ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" грудня 2021 р. справа № 300/4337/21
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради за адресою: вулиця Софії Галечко, 127, село Пасічна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за наслідками позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради за адресою: вулиця Софії Галечко, 127, село Пасічна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, складено акт за № 25 від 25.06.2021. Згідно вказаного акту в Пасічнянському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради наявні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Позивач стверджує, що виявлені під час позапланової перевірки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому відповідно до статті 68 Кодексу цивільного захисту України позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради за адресою: вулиця Софії Галечко, 127, село Пасічна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.08.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
08.11.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради від 02.11.2021 на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову. Так представник відповідача вказав, що частину порушень вимог законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки № 25 від 25.06.2021, Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради усунув: проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; придбано укомплектований пожежний щит та два вогнегасники. Щодо не проведення технічного обслуговування наявних вогнегасників, то для усунення такого порушення необхідні додаткові кошти, у разі виділення яких буде проведено технічного обслуговування наявних вогнегасників. Щодо обладнання будівель та приміщень автоматичною пожежною сигналізацією, то такі вимоги, на думку представника відповідача, стосується лише фізичних та юридичних осіб, які здійснюють будівельну діяльність на території України, до яких Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради не відноситься. Відповідач вказав, що встановлення системи протипожежного захисту є дороговартісним заходом, на реалізацію якого у відповідача немає коштів. Щодо не оброблення вогнетривким розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівлі, то позивачем не надано доказів того, будинок Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради відноситься до будинків з відповідним ступенем вогнестійкості, в яких дерев`яні конструкції горищних приміщень обов`язково мають бути оброблені вогнетривким розчином. Окрім цього, представник відповідач зазначив, що Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради є єдиним дошкільним закладом на території села Пасічна. Також в приміщенні відповідача знаходиться Пасічнянська сільська рада, а тому задоволення позовних вимог призведе не тільки до позбавлення права малолітніх мешканців села Пасічна на дошкільну освіту, а й до блокування роботи сільської ради. Представник відповідача просив суд в задоволенні позову відмовити.
15.11.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла відповідь Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 15.11.2021 на відзив, в якому представник позивача вказала на безпідставність доводів відповідача. Так, представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області зазначила, що Правила пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417 є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами державної влади, органами місцевого самоврядування. Так, відповідно до пункту 1.2 розділу V зазначених Правил будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . В додатку А до ДБН В.2.5-56:2014 в переліку об`єктів, які підлягають обладнанню системами пожежної сигналізації та пожежогасіння, передбачено дитячі дошкільні заклади. Також пунктом 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні встановлено, що в будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності. Представник позивача звернула увагу на те, що відсутність коштів на придбання сертифікованих вогнегасників та на проведення технічного обслуговування наявних вогнегасників не є підставою для незастосування заходів реагування. При цьому, придбані відповідачем два вогнегасники є частиною комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються саме на пожежному щиті, та не свідчать про виконання відповідачем обов`язку із забезпечення всіх приміщень сертифікованими вогнегасниками. Також представник позивача звернула увагу на те, що можливі обмеження відповідача в здійсненні його діяльності за наслідками застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), не можуть бути співрозмірними із гарантованими державою правами на життя і здоров`я, особисту безпеку, які є найвищою соціальною цінністю, а їх забезпечення - головним обов`язком держави. При цьому, існування хоча б одного з порушень, встановлених під час перевірки, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до позивача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель. Зважаючи на те, що порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки продовжують існувати, відповідач просить позов задовольнити повністю.
29.11.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли додаткові письмові пояснення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 29.11.2021. Згідно вказаних пояснень представник позивача зазначила про те, що відповідач під час перевірки не надав доказів того, що відповідно до пункту 5.5 ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва , що Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради відноситься до V ступеня вогнестійкості, і підписав акт без зауважень. Позивач також вказав на те, що забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або на уповноважені ним органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі), керівників структурних підрозділів відповідно до законодавства).
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено таке:
21.01.2020 за результатом проведеної в період з 15.01.2020 по 21.01.2020 позапланової перевірки Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради з питань додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, провідним інспектором Надвірнянського РУ УДСНС України в Івано-Франківській області винесено припис № 17 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Згідно вказаного припису № 17 від 21.01.2020 відповідача зобов`язано усунути виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки від 21.01.2020 № 26, а саме:
1) обладнати будівлі та приміщення автоматичною системою пожежної сигналізації (порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. № 1417 (далі - Правил));
2) провести заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушенням пункту 1.20 глави 1 розділу ІV Правил);
3) обробити вогнетривким розчином дерев`яні конструкції горищних приміщень будівлі (порушенням пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил);
4) забезпечити будинок дошкільного навчального закладу адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку) освітлюваним у темний час доби (порушенням пункту 2.22 глави 2 розділу ІІІ Правил);
5) провести технічне обслуговування наявних вогнегасників (порушенням пункту 3.17 глави 3 розділу V Правил);
6) дозабезпечити всі приміщення сертифікованими вогнегасниками (порушенням пункту 3.6 глави 3 розділу V Правил);
7) встановити на видних місцях вказівні знаки із зазначенням місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння (порушенням пункту 3.10 глави 3 розділу V Правил);
8) доукомплектувати пожежний щит необхідним пожежним інвентарем, до якого входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2х2 м - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт. (порушенням пункту 3.11 глави 3 розділу V Правил);
9) прикріпити до підлоги килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття (порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу VІ Правил);
10) розробити по даному припису відповідь та план заходів по усуненню недоліків, копії яких направити у Надвірнянський РВ УДСНС за адресою: вул. Олени Степанівни, 28, м. Надвірна (передбачено розділом 5 Кодексу цивільного захисту України).
Такий припис отриманий представником відповідача 21.01.2020, про що свідчить підпис, проставлений у приписі (а.с. 23-24).
На підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 08.06.2021 № Нс-134/54 «Про проведення позапланових перевірок у закладах освіти» (а.с. 9), посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) за № 28 від 09.06.2021 (а.с. 14), головним інспектором ВЗНС Надвірнянського РУ ГУ ДСНС України в Івано-Франківській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради щодо додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки з питань перевірки виконання припису Надвірнянського РУ УДСНС України в Івано-Франківській області № 17 від 21.01.2020 за адресою: вулиця Софії Галечко, 127, село Пасічна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область.
За результатами проведеної перевірки встановлено декілька порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які неусунуті на виконання припису Надвірнянського РУ УДСНС України в Івано-Франківській області № 17 від 21.01.2020 та зафіксовані в акті перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 25 від 25.06.2021 (а.с. 15-22).
Так, при здійсненні перевірки було встановлено, що експлуатація будівель (споруд, приміщень) Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради здійснюється з порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
1) не обладнано будівлі та приміщення автоматичною системою пожежної сигналізації (порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил);
2) не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушенням пункту 1.20 глави 1 розділу ІV Правил);
3) не оброблено вогнетривким розчином дерев`яні конструкції горищних приміщень будівлі (порушенням пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил);
4) не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (порушенням пункту 3.17 глави 3 розділу V Правил);
5) недозабезпечено всі приміщення сертифікованими вогнегасниками (порушенням пункту 3.6 глави 3 розділу V Правил);
6) не доукомплектовано пожежний щит необхідним пожежним інвентарем (порушенням пункту 3.11 глави 3 розділу V Правил).
Як вбачається з позовної заяви, наявність саме вказаних порушень законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, зафіксованих в акті перевірки за № 25 від 25.06.2021, стали підставою для звернення позивача з цим позовом.
Водночас згідно наданого відповідачем відзиву від 02.11.2021 та доданих до нього документів, Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради вказав на проведення заходів на усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, а саме: проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що підтверджується копією протоколу № 415-11-21 від 01.11.2021; придбано укомплектований пожежний щит та два вогнегасники, що підтверджується копією видаткової накладної № 19636 від 08.10.2021.
Щодо решти порушень, які зафіксовані в акті перевірки № 25 від 25.06.2021, а саме: необладнання будівлі та приміщення автоматичною системою пожежної сигналізації; необроблення вогнетривким розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівлі; непроведення технічного обслуговування наявних вогнегасників; недозабезпечення всіх приміщень сертифікованими вогнегасниками, то відповідач у відзиві на позовну заяву визнав факт того, що такі порушення ним не усунено.
Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права:
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.
Відповідно до статей 4, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
За змістом статей 64, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;
- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно пункту 1 Положення про Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04.02.2013 № 3, в редакції наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 29.03.2021 № 167), Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійнорятувальних служб.
Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статті 68 Кодексу цивільного захисту України. Відповідно до вказаної Статті, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів встановлені статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.
Відповідно до цієї правової норми, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади або його територіальних підрозділів, які здійснюють державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно з частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (пункт 33 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до пункту 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України вказаної статті техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Згідно з пунктом 26 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Таким чином, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
Як встановлено судом, за наслідками позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради щодо додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки з питань перевірки виконання припису Надвірнянського РУ УДСНС України в Івано-Франківській області № 17 від 21.01.2020 та зафіксовані в акті перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 25 від 25.06.2021 (а.с. 15-22). Згідно вказаного акту в Пасічнянському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради наявні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, згідно акту перевірки, з огляду на підстави заявленого позову, про реальну загрозу життю та здоров`ю людей у Пасічнянському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради свідчать: необладнання будівлі та приміщення автоматичною системою пожежної сигналізації; непроведення замірів опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; необроблення вогнетривким розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівлі; непроведення технічного обслуговування наявних вогнегасників; недозабезпечення всіх приміщень сертифікованими вогнегасниками; недоукомплектовання пожежний щит необхідним пожежним інвентарем.
Судом встановлено, що відповідач усунув частину порушень, зазначених в акті перевірки № 25 від 25.06.2021, що свідчить про добросовісність намірів відповідача на усунення виявлених порушень.
Однак відповідач у відзиві на позовну заяву підтвердив факт неусунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, а саме: необладнання будівлі та приміщення автоматичною системою пожежної сигналізації; необроблення вогнетривким розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівлі; непроведення технічного обслуговування наявних вогнегасників; недозабезпечення всіх приміщень сертифікованими вогнегасниками.
Щодо необладнання будівлі та приміщення автоматичною системою пожежної сигналізації, як підстави для подання цього позову, то суд вказує таке:
Суд вважає, що твердження відповідача про те, що обладнання будівель та приміщень автоматичною пожежною сигналізацією стосується лише фізичних та юридичних осіб, які здійснюють будівельну діяльність на території України, до яких Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради не відноситься, є необгрунтованими.
Так, відповідно до пункту 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Вимоги цих Правил не поширюються на підземні споруди промислового призначення; метрополітени (крім об`єктів комерційного, торговельного та соціально-побутового призначення); тунелі; об`єкти виробництва, зберігання та утилізації вибухових і радіоактивних речовин й засобів підривань; морські та річкові споруди, що знаходяться на плаву; нафто-, газо-, продуктопроводи; лісові масиви.
Згідно з пунктом 2 ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами державної влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Так, пунктом 1.2 глави 1 розділу V Правил встановлено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Пунктом 7.2 додатку А до ДБН В.2.5-56:2014 в переліку об`єктів, які підлягають обладнанню системами пожежної сигналізації та пожежогасіння, передбачено дитячі дошкільні заклади.
Враховуючи те, що Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради є дитячим дошкільним закладом, а тому вимоги про обладнання будівель та приміщень автоматичною пожежною сигналізацією поширюються на відповідача.
Водночас, суд звертає увагу на те, що метою застосування цього заходу є відвернення ймовірного настання для прав та інтересів невизначеного кола осіб негативних наслідків виявлених порушень. Такі негативні наслідки полягають у завданні шкоди життю та здоров`ю людей, але їх настання є вірогідною подією.
Системно аналізуючи положення частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд дійшов висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення. Критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей. Наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.
У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які безпосередньо можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищення або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).
Суд звертає увагу на те, що у спірному випадку не усуненння відповідачем такого порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки як необладнання будівлі та приміщення автоматичною системою пожежної сигналізації, безпосередньо не створює ризику виникнення і розвитку пожежі. Таке порушення лише може збільшити ймовірну небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у разі виникнення пожежі.
Проте, оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявленого порушення, то позивач вправі на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходів реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень. Таке порушення
не викликає необхідності застосування саме судом заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації певних будівель, споруд і приміщень відповідача.
Щодо доводів відповідача про те, що технічне обслуговування наявних вогнегасників буде проведено після виділення додаткових коштів, то суд зазначає таке:
Відповідно до пункту 3.6 розділу V Правил територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.
Ця вимога стосується також будівель, споруд та приміщень, обладнаних будь-якими типами систем пожежогасіння, пожежної сигналізації або внутрішніми пожежними кран-комплектами.
До початку експлуатації об`єкти (будинки, споруди, приміщення, технологічні установки) повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння згідно з Правилами експлуатації та типовими нормами належності вогнегасників, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677.
Також згідно з пунктом 3.17 розділу V Правил технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги .
Суд звертає увагу на те, що відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення вищевказаних факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян. В суду немає належних та допустимих доказів, які б підтверджували виділення органом управління відповідача коштів на такі заходи або об`єктивно підтвердженої дати їх виділення, чи вчиненням реальних дій щодо звернень про виділення таких коштів.
Щодо не оброблення вогнетривким розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівлі, то суд вказує на таке:
Відповідно до пункту 2.5 розділу ІІІ Правил у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Таким чином, вимоги щодо оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, не поширюються лише на будинки V ступеня вогнестійкості.
Водночас, згідно пункту 5.3 ДБН В.1.1-7:2006 Пожежна безпека об`єктів будівництва ступінь вогнестійкості будинку встановлюють залежно від його призначення, категорії за вибухопожежною та пожежною небезпекою, умовної висоти (поверховості), площі поверху в межах протипожежного відсіку. В залежності від ступеня вогнестійкості будинку визначають класи вогнестійкості будівельних конструкцій і групи поширення вогню по цих конструкціях відповідно до таблиці 1.
Відповідно до пункту 5.5 ДБН В.1.1-7:2006 Пожежна безпека об`єктів будівництва при впровадженні в практику будівництва будинків з конструктивними системами, для яких неможливо визначити ступінь вогнестійкості рішення щодо віднесення їх до певного ступеня вогнестійкості, слід приймати за результатами оцінювання вогнестійкості конструктивної системи будинку в цілому або частини такої конструктивної системи. Оцінювання вогнестійкості може бути проведено розрахунковими та експериментальними методами за стандартами, які відповідають європейським вимогам з проектування, або за методиками, розробленими з урахуванням вимог додатка В в цих Норм або шляхом натурних вогневих випробувань фрагментів будинку або будинку в цілому за ДСТУ Б В.1.1-18.
Відповідач не надав суду жодних доказів того, що будинок Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради відноситься до будинків V ступеня вогнестійкості, а тому дерев`яні конструкції горищних приміщень будинку відповідача обов`язково мають бути оброблені вогнетривким розчином.
За вказаних обставин, вказані вище порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу для життя і здоров`я людей, і надалі продовжують існувати.
Відповідно до частини першої статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно з статтею 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Вказане зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення, тим паче такої соціально вразливої категорії осіб як малолітні діти.
Так, відсутність належної кількості вогнегасників, а також непроведення технічного обслуговування вже наявних вогнегасників, у разі виникнення пожежі не зможе забезпечити локалізацію такої пожежі працівниками Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради та запобігти її швидкому розповсюдженню до приїзду співробітників ДСНС; не оброблення дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, у разі виникнення пожежі, сприятиме швидкому її поширенню, що завдасть значних збитків, і, щонайгірше, може призвести до людських жертв.
Щодо доводів відповідача про те, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) обмежує права дітей на освіту, то суд вказує на таке:
З огляду на Конвенцію ООН про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27.02.1991 № 789-XII, а саме частину 3 статті 3 та статтю 3 Конституції України, Закон України "Про охорону дитинства", пріоритетним Держави є забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, що включено у систему заходів щодо охорони дитинства в Україні.
Також не заслуговують на увагу доводи відповідача щодо того, що застосовані заходи вплинуть на роботу сільської ради, оскільки згідно інформації з відкритих джерел, зокрема, й сайту Пасічнянської територіальної громади, Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради знаходиться в окремих приміщеннях будівлі на самостійній земельній ділянці.
Отже, порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які залишаються неусуненими Пасічнянським закладом дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради, а саме: необроблення вогнетривким розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівлі; непроведення технічного обслуговування наявних вогнегасників; незабезпечення всіх приміщень сертифікованими вогнегасниками, за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, або сприяють швидкому поширенню пожежі.
Відсутність доказів усунення відповідачем таких порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, є підставою для застосування до Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації її об`єктів. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.
Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 27.06.2019 за результатом розгляду справи № 814/2356/17.
Суд звертає увагу на те, що застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі дошкільної освіти. Так, через бездіяльність органів місцевого самоврядування, на балансі яких перебуває Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради, діти, які навчаються в зазначеному закладі дошкільної освіти, і надалі піддаватимуться ризику їх життю та здоров`ю в разі виникнення пожежі в будівлі та приміщеннях закладу.
Відмовне рішення суду за таких обставин, на переконання суду, не сприятиме позитивному вирішенню проблеми, та не сприятиме усуненню порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
При цьому, захід реагування не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливостей звернутися з заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду адміністративної справи.
Щодо обраного позивачем в позовній заяві заходу реагування, то суд зазначає таке.
Стаття 68 Кодексу цивільного захисту України вказує на те, що заходи реагування застосовуються у вигляді :
- повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів;
- повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень;
- повного або часткового зупинення випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Частиною першою статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.
Суд звертає увагу, що опечатування вхідних дверей, приміщень або відімкнення від джерел електроживлення, за своєю суттю відповідним клопотанням про приведення вказаних вище заходів реагування у дію, тобто способом виконання вказаного рішення. Однак суду не бачить підстав для задоволення такого клопотання.
Вказаний спосіб виконання вказаного рішення був передбачений наказом МНС України від 21.10.2004 за № 130 "Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів", зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 08.11.2004 № 1416/10015, який втратив чинність 21.05.2017 року.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель (споруд, приміщень), окрім виконання робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, є саме тим заходом, що спрямований на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Такий висновок суду відповідає висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 31.01.2020 у справі № 640/4506/19.
Підсумовуючи викладене, суд вважає, що позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради належить задовольнити у спосіб: застосувати до Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинити експлуатацію будівель (споруд, приміщень) Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради за адресою: вулиця Софії Галечко, 127, село Пасічна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, окрім виконання робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, викладених в акті планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 25.06.2021 за № 25.
Окрім цього, суд вважає за необхідне покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення у цій справі.
Відповідно до змісту частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати позивача по сплаті судового збору не відшкодовуються. Доказів понесення інших витрат суду не подано.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Застосувати до Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради заходи реагування у сфері державного нагляду: зупинити експлуатацію будівель (споруд, приміщень) Пасічнянського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради за адресою: вулиця Софії Галечко, 127, село Пасічна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, окрім виконання робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, викладених в акті планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 25.06.2021 за № 25.
Судові витрати не розподіляти.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код - 38555228, вулиця Франка, 6, місто Івано-Франківськ, 76018.
Відповідач: Пасічнянський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Лісова казка» Пасічнянської сільської ради, ідентифікаційний код - 38026233, вулиця Софії Галечко, 127, село Пасічна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78432.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2021 |
Оприлюднено | 04.01.2022 |
Номер документу | 102387088 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні