Справа № 560/4794/21
УХВАЛА
10 січня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянувши заяву Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про заміну сторони виконавчого провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Староушицька селищна рада про визнання відмови та передачі земельної ділянки протиправними, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.06.2021 у справі №560/4794/21, зокрема, зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10.02.2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2,0000 га з кадастровим номером 6822455800:05:004:0390, яка розташована на території Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області та прийняти вмотивоване рішення на підставі та у спосіб визначені ЗК України.
Хмельницький окружний адміністративний суд 04.08.2021 видав відповідний виконавчий лист.
Головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Хмельницькій області Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) 12.10.2021 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП №67118990 з примусового виконання виконавчого листа №560/4794/21, виданого 04.08.2021 Хмельницьким окружним адміністративним судом.
До суду надійшла заява, в якій Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області просить замінити сторону у виконавчому провадженні Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на Староушицьку селищну об`єднану територіальну громаду (32385, Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, смт. Стара Ушиця, вул. Українська буд. 5, код ЄДРПОУ 03308388).
В обґрунтування заяви зазначено, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не має повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 30.12.2021 вказану заяву призначено до розгляду на 10.01.2021.
Учасники справи у судове засідання не прибули, хоча були повідомлені про дату, час та місце розгляду заяви належним чином.
До суду 10.01.2022 надійшла заява, в якій Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області просить розглянути заяву без його участі. У цій заяві заявник та ОСОБА_1 просять задовольнити заяву про заміну сторони виконавчого провадження.
Згідно з частиною 2 статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Враховуючи, що учасники справи були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд вважає за можливе розглядати заяву про заміну сторони виконавчого провадження без їх участі в порядку письмового провадження.
Приписами частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали заяви, суд зазначає та враховує наступне.
Згідно з статтею 1 Закону України від 02.06.2016 №1404-VIII "Про виконавче провадження" (далі - Закон №1404-VIII) виконавчим провадженням як завершальною стадією судового провадження і примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) вважається сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Відповідно до частин 1, 2 статті 15 Закону №1404-VIII сторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник.
Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.
Приписами частини 5 статті 15 Закону №1404-VIII визначено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Згідно з частиною 1 статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Зі змісту наведеного слідує, що процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні. Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13.03.2019 у справі №524/4478/17, від 20.02.2019 у справі №826/16659/15, від 11.08.2021 у справі №160/3399/19.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 11.10.2019 у справі №812/1408/16 та від 06.08.2021 у справі №809/721/18.
Щодо доводів заявника про те, що повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою перейшли до Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Закон України від 28.04.2021 №1423-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" набрав чинності 27.05.2021 та розділ Х Земельного кодексу України "Перехідні положення" доповнено пунктом 24.
Відповідно до абзацу 1 пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Згідно з матеріалами справи місце розташування об`єкта землеустрою: за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області (6822455800:05:004:0390).
Отже, земельна ділянка, розташована за межами населених пунктів у межах Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади, а тому, на неї поширюються положення пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України.
Згідно з абзацами 2-3 пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Таким чином, пункт 24 розділу Х Земельного кодексу України визначає особливості переходу з державної у комунальну власність земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів у межах територіальних громад. Також визначає момент переходу права власності як сформованих, так і несформованих земельних ділянок.
Отже, відповідно до абзацу 3 пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України земельна ділянка з кадастровим номером 6822455800:05:004:0390 перейшла у комунальну власність з дня набрання чинності пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України, тобто, з 27.05.2021.
Відповідно до абзацу 5 пункту 24 розділу Х Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
З урахуванням викладеного з 27.05.2021 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не має право здійснювати розпорядження земельною ділянкою кадастровий номер 6822455800:05:004:0390, зокрема, затверджувати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. При цьому компетенційним правонаступником Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області є Староушицька селищна об`єднана територіальна громада.
Таким чином, наявні підстави для задоволення заяви про заміну сторони виконавчого провадження.
Керуючись статтями 248, 256, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
заяву Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про заміну сторони виконавчого провадження задовольнити.
Замінити боржника у виконавчому провадженні ВП №67118990 з виконання виконавчого листа №560/4794/21, виданого 04.08.2021 Хмельницьким окружним адміністративним судом, з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на Староушицьку селищну об`єднану територіальну громаду (32385, Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, смт. Стара Ушиця, вул. Українська буд. 5, код ЄДРПОУ 03308388).
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.
Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2022 |
Оприлюднено | 12.01.2022 |
Номер документу | 102459147 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Фелонюк Д.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні