Постанова
від 10.01.2022 по справі 320/5388/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/5388/20 Суддя (судді) першої інстанції: Панова Г. В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2022 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів Губської Л.В., Епель О.В., секретар судового засідання Романович І.І., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2021 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАСТРЕЙЛ" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В :

26.06.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "ФАСТРЕЙЛ" (надалі по тексту - ТОВ "ФАСТРЕЙЛ") звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області (далі по тексту - ГУ ДПС у Київській області), Державної податкової служби України, яким просили:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Київській області

від 12.05.2020 №1560018/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11.02.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 12.05.2020 №1560017/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 17.02.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 12.05.2020 №1560016/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 17.02.2020 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 12.05.2020 №1560015/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 06.03.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 12.05.2020 №1560014/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 18.03.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 12.05.2020 №1560013/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.04.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

від 10.07.2020 № 1720149/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 17.04.2020 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані ТОВ Фастрейл (код ЄДРПОУ 41786490) від 11.02.2020 №1, від 17.02.2020 №2, від 17.02.2020 №4, від 06.03.2020 №1, від 18.03.2020 №2, від 09.04.2020 № 3, від 17.04.2020 №4 датою їх фактичного надходження для реєстрації.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган в оспорюваних рішеннях не зазначив конкретних обставин, які б виключали можливість реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2021 р. адміністративний позов задоволено повністю.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що оскільки рішенням Київського окружного адміністративного суду від 28.01.2021, яке постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.07.2021 залишене без змін, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №29693 від 11.03.2020 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю Фастрейл (ідентифікаційний код 41786490) критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та зобов`язано ГУ ДПС у Київській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Фастрейл (ідентифікаційний код 41786490, адреса: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вул. Черкаська, буд. 26) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, й відповідачем не доведено, що існують інші підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, то спірні рішення ГУ ДПС у Київській області є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідач-1, не погоджуючись з таким рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просять скасувати рішення, як таке, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідач діяв в межах та у спосіб визначений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , всі дії стосовно реєстрації спірних податкових накладних позивача у повній мірі відповідає законодавству України та відмова у проведенні їх реєстрації є правомірною, оскільки на підтвердження здійснення операцій за вказаними податковими накладними позивачем не надано копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Крім того, апелянт зазначив, що спірні рішення було прийнято з дотримання порядку прийняття таких рішень, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2021 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2021 р. у цій справі, витребувано із Київського окружного адміністративного суду матеріали адміністративної справи № 320/5388/20 та продовжено строк судового розгляду на розумний термін, необхідний для отримання матеріалів справи № 320/5388/20 із суду, в якому вони зберігаються. 25 листопада 2021 року на адресу апеляційного суду надійшла справа № 320/5388/20 та відповідно до ст.311 КАС України, ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2021 року апеляційну скаргу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, яким підтримано висновки суду першої інстанції.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ Фастрейл (ідентифікаційний код: 41786490, місцезнаходження: 08130, Київська обл., Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Черкаська, буд. 26) 07.12.2017 зареєстровано як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань номер запису 13391020000015787.

Позивач з 01.01.2018 є платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом № 1710134500881 з реєстру платника податків на додану вартість.

Між ТОВ Фастрейл та Києво-Святошинською ОДПІ ГУ ДФС у Київській області укладено договір про визнання електронних документів на підставі заяви про приєднання від 24.01.2018 № 1.

Судом першої інстанції встановлено та апеляційним судом не спростовано, що 18.01.2019 між Приватним акціонерним товариством Енергополь-Україна (замовник) та ТОВ Фастрейл (підрядник) були укладені договори підряду №18/01-2019 від 18.01.2019 року та № 18/02- 2019 від 18.01.2019 року.

За умовами договору підряду №18/01-2019 замовник доручає та забезпечує будівельними матеріалами, а підрядник зобов`язується власними або залученими силами відповідно до проектно-кошторисної документації, будівельних норм і правил в установлений цим договором строк виконати і здати замовнику теплоізоляційні та споряджувальні роботи мокрим способом на об`єкті будівництва Житлово-офісний комплекс з об`єктами соціально-побутового, торговельного призначення га підземним паркінгом по вул. Ю. Кондратюка, 1 в Оболонському районі м. Києва (буд. № 4, III черга) . Замовник зобов`язується передати підряднику проектну документацію, забезпечити фронт робіт, прийняти виконані (закінчені) роботи і оплатити їх вартість згідно умов даного договору.

Відповідно до пункту 2.1 договору підряду №18/01-2019 вартість робіт за цим договором визначена в договірній ціні, наведені у додатку №1, який є невід`ємною частиною договору, договірна ціна визначена на рівні цін 2019 р., є твердою і остаточною на весь період виконання робіт і становить: - 7434113, 60 грн. (сім мільйонів чотириста тридцять чотири тисячі сто тринадцять грн.) 60 коп. в тому числі ПДВ 1239018,93 грн. Ціна робіт не включає вартість матеріалів. В разі зміни обсягу робіт відповідно змінюється ціна договору , що оформлюється додатковою угодою.

Згідно з п. 2.3 договору підряду №18/01-2019 поточні платежі замовник здійснює протягом 10 банківських днів з моменту виконання підрядником робіт в обсязі за 15 робочих днів на підставі підписаних сторонами Актів виконаних підрядних робіт, довідок про вартість виконання підрядних робіт (форми КБ-2в, КБ-3) та рахунків підрядника на оплату виконаних робіт.

Відповідно до п. 17.1 вказаного договору прийом фактично виконаних обсягів робіт оформляється актами здачі-приймання виконаних підрядних робіт (форма КБ-2в) та довідкою про вартість виконаних підрядних робіт (форма КБ-3), які підрядник не пізніше 25 числа звітного місяця оформлює і передає для перевірки і підписання уповноваженому представнику замовника. Обсяги і якість робіт, зазначені в Актах здачі-приймання, повинні бути підтверджені підписом представника технагляду замовника.

Пунктом 20.1 договору №18/01-2019 визначено, що цей договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками і діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

За наслідками виконання робіт за вказаним договором підряду №18/01-2019 сторонами договору було підписано акти здачі-приймання виконаних підрядних робіт (форма КБ-2в): №9 від 31.03.2020; № 10 від 31.03.2020; № 11 від 31.03.2020; №1/5 від 31.03.2020 та складено підсумкові відомості ресурсів.

Платіжними дорученнями від 11.02.2020 № 761, від 17.02.2020 № 2744 ПрАТ Енергополб-Україна підтверджено оплату послуг ТОВ Фастрейл за виконання робіт мокрого фасаду згідно договору №18/01-2019 від 18.01.2019. в т. ч. ПДВ 20% 100 000,00 грн. на загальну суму 600 000,00 грн.; та оплату авансу за виконання робіт мокр.фасаду зг. Дог. №18/01-2019 від 18.01.2019 в т.ч. ПДВ 101 666,67 грн. на загальну суму 610 000,00 грн.

Разом з тим, за умовами договору підряду №18/02-2019 замовник доручає та забезпечує будівельними матеріалами, а підрядник зобов`язується власними або залученими силами відповідно до проектно-кошторисної документації, будівельних норм і правил в установлений цим договором строк виконати і здати замовнику по улаштуванню вентильованого фасаду на об`єкті будівництва Житлово-офісний комплекс з об`єктами соціально-побутового, торговельного призначення та підземним паркінгом по вул. Юрія Кондратюка, 1 в Оболонському районі м. Києва (буд. № 4, III черга) .

Відповідно до пункту 2.1 договору підряду №18/02-2019 вартість робіт за цим договором визначена в договірній ціні, наведені у додатку №1, який є невід`ємною частиною договору, договірна ціна визначена на рівні цін 2019 р., є твердою і остаточною на весь період виконання робіт і становить: - 3622349,72 грн. (три мільйони шістсот двадцять дві тисячі триста сорок дев`ять грн.) 72 коп. в тому числі ПДВ 603724,96 грн. Ціна робіт не включає вартість матеріалів. В разі зміни обсягну робіт відповідно змінюється ціна договору, що оформлюється додатковою угодою.

Згідно з п. 2.3 договору підряду №18/02-2019 поточні платежі замовник здійснює протягом 10 банківських днів з моменту виконання підрядником робіт в обсязі за 15 робочих днів на підставі підписаних сторонами Актів виконаних підрядних робіт, довідок про вартість виконання підрядних робіт (форми КБ-2в, КБ-3) та рахунків підрядника на оплату виконаних робіт.

Відповідно до п. 17.1 вказаного договору прийом фактично виконаних обсягів робіт оформляється актами здачі-приймання виконаних підрядних робіт (форма КБ-2в) та довідкою про вартість виконаних підрядних робіт (форма КБ-3), які підрядник не пізніше 25 числа звітного місяця оформлює і передає для перевірки і підписання уповноваженому представнику замовника. Обсяги і якість робіт, зазначені в Актах здачі-приймання, повинні бути підтверджені підписом представника технагляду замовника.

Приписами пункту 20.1 цього договору визначено, що цей договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками і діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

За наслідками виконання робіт за вказаним договором підряду №18/02-2019 сторонами договору було підписано акти приймання виконаних підрядних робіт: №4 від 31.03.2020 на суму 24389,33; №5 від 31.03.2020 на суму 51717,72 грн.; № 6 від 31.03.2020 на суму 23758,25 грн. та складено підсумкові відомості ресурсів.

Здійснення оплати ПрАТ Енергополь-Україна послуг ТОВ Фастрейл підтвержено платіжними дорученнями від 09.04.2020 № 3450 на загальну суму 150 000,00 грн. - оплата авансу за виконання робіт вент.фасаду зг. дог.№18/02-2019 від 18.01.2019, в т.ч. ПДВ 25 000 грн., від 17.02.2020 № 2745 на загальну суму 400 000,00 грн. - оплата авансу за виконання робіт вент.фасаду зг. дог.№18/02-2019 від 18.01.2019, в т.ч. ПДВ 66 666,67 грн., від 06.03.2020 № 810 на загальну суму 300 000,00 грн. оплата авансу за виконання робіт вент.фасаду зг. дог. №18/02-2019 від 18.01.2019, в т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., від 18.03.2020 № 831 на загальну суму 600 000,00 грн. - оплата авансу за виконання робіт вент.фасаду зг. дог.№18/02-2019 від 18.01.2019, в т.ч. ПДВ 100 000,00 грн.; від 17.04.2020 № 3459 на загальну суму 150 000,00 грн. - оплата авансу за виконання робіт вент.фасаду зг. дог.№18/02-2019 від 18.01.2019, в т.ч. ПДВ 25 000,00 грн.

На підставі цих дій ТОВ Фастрейл було складено та направлено електронними засобами зв`язку до ДПС України для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:

від 11.02.2020 № 1 на суму 600 000,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 100 000,00 грн. (квитанція від 28.02.2020);

від 17.02.2020 № 2 на суму 610 000,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 101 666,67 грн. (квитанція від 15.03.2020);

від 17.02.2020 № 4 на суму 400 000,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 66 666,67 грн. (квитанція від 15.03.2020);

від 06.03.2020 № 1 на суму 300 000,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 50 000,00 грн. (квитанція від 30.03.2020);

від 18.03.2020 № 2 на суму 600 000,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 100 000,00 грн. (квитанція від 14.04.2020);

від 09.04.2020 № 3 на суму 150 000,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 25 000,00 грн. (квитанція від 30.04.2020);

від 17.04.2020 № 4 на суму 150 000,00 грн., в тому числі ПДВ у розмірі 25 000,00 грн. (квитанція від 07.05.2020).

За результатом обробки вказаних податкових накладних їх реєстрація була зупинена, про що позивачеві було направлено квитанцію №1 від 28.02.2020 щодо податкової накладної №1 від 11.02.2020; квитанцію № 1 від 15.03.2020 щодо податкової накладної №2 від 17.02.2020; квитанцію №1 від 15.03.2020 щодо податкової накладної №4 від 17.02.2020; квитанцію №1 від 30.03.2020 щодо податкової накладної №1 від 06.03.2020; квитанцію №1 від 14.04.2020 щодо податкової накладної №2 від 18.03.2020; квитанцію №1 від 30.04.2020 щодо податкової накладної №3 від 09.04.2020; квитанцію №1 від 07.05.2020 щодо податкової накладної №4 від 17.04.2020.

В якості підстави для зупинення реєстрації податкових накладних від 11.02.2020 №1, від 17.02.2020 №2, від 17.02.2020 № 4, від 06.03.2020 № 1, від 18.03.2020 №2, від 09.04.2020 № 3, від 17.04.2020 № 4 відповідачем зазначено аналогічні підстави, зокрема таке: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 11.02.2020 №1, від 17.02.2020 №2, від 17.02.2020 № 4, від 06.03.2020 № 1, від 18.03.2020 №2, від 09.04.2020 № 3, від 17.04.2020 № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вимог податкового органу позивачем було направлено до ГУ ДПС у Київській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого додано первинні документи довільного формату.

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів комісією Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення:

- від 12.05.2020 №1560018/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11.02.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 12.05.2020 №1560017/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 17.02.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 12.05.2020 №1560016/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 17.02.2020 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 12.05.2020 №1560015/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 06.03.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 12.05.2020 №1560014/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 18.03.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 12.05.2020 №1560013/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.04.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- від 10.07.2020 №1720149/41786490 про відмову в реєстрації податкової накладної від 17.04.2020 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для прийняття рішень від 12.05.2020 №1560018/41786490; №1560017/41786490; №1560016/41786490; №1560015/41786490; №1560014/41786490; №1560013/41786490 Комісією ГУ ДПС у Київській області стало ненадання платником податку копій документів:

- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

В якості підстави для прийняття рішення від 10.07.2020 № 1720149/41786490 комісією ГУ ДПС у Київській області зазначено про ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем спірних рішень, позивач звернувся до Державної податкової служби України зі скаргами від 20.05.2020 на спірні рішення від 12.05.2020 №1560018/41786490; №1560017/41786490; №1560016/41786490; №1560015/41786490; №1560014/41786490; №1560013/41786490.

За наслідками розгляду вказаних скарг Державною податковою службою України було прийнято рішення від 09.06.2020 № 20442/41786490/2, від 09.06.2020 № 20433/41786490/2, від 09.06.2020 № 20575/41786490/2, від 09.06.2020 № 20683/41786490/2, від 09.06.2020 № 20462/41786490/2, від 09.06.2020 № 20865/41786490/2, якими скарги позивача залишено без задоволення, а спірні рішення - без змін з підстав ненадання ним копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Вищенаведені обставини, встановлені судом першої інстанції, перевірені, знайшли своє підтвердження при апеляційному розгляді справи, і не є спірними.

Відповідно до ч.1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, колегія суддів зазначає наступне.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

У розумінні підпунктів 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з підпунктами а , б пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Згідно із п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації І відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку № 1246).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок зупинення реєстрації 1165).

Відповідно до пунктів 4-11 Порядку зупинення реєстрації 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (п.4).

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3)(п.5).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку що переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

-інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку (п.6), у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7).

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п.8).

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (п.9).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п. 10).

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію додаткової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11).

Відповідно до п. 25- 27 Порядку зупинення реєстрації №1165, комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим МІНФІНОМ.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (п. 26).

Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком (п. 27).

Відповідно до п. 8 критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 до Порядку зупинення реєстрації 1165), у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

При цьому, відповідачем не спростовано, що позивач відсутній в реєстрі підприємств, що відносяться до ризикових платників податку на додану вартість.

Однак, зі змісту Квитанцій вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про те, що податні на реєстрацію позивачем податкові накладні відповідають пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

При цьому, належної мотивації підстав та причин віднесення поданого розрахунку коригування до категорії ризиковості платника податку відповідачами ані у спірних рішеннях, ані до суду не надано.

Разом з тим, як вірно було встановлено судом першої інстанції рішенням Київського окружного адміністративного суду від 28.01.2021, яке постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.07.2021 залишене без змін, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №29693 від 11.03.2020 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю Фастрейл (ідентифікаційний код 41786490) критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Зобов`язано Головне управління ДПС у Київській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю Фастрейл (ідентифікаційний код 41786490, адреса: 08130, Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вул. Черкаська, буд. 26) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Також, наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.

Тобто, як вірно зазначив суд першої інстанції, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

При цьому, рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Проте, як вже зазначалося вище, в Квитанціях винесених податковим органом відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачем подавались до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних, що підтверджено повідомленнями щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинена, та письмовими поясненнями.

Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначені повідомлення та додані до них документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація яких зупинена, було прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

З огляду на все вищезазначене, колегія суддів вважає, висновок суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими, є правильним, відповідачем не доведено належними, достатніми та допустимими доказами правомірність спірних рішень.

Зі змісту спірних рішень не вбачається, які саме первинні документи він вважає, що складені з порушенням законодавства, яких документів йому не вистачає.

Разом з тим, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, який на підставі досліджених доказів визнав, що рішення комісії не містить мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

При цьому, колегія суддів враховує висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком № 1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

Крім того, колегія суддів відхиляє посилання апелянта на ряд висновків інших судів, оскільки вони не ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального права, зокрема, не грунтуються на положеннях Порядку № 1165.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

З огляду на всі вище зазначені обставини, колегія суддів вважає, що відповідачем не доведено правомірність прийнятих ними рішень, суду не надано належних та допустимих доказів.

Всі інші доводи апелянта також не заслуговують уваги, оскільки не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.

Отже, судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, відповідно до вимог ст. 242 КАС України.

Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, оскільки судом апеляційної інстанції не здійснено зміни або скасування рішення суду, то відповідно до ст. 139 КАС України, понесені відповідачем та апелянтом у цій справі судові витрати перерозподілу не підлягають.

Повне судове рішення складено 10.01.2022 року.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2021 р.- залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2021 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАСТРЕЙЛ" до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Колегія суддів: О.В. Карпушова

Л.В. Губська

О.В. Епель

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2022
Оприлюднено11.01.2022
Номер документу102460660
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/5388/20

Ухвала від 11.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 10.01.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 04.10.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 22.07.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні