Ухвала
від 13.12.2021 по справі 913/379/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

13 грудня 2021 року м.Харків Справа № 913/379/21

Провадження №18/913/379/21

Господарський суд Луганської області у складі судді Корнієнко В.В. за участю секретаря судового засідання Терещенко Л.І. розглянув заяву від 29.11.2021 № 161 Товариства з обмеженою відповідальністю Енергогазрезерв

про заміну боржника у виконавчому листі

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Енергогазрезерв

до відповідача - Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області

про стягнення 280273,76 грн

заінтересована особа - Щастинська районна державна адміністрація Луганської області

Представники сторін у судове засідання не прибули.

Розглянувши матеріали справи та заяви, суд

ВСТАНОВИВ:

03.12.2021 до Господарського суду Луганської області звернулось ТОВ Енергогазрезерв із заявою від 29.11.2021 № 161 про заміну боржника у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження та замінити боржника з Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ 02141779) на Щастинську районну державну адміністрацію Луганської області (код ЄДРПОУ 04051572).

Подану заяву позивач обґрунтовує наступним:

- згідно з відомостями, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідач у справі Відділ освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області станом на 29.11.2021 знаходиться в стані припинення;

- відповідачем надано копію розпорядження голови районної державної адміністрації від 29.01.2021 № 10 про реорганізацію структурних підрозділів Станично-Луганської райдержадміністрації Луганської області, які мають статус юридичної особи публічного права, де на підставі ст. 6 ЗУ Про місцеві державні адміністрації , порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються затвердженим КМУ від 17.12.2020 № 1321, розпорядження КМУ від 16.12.2020 №1635-р Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій , п. 1 розпорядження зобов`язано, реорганізувати структурні підрозділи райдержадміністрації, шляхом приєднання до Щастинської районної державної адміністрації Луганської області, серед яких зокрема, Відділ освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області;

- враховуючи позицію Відповідача, викладену відзивом на позовну заяву № 424 від 05.08.2021, Сторони солідарні щодо заміни боржника у виконавчому листі;

- до Щастинської районної державної адміністрації Луганської області перейшли повноваження, права та обов`язки Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області, а отже Щастинська районна державна адміністрація Луганської області є правонаступником Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області, з огляду на наступне:

- між ТОВ Енергогазрезерв та Відділом освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області було укладено декілька договорів: договір постачання природного газу С/46-21 від 20.01.2021, договір постачання електричної енергії споживачу Е/401-21 від 06.01.2021, та Е/402-21 від 06.01.2021;

- у зв`язку з реорганізацією Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області по кожному договору виник борг перед Постачальником, що стало підставою для звернення до Господарського суду Луганської області та стягнення заборгованості, відповідно було відкрито три провадження, на звернення по кожному договору: № 913/270/21, № 913/379/21, № 13/352/21;

- при цьому, за клопотанням Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області, ухвалою суду від 23.06.2021, було замінено сторону (відповідача) у справі № 913/270/21 Відділ освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області (93600, Луганська область, смт Станиця Луганська, вул. Центральна, 17-А, ідентифікаційний код 02141779) на Щастинську районну державну адміністрацію Луганської області (93500, Луганська область, смт Новоайдар, вул. Незалежності, буд. 2, ідентифікаційний код 04051572);

- в подальшому, після набрання рішенням суду законної сили, Щастинською районною державну адміністрацію Луганської області, на виконання рішення суду від 04.09.2021 було здійснено добровільний (без звернення в ДКСУ) розрахунок з позивачем, що в свою чергу свідчить про фактичний перехід прав та обов`язків (в частині кредиторських вимог від Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області до Щастинської районної державної адміністрації Луганської області;

- вказане узгоджується із правовою позицією Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц де суд зазначив, що у статтях 104 та 107 Цивільного кодексу України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання . Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий. Датою виникнення універсального правонаступництва юридичної особи відносно особи, яка припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання наказу про таке приєднання;

- відповідно до розпорядження Щастинської районної державної адміністрації від 22.03.2021 № 84, юридичну особу публічного права Відділ освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області припинено шляхом ліквідації;

- за висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно праволопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика Палати Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх інстанцій про те, що правонаступництво не відбулось за відсутності в Реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалась шляхом злиття;

- слід відзначити, що для реалізації положень ст.ст. 326, 327 ГПК України, в порядку Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень , Закону України Про виконавче провадження , Заявник звернувся до відповідного державного органу, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, однак отримав лист про повернення виконавчого листа № 01-32-06/1074 від 15.10.2021, де останній зазначає про відсутність відкритих рахунків Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області в органах казначейства Луганської області, з яких можливо здійснити безспірне списання коштів для забезпечення виконання рішення суду та пропонує здійснити заходи щодо встановлення правонаступника для виконання рішення суду.

Щастинська районна державна адміністрація Луганської області відзивом на заяву позивача від 10.12.2021 прози заміни боржника заперечує посилаючись на те, що оскільки Щастинська районна державна адміністрація Луганської області фінансується за рахунок коштів Державного бюджету, то не має правових підстав для здійснення розрахунків за спожитий природний газ Відділом освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області у січні - березні 2021 року, оскільки такі витрати повинні здійснюватися з бюджетів територіальних органів.

Відповідно до Витягу з протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 03.12.2021 вказану заяву передано на розгляд судді Корнієнко В.В.

Згідно з ч. 3 ст. 334 ГПК України суд розглядає заяву про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 06.12.2021 заяву прийнято та призначено до розгляду у судовому засіданні на 13.12.2021, 15-00.

У судове засідання 13.12.2021 представники сторін не прибули, причин неявки суду не повідомили; про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Згідно з ч. 3 ст. 334 ГПК України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Дослідивши матеріали справи та заяви, суд дійшов висновку, що заява позивача про заміну боржника у виконавчому листі не підлягає задоволенню за таких підстав:

Відповідно до частин 1, 5 ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Господарським судом Луганської області позивачу видано наказ від 19.10.2021 № 913/379/21 про стягнення з Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області на користь ТОВ Енергогазрезерв грошових коштів в сумі 284342,19 грн.

Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» було ліквідовано Станично-Луганський район та створено Щастинський район (з адміністративним центром у смт. Новоайдар) у складі територій Нижньотеплівської сільської, Новоайдарської селищної, Станично-Луганської селищної, Широківської селищної, Щастинської міської територіальних громад.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-з «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» вирішено здійснити реорганізацію, в тому числі Станично-Луганської райдержадміністрації, шляхом приєднання її до Щастинської (з центром в смт Новоайдар) райдержадміністрації.

Розпорядженням голови Луганської облдержадміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 29.01.2021 № 32 створено комісію з реорганізації (приєднання) Станично-Луганської райдержадміністрації.

Розпорядженням голови Станично-Луганської райдержадміністрації від 29.01.2021 № 10 «Про реорганізацію структурних підрозділів Станично-Луганської райдержадміністрації Луганської області, які мають статус юридичної особи публічного права» , вирішено реорганізувати структурні підрозділи Станично-Луганської райдержадміністрації (у тому числі і Відділ освіти) шляхом приєднання до Щастинської райдержадміністрації, та призначено голів комісії з реорганізації (приєднання).

Частинами 1-4 статті 107 Цивільного кодексу України встановлено:

„1. Кредитор може вимагати від юридичної особи, що припиняється, виконання зобов`язань якої не забезпечено, припинення або дострокового виконання зобов`язання, або забезпечення виконання зобов`язання, крім випадків, передбачених законом.

2. Після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

3. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

4. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.» .

Механізм здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією райдержадміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, у зв`язку із зміною адміністративно-територіального устрою України, визначено Порядком здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321.

Пунктами 7-11 вказаного Порядку визначено наступне:

« 7. Перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво ) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації);

у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.

8. Перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації ;

у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації .

9. Передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації.

10. Райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва , передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку.

11. Райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.» .

Відповідно до ч. 4 ст. 4 Цивільного кодексу України актами цивільного законодавства є також постанови Кабінету Міністрів України.

Ні позивач, ні відповідач (особа яка реорганізується) не подали суду затвердженого головою облдержадміністрації передавального акта комісії з реорганізації .

Таким чином, сторони не довели, що майнові права та обов`язки відповідача перейшли до Щастинської райдержадміністрації, тобто не довели, що остання є майновим правонаступником відповідача.

Відповідно до ч. 8 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються .

В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на дату розгляду заяви позивача відсутні відомості про правонаступництво Щастинською райдержадміністрацією Луганської області прав та обов`язків Відділу освіти Станично-Луганської райдержадміністрації Луганської області, також відсутні відомості про припинення Відділу освіти Станично-Луганської райдержадміністрації.

Посилання позивача на постанову Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17 та постанову Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц не приймаються судом до уваги , так як обставини у вказаних справах не є подібними зі справою що розглядається (№ 913/379/21).

У вказаних постановах Верховного Суду, стосовно встановлених обставин, зазначалося, що законодавство не містить загальної норми щодо моменту виникнення універсального правонаступництва юридичної особи.

В нашому випадку діючим спеціальним законодавством чітко визначено момент виникнення правонаступництва при реорганізації районних державних адміністрацій та їх структурних підрозділів - юридичних осіб (з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації).

Крім того, у зазначених постановах Верховного Суду також зазначалося, що не зважаючи на відсутність державної реєстрації припинення юридичної особи, мало місце складання та затвердження передавального акту за результатами реорганізації (справа № 910/5953/17 та справа № 296/443/16-ц), а також мала місце реєстрація юридичної особи, яка є правонаступником юридичної особи, яка припинена в результаті реорганізації, однак, державна реєстрація припинення не здійснена (справа № 910/5953/17), уповноваженою особою, яка приймала рішення про реорганізацію, у відповідному акті (наказі, статуті) було визначено хто буде правонаступником реорганізованої особи.

В нашому випадку визначено, що правонаступництво виникає з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Як вказано вище, сторони не подали суду затвердженого передавального акта комісії з реорганізації. В ЄДР відповідні свідчення про правонаступництво також відсутні.

За таких обставин, відсутні законні підстави вважати Щастинську районну державну адміністрацію Луганської області правонаступником цивільних прав та обов`язків Відділу освіти Станично-Луганської районної державної адміністрації Луганської області.

У зв`язку з чим, у задоволенні заяви позивача про заміну боржника у виконавчому листі слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст. 120, 234, 235, 334 ГПК України суд

У Х В А Л И В:

У задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Енергогазрезерв від 29.11.2021 № 161 про заміну боржника у виконавчому листі, відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Східного апеляційного господарського суду у строк та порядку визначеному ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст ухвали підписано 20.12.2021.

Суддя Владислав КОРНІЄНКО

Дата ухвалення рішення13.12.2021
Оприлюднено21.12.2021
Номер документу102009409
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/379/21

Ухвала від 16.06.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 08.06.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 06.12.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Рішення від 14.09.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 25.08.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 10.08.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 07.07.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 07.07.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні