ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.12.2021 року м.Дніпро Справа № 904/5918/21
м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 65, зал засідань 207
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Березкіної О.В. (доповідач),
суддів Антоніка С.Г., Іванова О.Г.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця Киричок Юрія Юрійовича
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2021 року (суддя Васильєв О.Ю.) у справі № 904/5918/21
за позовом Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг
до Фізичної особи - підприємця Киричок Юрія Юрійовича, м. Кривий Ріг
про стягнення 75 434, 94 грн.
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Криворізька міська рада звернулась до фізичної особи - підприємця Киричок Юрія Юрійовича із позовом про стягнення 75 434, 94 грн. безпідставно збережених коштів.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2021 року у справі № 904/5918/21 позов задоволено.
Суд стягнув з Фізичної особи - підприємця Киричок Юрія Юрійовича на користь Криворізької міської ради 75 434, 94 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою та 2 270, 00 грн. витрат на сплату судового збору.
Не погодившись з рішенням суду, відповідач - Фізична особа - підприємця Киричок Юрій Юрійович звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2021 року скасувати та постановити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування своєї скарги апелянт посилається на те, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, та неповно з`ясував обставини справи.
Зокрема, апелянт вважає, що оскільки земельна ділянка була надана в оренду ТОВ Мехмаш , то подальше відчуження земельної ділянки наступним власникам не припиняє договору оренди даної земельної ділянки.
Тобто мова йдеться про наявність у відповідача права оренди відповідної земельної ділянки, яке перейшло від попереднього власника нерухомого майна у зв`язку із автоматичним переходом права оренди від попереднього власника нерухомості, яка розміщена на орендованій земельній ділянці.
Водночас з моменту набуття права власності на нерухоме майно, його новий власник набуває прав орендаря за чинним договором оренди, і, відповідно, має сплачувати орендну плату. Якщо ж новий власник нерухомості (орендар земельної ділянки) орендну плату не сплачує, вона може бути стягнута як заборгованість за договором, а не як безпідставно збережене майно.
З огляду на це, у задоволенні позову про стягнення безпідставно збережених коштів має бути відмовлено.
Всі ці обставини, на думку апелянта, є підставами для скасування рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2021 року у справі № 904/5918/21 та відмови у позові.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 11.10.2021року відкрито апеляційне провадження у справі за апеляційною скаргою Фізичної особи - підприємця Киричок Юрія Юрійовича на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2021 року у справі №904/5918/21 в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
Згідно з ч. 1 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.
Відповідно до ч.5 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України для цілей цього Кодексу малозначними справами є справи, справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; справи незначної складності, визнані судом малозначними, крім справ, які підлягають розгляду лише за правилами загального позовного провадження, та справ, ціна позову в яких перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
За приписами ч.10 ст.270 Господарського процесуального кодексу України апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч. 13 ст. 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.
Позивачем - Криворізькою міською радою подано відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому він просив апеляційну скаргу фізичної особи -підприємця Киричок Юрія Юрійовича залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2021 року залишити без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням від 29.04.2015 №3592 Криворізької міська рада затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1284 га на вул. Модрівській, 87/9 у Центрально-Міському районі міста Кривого Рогу (кадастровий номер 1211000000:08:158:0070), для розміщення існуючої адміністративної будівлі, яка на праві приватної власності належала ТОВ «Мехмаш» , та змінила цільове призначення земельної ділянки шляхом віднесення її до земель житлової та громадської забудови
Також, пунктом 4 означеного рішення Криворізька міська рада надала ТОВ «Мех маш» із земель комунальної власності в оренду терміном на 5 років вищевказану земельну ділянку житлової та громадської забудови площею 0,1284 з кадастровим номером 1211000000:08:158:0070 за цільовим призначенням - землі для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (код 03.15) для розміщення існуючої адміністративної будівлі. Відповідний договір оренди земельної ділянки був зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.05.2016 за номером 14520747. (а.с.25)
10.05.2016 р. відомості, щодо означеної земельної ділянки комунальної власності були внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
20.12.2017р. з огляду на припинення 26.10.2017р. за ТОВ «Мехмаш» права власності на будівлю, розташовану на вул. Модрівській, 87/9 у місті Кривий Ріг, рішенням Криворізької міської ради від №2382 договір оренди земельної ділянки, зареєстрований 10.05.2016р. №14520747, був припинений шляхом розірвання за згодою сторін.
За актом приймання - передачі (повернення) земельної ділянки, що є невід`ємною частиною угоди про розірвання договору оренди від 30.01.2018 №14520747, ТОВ «Мехмаш» повернув Криворізькій міській раді вищевказану земельну ділянку (а.с.27)
Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 26.10.2017р. право власності на будівлю заводоуправління літ. «К-2» площею основи 514,9 кв. м., розташованого на вулиці Модрівська, 87/9 у місті Кривий Ріг, було зареєстровано за громадянином Бовтуном Олександром Івановичем, а 11.06.2018р. означене право було припинено.
11.06.2018р. за номером запису 26657491 право власності на вказану вище будівлю було зареєстроване за ТОВ «Арсенал-Кривбас» , а 22.11.2018р. було припинено.
22.11.2018р. на підставі договору купівлі-продажу від 22.11.2018р. №1958 право власності на будівлю заводоуправління літ. «К-2» площею 514,9 кв. м., розташованою за адресою м. Кривий Ріг, вул. Модрівська 87/9, зареєстровано за ФОП Киричок Ю.Ю. (відповідач), номер запису про право власності 29055185.
Також, 22.11.2018р. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відомості стосовно зміни адреси вказаної будівлі з Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вулиця Модрівська, 87/9 на Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вулиця Прорізна, 87/9.
Звертаючись до фізичної особи -підприємця Киричок Юрія Юрійовича із позовом про стягнення 75 434, 94 грн. безпідставно збережених коштів, позивач - Криворізька міська рада, посилався на користування відповідачем у період з 22.11.18р. до 25.03.21р. земельною ділянкою (під його будівлею за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Прорізна, 87/9 ) без будь-яких правовстановлюючих документів, не сплачуючи при цьому оренду плату за земельну ділянку.
Задовольняючи позовні вимоги, та стягуючи на користь позивача 75 434,94 грн., господарський суд першої інстанції виходив з того, що ФОП Киричок Ю.Ю. як власник нерухомого майна, та фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0070, без достатньої правової підстави за рахунок Криворізької міської ради зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування земельною ділянкою на рівні орендної плати за період з 22.11.2018р. по 25.03.2021р., а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки (позивачу) на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
За змістом статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об" єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Аналіз указаної норми права дає підстави для висновку, що цей вид позадоговірних зобов`язань породжують такі юридичні факти: набуття особою майна або його збереження за рахунок іншої особи; відсутність для цього правових підстав або якщо такі відпали.
Зі змісту глави 15, статей 120, 125 ЗК України та положень статті 1212 ЦК України випливає, що до моменту оформлення власником об'єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об'єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 (провадження №12-182гс18) та від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 (провадження № 14-32цс19).
Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Такі висновки зроблені Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 04.12.2019 в справі№917/1739/17, від 23.05.2018 в справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 в справі №922/3412/17.
Таким чином вбачається, що ФОП Киричок Ю.Ю. є власником нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, яка належить позивачу.
Проте, як фактичний користувач земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:08:158:0070 відповідач не оформив своє право користування земельною ділянкою, а тому господарський суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про те, що відповідач без достатньої правової підстави за рахунок Криворізької міської ради зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею на рівні орендної плати за період з 22.11.2018р. по 25.03.2021р. у відповідності до частини першої статті 1212 ЦК України.
Щодо розміру стягнутої суми, то відповідач своїх заперечень у апеляційній скарзі не навів, проте, колегія суддів враховує наступне.
Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України (ПК України) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Базою оподаткування землі в Україні є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Податковим кодексом України, та площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (пп.пп. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271 ПК України).
Підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПК України унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, , визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (ст.20 Закону України «Про оцінку земель» ).
У відповідності до статті 23 цього ж Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Так, рішенням Криворізької міської ради від 24.06.2015 №3728, яке набрало чинності 01.01.2016, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, яка у тому числі містить середню (базову) вартість 1 кв.м. земель міста станом на 01.01.2014 у розмірі 270,60 грн.
Також, в силу статті 143 Конституції України, статті 12 ПК України, частини першої статті 69 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , Криворізька міська рада наділена повноваженнями самостійно встановлювати місцеві податки та збори у порядку, визначеному Податковим кодексом України, чим забезпечується реалізація принципу правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності місцевого самоврядування, під яким розуміється право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
До місцевих податків, зокрема, належить податок на майно, до складу якого входить плата за землю - обов`язковий платіж, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 10, пп. 14.1.147. п. 14.1 ст. 14 ПК України).
За умовами підпунктів 288.5.1, 288.5.2пункту 288.5. статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Рішенням Криворізької міської ради від 12.07.2017 №1862 «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2018 році» надалі - Рішення від 12.07.2017 №1862), яким установлено, у тому числі, ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю в залежності від цільового призначення земельної ділянки згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 (додаток 1 до рішення), та яке набрало чинності з 01.01.2018.
За даними витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 12.03.2021 №552897, цільове призначення земельної ділянки, що використовується відповідачем за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Модрівська, 87/5, кадастровий номер 1211000000:08:158:0070 віднесено до секції В 03.15. для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, що відповідає розміру ставки орендної плати -0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (див, рядок 03.15 в додатку 1 до Рішення від 12.07.2017 №1862).
Рішенням Криворізької міської ради від 27.06.2018.№2816 «Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2019 році» (надалі - Рішення від 27.06.2018 №2816), яке набрало чинності з 01.01.2019, та в якому ставка орендної плати для тієї ж секції В 03.15 залишилася незмінною - 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 03.15 в додатку 1 до Рішення від 27.06.2018 №2816).
26.06.2019 Криворізькою міською радою прийнято рішення № 3897 «Про встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2020 році» (далі - Рішення від 26.06.2019 №3897), яке набрало чинності з 01.01.2020, та в якому ставка орендної плати для тієї ж секції В 03.15 залишилася незмінною - 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 03.15 в додатку 2 до Рішення від 26.06.2019 №3897).
В подальшому рішенням Криворізької міської ради від 30.06.2020 №4799 встановлено ставки плати за землю та пільги із земельного податку на території м. Кривого Рогу на 2021 уікґдалі - Рішення від 30.06.2020 №4799), яке набрало чинності з 01.01.2021, та в якому ставка орендної плати для тієї ж секції В 03.15 залишилася незмінною - 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста (рядок 03.15 в додатку 2 до Рішення від 30.06.2020№4799).
Як передбачено пунктом 10 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
За приписами статті 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно з пунктами 289.1, 289.2 статті 289 ІЖ України управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, яка є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, на виконання пункту 289.3 статті 289 ПК України, на своєму офіційному сайті публікує коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за попередні роки, згідно яких для земель населених пунктів вони становлять: 2016 рік - 1,06, 2017 рік - 1,0, 2018 рік - 1,0, 2019 рік - 1,0, 2020 рік -1,0.
Розмір річної орендної плати за земельні ділянки вираховується на підставі даних витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, помножених на значення ставки орендної плати, розмір якої визначається відповідним рішенням Криворізької міської ради. Місячний розмір орендної плати визначається шляхом ділення річної орендної плати на 12, що відповідає кількості місяців у році.
Як встановлено судом першої інстанції, згідно витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 12.03.2021 №552897, нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки складає 3 578 533,68 грн.; 0,9% - річний розмір орендної плати за землю від нормативної грошової оцінки земель міста згідно з рішень Криворізької міської ради від 12.07.2017 №1862, від 27.06.2018№2816, від 26.06.2019№3897 та від 30.06.2020№4799.
Розрахунок розміру збережених без достатньої правової підстави коштів за період з 22.11.2018 до 25.03.2021:
3 578 533,68 грн. х 0,9 % =32 206, 80 грн. - орендна плата за рік, де:
32 206, 80 грн.: 12 місяців = 2 683,90 грн. - орендна плата за 1 календарний місяць.
За період з 22.11.2018 по 30.11.2018: 2 683,90 грн. : 30 днів х 9 днів = 805,14 грн.
За період з 01.12.2018 по 28.02.2021: 2 683,90 грн. х 27 місяців = 72 465, 30 грн.
За період з 01.03.2021 по 25.03.2021: 2 683,90 грн.: 31 днів х 25 днів = 2164,50 грн.
Усього з 22.11.2018 до 25.03.2021 підлягає сплаті - 75 434, 94 грн. (805,14 + 72 465,30 + 2164,50), які обгрунтовано стягнуті судом першої інстанції на користь позивача.
Доводи апелянта про автоматичний перехід до нього права користування земельною ділянкою, яке було надано попередньому власнику нерухомого майна, є безпідставними з огляду на наступне.
Правовий механізм переходу прав на землю, пов`язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено у статті 120 Земельного кодексу України.
Виходячи зі змісту зазначеної статті, норма щодо переходу права на земельну ділянку у разі переходу права на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебуває у власності або у користуванні колишнього власника будівлі.
Відповідно до ч. 2 ст.120 ЗК України (у редакції, чинній на час здійснення державної реєстрації права власності на нерухоме майно за відповідачем) якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. "е" ч.1 ст. 141 ЗК України).
Частина 1 ст. 93 ЗК України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (п. "в" ч. 1 ст. 96 ЗК України).
Згідно із ст. 125 ЗК України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Отже, за змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
Оскільки договір оренди земельної ділянки з попереднім власником майна - ТОВ «Мехмаш» був припинений шляхом розірвання за згодою сторін, то твердження апелянта про автоматичний перехід до нього права користування земельною ділянкою, є помилковим.
З огляду на вищезазначені обставини, господарський суд першої інстанції обгрунтовано, з урахуванням всіх обставин справи, задовольнив позовні вимоги.
Таким чином, оскільки, розглядаючи справу господарський суд Дніпропетровської області всебічно, повно і об`єктивно встановив обставини справи, надав вірну оцінку отриманим доказам, правильно застосував норми матеріального права, апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст.275-282 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця Киричок Юрія Юрійовича - залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2021 року у справі № 904/5918/21 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і не підлягає касаційному оскарженню крім випадків, передбачених пунктом 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 20.12.2021року.
Головуючий суддя О.В.Березкіна
Суддя О.Г.Іванов
Суддя С.Г.Антонік
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2021 |
Оприлюднено | 21.12.2021 |
Номер документу | 102008033 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні