Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 червня 2010 р. сп рава № 2а-10107/10/0570
Приміщення суду за адре сою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвард ійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 14- 56
Донецький окружний адміні стративний суд в складі:
головуючого судді Чучко В.М .
при секретарі Болховій А.В.
за участю представників: п озивача - Чебаненка Є.О. (довіреність від 11.12.2009 року № 03-01/ 4557), відповідача - не з' явили сь., розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу за позовом До нецького обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з об меженою відповідальністю «Т ПК «Наша марка» про стягненн я адміністративно-господарс ьких санкцій у розмірі 7 922,03 грн .,
В С Т А Н О В И В:
Донецьке обласне відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів (надалі - позивач ) звернувся до суду з позовом п ро стягнення з Товариства з о бмеженою відповідальністю « ТПК «Наша марка»(надалі - ТО В «ТПК «Наша марка», відповід ач) адміністративно-господар ських санкцій у розмірі 7 922,03гр н.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач у порушенн я вимог Закону України “Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні” і Пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни “Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України “Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні” від 31.01.2007 року за № 70 не виконав нормативи по створенню робочих місць по п рацевлаштуванню інвалідів. З гідно акту перевірки про зай нятість та працевлаштування інвалідів за 2008 рік, товариств ом не виконано нормативів ро бочих місць та не сплачено ад міністративно-господарські санкції у вказаній вище сумі . Оскільки відповідач ці санк ції не сплатив, йому нарахова на пеня у розмірі 864,88 грн., отже с ума боргу становить 7 922,03 грн. (7 0 57,15 + 864,88 грн.) Таким чином, позивач просить у судовому порядку с тягнути з відповідача заборг ованість у розмірі 7 922,03 грн.
Представник позивача у суд овому засіданні підтримав по зовні вимоги у повному обсяз і.
Представник відповіда ча у судове засідання не з' я вився, відзив на позов та заяв у про розгляд справи без його участі не направив, хоча був п овідомлений про дату та час п роведення судового засіданн я за адресою, що зазначена у до відці з ЄДРПОУ.
Відповідно до ст. 128 КАС Украї ни, суд визнав можливим розгл янути справу за відсутності відповідача та на підставі н аявних в ній доказів.
Розглянувши подані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення представника пози вача, всебічно і повно з'ясува вши фактичні обставини, на як их ґрунтується позов, об'єкти вно оцінивши докази, які мают ь юридичне значення для розг ляду справи і вирішення спор у по суті, суд встановив.
Товариство з обмеженою від повідальністю «ТПК «Наша мар ка» є юридичною особою, зареє строване виконавчим комітет ом Донецької міської ради, ід ентифікаційний номер - 33320197; м ісце знаходження за даними в итягу з ЄДРПОУ: 83052, м.Донецьк, в ул. Червонофлотська,80/49.
24 березня 2010 року Донецьким о бласним Фондом соціального з ахисту інвалідів проведено п еревірку щодо дотримання вим ог ст..ст.19,20 Закону України «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні» за 200 8 рік, за результатами якої скл адено акт від 24 березня 2010 року № 43, в якому відображені насту пні порушення: не надання зая ви про реєстрацію роботодавц я у відділенні Фонду; не викон ання нормативу по створенню 1 (одного) робочого місця по пр ацевлаштуванню інвалідів. У зв' язку з наведеним порушен нями відповідачеві нарахова ні адміністративно-господар ської санкції у сумі 7 057,15 грн. т а пеня 864,88 грн. Наведений акт в ідповідачем не підписаний.
Закон України "Про зайнят ість населення" від 1 березня 1 991 року N 803-XII (далі - Закон N 803) в умов ах ринкової економіки і рівн оправності різних форм власн ості визначає правові, еконо мічні та організаційні основ и зайнятості населення Украї ни і його захисту від безробі ття, а також соціальної гаран тії з боку держави в реалізац ії громадянами права на прац ю.
На підставі Закону N 803 в умов ах ринкової економіки і рівн оправності різних форм власн ості визначає правові, еконо мічні та організаційні основ и зайнятості населення Украї ни і його захисту від безробі ття, а також соціальної гаран тії з боку держави в реалізац ії громадянами права на прац ю.
Частиною першою статті 2 Зак ону N 803 встановлено, що безробі тними визнаються працездатн і громадяни працездатного ві ку, які через відсутність роб оти не мають заробітку або ін ших передбачених законодавс твом доходів і зареєстровані у державній службі зайнятос ті як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи. Безроб ітними визнаються також інва ліди, які не досягли пенсійно го віку, не працюють та зареєс тровані як такі, що шукають ро боту.
Положеннями статті 4 Закону N 803 визначено, що держава гаран тує працездатному населенню у працездатному віці в Украї ні, зокрема, безплатне сприян ня у підборі підходящої робо ти і працевлаштуванні відпов ідно до покликання, здібност ей, професійної підготовки, о світи, з урахуванням суспіль них потреб, всіма доступними засобами, включаючи професі йну орієнтацію і перепідгото вку.
Державні органи забезпечу ють публікацію статистичних даних та інформаційних мате ріалів про пропозиції та поп ит на робочу силу, можливості працевлаштування, професійн ої підготовки і перепідготов ки, професійної орієнтації і соціально-трудової реабіліт ації, в тому числі інвалідів.
Нормами частини першої ста тті 5 Закону N 803 визначено, що де ржава забезпечує надання дод аткових гарантій щодо працев лаштування працездатним гро мадянам у працездатному віці , які потребують соціального захисту і не здатні на рівних конкурувати на ринку праці, у тому числі інвалідам, які не д осягли пенсійного віку.
Працевлаштування інваліді в здійснюється відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації і зна нь, з урахуванням його побажа нь (стаття 7 Закону України "Пр о зайнятість населення").
Відповідно до положень ста тті 19 Закону N 803 державна служб а зайнятості має право одерж увати від підприємств, устан ов і організацій, незалежно в ід форм власності, адміністр ативні дані по наявність вак антних робочих місць, у тому ч ислі призначених для працевл аштування інвалідів, характе р і умови праці на них, про всі х вивільнюваних, прийнятих і звільнених працівників та і нформацію про передбачувані зміни в організації виробни цтва і праці, інші заходи, що м ожуть призвести до вивільнен ня працівників; направляти д ля працевлаштування на підпр иємства, в установи і організ ації всіх форм власності при наявності там вільних робоч их місць (вакантних посад) гро мадян, які звертаються до слу жби зайнятості, відповідно д о рівня їх освіти і професійн ої підготовки, а інвалідів, кр ім того, - відповідно до рекоме ндацій МСЕК, наявних у них ква ліфікації і знань та з урахув анням їх побажань.
Згідно норм статті 20 Закону N 803 підприємства, установи і ор ганізації, незалежно від фор м власності, їх службові особ и зобов'язані сприяти провед енню державної політики зайн ятості, зокрема, працевлашту вання осіб, які потребують со ціального захисту і не здатн і на рівних умовах конкурува ти на ринку праці, в кількості , визначеній місцевими держа вними адміністраціями, викон авчими органами відповідних рад, та інвалідів у кількості , визначеній згідно із Законо м України "Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні".
Спірні правовідносини рег улюються також Законом Украї ни "Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні " від 21 березня 1991 року N 875-XII (Далі - З акон N 875).
Частиною 2 статті 4 Закону N 875 п ередбачено, що держава створ ює правові, економічні, політ ичні, соціально-побутові та с оціально-психологічні умови для задоволення потреб інва лідів у відновленні здоров'я , матеріальному забезпеченню , посильній трудовій та грома дській діяльності.
Стаття 18 Закону N 875 встановлю є, що забезпечення прав інвал ідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому чис лі з умовою про виконання роб оти вдома, здійснюється шлях ом їх безпосереднього зверне ння до підприємств, установ, о рганізацій чи до державної с лужби зайнятості.
Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи.
Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Інвалідам, які не мають змог и працювати на підприємствах , в установах, організаціях, де ржавна служба зайнятості спр ияє у працевлаштуванні з умо вою про виконання роботи вдо ма.
Інваліди можуть залучатис я до оплачуваних громадських робіт за їх згодою.
Стаття 181 Закону N 875 встановлю є, що інвалід, який не досяг пе нсійного віку, не працює, але б ажає працювати, має право бут и зареєстрованим у державній службі зайнятості як безроб ітний.
Рішення про визнання інвал іда безробітним і взяття йог о на облік для працевлаштува ння приймається центром зайн ятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендації МСЕК та інш их передбачених законодавст вом документів. Державна слу жба зайнятості здійснює пошу к підходящої роботи відповід но до рекомендацій МСЕК, наяв них у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його п обажань.
Державна служба зайнятост і може за рахунок Фонду соціа льного захисту інвалідів над авати дотацію роботодавцям н а створення спеціальних робо чих місць для інвалідів, заре єстрованих у державній служб і зайнятості, а також проводи ти професійну підготовку, пі двищення кваліфікації і пере підготовку цієї категорії ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Відповідно до положень час тини 1 та 2 статті 19 Закону N 875, для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю, установлюєть ся норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у розмірі 4 відсотків середн ьооблікової чисельності шта тних працівників облікового складу за рік, а якщо працює в ід 8 до 25 осіб, - у кількості 1 робо чого місця. Підприємства, уст анови, організації, у тому чис лі підприємства, організації громадських організацій інв алідів, фізичні особи, які вик ористовують найману працю, с амостійно розраховують кіль кість робочих місць для прац евлаштування інвалідів відп овідно до нормативу, встанов леного частиною 1 цієї статті , і забезпечують працевлашту вання інвалідів. При розраху нках кількість робочих місць округлюється до цілого знач ення.
Згідно з вимогами частини 3 статті 19 Закону N 875 підприємств а, установи, організації, у том у числі підприємства, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, самостійно здійснюють п рацевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статт і 18 цього Закону.
Виконанням нормативу робо чих місць відповідно до зміс ту частини 5 статті 19 Закону N 875, вважається працевлаштуванн я підприємством, установою, о рганізацією, у тому числі під приємством, організацією гро мадських організацій інвалі дів, фізичною особою, яка вико ристовує найману працю, інва лідів, для яких це місце робот и є основним.
До виконання підприємства ми, установами, організаціям и, фізичними особами, які вико ристовують найману працю, но рмативу робочих місць, визна ченого згідно з частиною пер шою цієї статті, може бути зар аховано забезпечення робото ю інвалідів на підприємствах , в організаціях громадських організацій інвалідів шляхо м створення господарських об 'єднань підприємствами, уста новами, організаціями, фізич ними особами, які використов ують найману працю, та підпри ємствами, організаціями гром адських організацій інвалід ів з метою координації вироб ничої, наукової та іншої діял ьності для вирішення спільни х економічних та соціальних завдань (частина 6 статті 19 Зак ону).
Статтею 20 Закону N 875 встановл ено обов'язок підприємств, ус танов, організацій, у тому чис лі підприємств, організацій громадських організацій інв алідів, фізичних осіб, які вик ористовують найману працю, д е середньооблікова чисельні сть працюючих інвалідів менш а, ніж установлено нормативо м, передбаченим статтею 19 цьог о Закону, щороку сплачують ві дповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалід ів адміністративно-господар ські санкції, сума яких визна чається в розмірі середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві, ус танові, організації, у тому чи слі підприємстві, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичної особи, яка в икористовує найману працю, з а кожне робоче місце, признач ене для працевлаштування інв аліда і не зайняте інвалідом . Для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, організацій громадськ их організацій інвалідів, фі зичних осіб, на яких працює ві д 8 до 15 осіб, розмір адміністра тивно-господарських санкцій за робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом, визн ачається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підпр иємстві, в установі, організа ції, у тому числі підприємств і, організації громадських о рганізацій інвалідів, у фізи чної особи, яка використовує найману працю.
Положення цієї частини не п оширюється на підприємства, установи і організації, що по вністю утримуються за рахуно к коштів державного або місц евих бюджетів.
Частинами 3 та 4 статті 20 Зако ну N 875 передбачено, що сплату ад міністративно-господарськи х санкцій і пені підприємств а, установи, організації, у том у числі підприємства, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, я кий залишається в їх розпоря дженні після сплати всіх под атків і зборів (обов'язкових п латежів). Адміністративно-го сподарські санкції розрахов уються та сплачуються підпри ємствами, установами, органі заціями, у тому числі підприє мствами, організаціями грома дських організацій інваліді в, фізичними особами, зазначе ними в частині першій цієї ст атті, самостійно в строк до 15 к вітня року, наступного за рок ом, в якому відбулося порушен ня нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цьог о Закону. При цьому до правові дносин із стягнення адмініст ративно-господарських санкц ій, передбачених цим Законом , не застосовуються строки, ви значені статтею 250 Господарсь кого кодексу України.
У разі несплати адміністра тивно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх с плати за рішенням суду їх стя гнення в примусовому порядку може бути звернено на майно п ідприємства, установи, орган ізації, у тому числі підприєм ства, організації громадськи х організацій інвалідів, фіз ичної особи, яка використову є найману працю, в порядку, пер едбаченому законом (частина 5 статті 20 Закону).
Частиною третьою статті 19 З акону N 875 встановлено, що підпр иємства, установи, організац ії, у тому числі підприємства , організації громадських ор ганізацій інвалідів, фізичні особи, які використовують на йману працю, самостійно здій снюють працевлаштування інв алідів, виходячи з вимог стат ті 18 цього Закону.
Поряд з цим статтею 18 Закону N 875 встановлено, що: забезпечен ня прав інвалідів на працевл аштування та оплачувану робо ту, в тому числі з умовою про в иконання роботи вдома, здійс нюється шляхом їх безпосеред нього звернення до підприємс тв, установ, організацій чи до державної служби зайнятості ; підприємства, установи, орга нізації, фізичні особи, які ви користовують найману працю, зобов'язані: виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця; створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством; надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Враховуючи вищезазначене, суд зазначає, що закон поклав на підприємства, установи, ор ганізації обов'язок з самост ійного працевлаштування інв алідів, зміст якого визначен ий статтею 18 Закону N 875, у відпов ідності до якого працевлашту вання здійснюється за зверне нням інваліда безпосередньо до працедавця, або за направл енням від державної служби з айнятості.
Аналізуючи викладені вище обставини, суд дійшов виснов ку, що позовні вимоги підляга ють задоволенню, оскільки до відповідача правомірно заст осовано штрафні санкції, адж е останнім не дотримано норм законодавства про захист пр ав інвалідів, не подано звіт д о центру зайнятості, на облік у якого знаходиться останній , щодо наявності вільних вака нтних місць, облаштованих мі сць для інвалідів, вимог до ін валідів, переліку посад, на як і можливе працевлаштування і нваліда, та вимог до фаху і ком петенції такого інваліда.
Відтак, наданий позивачем р озрахунок розміру штрафних с анкцій за невиконання нормат иву робочих місць із розраху нку середньої заробітної пла ти за 2008рік обґрунтовано скла дає 7 057,15 гривень, та пеня в сумі 864,88 грн., всього 7 922,03 грн.
Відповідно до частини 1 стат ті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставин и, на яких ґрунтуються її вимо ги та заперечення, крім випад ків, встановлених статтею 72 ць ого Кодексу.
Враховуючи зазначене, суд к онстатує, що обов'язок доказу вання за обставин стягнення коштів покладений як на пози вача так і відповідача.
Відповідач не надав жодного доказу про те, що ним було вчинено всі можливі дії по виконанню нормативу робо чих місць, або сплати вказани х вище санкцій.
Враховуючи вищезазначене , суд вважає, що не здавання ві дповідних звітів, та не вчине ння відповідачем усіх інших дій результатом яких було б в иконання нормативу робочих м ісць інвалідів, свідчать про відсутність об'єктивних при чин невиконання нормативну, незалежних від волі відповід ача, про зворотнє останнім не зазначено і суду не доведено .
За приписами ст. 19 Конституц ії України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.
Згідно ст. 6 Конвенції про з ахист прав людини і основопо ложних свобод від 04.11.1950 року № ETS N 005 кожен має право на справедл ивий і публічний розгляд йог о справи упродовж розумного строку незалежним і безсторо ннім судом, встановленим зак оном, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивіл ьного характеру.
У відповідності до приписі в ст. 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист прав людини і осно воположних свобод від 20.03.1952 р. № ETS N 009 кожна фізична або юридичн а особа має право мирно волод іти своїм майном. Ніхто не мож е бути позбавлений своєї вла сності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, пере дбачених законом і загальним и принципами міжнародного пр ава. Проте попередні положен ня жодним чином не обмежують право держави вводити в дію т акі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати к онтроль за користуванням май ном відповідно до загальних інтересів.
Доказів, які б спростували д оводи позивача відповідач с уду не надав, а отже позовні ви моги підлягають задоволенню у спосіб захисту права, обран ий позивачем.
Оскільки спір вирішено на к ористь суб'єкта владних повн оважень, звільненого від спл ати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважен ь, пов'язаних із залученням св ідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (су довий збір) стягненню з відпо відача не підлягають.
Керуючись ст. ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158 - 163 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позов Донецького обласног о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів до Това риства з обмеженою відповіда льністю «ТПК «Наша марка» пр о стягнення адміністративно -господарських санкцій у роз мірі 7 922,03 грн. - задовольнити п овністю.
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю «ТП К «Наша марка» (місцезнаходж ення: 83017, м. Донецьк, вул. Красноф лотська, 80/49; п/р 260081648 у Донецькій ф ілії ВАТ АБ «Укргазбанк», МФО 335894; ЄДРПОУ 33320197) на користь держа вного бюджету України адміні стративно-господарські санк ції за невиконання нормативу робочих місць, призначених д ля працевлаштування інвалід ів у 2008 році в сумі 7 057,15 (сім тисяч п'ятдесят сім грн. 15 коп.) та пен ю у розмірі 864,88 (вісімсот шістд есят чотири грн. 88 кой.) разом - 7 9 22,03 (сім тисяч дев'ятсот двадцят ь дві грн. 03 коп.), на р/р 31216230700001 в ГУ Д КУ у Донецькій області; ЄДРПО У 34686537; МФО 843016; код платежу 50070000.
Вступну та резолютивну час тини постанови виготовлено у нарадчій кімнаті і проголош ено в присутності представни ка позивача 17.06.2010 року. Повний т екст постанови виготовлений 22.06.2010 року.
Заява про ап еляційне оскарження постано ви суду подається протягом д есяти днів з дня її проголоше ння, а в разі складення постан ови у повному обсязі - з дня ск ладення в повному обсязі - до Д онецького апеляційного адмі ністративного суду через Дон ецький окружний адміністрат ивний суд.
Якщо постанову було проголошено у відсутності о соби, яка бере участь у справі , то строк подання заяви про ап еляційне оскарження обчислю ється з дня отримання нею коп ії постанови.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Донецького апеляційного адм іністративного суду через До нецький окружний адміністра тивний суд протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга мо же бути подана без попереднь ого подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановле ний для подання зяви про апел яційне оскарження.
Суддя Чучко В.М.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2010 |
Оприлюднено | 05.08.2010 |
Номер документу | 10199042 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чучко В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні