ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" грудня 2021 р. м. Житомир Справа № 906/1150/21
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Лозинської І.В.,
секретаря судового засідання Стретович Н.К.
за участю представників сторін:
- від позивача: Комісарова А.В., дов. від 06.05.2021 (в режимі відеоконференції)
- від відповідача: не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ) в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (Донецька область, м. Лиман)
до Дочірнього підприємства "Олевський лісгосп АПК" "Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради (Житомирська область, м. Олевськ)
про стягнення 72955 грн
В засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення господарського суду та повідомлено дату складення повного рішення відповідно до ст. 238 ГПК України.
АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" АТ "Українська залізниця" звернулось з позовною заявою до Господарського суду Житомирської області про стягнення з ДП "Олевський лісгосп АПК "Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" 72955,00 грн штрафу за невірно зазначену в накладній масу вантажу.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідач невірно вказав у накладній масу вантажу, тому на підставі ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України нараховано штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати на всю відстань перевезення.
Ухвалою від 02.11.2021 господарський суд відкрив провадження у справі, постановив справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, призначив розгляд справи на 24.11.2021 о 10:30 (а.с.35).
Ухвалою від 24.11.2021 господарський суд відклав розгляд справи по суті, призначив наступне засідання суду на 16.12.2021 о 15:00 год. (а.с.53).
13.12.2021 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив від 06.12.2021, вих. № 2022/2445, якою викладено заперечення на відзив на позовну заяву та підтримано позов в повному обсязі (а. с. 57 - 61).
Ухвалою від 16.12.2021 господарський суд відклав розгляд справи по суті, призначив наступне засідання суду на 28.12.2021 о 10:00 (а. с. 67).
23.12.2021 до суду від позивача надійшли письмові пояснення від 23.12.2021, вих. № 2022/2614 (а. с. 71), якими підтримано позов.
Представник позивача в засіданні суду позовні вимоги підтримав повністю.
Представник відповідача в проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві б/н, б/д (а. с. 46 - 49).
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши повноважного представника позивача в режимі відеоконференції, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
1. Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
28.04.2021 зістанції Олевськ регіональної філії "Південно-Західна залізниця" на станцію Маріуполь-Порт регіональної філії "Донецька залізниця" відправлено вагон №60251931 з вантажем "Долготьє Рудничне"; одержувачем вантажу вказано в/ч НОМЕР_1 , про що свідчить накладна № 33186826 від 28.04.2021 (а.с.10).
На підставі актів загальної форми № 33134 та № 60037 від 06.05.2021 (а. с. 11,12), на станції Волноваха регіональної філії "Донецька залізниця" здійснено комісійне переважування вагона №60251931. Обставинами, які викликали складання актів вказано: комерційна несправність; підозра перевантаження вантажу понад масу, вказану у документах - невідповідність маси вантажу, вказаної в перевізних документах, показанням ТДВВ; інші несправності, пов`язані з умовами перевезення.
За результатами вказаного переважування складено комерційні акти №486202/296 від 06.05.2021 (а. с. 8, 9), відповідно до яких, зокрема, вказано, що під час комісійного зважування на тензометричних вагах станції Волноваха Донецької залізниці регіональної філії "Донецька залізниця" (повірка 15.03.2021); фактично при зважуванні вагону №60251931 виявилося: брутто - 91050 кг, тара - 24000 кг (згідно з документом), нетто - 59700 кг, що більше документа на 7350 кг; при огляді виявлено: навантаження вище рівня бортів на 120-150 см, три штабелі бокових стійок по три ув`язки на кожному штабелі, не порушені; вагон бездвірний, розвантажувальні люки зачинені люка зачинені на запірній пристрій; вагон технічно справний.
Обґрунтовуючи позов, позивач зазначає, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності відомостей, зазначених ними у накладних, відтак, позивач просить суд стягнути з відповідача як вантажовідправника штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати у сумі 72955,00 грн.
Відповідач проти позову заперечив, посилаючись, серед іншого, на таке:
- за змістом положень ст. 6, 118, 122, 129 Статуту залізниць України допустимими доказами неправильного зазначення у накладній маси вантажу, відправленого вантажовідправником залізницею до станції призначення для отримання вантажоодержувачем, є належно складені працівниками залізниці комерційні акти за наслідком контрольного зважування вантажу, який було здано до перевезення залізницею; на станції Волноваха Регіональної філії "Донецька залізниця" складено комерційний акт №486206/296 від 06.05.2021, в якому зазначено, що на підставі актів загальної форми ГУ-22 №33134 від 06.05.2021 та №60037 від 06.05.2021 на станції Волноваха було проведено комісійне зважування вагону (№ не зазначено), який прибув по відправці, зазначеній на лицьовій стороні цього акту; зважування проводилося на справних тензометричних вагах станції Волноваха комерційним агентом Годлевською А.М. в присутності ДСЗ Довгопольської В.Г.;
- допустимими доказами неправильного зазначення у накладній маси вантажу, відправленого вантажовідправником залізницею до станції призначення для отримання вантажоодержувачем, є належно складені працівниками залізниці комерційні акти за наслідком контрольного зважування вантажу, який було здано до перевезення залізницею; при візуальному обстеженні комерційного акту №486202/296 від 06.05.2021 видно, що на зворотній стороні, в розділі "Д", він підписаний ДСЗ Довгопольською Г.В., інженером р/в Годлевською О.О. та комерційним агентом Годлевською А.М., хоча фактично відповідно до опису (розділ "Д" зворотної сторони акту) вказано, що контрольне зважування проводилося комерційним агентом Годлевською А.М. в присутності ДСЗ Довгопольської Г.В., тобто інженер р/в Годлевська О.О. при контрольному зважуванні вагону присутня не була, тільки поставила свій підпис на акті;
- в позовній заяві та доданих матеріалах відсутні будь-які докази того, що ДСЗ Довгопольска Г.В., інженер р/в Годлевська О.О., комерційний агент ОСОБА_1 відповідно до своїх посадових та функціональних обов`язків уповноважені складати комерційний акт та ставити свої підписи в розділі "Д" вказаного акту, а також те, що на них покладено обов`язки щодо приймання участі для засвідчення обставин, що можуть бути підставою для складання від імені залізниці комерційних актів, як осіб, підпис яких є обов`язковим для дійсності таких актів в силу п. 10 Правил складання актів;
- з огляду на викладене, відповідач зазначив, що комерційний акт №486202/296 від 06.05.2021 є неналежним доказом у справі, тому позов задоволенню не підлягає (а. с. 46 - 49).
2. Норми права (нормативно - правові акти), які застосував господарський суд.
Перевезення вантажу згідно з ст. 908 ЦК України здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, які видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (ч. 3 ст. 909 ЦК України).
У разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони на підставі ст. 920 ЦК України несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
За змістом ч. 1, 5 ст. 307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, а також додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Відповідно до абз. 2 ст. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
За приписами ст. 3 Статуту залізниць України його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (далі - залізничні під`їзні колії).
На підставі цього Статуту Мінтранс затверджує: а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила); б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів); г) інші нормативні документи (ст. 5 Статуту залізниць України).
Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Відповідно до ст. 23 Статуту залізниць України та п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 (з відповідними змінами й доповненнями), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України №542 від 20.08.2001, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.09.2001 за №798/5989).
В силу ст. 37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Перелік вантажів, що можуть перевозитися насипом і наливом, установлюється Правилами. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса окремих вантажів може визначатися розрахунковим методом, за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини, лісоматеріали тощо). Маса вантажів визначається відправником.
Оформлення накладної має здійснюватися за Правилами оформлення перевізних документів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила №644).
Згідно з п. 2.1 Правил №644 відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил. В додатку 3 до Правил №644 викладено пояснення щодо заповнення накладної.
Так, у графі 24 "Маса вантажу, визначена відправником", вказуються відомості про масу у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом).
У графі 26 зазначається спосіб визначення маси вантажу (на вагах, за стандартом, за трафаретом, за обміром, за розрахунками, умовно), тип ваг (товарні, вагонні, елеваторні тощо), їх вантажопідйомність та ким було визначено масу вантажу (залізницею/ відправником).
Згідно з п. 2.3 Правил №644, у графі 55 "Правильність внесених відомостей підтверджую" представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документів.
Як зазначено в п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 (із змінами та доповненнями), загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній.
Згідно з п. 7 Правил приймання вантажів до перевезення, маса вантажів, які перевозяться навалом насипом, наливом, визначається зважуванням на вагонних вагах. Допускається використання інших типів ваг, крім вагонних, за умови їх відповідності вимогам законодавства про метрологію.
Даний пункт кореспондується із Правилами перевезення вантажів навалом і насипом, п. 1.1 яких визначено, що вантажі, які не потребують упакування, в залежності від фракційного складу перевозяться навалом або насипом. У перевізних документах на ці вантажі у графі "найменування вантажу" проставляється "Навалом" чи "Насипом".
Відповідно до п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, на піввагони, тощо) приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагону, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
За змістом ст. 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Згідно з ст. 105 Статуту залізниці вантажовідправники, вантажоодержувачі, пасажири, транспортні, експедиторські і посередницькі організації та особи, які виступають від імені вантажовідправника і вантажоодержувача, несуть матеріальну відповідальність за перевезення у межах і розмірах, передбачених цим Статутом та окремими договорами.
За змістом ст. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин:
а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах;
б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу;
в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу;
г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.
Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б одної з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.
В усіх інших випадках обставини, які виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.
За п. 2 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 комерційні акти складаються для засвідчення, зокрема, невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах. Дані в комерційному акті зазначаються на підставі перевізних документів та виявлених обставин.
Згідно з п. 4 Правил складання актів комерційні акти складаються: на місцях загального користування - у день вивантаження або в день видачі вантажу одержувачу; при вивантаженні на місцях не загального користування - у день здачі вантажу одержувачу, у цьому разі перевірка повинна здійснюватись до вивантаження або в процесі вивантаження чи зразу ж після нього.
У разі перевірки маси вантажу зважуванням на вагонних вагах, якщо маса тари приймається за трафаретом на вагоні, комерційний акт складається в день зважування вагона з вантажем; якщо маса тари вагона визначається зважуванням його після вивантаження, комерційний акт складається в день зважування порожнього вагона; на вантаж, що перебуває у дорозі - у день виявлення обставин, що підлягають оформленню комерційним актом.
У разі неможливості скласти комерційні акти в указані терміни вони складаються у всіх випадках не пізніше наступної доби.
Відповідно до ст.920 ЦК України у разі порушення зобов`язань, що виникають з договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Згідно зі ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
Статтею 118 Статуту залізниць України штраф встановлено у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
3. Щодо обгрунтованості позовних вимог про стягнення 72955,00 грн. штрафу.
Судом встановлено, що АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії надано послуги з перевезення вантажу.
Згідно з накладною №33186826 від 28.04.2021 (а.с. 10), відправником вантажу вказано ДП "Олевський лісгосп" АПК "Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради; одержувачем - військова частина НОМЕР_1 . У цій накладній вантажовідправником зазначено, що у вагоні №60251931 маса вантажу - 59700, спосіб визначення маси - на кранових вагах, заводський номер № 10ВК-РК №641.
Тобто завантаження вагону №60251931 і визначення маси вантажу за вказаною накладною здійснив вантажовідправник; правильність відомостей про навантаження вагону підтверджено підписом представника відправника Дорош Мариною Іванівною у розділі 55 накладної шляхом накладення електронного цифрового підпису; маса вантажу визначена вантажовідправником без участі представників залізниці, завантаження проводилося силами та засобами вантажовідправника, що підтверджується відповідними відмітками у графах 24, 26, 28 перевізного документу.
З абз. 4 п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих Міністерством юстиції України за №861/5082 від 24.11.2000 вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником до відповідних граф; виправлення не допускаються; у разі зміни відомостей, внесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ (п.1.3 Правил оформлення перевізних документів).
Маса вантажу за ст. 37 Статуту залізниць України визначається відправником.
Під час комісійного зважування вагону №60251931 на тензометричних вагах станції Волноваха регіональної філії "Донецька залізниця" фактично виявилося: брутто - 91050 кг, тара - 24000 кг (згідно з документом), нетто - 59700 кг, що більше на 7350 кг, ніж зазначено відправником у накладній №33186826 від 28.04.2021, про що складено комерційні акти №486202/296 від 06.05.2021 (а.с.8,9).
Суд вважає комерційний акт № 486202/296 від 06.05.2021 таким, що складений у відповідності з п. 10 Правил складання актів, затверджених наказом Мінтрансу України від 28.05.2002 № 334 та є належним та допустимим доказом з огляду на таке.
Відповідно до п. 10 Правил складання актів, затверджених наказом Мінтрансу України від 28.05.2002 № 334 комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
Таким чином, у наведеному пункті імперативно визначено суб`єктний склад працівників залізниці, які є уповноваженими особами на підписання комерційних актів, однак зазначена норма не виключає можливості залучення до складання комерційного акту й інших працівників залізниці поряд з особами, підписи яких є обов`язковим реквізитами комерційного акту. При цьому, за змістом наведеної норми, одержувач підписує комерційний акт у разі прийняття участі у перевірці.
За змістом ч.ч. 1,3 ст. 64, ч.3 ст. 65 ГК України підприємство як організаційна форма господарювання, може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо) та самостійно визначає свою організаційну структуру, чисельність працівників та штатний розпис. Керівництво підприємством здійснюється його керівником, який призначається (обирається) власником (власниками) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядову раду такого підприємства (у разі її утворення) та відповідно до статуту є посадовою особою цього підприємства.
Комерційний акт № 486202/296 від 06.05.2021 підписані трьома працівниками станції Волноваха ДСЗ Довгопольською Г.В., інженером р/в Годлевською О.О. та агентом ком. Годлевською А.М.
Як пояснено позивачем, у відповіді на відзив на позов (а. с. 57-61), оскільки на станції Волноваха по штату відсутня посада завідуючого вантажним двором, про що зазначено в розділі Д комерційного акту №486202/296 від 06.05.2021 та п. 2.2 наказу №200 від 21.02.2020, п. 2 наказу №925 від 30.12.2020 для контролю за правильністю складання комерційних актів начальником структурного підрозділу Станція Волноваха видано наказ №925 від 30.12.2020, яким визначені працівники цієї станції, уповноважені на підписання комерційних актів, складених на ст. Волноваха, і працівники ознайомлені з наказом на його зворотній стороні (а.с. 62 та 62 на звороті).
Оскільки по штатному розпису станції Волноваха штатна одиниця зав. вантажного двору не значиться, то комерційний акт був підписаний заступником начальника станції Довгопольська Г.В., замість начальника району (вантажного) - агентом комерційним Богатирьова В.В. та агентом комерційним Годлевська А.М., яка проводила зважування вагону та згідно з наказом, що доводить факт підписання комерційних актів правомочними особами залізниці.
Агент комерційний Годлевська А.М., підписала комерційний акт № 486202/296 як особа, яка проводила зважування вагону.
Таким чином, інженер станції Волноваха Годлевська О.О. уповноважена на підписання від імені залізниці комерційних актів, і підписала комерційний акт замість зав. вантажного двору, посада якого по штату відсутня.
Суд вважає, що у разі якщо в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), то на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено пунктом 10 Правил складання актів, і такими доказами можуть підтверджуватися повноваження осіб на підписання комерційного акту.
Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною Верховним Судом у складі колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 23.11.2018 у справі №916/2450/17, а також в постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 21.08.2019 у справі №905/2360/18, від 23.06.2018 у справі №916/1993/17.
Враховуючи викладене, комерційний акт відповідає положенням п. 129 Статуту залізниць України та п. 2,9,10 Правил складання актів, містить підписи всіх уповноважених осіб, які його склали.
Отже підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті.
За п. 6 Правил складання актів, в акті зазначаються: номери відправки, вагона, рід вагона, кількість пломб (ЗПП) і відбитки на них, кількість місць і маса вантажу за документами та виявлені перевіркою. У разі визначення маси на вагонних вагах зазначаються маса брутто, тари (з бруса або перевірена) вагона та нетто вантажу.
Пунктом 8 Правил складання актів визначено, що комерційні акти складаються у трьох примірниках на бланках установленої форми і заповнюються на друкарській машинці або чорнилами чітко, без будь-яких виправлень. На кожному акті проставляється штемпель станції. Другий примірник акта видається одержувачу на його вимогу. Якщо комерційний акт складається на станції відправлення або на попутній станції, то другий примірник акта додається до перевізних документів. Про складений комерційний акт проставляється відмітка у перевізних документах у порядку, визначеному правилами оформлення перевізних документів.
Судом встановлено, що на станції Волноваха регіональної філії "Донецька залізниця" правомірно складено комерційний акт, оскільки виявлено факт невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у накладній.
Згідно з накладною №33186826, провізна плата вантажу вагону №60251931 становить 14591,00 грн. З її розміру позивачем визначено розмір штрафу за неправильне зазначення у залізничній накладній маси вантажу, який, відповідно до наданого позивачем розрахунку, складає 72955,00грн (14591,00грн (провізна плата) х 5 (згідно ст.118 Статуту залізниць України).
Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи
Згідно із п.1 ст. 76 ГПК України суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Частинами 1-3 ст. 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Зі змісту ст. 118, 122 Статуту залізниць України вбачається, що вантажовідправники несуть відповідальність за неправильно зазначену, у тому числі, масу вантажу й відповідальність останніх настає лише за сам факт допущення такого порушення.
Отже, чинним законодавством імперативно покладено на вантажовідправника відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, що є основним перевізним документом, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу.
Враховуючи викладене, вимоги позивача про стягнення з відповідача 72955,00грн штрафу є правомірними, підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами.
4. Щодо виявлених порушень, допущених на станції Олевськ регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця".
Судом встановлено, що станцією відправлення Олевськ регіональної філії "Південно-Західна залізниця" всупереч встановленої у п. 26 Правил приймання вантажів до перевезення та у п. 15.26 Правил технічної експлуатації залізниць України заборони прийнято до перевезення вагон №60251931, завантажений понад його вантажопідйомність.
Відповідно до ч. 1 ст. 246 ГПК України суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.
В окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення. Окрема ухвала надсилається відповідним юридичним та фізичним особам, державним та іншим органам, посадовим особам, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені судом недоліки чи порушення чи запобігти їх повторенню.
Враховуючи викладене, господарський суд визнав за необхідне направити окрему ухвалу Акціонерному товариству "Українська залізниця"для її розгляду та відповідного реагування.
5. Стосовно сплаченого судового збору.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Судові витрати, відповідно до ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241, 252, 246 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Дочірнього підприємства "Олевський лісгосп АПК "Житомирського обласного комунального агролісогосподарського підприємства "Житомироблагроліс" Житомирської обласної ради (11002, Житомирська область, м. Олевськ, вул. Олевської Республіки, б. 114, код ЄДРПОУ 05418483) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (84404, Донецька область, м. Лиман, вул. Привокзальна, 22, код ЄДРПОУ ВП 40150216):
- 72955,00 грн штрафу;
- 2270,00 грн витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 30.12.21
Суддя Лозинська І.В.
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - АТ "Українська залізниця" (реком.) та на електронну адресу: uz@uz.gov/ua
3 - Регіональній філії "Донецька залізниця" АТ "Українська залізниця" на електронну адресу: a.komissarova@lotus.don.uz.gov.ua
4 - відповідачу (реком)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2021 |
Оприлюднено | 30.08.2022 |
Номер документу | 102340132 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Лозинська І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні