РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
13 грудня 2021 р. Справа № 120/9915/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Чернюк Алли Юріївни,
за участю:
секретаря судового засідання: Воронюк Віти Володимирівни,
представника позивача: Островерха Руслана Володимировича,
представника відповідача: Кукурузи Юрія Миколайовича,
представника третьої особи: Корнійчука Андрія Олександровича,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Вінницькій області до Козятинської міської ради , третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Відродження" Козятинської міської ради про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна боржника,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління ДПС у Вінницькій області до Козятинської міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Відродження" Козятинської міської ради про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна боржника.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник Головного управління ДПС у Вінницькій області зазначив, що за Комунальним підприємством "Відродження" Козятинської міської ради обліковується податковий борг у загальному розмірі 2437750,77 грн., який у добровільному порядку не сплачений. Враховуючи, що засновником КП "Відродження" являється відповідач, позивач просив надати дозвіл на погашення вказаного боргу за рахунок майна Козятинської міської ради.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 25.08.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
22.09.2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову, зазначивши, що КП "Відродження" є самостійним господарюючим суб`єктом, п.3.5 Статуту якого визначає, що відчуження засобів виробництва та нерухомого майна, які є комунальною власністю територіальної громади, міста, в особі Козятинської міської ради, за ініціативою та погодженням з органом, до сфери управління якого входить підприємство.
Ухвалою суду від 25.10.2021 року задоволено клопотання представника позивача та вирішено продовжити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
Протокольною ухвалою суду від 23.11.2021 року закрито підготовче судове засідання, оголошено перерву в судовому засіданні до 06.12.2021 року.
Розгляд справи, призначений на 06.12.2021 року, відкладено у зв`язку з надходженням відповідного клопотання від представника відповідача.
В судовому засіданні, призначеному на 13.12.2021 року, представник Головного управління ДПС у Вінницькій області підтримав позовні вимоги в повному обсязі, з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача та представник третьої особи заперечували проти задоволення позовної заяви, просили відмовити в задоволенні її вимог у повному обсязі.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, письмові докази та з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відзив відповідача, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Комунальне підприємство "Відродження", засновником якого являється Козятинська міська рада, перебуває на податковому обліку у Головному управління ДПС у Вінницькій області з 14.02.2008 року, про що у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців були внесені відомості за №11761020000000280.
За результатами здійснення фінансово-господарської діяльності у боржника КП "Відродження" станом на день звернення позивача до суду з даним позовом обліковується податковий борг на загальну суму 2437750,77 грн., що не заперечується відповідачем.
З матеріалів справи вбачається, що загальна сума даного боргу складеться із наступних податків:
- ПДВ - 2429251,85 грн., з яких 1769824,03 грн. - основний платіж, 433499,66 грн. - штрафна санкція, 225927,89 грн. - пеня (дата виникнення 30.08.2016 року);
- надходження від розміщення відходів - 8499,19 грн., з яких 478,21 грн. - основний платіж, 7757,55 грн - штрафна санкція, 263,43 грн. - пеня (дата виникнення 20.05.2019 року).
Враховуючи, що податковий борг в добровільному порядку не погашено, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Положеннями п. 95.1 ст. 95 ПК України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Абзацом 1 пункту 95.3. статті 95 ПК України встановлено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини. Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (п. 95.4 ст. 95 ПК України).
Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про те, що податковим законодавством встановлено особливий порядок погашення заборгованості платників податків (у тому числі комунальних підприємств) перед бюджетами та визначено перелік заходів, які повинен здійснити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу, а саме: звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного в податкову заставу.
Якщо усі перелічені заходи не мали результатом погашення податкового боргу комунального підприємства, то податковий орган вчиняє дії, передбачені статтею 96 ПК України, для залучення коштів (майна) органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке підприємство, для погашення податкового боргу останнього.
Як встановлено судом, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 03.12.2018 року по справі №0240/2798/18 задоволено позов ГУ ДПС у Вінницькій області про стягнення з рахунків у банках боргу КП "Відродження" у розмірі 863 тис. грн.
Разом з тим, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 29.11.2019 року по справі №120/3095/19-а задоволено позов ГУ ДПС у Вінницькій області про накладення арешту на кошти та інші цінності КП "Відродження", що знаходяться у банках, у зв`язку з відсутністю майна підприємства яке підлягало б реалізації.
Окрім того, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 25.08.2021 року по справі №120/5610/21-а задоволено позов ГУ ДПС у Вінницькій області про стягнення з рахунків у банках, що обслуговують Комунальне підприємство "Відродження" Козятинської міської ради кошти в рахунок погашення податкового боргу в сумі 2096574,72 грн.
Відповідно до п. 96.1 ст. 96 ПК України у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:
- виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;
- затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;
- ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;
- прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.
Погашення грошових зобов`язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством регламентовано ст.97 ПК України.
Згідно п.97.1 ст.97 ПК України під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи чи реєстрація у відповідному уповноваженому органі припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи (якщо така реєстрація була умовою ведення незалежної професійної діяльності), внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.
Відповідно до п.97.2 ст.97 ПК України у разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов`язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України.
Положеннями п.97.3 ст.97 ПК України передбачено, що у разі якщо внаслідок ліквідації платника податків частина його грошових зобов`язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв`язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов`язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності, а в разі ліквідації філії, відділення чи іншого відокремленого підрозділу юридичної особи - за рахунок юридичної особи незалежно від того, чи є вона платником податку, стосовно якого виникло грошове зобов`язання або виник податковий борг такої філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу.
Відповідно до п.1.1 розділу 1 статуту КП "Відродження", дане підприємство є комунальним унітарним підприємством, створеним відповідно до рішення 16 сесії міської ради 5 скликання від 18.01.2008 року №895-У на базі відокремленої частини комунальної власності територіальної громади міста Козятин.
Згідно п.1.2 розділу 1 Статуту власником Підприємства є територіальна громада міста Козятин, в особі Козятинської міської ради, код ЄДРПОУ 23063121.
У відповідності до п.1.5 розділу 1 Статуту КП "Відродження", його засновником являється Козятинська міська рада.
Відповідно до п. 10.1 розділу 10 Статуту Припинення Підприємства здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або шляхом ліквідації за рішенням Власника - Козятинської міської ради, суду та в інших випадках встановлених законодавством.
Рішенням Козятинської міської ради від 19.03.2019 року №1385-УІІ, яке прийнято на 33 (позачерговій) сесії 7 скликання, ухвалено здійснити ліквідацію КП "Відродження" (а.с.78).
Відповідно до частини 5 статті 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
10.05.2019 року ГУ ДПС у Вінницькій області на адресу ліквідаційної комісії КП "Відродження" направлено претензію із кредиторськими вимогами на загальну суму 1619 859,97 грн. (а.с. 11).
У зв`язку зі збільшенням суми боргу, 30.08.2019 року на адресу ліквідаційної комісії КП Відродження направлено уточнену претензію із кредиторськими вимогами на загальну суму 2 215 750,49грн. (а.с. 12).
Недостатність майна КП "Відродження" для погашення податкового боргу підтверджується наступними доказами:
- Листом Територіального сервісного центру МВС №0541 № 31/2-1350 від 17.06.2021 року, з якого вбачається, що транспортні засоби за КП "Відродження", код ЄДРПОУ 35526550, не зареєстровані (а.с. 83);
- Листом ГУ Держпродспоживслужби у Вінницькій області №10/5431-21 від 24.06.2021 року, з якого вбачається, що у реєстрі машин ГУ Держпродспоживслужби у Вінницькій області транспортні засоби КП "Відродження", код ЄДРПОУ 35526550, не зареєстровані (а.с. 82);
- Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 13.07.2021 року, з якої вбачається відсутність нерухомого майна КП "Відродження" (а.с. 84).
10.06.2021 року ГУ ДПС у Вінницькій області направлено на адресу Козятинської міської ради звернення з проханням повідомити стан реалізації рішення №1385-VII від 19.03.2019 року "Про ліквідацію комунального підприємства "Відродження" (а.с. 69).
Оскільки вжиті контролюючим органом заходи не призвели до погашення податкового боргу, доказів добровільної сплати заборгованості відповідачем суду не надано, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
При цьому, суд зазначає, що Комунальне підприємство "Відродження" відповідно до норм чинного законодавства України не звільнено від покладених на нього обов`язків щодо погашення податкового боргу у зв`язку із перебуванням останнього у стані припинення, з огляду на таке.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 13.12.2021, Комунальне підприємство "Відродження" з 21.03.2019 року перебуває в стані припинення.
Відповідно до частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
При цьому, частина 5 статті 104 Цивільного кодексу України визначає, що юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Таким чином, саме запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи, а не запис про перебування у стані припинення, підтверджує факт припинення юридичної особи.
На момент розгляду даної справи Комунальне підприємство "Відродження" перебуває у стані припинення, однак запису про припинення юридичної особи до реєстру не внесено, а тому дана юридична особа на даний час не припинена (не ліквідована).
За таких обставин суд дійшов висновку, що Козятинська міська рада, як засновник Комунального підприємства "Відродження" не звільнена від покладених на неї ПК України обов`язків щодо погашення податкового боргу.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини, враховуючи відсутність спору з приводу обставин виникнення та формування суми податкового боргу, суд констатує факт дотримання податковим органом алгоритму дій, визначеного податковим законодавством, що передує зверненню з подібним позовом до суду, у зв`язку з чим суд вважає за можливе задовольнити позов ГУ ДПС у Вінницькій області про надання дозволу на погашення вказаного боргу за рахунок майна Козятинської міської ради.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Надати Головному управлінню ДПС у Вінницькій області дозвіл на погашення податкового боргу Комунального підприємства "Відродження" Козятинської міської ради (код ЄДРПОУ: 35526550, адреса: вул. Незалежності, 31, м. Козятин, Вінницька область, 22100) у розмірі 2437750,77 грн. (Два мільйони чотириста тридцять сім тисяч сімсот п`ятдесят гривень сімдесят сім копійок) за рахунок майна Козятинської міської ради (код ЄДРПОУ: 23063121, адреса: вул. Героїв Майдану, 24, м. Козятин, Вінницька область, 22100).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ: ВП 44069150, адреса: вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, Вінницька область, 21028);
Відповідач: Козятинська міська рада (код ЄДРПОУ: 23063121, адреса: вул. Героїв Майдану, 24, м. Козятин, Вінницька область, 22100);
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Комунальне підприємство "Відродження" Козятинської міської ради (код ЄДРПОУ: 35526550, адреса: вул. Незалежності, 31, м. Козятин, Вінницька область, 22100).
Рішення у повному обсязі виготовлено: 23.12.2021 року
Суддя Чернюк Алла Юріївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2021 |
Оприлюднено | 28.12.2021 |
Номер документу | 102196166 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Чернюк Алла Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні