ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/5936/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Костенко Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
07 червня 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області про
- визнання протиправним та скасування рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 16.03.2021 "Про розгляд заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ";
- зобов`язання Чутівську селищну раду Чутівського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) в землі для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, із земельної ділянки площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, місце розташування на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (за межами населеного пункту с.Лозуватка Василівського старостинського округу), з подальшою передачею у власність;
- визнання протиправним та скасування підпункт 2 пункту 1 рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", згідно якого визначено земельну ділянку комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме земельна ділянка площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, із земель запасу сільськогосподарського призначення, не наданих у власність чи користування (рілля), розташована за межами населеного пункту на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (колишньої Василівської сільської ради Чутівського району) Полтавської області.
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначив, що відповідачем відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з підстав, не передбачених статтею 118 Земельного кодексу України, а тому спірне рішення підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 червня 2021 року позовну заяву прийнято до провадження, відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
29 червня 2021 року Полтавським окружним адміністративним судом отримано відзив на позов, в якому відповідач проти позову заперечував, наполягаючи на правомірності та обґрунтованості відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність з мотивів віднесення обраної позивачем земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав на них на земельних торгах.
Позивач правом на подання відповіді на відзив не скористався.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
18 лютого 2021 року позивач звернувся до Чутівської селищної ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами на території Чутівської селищної ради (с. Лозуватка, Василівського старостинський округ) Полтавської області.
За результатами розгляду вищевказаної заяви 16 березня 2021 року на восьмій сесії восьмого скликання Чутівської селищної ради прийнято рішення про відмову в наданні позивачу дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5325480300:00:004:0163 на території Чутівської селищної ради (Василівського старостинський округ), в зв`язку з тим, що цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тому дана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні).
Позивач, не погоджуючись з правомірністю відмови, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України.
Так, згідно з частиною першою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Пунктом "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,00 гектара.
Згідно з частиною першою статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відтак, у силу статті 122 Земельного кодексу України відповідача наділено повноваженнями передавати у власність або у користування для всіх потреб земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності відповідної територіальної громади.
За приписами частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Крім того, вказаною нормою наведено альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а) надати дозвіл; б) надати мотивовану відмову у наданні дозволу.
Судом встановлено, що рішенням восьмої сесії восьмого скликання Чутівської селищної ради від 18 березня 2021 року визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення право оренди на які підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) аукціоні. До вищевказаного переліку включено і земельну ділянку з кадастровим номером 5325480300:00:004:0163 на території Чутівської селищної ради (Василівського старостинський округ).
Відповідно до ч. 5 ст. 136 Земельного кодексу земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів.
Стаття 136 ЗК України визначає дві послідовні стадії процедури земельних торгів:
1) підготовка лотів до проведення земельних торгів,
2) проведення земельних торгів.
Як вбачається зі змісту ч. 1 цієї статті підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:
а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру);
б) державну реєстрацію земельної ділянки;
в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;
г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;
ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки;
д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;
е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки;
є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;
ж) визначення дати проведення земельних торгів.
В свою чергу, проведення земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них регулюється ч. 4 статті 136 та ст. 137 ЗК України та здійснюється за рішенням організатора земельних торгів. Відповідно до ч. 1 ст. 137 ЗК України організатор земельних торгів через особистий кабінет публікує в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, до якого додаються документи та матеріали на лот (документація), що підтверджують виконання вимог, визначених частиною третьою статті 135 і частиною першою статті 136 цього Кодексу.
Логічне тлумачення вищезазначених норм дозволяє прийти до висновку про те, що ч. 5 ст. 136 ЗК України може бути застосована як самостійна підстава для відмови у наданні особі дозволу на розробку проекту землеустрою лише у тому разі, якщо земельні ділянки/права на них включені до переліку земельних ділянок, які фактично вже виставлені на земельні торги, тобто знаходяться в активній стадії процедури земельних торгів/аукціону.
Суд звертає увагу на відмінність понять "земельні ділянки/права на них, які виставлені на земельні торги" та "земельні ділянки/права на них, які виставляються на земельні торги". У першому випадку йдеться про доконаний факт, який свідчить про прийняте організатором торгів рішення запропонувати конкретну земельну ділянку, яка має індивідуальний кадастровий номер, місце розташування, площу, цільове призначення та інші суттєві характеристики для продажу/оренди. Натомість, у другому випадку йдеться про намір (декларацію) виставити певну земельну ділянку для продажу/оренди у майбутньому у разі оголошення відповідної конкурентної процедури.
З наданих відповідачем документів вбачається те, що Чутівська селищна рада лише розпочала підготовку відповідних земельних ділянок як окремих лотів, що включатиме, у тому числі, земельну ділянку 5325480300:00:004:0163 на території Чутівської селищної ради (Василівського старостинський округ). У той же час, суду не надані докази, які свідчать про замовлення або наявність готових проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, будь-які договори або документи, які свідчать про вчинені відповідачем конкретні правочини в межах процедури підготовки лотів до торгів.
Також, рішенням від 16 березня 2021 року позивачу відмовлено у позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 5325480300:00:004:0163 на території Чутівської селищної ради (Василівського старостинський округ) в зв`язку з тим, що цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тому дана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні).
А саме рішення щодо переліку земельних ділянок та щодо організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону) прийнято відповідачем лише 18 березня 2021 року.
Тобто на момент винесення відмови у відповідача були відсутні підстави для відмови позивачу.
Зважаючи на це, включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які виставляються для продажу на аукціоні або права на які виставляються для такого продажу, саме по собі не є підставою для обмеження права позивача на отримання відповідного дозволу, оскільки не свідчить про те, що конкретно визначена земельна ділянка дійсно виставлена на земельні торги.
До того ж, як вбачається з загальновідомої позиції Верховного Суду, надання особі відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою ще не означає того, що у подальшому земельна ділянка буде обов`язково надана, позаяк процедура надання земель є складною та поетапною.
Суд не заперечує право селищної ради вирішувати питання, пов`язані з виведенням певних земель з-під процедури, передбаченої ст. 118 ЗК України, для їх подальшої передачі в оренду шляхом аукціону або земельних торгів. Разом з тим, буквальне та логічне тлумачення змісту ч. 5 ст. 136 ЗК України у її системному зв`язку з іншими нормами, про які суд зазначає вище, дозволяє вважати передчасним висновок відповідача про необґрунтованість вимог позивача.
Оскільки відповідач не надав належних доказів того, що земельна ділянка на час розгляду заяви позивача була фактично виставлена на земельні торги/аукціон, спірне рішення не можна вважати обґрунтованим.
Зважаючи на це, належним способом захисту порушеного права суд вважає скасування спірного рішення, зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача з урахуванням стадії конкурентної процедури, на якій вона на даний час перебуває ( в частині, яка стосується спірної земельної ділянки) та вирішити її з урахуванням вимог ст. 118, 136,137 Земельного кодексу України та висновків суду. Зважаючи на це, позов підлягає частковому задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 1816,00 грн згідно квитанції 03.06.2021 року (а.с. 11).
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
З огляду на ухвалення судом у цій справі рішення про часткове задоволення позовних вимог фізичної особи, понесені позивачем судові витрати сплаченого судового збору у розмірі 908,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 205, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (вул. Набережна, 9, с. Чутове, Чутівський район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 21047282) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 16 березня 2021 року "Про розгляд заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ", в частині відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
Зобов`язати Чутівську селищну раду Чутівського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) в землі для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, із земельної ділянки площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, місце розташування на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (за межами населеного пункту с.Лозуватка Василівського старостинського округу), з урахуванням висновків суду.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судові витрати на сплату судового збору в сумі 908,00 грн. за рахунок асигнувань Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (вул. Набережна, 9, с. Чутове, Чутівський район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 21047282) .
У задоволенні решти вимог позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подається учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Суддя Г.В. Костенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2021 |
Оприлюднено | 13.08.2021 |
Номер документу | 98940445 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні