Рішення
від 21.12.2021 по справі 480/6443/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 грудня 2021 року Справа № 480/6443/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Павлічек В.О.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6443/21 за позовом ОСОБА_1 до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації, Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Сумської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації, третя особа - Роменська районна державна адміністрація, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (оформлене протоколом №1 від 16.03.2021) про відсутність правових підстав для підтвердження статусу учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (оформлене протоколом № 5-3 від 01.07.2021) про визнання безпідставною видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи 1-ї категорії;

- зобов`язати Комісію Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, повторно розглянути подання Роменської (Недригайлівської) районної державної адміністрації та додані до нього документи, щодо заміни посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з урахуванням вимог Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11.07.2018, та надати ОСОБА_1 статус учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС і видати йому, відповідно, посвідчення учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії.

Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що позивач є особою з числа учасників ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС та віднесений до 1-ої категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, про що свідчить відповідне посвідчення. В подальшому постановою КМУ № 551 було визначено провести до 1 січня 2020 р. заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1). Недригайлівською районною державною адміністрації на розгляд Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи було направлене подання про заміну посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1-А, - ОСОБА_1 . Проте на своєму засіданні 01 березня 2019 року Комісія прийняла рішення направити на доопрацювання особову справу ОСОБА_1 для долучення додаткових документів відповідно до пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року № 551. Надалі, на своєму засіданні 24 грудня 2020 року Комісія прийняла рішення направити на розгляд Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України особову справі ОСОБА_1 для підтвердження/скасування статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобільській АЕС у зв`язку з тим, що в документах особової справи наявні розбіжності в періоді участі в роботах у зоні відчуження. Але, на своєму засіданні 16 березня 2021 року Комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України, прийняла рішення, яке було оформлене протоколом № 1, про те, що відсутні правові підстави для підтвердження статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, визначеного Сумської обласною державною адміністрацією ОСОБА_1 через те, що не підтверджено факт виконання робіт в зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів; а посвідчення підлягає вилученню з повідомленням місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Згодом на засіданні 01 липня 2021 року Комісія Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи на виконання рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України від 16.03.2021 року (протокол № 1) прийняла рішення, яке відповідно до п. 8 Положення про комісію було оформлене протоколом № 5-3, визнати безпідставною видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1-ой категорії. Позивач не погоджується з вище зазначеними рішеннями відповідачів, вважає їх протиправними та такими, що прийняті без урахування всіх обставин, що мають значення для їх прийняття.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачам для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення.

На виконання вимог суду, представником Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації було надано суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в їх задоволенні, зокрема, зазначивши, що рішенням Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі-обласна Комісія), від 01.03.2019, протокол № 2-3, особова справа ОСОБА_1 направлялася на доопрацювання для долучення додаткових документів відповідно до пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. № 551. Після доопрацювння до особової справи були долучені документи, відповідно до яких встановлено розбіжності щодо кількості днів роботи позивача в зоні відчуження. У зв`язку з чим рішенням обласної Комісії від 24.12.2020, протокол № 8-3, особова справа ОСОБА_1 була направлена на розгляд Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Міністерства соціальної політики України (далі - ОСОБА_2 ). Спірною комісією від 16.03.2021 (протокол № 1) було прийнято рішення про відсутність правових підстав для підтвердження статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, визначеного Сумською обласною державною адміністрацією, ОСОБА_1 , оскільки не підтверджено факт виконання робіт у зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів. Отже посвідчення підлягає вилученню з повідомленням місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. На виконання рішення Спірної Комісії від 16.03.2021 (протокол № 1), обласна Комісія своїм рішенням від 01.07.2021 (протокол № 5-3), визнала безпідставною видачу посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи ОСОБА_1 посвідчення категорії 1 № 091069 від 20.11.1998 та вкладки до нього № НОМЕР_1 видані Сумською обласною державною адміністрацією (а.с. 44-45).

Представником Міністерства соціальної політики України також було надано суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в їх задоволенні, зокрема, зазначивши, що згідно наданих Управлінням поліції охорони в Київській області довідок ОСОБА_1 , виконував роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в м. Чорнобиль протягом 29 днів. У зв`язку з чим відповідно до протоколу № 1 від 16.03.2021 Комісією на підставі представлених документів вирішено: 1) відсутні правові підстави для підтвердження статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, визначеного Сумською обласною державною адміністрацією; 2) не підтверджено факт виконання робіт у зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів; 3) посвідчення підлягає вилученню з повідомленням місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Крім того у відзиві на позовну заяву представник Міністерства соціальної політики України просив залучити до участі у справі в якості співвідповідача Комісію з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Сумської обласної державної адміністрації та замінити первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, а саме - Комісію зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України на Комісію з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Сумської обласної державної адміністрації (а.с. 79-80).

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду було частково задоволено клопотання представника Міністерства соціальної політики України про залучення співвідповідача та заміну відповідача по справі № 480/6443/21 та залучено до участі у даній справі Комісію Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та Сумську обласну державну адміністрацію в якості співвідповідачів. Разом з тим, даною ухвалою встановлено Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та Сумській обласній державній адміністрації 5-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву (а.с. 85-86).

На виконання вимог суду представником Сумської обласної державної адміністрації надано суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації та просить відмовити в їх задоволенні (а.с. 99-104).

Комісією Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи вимоги суду виконано не було, відзиву на позовну заяву не надано.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи судом встановлено, що 31.01.1991 року позивачу було видано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1990році (а.с. 18).

20.07.1998 року Сумською обласною державною адміністрацією позивачу було видано посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (Категорія 1) (а.с. 19). В даному посвідченні зазначено, що воно безстрокове і діє на всій території України. Також до зазначеного посвідчення 20.11.1998 року Сумською обласною державною адміністрацією позивачу було видано вкладку № НОМЕР_2 учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 19).

В подальшому вище зазначене посвідчення було перереєстроване Сумською обласною державною адміністрацією та 24.10.2007 року видано нову вкладку № НОМЕР_3 учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 20).

При цьому відповідно до грошового атестату № 14 від 01.08.1989 року, ОСОБА_1 перебував у відрядженні та отримував грошове забезпечення, а саме: подвійний оклад та добові в період з 03 липня 1990 року по 01 серпня 1990 року (а.с. 21-22).

Також згідно довідки Спеціального батальону міліції по охороні 30-кілометрової зони Чорнобильської АЕС Управління позавідомчої охорони Управління внутрішніх справ Київського облісполкома від 28.07.1990 року, ОСОБА_1 , старший сержант міліції, з 03 липня 1990 року по 01.08.1990 року виконував службові обов`язки в спеціальному батальоні міліції Управління позавідомчої охорони Управління внутрішніх справ Київського облісполкома по охороні 30-кілометрової зони Чорнобильської АЕС та отримана ним доза радіоактивного опромінення становить 0,1023 Бер (а.с. 23).

В картці обліку доз радіактивного опромінення зазначено, що позивач у період з 03.07.1990 року по 01.08.1990 року отримав дозу опромінення 0,1023 БЕР (а.с. 24).

Окрім того, в свідоцтві про хворобу № 179 від 15.07.1998 року зазначено, що захворювання ОСОБА_1 пов`язане з виконанням службових обов`язків з ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС та захворювання отримане в період проходження служби в органах внутрішніх справ (а.с. 25-26).

Відповідно до експертного висновку № 12 Обласної експертної Ради по встановленню зв`язку травм, захворювання (з виконанням робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС), захворювання ОСОБА_1 пов`язане з виконанням службових обов`язків з ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС (а.с. 27).

В довідці Управління внутрішніх справ України в Сумській області від 16.03.2012 року № 2/4-Ц-69 також зазначено, що ОСОБА_1 дійсно в період проходження служби в органах внутрішніх справ з 03 липня 1990 року по 01 серпня 1990 року виконував службові обов`язки по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (ЗОК - 30 днів) (а.с. 28).

Разом з тим відповідно до посвідчення серії НОМЕР_4 позивач є особою з інвалідністю 2 групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни (а.с. 15).

Також відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 11.03.2020 року серії 12 ААБ № 381957, позивачу встановлено 2 групу інвалідності та захворювання пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 16).

Позивач звернувся до Недригайлівської районної державної адміністрації із заявою від 23.11.2018 щодо підготовки подання на заміну посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, у зв`язку із набуттям чинності постанови Кабінету Міністрів України № 551 від 11.07.2018 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» (а.с. 59).

Недригайлівською районною державною адміністрацією було направлено заяву позивача із відповідним поданням від 23.01.2019 року № 01-22/31 до Комісії з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Сумської обласної державної адміністрації для заміни посвідчення ОСОБА_1 (а.с. 61). До подання було додано особову справу ОСОБА_1 . В даному поданні було зазначено, що ОСОБА_1 приймав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській AЕC з 2 липня 1990 року по 1 серпня 1990 року, має посвідчення категорії 1, серії НОМЕР_5 видане Сумською обласною державною адміністрацією. Відповідно до довідки до акту огляду МСЕК від 02 10,2007 року № 035197 ОСОБА_3 встановлено безтерміново ІІІ групу інвалідності, пов`язану з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, тому він має право на видачу посвідчення нового зразка.

Рішенням Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яке оформлене протоколом від 01.03.2020 року №2-З, вирішено направити на доопрацювання особову справу ОСОБА_1 для долучення додаткових документів відповідно до пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р, № 551 (а.с. 61 (зворотній бік).

Після доопрацювання до особової справи позивача були долучені такі документи:

- копія довідки від 28.07.1990 управління позавідомчої охорони УВС Київського облвиконкому (посвідчена членом ліквідаційної комісії УМВС України в Сумській обл.) щодо виконання старшим сержантом міліції ОСОБА_1 службових обов`язків у спеціальному батальйоні міліції УВО при УВС Київського облвиконкому по охороні 30-кілометрової зони Чорнобильської АЕС з 03.07-01.08.1990 (30 днів) (а.с.63);

- лист Центрального архівного відділу Національної гвардії від 04.12.2019 № 579, відповідно до якого, оскільки в запиті не було вказано, в якій організації позивач брав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, пошук інформації про ОСОБА_1 , неможливий (а.с. 64 (зворотній бік);

- лист Головного управління МВС України в Київській області від 28.12.2019 № 26, відповідно до якого на обліку в Головному управлінні перебувають ті співробітники органів внутрішніх справ, які під час відрядження в зону відчуження виконували службові обов`язки та отримували підвищену заробітну плату безпосередньо у підрозділах УВС Київської області, тобто були зараховані до їхніх штатів. У наказах УВС Київського облвиконкому про виплату кратних окладів особовому складу, який брав участь у заходах із ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС у липні 1990 року, ОСОБА_1 , відсутній (а.с. 65 (зворотній бік);

- лист Департаменту з питань режиму та службової діяльності МВС України від 14.01.2020 № 1208/11-2020, відповідно до якого в ГДА МВС будь-яких відомостей про участь ОСОБА_1 в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС не виявлено (а.с. 66 (зворотній бік);

- копія розрахункового листа за 1990 рік, наданий Управлінням поліції охорони в Сумській області листом від 26.05.2020 № 1043/43/38/4/01-2020 (а.с. 69 (зворотній бік)-70);

- маршрутний лист та довідка про підвищену заробітну плату за роботу в зоні відчуження ОСОБА_1 з 03.07 по 31.07.1990 (29 днів) у м. Чорнобиль та нарахування заробітної плати в сумі 374,20 крб., надані Управлінням поліції охорони в Київській області листом від 12.11.2020 № Ц-195/43/30/3/-2020 (а.с. 74-75).

Рішенням Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яке оформлене протоколом від 24.12.2020 року №8-З, вирішено направити на розгляд Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Міністерства соціальної політики України, особову справу ОСОБА_1 , для підтвердження/скасування статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у зв`язку-з тим, що в документах особової справи наявні розбіжності в періоді участі в роботах у зоні відчуження (а.с. 35).

Рішенням Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, оформленим протоколом від 16.03.2021 № 1 вирішено, що відсутні правові підстави для підтвердження статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, визначеного Сумською обласною державною адміністрацією, ОСОБА_1 . Не підтверджено факт виконання робіт у зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів. Посвідчення підлягає вилученню з повідомленням місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування (а.с. 36).

Рішенням Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яке оформлене протоколом від 01.07.2021 року №5-З, вирішено на виконання рішенням Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Міністерства соціальної політики України, від 16.03,2021, протокол N 1, визнати безпідставною видачу ОСОБА_1 , посвідчення категорії НОМЕР_6 від 20.11.1998 та вкладки до нього № 612516 виданих Сумською обласною державною адміністрацією (а.с. 37).

Не погодившись з рішеннями Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України та Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Як встановлено судом, підставою винесення оскаржуваних рішень слугувало не підтвердження факту виконання позивачем робіт у зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, визначає Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Відповідно до ст.9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є:

1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;

2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт;

4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

Згідно ст. 10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців *, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 статті 15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.

Згідно зістаттею 65 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (у редакції, чинній на час видачі позивачу посвідчення особи, яка постраждала внаслідок чорнобильської катастрофи), учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено судом, позивачу 31.01.1991 року було видане посвідчення серії НОМЕР_7 учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1990році (а.с. 18).

20.07.1998 р. видане посвідчення категорії 1 серії НОМЕР_5 як особі, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (а.с. 19). До посвідчення видана вкладка від 20.11.1998 року № 191662. В подальшому 24.10.2007 року було видано іншу вкладку № 612516с, яка є безстроковою (а.с. 20).

Вказані посвідчення видані на підставі та за зразками, затвердженими чинними на той час постановами Кабінету Міністрів України "Про Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 25.08.1992 р. № 501, "Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 20.01.1997 р. № 51.

Згодом постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Порядок №551, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого затверджені нові зразки посвідчень, що видаються особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружині (чоловіку) померлого (померлої) громадянина (громадянки) з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, опікунам дітей (на час опікунства) померлого (померлої) громадянина (громадянки), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, згідно з додатками 1 - 14.

Пунктом 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 визначено провести до 1 січня 2022 р. заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1).

Згідно п. 2 Порядку №551, посвідчення є документом, що підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон), іншими актами законодавства.

В силу положень п. 3 Порядку №551 особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, віднесеним до категорії 1, видаються посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році" (категорія 1) серії А синього кольору.

Особам з інвалідністю видаються посвідчення категорії 1 із зазначенням групи інвалідності та строку, на який установлено інвалідність.

У разі установлення групи інвалідності довічно на правій внутрішній стороні посвідчення робиться запис "Безстроково".

Пунктом 11 Порядку №551 встановлено, що посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

При цьому п. 11 Порядку №551 також визначено, що посвідчення видаються особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.

Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.

За приписами п. 13 Порядку №551 спірні питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вирішуються комісією при Мінсоцполітики, до складу якої, крім його фахівців, входять представники МОЗ, ДАЗВ, МВС, Міноборони, Київської облдержадміністрації та громадських об`єднань, статутна діяльність яких пов`язана із соціальним захистом осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (за згодою), за поданням уповноважених органів.

Згідно п. 14 Порядку №551 рішення комісій, зазначених у пункті 13 цього Порядку, є підставою для видачі посвідчень відповідної категорії. У разі встановлення такими комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення таких комісій підлягає вилученню уповноваженими органами.

З аналізу зазначених норм законодавства, зокрема п. 3, 11 Порядку №551, суд вбачає, що особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, віднесеним до категорії 1, видаються посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році" (категорія 1) серії А синього кольору. При цьому дані посвідчення видаються на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.

Судом встановлено, що рішенням Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, оформленим протоколом від 16.03.2021 № 1 вирішено, що відсутні правові підстави для підтвердження статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, визначеного Сумською обласною державною адміністрацією, ОСОБА_1 , оскільки не підтверджено факт виконання робіт у зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів та посвідчення підлягає вилученню з повідомленням місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування (а.с. 36).

Рішенням Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яке оформлене протоколом від 01.07.2021 року №5-З, вирішено на виконання рішенням Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Міністерства соціальної політики України, від 16.03,2021, протокол N 1, визнати безпідставною видачу ОСОБА_1 , посвідчення категорії НОМЕР_6 від 20.11.1998 та вкладки до нього № НОМЕР_1 виданих Сумською обласною державною адміністрацією (а.с. 37).

Проте суд зазначає, що в матеріалах справи міститься довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією від 11.03.2020 року серії 12 ААБ № 381957, відповідно до якої позивачу встановлено 2 групу інвалідності та захворювання пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 16).

Крім того в матеріалах справи міститься довідка Спеціального батальону міліції по охороні 30-кілометрової зони Чорнобильської АЕС Управління позавідомчої охорони Управління внутрішніх справ Київського облісполкома від 28.07.1990 року, згідно якої ОСОБА_1 , старший сержант міліції, з 03 липня 1990 року по 01.08.1990 року виконував службові обов`язки в спеціальному батальоні міліції Управління позавідомчої охорони Управління внутрішніх справ Київського облісполкома по охороні 30-кілометрової зони Чорнобильської АЕС та отримана ним доза радіоактивного опромінення становить 0,1023 Бер (а.с. 23).

Також в картці обліку доз радіактивного опромінення зазначено, що позивач у період з 03.07.1990 року по 01.08.1990 року отримав дозу опромінення 0,1023 БЕР (а.с. 24).

При цьому відповідно до грошового атестату № 14 від 01.08.1989 року, ОСОБА_1 перебував у відрядженні та отримував грошове забезпечення, а саме: подвійний оклад та добові в період з 03 липня 1990 року по 01 серпня 1990 року (а.с. 21-22).

В довідці Управління внутрішніх справ України в Сумській області від 16.03.2012 року № 2/4-Ц-69 також зазначено, що ОСОБА_1 дійсно в період проходження служби в органах внутрішніх справ з 03 липня 1990 року по 01 серпня 1990 року виконував службові обов`язки по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (ЗОК - 30 днів) (а.с. 28).

Отже перелічені документи підтверджують факт виконання позивачем робіт у зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів.

Однак, як у спірних рішеннях, так і у відзивах на позовну заяву відповідачі не обґрунтували чому вище зазначені документи, з огляду на уже встановлений позивачу статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, не підтверджують факт роботи позивача в зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів. Також відповідачами не обгрунтовано, чому ними було враховані лише документи, надані після доопрацювання особової справи позивача.

Суд зазначає, що Велика Палата Верховного Суду в постанові від 19.02.2020 року у справі № 520/15025/16-а сформувала правовий висновок, згідно з яким у разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві, органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.

За наведених обставин суд вважає, що відповідачі при прийнятті оскаржуваних рішень повинні були застосувати найбільш сприятливий для позивача підхід, а саме, врахувати документи, які підтверджують факт роботи позивача в зоні відчуження у 1990 році впродовж 30 календарних днів, що є підставою для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Проте врахувавши документи, надані після доопрацювання особової справи позивача, відповідачі позбавили позивача уже встановленого статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, отже діяли всупереч вимог верховенства права.

За приписами ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Проте в порушення вимог ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України відповідачами не доведено правомірність прийнятими ними оскаржуваних рішень.

З урахуванням викладеного суд доходить висновку, що Комісією зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України та Комісією Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, не було надано належної оцінки обставинам справи, в тому числі документам, наявних в особовій справі позивача, у зв`язку із чим спірні рішення прийнято необґрунтовано та без урахування усіх обставин, що мали значення для їх прийняття.

Разом з тим суд зазначає, що 28.07.2021 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову „Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України № 793 (далі - Постанова № 793) відповідно до якої внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 „Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, зокрема абзаци другий і третій пункту 13 замінено абзацом такого змісту: "Особові справи громадян надсилаються на розгляд комісій, зазначених в абзаці першому цього пункту, за рішенням регіональних комісій".

Тобто п. 13 Порядку № 511 на даний час не містить положення щодо вирішення спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, комісією при Мінсоцполітики.

Водночас відповідно до пункту 11 Порядку № 511 посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

При цьому відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, провести до 1 січня 2022 р. заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень зобов`язано Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації.

Таким чином, на даний час у Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України не має повноважень приймати рішення щодо визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

А відтак, в даному випадку суд вважає за необхідне зобов`язати Комісію Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, повторно розглянути подання Роменської (Недригайлівської) районної державної адміністрації та додані до нього документи, щодо заміни ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, з урахуванням вимог Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11.07.2018, та підтвердити ОСОБА_1 статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи з видачею йому відповідного посвідчення учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 , є обгрунтованами та підлягають задоволенню.

Відповідно до норм Закону України "Про судовий збір" позивач звільнений від сплати судового збору, тому питання щодо відшкодування судових витрат у даній справі не вирішується.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації, Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Сумської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, оформлене протоколом №1 від 16.03.2021, про відсутність правових підстав для підтвердження статусу учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 .

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом № 5-3 від 01.07.2021, про визнання безпідставною видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи 1-ї категорії.

Зобов`язати Комісію Сумської обласної державної адміністрації з розгляду документів для видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (майдан Незалежності, 2, м. Суми, 40000 код ЄДРПОУ 14005581), повторно розглянути подання Роменської (Недригайлівської) районної державної адміністрації та додані до нього документи, щодо заміни ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_8 ) посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, з урахуванням вимог Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11.07.2018, та підтвердити ОСОБА_1 статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи з видачею йому відповідного посвідчення учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.О. Павлічек

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2021
Оприлюднено30.08.2022
Номер документу102158960
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —480/6443/21

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 08.08.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 21.12.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 23.07.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні