Рішення
від 22.12.2021 по справі 440/3964/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/3964/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Довгопол М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Жукова А.Є.,

представника позивача - Касумова О.О.,

представника відповідача - Майбороди О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Козельщинської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

20 квітня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Козельщинської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення 8 позачергової сесії 8 скликання Козельщинської селищної ради Полтавської області від 29.03.2021 про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтованою площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області; зобов`язання Козельщинської селищної ради прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області, згідно клопотання від 04.11.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішення 8 позачергової сесії 8 скликання Козельщинської селищної ради Полтавської області від 29.03.2021, яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у зв`язку з тим, що місце розташування земельної ділянки, зазначене на графічних матеріалах, не відповідає призначенню та принципам землеустрою в частині створення раціональної системи землеволодінь та землекористувань, а саме: на даній площі запроектовано створення громадського пасовища, прийнято без урахування висновків Полтавського окружного адміністративного суду у рішеннях від 10.07.2020 у справі № 440/2377/20, від 20.01.2021 у справі № 440/6639/20, є незаконним, оскільки не містить законодавчого обґрунтування. З урахуванням того, що відповідач неодноразово безпідставно відмовляв у наданні позивачеві дозволу на розробку проекту землеустрою, що встановлено судами під час розгляду справ № 440/2377/20, № 440/6639/20, позивач вважає, що належним способом захисту його прав є зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

Відповідач у наданому до суду відзиві на позовну заяву /а.с. 63 - 66/ проти позову заперечував, зазначивши, що у бажаному для позивача місці розташування земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства знаходилася сформована земельна ділянка площею 29,5241 га (кадастровий номер 5322055100:00:001:0671), яка віднесена до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах. В результаті поділу земельної ділянки площею 29,5241 га кадастровий номер 5322055100:00:001:0671 утворилися нові земельні ділянки, на яких планується частину земельних ділянок надати у користування для сінокосіння та випасання худоби, частину на створення громадського пасовища та частину на аукціон. Отже, земельна ділянка із кадастровим номером 5322055100:00:001:0671, зазначена у клопотанні позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, не існує. За таких обставин вважає, що позовні вимоги є безпідставними.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.04.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/3964/21, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) /а.с. 55 - 56/.

31.05.2021 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач заперечував проти доводів відповідача у відзиві, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві /а.с. 92 - 96/.

Ухвалою суду від 25.06.2021 вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, розгляд справи розпочато зі стадії відкриття провадження у справі /а.с. 111/.

31.08.2021 до суду надійшли письмові пояснення представника відповідача /а.с. 125 - 127/, в яких звернуто увагу на те, що ОСОБА_1 не звертався до Козельщинської селищної ради із відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки це клопотання підписане іншою особою. Також зауважував, що рішенням 21 сесії 7 скликання Козельщинської селищної ради від 17.12.2019 визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), до якого включено земельну ділянку із кадастровим номером 5322055100:00:001:0671, відтак в силу приписів ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України така обставина правомірно є підставою для відмови у наданні заявнику дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

14.09.2021 до суду подано письмові пояснення позивача /а.с. 178/, в яких позивач стверджував, що ним власноручно підписано клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а зазначення у клопотанні біля підпису ОСОБА_2 є механічною опискою.

Протокольною ухвалою суду від 21.10.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті /а.с. 186/.

У судовому засіданні з розгляду справи по суті представник позивача підтримав позовні вимоги, просила їх задовольнити, представник відповідача проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

ОСОБА_1 є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України НОМЕР_1 , виданим Козельщинським РВ УМВС України в Полтавській області 12.10.1999 /а.с. 12/.

04 листопада 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Козельщинської селищної ради із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності (кадастровий номер 5322055100:00:001:0671, 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області (вх. № №1433) /а.с. 67/. Вказана заява підписана із зазначенням прізвища та ініціалів особи, яка її підписала - ОСОБА_2 . До заяви додано викопіювання із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки /а.с. 70/, копію паспорта заявника /а.с. 68/.

Листом від 19 листопада 2019 року №1754 Козельщинською селищною радою повідомлено, що земельна ділянка комунальної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 29,0241 га з кадастровим номером 5322055100:00:001:0671 з 1992 року і до сьогодні використовується жителями селища Козельщина для сінокосіння і випасання худоби як громадське пасовище /а.с. 20/.

Позивач не погодився із бездіяльністю Козельщинської селищної ради, що полягає у не вирішенні питання про наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у зв`язку з чим звернувся до суду з адміністративним позовом.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2020 у справі №440/2377/20 адміністративний позов ОСОБА_1 до Козельщинської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Козельщинської селищної ради, яка полягає у не вирішенні питання про надання або про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області. Зобов`язано Козельщинську селищну раду розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області з урахуванням висновків суду /а.с. 16 - 19/.

Листом Козельщинської селищної ради від 07.10.2020 року №1728 повідомлено, що заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність розглянуто на черговій 29 сесії 7 скликання, яка відбулася 18.09.2020, але рішення по ній не прийнято. Присутні на пленарному засіданні депутати проголосували "проти" надання дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га за рахунок земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 29,5241 га (сіножаті) з кадастровим номером 5322055100:00:001:0671 у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка рішенням 21 сесії Козельщинської селищної ради 7 скликання від 17.12.2019 віднесена до переліку земельних ділянок, право оренди яких буде продано на конкурентних засадах (земельних торгах) у формі аукціону з попереднім її поділом (частина земельної ділянки передбачена до відведення для створення громадського пасовища). Відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 29,5241 га (сіножаті) з кадастровим номером 5322055100:00:001:0671 селищною радою не передбачається /а.с. 28/.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 20.01.2021 у справі № 440/6639/20 /а.с. 21 - 27/ адміністративний позов ОСОБА_1 до Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області, яка полягає у не розгляді та не вирішенні питання про надання або про відмову у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області. Зобов`язано Козельщинську селищну раду Козельщинського району Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області з урахуванням висновків суду.

На виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.01.2021 у справі № 440/6639/20 29.03.2021 Козельщинською селищною радою на восьмій позачерговій сесії восьмого скликання прийнято рішення від 29.03.2021 Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 /а.с. 15/, яким відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 2,0000 га, яка на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що місце розташування земельної ділянки, зазначене на графічних матеріалах, не відповідає призначенню та принципам землеустрою в частині створення раціональної системи землеволодінь та землекористувань, а саме: на даній площі запроектовано створення громадського пасовища, земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 5322055100:00:001:0671 загальною площею 29,0241 га у результаті її поділу перенесена в архів.

Позивач, не погодившись із вказаним рішенням, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (далі - ЗК України, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

За змістом частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно із пунктом "в" частини 3 статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частиною 5 статті 116 ЗК України визначено, що Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Пунктом "б" частини першої статті 121 ЗК України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

За приписами частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею..

Як визначено частиною сьомою згаданої статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Повноваження відповідних органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтею 122 ЗК України.

Частиною 1 статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до положень частини 1 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Системний аналіз наведених норм права свідчить, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявою для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність, за результатами розгляду якої, визначені у статті 118 ЗК органи, приймають одне з відповідних рішень.

Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, при цьому зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в наданні такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Як встановлено судом, позивач є громадянином України, а тому має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га.

Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , звертаючись до Козельщинської селищної ради із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності (кадастровий номер 5322055100:00:001:0671, 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області (вх. № №1433), додав, зокрема, викопіювання із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки /а.с. 70/, копію паспорта /а.с. 68/.

Позивачем в заяві зазначено цільове призначення земельної ділянки, її орієнтовний розмір.

Таким чином, позивачем надано необхідний та повний пакет документів, визначений статтею 118 Земельного кодексу України, що не спростовано відповідачем, а тому у Козельщинської селищної ради виник обов`язок розглянути подане клопотання у строки, встановлені статтею 118 Земельного кодексу України.

З рішення восьмої позачергової сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради від 29.03.2021 Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 /а.с. 15/ слідує, що гр. ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність із земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 2,0000 га, яка на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що місце розташування земельної ділянки, зазначене на графічних матеріалах, не відповідає призначенню та принципам землеустрою в частині створення раціональної системи землеволодінь та землекористувань, а саме: на даній площі запроектовано створення громадського пасовища, земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 5322055100:00:001:0671 загальною площею 29,0241 га у результаті її поділу перенесена в архів .

Надаючи оцінку викладеним у рішенні Козельщинської селищної ради від 29.03.2021 мотивам відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою, суд виходить з наступного.

Як зазначалось вище, єдиною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку .

При цьому невідповідність місця розташування земельної ділянки має бути пояснена вказівкою на конкретні невідповідності законам або прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, генеральним планам населених пунктів та іншої містобудівної документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, тощо.

У клопотанні від 04 листопада 2019 року ОСОБА_1 просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності -кадастровий номер 5322055100:00:001:0671, 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) /а.с. 67/.

Судом встановлено, що рішенням 21 сесії 7 скликання Козельщинської селищної ради від 17.12.2019 Про організаційні заходи щодо проведення земельних торгів (аукціону) /а.с. 133/ визначено земельні ділянки сільськогосподарського призначення, землі запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) код КВЦПЗ 16.00, що розташовані за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної ради, як такі, право оренди на які підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) аукціоні згідно з переліком (Додаток 1), до якого віднесено і земельну ділянку з кадастровим номером 5322055100:00:001:0671 /а.с.135/.

Рішенням 31 сесії Козельщинської селищної ради сьомого скликання від 16 жовтня 2020 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної форми власності площею 29,5241 га" з метою ефективного та раціонального використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної форми власності та продажу права оренди на конкурентних засадах, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної форми власності сільськогосподарського призначення площею 29,5241 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0671 та відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.10.2020 /а.с. 72 - 83/ сформовано у встановленому законом порядку 12 земельних ділянок, що утворилися в результаті поділу земельної ділянки загальною площею 29,5241 га, а саме: площею 7,7958 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0850; площею 3,0000 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0849; площею 15,5161 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0837; площею 1,0000 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0835; площею 1,0000 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0836; площею 0,6168 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0834; площею 0,5896 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0833; площею 0,0024 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0832; площею 0,0014 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0830; площею 0,0003 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0828; площею 0,0003 га (сіножаті), кадастровий номер 5322055100:00:001:0829.

Як встановлено судом із пояснень учасників справи, земельна ділянка, на яку претендує позивач, після поділу земельної ділянки із кадастровим номером 5322055100:00:001:0671, знаходилася в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5322055100:00:001:0837 (15,5161 га).

При цьому рішенням 6 сесії 8 скликання Козельщинської селищної ради від 02.02.2021 Про розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок /а.с. 84 - 85/ визначено, зокрема, розробити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної форми власності сільськогосподарського призначення за рахунок земель запасу зі зміною цільового призначення на - землі загального користування (землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади або місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування, код згідно КВЦПЗ 18.00) з метою подальшого використання для потреб громади: створення громадського пасовища, майдану, громадського сінокосу (Додаток 2). Згідно з Додатком 2 до вказаного рішення до відповідного переліку земельних ділянок включено земельну ділянку з кадастровим номером 5322055100:00:001:0837 (15,5161 га) /а.с. 87/.

В ході розгляду справи відповідачем не надано доказів затвердження у встановленому порядку проекту землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5322055100:00:001:0837 із зміною цільового призначення на землі загального користування.

Крім того, згідно з письмовими поясненнями представника відповідача земельна ділянка з кадастровим номером 5322055100:00:001:0837 (15,5161 га) поділена на земельну ділянку з кадастровим номером 5322055100:00:001:0877 (2 га) - за проектом ОСОБА_3 та земельну ділянку з кадастровим номером 5322055100:00:001:0878, на яку претендує, зокрема, позивач /а.с. 165 - 166/.

Таким чином посилання відповідача у спірному рішенні на те, що місце розташування земельної ділянки, зазначене на графічних матеріалах позивача, не відповідає призначенню та принципам землеустрою в частині створення раціональної системи землеволодінь та землекористувань, у зв`язку з тим, що на даній площі запроектовано створення громадського пасовища, ґрунтується лише на рішенні 6 сесії 8 скликання Козельщинської селищної ради від 02.02.2021 Про розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, яким визначено, зокрема, розробити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної форми власності сільськогосподарського призначення за рахунок земель запасу зі зміною цільового призначення.

Суд наголошує, що аналіз частини 7 статті 118 ЗК України свідчить, що підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку .

Беручи до уваги те, що проект землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5322055100:00:001:0837 із зміною цільового призначення на землі загального користування не затверджено, відповідач безпідставно послався на невідповідність місця розташування земельної ділянки, зазначеної на графічних матеріалах позивача, призначенню та принципам землеустрою в частині створення раціональної системи землеволодінь та землекористувань.

Обставини невідповідності місця розташування земельної ділянки, зазначеної на графічних матеріалах позивача, вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку у спірному рішенні не наведені та не обгрунтовані.

Стосовно доводів у спірному рішенні про те, що земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 5322055100:00:001:0671 загальною площею 29,0241 га у результаті її поділу перенесена в архів, суд зауважує, що вказана обставина не перешкоджала відповідачеві визначити місце розташування бажаної для позивача земельної ділянки відповідно до утворених внаслідок поділу земельних ділянок та перевірити його відповідність вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Суд не бере до уваги посилання відповідача на те, що ОСОБА_1 не звертався до Козельщинської селищної ради із відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки це клопотання підписане іншою особою, а також те, що рішенням 21 сесії 7 скликання Козельщинської селищної ради від 17.12.2019 визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), до якого включено земельну ділянку із кадастровим номером 5322055100:00:001:0671, що є підставою для відмови у наданні заявнику дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в силу приписів ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України, оскільки вказані обставини не були покладені в основу спірного рішення.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Отже, суб`єкт владних повноважень не може обґрунтовувати правомірність рішення, що оскаржується, іншими обставинами, ніж ті, що зазначені безпосередньо в документі, що оскаржується. За іншого підходу суб`єкт владних повноважень міг би самостійно та довільно змінювати (доповнювати) обґрунтування своїх дій (рішень) після їх вчинення (ухвалення), що не сумісне з принципами правової визначеності та належного урядування, які є фундаментальними для правової держави.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 28 травня 2020 року у справі № 826/17201/17.

Таким чином, посилання відповідача на обставини, які не були покладені в основу спірного рішення, є безпідставними.

Враховуючи встановлені судом обставини та норми права, якими урегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що рішення восьмої позачергової сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради від 29.03.2021 Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 не ґрунтується на вимогах Земельного кодексу України, є не мотивованим, а відтак підлягає визнанню протиправним та скасуванню, а позовні вимоги у відповідній частині підлягають задоволенню.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Козельщинської селищної ради прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області, згідно клопотання від 04.11.2019, суд виходить з такого.

Слід зазначити, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура.

Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Відповідно до пункту 4 частини першої 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

За приписами вказаної правової норми слідує, що у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками розгляду звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.

Якщо ж таким суб`єктом на момент прийняття рішення не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов або при прийнятті такого рішення суб`єкт дійсно має дискреційні повноваження, то суд повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень до прийняття рішення з урахуванням оцінки суду.

Отже, критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 16.05.2019 по справі №812/1312/18.

Враховуючи повноваження суду та предмет доказування у цій справі, зважаючи на те, що відповідач в ході розгляду справи посилався на те, що ОСОБА_1 не звертався до Козельщинської селищної ради із відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки це клопотання підписане іншою особою, а також те, що рішенням 21 сесії 7 скликання Козельщинської селищної ради від 17.12.2019 визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право оренди на які підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), до якого включено земельну ділянку із кадастровим номером 5322055100:00:001:0671, що є підставою для відмови у наданні заявнику дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в силу приписів ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України, при цьому ці обставини не відображені у спірному рішенні, у зв`язку з чим судом не надавалася їм оцінка, суд дійшов висновку, що відповідачем на момент прийняття рішення не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов, у зв`язку з чим належним способом захисту та відновлення прав позивача є зобов`язання Козельщинської селищної ради повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 04.11.2019 (вх. № 1433 від 04.11.2019) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

За таких обставин позовна вимога про зобов`язання Козельщинської селищної ради прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області, згідно клопотання від 04.11.2019, задоволенню не підлягає.

Отже, адміністративний позов належить задовольнити частково.

Щодо клопотання позивача про встановлення судового контролю шляхом зобов`язання голови Козельщинської селищної ради подати звіт про виконання судового рішення, суд зауважує, що відповідно до частини першої статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Тобто, цією нормою передбачено право, а не обов`язок суду щодо встановлення судового контролю за виконанням судового рішення.

На цей час у суду відсутні підстави вважати, що відповідач не виконуватиме чи ухилятиметься від виконання судового рішення у даній справі, тому підстави для встановлення судового контролю шляхом зобов`язання голови Козельщинської селищної ради подати звіт про виконання судового рішення відсутні.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3 статті 139 Кодексу).

Судом встановлено, що ОСОБА_1 при поданні позовної заяви сплатив судовий збір у розмірі 908,00 грн, що підтверджується квитанцією від 20.04.2021 № 59945 /а.с. 11/.

Зважаючи на ухвалення судом рішення про часткове задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 454 грн. 00 коп.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Козельщинської селищної ради (вул. Остроградського, 75/15, смт. Козельщина, Полтавська область, 39100, ідентифікаційний код 21063513) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення восьмої позачергової сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради від 29 березня 2021 року "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ".

Зобов`язати Козельщинську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 04.11.2019 (вх. № 1433 від 04.11.2019) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського району, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Козельщинської селищної ради на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 454,00 грн (чотириста п`ятдесят чотири гривні нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повне рішення складено 04 січня 2022 року.

Головуючий суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2021
Оприлюднено10.01.2022
Номер документу102444835
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/3964/21

Постанова від 03.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 23.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 26.07.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 22.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Рішення від 22.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Рішення від 22.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 25.06.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні