Подільський районний суд міста Києва
Справа № 758/15441/15-к
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2021 року м. Київ
Подільський районний суд м. Києва
в складі головуючої судді ОСОБА_1 ,
за участю секретаря ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
захисника ОСОБА_4 ,
обвинуваченої ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 32013110070000157 від 07 серпня 2013 року за обвинуваченням
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Луганськ, громадянки України, зареєстрованої та фактично проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , розлученої, з вищої освітою, працюючої в ТОВ "ЛОТ Девелопмент" на посаді фінансового директора, не судимої,
у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 212 КК України,
встановив:
Обвинувальний акт відносно ОСОБА_5 за ч. 1 ст. 212 КК України надійшов до Подільського районного суду м. Києва 24.12.2015 року.
За протоколом повторного автоматизованого розподілу судових справ між суддями від 06.08.2021 року у зв`язку з відставкою судді ОСОБА_6 справу передано судді ОСОБА_1 .
Так, досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_5 , будучи головним бухгалтером ПрАТ «Агрофірма «Троянда» (код 03359658), яке зареєстроване Подільською районною у м. Києві державною адміністрацією (свідоцтво про державну реєстрацію №1071105001184 від 20.09.2001), призначеної на посаду наказом №П-1 від 01.10.2009 року та виконуючи обов`язки визначені посадовою інструкцією, тобто виконуючи адміністративно-господарські обов`язки головного бухгалтера підприємства, і таким чином, являючись службовою особою суб`єкта підприємницької діяльності, умисно ухилилася від сплати податків у значних розмірах.
На ОСОБА_5 як службову особу - головного бухгалтера ПрАТ «Агрофірма «Троянда» покладено виконання наступних обов`язків:
- cт. 67 Конституції України - обов`язок сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом;
- п. 3 cт. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-XIV від 16.07.1999 - обов`язок створити необхідні умови для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечити неухильне виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів, а також відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних у первинних документах.
- cт. 271 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2756-VI зі змінами та доповненнями визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
- п. 274.1 cт. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
- відповідно до п.288.5 cт. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII ПКУ; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2756-VI зі змінами та доповненнями.
Встановлено, що ПрАТ «Агрофірма «Троянда» укладено договори оренди земельних ділянок з Київською міською радою, а саме:
- договір оренди земельної ділянки від 05.08.2005 року , зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів за №85-6-00235 від 06.12.2005. Згідно договору Київська міська рада передає в оренду ПрАТ «Агрофірма «Троянда» земельну ділянку (загальна площа 43044 кв.м, кадастровий №85:148:0007) для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу з об`єктами соціально-громадського призначення, паркінгами та благоустрою пам`ятки природи «Крістерова гірка» на строк 15 років. Відповідно до умов договору, річна орендна плата встановлюється у розмірі 1,5% від нормативно грошової оцінки. Нормативно грошова оцінка становить 371,83 грн.;
- договір оренди земельної ділянки від 05.08.2005 року зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів за №85-6-00234 від 06.12.2005 року. Згідно договору Київська міська рада передає в оренду ПрАТ «Агрофірма «Троянда» земельну ділянку (загальна площа 129823 кв.м, кадастровий №85:148:0001) для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу з об`єктами соціально-громадського призначення, паркінгами на строк 15 років. Річна орендна плата у розмірі 1,5% від нормативно грошової оцінки, після введення в експлуатацію об`єкта річна орендна плата буде становити у розмірі 2% від нормативно грошової оцінки для нежитлових площ та 0,03% для житлових площ. Нормативно грошова оцінка одиниці площі становить 412,47 грн.
Однак, згідно Податкового кодексу України, з 2011 року ставка оренди за землю становить не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
ОСОБА_5 будучи головним бухгалтером ПрАТ «Агрофірма «Троянда» нехтуючи вищевикладеними нормами податкового законодавства України, та усвідомлюючи що ставки орендної плати, які визначені в договорах оренди не відповідають чинним нормам Податкового кодексу України, незаконно занизила розмір орендної плати на земельні ділянки державної і комунальної власності, застосовуючи ставку податку меншу ніж становить граничний мінімум визначений законодавством.
Так, ОСОБА_5 діючи умисно та в супереч вимог чинного законодавства підписала та подала до ДПІ у Подільському районі ГУ ДФС у м. Києві за адресою: м. Київ, вул. Турівська, б. 12, податковий розрахунок земельного податку за 2012 рік за вх. №9056254352 від 17.09.2012 року, в якому в графі «нараховано орендної плати за землі державної або комунальної власності на 2012 рік, усього» відобразила суму у розмірі 1 065 577,71 грн., тобто занизила вказаний показник на 1 043 297,15 грн.
В подальшому, ОСОБА_5 діючи умисно та відповідно до податкового розрахунку земельного податку за 2012 рік поданого 17.09.2012 року за №9056254352, нехтуючи положеннями чинного законодавства здійснювали сплату за орендну земельних ділянок державної і комунальної власності за наступними платіжними дорученнями: №216 від 10.02.2012, №308 від 27.02.2012, №543 від 27.03.2012, №739 від 23.04.2012, №974 від 25.05.2012, №4 від 19.06.2012, №6 від 04.07.2012, №8 від 03.08.2012, №1623 від 16.08.2012, №1819 від 17.09.2012, №1885 від 25.09.2012, №2085 від 25.10.2012, №2347 від 23.11.2012, №2546 від 14.12.2012, тобто на загальну суму 1 065 577,71 грн.
Таким чином, ОСОБА_5 будучи головним бухгалтером ПрАТ «Агрофірма «Троянда» в порушення вимог п.274.1 ст.274, пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2756-VI зі змінами та доповненнями, незаконно занизила розмір орендної плати на земельні ділянки державної і комунальної власності у січні 2012 року -86 941,43 грн., лютому 2012 року - 86 941,43грн., березні 2012 року - 86 941,43грн., квітні 2012 року - 86 941,43грн., травні 2012 року - 86 941,43грн., червні 2012 року - 86 941,43грн., липні 2012 року - 86 941,43грн., серпні 2012 року - 86 941,43грн., вересні 2012 року - 86 941,43грн., жовтні 2012 року - 86 941,43грн., листопаді 2012 року - 86 941,43грн., грудні 2012 року - 86 941,43грн., тобто на загальну суму 1 043 297,15 грн. що призвело до фактичного ненадходження коштів до місцевого бюджету.
Прокурор до суду направила письмове клопотання про закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України у зв`язку з декриміналізацією відповідно до Закону України №1101-ІХ «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо зменшення тиску на бізнес», який набрав чинності 25 вересня 2019 року.
В судовому засіданні прокурор своє клопотання підтримала та просила задовольнити.
ОСОБА_5 та її захисник адвокат ОСОБА_4 заперечили проти закриття кримінального провадження, оскільки вони вважають, що вини ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення немає.
Заслухавши думку учасників кримінального провадження, дослідивши матеріали кримінального провадження та письмове клопотання прокурора, суд дійшов наступного висновку.
ОСОБА_5 органом досудового розслідування обвинувачувалась у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 212 КК України, а саме в умисному ухиленні від сплати податків, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчиненому службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у значних розмірах, а саме 1043297,15 гривень, що на час вчинення діяння становило 1000 і більше разів встановленого законодавством неоподаткованого мінімуму доходів громадян, що є значним розміром.
Диспозиція ч. 1 ст. 212 КК України в редакції станом на час вчинення поставленого ОСОБА_5 діяння передбачала кримінальну відповідальність умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене службовою особою підприємства, установи, організації, незалежно від форми власності або особою, що займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи чи будь-якою іншою особою, яка зобов`язана їх сплачувати, якщо ці діяння призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів у значних розмірах.
Приміткою до вказаної статті КК України на той час передбачалося, що під значним розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов`язкових платежів, які в тисячу і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Законом України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо зменшення тиску на бізнес» № 1101-ІХ від 18 вересня 2019 року, який набрав чинності з 25 вересня 2019 року, до статті 212 КК України були внесені зміни.
Зокрема, зазнала змін примітка до ст. 212 КК України , й у новій редакції там указано, що під значним розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов`язкових платежів, які в три тисячі і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Таким чином, з 25 вересня 2019 року діяння, в якому обвинувачувалась ОСОБА_5 , перестало бути кримінально караним, оскільки ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів суми коштів згідно зі змістом висунутого обвинувачення вже не могло вважатися вчиненим у значному розмірі.
Згідно з ч. 2, 3 ст. 4 КК України, злочинність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння. Часом вчинення злочину визнається час вчинення особою передбаченої законом про кримінальну відповідальність дії або бездіяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КК України, закон про кримінальну відповідальність, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи, має зворотну дію у часі, тобто поширюється на осіб, які вчинили відповідні діяння до набрання таким законом чинності, у тому числі на осіб, які відбувають покарання або відбули покарання, але мають судимість.
Згідно з п.4 ч.1 ст.284 КПК України кримінальне провадження закривається в разі, якщо набрав чинності закон, яким скасована кримінальна відповідальність за діяння, вчинене особою. Закриття кримінального провадження з указаної підстави є обов`язком, а не правом суду.
Оскільки під час розгляду справи в суді, розглянувши клопотання прокурора, судом встановлено, що діяння, у вчиненні якого обвинувачувалась ОСОБА_5 , у зв`язку зі змінами, внесеними до ст. 212 КК України, зокрема до примітки до цієї сатті, перестало бути кримінально караним, суд дійшов висновку про необхідність закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України.
Керуючись п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України, ст. 369-372 КПК, суд,
постановив:
Клопотання прокурора Подільської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КК України у зв`язку з декриміналізацією відповідно до Закону України №1101-ІХ «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо зменшення тиску на бізнес» - задовольнити.
Кримінальне провадження відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 212 КК України закрити на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК Україниу зв`язку з декриміналізацією відповідно до Закону України №1101-ІХ «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо зменшення тиску на бізнес» від 18 вересня 2019 року.
Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду протягом 7 (семи) днів з дня її оголошення через Подільський районний суд м. Києва.
Ухвала набирає законної сили на наступний день після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо таку не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Повний текст ухвали складено і оголошено о 17 год. 30 хв. 21 грудня 2021 року.
СуддяОСОБА_1
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2021 |
Оприлюднено | 03.02.2023 |
Номер документу | 102065098 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Подільський районний суд міста Києва
Казмиренко Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні