ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
23 грудня 2021 року м. Дніпросправа № 160/594/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання: Новошицької О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-виробниче підприємство Крок на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2021 року (суддя Турова О.М., м. Дніпро, повний тест рішення складено 19.04.2021 року) в справі №160/594/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-виробниче підприємство Крок до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
в с т а н о в и в:
15.01.2021 року ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі по тексту - відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 03.12.2019 року №0008550504.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2021 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити. Свої вимоги обґрунтовувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт зазначав, що використання землі в Україні платним, об`єктом плати за землю є земельна ділянка та плата за землю справляється відповідно до норм Податкового кодексу України. Апелянт вказував, що свої висновки податковий орган робить на підставі листів про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426 виданих Держкомземом, проте про такі листи нічого не було відомо підприємству, податковий орган не повідомив про підстави своїх висновків про заниження товариством орендної плати за землю. Апелянт вказував, що відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомило, що про листи від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426 нічого невідомо, відомості про них відсутні. Відсутні дані щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2017 року та станом на 01.01.2018 року, невідомо як податковий орган порахував ставку орендної плати виходячи з даних про нормативну грошову оцінку. Апелянт вказував, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга в межах оскарження та її доводів підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, виходив з того, що визначення платниками суми орендної плати проводиться на підставі даних Державного земельного кадастру та з використанням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеної у встановленому порядку. Позивач розраховував суму орендної плати за 2017 рік та за січень-квітень 2018 року, задекларувавши її в податкових деклараціях з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік та за 2018 рік та сплативши відповідну суму земельного податку, виходячи з даних, відображених у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16 лютого 2016 року №03-07/16.02.16/4, виданому Управлінням Держземагенства у м. Дніпропетровську, згідно з яким щодо земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009, площа земельної ділянки: 1,1234 га; місце розташування: м. Дніпропетровськ, Жовтневий, вул. Панікахи, буд. 5; застосовував у 2017 році та 2018 році нормативно грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 18755050,60 грн. за 1,1234 га на рік. Проте, використання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16 лютого 2016 року №03-07/16.02.16/4, при обрахунку орендної плати за 2017 та 2018 роки є не вірним, зважаючий також й на те, що у витязі відсутня інформація щодо категорії земель та цільового призначення земельної ділянки. Не можуть вважатися належним підтвердженням доводів позивача витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.12.2019 року кадастровий номер 1210100000:03:024:0029 та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню будівель та споруд ТОВ ПВП КРОК від 23.10.2019 року. У зв`язку із розробкою землевпорядною організацією за договором з позивачем проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню будівель і споруд, зареєстрованому 23.10.2019 року в Державному земельному кадастрі, згідно з пояснювальною запискою до якого земельна ділянка з кадастровим номером 1210100000:03:024:0029 створена шляхом зміни розміру земельної ділянки з старим кадастровим номером 1210100000:03:024:0009, за вказаним проектом землеустрою з 23.10.2019 року до проведення позапланової перевірки та складання акта від 31.10.2019 року дані щодо земельної ділянки площею 1,1234 га з кадастровим номером 1210100000:03:024:0009 (стосовно справляння орендної плати за яку і точиться цей спір) були вилучені з Державного земельного кадастру, а замість неї було зареєстровано земельну ділянку площею 0,9182 га з новим кадастровим номером (1210100000:03:024:0029). Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.12.2019 року та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню будівель та споруд ТОВ ПВП Крок від 23.10.2019 року, не є належними доказами щодо наявності в Державному земельному кадастрі відомостей відносно конкретного коду Класифікації видів цільового призначення земель саме щодо земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009, тим паче станом на 2017-2018 роки. Позивач безпідставно використовував для розрахунку розміру орендної плати нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009, зазначену у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16 лютого 2016 року №03-07/16.02.16/4, позаяк ця нормативна грошова оцінка розрахована саме станом на 2016 рік за нормами чинного на той час законодавства і без урахування законодавчих змін, що відбулися з 01.01.2017 року, у примітці витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16 лютого 2016 року №03-07/16.02.16/4, безпосередньо зазначено, що у разі змін у діючому законодавстві, прийняття міською радою рішення, щодо змін в нормативній грошовій оцінці земель міста, дійсна довідка втрачає чинність. Суд першої інстанції вказував, що ТОВ ПВП Крок при нарахуванні річної суми орендної плати за вищевказану земельну ділянку застосовувало коефіцієнт функціонального використання Кф із значенням 1,20 , замість вірного 2,0 , що вже є порушенням при обрахунку суми орендної плати та призвело до заниження нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Суд першої інстанції вказував, що чинним законодавством, зокрема пунктом 286.1 статті 286 ПК України, не встановлено певну форму, в якій Держгеокадастр повинен надати інформацію контролюючому органу і надання такої інформації у формі листа, не може бути безумовною підставою для скасування податкового повідомлення-рішення. Згідно із листами Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №1405-3417 від 06.06.2019 року та №1405-3426 від 20.06.2019 року розмір нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки на 2017 рік та 2018 рік складає по 36829208,58 грн. за 1,1234 га на рік, у за період з 01.01.2018 року по 25.04.2018 року - 11764886,08 грн. за 1,1234 га. Сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована ТОВ ПВП Крок відповідно до вимог чинного законодавства України за період з 01.01.2017 року по 25.04.2018 року, складає: 1457822,84 грн., за 2017 рік - 1104876,26 грн. та з 01 січня 2018 року по 25 квітня 2018 року - 352946,58грн.
Матеріалами справи встановлено, що 17.07.2003 року між Дніпропетровською міською радою, як орендодавцем, та ВАТ Проектно-виробниче підприємство Крок , як орендарем, був укладений договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. 17.07.2003 року за реєстраційним №4498, державна реєстрація якого відбулась 01.08.2003 року за №3936, відповідно до умов якого орендодавцем передано, а орендарем прийнято в оренду на умовах цього договору земельну ділянку площею 1,1234 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Жовтневий район, вул. Панікахи, 5, для фактичного розміщення виробничих будівель і споруд та незавершеного будівництва, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:03:024:0009; підставою для передачі земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 25.04.2003 року №68/9.
29.12.2009 року між Дніпропетровською міською радою, як орендодавцем, та ВАТ Проектно-виробниче підприємство Крок , як орендарем, укладено Додатковий договір до Договору оренди земельної ділянки від 17.07.2003 року, який посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. 29.12.2009 року та зареєстрований за реєстраційним №2142, державна реєстрація якого відбулась 25.02.2010р року за №041010400124; підставою для укладання цього додаткового договору є рішення міської ради від 23.01.2018 №2/27, від 13.02.2008 №31/28 та від 06.08.2008 №39/35.
Згідно Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки №1772/1 від 20.08.2009 року, грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009, станом на період укладання додаткової угоди в 2009 році в розмірі 7302275,70 грн.
Згідно даних Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для розрахунку плати за землю № 4871 від 21.03.2011 року наданих Управлінням Держкомзему у м. Дніпропетровськ, грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009 за адресою вул. Панікахи, 5, становить 7732982,68 грн.
ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок з метою подання податкових декларації з плати за землю, отримало Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009 від 16.02.2016 року №03-07/16.02.16/4, згідно якого середня (базова) вартість земельної ділянки, грн/кв.м. (з урахуванням коеф. індексації): 548,31; нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 17693410,43 грн. за 1,1234 га на рік при коефіцієнті (Кф): 1,20.
Встановлено, що ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок зверталось до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявами про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2017, 2018 роки. Листами від 18.11.2019 року за № 28-4-0.38-5119/167-19 та № 28.4-0.38-5117/167-19 Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомляв ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок про неможливість формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулі роки.
ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок 09.02.2017 року подало до ДПІ у Соборному районі м. Дніпро податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік де визначило річну суму плати за землю у розмірі 127966,41 грн., помісячно 10663,87, грудень 10663,84 грн.
13.01.2020 року ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок подало до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017 рік, де визначено річну суму плати за землю у розмірі 314362,52 грн, помісячно 26197,13 грн. (листопад 26197,14 грн.), заявлено до зменшення податкового зобов`язання у зв`язку з попереднім декларуванням річної суми плати за землю у розмірі 562651,52 грн.
Встановлено, що 04.06.2018 року ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок подало до ДПІ у Соборному районі м. Дніпра уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік, де визначено річну суму плати за землю у розмірі 187551,63 грн, помісячно 46887,63 грн. (грудень 46887,59 грн.), заявлено до зменшення податкового зобов`язання у зв`язку з попереднім декларуванням річної суми плати за землю у розмірі 562651,52 грн.
13.01.2020 року ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок подало до ДПІ у Соборному районі м. Дніпра уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік, де визначено річну суму плати за землю у розмірі 88591,04 грн, помісячно 7382,59 грн. (грудень 7382,55 грн.), заявлено до зменшення податкового зобов`язання у зв`язку з попереднім декларуванням річної суми плати за землю у розмірі 158560,25 грн.
Встановлено, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата) за земельну ділянку, яка перебуває в користуванні на підставі укладеного договору оренди землі, площею 1,1234 га (кадастровий номер -1210100000:03:024:0009) за період з 01.01.2017 року по 25.04.2018 року. За результатами перевірки контролюючим органом складено акт №7441/04-36-05-04/13452933 від 31.10.2019 року, яким зафіксовано порушення п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.п.288.1 п.288 ст.288, п.289.1 ст.289 ПК України, внаслідок чого встановлено заниження суми орендної плати за земельну ділянку за період з 01.01.2017 року по 25.04.2018 року на загальну суму 715435,40 грн., у тому числі: за 2017 рік на суму 542224,74 грн. та за період з 01 січня 2018 року по 25 квітня 2018 року на суму 173210,66 грн. Вказані висновки акта перевірки обґрунтовані тим, що ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок розраховувало плату за землю за 2017 рік та 01.01.2018 року- 25.04.2018 року на підставі Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №03-07/16.02.16/4, не отримувало витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, самостійно робило розрахунки орендної плати на підставі відомостей інших орендарів, які перебувають на прилеглій території за адресою: м. Дніпро, вул. Панікахи, 5.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області вираховує суму земельного податку за 2017 - 2018 роки на підставі отриманих від Відділу у м. Дніпрі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області листів про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що перебувала у користуванні позивача, від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426, згідно з якими нормативна грошова оцінка за 1 кв. м вищевказаної земельної ділянки станом на 2017 рік та за 2018 рік, станом на 25.04.2018 року складає - 3278,37грн, із застосуванням Кф=2. Згідно листів, розмір нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки на 2017 рік та 2018 рік складає по 36829208,58 грн. за 1,1234 га на рік, у тому числі за період з 01.01.2018 року по 25.04.2018 року - 11764886,08 грн. за 1,1234 га. Головне управління ДПС у Дніпропетровській області вважає вірним використання вищевказаних листів при нарахуванні позивачу орендної плати за землю (земельна ділянка кадастровий номер 1210100000:03:024:0009) за період з 01.01.2017 року по 25.04.2018 року, та складає: 1457822,84 грн., у з яких за 2017 рік - 1104876,26 грн. та з 01 січня 2018 року по 25 квітня 2018 року - 352946,58 грн.
Згідно листа від 19.03.2021 року № 29-4-0.38-394/107-21 Відділ у м. Дніпрі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомив, що відомості про листи від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426 у відділі відсутні.
На підставі акта перевірки №7441/04-36-05-04/13452933 від 31.10.2019 року Головне управління ДПС у Дніпропетровській області винесло податкове повідомлення-рішення №0008550504 від 03.12.2019 року, яким ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 894294,25 грн., з яких за основним платежем 715435,40 грн. та за штрафними санкціями 178858,85 грн.
Згідно з пп. 4.1.1 п. 4.1 розділу 4 рішення Дніпровської міської ради від 15.02.2017 року № 12/18 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 Про місцеві податки і збори на території міста внесено зміни до рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 Про місцеві податки і збори на території міста (зі змінами), виклавши пункти 3, 4 рішення та пункт 3 .1 додатка 3 до рішення у новій редакції: річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надано в користування, становить: для земельних ділянок сільськогосподарського призначення, житлової та громадської забудови, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення, лісогосподарського призначення; водного фонду, промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, за винятком земельних ділянок, зазначених у пункті 4.1.2 цього додатка - 3,0.
Рішенням Дніпровської міської ради № 13/27 від 06.12.2017 року Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста установлено ставки земельного податку та розмір орендної плати з 01.01.2018 року, установлено, що рішення міської ради від 27.12.2010 № 5/6 Про місцеві податки і збори на території міста діє у частині, що не суперечить нормам цього рішення. Рішенням Дніпровської міської ради № 13/27 від 06.12.2017 року Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста визначено розмір орендної плати для юридичних осіб для земель промисловості як 3% нормативної грошової оцінки.
Встановлено, що рішенням Дніпровської міської ради № 8/30 від 21.02.2018 року внесено зміни до рішення Дніпровської міської ради № 13/27 від 06.12.2017 року Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста , установлено, що для юридичних осіб, орендуючих земельні ділянки земель промисловості для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) ставка орендної плати становить 2,3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.07.2021 року було зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надати до суду пояснення щодо виготовлення та направлення Відділом у м. Дніпрі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області листів про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426; пояснення щодо правильності розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку на підставі листів Відділу у м. Дніпрі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області листів про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426 (у розмірі 18755050,60 грн. за 2017 рік, 18755050,60 грн. за січень - квітень 2018 року); пояснення щодо правильності обрахунку позивачем нормативної грошової оцінки за земельну ділянку за 2017 - 2018 роки, використовуючи Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009 від 16.02.2016 року №03-07/16.02.16/4; пояснення щодо розбіжностей у розмірі нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,1234 га (кадастровий номер 1210100000:03:024:0009), викладеної у листах від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426, Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009 від 16.02.2016 року №03-07/16.02.16/4 (згідно витягу середня вартість земельної ділянки за 1 кв.м складає 548,31 грн., згідно листів, середня вартість земельної ділянки за 1 кв.м складає 3278,37 грн.).
Листом від 23.09.2021 року № 9-4-0.61-7780/2-21 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомило суд, що сформувати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої за адресою м. Дніпро, вул. Панікахи, 5 не вбачалось можливим, прощо свідчать листи від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426. Надати пояснення щодо правильності розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку не вбачається можливим, це знаходиться поза межами компетенції Головного управління. Щодо розбіжностей у розмірі середньої вартості земельної ділянки за 1 кв.м у викладених листах та у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №03-07/16.02.16/4, зазначено, що у листах було зазначено нормативно-грошову оцінку 1 кв.м за 2017 рік та за 2018 рік, а у витязі вказано середню вартість земельної ділянки за 1 кв.м.
Листом від 23.10.2021 року № 9-4-0.61-8546/2-21 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомило суд, що Відділ у м. Дніпро Головного управління у листі від 19.03.2021 року № 29-4-0.38-394/107-21 вже повідомляв суд, що відомості про листи від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426 відсутні, надати будь-які пояснення щодо правильності обрахунку, виготовлення та направлення зазначених листів не вбачається можливим.
Отже, суми орендної плати за земельну ділянку, ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок обраховано, виходячи з розміру нормативної грошової оцінки землі, визначеного витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:024:0009 від 16.02.2016 року №03-07/16.02.16/4, згідно якого середня (базова) вартість земельної ділянки, грн/кв.м. (з урахуванням коеф. індексації): 548,31, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 17693410,43 грн. На 2017 рік та 2018 рік орган Держкомдему відмовився видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, мотивуючи відмову неможливістю формування витягів за минулий час.
Натомість, податковий орган за період з 01.01.2017 року по 25.04.2018 року визначив суму орендної плати, керуючись листами про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426. Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до листів на 2017 рік та 2018 рік складає 36829208,58 грн., за період з 01.01.2018 року по 25.04.2018 року 11764886,08 грн.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що Відділ у м. Дніпро Головного управління повідомляє, що відомості про листи від 06.06.2019 року №1405-3417 та 20.06.2019 року №1405-3426 відсутні, надати будь-які пояснення щодо правильності обрахунку, виготовлення та направлення зазначених листів не вбачається можливим.
Відповідно пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно зі ст. 5, ст. 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відбулась внаслідок проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць, вносяться до Поземельної книги без подання заяв, на підставі документації, яка є підставою для внесення таких відомостей.
Згідно пунктів 288.1, 288.2, 288.3, 288.5 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Згідно пунктів 289.1, 289.2 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що розмір орендної плати обраховується від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку, у даному випадку земельну ділянку площею 1,1234 га кадастровий номер 1210100000:03:024:0009, становить 3% від розміру нормативної грошової оцінки. Розмір нормативної грошової оцінки береться платником орендної плати з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Не передбачено необхідності для кожного року, за який платник буде декларувати розмір орендної плати отримувати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок мало витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2016 року №03-07/16.02.16/4, при розрахунку орендної плати за землю позивач використовував саме його. Норми ПК України не забороняють самостійно вираховувати зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки у тому числі за 2017 рік, маючи витяг про нормативну грошову оцінку за 2016 рік.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично.
ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок визначало розмір орендної плати за земельну ділянку шляхом подання податкових декларацій, які прийняті контролюючим органом, перевірка щодо правильності нарахування орендної плати згідно декларацій не проводилась.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідач невірно розраховував ставку орендної плати за землю за 2017 рік, так само і за 2018 рік, беру для розрахунку нормативну грошову оцінку вказану у листах а не сформованих відповідно до ст. 289 ПК України витягах. Тим більше, Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не підтверджує наявність таких листів та вірність розрахунку нормативної грошової оцінки вказаної у них, не вказано на можливість використання листів для визначення сум податкових зобов`язань.
Таким чином, відповідачем не вірно обраховано орендну плату за використовувану позивачем земельну ділянку, виходячи з наявних у нього даних про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки
Згідно пп. 4.1.4. п. 4.1 ст. 4 ПК України податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах, зокрема, презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Згідно ч. 3, ч. 6 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
У разі задоволення позовних вимог позивача, документально підтверджені та здійснені ним судові витрати повертаються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - суб`єкта владних повноважень.
ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок при поданні позову було сплачено судовий збір у розмірі 13414,41 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 312 від 27.01.2021 року. При поданні апеляційної скарги ТОВ Проектно-виробниче підприємство Крок сплатило 23526,62 грн. як судовий збір, що підтверджується платіжним дорученням № 392 від 14.05.2021 року.
Таким чином, поверненню позивачу підлягає сума судових витрат у вигляді судового збору у сумі 36941,03 грн. (13414,41 грн. + 23526,62 грн.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-виробниче підприємство Крок - задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2021 року в справі №160/594/21 - скасувати.
Прийняти нове рішення.
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-виробниче підприємство Крок до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 03.12.2019 року №0008550504.
Стягнути за рахунок власних бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Проектно-виробниче підприємство Крок (код ЄДРПОУ 13452933) судові витрати у розмірі 36941,03 грн.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.
Головуючий - суддя О.М. Лукманова
суддя Л.А. Божко
суддя Ю. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2021 |
Оприлюднено | 04.01.2022 |
Номер документу | 102358462 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні