Рішення
від 31.12.2021 по справі 420/7916/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7916/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 грудня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» до Київської районної адміністрації Одеської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне підприємство «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» Одеської міської ради, Комунальна установа «Муніципальна варта» , ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування розпорядження,

ВСТАНОВИВ:

КООПЕРАТИВ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» звернувся до суду з позовом до Київської районної адміністрації Одеської міської ради, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 29.04.2021 №258-01р «Про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 » .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ДБК «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» є юридичною особою, зареєстрованою 03 листопада 1997 року, про що до ЄДР внесено запис №1005561200000077646, дата запису 12 квітня 2021 року.

Кооператив створено внаслідок об`єднання фізичних осіб на основі членства з метою реалізації права членів кооперативу на відпочинок та оздоровлення. Позивач є правонаступником дачно-будівельного кооперативу «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» і житлово-будівельного кооперативу «РАДЯНСЬКИЙ ПЕДАГОГ» .

ДБК «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» розташований у межах вулиць Купріна, Городної, Достоєвського та провулку Безіменного (Іподромного) у м. Одесі, на земельних ділянках, що були відведені попереднім кооперативам вiдповiдно до договорiв на право забудови від 19.11.1937 і від 27.03.1937, та плану земельної ділянки, виданого Управлінням головного архітектора м. Одеси Виконавчого комітету Одеської міської ради депутатів трудящих.

11 серпня 1976 року, на прохання членів Кооперативу, позивачем були встановлені металеві ворота в якості охоронного паркану житлового будинку за адресою м. Одеса, пров. Безіменний, 10. В подальшому вказані ворота були прийняті кооперативом на баланс (наразі балансова вартість становить 7000 грн.).

11 травня 2021 року позивачу стало відомо, що 29 квітня 2021 року Київською районною адміністрацією Одеської міської ради було прийнято розпорядження № 258-01р «Про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: м. Одеса, пров. Безiменний, 10» .

Позивач зазначає, що цим розпорядженням відповідачем було прийнято наступні рішення: 1. Демонтувати незаконно розміщений об`єкт - металеві ворота, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 ; 2. Направити копію даного розпорядження до КП «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» для проведення демонтажу об`єкту, зазначеного у п.1 цього розпорядження; 3. КУ «Муніципальна варта» забезпечити здійснення заходів з охорони публічного порядку та майна територіальної громади при проведенні робіт з демонтажу об`єкту, зазначеного у п.1 цього розпорядження; 4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника голови Київської районної адміністрації Одеської міської ради Круглова С.Г.

Зі змісту розпорядження вбачається, що підставою для його прийняття стала відсутність документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, на якій встановлено незаконно розміщений об`єкт, а земельна ділянка, в свою чергу, належить територіальній громаді м. Одеса.

Крім того, відповідно до інформації представника Департаменту з благоустрою Одеської міської ради встановлено, що дозвіл на порушення об`єкту благоустрою за вказаною адресою не видавався та схема встановлення робіт не погоджувалась.

Позивач не погоджується з вищезазначеним розпорядженням, вважає його протиправним та таким що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим, звернувся до суду з даним позовом.

Позивач вказує, що у відповідності до документації ДБК «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» , спірні ворота розміром 3,10 м на 2,20 м були встановлені 11 серпня 1976 року, що підтверджується дозвільним надписом на заяві члена Кооперативу, та в подальшому прийняті позивачем на баланс. Монтаж воріт здійснювався у відповідності до законодавства, діючого на час влаштування цього майна.

Позивач зазначає, що не звертався до Київської районної адміністрації за отриманням дозволу на розміщення малої архітектурної форми, оскільки фактично встановлення та розміщення металевих воріт відбулося у 1976 році, до вступу в силу Закону України «Про благоустрій населених пунктів» і Правил благоустрою.

Також позивач зазначає, що Кооперативом проводяться дії з погодження проекту благоустрою території. Зокрема, Кооператив уклав договір №026.2021.ПБ вiд 09.04.2021 з ФОП ОСОБА_2 про виконання проектних робіт з розробки проектної документації.

Виконавцем було розроблено Проект благоустрою території дачно-будівельного кооперативу «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» за адресою: м. Одеса, Київський район, пров. Безіменний (Іподромний), 10, який в подальшому був перевірений працівниками Відділу контролю та моніторингу за станом території району та погоджений заступником голови Київської районної адміністрації Одеської міської ради Кругловим С.В.

Зі змісту проекту вбачається наявнiсть металевих воріт за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивач зазначає, що у листі Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 12.04.2021 №832/01-11 відповідач повідомив представника позивача, що він не заперечує проти проведення заходів з благоустрою територiї за адресою: АДРЕСА_1 за умов відсутності спірних питань та судових справ з використання території, яка підлягає благоустрою, забезпечення виконання норм чинного законодавства України з благоустрою та державних санітарних та будівельних норм та правил при проведенні робіт, забезпечення вільного доступу на благоустроєну територію співробітників та автотранспорту спеціалізованих служб для виконання ними службових обов`язків, оформлення відповідного дозволу на початок проведення робіт з благоустрою в Департаменті архітектури та містобудування Одеської міської ради.

Також, позивач повідомив, що він не отримував від уповноваженого органу Одеської міської ради припис про усунення порушень шляхом проведення демонтажу металевих воріт, за адресою АДРЕСА_1 .

Крім того, відповідачу було відомо про власника спірного майна - металевих воріт, а позивач не ухилявся від демонтажу, оскільки самостійно здійснював дії щодо отримання дозволу на порушення благоустрою на спірний об`єкт.

Отже, на думку позивача, відповідачем були порушені вимоги Порядку розміщення та демонтажу малих архітектурних форм у місті Одесі під час винесення розпорядження № 258-01р від 29.04.2021.

20.07.2021 року від представника Київської районної адміністрації Одеської міської ради надійшов відзив на позов, згідно якого Київська районна адміністрація Одеської міської ради позовні вимоги не визнає та просить відмовити у задоволенні позову. Зазначено, що на підставі звернень гр. ОСОБА_1 , Київською районною адміністрацією Одеської міської ради підготовлено на розклеєно припис на зазначені ворота з вимогою надати дозвільні документи на їх встановлення.

Проте, Кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Наука та відпочинок» повністю проігнорував вказаний припис, не надав будь-яких документів та пояснень, на які посилається в своєму адміністративному позові.

05.02.2021 р. на адресу Київської районної адміністрації Одеської міської ради надійшов лист Департаменту комунальної власності Одеської міської ради вiд 05.02.2021 № 01-26/74, яким повідомлено, що за результатами виїзду 01.02.2021р. спеціалістами Департаменту встановлено, що за зазначеною адресою на землях загального користування встановлені металеві ворота, які перешкоджають вільному доступу гр. ОСОБА_1 до будинку АДРЕСА_1 .

Відповідно до листа Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 15.02.2021р. № 01-13/28/ог, факт встановлення металевого паркану та воріт підтвердився, Департамент дозволів та погоджень на облаштування даного огородження та воріт не видавав. Також Департамент у відповідності до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.12.2020р. № 38 Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м. Одеси , просив прийняти розпорядження про примусовий демонтаж металевого огородження і воріт за вказаною адресою. Про вжиті Департаментом заходи було повідомлено гр. ОСОБА_1 .

Відповідач зазначає, що 12.03.2021 р. гр. ОСОБА_1 звернулась до адміністрації з проханням демонтувати металеві ворота за вказаною адресою.

28.04.2021р. комісією у складі представників Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Київської районної адміністрації Одеської міської ради складено акт обстеження незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м. Одеси, яким встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1 самовільно влаштовані металеві ворота без дозвільних документів на території загального користування.

За інформацією Департаменту комунальної власності Одеської міської ради земельна ділянка, на якій розташовані металеві ворота, належить територіальній громаді міста Одеси.

Згідно інформації Управління державного архітектурно-будівельного контролю, в реєстрі будівельної діяльності відсутня інформація щодо одержання права на виконання будівельних робіт або прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

Згідно інформації департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, містобудівні умови та будівельний паспорт не зареєстровані.

Згідно інформації Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, дозвіл на порушення об`єкту благоустрою за вказаною адресою не видавався та схема встановлення воріт не погоджувалась.

Додатково відповідач зазначає, що Дачно-будівельний кооператив «Наука та відпочинок» не є власником земельної ділянки, на якій розташовані спірні металеві ворота, а тому вказана територія належить територіальній громаді міста Одеси, та є територією загального користування.

Відповідач звертає увагу, що позивачем не надані зазначені у позовній заяві договори на право забудови від 19.11.1937р. і 27.03.1937 р. та план земельної ділянки, виданий Управлінням головного архітектора м. Одеси Виконавчого комітету Одеської міської ради депутатів трудящих на підтвердження права користування земельною ділянкою.

Так, у зв`язку з тим, що Кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Наука та відпочинок» не надав жодних документів та пояснень, на підставі вищезазначеного акту, Київською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято розпорядження № 258-01р від 29.04.2021р. про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 .

Від представника Комунального підприємства «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» Одеської міської ради 27.07.2021 року надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого третя особа вважає позовні вимоги незаконними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з підстав, аналогічних тим, які викладені у відзиві відповідача.

Третьою особою також зазначено, що Кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Наука та відпочинок» не надав жодних доказів законності своїх дій та документів, які обґрунтовують законність встановлення ним металевого паркану та воріт за вказаною адресою.

Представник комунального підприємства зазначає, що відповідно до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 38 від 10.12.2020р. «Про організацію заходів щодо демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси» та на підставі вищезазначеного акту, Київською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято розпорядження № 258-01р від 29.04.2021р. про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 .

З урахуванням наведеного, представник КП «Одеспроект» ОМР вважає, що при видачі розпорядження № 258-01р від 29.04.2021р., Київська районна адміністрація Одеської міської ради діяла відповідно до вимог чинного законодавства та у межах наданих Законом повноважень.

20.09.2021 року від представника ОСОБА_1 надійшли письмові пояснення, згідно яких представник вважає позов необґрунтованим, належними та допустимими доказами не підтвердженим, а отже, таким, що задоволенню не підлягає.

Представник третьої особи звертає увагу, що розпорядження Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 29.04.2021 року № 258-01р «Про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 » , яке є предметом позову по даній справі, прийнято за наслідками комісійного обстеження, яке було проведено на підставі звернення ОСОБА_1 , що підтверджується листом Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 16.06.2021 № Б-8/7 угл., щодо створення перешкод у доступі до будинку та земельної ділянки, що належать на праві власності ОСОБА_3 , шляхом встановлення без дозвільних документів воріт за адресою: АДРЕСА_1 .

Так, під час вказаного комісійного обстеження було встановлено, що відсутні дозвільні документи на встановлення воріт за адресою: АДРЕСА_1 .

27.09.2021 року від представника позивача надійшли письмові заперечення на пояснення третьої особи ОСОБА_1 , згідно яких вважає, що доводи, викладені у поясненнях не можуть бути взяті до уваги.

Ухвалою судді від 28.05.2021 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито загальне позовне провадження у справі. Призначено підготовче засідання на 23 червня 2021 року о 12:00 год.

Ухвалою від 28.05.2021 року частково задоволено заяву КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» про забезпечення позову. Заборонено Київській районній адміністрації Одеської міської ради, Комунальному підприємству «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» Одеської міської ради, Комунальній установі «Муніципальна варта» вчиняти будь-які дії стосовно демонтажу належного КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» об`єкту - металевих воріт, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , до набрання законної сили рішенням по адміністративній справі №420/7916/21. У задоволенні решти заяви - відмовлено.

Протокольною ухвалою від 12.07.2021 року суд продовжив строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.

Протокольною ухвалою від 06.09.2021 року залучено до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача - ОСОБА_1 .

Протокольною ухвалою від 01.10.2021 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 02.11.2021 року о 15 год. 30 хв.

Ухвалою від 04 листопада 2021 року відмовлено у задоволенні клопотання представника ОСОБА_1 та ОСОБА_4 - адвоката Максимець О.Б. про скасування заходів забезпечення позову, вжитих ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.05.2021 року.

У судове засідання, призначене на 02.11.2021 року на 12 год. 30 хв., сторони не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлялися у встановленому законом порядку.

28.10.2021 року від представника Комунального підприємств "Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування Одеської міської ради" надійшла заява про розгляд справи за його відсутності.

Інші учасники справи про причини неявки суд не сповістили.

Частиною 9 статті 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов до висновку про можливість продовження розгляду справи по суті за відсутності осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання технічними засобами, що передбачено ч.9 ст.205, ч.4 ст.229 КАС України.

Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що на підставі звернення ОСОБА_1 від 22.01.2021 року щодо законності розміщення металевих воріт за адресою: АДРЕСА_2 було підготовлено та розклеєно припис на зазначені ворота для надання правовстановлюючих документів на їх розміщення. Зазначено, що в подальшому Київською районною адміністрацією Одеської міської ради будуть вжиті заходи відповідно до чинного законодавства України, відповідно до листа від 04.02.2021 року №БД-8угл.

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради направлено лист голові Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 05.02.2021 року за №01-26/74 в якому зазначено, що за результатами виїзду 01.02.2021 р. спеціалістами Департаменту встановлено, що за зазначеною адресою на землях загального користування встановлені металеві ворота (на схемі зазначені червоним кольором), які перешкоджають вiльному доступу гр. ОСОБА_1 до будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 . Враховуючи вищезазначене, просить у межах компетенції провести перевірку щодо законності встановлення металевих воріт на землях загального користування за адресою: АДРЕСА_1 та здійснити відповідні реагування у межах компетенції і про результати повідомити гр. ОСОБА_1 .

Згідно листа Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 15.02.2021 року №01-13/26/ог зазначено, що співробітниками Департаменту був здійснений виїзд на мiсце за адресою: АДРЕСА_1 . Факт встановлення металевого паркану і воріт підтвердився. Департамент дозволів та погоджень на облаштування даного огородження та воріт не видавав.

В зазначеному листі, адресованому голові Київської районної адміністрації Одеської міської ради, Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради просить відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 10.12.2020 року № 38 «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд елементів на території м. Одеси» , прийняти розпорядження про примусовий демонтаж металевого огородження і воріт за вказаною адресою.

12.03.2021 р. гр. ОСОБА_1 звернулась до Київської районної адміністрації Одеської міської ради з заявою, в якій просила демонтувати металеві ворота, які перешкоджають вільному доступу до будинку АДРЕСА_1 , у якомога найкоротші строки.

28.04.2021р. комісією у складі представників Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, Київської районної адміністрації Одеської міської ради складено акт обстеження незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території м. Одеси, яким встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1 самовільно влаштовані металеві ворота без дозвільних документів на території загального користування.

За інформацією Департаменту комунальної власності Одеської міської ради земельна ділянка, на якій розташовані металеві ворота, належить територiальнiй громаді міста Одеси.

Згідно інформації Управління державного архітектурно-будівельного контролю, в реєстрі будівельної діяльності відсутня інформація щодо одержання права на виконання будівельних робіт або прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

Згідно інформації департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, містобудівні умови та будівельний паспорт не зареєстровані.

Згідно інформації Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради, дозвіл на порушення об`єкту благоустрою за вказаною адресою не видавався, схема встановлення воріт не погоджувалась.

29.04.2021 року Київською районною адміністрацією Одеської міської ради прийнято розпорядження №258-01р, згідно якого, керуючись рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №38 від 10.12.2020 року «Про організацію з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси» та п. 2.5 «Положення про Київську районну адміністрацію Одеської міської ради» , затвердженим рішенням Одеської міської ради №1934-VII від 26.04.2017 року, вирішено:

1.Демонтувати незаконно розміщений об`єкт-металеві ворота, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 ;

2. Направити копію даного розпорядження до КП «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування для проведення демонтажу об`єкту, зазначеного у п. 1 цього розпорядження;

3. КУ «Муніципальна варта» забезпечити здійснення заходів з охорони публічного порядку та майна територіальної громади при проведенні робіт з демонтажу об`єкту, зазначеного у п. 1 цього розпорядження;

4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника голови Київської районної адміністрації Одеської міської ради Круглова С.Г.

Не погоджуючись з прийнятим розпорядженням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом п. 7 ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР, в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин (далі за текстом - Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, визначає Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 №2807-IV (далі за текстом - Закон №2807-IV).

Статтею 5 Закону №2807-IV встановлено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Пунктами 1, 5, 14 ч.2 ст.10 Закону №2807-IV передбачено, що до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, у розумінні ч. 1 ст. 12 Закону №2807-IV є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Згідно з приписами ст. 13 Закону №2807-IV до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:

1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування;

2) прибудинкові території;

3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;

4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.

Режим використання об`єктів благоустрою визначено ст.14 Закону №2807-IV, яка передбачає, що такі об`єкти використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.

Згідно зі ст. 21 Закону №2807-IV елементами (частинами) об`єктів благоустрою є:

1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм;

2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях;

3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;

4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами;

5) технічні засоби регулювання дорожнього руху;

6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території;

7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади;

8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків;

9) малі архітектурні форми;

10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою.

До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Відповідно до ч.1 ст.26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - дозвіл), крім випадків, встановлених абзацами другим - п`ятим частини першої цієї статті.

Порядок видачі дозволів на порушення об`єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів на території міста Одеси є додатком № 7 до Правил благоустрою території міста Одеси, що затверджений згідно рішення Одеської міської ради № 6718-VI вiд 10.06.2015.

Відповідно до п.1.3 цього Порядку дозвіл - це документ дозвiльного характеру встановленого зразка (Додаток 2), який видається департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради і дає право на виконання визначених Додатком 1 робіт на об`єктi благоустрою.

Серед таких робіт є установлення нових, відновлення, ремонт та замiна iснуючих малих архітектурних форм.

Згідно п.1.5 Дозвіл не вимагається, якщо земляні та/або ремонтні роботи проводяться:

- особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту;

- у рамках підготовчих або будівельних робіт, право на проведення яких оформлене в установленому законодавством порядку.

При цьому на місці проведення відповідних робіт у виконавця робіт повинні бути документи або належним чином засвідчені копії документів, що підтверджують право власності чи користування земельною ділянкою, документ на право здійснення підготовчих чи будівельних робіт, зареєстрований у встановленому порядку, та робоча схема (проект) робіт, погоджена відповідно до чинного законодавства.

За відсутності таких документів відповідні роботи вважаються самовільними, а особи, винні у порушенні об`єктів благоустрою, підлягають притягненню до відповідальності згідно із чинним законодавством.

Відповідно до ч.1 ст.40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Частинами 2, 3 ст.40 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» встановлено, що для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.

Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:

1) проведення перевірок території;

2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;

3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій;

4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.

Рішенням Одеської міської ради № 1328-VII від 07.12.2016р. було затверджено Положення про районні адміністрації Одеської міської ради, пунктом 2.5 яких встановлено, що до власних повноважень адміністрації у галузі благоустрою віднесено здійснення перевірок території району, об`єктів благоустрою району щодо стану їх благоустрою і додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території міста Одеси на території району, вживає необхідні заходи, у разі виявлення порушень.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради № 38 від 10.12.2020 р. «Про організацію заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси» організовано здійснення заходів з демонтажу незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси згідно з порядком:

1. Порядок визначає організаційні засади взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань обстеження території міста Одеси з метою виявлення незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів і вжиття заходів з їх демонтажу.

2. Виявлення факту незаконного розміщення об`єктів, споруд та елементів здійснюється із повідомлень про відповідні факти, які надходять від фізичних та юридичних осіб, або безпосередньо виконавчими органами, комунальними підприємствами, установами, закладами та організаціями Одеської міської ради.

3. Якщо особою, яка виявила факт незаконного розміщення об`єкта, споруди або елемента, є представник виконавчого органу Одеської міської ради, зазначеного у пункті 4 Порядку, то така особа ініціює комісійне обстеження.

4. Обстеження здійснюється комісією у складі представників департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, департаменту комунальної власності Одеської міської ради, управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради та відповідної районної адміністрації Одеської міської ради за місцезнаходженням незаконно розміщеного об`єкта, споруди або елемента. У разі необхідності комісією для участі в обстеженні може бути залучено представників інших виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради.

5. За результатами обстеження комісією складається акт, який підписується усіма членами комісії.

6. Голова відповідної районної адміністрації Одеської міської ради на підставі акта відповідно до повноважень видає розпорядження щодо демонтажу незаконно розміщеного об`єкта, споруди або елемента.

7. Виконавцем робіт з демонтажу об`єктів, зазначених у цьому Порядку, визначити комунальне підприємство «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» .

8. Здійснення заходів із забезпечення громадського порядку під час демонтажу об`єктів, зазначених у цьому Порядку, покласти на комунальну установу «Муніципальна варта» .

Рішенням Одеської міської ради №5236-VI від 27.08.2014 «Про внесення змін та доповнень до Правил благоустрою території міста Одеси (текстової частини) у новій редакції, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI» було внесено зміни та доповнення до Правил благоустрою території міста Одеси (текстової частини) у новій редакції, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 р. № 1631-VI.

Відповідно до п.3.1.16 Правил благоустрою території міста Одеси, елементи благоустрою встановлені/розміщені з порушенням вимог, встановлених Правилами, підлягають демонтажу за кошти особи, що здійснила встановлення, у терміни, визначені в приписі уповноваженого виконавчого органу Одеської міської ради. Якщо особа, що розмістила/встановила елемент благоустрою з порушенням Правил, не здійснила демонтаж у визначені строки, демонтаж елементу благоустрою здійснюється у встановленому порядку.

Згідно з додатком № 6 до Правил благоустрою території міста Одеси (текстової частини) у новій редакції встановлено порядок розміщення та демонтажу малих архітектурних форм у місті Одесі.

Відповідно до п.1-4 розд. ІІ зазначеного порядку, демонтаж, перевезення, зберігання розміщених/встановлених з порушенням Правил малих архітектурних форм, власники яких ухиляються від демонтажу або власники яких не відомі, здійснюються уповноваженим виконавчим органом Одеської міської ради за кошти міського бюджету з наступним відшкодуванням усіх витрат власником малої архітектурної форми, винним у порушенні Правил.

Дія Порядку не поширюється на рекламні носії, вивіски, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для провадження підприємницької діяльності, порядок демонтажу яких встановлюється окремо.

Рішення про демонтаж розміщених/встановлених з порушенням Правил малих архітектурних форм приймається уповноваженим органом Одеської міської ради з урахуванням пропозицій органів, що виявили такі елементи благоустрою.

У разі виявлення малої архітектурної форми розміщеної/встановленої з порушенням Правил, уповноваженим органом Одеської міської ради вноситься припис його власнику (користувачу) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу цієї малої архітектурної форми протягом трьох робочих днів.

Протягом зазначеного терміну власник (користувач) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж малої архітектурної форми, розміщеної/встановленої з порушенням Правил, та провести за власні кошти відновлення порушеного благоустрою на місці розміщення/встановлення даної малої архітектурної форми.

У разі невиконання власником (користувачем) вимог припису або неможливості встановити власника (користувача) уповноважений орган Одеської міської ради на підставі свого розпорядження здійснює демонтаж малої архітектурної форми, розміщеної/встановленої з порушенням Правил, за рахунок коштів міського бюджету з подальшим відшкодуванням усіх витрат власником (користувачем), винним у порушенні благоустрою.

Для проведення демонтажу уповноважений орган Одеської міської ради складає акт зовнішнього огляду (акт демонтажу) малої архітектурної форми, розміщеної/встановленої з порушенням Правил, у трьох примірниках, що має містити наступні дані:

- дату та час складання акта, адресу розташування малої архітектурної форми і підставу для її демонтажу;

- прізвище, ім`я, по батькові та посаду уповноваженої особи, яка складає акт та бере участь у демонтажі та перевезенні малої архітектурної форми;

- опис малої архітектурної форми (геометричні параметри, матеріал, наявність підключення до мереж електро- та водопостачання), перелік візуально виявлених недоліків, пошкоджень з обов`язковою фотофіксацією з усіх боків.

Для виконання функцій з демонтажу уповноважений орган може використовувати послуги суб`єктів господарювання на підставі договорів.

Отже, відповідно до положень Закону №2807-IVспірні ворота за адресою: м.Одеса, пров.Безіменний, 10 відносяться до малих архітектурних форм.

Відповідно до довідки від 05.05.2021 року №7 ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНОГО КООПЕРАТИВУ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК, на балансі кооперативу обліковуються залізні ворота (3,1 м на 2,2 м), що розміщені за адресою: м.Одеса, пров.Безіменний, 10. Дата встановлення воріт - 11 серпня 1976 року. Балансова вартість об`єкту станом на дату складення довідки - 7000,00 грн.

Як вбачається з оскаржуваного розпорядження, відповідачем вирішено демонтувати незаконно розміщений об`єкт-металеві ворота, розташовані за адресою: м. Одеса, пров. Безіменний, 10.

Однак відповідачем в порушення вимог п.3.1.16 Правил благоустрою території міста Одеси не було винесено припису власнику воріт з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу цієї малої архітектурної форми протягом трьох робочих днів.

Відповідач стверджує, що такий припис розклеювався на воротах, однак доказів винесення такого припису та вручення його позивачу відповідач суду не надав.

При цьому, суд враховує, що відповідач був обізнаний про те, що власником воріт є саме позивач, оскільки листом від 12.04.2021 року № 832/01-11 відповідач надавав відповідь голові КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» щодо розгляду звернення про узгодження робіт з благоустрою території за адресою: пров.Безіменний, 10 в м.Одесі.

Отже, відповідач, приймаючи спірне розпорядження, не дотримався встановленої процедури демонтажу малих архітектурних форм у місті Одесі, оскільки припис з вимогою добровільного усунення порушень шляхом проведення демонтажу протягом трьох робочих днів власнику воріт не вручався.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач, приймаючи оскаржуване розпорядження, діяв не у спосіб, передбачений чинними нормативними актами, а тому суд робить висновок про протиправність розпорядження та наявності підстав для його скасування.

Також суд звертає увагу, що ЖБК «Радянський педагог» було відведено земельну ділянку площею 9500 кв.м. в користування по вул.Окружна, відповідно до Плану Управління головного Архітектора м.Одеси, що наданий до суду позивачем (том 2 а.с.98).

Крім того, позивачем надано Акт встановлення меж земельної ділянки від 20.11.1953 року, відповідно до якого згідно договору на право забудови, укладеного 27.03.1937 року з Міськкомунвідділом, перевірені межі відведення земельної ділянки ЖБК Радянський педагог та відновлені відповідно до клопотання правління ЖБК (том 2 а.с.99).

Разом з вказаним Актом надано і власне Договір на право забудови від 27.03.1937 року з відповідним планом земельної ділянки та написом до договору про прирізання до ділянки смуги в 1000 кв.м. з північного боку та каталогом відводу земельної ділянки (том 2 а.с.100-110).

Таким чином, надані позивачем документи, достеменно підтверджують факт відведення позивачу земельної ділянки, а отже твердження відповідача про відсутність у КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» будь-якого права на земельну ділянку (власності чи користування), на якій ще у 1976 році було встановлено спірні ворота, є безпідставними та необґрунтованими.

Таким чином, відповідні служби та управління місти Одеси, складаючи Акт обстеження незаконно розміщених об`єктів, споруд та елементів на території міста Одеси від 28.04.2021 року (том 1 а.с.27-31), за відсутності уповноваженого представника позивача, не перевірили належним чином наявність чи відсутність у позивача, який є власником спірних воріт, прав на земельну ділянку, на якій ці ворота встановлені.

Вкаазні вище обставини не були враховані відповідачем під час прийняття оскаржуваного розпорядження.

Як вбачається з матеріалів справи, згідно заяви, адресованої ЖБК «Наука та відпочинок» від 09.06.1976 року, було узгоджено оплату установки воріт розміром 310х220 вартістю 167 руб. 77 коп. (том 1 а.с.20).

При цьому, відповідач не надав суду доказів встановлення ним часу влаштування воріт, натомість надані позивачем докази свідчать про те, що Закон України «Про благоустрій населених пунктів» , Правила благоустрою, затверджені рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 №1631-VI (із змінами, внесеними рiшенням від 09.10.2013 №3901-VI, рішенням вiд 27.08.2014 №5236-VI, рішенням від 10.06.2015 №6718-VI), були прийняті після встановлення спірних воріт.

Тому суд вважає, що зазначені нормативно-правові акти не поширюються на спірні правовідносини з встановлення воріт, оскільки прийняті значно пізніше.

Відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Отже наведені нормативні акти в частині порядку та процедури розміщення малих архітектурних форм не можуть регулювати спірні відносини щодо законності чи незаконності встановлення воріт по АДРЕСА_1 .

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За викладених обставин, суд дійшов висновку, що спірне розпорядження Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 29.04.2021 №258-01р є протиправним, а тому підлягає скасуванню, а позовні вимоги КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, згідно ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує позивачу всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, ч.9 ст.205, ч.4 ст.229, ст.ст. 241-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» (адреса: (пров. Безіменний, 10, м. Одеса, 65016, код ЄДОРПОУ 25044837) до Київської районної адміністрації Одеської міської ради (адреса: вул. Академіка Корольова, 9, м. Одеса, 65114, код ЄДРПОУ 26303241), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне підприємство «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» Одеської міської ради (адреса: вул. Канатна, 26Б, м. Одеса, 65082, код ЄДРПОУ 23986877), Комунальна установа «Муніципальна варта» (адреса: вул. Розкидайлівська, 67А, м. Одеса, 65006, код ЄДРПОУ 40034370), ОСОБА_1 адреса: ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ), про визнання протиправним та скасування розпорядження - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Київської районної адміністрації Одеської міської ради від 29.04.2021 №258-01р «Про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту з адресою: АДРЕСА_1 » .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Київської районної адміністрації Одеської міської ради на користь КООПЕРАТИВУ «ДАЧНО-БУДІВЕЛЬНИЙ КООПЕРАТИВ «НАУКА ТА ВІДПОЧИНОК» судові витрати в сумі 2270 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.12.2021
Оприлюднено04.01.2022
Номер документу102388374
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/7916/21

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 05.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 15.05.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 31.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 04.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Постанова від 29.09.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні