ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/1817/21
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Дубровної В.А.,
при секретарі: Новіковій Т.А.,
за участю
позивача - ОСОБА_1
представника відповідача-2 - Нечпал А.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації, Каховської районної державної адміністрації про стягнення заробітної плати,
встановив:
I. Зміст позовних вимог
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації Херсонської області (далі - відповідач - 1), Каховської районної державної адміністрації Херсонської області ( далі - відповідач-2 ), в якому з урахуванням заяви від 01.11.2021 року про зменшення розміру позовних вимог просить стягнути заробітну плату у розмірі 16 889,54 грн., у тому числі суму лікарняного за період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р. у розмірі 86,96 грн., суму лікарняного за період з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. у розмірі 106,04 грн., суму відпускних за період з 01.02.2021 р. по 07.02.2021 р. у розмірі 1846,71 грн., суму відпускних за період з 08.04.2021 р. по 21.04.2021 р. у розмірі 3 533,81 грн., суму грошової допомоги на оздоровлення за 2021 рік у розмірі 11 316,12 грн.
II. Позиція позивача та заперечення відповідача
Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що на виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12.03.2020 р. та постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2020 р. у справі № 540/2653/19 наказом Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 08.07.2020 р. № 33ос позивача було поновлено на роботі з 09.07.2020 р. При цьому, позивач вважає, що відповідачі порушили його трудові права, які полягають у наступному. У період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р. та з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. позивач знаходився на лікарняному та згідно відомостей нарахування лікарняних йому було нарахована сума лікарняного за рахунок установи по першому лікарняному у розмірі 822, 85 грн., по другому лікарняному у розмірі 889,55 грн. Разом з тим, позивач вважає, що при розрахунку вказаних сум лікарняних відповідачем навмисно занижена середньоденна заробітна плата позивача, оскільки за його розрахунком середньоденна заробітна плата повинна складати 252,38 грн. у зв`язку з тим, що 12 календарних місяців для розрахунку пов`язано з поновленням позивача на посаді з 01.10.2018 р. відповідно до постанови П`ятого апеляційного адміністративною суду по справі № 540/2653/19. Проте, позивач вказує, що відповідач розрахував середньоденну заробітну плату позивача відповідно до п. 29 постанови Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 р. № 1266 " Про обчислення середньої заробітної плати (доходу грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням", виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом у місяці настання страхового випадку за період з вересня 2019 р. по серпень 2020 р. та з листопада 2019 р. по травень 2020 р. відповідно, що суперечить п. 25 вказаної постанови. З огляду на вказане, позивачем відповідно до вимог п. 25 постанови КМУ № 1266 здійснено розрахунки, згідно яким з відповідача необхідно стягнути суму лікарняного за період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р. у розмірі 86,96 грн., а також суму лікарняного за період з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. у розмірі 106,04 грн. Крім того, у період з 01.02.2021 р. по 07.02.2021 р. позивачу була надана додаткова відпустка, а у період з 08.04.2021 р. по 21.04.2021 р. щорічна основна відпустка, проте при обчислені сум відпускних відповідачем незаконно було застосовано положення абз. 1 п. 2 р. II Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995р. № 100, а саме для обчислення середньої заробітної плати для оплати часу щорічної відпустки використано останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки. Позивач стверджує, що у даному випадку для здійснення розрахунку вказаних сум відпускних відповідачу необхідно було використати період та обмеження, про які зазначено у абз. 7 та 8 п. 2 р. II цього Порядку, а саме період до зміни структури заробітної плати виключається з розрахункового періоду, а обчислення середньої заробітної плати проводиться з урахуванням виплат, передбачених працівникові згідно з умовами оплати праці, що встановлені після підвищення посадових окладів. Крім того, позивач вважає, що при розрахунку середньої заробітної плати підлягають врахуванню також вимоги абз. 3, 4 п. 3 розділу III Порядку № 100, тому ним відповідно до цих вимог Порядку № 100 здійснено розрахунки, згідно яким з відповідача необхідно стягнути суми відпускних за період з 01.02.2021р. по 07.02.2021р. в сумі 1846,71 грн., та відповідно за період з 08.04.2021р. по 21.04.2021 р. в сумі 3533,81 грн. Позивач також стверджує, що відповідачем здійснено розрахунок грошової допомоги на оздоровлення в розмірі середньомісячної заробітної плати без додержання вимог абз. 3 п. З розділу III Порядку № 100, тобто відповідачем не врахована у березні 2021 р. "за рішенням суду № 540/2816/20 оплата вимушеного прогулу позивача у розмірі 19 938,02 грн., а тому здійснивши розрахунок грошової допомоги на оздоровлення у розмірі середньомісячної заробітної плати з відповідача необхідно стягнути 18 701,19 грн.
В судовому засіданні позивач підтримав вказані позовні вимоги та просив суд їх задовольнити у повному обсязі.
25.11.2021 року відповідачем-2 подано до суду відзив на позов, а також 20.12.2021 р. пояснення, згідно яким заперечує проти задоволення позову з огляду на те, що актом Каховського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області від 29.09.2021 р. № 81 про проведення суцільної документальної перевірки відповідача-1 за період з 19.01.2017 року по 28.09.2021 року у зв`язку з його ліквідацією, не було виявлено порушень у відповідача-1 щодо неправильного нарахування середньоденної заробітної плати, як те стверджує позивач у своїй позовні заяві. Щодо обчислення сум лікарняних ОСОБА_1 , то відповідач-2 вказує, що при нарахуванні лікарняних за період з 07.09.2020 по 11.09.2020 та з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. відповідачем-1 було враховано розміри мінімальних заробітних плат, які були встановлені Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України на період з 01.01.2019 р. по 31.12.2019 року у розмірі 4 173,00 грн., за період з 01.01.2020 р. по 31.08.2020 р. у розмірі 4 723,00 грн., за період з 01.01.2019 р. по 31.12.2019 р. у розмірі 4 173,00 грн., та за період з 01.01.2020 р. по 31.08.2020 р. у розмірі 4 723,00 грн. та з урахуванням 12 місяців відповідно до вимог п. 25 постанови Кабміну України від 26.09.2001 року № 1266, тобто з вересня 2019 по серпень 2020 року та відповідно з листопада 2019 по жовтень 2020 р., що підтверджується наданими розрахунками. Натомість, позивач у своїх розрахунках лікарняних застосував розмір мінімальної заробітної плати, що є значно вище, а тому є не вірним та необґрунтованим. Щодо включення позивачем до розрахунку відпускних суми 93 167,56 грн., яка є коштами сплаченими відповідачем - 1 на виконання рішення суду по справі № 540/2653/19, то відповідач вважає, дана сума не повинна застосовуватись при розрахунках середньої заробітної плати тому, що такого виду виплат не передбачено для включення до розрахунку середньої заробітної плати відповідно до вимог постанови КМУ від 08.02.1995 року № 100, а також є фактичним здвоєнням кінцевої суми обрахування. Крім того, відповідач-2 вказує, що сума 91 361,56 грн. є середнім заробітком за час вимушеного прогулу позивача за період з 02.10.2018 року по 12.03.2020 року відповідно до постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2020 року по справі № 540/2653/19. Натомість позивач у своїх розрахунках зазначає період для нарахування відпускних з лютого 2020 року по січень 2021 року та квітень 2020 року по березень 2021 р., що не відповідає пункту 2 розділу II Постанови № 100, яким передбачено обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки. Тому вважаємо, що у періоди з лютого 2020 року по січень 2021 року та квітень 2020 року по березень 2021 року при нарахуванні відпускних сума стягнення за вимушений прогул було враховано лише у червні 2020 року у загальній сумі 10 431,60 грн. відповідно до наданого розрахунку відпускних.
В судовому засіданні представниця відповідача-2 підтримали вказані заперечення та просила відмовити у задоволені позову.
Відповіда-1 не скористався правом на подання відзиву на позов.
III. Процесуальні дії у справі
Ухвалою суду від 14.06.2021 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 27.09.2021 р. залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Каховську районну державну адміністрацію Херсонської області, ухвалено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, розпочато та продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, призначено підготовче засідання на 12.10.2021 р.
12.10.2021 р. підготовче засідання не відбулось у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді, подальший розгляд справи призначено на 28.10.2021 р.
Ухвалою суду від 28.10.2021 р. у зв`язку з неявкою сторін відкладено підготовче засідання до 11.11.2021 р.
11.11.2021 р. судом без виходу до нарадчої кімнати, шляхом занесення секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, у зв`язку із задоволенням заяви позивача про зменшення позовних вимог та не отриманням від відповідачів відзиву на позов відкладено підготовче засідання на 19.11.2021 р.
19.11.2021 р. судом без виходу до нарадчої кімнати, шляхом занесення секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, відмовлено у задоволені клопотання голови Каховської РДА про виключення зі складу відповідачів, та у зв`язку з не виконанням відповідачами ухвали суду про надання додаткових доказів відкладено підготовче засідання на 25.11.2021 р.
Ухвалою від 25.11.2021 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 09.12.2021 р.
09.12.2021 р. судом, без виходу до нарадчої кімнати, шляхом занесення секретарем судового засідання до протоколу судового засідання відкладено судове засідання на 20.12.2021 р. у зв`язку з не виконанням відповідачами ухвали суду про надання додаткових доказів.
20.12.2021 в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 12.03.2020 р. у справі № 540/2653/19 визнано протиправними та скасовано накази Управління економічного розвитку та соціального захисту Каховської районної державної адміністрації Херсонської області від 27.09.2018 р. № 40ос " Про звільнення ОСОБА_1 ", від 01.10.2018р. № 42ос "Про внесення змін до наказу начальника управління економічного розвитку та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 27.09.2018р. "Про звільнення ОСОБА_1 ", зобов`язано Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації поновити ОСОБА_1 на рівнозначній посаді в управлінні інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації з 01.10.2018 р. Стягнуто з Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 01.10.2018 р. по 12.03.2020 р. в розмірі 98 428,20 грн. без сплати податків та інших обов`язкових платежів, які стягуються під час виплати даної суми працівнику.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2020 р. скасовано рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 12.03.2020 р. в частині стягнення з Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 01.10.2018 р. по 12.03.2020 р. в розмірі 98 428,20 грн. без сплати податків та інших обов`язкових платежів, які стягуються під час виплати даної суми працівнику. Ухвалено у цій частині постанову, якою стягнуто з Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 02.10.2018 р. по 12.03.2020 р. в сумі 91 361,56 грн.
Наказом Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 06.07.2020 р. № 29-ос "Про поновлення на роботі ОСОБА_1 " на підставі постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2020 р. у справі № 540/2653/19 скасовано наказ Управління економічного розвитку та соціального захисту Каховської районної державної адміністрації Херсонської області від 27.09.2018 р. № 40ос " Про звільнення ОСОБА_1 ( пункт 1 наказу). Головному спеціалісту Зубач О.В. нарахувати ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в розмірі 91 361,56 грн. ( пункт 3 наказу).
Наказом Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 08.07.2020 р. № 33ос "Про внесення змін до наказу від 06.07.2020 р. № 29-ос "Про поновлення на роботі ОСОБА_1 " пункт 2 викласти в наступній редакції - " Начальнику відділу оборонної роботи та цивільного захисту Бодух І.Ф. забезпечити допуск до роботи ОСОБА_1 на посаді головного спеціаліста відділу оборонної роботи та цивільного захисту з 09.07.2020 року.
У період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р., та у період з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. з ОСОБА_1 перебував на лікарняному, що підтверджується листками непрацездатності серії АДЧ № 622055 від 07.09.2020, серії АДЧ № 622665 від 09.11.2020.
Згідно відомості нарахування лікарняних ОСОБА_1 по листку непрацездатності серії АДЧ № 622055 від 07.09.2020 за період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р. сума лікарняного складає 822,85 грн.
Згідно відомості нарахування лікарняних ОСОБА_1 по листку непрацездатності серії АДЧ № 622665 від 09.11.2020 за період з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. сума лікарняного складає 889,45 грн.
Наказом Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 22.01.2021 р. № 3ос " Про перенесення додаткової відпустки ОСОБА_1" перенесено головному спеціалісту відділу оборонної роботи та цивільного захисту ОСОБА_1 додаткову відпустка за 2021 р. на 01.02.2021 р. по 07.02.2021р.
Згідно розрахунку відпускних ОСОБА_1 за 7 календарних дні з 01.02.2021 р. по 07.02.2021р. сума відпускних склала 1 431,99 грн.
Наказом Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 05.04.2021 р. № 4ос " Про відпустку ОСОБА_1" головному спеціалісту відділу оборонної роботи та цивільного захисту ОСОБА_1 надано частину основної щорічної відпустки за відпрацьований період з 02.10.2018 р. по 01.10.2019 року терміном 14 календарний день з 08.04.2021 р. по 21.04.2021р. з виплатою грошової допомоги на оздоровлення в розмірі середньомісячної заробітної плати.
Згідно розрахунку відпускних ОСОБА_1 за 14 календарних дні з 08.04.2021 р. по 21.04.2021 р. сума відпускних склала 3 753,82 грн., сума грошової допомоги на оздоровлення склала 7385,07 грн.
Вважаючи, що відповідачем-1 нарахування та виплата лікарняних, відпускних та грошової допомоги на оздоровлення проведено у неповному обсязі, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.
V. Норми права, які застосував суд
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 № 1105-XIV ( далі - Закон №1105-XIV), яким передбачено, зокрема, -
- страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах. ( стаття 18 Закону №1105-XIV)
- право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом. (частина перша статті 19 Закону №1105-XIV)
- оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. ( абзац 2 частини другої статті 22 Закону №1105-XIV).
Механізм обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - страхові виплати), у разі настання страхового випадку, а також оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації або фізичної особи, яка використовує працю найманих працівників (далі - роботодавці) визначено Порядком обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. № 1266 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 р. № 439) (далі Порядок №1266), яким визначено, зокрема
- сума страхових виплат застрахованій особі та оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця обчислюється шляхом множення суми денної виплати, розмір якої встановлюється у відсотках середньоденної заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) залежно від страхового стажу, якщо його наявність передбачена законодавством, на кількість календарних днів, що підлягають оплаті. (абзац 1 пункту 2 Порядку №1266);
- середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - єдиний внесок та/або страхові внески), на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, проходження служби, провадження підприємницької або іншої діяльності, пов`язаної з отриманням доходу безпосередньо від такої діяльності) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин, - тимчасова непрацездатність, відпустка у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати (далі - поважні причини). Місяці розрахункового періоду (з першого до першого числа), в яких застрахована особа не працювала з поважних причин, виключаються з розрахункового періоду. (абзац 1 -2 пункту 3 Порядку №1266);
- розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата, є 12 календарних місяців перебування у трудових відносинах (з першого до першого числа) за останнім основним місцем роботи застрахованої особи, що передують місяцю, в якому настав страховий випадок; для осіб, у яких через деякий час погіршився стан здоров`я у зв`язку з раніше отриманим ушкодженням здоров`я внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, - перед настанням тимчасової непрацездатності. ( пункт 25 Порядку № 1266);
- середня заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах і допомоги по тимчасовій непрацездатності, оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця обчислюється роботодавцями на підставі відомостей, що включаються до звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що подаються до ДФС. ( пункт 32 Порядку №1266).
Статтею 21 Закону України " Про відпустки" від 15.11.1996 № 504/96-ВР передбачено, що порядок обчислення заробітної плати працівникам за час щорічної відпустки, додаткових відпусток у зв`язку з навчанням, творчої відпустки, відпустки у зв`язку з усиновленням дитини, відпустки для підготовки та участі в змаганнях, додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину - особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи та компенсації за невикористані відпустки, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100 затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати ( далі - Порядок №100), який передбачає, зокрема
- обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток або для виплати компенсації за невикористані відпустки проводиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки або виплати компенсації за невикористані відпустки. ( абзац перший пункту 2 Порядку № 100);
- при обчисленні середньої заробітної плати враховуються всі суми нарахованої заробітної плати згідно із законодавством та умовами трудового договору, крім визначених у пункті 4 цього Порядку. ( абзац перший пункту 3 Порядку № 100);
- при обчисленні середньої заробітної плати для оплати за час відпусток або компенсації за невикористані відпустки, крім зазначених вище виплат, до фактичного заробітку включаються виплати за час, протягом якого працівнику зберігається середній заробіток (за час попередньої щорічної відпустки, виконання державних і громадських обов`язків, службового відрядження, вимушеного прогулу тощо) та допомога у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю. ( абзац 4 пункту 3 Порядку № 100);
- обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток або компенсації за невикористані відпустки проводиться шляхом ділення сумарного заробітку за останні перед наданням відпустки 12 місяців або за фактично відпрацьований період (розрахунковий період) на відповідну кількість календарних днів розрахункового періоду. Із розрахунку виключаються святкові та неробочі дні, встановлені законодавством. Отриманий результат множиться на число календарних днів відпустки. ( абзац перший пункту 7 Порядку № 100).
VI. Оцінка суду
Аналіз наведених правових норм у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, свідчить про те, що законодавством регламентовано право особи на отримання матеріального забезпечення у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке за перші п`ять днів непрацездатності здійснюється роботодавцем, виходячи з розрахунку середньоденної заробітної плати працівника за останні 12 календарних місяців перебування у трудових відносинах (з першого до першого числа) за останнім основним місцем роботи застрахованої особи, що передують місяцю, в якому настав страховий випадок.
При цьому, середньоденна заробітна плата обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або страхові внески на відповідні види загальнообов`язкового державного соціального страхування на кількість календарних днів зайнятості у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин.
Як встановлено судом, одним із спірних питань у даній справі є нарахування та виплата позивачу лікарняних за період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р. та з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. у не повному обсязі, оскільки за його позицією при обчисленні середньоденної заробітної плати відповідач-1 неправомірно застосував пункт 29 Порядку № 1266, а саме "не вище розміру мінімальної заробітної плати, встановлений законом у місяці настання страхового випадку" за період з вересня 2019 р. по травень 2020 р. та з листопада 2019 р. по травень 2020 р., а не пункт 25 Порядку № 1266, оскільки саме 12 календарних місяців для розрахунку пов`язано з поновленням позивача на посаді з 01.10.2018 р. відповідно до постанови П`ятого апеляційного адміністративною суду по справі №540/2653/19.
Суд вважає вказану позицію позивача помилковою, оскільки дослідивши наявні у справі відомості нарахування лікарняних ОСОБА_1 по листкам непрацездатності серії АДЧ № 622055 від 07.09.2020 за період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р., та серії АДЧ № 622665 від 09.11.2020 за період з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. суми лікарняних, обчислені за 12 календарних місяців перебування позивача у трудових відносинах, що передують місяцю, в якому настав страховий випадок.
Зокрема, по листку непрацездатності серії АДЧ № 622055 від 07.09.2020 за період з 07.09.2020 р. по 11.09.2020 р., розрахунковим періодом є вересень 2019 року - серпень 2020 року, по листку непрацездатності серії АДЧ № 622665 від 09.11.2020 за період з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р. розрахунковим періодом є листопад 2019 р. по жовтень 2020 року, що складає 12 календарних місяці та відповідає розрахунковому періоду, за який обчислюється середня заробітна плата відповідно до пункту 25 Порядку № 1266.
При цьому, суд також зауважує, що вказаний розрахунковий період та суми нарахованої заробітної плата за місяць, яка бере участь у розрахунку, вказані відповідачем-1 у відомостях нарахування лікарняних ОСОБА_1 відповідають судовим рішенням у справі № 540/2653/19, якими ОСОБА_1 поновлено на рівнозначній посаді в управлінні інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації з 01.10.2018 р., а також наказу Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 08.07.2020 р. № 33ос забезпечено допуск до роботи ОСОБА_1 на посаді головного спеціаліста відділу оборонної роботи та цивільного захисту з 09.07.2020 року.
Відтак, вказані обставини спростовують твердження позивача щодо не дотримання відповідачем-1 вимог пункт 25 Порядку № 1266.
Таким чином, суд вважає, що позивачем не доведено належними доказами неправильність нарахування відповідачем -1 сум лікарняних ОСОБА_1 за період з 07.09.2020 р. по 11,09.2020 р. та за період з 09.11.2020 р. по 13.11.2020 р., а тому позовні вимоги в частині стягнення з відповідачів недотриманих сум лікарняних у розмірі 86,96 грн. та 106,04 грн. відповідно не підлягають задоволенню.
Щодо наступного спірного питання, то за позицією позивача при обчисленні розрахунку середньої заробітної плати для оплати часу додаткової відпустки та щорічної відпустки відповідач-1 незаконно використовував останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки, що передбачено абз. 1 п. 2 р. II Порядку обчислення середньої заробітної плати № 100, стверджуючи при цьому, що відповідачу-1 необхідно було використати період та обмеження, про які зазначено у абз. 7 та 8 п. 2 р. II Порядку № 100.
Вирішуючи дане спірне питання з урахуванням вказаних доводів позивача, суд враховує наступне.
Як встановлено судом, зміст пункту 2 р. II Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100, в редакції постанови КМ № 410 від 27.05.2020 р. передбачав абзаци 7 та 8, згідно яким
- у разі зміни структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів працівникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до актів законодавства період до зміни структури заробітної плати виключається з розрахункового періоду.
- у разі коли зміна структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування відбулася у період, протягом якого за працівником зберігається середня заробітна плата, а також коли заробітна плата у розрахунковому періоді не зберігається, обчислення середньої заробітної плати провадиться з урахуванням виплат, передбачених працівникові згідно з умовами оплати праці, що встановлені після підвищення посадових окладів.
Разом з тим, суд звертає увагу позивача на те, постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1213 " Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р. № 100" зміст пункту 2 р. II вказаного Порядку було викладено у новій редакції, з якої виключено вказані абзаци 7 та 8 пункту 2.
Відтак, на момент виникнення спірних правовідносин ( лютий та квітень 2021 року) редакція пункту 2 р. II Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100, не передбачала положення, про які вказує позивач, обґрунтовуючи вищевказані позовні вимоги, що є наслідком визнання їх безпідставними.
Щодо тверджень позивача в частині незаконного використання відповідачем-1 положень абз. 1 п. 2 р. II Порядку № 100, то суд також вважає їх необґрунтованими та спростовується редакцією вказаної норми Порядку № 100, якою чітко передбачено, що обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток проводиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки.
Як вбачається з наявних у справі розрахунків сум відпускних ОСОБА_1 за 7 календарних дні з 01.02.2021 р. по 07.02.2021р., а також за 14 календарних дні з 08.04.2021 р. по 21.04.2021 р., то відповідачем-1 при обчисленні середньої заробітної плати для оплати часу відпусток позивача вказана норма Порядку № 100 дотримана.
Щодо тверджень позивача про необхідність включення при обчисленні середньої плати за час щорічної відпустки суми 93 167,56 грн., яка є середнім заробітком за час вимушеного прогулу згідно постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2020 р. у справі № 540/2653/19, то суд вказує про так.
Відповідно до пункту 3 розділу III Порядку № 100 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин ( лютий, квітень 2021 року), при обчисленні середньої заробітної плати враховуються всі суми нарахованої заробітної плати згідно із законодавством та умовами трудового договору, крім визначених у пункті 4 цього Порядку. ( абзац перший пункту 3 Порядку № 100). При обчисленні середньої заробітної плати для оплати за час відпусток до фактичного заробітку включаються виплати за час, протягом якого працівнику зберігається середній заробіток, у даному випадку, це час вимушеного прогулу. ( абзац 4 пункту 3 Порядку № 100).
З аналізу вказаних норм Порядку № 100 вбачається, що при розрахунку середньої зарплати для оплати відпусток потрібно враховувати виплати за час, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, оскільки за час вимушеного прогулу в результаті незаконного звільнення за працівником зберігається як місце роботи, так і середній заробіток до моменту поновлення на посаді.
Наведена правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду від 30.05.2019 у справі № 750/9956/17.
Як зазначалось вище, на виконання судових рішень у справі № 540/2653/19 наказом Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 06.07.2020 р. № 29-ос ОСОБА_1 поновлено на рівнозначній посаді в управлінні інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації з 01.10.2018 р. та нараховано ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в розмірі 91 361,56 грн.
При цьому, згідно постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2020 р. у справі № 540/2653/19 стягнута з Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 91 361,56 грн. складає період з 02.10.2018 р. по 12.03.2020 р.
Крім того, наказом Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації від 08.07.2020 р. № 33ос ОСОБА_1 допущено до роботи на посаді головного спеціаліста відділу оборонної роботи та цивільного захисту з 09.07.2020 року.
Як встановлено судом з дослідженого розрахунку відпускних ОСОБА_1 за 7 календарних дні з 01.02.2021 р. по 07.02.2021 р., сума відпускних складає - 1 431,99 грн., яка розрахована відповідачем-1, виходячи із нарахованої заробітної плати ОСОБА_1 за період з лютого 2020 р. по січень 2021 року у розмірі 72 009,26 грн. поділеної на 352 календарних дня без включення святкових та неробочих днів) та помноженої на 7 календарних днів відпустки.
Також з дослідженого судом розрахунку відпускних ОСОБА_1 за 14 календарних днів за період з 08.04.2021 р. по 21.04.2021 р., встановлено, що сума відпускних складає - 3753,82 грн., яка розрахована відповідачем-1, виходячи із нарахованої заробітної плати ОСОБА_1 за період з квітня 2020 р. по березень 2021 року у розмірі 94 112,28 грн. поділеної на 351 календарний день без включення святкових та неробочих днів та помноженої на 14 календарних днів відпустки.
Враховуючи, що сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу в сумі 91 361,56 грн. є фактично заробітною платою позивача за період з 02.10.2018 р. по 12.03.2020 р., який у даному випадку не входить до розрахункового періоду при обчислені середньої зарплати для оплати вказаних відпусток позивача, тому на думку суду відповідачем-1 при нарахуванні відпускних сум позивача не порушено положення абзацу 4 пункту 3 Порядку № 100 в частині включення за липень 2020 року при обчисленні середньої заробітної плати для оплати відпусток позивача суми 93 167,56 грн. згідно постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2020 р. у справі № 540/2653/19, як це вказує позивач у своїх розрахунках сум відпускних.
Щодо твердження позивача про порушення відповідачем-1 вимог абз. 3 п. 3 розділу III Порядку № 100 в частині не врахування в розрахунок середньої заробітної плати, отриманої позивачем у березні 2021 р. згідно рішення суду № 540/2816/20 суми 19 938,02 , яка є оплатою вимушеного прогулу позивача, при обчислені грошової допомоги на оздоровлення у розмірі середньомісячної заробітної плати, то суд вважає його необґрунтованим, оскільки як вже зазначалось вище вказана норма Порядку № 100 застосовується при обчисленні середньої заробітної плати для оплати за час відпусток або компенсації за невикористані відпустки, а не при обчислені грошової допомоги на оздоровлення.
Натомість, суд вказує, що позивачем поза увагою залишено той факт, що порядок розрахунку виплат у всіх випадках встановлено розділом IV Порядку № 100, пунктам 5 та 8 якого передбачено, що нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати. Нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період
Як встановлено судом з дослідженого розрахунку відпускних ОСОБА_1 за 14 календарних днів за період з 08.04.2021 р. по 21.04.2021 р., який включає в собі розрахунок грошової допомоги на оздоровлення в сумі 7385,07 гривень, то вказана сума виплати нарахована відповідачем-1 саме виходячи з розміру середньоденної заробітної плати ОСОБА_1 за останні два місяці роботи лютий-березень 2021 р., що відповідає вищеописаній нормі Порядку № 100.
Стосовно інших посилань відзиву/позову, то суд зазначає, що згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Крім того, судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
VІІ. Висновок суду
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. ( частина 1 ст. 77 КАС України).
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
VІІІ. Розподіл судових витрат
Враховуючи, що відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір" позивач звільнений від сплати судового збору у справах про стягнення заробітної плати і судом відмовлено у задоволені позову, тому відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
У задоволені позову ОСОБА_1 ( місцепроживання АДРЕСА_1 , рнкопп НОМЕР_1 ) до Управління інфраструктури, житлово-комунального господарства, захисту довкілля, оборонної роботи та цивільного захисту Каховської районної державної адміністрації (місцезнаходження 74800, Херсонська область, м. Каховка, вул. В.Куликовська, 103, ЄДРПОУ 41076364), Каховської районної державної адміністрації ( місцезнаходження 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, вул. Історична, 52, код ЄРДПОУ - 44160489) про стягнення заробітної плати - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 30 грудня 2021 р.
Суддя В.А. Дубровна
кат. 106020200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2021 |
Оприлюднено | 11.01.2022 |
Номер документу | 102458814 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні