Постанова
від 09.01.2022 по справі 380/5006/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/5006/21 пров. № А/857/16955/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії :

головуючого судді: Гуляка В.В.

суддів: Ільчишин Н. В., Коваля Р.Й.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Виконавчого комітету Львівської міської ради,

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 липня 2021 року (суддя Хома О.П., час ухвалення не вказано, місце ухвалення м.Львів, дата складання повного тексту не вказана),

в адміністративній справі №380/5006/21 за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, Виконавчого комітету Львівської міської ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Львівський центр надання послуг учасникам бойових дій,

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

У квітні 2021 року позивач ОСОБА_1 звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідачів Львівської міської ради, Виконавчого комітету Львівської міської ради, в якому просив: 1) визнати протиправною бездіяльність відповідачів щодо невиплати позивачу одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. згідно поданої заяви від 08.11.2018; 2) зобов`язати відповідачів надати позивачу одноразову матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. згідно з поданою заявою від 08.11.2018; 3) зобов`язати відповідачів подати у десятиденний строк з дня набрання законної сили рішенням суду звіт про виконання судового рішення.

Відповідачі позовних вимог не визнали, в суді першої інстанції подали спільний відзив на позовну заяву, у якому просили відмовити в задоволенні позову повністю у зв`язку з його безпідставністю.

Третя особа надала суду першої інстанції пояснення щодо позову. Просила відмовити в задоволенні позову повністю.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.07.2021 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Львівської міської ради, яка полягає у ненаданні ОСОБА_1 одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн., згідно з поданою заявою від 08.11.2018. Зобов`язано Виконавчий комітет Львівської міської ради надати ОСОБА_1 передбачену ухвалою Львівської міської ради №4520 від 23.04.2015 (зі змінами та доповненнями) одноразову матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. на підставі поданої ним заяви від 08.11.2018. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач Виконавчий комітет Львівської міської ради та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає апелянт оскаржене рішення суду винесеним з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду фактичним обставинам справи, порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню з підстав, наведених в апеляційній скарзі.

В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що за результатами розгляду заяви 19.05.2020 Комісією прийнято рішення скасувати рішення комісії від 26.03.2019 протокол №3 в частині відмови ОСОБА_1 у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та рекомендовано виконавчому комітету Львівської міської ради скасувати рішення виконкому від 26.04.2019 №398 в частині відмови ОСОБА_1 вказаної допомоги, враховуючи рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 та рекомендовано розглянути заяву ОСОБА_1 від 08.11.2018 у порядку п`ятої черги. В подальшому, рішенням виконкому ЛМР від 12.06.2020 №488 скасовано пункт 11 додатка 2 до рішення виконкому від 26.04.2019 №398 Про надання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань учасникам антитерористичної операції-мешканцям м.Львова в частині відмови у наданні ОСОБА_1 одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань. Вказані обставини були досліджені судом та зазначені у рішенні від 31.03.2020, яке залишено без змін та за правилами ч.4 ст.78 КАС України доказуванню не підлягають. Окрім того, судом першої інстанції не з`ясовано, що листом управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики ЛМР №110207-вих-73481 від 22.09.2020 позивача повідомлено про розгляд його заяви в порядку п`ятої черги. Враховуючи вищевикладене, у діях ВК ЛМР відсутні ознаки бездіяльності, а права позивача жодним чином не порушено, оскільки останній одержить одноразову матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань в порядку п`ятої черги.

За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати оскаржене рішення суду від 13.07.2021р. та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Позивач подав суду відзив на апеляційну скаргу відповідача ВК Львівської МР, у якому висловив незгоду з її доводами. Просить оскаржене відповідачем рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що дану апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, з урахуванням наступного.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивач ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується відповідним посвідченням (а.с. 14).

Згідно з довідкою Військової частини НОМЕР_1 про безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 22.04.2016 ОСОБА_1 у період з 13.09.2015 по 09.10.2015, з 07.11.2015 по 20.04.2016 безпосередньо приймав участь у антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведенні антитерористичної операції на території м.Маріуполя Донецької області (а.с. 15).

ОСОБА_1 08.11.2018 звернувся до Львівського міського голови Садового А.І. із заявою на отримання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань відповідно до Програми про захист інтересів осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, а також членів сімей таких осіб, затвердженої ухвалою міської ради від 23.04.2015 №4520. До заяви долучено копію паспорта, ІПН, копію посвідчення учасника бойових дій, копію довідки про безпосередню участь в АТО, копію свідоцтва про народження доньки, копію посвідчення на підтвердження захворювання доньки (а.с. 18).

Рішенням Виконкому ЛМР від 26.04.2019 №398 Про надання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань учасникам антитерористичної операції мешканцям м. Львова відмовлено позивачу у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань учасникам антитерористичної операції мешканцям Львова, з тих підстав, що ОСОБА_1 внесений до списку, затвердженого рішенням виконавчого комітету від 26.02.2018 №198 Про затвердження списку осіб учасників антитерористичної операції, які подали у Львівський центр надання послуг учасникам бойових дій документи під дачне будівництво за межами м.Львова (а.с. 148).

ОСОБА_1 оскаржив вказане рішення в судовому порядку.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 у справі №1.380.2019.006335 визнано протиправним та скасовано рішення виконкому ЛМР від 26.04.2019 №398 в частині відмови у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань ОСОБА_1 на підставі внесення його до списку, затвердженого рішенням виконавчого комітету від 26.02.2018 №198 Про затвердження списку осіб учасників антитерористичної операції, які подали у Львівський центр надання послуг учасникам бойових дій документи під дачне будівництво за межами м. Львова.

Позивач на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 у справі №1.380.2019.006335, звернувся 27.05.2020 із заявою про повторний розгляд його заяви від 08.11.2018.

Управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики ЛМР листом від 17.06.2020 №110207-вих-45507 повідомило позивача, що на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 заява ОСОБА_1 від 08.11.2018 про надання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань передана на повторний розгляд Комісії із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій (а.с. 75).

За результатами розгляду заяви 19.05.2020 Комісією із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій прийнято рішення скасувати рішення від 26.03.2019, оформлене протоколом №3, в частині відмови ОСОБА_1 у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, рекомендовано виконкому ЛМР скасувати рішення від 26.04.2019 №398 в частині відмови ОСОБА_1 у наданні вказаної допомоги, враховуючи рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 у справі №1.380.2019.006335 та рекомендовано розглянути заяву ОСОБА_1 від 08.11.2018 у порядку п`ятої черги згідно з п.3.2.5.3 Програми.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідачів щодо невиплати спірної одноразової матеріальної допомоги, позивач звернувся до адміністративного суду із цим позовом.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність у позивача права на отримання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. згідно з поданою ним заявою від 08.11.2018 та здійснення протиправної бездіяльності Виконавчого комітету Львівської міської ради, яка полягає у ненаданні ОСОБА_1 такої допомоги. У задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.

Це рішення суду від 13.07.2021 року оскаржене в апеляційному порядку відповідачем ВК Львівської МР з обґрунтуванням своїх доводів в задоволеній частині позовних вимог. В частині відмови у задоволенні решта позовних вимог рішення суду не оскаржене позивачем в апеляційному порядку.

Відповідно до ст.308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Судом апеляційної інстанції не встановлено порушення судом першої інстанції норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права в частині вирішення позовних вимог до відповідача, у задоволенні яких відмовлено.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини у задоволеній частині позовних вимог, колегія суддів апеляційного суду погоджується із наведеними вище висновками суду першої інстанції, з врахуванням наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Предметом розгляду у справі є бездіяльність ЛМР та виконкому ЛМР щодо невиплати ОСОБА_1 як учаснику АТО одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. на підставі поданої ним заяви від 08.11.2018.

Закон України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 22.10.1993 №3551-XII (далі Закон №3551-XII) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

Статус ветеранів війни та осіб, на яких поширюється чинність цього закону розкрито у розділі ІІ Закону №3551-XII, згідно із статтею 4 якого до ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.

Частиною четвертою статті 2 Закону №3551-XII визначено, що місцеві ради, підприємства, установи та організації мають право за рахунок власних коштів і благодійних надходжень встановлювати додаткові гарантії щодо соціального захисту ветеранів війни.

Підпунктом 1 пункту а) частини першої статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) визначено власні (самоврядні) повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, до яких належить, зокрема, встановлення за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткових до встановлених законодавством гарантій щодо соціального захисту населення.

Ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 №4520 затверджено Програму забезпечення житлом учасників антитерористичної операції, яка за рахунок коштів місцевого бюджету встановила додаткові соціальні гарантії для певних категорій львів`ян - учасників АТО (далі Програма).

Згідно з пунктом 1.3. Програма регулює питання забезпечення житлом громадян, зазначених у розділі 2 цієї Програми, та надання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань громадянам, зазначеним у розділі 3 цієї Програми.

Вказаною програмою визначено наступне.

1.4. Дія цієї Програми поширюється (у частинах, визначених розділом 2 та розділом 3 Програми) на осіб, які сукупно відповідають таким вимогам:

1.4.1. Місце проживання/перебування таких осіб зареєстровано у м. Львові, м. Винники, смт. Рудно та/або смт. Брюховичі станом на такі календарні дати:

1.4.1.1. День прийняття ухвали міської ради від 23.04.2015 №4520 Про затвердження Програми про захист інтересів учасників антитерористичної операції.

1.4.1.2. День подання звернення (заяви) відповідно до цієї Програми про забезпечення житлом або надання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

1.4.1.3. День розгляду заяви Комісією із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій (надалі Комісія та Центр відповідно) та надання Комісією рекомендацій щодо осіб, які претендують на отримання житла, чи формування Комісією рекомендаційних списків щодо надання (відмови у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

1.4.2. Сумарний строк перебування учасників антитерористичної операції безпосередньо у районах та у період проведення антитерористичної операції та/або безпосередньо у районах та у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях становить не менше 45 днів. Зазначений 45-денний строк не береться до уваги у випадках, коли участь в антитерористичній операції чи здійсненні відповідних заходів неможливо було продовжувати через захворювання, поранення, контузію, каліцтво або смерть, що підтверджено відповідними документами (крім випадків необережного поводження зі зброєю та ухилення від військової служби шляхом самокалічення або шляхом симуляції хвороби).

Відповідно до пункту 3.1 Програми, розмір матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань складає 100000 грн. на одну особу, що має право на її отримання відповідно до цієї Програми: матеріальна допомога виплачується одноразово у повному обсязі.

Згідно із пунктом 3.2 Програми, надання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань здійснюється з врахуванням розділу 1 цієї Програми та у такій черговості:

3.2.1. У першу чергу - члени сімей учасників антитерористичної операції, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок захворювання, поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, і яким надано статус члена сім`ї загиблого (померлого) відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; члени сімей учасників антитерористичної операції, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок захворювання, поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у яких відсутні правові підстави на надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (особи, зазначені у пункті 3.4 Програми); особи з інвалідністю внаслідок війни 1 та 2 групи, - на яких не поширюється дія розділу 2 цієї Програми; особи, зазначені у пунктах 2.1.1 - 2.1.4 розділу 2 цієї Програми, які відмовилися від отримання житла, передбаченого цією Програмою.

3.2.2. У другу чергу - особи з інвалідністю внаслідок війни 3 групи; учасники антитерористичної операції, які мають поранення, контузії чи каліцтва, одержані під час участі в антитерористичній операції чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях без встановлення групи інвалідності; учасники антитерористичної операції, які мають на вихованні неповнолітніх дітей без матері (батька).

3.2.3. У третю чергу - учасники антитерористичної операції, у яких на вихованні є дитина з інвалідністю та/або троє і більше неповнолітніх дітей (рідних, усиновлених).

3.2.4. У четверту чергу - інші категорії учасників антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

Ухвалою Львівської міської ради від 19.09.2019 №5427 затверджено зазначену вище Програму у новій редакції.

У пункті 3.2.5 Програми передбачено, що у п`яту чергу надається одноразова матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань - учасникам антитерористичної операції/операції об`єднаних сил:

3.2.5.1. Щодо яких відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку та надання її у власність.

3.2.5.2. Які вже отримали у власність та використали своє право на приватизацію земельної ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку.

3.2.5.3. Щодо яких відповідним органом прийнято рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням для індивідуального дачного будівництва на території Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району (у межах кварталу з кадастровим номером 4623681600:06:000:0408), розташованої між промисловою зоною Рясне та житловим районом Білогорща м. Львова, з подальшим набуттям у власність.

Згідно з пунктом 3.5. Програми особи, які належать до категорії осіб, що визначені у пункті 3.2 цієї Програми і бажають отримати матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань відповідно до цієї Програми, подають у Центр заяву встановленої форми за підписом заявника, до якої додаються такі документи:

3.5.1. Копія паспорта заявника (учасника антитерористичної операції або члена його сім`ї).

3.5.2. Копія довідки про реєстраційний номер облікової картки платника податків заявника (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків відмітка у паспорті).

3.5.3. Копія довідки встановленого зразка згідно з додатком 1 до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413, про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення.

3.5.4. Довідка про склад сім`ї та реєстрацію (форма №2, дійсна протягом одного місяця з моменту видачі), видану підприємством-балансоутримувачем житлового будинку, у якому зареєстровані заявники.

3.5.5. Довідка про наявність/відсутність у власності земельної ділянки, видана Головним Управлінням Держгеокадастру у Львівській області (може надаватися Центром самостійно).

3.11. За результатами розгляду документів заявників Комісія формує рекомендаційні списки щодо надання (відмови у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань з врахуванням часу безпосередньої участі (дати заїзду) учасника антитерористичної операції в антитерористичній операції чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (надалі рекомендаційні списки Комісії) та не пізніше п`яти робочих днів передає їх Центру.

3.12. Після отримання рекомендаційних списків Комісії Центр:

3.12.1. Протягом 10 робочих днів письмово повідомляє заявника про результати розгляду Комісією його заяви.

3.13. Рішення про надання (відмову у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань приймається виконавчим комітетом на основі поданих Центром рекомендаційних списків Комісії, які сформовані станом на день засідання Комісії.

3.14. Виплату одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань здійснює управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики на підставі рішення виконавчого комітету про надання такої матеріальної допомоги.

Для реалізації Програми виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення №1049 від 11.11.2016, яким затверджено Положення про громадську комісію із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій (далі Положення).

Відповідно до Положення рішення Громадської комісії із захисту інтересів учасників антитерористичної операції є підставою для розгляду виконавчим комітетом Львівської міської ради питання про надання житла або матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових потреб.

Розділом 4 Положення визначено організацію роботи комісії:

4.1. Формою роботи комісії є закриті засідання.

4.10. Рішення комісії оформлюється протоколом, який підписує голова комісії, його заступник та секретар.

4.13. Рекомендації комісії є підставою для прийняття рішення про надання житла, або виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, або включення до списків на отримання земельної ділянки за межами м. Львова.

4.14. Підготовку проектів рішень виконавчого комітету про:

4.14.1. Виплату матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань здійснює управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики.

На підставі наведених норм слід дійти висновку, що на виконавчий комітет Львівської міської ради покладено обов`язок прийняття рішення про надання (відмову у наданні) одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань. При цьому, прийняттю такого рішення передує подання особою, що має право на відповідну допомогу, заяви разом документами, що підтверджують право на отримання такої допомоги та надання Центром рекомендаційних списків Комісії, які сформовані станом на день засідання Комісії.

Відповідно частин 1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 08.11.2018 звернувся із заявою про надання йому одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, до якої надав усі передбачені Програмою документи при призначення вказаної допомоги, а саме, позивач повідомив, що зареєстрований у м. Львові, сумарний строк перебування у районах проведення антитерористичної операції та/або районах здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони більше 45 діб. На вихованні у ОСОБА_1 є дитина з інвалідністю. До заяви додано копію паспорта, ІПН, копію посвідчення учасника бойових дій, копію довідки про безпосередню участь в АТО, копію свідоцтва про народження доньки, копію посвідчення на підтвердження захворювання доньки.

Отже, вказаними документами підтверджується право ОСОБА_1 на отримання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань відповідно до Програми, затвердженої ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 №4520.

Додані позивачем до заяви документи зумовлювали розгляд заяви у порядку третьої черги (у позивача на вихованні дитина з інвалідністю), як це передбачалося підпунктом 3.2.3. пункту 3.2 Програми у редакції, чинній на час звернення та розгляду відповідної заяви позивача.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 у справі №1.380.2019.006335, яке набрало законної сили, встановлено, що Згідно Програми, у редакції на час звернення позивача з заявою та на момент її розгляду виконавчим комітетом, відсутня така підстава для відмови у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань учасникам антитерористичної операції мешканцям Львова як внесення учасника АТО до списку осіб - учасників антитерористичної операції для отримання документів під дачне будівництво за межами м. Львова.

Вказаним рішенням суду визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №398 від 26.04.2019 в частині відмови у наданні одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань ОСОБА_1 на підставі внесення його до списку, затвердженого рішенням виконавчого комітету від 26.02.2018 №198 «Про затвердження списку осіб - учасників антитерористичної операції, які подали у Львівський центр надання послуг учасникам бойових дій документи під дачне будівництво за межами м.Львова».

Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Обов`язковість судового рішення є одним із основних конституційних засад судочинства та принципів адміністративного судочинства (стаття 129 Конституції України, п.5 ч.3 ст.2 КАС України).

Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України (ст.14 КАС України).

Встановлено, що Комісією із захисту інтересів учасників антитерористичної операції при Львівському центрі надання послуг учасникам бойових дій м. Львів за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 про надання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в розмірі 100000 грн. прийнято рішення про розгляд такої заяви в порядку п`ятої черги.

Разом з тим, виходячи із положень статті 129 Конституції України, статей 14 та 78 КАС України, окружний суд обґрунтовано відхилив доводи відповідачів, які також є доводами апелянта, про законність дій щодо розгляду заяви ОСОБА_1 про надання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань від 08.11.2018, а також посилання на черговість надання допомоги, встановлену п.3.2.5 розділу 3 Програми в порядку п`ятої черги, оскільки, як встановлено судом, підтверджено право позивача на отримання спірної допомоги в порядку третьої черги, а отримання допомоги за різними чергами є взаємовключеним.

Водночас, як свідчать матеріали даної справи, виконавчим комітетом Львівської міської ради станом на час розгляду справи не прийнято жодного рішення, що належить до виключних повноважень виконкому, щодо надання чи відмову у наданні позивачу одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

На підставі встановленого колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що маючи статус учасника АТО та відповідаючи встановленим Програмою вимогам, у позивача після подання 08.11.2018 відповідної заяви, яка була прийнята без зауважень, виникли законні очікування на реалізацію права на отримання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань. Проте, таке право не було реалізоване своєчасно з незалежних від нього причин, а саме, у зв`язку з протиправною бездіяльністю органів, уповноважених розглянути зазначену заяву.

Оскільки в межах даних правовідносин обов`язок прийняття відповідного рішення покладено на Виконавчий комітет Львівської міської ради, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про протиправну бездіяльність саме відповідача - Виконавчого комітету Львівської міської ради, яким не виконано обов`язку щодо доказування правомірності своєї бездіяльності, яка полягає у не вирішенні питання про надання ОСОБА_1 одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. згідно з поданою заявою від 08.11.2018, що призвело до порушення прав позивача.

Щодо способу захисту порушеного права позивача, то як передбачено частиною 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно із ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (п.4), або застосувавши інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (п.10).

Колегія суддів, враховуючи встановлені у справі обставини, зокрема, що розгляд виконкомом ЛМР та створеними з цією метою дорадчими органами звернень ОСОБА_1 про надання спірної допомоги, запровадженої Львівською міською радою ще у 2015 році, триває більше 3 років (починаючи з 08.11.2018) і виявився нерезультативним, наявність у позивача права на отримання одноразової матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. згідно з поданою ним заявою від 08.11.2018, вважає правильно визначений судом першої інстанції ефективний спосіб захисту права позивача шляхом зобов`язання Виконавчого комітету Львівської міської ради надати позивачу передбачену ухвалою Львівської міської ради №4520 від 23.04.2015 (зі змінами та доповненнями) одноразову матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань в сумі 100000 грн. на підставі заяви від 08.11.2018.

Доводи скаржника зазначені в апеляційній скарзі та обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді, оскільки, оцінюючи наведені сторонами доводи, апеляційний суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи сторін були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.

Крім того, в апеляційній скарзі відповідач покликається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, однак не наводить жодного доводу, в чому саме полягло неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, що вказує на безпідставність таких доводів.

З врахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції при розгляді адміністративної справи всебічно і об`єктивно встановлено обставини справи, оскаржене рішення суду винесене з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому немає підстав для його скасування.

Суд апеляційної інстанції також зазначає, що відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).

Проаналізувавши характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників справи, суд апеляційної інстанції зазначає, що дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Львівської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 липня 2021 року в адміністративній справі №380/5006/21 за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, Виконавчого комітету Львівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. Й. Коваль

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2022
Оприлюднено24.08.2022
Номер документу102493118
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —380/5006/21

Постанова від 09.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 29.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 12.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні