складається з грошового внеску в розмірі 1000 (одна тисяча гривень), який повністю (100%) належить йому і права користування земельною ділянкою площею 50,00 та кадастровий номер 1222085000:03:001:0001, що розташована за межами населеного пункту на території Покровської сільської ради Криничанського району Дніпропетровської області на підставі договору оренди №59 від 16 липня 2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015 року, додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року, державна реєстрація яких здійснена у передбачений законом спосіб ), зареєстрованого у Покровській сільській раді, про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №28\59 від 15 липня 2004 року , у Криничанському районному відділі ДРФ у ДЗК в книзі реєстрації договорів оренди землі №4 за № 040412200012 від 26.07.2004 року і передана Засновнику як приватному підприємцю на підставі Свідоцтва про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи від 20.09.2001 року № 04052287Ф0010405 для ведення фермерського господарства із земель державної власності (землі запасу) на весь період діяльності Господарства.

5.5. До складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, інші майнові права, грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.

5.6. Майно фермерського господарства належить йому, Засновнику, Голові або Членам на праві власності або користування (оренди).

8.1. Право володіння, користування та розпорядження земельними ділянками, які знаходяться у власності або в користуванні (оренді) фермерського господарства , його засновника, Голови чи Членів , здійснює Господарство .

8.2. Землі фермерського господарства можуть складатися із:

земельних ділянок , що належать на праві власності або праві користування (оренди) фермерському господарству як юридичній особі;

земельних ділянок, що належать громадянам - Засновнику, Голові та Членам фермерського господарства на праві приватної власності або праві користування (оренди) і використовуються фермерським господарством.

8.3.Члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

8.4.Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм або фермерському господарству у користування (оренду) земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).

Фермерське господарство Крижановський з 2009 року по цей час користується земельною ділянкою кадастровий номер 1222085000:03:001:0001, вона обліковується в його бухгалтерскому обліку, ФГ сплачує податок на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою згідно договору оренди №59 від 16.07.2004 року, що підтверджується відповідними податковими деклараціями та платіжними дорученнями.

Як зазначила представник позивача у полданій до суду позовній заяві, в липні 2021 року на зборах членів фермерського господарства Крижановський було прийнято рішення про розпаювання земельної ділянки кадастровий номер 1222085000:03:001:0001, що перебуває в користуванні фермерського господарства.

Так, 11 серпня 2021 року до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області з клопотанням про надання дозволу на розроблення проектної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що розташована за межами населеного пункту на території Божедарівської (Покровської) селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області для ведення фермерського господарства з метою подальшого отримання землі у власність звернувся член фермерського господарства Крижановський - ОСОБА_1 (сваха - мати дружини сина засновника і голови ФГ) - площею 6,3 умовних кадастрових га, додавши до клопотання копію паспорта та РНОКПП; копію свідоцтва про народження; копію свідоцтва про шлюб; викопіювання з кадастрової карти; копію трудової книжки НОМЕР_16 ; відповідь ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області; Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; копію довіреності на представництво інтересів.

Відповідно до графічних матеріалів всі бажані земельні ділянки знаходяться в межах земельної ділянки площею 50,00 га кадастровий номер 1222085000:03:001:0001, що розташована за межами населеного пункту на території Божедарівської (Покровської) селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області наданої засновнику ФГ Крижановський - ОСОБА_7 на підставі договору оренди №59 від 16 липня 2004 року, який є діючим дотепер, а право користування якою внесено до Статуту Фермерського Господарства Крижановський .

Одночасно відповідачу було надано відповідне клопотання ОСОБА_7 та голови ФГ ОСОБА_2 до якого долучені: нотаріально засвідчена згода засновника ФГ і орендаря ОСОБА_7 на передачу земельної ділянки у власність членів фермерського господарства, копія паспорта та РНОКПП ОСОБА_7 , копія довіреності на представництво інтересів, нотаріально засвідчена згода голови ФГ і користувача ОСОБА_2 на передачу земельної ділянки у власність члену фермерського господарства, копія паспорта та РНОКПП ОСОБА_2 , копія довіреності на представництво інтересів, копія виписки з Єдиного державного реєстру, копія статуту ФГ Крижановський , копія рішення № 3 від 23.07.2021 року, копія виписка з ЄДР від 27.07.2021 року, копія рішення №4 від 4.08.2021 року, копія виписка з ЄДР від 4.08.2021 року, копія договору оренди №59 від 16 липня 2004 року, копія додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, копія додаткової угоди без номеру від 18.02.2015 року, копія додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року, копія проекту землеустрою земельної ділянки кадастровий номер 1222085000:03:001:0001, копія довідки про середній розмір земельної частки (паю), копія довідки про якісну характеристику грунтів, копія довідки про середню вартість земельної частки (паю), довідка про відсутність заборгованості по орендній платі за 2021 рік.

Рішенням дванадцятої сесії восьмого скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 31.08.2021 року було вирішено Відмовити членам ФГ Крижановський у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої часки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 8,74 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради та знаходиться в оренді приватного підприємця ОСОБА_7 згідно договору оренди №59 від 16 липня 2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015 року, додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року) загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 1222085000:03:001:0001: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_1 .

Вважаючи дане рішення Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області протиправним та безпідставним, позивач звернулася до суду з позовною заявою.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Вважаючи дану відмову протиправною, позивачі звернулися до суду з позовною заявою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Частиною 1 статті 3 ЗК України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Положеннями ч.ч.1, 2 ст.31 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що землі фермерського господарства можуть складатися із:

а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;

б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;

в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Згідно ч.ч.1, 2 ст.32 ЗК України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Дія частини першої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай).

Аналогічну норми містяться в ч.2 ст.13 Закону України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 р. № 973-ІV.

Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно ч.3 ст.116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:

а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно п."а" ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах.

Згідно ч.1 ст.118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Відповідно до ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Абзацом 1 частини 7 статті 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз наведених законодавчих норм дає підстави для висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. З іншого боку, подання зацікавленою особою документів, необхідних для розгляду клопотання, не в повному обсязі або виявлення у документах, поданих замовником, недостовірних відомостей об`єктивно перешкоджають розгляду та винесенню законного рішення про надання дозволу/вмотивованої відмови на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

З матеріалів справи слідує, що спірним у даному випадку є наявність у члена ФГ "Крижановський" ОСОБА_1 права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки із земельної ділянки, яка надавалася засновнику фермерського господарства приватному підприємцю ОСОБА_7 у користування для створення фермерського господарства.

Дане питання було предметом розгляду Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у справі № 817/1911/17.

Так, у постанові від 03.11.2021 р. судова палата дійшла висновку, що, оскільки ЗК України встановлює загальний порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування із земель державної і комунальної власності, у тому числі і для ведення фермерського господарства, то в такому ж загальному порядку, передбаченому ЗК України, члени фермерського господарства можуть отримати безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю). При цьому має враховуватися норма, згідно з якою земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

За наслідками розгляду справи № 817/1911/17 Верховний Суд сформував такі правові висновки.

У члена фермерського господарства не виникає право користування земельною ділянкою, яка була надана власником (органом місцевого самоврядування) громадянину (засновнику) у користування для створення такого господарства. Єдиним суб`єктом, який володіє правомочністю користуватися земельною ділянкою, виділеною власником (органом місцевого самоврядування) для створення фермерського господарства, є саме таке фермерське господарство як суб`єкт господарювання.

Право на безоплатну передачу у власність земельних ділянок із земель, що надавалися у користування засновнику для створення фермерського господарства, не виникає у жодного члена фермерського господарства, в тому числі засновника.

Чинні правові норми Земельного кодексу України та Закону № 973-IV не передбачають права громадянина України використовувати земельну ділянку, надану йому в користування для ведення фермерського господарства, без створення такого фермерського господарства та його реєстрації. Тому земля, надана в користування громадянину України для створення фермерського господарства, вважається такою, яка передана у користування всьому фермерському господарству. Але при цьому, власник землі залишається незмінним - держава або територіальна громада. Фермерське господарство не має в цьому випадку документу, який засвідчував би державну реєстрацію права на землю (права постійного користування) на відміну від громадянина, який отримав земельну ділянку у користування та зареєстрував належним чином такий правочин. Отже, члени фермерських господарств, у тому числі засновник (який отримав земельну ділянку у користування для створення такого фермерського господарства), можуть отримати безоплатно у приватну власність земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель державної та комунальної власності у порядку, передбаченому ЗК України, та лише після припинення права власності чи користування такими земельними ділянками у визначеному законом порядку.

За таких обставин, на думку колегії суддів, затвердження проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність іншій особі з подальшим наданням цієї ділянки у власність, суперечить положенням частини п`ятої статті 116 ЗК України, якою передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. Відтак, вказані обставини є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою.

Судом встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою ОСОБА_7 не припинено в порядку, визначеному законом. Зокрема, позивачем ОСОБА_1 не надано рішення органу місцевого самоврядування про припинення права користування земельною ділянкою, яка надана ОСОБА_7 в строкове платне користування на підставі договору оренди земельної ділянки №59 від 16.07.2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015 року, додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року).

За таких обставин, рішення дванадцятої сесії восьмого скликання Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 31.08.2021 року в частині відмови членам ФГ "Крижановський" у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у розмірі середньої часки (паю), яка розташована на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області (середній розмір складає 8.74 умовних кадастрових гектарів) безоплатно у власність для ведення фермерського господарства, із земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності Божедарівської селищної ради та яка знаходиться в оренді приватного підприємця ОСОБА_7 згідно договору оренди №59 від 16 липня 2004 року (з урахуванням додаткової угоди №882 від 24.02.2009 року, додаткової угоди без номеру від 18.02.2015року, додаткової угоди №506 від 29.05.2020 року) загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 1222085000:03:001:0001: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_1 , є правомірним і підстави для його скасування відсутні.

Аналогічна позиція з цього питання викладена в постанові Верховного Суду від 11.11.2021 р. у справі № 817/67/18.

Згідно ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України суд враховує при прийнятті рішення висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 03.11.2021 р. у справі № 817/1911/17, від 11.11.2021 р. у справі № 817/67/18.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.

Враховуючи відмову у задоволені позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Розподіл судових витрат судом не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2021
Оприлюднено15.12.2021
Номер документу101882417
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/16974/21

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 01.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 22.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні