ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 грудня 2021 р. Справа № 440/5936/21 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Бегунца А.О.,
Суддів: Рєзнікової С.С. , Мельнікової Л.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021, головуючий суддя І інстанції: Г.В. Костенко, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 12.08.21 по справі № 440/5936/21
за позовом ОСОБА_1
до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 16.03.2021 "Про розгляд заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ";
- зобов`язати Чутівську селищну раду Чутівського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) в землі для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, із земельної ділянки площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, місце розташування на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (за межами населеного пункту с.Лозуватка Василівського старостинського округу), з подальшою передачею у власність;
- визнати протиправним та скасувати підпункт 2 пункту 1 рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", згідно якого визначено земельну ділянку комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме земельна ділянка площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, із земель запасу сільськогосподарського призначення, не наданих у власність чи користування (рілля), розташована за межами населеного пункту на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (колишньої Василівської сільської ради Чутівського району) Полтавської області.
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначив, що відповідачем відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з підстав, не передбачених статтею 118 Земельного кодексу України, а тому спірне рішення підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021 адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 16 березня 2021 року "Про розгляд заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ", в частині відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
Зобов`язано Чутівську селищну раду Чутівського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) в землі для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, із земельної ділянки площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, місце розташування на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (за межами населеного пункту с.Лозуватка Василівського старостинського округу), з урахуванням висновків суду.
Стягнуто на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судові витрати на сплату судового збору в сумі 908,00 грн. за рахунок асигнувань Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (вул. Набережна, 9, с. Чутове, Чутівський район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 21047282) .
У задоволенні решти вимог позову відмовлено.
Позивач, не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.21 в частині відмови у задоволенні адміністративного позову та прийняти в цій частині нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає, що рішення в цій частині є необгрунтованим, так як суд першої інстанції не вірно встановив обставини справи не застосував норми матерального права, які підлягали застосуванню до правовідносин, які викладені в позові.
Відповідач надав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому вказав, що 16 березня 2021 року рішенням 8 сесії Чутівської селищної ради 8 скликання Чутівської селищної ради розглянуто заяву ОСОБА_1 про надання їй дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 5325480300:00:004:0163, що розташована на території Чутівської селищної ради (Василівський старостинський округ). За результатами розгляду заяви позивачу відмовлено у наданні вказаного дозволу в зв`язку із тим, що цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тому дана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок, права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні). ОСОБА_1 вказане рішення оскаржено до суду. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2021 року у даній справі позов задоволено частково. На виконання вказаного рішення 15 вересня 2021 року 16 сесією Чутівської селищної ради VIII скликання прийнято рішення "Про повторний розгляд заяв громадян ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 по Василівському старостинському округу" та відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) в землі для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га кожному, із земельної ділянки площею 11,8213 га кадастровий номер 5325480300:00:004:0163 на території Чутівської селищної ради (за межами с. Лозуватка Василівського старостинського округу) так, як дана земельна ділянка, згідно результатів земельних торгів (аукціону) від 22.07.2021, перебуває в оренді. А тому просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021 по справі №440/5936/21.
У відповідності до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що 18 лютого 2021 року позивач звернувся до Чутівської селищної ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами на території Чутівської селищної ради (с. Лозуватка, Василівського старостинський округ) Полтавської області.
За результатами розгляду вищевказаної заяви 16 березня 2021 року на 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради прийнято рішення про відмову в наданні позивачу дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5325480300:00:004:0163 на території Чутівської селищної ради (Василівського старостинський округ), в зв`язку з тим, що цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тому дана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні).
Позивач, не погоджуючись з правомірністю рішення, звернувся до суду.
Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні або права на які виставляються для такого продажу, саме по собі не є підставою для обмеження права позивача на отримання відповідного дозволу, оскільки не свідчить про те, що конкретно визначена земельна ділянка дійсно виставлена на земельні торги. Суд не заперечує право селищної ради вирішувати питання, пов`язані з виведенням певних земель з-під процедури, передбаченої ст. 118 ЗК України, для їх подальшої передачі в оренду шляхом аукціону або земельних торгів. Разом з тим, зі змісту ч. 5 ст. 136 ЗК України у її системному зв`язку з іншими нормами, про які суд зазначає вище, дозволяє вважати передчасним висновок відповідача про необґрунтованість вимог позивача. Оскільки відповідач не надав належних доказів того, що земельна ділянка на час розгляду заяви позивача фактично виставлена на земельні торги/аукціон, спірне рішення не можна вважати обґрунтованим. Зважаючи на це, належним способом захисту порушеного права суд вважає скасування спірного рішення, зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача з урахуванням стадії конкурентної процедури, на якій вона на даний час перебуває (в частині, яка стосується спірної земельної ділянки) та вирішити її з урахуванням вимог ст. 118, 136, 137 Земельного кодексу України та висновків суду.
Колегія суддів, погоджується із висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій".
Статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, у тому числі, віднесено повноваження щодо: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; та інші.
Відповідно до ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 25.10.2001 №2768-III сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною 1 ст. 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Так, позивач, обґрунтовуючи протиправність рішення Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", зазначає, що на момент прийняття відповідачем рішення від 16.03.2021, яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, спірна земельна ділянка не включена до переліку земельних ділянок, права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні).
Тобто, на момент прийняття спірного рішення від 18.03.2021, що оскаржується, вона вже звернулась до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області із заявою про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою на частину земельної ділянки з кадастровим номером 5325480300:00:004:0163.
З приводу вказаного твердження колегія суддів зазначає наступне.
Положеннями ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Приписами ч.ч. 1-3 ст. 136 Земельного кодексу України передбачено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 23 січня 2020 року у справі № 620/1058/19, від 28 жовтня 2020 року у справі №819/1976/17, від 22 жовтня 2020 року у справі №815/7279/16, від 13 квітня 2021 року у справі №818/1470/18, від 15 вересня 2020 року по справі №815/3055/17.
Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Підстави для відступу від правової позиції Верховного Суду у суду апеляційної інстанції відсутні.
Частиною 3 ст. 135 Земельного кодексу України встановлено, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
У даному випадку організатором земельних торгів є орган місцевого самоврядування - Чутівська селищна рада Чутівського району Полтавської області, як розпорядник земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, є організатором земельних торгів та відповідно до вимог чинного законодавства наділена повноваженнями визначати перелік земельних ділянок комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
Крім того слід враховувати, що відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною 2 ст. 136 Земельного кодексу України встановлено, що у переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, окремими лотами зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
До вказаного Переліку може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру, тобто сформовану земельну ділянку, оскільки об`єктом продажу на аукціоні може бути земельна ділянка, яка є об`єктом цивільних прав.
Отже, перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та прав на них, які виставляються на земельні торги, визначається організатором земельних торгів і заборона щодо відчуження встановлена саме на ті земельні ділянки, які включені до переліку.
Відповідно оскаржуваним рішенням відповідача від 18.03.2021 до переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, включено земельну ділянку площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163 із земель запасу сільськогосподарського призначення, не наданих у власність чи користування (рілля), розташовану за межами населеного пункту на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (колишньої Василівської сільської ради Чутівського району) Полтавської області, тобто земельну ділянку, яка є сформованою.
При цьому, на час прийняття Чутівською селищною радою Чутівського району Полтавської області оскаржуваного рішення зазначена спірна земельна ділянка була вільною, не передана у власність чи користування позивачу чи іншим особам, з огляду на що слід зазначити про відсутність у відповідача перешкод для організації земельних торгів для продажу прав на зазначену земельну ділянку комунальної власності на конкурентних засадах.
Таким чином, колегія суддів доходить висновку, що на момент визначення переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав на них на земельних торгах та прийняття рішення Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" спірна земельна ділянка обліковувалась як вільна, заборон на включення її до переліку земельних ділянок комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не виявлено.
Положеннями Земельного кодексу України врегульовано, що селищна рада наділена повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками при включенні спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні).
Таким чином, колегія суддів зазначає про правомірність включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставлені на земельні торги.
Крім того, у апеляційній скарзі позивачем не наведено будь-якого правового обґрунтування протиправності оскаржуваного рішення.
На підставі викладеного, колегія суддів доходить висновку щодо відсутності підстав вважати оскаржуване рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", зокрема в частині підпункту 2 пункту 1 рішення, протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
З огляду на вказане, колегія суддів зазначає, що позовні вимоги у наведеній частині не підлягають задоволенню.
Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні зазначених позовних вимог, проте, оскільки судом першої інстанції не викладено підстав та мотивів, із яких виходив суд, приймаючи дане рішення у наведеній частині, колегія суддів вважає за необхідне змінити рішення суду першої інстанції, доповнивши його мотивувальну частину.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Згідно з ч. 4 ст. 317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 317, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Змінити рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021 по справі № 440/5936/21, доповнивши його мотивувальну частину.
В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021 по справі №440/5936/21 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя А.О. Бегунц Судді С.С. Рєзнікова Л.В. Мельнікова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2021 |
Оприлюднено | 30.12.2021 |
Номер документу | 102312847 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні