Рішення
від 16.12.2021 по справі 923/1186/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 грудня 2021 року Справа № 923/1186/21

Господарський суд Херсонської області у складі судді Нікітенка С.В. , за участю секретаря судових засідань Фінаровій О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Олешківської міської ради Херсонської області, м. Олешки, Херсонська область, код ЄДРПОУ 04059941,

до: Херсонської районної ради Херсонської області, м. Херсон, код ЄДРПОУ 44047192,

про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

За участю представників сторін:

від позивача - Марковець С.В., виписка з ЄДР;

від відповідача - адвокат Оніщенко В.І., ордер серії ВТ № 1019259 від 12.10.2021.

У відповідності до ч.1 статті 222 Господарського процесуального кодексу України здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Обставини справи:

21 серпня 2021 року Олешківська міська рада звернулась до Господарського суду Херсонської області із позовною заявою з вимогами спрямованими до Херсонської районної ради Херсонської області, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки (код ЄДРПОУ 34988304) разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади.

- зобов`язати Херсонську районну раду Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства Олешки Херсонської районної ради (код згідно з ЄДРПОУ 34988304) та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади разом з наступним майном: адміністративна будівля, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Пароходна, 32-б; нежитлова будівля та споруди дитячо-юнацької спортивної школи Авангард , розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-а; будівлі та споруди човнового причалу, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-б; будівля Будинку побуту Біла акація , розташована за адресою: м. Олешки, вул. Гвардійська, 23; інше індивідуально визначене майно, у тому числі основні засоби, техніка, обладнання, предмети довгострокового користування, матеріали, інвентар та інші матеріальні активи, закріплені за підприємством на праві господарського відання. Судові витрати покласти на відповідача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Олешківською міською радою у відповідності до вимог Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної та власності та з метою врегулювання питання передачі Комунального підприємства Олешки Цюрупинської районної ради з адміністративними будівлями та іншим майном, що перебуває у його господарському віданні, було прийнято рішення № 254 від 23 квітня 2021 року Про надання згоди на прийняття до комунальної власності Комунального підприємства Олешки Цюрупинської районної ради . За твердженням позивача, Херсонська районна рада всупереч вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до 01 липня 2021 року об`єкт спільної власності Олешківської територіальної громади не передала, відповідне рішення не прийняла. Позивач вважає, що відповідачем порушено вимоги Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.08.2021 визначено суддю по справі - Сулімовську М.Б.

Ухвалою суду від 08 вересня 2021 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу час для усунення виявлених недоліків позовної заяви.

23 вересня 2021 року до суду від Олешківської міської ради надійшла заява про усунення недоліків.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Сулімовської М.Б. та необхідністю вирішення питання щодо подальшого руху позовної заяви, розпорядженням керівника апарату Господарського суду Херсонської області № 554 від 23.09.2021 проведений повторний автоматизований розподіл справи № 923/1186/21.

Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.09.2021 визначено суддю по справі - Нікітенко С.В.

Ухвалою від 29 вересня 2021 року суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Розгляд справи № 923/1186/21 визначено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Цією ж ухвалою суд запропонував учасникам провадження у встановлені строки надіслати (надати) до суду: відповідачу - відзив на позовну заяву (одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду надіслати (надати) іншим учасникам справи копію відзиву та доданих до нього документів, а відповідні докази представити суду), належним чином завірені копії статутних та реєстраційних документів та позивачу відповідь на відзив.

Ухвала суду про відкриття провадження направлена сторонам рекомендованою поштою з повідомленням, у відповідності до вимог частини 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

Матеріали справи містять докази вручення ухвали суду про відкриття провадження у справі учасникам справи (т.1, а.с. 77, 78).

21 жовтня 2021 року до суду від відповідача у справі надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими та безпідставними, просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову.

Вказаний відзив відповідача суд прийняв до розгляду та залучив до матеріалів справи.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 20.10.2021 суд закрив підготовче провадження у справі № 923/1186/21 та призначив справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 18.11.2021.

Ухвалою від 18.11.2021 суд продовжив строк розгляду справи № 923/1186/21 по суті на підставі Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, визначено здійснити розгляд справи по суті впродовж розумного строку та відкладено судове засідання з розгляду справи № 923/1186/21 по суті на 16 грудня 2021 року.

Представник позивача у судовому засіданні 16.12.2021 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив задовольнити, з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні 16.12.2021 позовні вимоги не визнав та у задоволенні позову просив відмовити, надавши аналогічні пояснення тим, які містяться у відзиві на позовну заяву.

У судовому засіданні 16.12.2021 проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення і повідомлено присутніх учасників справи про орієнтований час складення повного рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, суд,

в с т а н о в и в :

Матеріали справи свідчать, що Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ Про утворення та ліквідація районів змінено адміністративно-територіальний устрій країни та утворено нові райони.

На підставі Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування районних державних адміністрацій , постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів № 807-ІХ від 17 липня 2020 року , розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 726-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області була утворена Херсонська районна рада Херсонської області.

Надалі, 23 грудня 2020 року Херсонською районною радою Херсонської області було прийнято рішення № 14 Про початок реорганізації Білозерської та Олешківської районних рад Херсонської області шляхом злиття у Херсонську районну раду Херсонської області .

Згідно з підпунктом 4 пункту 6-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні зі змінами, внесеними Законом України № 1009-ІХ від 17 листопада 2020 року, районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом.

Таким чином, Херсонська районна рада є правонаступником прав та обов`язків Олешківської районної ради Херсонської області.

Позивач вказує, що відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні зі змінами, внесеними Законом України № 1009-ІХ від 17 листопада 2020 року, правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

За твердженням позивача, з моменту прийняття рішення про припинення Олешківської районної ради внаслідок її реорганізації шляхом приєднання до Херсонської районної ради Херсонської області в останньої виник обов`язок передати до комунальної власності Олешківської територіальної громади майно спільної власності територіальних громад району.

Позивач вказує, що згідно рішень Херсонської районної ради були передані до комунальної власності Олешківської територіальної громади заклади загальної середньої та позашкільної освіти, комунальні заклади та установи, комунальні заклади охорони здоров`я.

Поряд з цим, залишилось неврегульованим питання передачі Комунального підприємства Олешки Цюрупинської районної ради (код ЄДРПОУ 34988304) разом з наступним майном:

- адміністративна будівля, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Пароходна, 32-6;

- нежитлова будівля та споруди дитячо-юнацької спортивної школи Авангард , розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-а;

- будівлі та споруди човнового причалу, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-6;

- будівля Будинку побуту Біла акація , розташована за адресою: м. Олешки, вул. Гвардійська, 23.

Позивач вказує, що зазначені об`єкти спільної власності безпосередньо знаходяться на території Олешківської територіальної громади та задовольняють її колективні потреби.

У відповідності до вимог Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної та власності та з метою врегулювання питання передачі Комунального підприємства Олешки Цюрупинської районної ради з адміністративними будівлями та іншим майном, що перебуває у його господарському віданні, Олешківською міською радою було прийнято рішення № 254 від 23 квітня 2021 року Про надання згоди на прийняття до комунальної власності Комунального підприємства Олешки Цюрупинської районної ради . Вказане рішення листом від 28 квітня 2021 року вих. № 07/01-16 було направлено до Херсонської районної ради.

За твердженням позивача, Херсонська районна рада, всупереч вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до 01 липня 2021 року об`єкт спільної власності Олешківської територіальної громади не передала, відповідне рішення не прийняла, у зв`язку з чим позбавлено Олешківську територіальну громаду відповідного майна.

Дані обставини стали підставою для звернення позивача з позовною заявою до суду.

Таким чином, виник спір, який підлягає вирішенню у судовому порядку.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги Олешківської міської ради підлягають частковому задоволенню, з наступних підстав.

Частиною 2 ст. 16 ЦК України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч.2 ст.19 Конституції України).

Відповідно до ч. 3 ст. 24 ЗУ Про місцеве самоврядування органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до пункту 32 частини першої статті 43 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується питання, зокрема, надання згоди на передачу об`єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об`єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних, обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.

Частиною першою статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до частини восьмої статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до ч.4 статті 11 ЦК України, у випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Отже, рішення суб`єктів владних повноважень, до яких належать, зокрема, органи місцевого самоврядування, можуть бути підставами виникнення цивільних прав та обов`язків.

З наведених вище норм вбачається, що об`єднані територіальні громади набувають права власності на об`єкти нерухомого майна на підставі та з моменту прийняття рішення відповідною районною, обласною радою про надання згоди на передачу таких об`єктів.

Постановою Верховної ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" (далі постанова від 17.07.2020 р. № 807-ІХ) було ліквідовано Олешківський район Херсонської області та одночасно утворено Херсонський район Херсонської області (з адміністративним центром у місті Херсон) у складі територій Білозерської селищної, Великокопанівської сільської, Виноградівської сільської, Дар`ївської сільської, Музиківської сільської, Олешківської міської, Станіславської сільської, Херсонської міської, Чорнобаївської сільської, Ювілейної сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Згідно абзацу 4 п. 10 розділу V Прикінцеві та Перехідні положення ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ, правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району. які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України".

Згідно абз. 2 ч. 4 ст. 60 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", визначення місцезнаходження комунального підприємства, установи, організації, що перебуває в управлінні відповідної районної, обласної ради, яке зазначається в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань при державній реєстрації зазначеного комунального підприємства, установи, організації як юридичної особи або державній реєстрації змін до відомостей про таку юридичну особу, здійснюється відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України.

За приписами ст. 93 ЦК України, місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) і та здійснення управління і обліку.

Враховуючи вказане, законодавством встановлено обов`язковість для районної ради здійснювати передачу майна із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у комунальну власність територіальних громад при наявності двох неодмінних умов: знаходження майна на території територіальної громади та відповідно розмежування видатків (тобто фінансування об`єкту тією територіальною громадою, на території якої знаходиться певний об`єкт).

Матеріали справи свідчать, що на підставі Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування районних державних адміністрацій , постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів № 807-ІХ від 17 липня 2020 року, розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 726-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області була утворена Херсонська районна рада Херсонської області.

23 грудня 2020 року Херсонською районною радою Херсонської області було прийнято рішення № 14 Про початок реорганізації Білозерської та Олешківської районних рад Херсонської області шляхом злиття у Херсонську районну раду Херсонської області .

Згідно п.п. 2 п. 4 Верховної ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", повноваження депутатів районних рад у районах, ліквідованих відповідно до пункту 3 цієї Постанови, припиняються в день набуття повноважень депутатів районних рад, обраних на перших виборах до районних рад у районах, утворених відповідно до пункту 1 цієї Постанови.

Отже, під час виконання Закону України Про місцеве самоврядування в Україні в редакції Закону № 1009-ІХ від 17.11.2020, між суб`єктами владних повноважень виникають адміністративні відносини, що пов`язані з виконанням органом місцевого самоврядування певних управлінських функцій з передачі майна у комунальну власність територіальних громад.

Як свідчать матеріали справи з метою врегулювання питання передачі Комунального підприємства Олешки Цюрупинської районної ради з адміністративними будівлями та іншим майном, що перебуває у його господарському віданні, Олешківською міською радою було прийнято рішення № 254 від 23 квітня 2021 року Про надання згоди на прийняття до комунальної власності Комунального підприємства Олешки Цюрупинської районної ради (т.1, а.с. 13).

Вказане рішення було направлено позивачем на адресу відповідача листом від 28 квітня 2021 року вих. № 07/01-16 (т.1, а.с. 14).

Як вбачається з Витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо Комунального підприємства "Олешки", місцезнаходження останнього - Олешківський район, м. Олешки, вул. Гвардійська, буд. 23, кв. 76, засновником вказаного підприємства зазначено - Херсонська районна рада Херсонської області.

Судом встановлено, що згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, міститься наступна інформація:

- адміністративна будівля, розташована за адресою: м. Олешки, вул. Пароходна, 32-б;

- нежитлова будівля та споруди дитячо-юнацької спортивної школи Авангард , розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-а;

- будівлі та споруди човнового причалу, розташовані за адресою: м. Олешки, вул. Першотравнева, 179-б;

- будівля Будинку побуту Біла акація , розташована за адресою: м. Олешки, вул. Гвардійська, 23.

Власником вказаного майна зазначено Херсонську районну раду Херсонської області, дане майно перебуває на праві господарського відання у користуванні Комунального підприємства "Олешки" та перебуває на території Олешківської територіальної громади.

Відповідно до п. 39 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України.

Отже, враховуючи місцезнаходження (територія Олешківської міської територіальної громади) комунального підприємства "Олешки" де відповідно здійснює свою господарську діяльність, з урахуванням приписів абзацу 4 п. 10 розділу V Прикінцеві та Перехідні положення ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ, питання щодо передачі відповідачем вищезазначеного майна позивачу повинно було бути розглянуто в строк до 01.07.2021 на відповідній сесії ради народних депутатів Херсонської районної ради та прийнято рішення про передачу об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади.

Матеріали справи свідчать, що постійною комісією Херсонської районної ради з питань управління об`єктами комунальної власності протоколом від 12.01.2021 було прийнято рішення винести питання передачі майна та юридичних осіб (у т.ч. КП Олешки ) зі спільної власності територіальних громад Херсонського району до Олешківської територіальної громади згідно з додатком 1 на ІІІ-ю позачергову сесію Херсонської районної ради.

За результатами голосування третьої позачерговій сесії Херсонської районної ради від 19.01.2021р. питання про передачу юридичної особи Комунального підприємства Олешки до Олешківської територіальної громади не набрало відповідної кількості голосів.

Отже, рішення про передачу спірного майна не було прийнято.

Суд зазначає, що не прийняття відповідачем позитивного рішення щодо передачі юридичної особи Комунального підприємства Олешки до Олешківської територіальної громади, не звільняє відповідача від обов`язку в строк до 01.07.2021 виконати приписи ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідачем не надано суду доказів, які б підтверджували, що відповідач неодноразово в строк до 01.07.2021 намагався виконати приписи ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо передачі юридичної особи Комунального підприємства Олешки до Олешківської територіальної громади.

Таким чином, в порушення вищезазначених норм ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідачем в строк до 01.07.2021 не було прийнято відповідне рішення.

Суд вважає, що вказані порушення наведених вище норм законодавства свідчать про протиправну бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади.

Бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області у питанні передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади порушує гарантовані Конституцією права на належні умови праці працівників Комунального підприємства Олешки , розвитку фізичної культури, фінансових надходжень до дохідної частини бюджету громади, які будуть спрямовуватись позивачем у тому числі, й на утримання освітніх та інших неприбуткових закладів.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимога позивача про визнання протиправною бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області, яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки (код ЄДРПОУ 34988304) разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади є обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Херсонської районної ради Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства Олешки Херсонської районної ради (код згідно з ЄДРПОУ 34988304) та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади, суд дійшов висновку, що вказана вимога не підлягає задоволенню, з урахуванням наступного.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні .

Відповідно до ст.1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом ч. 1 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції і законів держави.

Згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ч.3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до п. 51 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність.

Згідно наукового висновку Верховного Суду Щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією , дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи бездіяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з декількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає кращим за даних обставин.

Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Суд не може підміняти державний орган (орган місцевого самоврядування), рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Єдиним можливим випадком, коли суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Наведені норми законодавства свідчать про те, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив повноваження самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимога позивача про зобов`язання Херсонської районної ради Херсонської області прийняти рішення про вихід Херсонської районної ради Херсонської області зі складу засновників Комунального підприємства Олешки Херсонської районної ради (код згідно з ЄДРПОУ 34988304) та його передачу у комунальну власність Олешківської територіальної громади - не підлягає задоволенню, оскільки в цьому випадку суд не може давати вказівки органу місцевого самоврядування, яке саме рішення йому необхідно прийняти.

Згідно частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Щодо інших доводів сторін у справі, викладених в обґрунтування власних правових позицій по наявному спору, то суд не вбачає підстав для надання таким оцінки у межах розглядуваного спору, оскільки вищенаведені аргументи суду у даному рішенні, на думку суду, є самостійною та достатньою підставою для висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог.

Суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі Проніна проти України , в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Підсумовуючи вищевикладене, виходячи із заявлених вимог, наведених обґрунтувань та наданих доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Згідно ст.ст. 123, 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача та відповідача пропорційно.

Керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд,

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Херсонської районної ради Херсонської області (73000, місто Херсон, проспект Ушакова, будинок 47, код ЄДРПОУ 44047192), яка полягає в безпідставному зволіканні щодо передачі об`єкту спільної власності територіальних громад Херсонського району - Комунального підприємства Олешки (код ЄДРПОУ 34988304) разом з майном до комунальної власності Олешківської територіальної громади.

3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з Херсонської районної ради Херсонської області (73000, місто Херсон, проспект Ушакова, будинок 47, код ЄДРПОУ 44047192) на користь Олешківської міської ради Херсонської області (75100, Херсонська область, Херсонський район, місто Олешки, вул. Гвардійська, будинок 30, код ЄДРПОУ 04059941) суму судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 2270,00 грн.

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 04.01.2022.

Суддя С.В. Нікітенко

Дата ухвалення рішення16.12.2021
Оприлюднено06.01.2022
Номер документу102408538
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1186/21

Постанова від 02.03.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 27.01.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 01.12.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 06.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 06.07.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 23.03.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 16.02.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 09.02.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні