Рішення
від 16.12.2021 по справі 140/8965/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2021 року ЛуцькСправа № 140/8965/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Костюкевича С.Ф.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Торговий дім Дже Рост до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство Торговий дім Дже Рост (далі ПП ТД Дже Рост , позивач) звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач №1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач №2)про визнання протиправними та скасування рішень від 28.04.2021 №2607819/36541576, №2607859/36541576; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати подані ПП ТД Джерост податкові накладні № 151 та №153 від 30.06.2020 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем відповідно до статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) було складено в електронній формі та відправлено на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні від 30.06.2020 року №151 та № 153. Відповідно до квитанцій від 14.07.2020 року реєстрацію зазначених податкових накладних зупинено на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПK України із зазначенням наступної причини: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Позивачем до податкового органу були надані пояснення та документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній.

За результатам розгляду вказаних документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення від 28.04.2021 №2607819/36541576, №2607859/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.06.2020 року №151 та № 153, у зв`язку із ненаданням платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У строки встановлені Порядком розгляду скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165 року позивачем направлено на адресу ДПС України скарги на зазначені рішення комісії відповідно до порядку подання скарг на рішення комісії з дотриманням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами .

За результатами розгляду скарг поданих відповідно до Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165 у їх задоволенні відмовлено.

Окрім того, позивач вказує, що надав усі наявні документи на підтвердження здійсненої господарської операції, щодо якої складено податкову накладну; ці документи оформлені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в ЄРПН, а тому вважає рішення від 28.04.2021 №2607819/36541576, №2607859/36541576 протиправними.

Також зазначив, що задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 151 та №153 від 30.06.2020 є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 30.08.2020 року прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України) ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

У відзиві на позовну заяву представник ГУ ДПС у Волинській області позовних вимог не визнала, посилаючись на те, що згідно квитанцій від 14.07.2020 реєстрація податкових накладних № 151 та №153 від 30.06.2020 року була зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПK України з причини: п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.

Вказує, що позивачем додатково додано до позовної заяви наступні документи, які не додавалися раніше до повідомлень про надання пояснень відповідачу - ГУ ДПС у Волинській області, а саме: Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_1 , договір оренди складу 01.04.2018 від 01.04.2018 р., наказ про затвердження штатного розпису, фінансова звітність малого підприємства від 01.03.2021 р.

16.06.2020 р. ПП ТД Дже Рост подано фінансову звітність малого підприємства при граничному терміні подання 12.05.2020 р. за І квартал 2020 рік., 16.06.2020 р. Декларацію з податку на прибуток підприємства при граничному терміні подання 12.05.2020 р.

Реєстрація податкових накладних №151 від 30.06.2020, №153 від 30.06.2020 р. була зупинена до подання вищезазначеної звітності, тому контролюючий орган не міг прийняти інше рішення ніж про відмову у реєстрації податкових накладних, адже на момент реєстрації податкової накладної поданої звітності не було.

Розрахункові Документи, банківські виписки щодо розрахунків за придбання товарів та оплати від ПП Торговий дім Дже Рост зазначених у податкових накладних з первинними продавцями не було надано.

Відповідно обов`язком для платника є надання повного, достатнього пакету первинних документів саме контролюючому органу для підтвердження реєстрації податкової накладної, надання останніх лише суду, взяття судом їх до уваги, свідчить про встановлення обставин, що мають істотне значення для справи на підставі недопустимих доказів, в силу наявності обов`язку в платника їх надання в першу чергу контролюючому органу.

Позивачем було порушено п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №520 від 12.12.2019 р., що і стало підставою для винесення оскаржуваних рішень. Враховуючи наведене, просила відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Відповідач 2 відзив на позовну заяву у встановлений строк не подав.

У відповіді на відзив від 23.09.2021 позивач підтвердив свої доводи, зазначені у позовній заяві просить їх задоволити.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов до задоволення не підлягає, враховуючи наступне.

Частина 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Судом встановлено, що 28.04.2021 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Волинській області прийнято рішення №2607819/36541576 від 30.06.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

23.04.2021 року ПП Торговий дім Дже Рост в електронному вигляді надано інформацію і копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно повідомлення №151 від 30.06.2020 року.

28.04.2021 року комісією Головного управління ДПС у Волинській області з урахуванням отриманих від ПП Торговий дім Дже Рост інформації та копії документів прийнято рішення №2607819/36541576 від 28.04.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України ПП Торговий дім Дже Рост було складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №151 від 30.06.2020 року на суму ПДВ - 99 846,00 грн. по контрагенту ТзОВ Олицький Агробуд (код ЄДРПОУ 02184961).

Згідно квитанції від 14.07.2020 року реєстрацію зазначеної податкової накладної було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ за наступною причиною: Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній.

Згідно повідомлення №12 від 23.04.2021 року ПП Торговий дім Дже Рост надано пояснення та копії документів щодо податкової накладної №151 від 30.06.2020 року. Зокрема: між ПП Торговий дім Дже Рост (постачальник) та ТзОВ Олицький Агробуд (покупець) укладено договір поставки продукції №09/04/2020 від 09.04.2020 року (а. с. 56). згідно умов якого постачальник зобов`язується поставити та передати покупцеві у власність товар. Поставка товару повинна бути здійснена протягом 3 (трьох) календарних днів з моменту зарахування коштів на рахунок постачальника. Право власності на товар, а також усі пов`язані з ним ризики переходять від постачальника до покупця з моменту підписання накладних, а у випадку самовивозу покупцем, з моменту передачі товару.

Згідно товарно-транспортної накладної № Р56 від 30.06.2020 року до договору вищевказаного договору поставки сторонами було погоджено поставку труба КОРСИС 160 мм SN8 каналізац. з муфтою та кільцями L=600 мм. шт. в кількості 64,500 шт. на загальну суму 99 846,00 грн.

На виконання умов договору, в червні 2020 року ПП Торговий дім Дже Рост було здійснено поставку на адресу ТзОВ Олицький Агробуд товару в кількості 64,500 шт. на загальну суму 99 846,00 грн., що підтверджується товарно-транспортною накладною № Р56 від 30.06.2020 року до договору договору поставки.

На вказану операцію, відповідно до п. 201.4 ст.201 ПКУ, ПП Торговий дім Дже Рост було складено податкову накладну №151 від 30.06.2020 року направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних платником відповідно до п. 201.10 ст.201 ПКУ.

Комісією Головного управління ДПС у Волинській області винесено рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2607819/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної №151 від 30.06.2020 року. Згідно вказано рішення відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку ненаданням платником податків копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Також, відповідно до п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України ПП Торговий дім Дже Рост було складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №153 від 30.06.2020 року на суму ПДВ - 2 671,20 грн., по контрагенту ТзОВ Олицький Агробуд (код ЄДРПОУ 02184961).

Згідно квитанції від 14.07.2020 року реєстрацію зазначеної податкової накладної було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ за наступною причиною: Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній.

Згідно повідомлення №34 від 23.04.2021 року ПП Торговий дім Дже Рост надано пояснення та копії документів щодо податкової накладної №153 від 30.06.2020 року. Зокрема:

Між ПП Торговий дім Дже Рост (постачальник) та ТзОВ Олицький Агробуд (покупець) укладено договір поставки укладено договір поставки продукції №09/04/2020 від 09.04.2020 року (а. с. 56). згідно умов якого постачальник зобов`язується поставити та передати покупцеві у власність товар. Поставка товару повинна бути здійснена протягом 3 (трьох) календарних днів з моменту зарахування коштів на рахунок постачальника. Право власності на товар, а також усі пов`язані з ним ризики переходять від постачальника до покупця з моменту підписання накладних, а у випадку самовивозу покупцем, з моменту передачі товару.

Згідно товарно-транспортної накладної № Р154 від 30.06.2020 року до вищевказаного договору поставки сторонами було погоджено поставку ущільнювач металопрофілю унів. 1000*60*30*3 п=200. в кількості 33,000 шт. на загальну суму 2 671,20 грн.

На виконання умов договору, протягом у червні 2020 року ПП Торговий дім Дже Рост було здійснено поставку на адресу ТзОВ Олицький Агробуд товарів (код УКТ ЗЕД 271129700) в кількості 33,000 шт. на загальну суму 2 671,20 грн., товарно-транспортною накладною № Р154 від 30.06.2020 року до договору договору поставки.

На вказану операцію, відповідно до п. 201.4 ст.201 ПКУ, ПП Торговий дім Дже Рост було складено податкову накладну №153 від 30.06.2020 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних платником відповідно до п. 201.10 ст.201 ПКУ.

Комісією Головного управління ДПС у Волинській області винесено рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2607859/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної №153 від 30.06.2020 року. Згідно вказано рішення відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку ненаданням платником податків копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як встановлено судом, у червні 2020 року за даними ЄРПН ПП Торговий дім Дже Рост реалізовано труба КОРСИС 160 мм SN8 каналізац. з муфтою та кільцями L=600 мм. шт. в кількості 64,500 шт. на загальну суму 99 846,00 грн., ущільнювач металопрофілю унів. 1000*60*30*3 п=200. в кількості 33,000 шт. на загальну суму 2 671,20 грн.

ГУ ДПС у Волинській області встановлено наступне: платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Враховуючи зазначену податкову інформацію на засіданні комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення про відповідність платника ПП Торговий дім Дже Рост критеріям ризиковості відповідно до п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.

ПП Торговий дім Дже Рост 23.04.2021 було подано повідомлення №12 та № 34 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Кількість документів, що додаються до повідомлення - 21 (в кожному): прихідні і видаткові накладні, ТТН, договори, банківська виписка, ОСВ по товарам, картки рахунку.

Однак, як встановлено судом документи, надані до повідомлення №12 та № 34 від 23.04.2021, є не достатніми для спростування ризиків:

1) несвоєчасно надано фінансову звітність малого підприємства (16.06.2020 р. ПП Торговий Дім Дже Рост подано Фінансову звітність малого підприємства при граничному терміні подання 12.05.2020 р. за І квартал 2020 рік., 16.06.2020 р. Декларацію з податку на прибуток підприємства при граничному терміні подання 12.05.2020 р.);

2) відсутні розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків (розрахункові Документи, банківські виписки щодо розрахунків за придбання товарів та оплати від ПП Торговий дім Дже Рост зазначених у податкових накладних з первинними продавцями не було надано).

Враховуючи зазначену податкову інформацію на засіданні комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН прийнято рішення про відповідність платника ТОВ ЮНІСТЕН критеріям ризиковості відповідно до п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.

Таким чином, внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків. Включення суб`єктом владних повноважень до бази даних певної інформації не створює перешкод для діяльності платника податку.

У свою чергу, реальність здійснення господарських операцій товариства з його контрагентами та їх ризиковість, підлягає з`ясуванню під час оскарження дій та рішень контролюючого органу у разі відмови в реєстрації податкових накладних.

Критерії ризиковості платника податків застосовані до фінансово - господарських операцій, здійснених до їх прийняття, оскільки віднесення платника податків до переліку ризикових не є формою юридичної відповідальності, а лише служить додатковим елементом контролю держави у сфері податків.

Щодо рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про відмову в реєстрації податкових накладних слід зазначити наступне.

Як встановлено судом ПП Торговий Дім Дже Рост виписало податкові накладні, а саме:

- податкову накладну №151 від 30.06.2020 для ТзОВ Олицький Агробуд на загальну суму - 99 846,00 грн., у тому числі ПДВ - 16 641,00 грн.;

- податкову накладну №153 від 30.06.2020 для ТзОВ Олицький Агробуд на загальну суму - 2 671,20 грн., у тому числі ПДВ - 445,20 грн.

Реєстрація вищезазначених податкових накладних була зупинена Державною податковою службою України згідно квитанції. Підставою зупинення реєстрації є те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.

У зв`язку із чим платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.

Позивачем подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено.

Товариством з обмеженою відповідальністю ТзОВ Олицький Агробуд не було надано копії всіх необхідних документів, що підтверджують реальність вчинення господарських операцій, визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 12.12.2019 №520, зокрема не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Тому у Головного управління ДПС у Волинській області були всі підстави для прийняття рішення від 28.04.2021 №2607819/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної №151 від 30.06.2020 року та від 28.04.2021 року №2607859/36541576 про відмову в реєстрації податкової накладної № 153 від 30.06.2020 року.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 62.1.2 пункту 62.2 статті ПК України, передбачено, що способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

У пункті 74.1 статті 74 ПК України зазначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Відповідно до пункту 74.3 статті 74 ПК України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Згідно частини 1 статті 16 Закону України Про інформацію , податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому ПК України,

Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної / розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1) платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2) платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3) платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4) платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5) платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6) платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7) платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8) у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/при дбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Використання контролюючим органом податкової інформації наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певний спосіб здійснення податкового контролю, зокрема віднесення до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, безпосередньо рішення Комісії платника податків до переліку таких платників, які відповідають критеріям ризиковості не порушує права та інтереси позивача.

Внесення до системи АІС Податковий блок податкової інформації щодо відповідності платника податку критеріям ризиковості є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання докладних на контролюючий орган завдань і функцій.

Внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків. Включення суб`єктом владних повноважень до бази даних певної інформації не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного суду від 11.11.2020 у справі №140/2484/19, від 03.12.2020 у справі №160/3900/19.

В постанові від 20.11.2019 по справі №480/4006/18 Верховний Суд зазначив, що контролюючий орган здійснює моніторинг податкових, накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

У свою чергу, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії Головного управління ДФС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.

Дії контролюючого органу щодо внесення до інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.

Враховуючи вищезазначене, у вказаній справі Верховним Судом зазначено, що внесення до системи АІС Податковий блок податкової інформації, щодо відповідності платника податків критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 03.03.2020 по справі №240/3665/19, в якій суд зазначив, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та нормативно-правових актів, прийнятих на виконання вимог цього Кодексу. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) рівно як і протокол Комісії не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.

Після внесення змін до пункту 201.16 статті 201 ПК України Законом 2245-VIII законодавець виключив зазначену норму з Кодексу, надавши повноваження Кабінету Міністрів України визначати порядок та підстави реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Кабінет Міністрів України від 21.02.2018 постановою №117 затвердив Порядок розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної і розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації. Аналіз положень цього Порядку свідчить про те, що платник податків має оскаржити в адміністративному або судовому порядку саме рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН з дня набрання таким рішенням чинності.

Суд зазначив, що віднесення Комісією контролюючого органу Товариства до переліку платників податків які відповідають критеріям ризиковості є лише передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Отже, законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій. А тому, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом прав, (свобод) та інтересів від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, і в межах цього спору підставами позову, серед іншого, можуть бути доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу по віднесенню платника податків до переліку таких платників податків які відповідають критеріям ризиковості.

Відтак, Верховний Суд дійшов висновку, що використання контролюючим органом податкової інформації наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення Товариства до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників які відповідають критеріям ризиковості без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригувань не порушує права та інтереси позивача .

Судом встановлено, що долучений позивачем до пояснень перелік документів не був достатнім для реєстрації поданих позивачем податкових накладних у реєстрі та спростування ризиків, зокрема були відсутні розрахункові Документи, банківські виписки щодо розрахунків за придбання товарів та оплати від ПП Торговий дім Дже Рост зазначені у податкових накладних з первинними продавцями, несвоєчасно надано фінансову звітність малого підприємства (подано 16.06.2020 р. при граничному терміні подання 12.05.2020 р. за І квартал 2020 рік., а Декларацію з податку на прибуток підприємства подано 16.06.2020 р. при граничному терміні подання 12.05.2020 р.).

Схожа правова позиція викладена і в постанові Верховного Суду від 27.08.2019 по справі №540/2077/18, в якій суд погодився з судом першої інстанції, який відмовляючи в задоволені аналогічних позовних вимог взяв до уваги те, що зупинення відбулось у зв`язку із наявністю у податкового органу податкової інформації, відображеної у додатку 5 до протоколу засідання комісії Головного управління ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, від 23.03.2018 року №4, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Зазначена підстава підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків, які містяться в листі ДФС від 21.03.2018 року №959/99-99-07-18, віднесена до критеріїв ризиковості платника податків. Посилання на цей підпункт наведений також у спірних рішеннях про зупинення реєстрації податкових накладних.

Враховуючи вищевикладене, оскаржувані рішення є законними, скасуванню не підлягають, а тому суд відмовляє у задоволенні позовних вимог.

Серед критеріїв оцінювання судом рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, є принцип законності, що закріплений у ч.2 ст.19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.

Судом також приймається до уваги, що відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судом не підтвердилися обставини щодо порушення відповідачем прав, свобод та інтересів позивача, а позивачем не надано суду належних доказів на підтвердження позовних вимог.

Таким чином, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку про безпідставність позовних вимог та відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства Торговий дім Дже Рост до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.Ф. Костюкевич

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2021
Оприлюднено17.12.2021
Номер документу101940524
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/8965/21

Ухвала від 17.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 20.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 21.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 16.12.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні