Постанова
від 23.12.2021 по справі 160/11828/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

23 грудня 2021 року м. Дніпросправа № 160/11828/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Новошицької О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Подрібнювач на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 року (суддя Прудник С.В., м. Дніпро, повний текст рішення складено 14.12.2020 року) по справі № 160/11828/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Подрібнювач до Державної екологічної інспекції у Херсонській області про визнання протиправним та скасування припису,-

в с т а н о в и в:

У квітні 2020 року ТОВ Подрібнювач (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Херсонській області (далі по тексту - відповідач), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило визнати протиправним та скасувати припис №07-14/243/20 від 04.08.2020 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

03.06.2021 року від відповідача у справі Державної екологічної інспекції у Херсонській області надійшло клопотання від 24.06.2021 року №3014/10-06/06/2-34 про заміну правонаступником на Державну екологічну інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області). Клопотання обґрунтовано прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 року №802 Про утворення міжрегіональних територіальних органів та ліквідацію територіальних органів Державної екологічної інспекції , наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 року №230 Про затвердження Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції , наказами Державної екологічної інспекції України від 01.06.2021 року №256 Про затвердження Положення про Державну екологічну інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області) та від 22.12.2020 року №499 Про вжиття заходів збереження та організацію передачі документів Державних екологічних інспекції у Запорізькій та Херсонській областях .

Суд апеляційної інстанції вважає, що клопотання обґрунтоване та підлягає заміні відповідач Державна екологічна інспекція у Херсонській області на правонаступника - Державну екологічну інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області).

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ТОВ Подрібнювач подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначено, що суд першої інстанції при прийнятті рішення не врахував, що перевірка додержання вимог екологічної безпеки, порядку викидів шкідливих речовин у атмосферне повітря, проводилась неповно, не об`єктивно, без вимірювань. Апелянт зазначав, що він не повинен отримувати висновок з оцінки впливу на довкілля, оскільки здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Існує вичерпний перелік сфери застосування оцінки впливу на довкілля, висновок з оцінки впливу на довкілля є необхідним для суб`єкта господарювання тільки у разі якщо його діяльність віднесено до вичерпного переліку частин 2, 3 ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля . Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності позивача є виробництво сухих будівельних сумішей, що не віднесено до переліку. Апелянт зазначав, що не повинен отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів, технічного стану обладнання, газоочисних установок. Для отримання суб`єктом господарювання дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря необхідна наявність одночасно у сукупності таких умов: наявність стаціонарних джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря; наявність забруднюючої речовини у переліку найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин встановлюється Кабінетом Міністрів України; встановлені нормативи гранично допустимого викиду конкретно визначеної забруднюючої речовини або суміші цих речовин в атмосферне повітря від конкретного стаціонарного джерела викиду. Апелянт вказував, що Перелік типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.08.2004 року №317, встановлює вичерпний перелік, що не підлягає вільному доповненню устаткування для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел; устаткування з виготовлення порошку МП-1 відсутнє серед типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, що взагалі виключає можливість встановлення гранично допустимих викидів таких речовин. Апелянт вказував, що відповідно до ст.20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі, про використання та охорону земель. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Тобто обов`язок позивача оформити правовстановлюючі документи на землю, встановлений в оскаржуваному приписі, виходять за межі повноважень органу Державної екологічної інспекції. Апелянт вказував, що звернення І. Андрєєвої від 01.07.2020 року, що стало підставою для позапланової перевірки, містить виключно питання щодо викиду шкідливих речовин в атмосферне повітря та ґрунту.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції відмовляючи в задоволенні позовних вимог, виходив з того, що відповідно до Закону України Про оцінку впливу на довкілля правопорушеннями у сфері оцінки впливу на довкілля є: порушення встановленої законодавством процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, у тому числі порядку інформування громадськості та порядку проведення громадського обговорення і врахування його результатів; неврахування у встановленому порядку результатів оцінки впливу на довкілля при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності; провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Суд першої інстанції вказував, що при здійсненні виробничої діяльності позивачем, в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини: речовини у вигляді суспендованих твердих частинок; вуглеводні насичені С12-С19 (розчинник РПК - 26611 і ін.) у перерахунку на сумарний органічний вуглець; оксиди азоту; діоксид та інші сполуки сірки; оксид вуглецю, та відповідачем було зобов`язано ТОВ Подрібнював вчинити дії, направлені на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що позивачем зроблено не було. Доводи позивача, наведені у позові стосовно того, що Товариство не повинно отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами у цій частині також є безпідставними. Суд першої інстанції зазначав, що суттю припису є його виключно обов`язкова письмова вимога щодо усунення конкретних порушень вимог законодавства, тобто, зазначені вимоги припису спрямовані на надання інформації з цих питань. Вимоги припису стосуються інформації про стан навколишнього природного середовища, а також про джерела забруднення, позивач не звільнений від обов`язку надавати зазначену інформацію. Позивачем не представлено документи, що посвідчують право власності, постійного користування або оренди земельної ділянки, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України. Також на момент перевірки територія, на якій ТОВ Подрібнювач здійснюється діяльність забур`янена, що є порушенням ст.35 Закону України Про охорону земель . Державною екологічною інспекцією у Херсонській області до припису правомірно включено п.2, п.4 п.7, п.9 - п.14, оскільки доказів виконання вимог означеного припису позивачем до суду не надано, при цьому, у поданій до суду позовній заяві позивач взагалі не зазначив причини невиконання вимог припису.

Матеріалами справи встановлено, що 06.07.2020 року Державною екологічною інспекцією у Херсонській області отримано скаргу від ОСОБА_1 про порушення, що спричиняють шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу. ОСОБА_2 вимагала заборонити діяльність ТОВ Подрібнювач з виробництва сухих будівельних сумішей, яке працює на території м. Херсона за адресою: вул. Чайковського, 236, з липня 2019 року (раніше відомий як завод Мікрон ), яке забруднює атмосферне повітря, ґрунт, мешканці ближніх будинків потерпають від гучного шуму.

Встановлено, що Державна екологічна інспекція у Херсонській області отримала погодження Державної екологічної інспекції України на проведення позапланового заходу - перевірки ТОВ Подрібнювач щодо дотримання вимог екологічного законодавства від 10.07.2020 року на підставі звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому середовищу.

Встановлено, що у період з 21.07.2020 року по 03.08.2020 року Державною екологічною інспекцією у Херсонській області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Подрібнювач за місцем здійснення діяльності: м. Херсон, вул.Чайковського,236 (з участю представника товариства), за результатом якої складено акт №07-14/243/2020, яким встановлено порушення природоохоронного законодавства.

Перевіркою встановлено, що ТОВ Подрібнювач спеціалізується на виготовленні порошку МП-1. Під час перевірки не надано: наказ про призначення відповідальних осіб за охорону навколишнього природного середовища, в тому числі у сфері поводження з відходами; документи на право використання нерухомого майна та обладнання за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236; інформацію про кількість транспортних засобів; договір на водопостачання та водовідведення; договір на вивезення твердих побутових відходів; документи, що посвідчують право власності або постійного користування, або оренди земельної ділянки, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України; висновок з оцінки впливу на довкілля (висновок державної екологічної експертизи), що є порушенням ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , ст.51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища . Перевіркою встановлено, що територія, на якій ТОВ Подрібнювач здійснює діяльність забур`янена, що є порушенням ст.35 Закону України Про охорону земель ; на території, біля будинку охорони знаходиться металева ємність для складування твердих побутових відходів, в якій на момент перевірки встановлено залишки спалювання твердих побутових відходів, що є порушенням пунктів є, з ст.17, 35-1 Закону України Про відходи ; журнал первинного обліку відходів не впроваджено по формі 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів та тари , що є порушенням п. г ст.17 Закону України Про відходи , наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07.07.2008 року № 342; звіт по проведенню інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами не розроблено; дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відсутній, що є порушенням ч.5 ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . В експлуатації знаходиться 5 установок очищення газу (4 циклони та 1 імпульсний фільтр); встановлено порушення Правил технічної експлуатації установок очистки газу, затверджених наказом Мінприроди України від 06.02.2009 року №52: підпункту 2.2.2 пункту 2.2 розділу II; не призначено осіб, відповідальних за: технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію установок очистки газу; проведення поточних, планових і капітальних ремонтів; утримання у справному стані пристроїв відбору проб, систем контролю та засобів автоматики; належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку згідно з вимогами чинного законодавства; здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин та ефективності роботи ГОУ; ведення журналу обліку робочого часу ГОУ; підпункту 2.2.4 пункту 2.2 розділу II; не проводиться технічне навчання і перевірка знань з правил технічної експлуатації установок очистки газу: інженерно-технічного персоналу - не менше одного разу на три роки обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації установок очистки газу не менше одного разу на рік; підпункту 2.2.3 пункту 2.2 розділу II. Не розроблено та не затверджено інструкцію з експлуатації установок очистки газу відповідно до умов їх роботи; підпункту 2.2.5 пункту 2.2 розділу II; не розроблено паспорт на кожну установку очистки газу; підпункту 2.2.10 пункту 2.2 розділу II; огляд технічного стану установок очистки зі складанням актів перевірок не проводиться; не здійснюється перевірка на відповідність фактичних параметрів роботи ГОУ проектним показникам.

В акті перевірки №07-14/243/2020 зазначено, що технологічний процес виготовлення порошку МП-1 включає певні етапи: розвантаження відсіву щебня на площадці; завантаження в бункер; дроблення в молотковій дробарці; транспортування в вертикальну норію; сушка в сушильному барабані RIELLO 70-130, що працює на дизельному паливі; млин СК; надходження в проміжний силос; млин; силос готової продукції; завантаження готової продукції в автотранспорт. При здійсненні виробничої діяльності в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини: речовини у вигляді суспендованих твердих частинок; вуглеводні насичені С12-С19 (розчинник РПК -26611 і ін.) у перерахунку на сумарний органічний вуглець; оксиди азоту; діоксид та інші сполуки сірки; оксид вуглецю.

Встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Херсонській області 04.08.2020 року винесено припис № 07-14/243/20 про усунення порушень екологічного законодавства, відповідно до якого ТОВ Подрібнювач зобов`язаний був вжити заходів, а саме: розробити план організаційно-технічних заходів по усуненню виявлених недоліків з зазначенням термінів виконання та відповідальних виконавців, затвердити його відповідним наказом, копію наказу і плану заходів направити до Державної екологічної інспекції у Херсонській області з терміном виконання 10 днів після отримання припису; не здійснювати господарську діяльність при відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, з терміном виконання з моменту отримання припису; отримати висновок з оцінки впливу на довкілля, з терміном виконання 30 днів після отримання припису; отримати документи, що посвідчують право власності, постійного користування або оренди земельної ділянки, з терміном виконання 30.12.2020 року; ліквідувати забур`янення, з терміном виконання виконання 04.09.2020 року; не допускати спалювання твердих побутових відходів, з терміном виконання постійно; здійснювати первинний облік відходів по формі 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів та тари , з терміном виконання постійно; отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, термін виконання 30.12.2020 року; призначити осіб, відповідальних за: технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію установок очистки газу; проведення поточних, планових і капітальних ремонтів; утримання у справному стані пристрою відбору проб систем контролю та засобів автоматики; належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку згідно з вимогами чинного законодавства; здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин та ефективності роботи ГОУ; ведення журналу обліку робочого часу ГОУ, термін виконання 04.09.2020 року; проводити технічне навчання і перевірку знань з правил технічної експлуатації установок очистки газу; інженерно-технічного персоналу, з терміном виконання один раз на три роки та обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації установок очистки газу з терміном виконання один раз на рік; розробити та затвердити інструкцію з експлуатації установок очистки газу відповідно до умов їх роботи, з терміном виконання 04.09.2020 року; здійснювати огляд технічного стану установок очистки зі складанням актів перевірок, термін виконання два рази на рік; розробити паспорт на кожну установку очистки газу, з терміном виконання 04.10.2020 року; здійснювати перевірку на відповідність фактичних параметрів роботи ГОУ проектним показникам, з терміном виконання один раз на рік; надати копії: наказу про призначення відповідальних осіб за охорону навколишнього природного середовища, в тому числі у сфері поводження з відходами, документи на право використання нерухомого майна та обладнання за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236, інформацію про кількість транспортних засобів, договір на водопостачання та водовідведення, договір на вивезення твердих побутових відходів, з терміном виконання 04.09.2020 року. Позивачем отримано припис 01.09.2020 року.

Відповідно до статей 1, 4, ч.5 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю). Посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

Відповідно до статей 2, 35, 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством. Державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища. Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України. При проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей. Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів. Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей. Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об`єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об`єктів на навколишнє природне середовище. Підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об`єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це.

Відповідно до статей 2, 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля (набрав чинності 18.06.2017 року) оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає, зокрема підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону; аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 цього Закону інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації; надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини; врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 цього Закону. Оцінка впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об`єктів, планованої діяльності та об`єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень. Суб`єктами оцінки впливу на довкілля є, зокрема суб`єкти господарювання. Здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Оцінці впливу на довкілля не підлягає планована діяльність, спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, наслідків антитерористичної операції на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України. Перша та друга категорії видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, включає, зокрема перероблення корисних копалин, переробку мінеральної сировини. Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до ст.17 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про оцінку впливу на довкілля цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності. Дія цього Закону не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених п.22 ч. та п.14 ч.3 ст. 3 цього Закону (розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності та об`єктів, зазначених у пунктах 1-13 цієї частини, крім тих, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів). Висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.

До набрання чинності Законом України Про оцінку впливу на довкілля діяв Закон України Про екологічну експертизу , основними завданням якого було, зокрема оцінка впливу діяльності об`єктів екологічної експертизи на стан навколишнього природного середовища, здоров`я людей і якість природних ресурсів; оцінка ефективності, повноти, обґрунтованості та достатності заходів щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей; підготовка об`єктивних, всебічно обґрунтованих висновків екологічної експертизи.

Представник ТОВ Подрібнювач у судовому засіданні пояснив, що у позивача відсутній висновок екологічної експертизи відповідно до Закону України Про екологічну експертизу .

Згідно з ч.1 ст.10, частин 5, 6 ст.11, ст.14, ст.16 Закону України Про охорону атмосферного повітря підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Викиди забруднюючих речовин, для яких не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки, допускаються у виняткових випадках лише з дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а до другої або третьої групи, - обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Діяльність, спрямована на штучні зміни стану атмосфери та атмосферних явищ у господарських цілях, може провадитися підприємствами, установами, організаціями та громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності тільки за дозволами, виданими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Згідно пп. 14.1.230 п. 14.1 ст. 14 ПК України стаціонарне джерело забруднення - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об`єкти.

Як вбачається з акту перевірки, в експлуатації ТОВ Подрібнювач знаходиться 5 установок очищення газу (4 циклони та 1 імпульсний фільтр) та технологічний процес виготовлення порошку МП-1 включає: розвантаження відсіву щебня на площадці; завантаження в бункер; дроблення в молотковій дробарці; транспортування в вертикальну норію; сушка в сушильному барабані RIELLO 70-130, що працює на дизельному паливі; млин СК; надходження в проміжний силос; млин; силос готової продукції; завантаження готової продукції в автотранспорт. При здійсненні виробничої діяльності в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини: речовини у вигляді суспендованих твердих частинок; вуглеводні насичені С12-С19 (розчинник РПК -26611 і ін.) у перерахунку на сумарний органічний вуглець; оксиди азоту; діоксид та інші сполуки сірки; оксид вуглецю.

При перевірці ТОВ Подрібнювач Державною екологічною інспекцією у Херсонській області встановлено відсутність у товариства висновку оцінки впливу на довкілля та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Здійснюючи виробництво порошку МП-1 речовини у вигляді суспендованих твердих частинок, позивач здійснює при такому виробництві викиди шкідливих речовин у атмосферне повітря. Виробництво ТОВ Подрібнювач здійснює стаціонарно, постійно, а тому, зобов`язане мати висновок оцінки впливу на довкілля та дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, відсутність дозволу є підставою вважати, що пункти 2, 3, 8 припису є правомірними.

Згідно п. е ч. 1 ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.

Тобто Державна екологічна інспекція у Херсонській області, при виявленні порушень вимог законодавства з охорони навколишнього природного середовища, уповноважена вимагати усунення виявлених порушень шляхом винесення припису, у тому числі розроблення плану організаційно-технічних заходів по усуненню виявлених недоліків з зазначенням термінів виконання та направлення до Державної екологічної інспекції у Херсонській області відповідних документів, в тому числі у сфері поводження з відходами, документи на право використання нерухомого майна та обладнання, надання інформації про кількість транспортних засобів, договору на водопостачання та водовідведення, договору на вивезення твердих побутових відходів.

Згідно листа Департаменту захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської облдержадміністрації від 01.07.2021 року №795-06/2-31, відповідно до п.3 ч.3 ст.3 Закону України По оцінку впливу на довкілля господарська діяльність ТОВ Подрібнювач щодо переробки корисних копалин відноситься до другої категорії видів планової діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягає оцінці впливу на довкілля. Частиною 4 ст.3 Закону визначено, що забороняється розпочинати провадження планової діяльності без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планової діяльності.

ТОВ Подрібнювач до суду апеляційної інстанції було надано висновок експерта №09/6-21 від 09.06.2021 року про проведення інженерно-екологічної експертизи, на вирішення якої було поставлено питання: чи відноситься обладнання, яке використовує ТОВ Подрібнювач при виготовленні порошку МП-1 на об`єкті, розташованому за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236 до типів устаткування, для яких розробляються нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел? Якщо відноситься, то які саме нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин для такого обладнання? Чи здійснюється перевищення граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, які використовує ТОВ Подрібнювач при виготовленні порошку МП-1 на об`єкті, розташованому за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236?

Згідно висновку експерта, обладнання, яке використовує ТОВ Подрібнювач за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236 за технологічною схемою виготовлення порошку МП-1 для асфальтобетонних сумішей відсутнє серед типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел. Перелік обладнання ТОВ Подрібнювач як і перелік устаткування для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел є вичерпними. Викиди забруднюючих речовин, яке використовує ТОВ Подрібнювач при виготовленні порошку МП-1 на об`єкті, розташованому за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236, не можуть перевищувати граничнодоустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел з урахуванням відповіді на перше питання.

Суд апеляційної інстанції критично відноситься до експертного висновку з огляду на наступне.

Суд зазначає, що питання, які були досліджені експертом не є предметом спору у даній справі, оскільки спір не стосується визначення нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, які використовує ТОВ Подрібнювач . Визначення чи відноситься обладнання, яке використовує ТОВ Подрібнювач для виготовлення порошку МП-1 для асфальтобетонних сумішей та чи відноситься воно до типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел може, відповідно до чинного законодавства, бути використано для одержання ТОВ Подрібнювач дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Як зазначено в Законі України Про оцінку впливу на довкілля оцінці впливу на довкілля підлягає планована діяльність, пов`язана з планованою діяльністю та об`єктами, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, зокрема перероблення корисних копалин, переробка мінеральної сировини. Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до частин 1, 2 ст.5, частин 1, 3 ст.6, частин 1, 2, 10 ст.9 Закону України Про оцінку впливу на довкілля суб`єкт господарювання інформує уповноважений територіальний орган про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля шляхом подання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, у письмовій формі (на паперових носіях) та в електронному вигляді за місцем провадження такої діяльності. Повідомлення може бути подано особисто заявником (його представником), надіслано засобами поштового зв`язку або в електронній формі із застосуванням засобів електронних комунікацій. У повідомленні про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, наводиться інформація про, зокрема сферу, джерела та види можливого впливу на довкілля; належність планованої діяльності до першої чи другої категорії видів діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля. Суб`єкт господарювання забезпечує підготовку звіту з оцінки впливу на довкілля і несе відповідальність за достовірність наведеної у звіті інформації згідно з законодавством. Суб`єкт господарювання подає звіт з оцінки впливу на довкілля та оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля в письмовій формі на паперових носіях та в електронному вигляді, а також визначену суб`єктом господарювання іншу додаткову інформацію, необхідну для розгляду звіту, за місцем провадження планованої діяльності уповноваженому територіальному органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноваженому центральному органу. Уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, - уповноважений центральний орган видає висновок з оцінки впливу на довкілля, яким виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (у тому числі - транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний впливи), передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення впливу на довкілля, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження. Висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання. Екологічні умови провадження планованої діяльності, зазначені у частині п`ятій цієї статті, є обов`язковими. Висновок з оцінки впливу на довкілля враховується при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності та може бути підставою для відмови у видачі рішення про провадження планованої діяльності. Порядок передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та порядок фінансування оцінки впливу на довкілля затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. До першої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об`єкти, які не належать до першої і другої груп. Перелік установ, організацій та закладів, яким надається право на розробку документів, що обґрунтовують обсяги викидів для підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. Дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видаються за умови: неперевищення протягом строку їх дії встановлених нормативів екологічної безпеки; неперевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; дотримання вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин.

Як вбачається з висновку інженерно-екологічної експертизи №09/6-21 експерт керувався наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.08.2004 року №317, яким затверджено Перелік типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, зокрема в промисловості з переробки мінеральної сировини.

Як вбачається з висновку експерта, ТОВ Подрібнювач використовує сировину (відсів вапняку, гірські породи відповідно до ДСТУ БВ.2.1-2-96, бітумінозні, осадово-карбонатні породи, відходи промисловості відповідно до ДСТУ БВ.2.7-35-95, готові будівельні матеріали відповідно до ДСТУ БВ.2.7-46:2010) фракцією 0-20 мм і вологістю 12-6%.

Відповідно до Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7 (зі змінами та доповненнями, чинної на момент спірних правовідносин) застосування даної Інструкції обов`язкове при проведенні інвентаризації викидів забруднюючих речовин виробничими об`єднаннями і промисловими підприємствами, організаціями і установами, які мають викиди забруднюючих речовин в атмосферу, незалежно від відомчого підпорядкування і форм власності. Інвентаризація включає в себе характеристику технології, газоочисних установок з точки зору утворення і відведення забруднюючих речовин, визначення параметрів стаціонарних джерел викидів, а також характеристику неорганізованих джерел. Матеріали інвентаризації використовуються для: розробки нормативів утворення забруднюючих речовин, які відводяться у атмосферне повітря при експлуатації технологічного та іншого обладнання, споруд та об`єктів; розробки нормативів гранично допустимих викидів; регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферу. При інвентаризації викидів забруднюючих речовин використовуються матеріали: прямих методів вимірів, які основуються на проведенні безпосередніх інструментальних вимірів; розрахункових методів; матеріали технологічного регламенту та проектних показників. В необхідних випадках для розрахунку кількісних характеристик викидів повинні застосовуватись галузеві методики, затверджені Мінприроди. Відповідальність за достовірність результатів, повноту і якість інвентаризації, а також за якість представленого звіту несе організація, яка виконувала дану роботу. Звіт про інвентаризацію викидів забруднюючих речовин подається в Мінприроди (суб`єкт господарювання, об`єкт якого належить до першої групи), обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища (суб`єкт господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи) для реєстрації у вигляді роздрукованого звіту (один примірник) та в електронній формі. Належність об`єкта до тієї чи іншої групи визначається відповідно до ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . Інструкцією дано визначення, зокрема поняттю викиду речовини (надходження речовини в атмосферу від джерел забруднення); інвентаризації викидів (систематизація інформації про розміщення джерел забруднення атмосфери на території, види і кількісний склад забруднюючих речовин, що викидаються у атмосферне повітря); стаціонарному джерелу забруднення атмосфери (підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу); граничних нормативів утворення забруднюючих речовин (гранична кількість забруднюючих речовин, які утворюються при експлуатації окремих типів технологічного та іншого обладнання і відводяться у атмосферне повітря, встановлюються з врахуванням сучасних технологічних можливостей, прогресивних маловідходних технологій, комплексного використання сировини, удосконаленого газопилоочисного обладнання та інше).

У судовому засіданні був опитаний експерт, який пояснив, що ТОВ Подрібнювач здійснює переробку мінеральної сировини та використовує обладнання за своєю технологічною схемою виготовлення порошку МП-1 для асфальтобетонних сумішей, відсутнє серед типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин з стаціонарних джерел.

Суд зазначає, що відповідно до Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7 матеріали інвентаризації використовуються для: розробки нормативів утворення забруднюючих речовин, які відводяться у атмосферне повітря при експлуатації технологічного та іншого обладнання, споруд та об`єктів; розробки нормативів гранично допустимих викидів; регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферу. При інвентаризації викидів забруднюючих речовин використовуються матеріали: прямих методів вимірів, які основуються на проведенні безпосередніх інструментальних вимірів; розрахункових методів; матеріали технологічного регламенту та проектних показників. В необхідних випадках для розрахунку кількісних характеристик викидів повинні застосовуватись галузеві методики, затверджені Мінприроди. Належність об`єкта до тієї чи іншої групи визначається відповідно до ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Отже, визначення нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел розробляються у відповідності до інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, які, у свою чергу діляться на першу, другу та третю групу.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ Подрібнювач не проводив інвентаризацію викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел. Висновок експерта здійснений лише згідно переліку обладнання, яке використовує ТОВ Подрібнювач без відповідних вимірів, як того вимагає Інструкція про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року №7.

Суд враховує, що відповідно до листа Департаменту захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської облдержадміністрації від 01.07.2021 року №795-06/2-31, відповідно до п.3 ч.3 ст.3 Закону України По оцінку впливу на довкілля господарська діяльність ТОВ Подрібнювач щодо переробки корисних копалин відноситься до другої категорії видів планової діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягає оцінці впливу на довкілля.

Інструкцією Про загальні вимоги оформлення документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 09.03.2006 року №108 встановлено загальні вимоги в частині побудови, оформлення змісту документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди існуючими та новоствореними об`єктами. Розроблення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, здійснюють установи, організації та заклади, яким надано право на розробку таких документів та які занесені до відповідного переліку Мінприроди України. На думку суду, експертом не надано оцінку, виходячи з того, що ТОВ Подрібнювач відноситься до другої групи. При цьому відповідно до Закону України Про охорону атмосферного повітря підприємство другої групи повинні мати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

На думку суду, ТОВ Подрібнювач в цій частині відповідно до ч.1 ст.77 КАС України не обґрунтував позовні вимоги.

Крім того, ТОВ Подрібнювач надав суду апеляційної інстанції протокол №1/22 від 22.07.2020 року проведення досліджень повітря, яке здійснило Мале приватне підприємство Екос , згідно якого перед в`їзними воротами до житлового будинку - на межі з територією підприємства рівні концентрації пилу відповідають вимогам РД 52.04.186-89; протокол №1/22 від 22.07.2020 року проведення досліджень шуму, здійснених Малим приватним підприємством Екос , згідно якого на території підприємства рівні шуму відповідають вимогам ДСН 3.3.6.037-99 Санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку . Перед в`їзними воротами до житлового будинку - межі з територією підприємства рівні шуму відповідають вимогам наказу МОЗ України №436 від 22.02.2019 року Про затвердження Державних санітарних норм допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і території житлової забудови.

Суд апеляційної інстанції критично відноситься до протоколів проведення досліджень повітря та досліждень шуму, оскільки дані дослідження були проведені без участі відповідача у справі - Державної екологічної інспекції у Херсонській області.

Суду надано протокол №4-21/М від 19.07.2021 року вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, протокол №4-21М від 15.07.2021 року вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання, акт відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 15.07.2021, здійснених Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області), а також, протоколи випробувань від 09.07.2021 року та від 14.07.2021 року, як підтверджують перевищення нормативів викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел.

ТОВ Подрібнювач надав суду апеляційної інстанції лист Департаменту енергетики та екології Херсонської облдержадміністрації від 23.09.2020 року, згідно якого фахівцями Херсонського міського районного (в тексті листа) відділу ДУ Херсонський обласний лабораторний центр МОЗ України 11.09.2020 року було проведено заміри атмосферного повітря та шуму за адресою: м. Херсон, вул. Чайковського, 236 кв.2 на межі житлової забудови при здійсненні виробничої діяльності ТОВ Подрібнювач . За результатами досліджень атмосферного повітря не встановлено перевищення граничнодопустимої концентрації пилу та рівня шуму.

Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) суду апеляційної інстанції надано лист Департаменту захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської облдержадміністрації від 31.08.2021 року №1036-906-2-31 про те, що ТОВ Подрібнювач має право здійснювати свою господарську діяльність з переробки вапнякової породи з подальшим виробництвом сухих будівельних сумішей, при наявності дозвільних документів природоохоронного спрямування: відповідно до ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря - дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами підприємства; відповідно до ст.25 Закону України Про охорону атмосферного повітря та ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля , визначивши необхідність проведення процедури оцінки впливу на довкілля планової діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля, висновку з оцінки впливу на довкілля. Станом на 31.08.2021 року заява щодо отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від ТОВ Подрібнювач до Департаменту захисту довкілля та природних ресурсів облдержадміністрації не надавалась; процедура з оцінки впливу на довкілля не розпочата.

Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) надано до суду апеляційної інстанції лист Департаменту захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської облдержадміністрації від 2406.2021 року №1510/0/21/313.3, згідно якого з серпня 2019 року по теперішній час ТОВ Подрібнювач (ТОВ Дніпропетровський завод полімерних матеріалів/ТОВ Завод Мікрон ) провадить господарську діяльність з грубим порушенням вимог природоохоронного законодавства. До облдержадміністрації постійно надходять скарги від мешканців м. Херсона щодо екологічної ситуації, яка склалася навколо заводу з виробництва вапна та будівельного гіпсу, розташованого у м. Херсон, вул. Чайковського, 236, у зв`язку з тим, що з промислового майданчика надходить велика кількість пилу, шумове та вібраційне забруднення, що призводить до погіршення стану здоров`я і якості життя людей. Згідно зі ст.3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля та ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря планова діяльність щодо переробки вапнякової породи з подальшим виробництвом сухих будівельних сумішей потребує тримання висновку з оцінки впливу на довкілля та дозволу на викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами в атмосферне повітря. Зазначені дозвільні документи ТОВ Подрібнювач структурним підрозділом облдержадміністрації з питань екології станом на 24.06.2021 року не надавалися. Провадження господарської діяльності з переробки вапнякової породи з подальшим виробництвом сухих будівельних сумішей без висновку з оцінки впливу на довкілля та дозволу на викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами збороняється.

Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що пункти 1, 2, 3 припису є обґрунтованими.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідач правомірно вимагав у ТОВ Подрібнювач документи, що посвідчують право власності або постійного користування, або оренди земельної ділянки, з метою встановлення власника чи належного користувача земельною ділянкою - відповідального суб`єкта у випадку виявлення забруднення землі, використання земельної ділянки з порушеннями природоохоронного законодавства, оскільки згідно ст.35 Закону України Про охорону земель власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу та відповідно до ст.211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема, забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходам, за розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об`єктів, що негативно впливають на стан земель, за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Як вбачається з акту перевірки, встановлено, що біля будинку охорони знаходиться металева ємність для складування твердих побутових відходів, в якій на момент перевірки встановлено залишки спалювання твердих побутових відходів.

Згідно статей 1, 17, ч. 1 ст. 35-1 Закону України Про відходи відходи, це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення. Суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; б) забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб`єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію; в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку; д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; е) брати участь у будівництві об`єктів поводження з відходами; є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації; ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; і) своєчасно в установленому порядку сплачувати екологічний податок, що справляється за розміщення відходів; ї) надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи; й) призначати відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; м) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами; н) мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів; о) мати погоджений із уповноваженими органами виконавчої влади план дій на випадок виникнення надзвичайної ситуації, пов`язаної з поводженням з небезпечними відходами; п) передбачати при укладанні угод на поставку в Україну товарної продукції утилізацію чи вивезення з України використаних пакувальних матеріалів і тари; р) здійснювати планування нового будівництва або реконструкції об`єкта поводження з відходами з дотриманням вимог законодавства про містобудування; с) мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000; т) виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами. Суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами укладають договори з юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів на певній території, на якій знаходиться об`єкт утворення відходів. Власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів.

Як встановлено матеріалами справи, ТОВ Подрібнювач надав суду договір №40003315 про надання послуг з поводження з побутовими відходами, укладений лише 29.04.2021 року (після проведення перевірки) з ТОВ Херсонавтокомусервіс . Отже, на час перевірки, такого договору про вивезення твердих побутових відходів не було укладено.

Згідно пунктів 1.3, 2.2 Правил технічної експлуатації установок очистки газу, затверджених наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 06.02.2009 року № 52, у редакції наказу Міністерства екології та природних ресурсів від 26.11.2015 року № 454, вимоги цих Правил є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання (фізичними і юридичними особами), які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, експлуатують ГОУ. Суб`єкт господарювання зобов`язаний: забезпечувати безперебійну ефективну роботу і безпечну експлуатацію ГОУ, підтримувати у справному стані споруди, устаткування та апаратуру для очищення викидів відповідно до вимог цих Правил; призначити осіб, відповідальних за: технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію ГОУ; проведення поточних, планових і капітальних ремонтів; утримання у справному стані пристроїв відбору проб, систем контролю та засобів автоматики; належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку згідно з вимогами чинного законодавства; здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин та ефективності роботи ГОУ; ведення журналу обліку робочого часу ГОУ; на основі цих Правил, рекомендацій проектних організацій та відповідної документації, яка додається до ГОУ, що експлуатується суб`єктом господарювання, розробити і затвердити інструкцію з експлуатації ГОУ відповідно до умов їх роботи; проводити не менше одного разу на три роки технічне навчання і перевірку знань інженерно-технічного персоналу та не менше одного разу на рік обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації ГОУ. Результати перевірки знань оформлюються протоколом засідання комісії з перевірки знань з правил технічної експлуатації установок очистки газу, зразок якого наведено у додатку 2; розробити паспорт на кожну ГОУ, зразок якого наведено додатку 3 до цих Правил; здійснювати перевірку на відповідність фактичних параметрів роботи ГОУ проектним показникам два рази на рік для забруднюючих речовин I-II класів небезпеки, що підлягають очищенню, один раз на рік - для забруднюючих речовин III-IV класів небезпеки, що підлягають очищенню; результати перевірки ефективності роботи ГОУ оформлювати актом перевірки відповідності фактичних параметрів роботи установки очистки газу проектним (ефективність роботи ГОУ) на джерелі викиду, зразок якого наведено у додатку 4; проводити огляд ГОУ для оцінки їх технічного стану не менше двох разів на рік комісією, яка призначається суб`єктом господарювання; за результатами огляду складати акт перевірки технічного стану установки очистки газу на джерелі викиду (утворення), зразок якого наведено у додатку 5; у разі виявлення недоліків розробляти заходи щодо їх усунення.

Під час перевірки встановлено невиконання ТОВ Подрібнювач вище вказаних Правил технічної експлуатації установок очистки газу.

Враховуючи вище приведене, суд апеляційної інстанції вважає, що припис № 07-14/243/20 від 04.08.2020 року є правомірним з огляду на винесення його Державною екологічною інспекцією у Херсонській області у межах своїх повноважень, наявне нормативне обґрунтування виявлених порушень з боку позивача щодо дотримання законодавства у сфері захисту природнього середовища та довкілля, необхідності усунення виявлених порушень.

Враховуючи обставини справи та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про необґрунтованість позовних вимог та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Здійснити заміну відповідача Державної екологічної інспекції у Херсонській області на правонаступника - Державну екологічну інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області).

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Подрібнювач - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 року у справі № 160/11828/20 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку статей 328, 329КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2021
Оприлюднено31.12.2021
Номер документу102358596
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/11828/20

Постанова від 02.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 09.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 23.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 23.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 14.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 20.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 01.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні