ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
10 січня 2022 рокуСєвєродонецькСправа № 360/6089/21
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач) до Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" (далі - відповідач), в якому позивач просить стягнути з Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області заборгованість в сумі 65635,85 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Лисичанським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - Лисичанське відділення) в особі завідувача сектору по роботі зі страхувальниками Лисичанського відділення ОСОБА_1 та головного спеціаліста сектору по роботі зі страхувальниками Лисичанського відділення Чернишової С.М., на підставі наказу від 19 жовтня 2020 року № 221-ОД "Про проведення планової перевірки Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" та направлення від 20 жовтня 2020 року № 33, у період з 20 жовтня 2020 року по 27 жовтня 2020 року проведено планову виїзну документальну перевірку дотримання Комунальним підприємством "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" порядку використання страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 01 жовтня 2015 року по 30 вересня 2020 року.
Перевірка проводилась відповідно до затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02 жовтня 2020 року № 23 "Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання" (далі - Порядок № 23).
В ході перевірки Лисичанським відділенням виявлено порушення відповідачем пунктів 1, 2 частини четвертої статті 19, пункту 5 частини першої статті 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", пункту 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266, що призвели к неправомірному використанню коштів Фонду соціального страхування України на суму 26783,27 грн.
Також, при проведенні перевірки виявлено факти несвоєчасної сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, у зв`язку з чим відповідачу за період з 01 жовтня 2015 року по 30 вересня 2020 року нараховано пеню у розмірі 21403,28 грн.
Результати перевірки оформлено Актом документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 27 жовтня 2020 року № 33 (далі - Акт перевірки). Акт перевірки відповідачем підписано із зауваженнями, які надані на окремому аркуші ( далі - Зауваження).
Лисичанським відділенням 05 листопада 2020 року відповідачу надіслано відповідь на заперечення до Акта перевірки, в якій зазначалось, що викладанні в Акті перевірки висновки щодо неправомірно витрачених позивачем сум страхових коштів Фонду відповідають нормам діючого законодавства у сфері соціального страхування та відповідно до статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" відповідач повинен відшкодувати Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та сплатити штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Відповідно до абзаців першого, другого пункту 4.1 Порядку № 23 у разі порушення порядку використання страхових коштів страхувальники відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг, які надавались страхувальникам до 01 січня 2015 року, і сплачують штраф відповідно до абзацу першого частини шостої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування". Керівник робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його заступник приймає рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду (далі - рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій) за формою згідно з додатком 6 до цього Порядку у двох примірниках.
Частиною шостою статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" передбачено, що роботодавці у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За вимогами пункту 4.2. Порядку № 23 страхувальник зобов`язаний сплатити (повернути) визначену у рішенні про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій суму коштів протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання такого рішення. У разі несвоєчасного повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду, згідно з прийнятим робочим органом виконавчої дирекції Фонду рішенням про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій, нарахованих відповідно до абзацу першого частини шостої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на страхувальника накладається штраф та нараховується пеня відповідно до абзаців другого та третього частини шостої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (абзац перший пункту 4.3. Порядку № 23).
Відповідно до абзаців другого та третього частини шостої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Керівник робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його заступник приймає рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду (далі - рішення про застосування фінансових санкцій) за формою згідно з додатком 7 до цього Порядку у двох примірниках (абзац другий пункту 4.3. Порядку № 23).
Страхувальник згідно з вимогами пункту 4.4. Порядку № 23 зобов`язаний сплатити визначену у рішенні про застосування фінансових санкцій суму коштів протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання такого рішення.
На підставі наведеного, позивачем прийнято рішення від 13 листопада 2020 року № 223/4205/06-1 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду у сумі 61578,19 грн, яка складається з: 26783,27 грн - неправомірно використані страхувальником кошти, 13391,64 грн - штрафна санкція та 21403,28 грн - пеня за несвоєчасну сплату страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності за період з 01 жовтня 2015 року по 30 вересня 2020 року.
У зв`язку з несплатою відповідачем коштів за рішенням від 13 листопада 2020 року № 223/4205/06-1 позивачем прийнято рішення від 04 грудня 2020 року № 5/4523/06-1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду соціального страхування України у сумі 4057,66 грн, яка складається з 4017,49 грн - штрафна санкція та 40,17 грн - пеня.
Відповідач не погодився з винесеними позивачем рішеннями та оскаржив їх в судовому порядку.
18 січня 2021 року Луганським окружним адміністративним судом у справі № 360/4626/20 прийнято рішення, яким відмовлено відповідачу у задоволенні позову про визнання протиправним та скасування рішення позивача від 13 листопада 2020 року № 223/4205/06-1. 23 лютого 2021 року зазначене рішення суду набрало законної сили.
11 травня 2021 року Луганським окружним адміністративним судом, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року, прийнято рішення у справі № 360/4975/20 про відмову відповідачу у задоволенні позову про визнання протиправним та скасування рішення позивача від 04 грудня 2020 року № 5/4523/06-1.
Станом на 18 жовтня 2021 року заборгованість зі сплати коштів за рішеннями позивача від 13 листопада 2020 року № 223/4205/06-1 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду у розмірі 61578,19 грн та від 04 грудня 2020 року № 5/4523/06-1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду соціального страхування України в сумі 4057,66 грн відповідачем не сплачена. Відсутність сплати коштів підтверджується витягом з Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду, сформованим станом на 18 жовтня 2021 року.
З урахуванням викладеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою від 26 жовтня 2021 року позовну заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області залишено без руху (арк. спр. 53-54).
Ухвалою від 08 листопада 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішив розглядати дану справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 59-61).
Комунальне підприємство "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" ухвалу від 08 листопада 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі отримало 11 листопада 2021 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (арк. спр. 65). Правом подати суду відзив на позовну заяву разом з доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем, відповідач не скористався. Відповідно до положень частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Ухвалою від 16 грудня 2021 року відмовлено у задоволенні заяви адвоката Бондарєвої Валерії Валеріївни про залишення без розгляду позову у справі за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" про стягнення коштів (арк. спр. 81-82).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
Комунальне підприємство "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" (ідентифікаційний код 20184663, місцезнаходження: кв. Дружби Народів, буд. 39, м. Лисичанськ, Луганська область, 93107) є юридичною особою та перебуває на обліку як страхувальник у Лисичанському міському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області, про що свідчить картка страхувальника з Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду (арк. спр. 74).
На підставі наказу Лисичанського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області від 19 жовтня 2020 року № 221-ОД, повідомлення про проведення документальної планової перевірки від 06 жовтня 2020 року № 2584/06-1 та направлення від 20 жовтня 2020 року № 33 завідувачем сектору по роботі зі страхувальниками Лисичанського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області ОСОБА_1 та головним спеціалістом сектору по роботі зі страхувальниками Лисичанського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області Чернишовою С.М. у період з 20 жовтня 2020 року по 27 жовтня 2020 року проведено планову документальну перевірку дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 01 жовтня 2015 року по 30 вересня 2020 року, за наслідками якої складено акт від 27 жовтня 2020 року за № 33 (арк. спр. 13-26)
В ході перевірки позивачем виявлено порушення відповідачем пунктів 1, 2 частини четвертої статті 19, пункту 5 частини першої статті 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", пункту 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1266, що призвели к неправомірному використанню коштів Фонду соціального страхування України на суму 26783,27 грн. Також, при проведенні перевірки виявлено факти несвоєчасної сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, у зв`язку з чим відповідачу за період з 01 жовтня 2015 року по 30 вересня 2020 року нараховано пеню у розмірі 21403,28 грн, про що свідчить акт перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 27 жовтня 2020 року № 33 (арк. спр. 13-26).
Відповідно до додатку до акта від 27 жовтня 2020 року № 33 за несвоєчасну сплату Комунальним підприємством "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" страхових внесків в сумі 21225,84 грн, останньому за період з 01 жовтня 2015 року по 30 вересня 2020 року нараховано пеню в сумі 21403,28 грн (арк. спр. 26).
Комунальним підприємством "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" подано зауваження на акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 27 жовтня 2020 року № 33 (арк. спр. 27).
Листом від 04 листопада 2020 року за № 2871/06-1 позивач повідомив відповідача про порядок здійснення перевірки з посиланням на норми закону (арк. спр. 28-29, 29 зв.).
13 листопада 2020 року в.о. начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області прийнято рішення за № 223/4205/06-1 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду, відповідно до якого Комунальним підприємством "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" підлягає поверненню сума 61578,19 грн, з яких 26783,27 грн - неправомірно використані кошти, 13391,64 грн - штрафна санкція, 21403,28 грн - пеня (арк. спр. 30-31).
Рішення від 13 листопада 2020 року № 223/4205/06-1 отримано відповідачем 16 листопада 2020 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (арк. спр. 32).
Згідно з довідкою від 01 грудня 2020 року б/н про несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду станом на 01 грудня 2020 року сума страхових коштів Фонду в розмірі 40174,91 грн не сплачена. До Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" застосовано штраф у розмірі 4017,49 грн та нараховано пеню у розмірі 40,17 грн (арк. спр. 33).
04 грудня 2020 року в.о. начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області прийнято рішення за № 5/4523/06-1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду, яким до Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" застосовано штраф у розмірі 4017,49 грн та нараховано пеню у розмірі 40,17 грн (арк. спр. 34-35).
Рішення від 04 грудня 2020 року № 5/4523/06-1 отримано відповідачем 08 грудня 2020 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (арк. спр. 36).
Не погодившись з рішенням позивача від 13 листопада 2020 року № 223/4205/06-1, Комунальне підприємство "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" звернулось до суду з позовом про визнання його протиправним та скасування, за наслідками розгляду якого 18 січня 2021 року Луганським окружним адміністративним судом у справі № 360/4626/20 ухвалено рішення, яким у задоволенні позову відмовлено повністю (арк. спр. 37-40, 85-86).
Не погодившись з рішенням позивача від 04 грудня 2020 року № 5/4523/06-1, Комунальне підприємство "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" звернулось до суду з позовом про визнання його протиправним та скасування, за наслідками розгляду якого 11 травня 2021 року Луганським окружним адміністративним судом у справі № 360/4975/20 ухвалено рішення про відмову у задоволенні позову повністю, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року (арк. спр. 41-44, 45-47, 87-88, 89-90).
Відповідно до витягу з Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду за період з 13 листопада 2020 року по 25 листопада 2021 року відсутні дані щодо сплати Комунальним підприємством Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5 нарахованої за наслідками перевірки підприємства заборгованості з штрафної санкції та пені (арк. спр. 75).
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано позовні вимоги, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 4 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV) визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Пунктами 1, 2 частини четвертої статті 19 Закону № 1105 (в редакції, чинній на час спірних правовідносин) визначено, що застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону в таких розмірах: допомога по тимчасовій непрацездатності - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку; 2) допомога по вагітності та пологах - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Пунктами 1 та 6 частини другої статті 9 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном, контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.
Пунктом 1 частини п`ятої статті 15 Закону № 1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.
Частиною шостою статті 15 Закону № 1105-XIV встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Відповідно до частин першої, другої статті 17 Закону № 1105-XIV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
Постановою Правління Фонду соціального страхування України від 02 жовтня 2020 року № 23 затверджено Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання (далі - Порядок № 23).
Відповідно до підпункту 1 пункту 1.2 розділу І Загальні положення Порядку № 23 цей Порядок визначає підстави, умови та процедуру проведення перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду, що використовуються для надання: матеріального забезпечення у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, передбаченого статтею 20 Закону № 1105, за такими видами: допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); допомога по вагітності та пологах; допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві).
Згідно з пунктом 1.5 розділу І Загальні положення Порядку № 23 цим Порядком встановлюються вимоги до оформлення матеріалів перевірок, порядок прийняття рішень за результатами проведення перевірок та процедура оскарження рішень, винесених за їх результатами.
Перевірки проводяться з метою: здійснення контролю за використанням страхових коштів Фонду, обґрунтованістю виплати матеріального забезпечення, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання; виявлення та підтвердження неправомірно витрачених сум страхових коштів та/або вартості наданих соціальних послуг, нецільового використання коштів, невикористаних коштів Фонду, забезпечення своєчасного та повного повернення таких коштів до бюджету Фонду. Перевірки здійснюються посадовими особами Фонду за місцезнаходженням страхувальника або в приміщенні робочого органу виконавчої дирекції Фонду (його відділення) за згодою (письмовою заявою) страхувальника та за умови надання ним усіх необхідних документів для проведення перевірки (пункти 2.1, 2.2 розділу ІІ Порядок організації та проведення перевірок Порядку № 23).
Абзацом першим пункту 2.4 розділу ІІ Порядок організації та проведення перевірок Порядку № 23 визначено, що відповідно до цього Порядку посадові особи Фонду мають право проводити камеральні та документальні (планові або позапланові; виїзні або не виїзні) перевірки достовірності відомостей, поданих страхувальниками для отримання страхових коштів Фонду, дотримання порядку використання страхувальниками виділених йому страхових коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку страхувальника у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним до Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду.
Відповідно до пункту 2.11 розділу ІІ Порядок організації та проведення перевірок Порядку № 23 документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення за згодою (письмовою заявою) страхувальника на підставі поданих ним первинних, звітних та інших документів, пов`язаних з використанням страхових коштів Фонду. Документальна невиїзна перевірка страхувальника проводиться посадовими особами Фонду на підставі рішення керівника робочого органу виконавчої дирекції Фонду (керівника відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду), оформленого наказом. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі даних моніторингу матеріального забезпечення та страхових виплат, зазначених у заяві-розрахунку, звітних даних та інших документах, наданих страхувальником або отриманих в інший спосіб, у разі якщо їх достатньо для здійснення об`єктивного висновку з питань, що є предметом перевірки.
Про проведення документальної перевірки керівником робочого органу виконавчої дирекції Фонду (керівником відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду) приймається рішення, яке оформлюється відповідним наказом. Наказ про проведення перевірки повинен містити відомості про страхувальника, підстави для її проведення, визначені цим Порядком, дату початку перевірки та її тривалість, період діяльності, який буде перевірятися (пункт 2.12 розділу ІІ Порядок організації та проведення перевірок Порядку № 23).
Згідно з пунктом 2.13 розділу ІІ Порядок організації та проведення перевірок Порядку № 23 на підставі виданого наказу оформлюється направлення на проведення документальної перевірки за формою, згідно з додатком 1 до цього Порядку. Направлення на проведення документальної перевірки видається у двох примірниках. Перший примірник вручається під розписку керівнику або уповноваженій особі страхувальника, про що робиться відповідний запис у другому примірнику, який залишається в посадової особи Фонду. Направлення на проведення документальної перевірки є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення документальної перевірки.
Пунктом 2.23 розділу ІІ Порядок організації та проведення перевірок Порядку № 23 передбачено, що під час документальних перевірок страхувальників перевіряються: здійснення страхувальником заходів щодо усунення порушень, виявлених попередніми перевірками; стан заборгованості щодо коштів Фонду; повнота та своєчасність повернення страхувальником страхових коштів Фонду; правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві; правильність обчислення розміру середньоденної заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві; правомірність та обґрунтованість заявлених сум фінансування та використання страхових коштів, які надійшли від робочого органу виконавчої дирекції Фонду (відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду), зокрема, наявність відповідної кількості виданих в установленому порядку листків непрацездатності (правильність їх заповнення), актів розслідування нещасних випадків, пов`язаних з виробництвом, або актів розслідування хронічних професійних захворювань (отруєнь) за встановленими формами, висновків лікарсько-консультаційної комісії або медико-соціальної експертної комісії, підтверджуючих документів для відшкодування вартості поховання потерпілого, які є підставою для отримання матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок страхових коштів Фонду згідно з відповідними заявами-розрахунками; правильність ведення бухгалтерського обліку, складання звітності щодо коштів Фонду та своєчасність її надання (зокрема повідомлень про виплату коштів застрахованим особам) до робочих органів виконавчої дирекції Фонду або їх відділень; робота комісії (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - комісія (уповноважений) із соціального страхування) підприємства, установи, організації; правильність нарахування, своєчасність сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та суми штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 01 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав; правомірність видачі та використання путівок на санаторно-курортне лікування застрахованими особами та членами їх сімей, правильність ведення їх обліку, своєчасність сплати їх часткової вартості згідно з законодавством у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, що діяло до 01 січня 2015 року.
Відповідно до абзацу першого пункту 3.1 розділу ІІІ Оформлення результатів документальних перевірок Порядку № 23 результати документальної перевірки оформлюються у формі акта документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України (далі - акт перевірки) за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.
Згідно з пунктом 3.4 розділу ІІІ Оформлення результатів документальних перевірок Порядку № 23 акт перевірки складається у двох примірниках та підписується посадовими особами Фонду, які проводили документальну перевірку, керівником або уповноваженою особою страхувальника, головним бухгалтером (бухгалтером) та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника в останній день перевірки на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок. Один примірник акта перевірки вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника, а другий примірник з відміткою про отримання зберігається в робочому органі виконавчої дирекції Фонду (відділенні робочого органу виконавчої дирекції Фонду), який здійснив документальну перевірку. У разі відмови керівником або уповноваженою особою страхувальника від підписання та отримання акта перевірки посадові особи Фонду вносять до нього відповідний запис. Протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем закінчення документальної перевірки, один примірник акта перевірки з відміткою про відмову від підписання та отримання акта перевірки надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У разі незгоди страхувальника з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті перевірки, страхувальник має право подати свої заперечення та/або додаткові документи до відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду (відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду), який проводив перевірку, протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем підписання (відмови від підписання) та/або отримання акта. Робочий орган виконавчої дирекції Фонду (відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду) розглядає заперечення та/або додаткові документи до акта перевірки протягом семи робочих днів, що настають за днем їх отримання, та надає на них письмову відповідь, яка вручається під розписку керівнику чи уповноваженій особі страхувальника або направляється рекомендованим листом з повідомленням про вручення (пункт 3.5 розділу ІІІ Оформлення результатів документальних перевірок Порядку № 23).
Згідно з пунктом 4.1 розділу IV Прийняття рішень за результатами перевірки Порядку № 23 у разі порушення порядку використання страхових коштів страхувальники відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг, які надавались страхувальникам до 01 січня 2015 року, і сплачують штраф відповідно до абзацу першого частини шостої статті 15 Закону № 1105.
Страхувальник зобов`язаний сплатити (повернути) визначену у рішенні про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій суму коштів протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання такого рішення (пункт 4.2 розділу IV Прийняття рішень за результатами перевірки Порядку № 23).
Відповідно до пункту 4.3 розділу IV Прийняття рішень за результатами перевірки Порядку № 23 у разі несвоєчасного повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду, згідно з прийнятим робочим органом виконавчої дирекції Фонду рішенням про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій, нарахованих відповідно до абзацу першого частини шостої статті 15 Закону № 1105, або відповідно до результатів документальної перевірки, якою задокументовано факт повернення страхових коштів Фонду у понад триденний термін, на страхувальника накладається штраф та нараховується пеня відповідно до абзаців другого та третього частини шостої статті 15 Закону № 1105.
Керівник робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його заступник приймає рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду (далі - рішення про застосування фінансових санкцій) за формою згідно з додатком 7 до цього Порядку у двох примірниках.
Підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є довідка, яка складається посадовою особою Фонду із врахуванням даних платіжних документів про перерахування зазначених коштів, виписок банку про надходження коштів на рахунок робочого органу виконавчої дирекції Фонду (його відділення) або акт перевірки, яким задокументовано факт повернення страхових коштів Фонду у понад триденний термін. Форма довідки затверджується наказом виконавчої дирекції Фонду.
Рішення про застосування фінансових санкцій приймається протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем закінчення строку, встановленого для виконання рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій.
Перший примірник рішення про застосування фінансових санкцій вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника під розписку або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем прийняття такого рішення.
Другий примірник рішення про застосування фінансових санкцій зберігається в робочому органі виконавчої дирекції Фонду відповідно до номенклатури справ.
Копія рішення про застосування фінансових санкцій надсилається до відповідного відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду та долучається до особової справи страхувальника.
Згідно з пунктом 4.4 розділу IV Прийняття рішень за результатами перевірки Порядку № 23 страхувальник зобов`язаний сплатити визначену у рішенні про застосування фінансових санкцій суму коштів протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання такого рішення.
Судом встановлено, що відповідачем не було повернуто кошти згідно з рішенням від 13 листопада 2020 року № 223/4205/06-1 протягом десяти робочих днів з дня отримання такого рішення, на підставі чого позивачем прийнято рішення від 04 грудня 2020 року № 5/4523/06-1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду.
Відповідно до пункту 7.1 розділу VII Оскарження рішень за результатами документальних перевірок Порядку № 23 страхувальник може оскаржити рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій або рішення про застосування фінансових санкцій в судовому порядку або звернувшись до спеціальної комісії Фонду з питань вирішення спорів (далі - комісія), яка створена при робочому органі виконавчої дирекції Фонду. Скарга страхувальника подається до комісії протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем отримання страхувальником рішення, що оскаржується. Рішення комісії щодо розгляду скарги страхувальника протягом трьох робочих днів з дня його постановлення надсилається страхувальнику та робочому органу виконавчої дирекції Фонду.
За приписами пункту 7.2 розділу VII Оскарження рішень за результатами документальних перевірок Порядку № 23 рішення комісії при робочому органі виконавчої дирекції Фонду може бути оскаржено до комісії, створеної при виконавчій дирекції Фонду, а рішення останньої - до правління Фонду. Рішення комісій можуть бути оскаржені до суду.
Скарга на рішення робочого органу виконавчої дирекції Фонду, подана з дотриманням порядку і строків, визначених пунктом 7.1 цього Порядку, зупиняє строки сплати страхових коштів та фінансових санкцій до винесення рішення комісією або до дня набрання судовим рішенням законної сил (пункту 7.3 розділу VII Оскарження рішень за результатами документальних перевірок Порядку № 23).
Станом на час розгляду справи Комунальне підприємство Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5 заборгованість у загальному розмірі 65635,85 грн на рахунок позивача не сплатило, а отже, позовні вимоги належить задовольнити повністю.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (ідентифікаційний код 41313100, місцезнаходження: просп. Космонавтів, буд. 16, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93411) до Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" (ідентифікаційний код 20184663, місцезнаходження: кв. Дружби Народів, буд. 39, м. Лисичанськ, Сєвєродонецький район, Луганська область, 93107) про стягнення коштів повністю.
Стягнути з Комунального підприємства "Лисичанська житлово-експлуатаційна контора № 5" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області заборгованість у загальному розмірі 65635,85 (шістдесят п`ять тисяч шістсот тридцять п`ять грн 85 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2022 |
Оприлюднено | 12.01.2022 |
Номер документу | 102481110 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні