ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04 січня 2022 року о/об 09 год. 10 хв.Справа № 280/9899/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 (надалі позивач) до Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області (надалі відповідач), Виконавчого комітету Андріївської селищної ради в особі комісії з питань захисту прав дитини при Виконавчому комітеті Андріївської селищної ради (надалі співвідповідач), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021, оформлене протокол №6, про відмову в наданні ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів; 2) визнати протиправним Рішення Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області щодо не надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів; 3) зобов`язати Службу у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області та Комісію з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької прийняти рішення про надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 „ який народився в м.Маріуполі Донецької області, свідоцтво про народження серія НОМЕР_2 , видане 15.08.2018 Кальміуським районним у місті Маріуполі відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області, на підставі заяви ОСОБА_1 , поданої 02.09.2021.
У позовній заяві зазначено наступне. ОСОБА_1 перебуває у шлюбі з ОСОБА_3 з 13.01.2017 (свідоцтво про шлюб серії НОМЕР_3 ). У період з 19.12.2017 по 30.04.2018, з 01.05.2018 по 03.11.2019, з 23.12.2019 по 22.04.2020, з 09.05.2020 по 21.06.2020, з 26.06.2020 по 05.07.2020 ОСОБА_3 приймав безпосередню участь в антитерористичній операції у Донецькій області (довідка від 02.04.2021 за №12/777, довідка від 06.07.2020 за №757, довідка від 22.04.2020 за №328). ІНФОРМАЦІЯ_1 народився син ОСОБА_2 (свідоцтво про народження серія НОМЕР_2 ). У зв`язку з проходженням чоловіком військової служби родина мешкала у м.Маріуполі Донецької області у період з 19.12.2017 по 05.07.2020 (довідка від 04.05.2018 за №182, довідка від 06.07.2020 за №757, договір оренди квартири від 22.12.2018, декларація №0001-Т0А4-8А00 про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу від 19.10.2018, обмінна карта пологового будинку, пологового відділення лікарні Талон 3 від 17.08.2018, консультаційний висновок спеціаліста від 25.10.2018, направлення на стаціонарне лікування від 28.08.2018). При цьому родина не знімалася з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_2 (довідка про реєстрацію місця проживання особи від 20.08.2018, витяг з ЄДДР щодо реєстрації місця проживання від 22.02.2017). З 30.10.2020 родина фактично проживає за місцем реєстрації. 02.09.2021 з метою надання сину, ОСОБА_2 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, ОСОБА_1 до органу місцевого самоврядування були надані документи, передбачені «Порядком надання статусу дитини яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 за №268 (Порядок №268). Комісією з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області вирішено відмовити в наданні сину зазначеного статусу (протокол №6 від 15.09.2021). Листом від 15.09.2021 за №119/01-22 Службою у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області повідомлено ОСОБА_1 про те, що рішенням Комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021 відмовлено в наданні сину зазначеного статусу у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 не надано довідку, яка підтверджує статус внутрішньо перемішеної особи. Текст самого рішення з вказаним листом ОСОБА_1 не було надано. Таке рішення ОСОБА_1 отримано разом з відзивом на позов у цій справі. З рішенням щодо відмови в наданні сину зазначеного статусу ОСОБА_1 не згодна. Відсутність статусу дитини як внутрішньо переміщеної особи не може бути підставою для відмови в наданні статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, у зв`язку з чим оскаржуване рішення суперечить нормам законодавства. Без наявності статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, дитина не зможе отримати відповідну реабілітацію у сфері охорони здоров`я, психологічну, педагогічну реабілітацію та соціальну реінтеграцію, передбачені ст.30-1 Закону України «Про охорону дитинства».
Позивач підтримав позовну заяву.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Відповідно до тексту позовної заяви встановлено, що позивачем оскаржується рішення служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021 в особі комісії з питань захисту прав дитини про відмову в наданні ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Так, дійсно 15.09.2021 на засіданні комісії з питань захисту прав дитини в складі членів комісії у кількості 9 осіб, під головуванням голови комісії - Пелешко В.В., відмовлено ОСОБА_4 в наданні її дитині, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Службою у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради 15.09.2021 на звернення позивача, повідомлено про результати розгляду його питання на комісії. Ані служба у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради, ані будь-який інший орган не приймає самостійно, на власний розсуд рішення про відмову або надання дитині відповідного статусу. Законодавець визначив чітку процедуру прийняття рішень щодо надання статусу дитині як такої, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Відповідач не може нести відповідальність за прийняття комісією з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради рішень. Служба у справах дітей не може підміняти функції комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради, та остання є спеціально створеним органом для вирішення питань надання статусу неповнолітнім, в тому числі, дітей постраждалих внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
Відповідач проти позовної заяви заперечував.
Співвідповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Позовна заява містить три вимоги немайнового характеру. 1) З приводу першої позовної вимоги, 15.09.2021 на засіданні комісії з питань захисту прав дитини в складі членів комісії у кількості 9 осіб, під головуванням голови комісії - Пелешко В.В., відмовлено ОСОБА_1 в наданні її дитині, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Позивачу відмовлено у зв`язку з неподанням необхідного пакету документів, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 за №268 «Про затвердження Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», які потрібні для винесення позитивного рішення по аналогічним питанням. Згідно витягу з протоколу №6 від 15.09.2021 засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради, ОСОБА_1 , подаючи заяву до служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради, невірно обрала територіальний орган, який уповноважений розглядати питання надання вказаного статусу дитині, адже довідки про взяття на облік дитину як внутрішньо переміщену особу ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) не додано, так як вказаного статусу переміщеної особи дитина не має. Більш того, селище Андріївка Бердянського району Запорізької області не відноситься до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 за №1275, а тому, виконавчий комітет Андріївської селищної ради та відповідна служба у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради не уповноважені на прийняття рішень щодо надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Під час проведення засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради позивачу роз`яснено порядок подання заяви про надання відповідного статусу дитині, а саме надано інформацію, що вказаним органом є орган опіки та піклування за місцем проживання/перебування дитини в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та враховуючи обставини справи, вказаний орган територіально розташований в місті Маріуполь Донецької області. З метою більш повного вивчення обставин отримання дитиною психологічного насилля, отриманих у населеному пункті, віднесеному до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 за №1275, під час засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради надавалась можливість надати документи в підтвердження фактичного проживання в місті Маріуполь Донецької області, на що ОСОБА_1 не надала таких документів у зв`язку з їх відсутністю. Більше того, відповідно до листа Управління соціального захисту населення Бердянської районної державної адміністрації від 14.12.2021 за №4431 виплати при народженні дитини ОСОБА_4 здійснювалися за місцем реєстрації та проживання її самої та її дитини, а саме Управлінням соціального захисту населення Бердянської райдержадміністрації з 01.08.2018 по 31.08.2021. На прохання членів комісії вказати які саме, надані заявником документи свідчать про фактичне проживання дитини в місті Маріуполь Донецької області, ОСОБА_5 вказати не змогла, як й не змогла надати усні пояснення про конкретні дати проживання її дитини в місті Маріуполь Донецької області. Згідно довідки про реєстрацію місця проживання особи, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 з 20.08.2018 по теперішній час. Позивачем не доказано факт проживання дитини в місті Маріуполь Донецької області, що ставить під сумнів наявність факту отримання психологічного насилля дитиною, які вона могла перенести внаслідок її проживання/перебування у населеному пункті, віднесеному до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 за №1275. Наявність у позивача договору оренди квартири в місті Маріуполь Донецької області не підтверджує, шо дитина там дійсно проживала за строк дії вказаного договору, а лише підтверджує факт укладання вказаного договору. Більше того, договір оренди квартири укладений в грудні 2018 року, а дитина ОСОБА_6 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 . Наявність законодавчо встановленої свободи вибору лікаря не тільки за місцем свого проживання/перебування/реєстрації, декларація про вибір лікаря, який фактично приймає пацієнтів в місті Маріуполь Донецької області, не підтверджує проживання дитини у вказаному місті. 2) З приводу другої позовної вимоги, Службою у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради не приймалось жодного рішення відносно надання/ненадання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, а лише повідомлено позивачу про результати розгляду питання на комісії. Вказана відповідь Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради на звернення позивача не є рішенням, а отже її визнання протиправним в порядку адміністративного судочинства не можливе та не тягне за собою ніяких юридичних наслідків. Ані служба у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради, ані виконавчий комітету Андріївської селищної ради, ані будь-який інший орган не приймає самостійно, на власний розсуд рішення про відмову або надання дитині відповідного статусу. Законодавець визначив чітку процедуру прийняття рішень щодо надання статусу дитині як такої, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Співвідповідач та відповідач не може нести відповідальність за прийняття комісією з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради рішень. 3) З приводу третьої позовної вимоги адміністративного позову, то співвідповідачем повідомлено, що у випадку задоволення позовної заяви позивача, виконати рішення суду буде неможливо, адже виконавчий комітет Андріївської селищної ради, служба у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради, комісія з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївськоїселищної ради не правомочні приймати рішення щодо надання/ненадання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, підміняючи при цьому функції Маріупольської міської ради.
Співвідповідач проти позовної заяви заперечував.
Ухвалою судді від 25.10.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Ухвалою суду від 19.11.2021 залучено до участі у справі як співвідповідача Виконавчий комітет Андріївської селищної ради в особі комісії з питань захисту прав дитини при Виконавчому комітеті Андріївської селищної ради та прийнято до розгляду уточнену позовну заяву.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
В обґрунтування позовних вимог позивачем надано до суду: Свідоцтво про народження Серії НОМЕР_4 ; Свідоцтво про шлюб Серії НОМЕР_5 , видане 12.01.2017; Паспорт громадянина України № НОМЕР_6 ; Витяг з Єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місяця проживання; Картку платника податків; Довідку про участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, видану 06.07.2020 Військовою частиною НОМЕР_7 Національної гвардії України за №757; Довідки Військової частини НОМЕР_7 Національної гвардії України від 22.04.2020 за №328, від 22.04.2020 за №329; Довідку про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпечення їх здійснення, видану 02.04.2021 Військовою частиною НОМЕР_7 Національної гвардії України за №777; Довідку Комунального закладу охорони здоров`я «Перинатальний центр м.Маріуполь» №182 від 04.05.2018; Договір оренди квартири від 22.12.2018; Декларацію №0001-Т0А4-8А00 про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу; Обмінну карту пологового будинку, пологового відділення лікарні; Консультаційний висновок спеціаліста; Історію розвитку дитини; Довідку про реєстрацію місця проживання особи; Лист Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021 за №119/01-22 на адресу ОСОБА_1 ; Лист Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021 за №120/01-22 на адресу ОСОБА_1 з Висновком оцінки потреб сім`ї.
Відповідачем в обґрунтування викладеного у відзиві на позовну заяву надано до суду: Витяг з Протоколу №6 від 15.09.2021 засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради; Рішення виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 19.02.2021 за №15 «Про створення комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради» з Додатками; інші документи.
Співвідповідачем в обґрунтування викладеного у відзиві на позовну заяву надано до суду: Рішення Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 12.11.2020 за №2 «Про початок повноважень Андріївського селищного голови»; Лист Управління соціального захисту населення Бердянської районної державної адміністрації Запорізької області від 14.12.2021 за №4431 на адресу Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області; інші документи.
Зокрема, відповідно до Свідоцтва про народження Серії НОМЕР_4 , виданого 15.08.2018, ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у м.Маріуполі, батьками є: батько ОСОБА_3 ; мати ОСОБА_1 .
Відповідно до Довідки про реєстрацію місця проживання особи ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований «за адресою АДРЕСА_2 . З 20 серпня 2018р. по теперішній час».
У Листі Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021 за №119/01-22 на адресу ОСОБА_1 зазначено: «… На засіданні комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітету Андріївської селищної ради, яке відбулось 15.09.2021 року, була розглянута Ваша заява від 02.09.2021 року про надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дітей та збройних конфліктів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Вами був наданий неповний пакет документів, а саме відсутня довідка, яка підтверджує статус внутрішньо переміщеної особи. Також згідно довідки про реєстрацію місця проживання особи, Ваша дитина зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 з 20 серпня 2018 року по теперішній час. На засіданні комісії було прийняте рішення про відмову в наданні статусу Вашій дитині, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Відповідно до п.5 постанови Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2017 року №268 «Про затвердження Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», статус надасться органом опіки та піклування, у тому числі за місцем реєстрації проживання/перебування дитини як внутрішньо переміщеної особи, або за місцем проживання/перебування дитини в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганських областях, або за місцем виявлення такої дитини місцевими органами виконавчої влади та/або органами місцевого самоврядування. …».
У Витязі з Протоколу №6 від 15.09.2021 засідання комісії з питань захисту прав дитини при виконавчому комітеті Андріївської селищної ради зазначено: «… ЧЕРГА ДЕННА: 1. Про надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . … ВИРІШИЛИ: Відмовити в наданні статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у зв`язку з неповним пакетом документів передбачених п.6 постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2017 №268 «Про затвердження Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів». Службі у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради підготувати відповідь ОСОБА_4 . …».
Судом досліджено й інші документи надані учасниками справи у дану справу.
При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.
У ч.6 ст.30-1 Закону України «Про охорону дитинства» зазначено, що статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, надається органом опіки та піклування за місцем реєстрації дитини як внутрішньо переміщеної особи.Порядок надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.1 «Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», затвердженого 05.04.2017 постановою Кабінету Міністрів України №268 (надалі «Порядок надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів»), цей Порядок визначає механізм надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (далі - статус).
За п.2 «Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів» у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: 1) фізичне насильство, якого зазнала дитина внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (далі - фізичне насильство), - отримання дитиною у період її перебування в зоні воєнних дій та збройних конфліктів тілесних ушкоджень різного ступеня, які завдали їй фізичного болю, спричинили розлад її здоров`я; 2) сексуальне насильство, якого зазнала дитина внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (далі - сексуальне насильство), - перенесені дитиною дії сексуального характеру у період її перебування в зоні воєнних дій та збройних конфліктів, зокрема: демонстрування статевих органів; статевий акт у присутності дитини; статеві зносини чи розпусні дії з дитиною, задоволення статевої пристрасті з дитиною; втягнення дитини в зайняття проституцією або примушування її до зайняття проституцією; примушування до участі у виготовленні зображень, кіно- та відеопродукції, комп`ютерних програм, інших предметів порнографічного характеру, а також інші правопорушення проти статевої свободи та статевої недоторканності дитини; 3) психологічне насильство, якого зазнала дитина внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (далі - психологічне насильство), - моральні та психологічні страждання (травми) дитини, що не потребують доведення, і які вона перенесла внаслідок її проживання/перебування в умовах воєнних дій, збройних конфліктів, тимчасової окупації, її внутрішнього переміщення, залишення свого місця проживання/перебування у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, а також загибелі (зникнення безвісти), потрапляння у полон, смерті внаслідок поранення, контузії або каліцтва, отриманих у населеному пункті, віднесеному допереліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015р. №1275 (Офіційний вісник України, 2015р., №98, ст.3367), і в яких органи державної влади виконують свої повноваження у повному обсязі (далі-населений пункт, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях), її батьків або одного з них - із числа цивільних осіб, а також її батьків або одного з них - з числа осіб, визначенихпунктом 2Порядку надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2015р. №740 (Офіційний вісник України, 2015р., №78, ст.2605).
Відповідно до п.3 «Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів» право на отримання статусу має дитина, а також особа, яка під час здійснення антитерористичної операції і заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях не досягла 18 років (повноліття), які внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів: 1) отримали поранення, контузію, каліцтво; 2) зазнали фізичного, сексуального насильства; 3) були викрадені або незаконно вивезені за межі України; 4) залучалися до участі у діях воєнізованих чи збройних формувань; 5) незаконно утримувалися, у тому числі в полоні; 6) зазнали психологічного насильства.
Як зазначено у п.5 «Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів», статус надається органом опіки та піклування, у тому числі за місцем реєстрації проживання/перебування дитини як внутрішньо переміщеної особи, або за місцем проживання/перебування дитини в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, або за місцем виявлення такої дитини місцевими органами виконавчої влади та/або органами місцевого самоврядування.
У п.6 «Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів» зазначено: «6.Для надання статусу законний представник дитини або у разі, коли дитина переміщується без супроводження батьків або осіб, які їх замінюють, її родичі (баба, дід, прабаба, прадід, тітка, дядько, повнолітні брат або сестра), вітчим, мачуха, представник органу опіки та піклування подають до служби у справах дітей заяву про надання статусу, згоду на обробку персональних даних відповідно доЗакону УкраїниПро захист персональних даних і засвідчені в установленому порядку копії таких документів: свідоцтва про народження дитини або іншого документа, що посвідчує особу дитини; документа, що посвідчує особу заявника; документа, що підтверджує повноваження законного представника дитини (у разі коли дитина постійно проживає/перебуває у закладі охорони здоров`я, закладі освіти або іншому дитячому закладі, - документа, що підтверджує факт перебування дитини в такому закладі) або родинні стосунки між дитиною та заявником; довідки про взяття дитини на облік як внутрішньо переміщеної особи або документа, що підтверджує проживання/перебування дитини в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях. У разі відсутності відомостей про реєстрацію місця проживання/перебування дитини або документів, зазначених в абзацах другому - п`ятому цього пункту, доказами підтвердження її місця проживання/перебування в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, можуть бути відомості, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або документи про право власності батьків або дитини на рухоме чи нерухоме майно, або свідоцтво про базову загальну середню освіту, або атестат про повну загальну середню освіту, або документ про професійно-технічну освіту, або табель успішності, або учнівський квиток, або медичні документи, або свідоцтво про народження дитини. За обставин, передбачених упідпункті 1пункту 3 цього Порядку, також подаються виписки з медичної картки дитини або консультаційного висновку спеціаліста, видані після медичного обстеження та лікування дитини в закладах охорони здоров`я та науково-дослідних установах, визначених МОЗ, із зазначенням діагнозу згідно з Міжнародною класифікацією хвороб та споріднених проблем здоров`я десятого перегляду, отриманих у період здійснення антитерористичної операції і заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях. За обставин, передбачених упідпунктах 2-5 пункту 3 цього Порядку, також подаються копії: заяви про вчинення щодо дитини кримінального правопорушення або про залучення дитини до провадження як потерпілої, зареєстрованої в установленому порядку у відповідних правоохоронних органах; витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань про відкриття кримінального провадження (назалежно від результатів досудового розслідування) за зазначеною заявою про вчинення злочину щодо дитини в зоні воєнних дій та збройних конфліктів; висновку експерта за результатами судової експертизи (за наявності), проведеної в ході досудового розслідування в кримінальному провадженні, якою встановлено факти фізичного, сексуального насильства щодо дитини внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (за обставин, передбачених упідпункті 2пункту 3 цього Порядку). За обставин, передбачених упідпункті 6пункту 3 цього Порядку, також подаються: висновок оцінки потреб сім`ї (особи) у соціальних послугах, підготовлений центром соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді за формою, затвердженою Мінсоцполітики. До оцінювання потреб сім`ї (особи) може бути залучений психолог/практичний психолог, психотерапевт, психіатр, що працює в іншому закладі, установі, організації. На основі висновку оцінки потреб сім`ї (особи) у соціальних послугах за згодою батьків/законних представників дитина направляється до відповідного закладу/організації для реабілітації та отримання відповідних соціальних послуг; копія посвідчення з написом Посвідчення члена сім`ї загиблого, якщо дитина отримала статус відповідно доПорядку надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2015р. №740; копії свідоцтва про смерть та документа, що підтверджує загибель особи в населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція і заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, або копія документа, що підтверджує смерть особи внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих у зазначеному населеному пункті у період здійснення антитерористичної операції і заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі загибелі батьків дитини або одного з них із числа цивільних осіб».
У «Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція», який є Додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 за №1275 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.01.2019 за №28-р), зазначено: «Донецька область 1. Міста обласного значення: … 15) м.Маріуполь (Маріупольська міська рада): …».
Матеріали справи не містять доказів того, що на день народження ОСОБА_2 12.08.2018 та після цієї дати у м.Маріуполь Донецької області здійснювалася антитерористична операція.
Також, матеріали справи не містять доказів того, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відноситься до категорії осіб, визначеної у п.3 «Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів».
Позивачем не доведено не дотримання відповідачем та співвідповідачем припису ч.6 ст.30-1 Закону України «Про охорону дитинства» «Статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, надається органом опіки та піклування за місцем реєстрації дитини як внутрішньо переміщеної особи».
Суд вважає обґрунтованим наведене у Листі Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021 за №119/01-22 на адресу ОСОБА_1 «… Вами був наданий неповний пакет документів, а саме відсутня довідка, яка підтверджує статус внутрішньо переміщеної особи. Також згідно довідки про реєстрацію місця проживання особи, Ваша дитина зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 з 20 серпня 2018 року по теперішній час. …».
При цьому, Лист Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2021 за №119/01-22 на адресу ОСОБА_1 не є рішенням у розумінні п.19 ч.1 ст.4, п.1 ч.1 ст.19 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України), а, отже, не може бути судом визнаний протиправним та скасованим.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є не обґрунтованими і не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Оскільки у задоволенні позовної заяви має бути відмовлено, то, відповідно, має бути відмовлено й у стягненні на користь позивача з відповідача, співвідповідача судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Служби у справах дітей виконавчого комітету Андріївської селищної ради Бердянського району Запорізької області (вул.Праці, буд.31, смт.Андріївка, Бердянський район, Запорізька область, 71140; код ЄДРПОУ 44032665), Виконавчого комітету Андріївської селищної ради в особі комісії з питань захисту прав дитини при Виконавчому комітеті Андріївської селищної ради (вул.Праці, буд.31, смт.Андріївка, Бердянський район, Запорізька область, 71140; код ЄДРПОУ 04352428) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії відмовити у повному обсязі.
У стягненні на користь позивача з відповідача, співвідповідача судових витрат відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення складено 04.01.2022.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2022 |
Оприлюднено | 24.08.2022 |
Номер документу | 102419087 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні