Рішення
від 20.12.2018 по справі 824/151/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/151/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Брезіної Т.М.,

за участю:

секретаря судового засідання Косменко Х.В.,

представників позивача: Кушніра М.І., Петрова С.К.,

відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

представника відповідачів Шкварчук В.Д.,

представників третьої особи - Чернівецької обласної державної адміністрації:

Гатиж Я.Г.,

представника третьої особи Держгеокадастру: Смутняка О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України до Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник Віри Павлівни, державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар Крістіни Георгіївни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Чернівецька обласна державна адміністрація, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) про визнання рішення, дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду із позовом, з урахуванням уточнених позовних вимог, в якому просив: визнати рішення №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру протиправним та зобов`язати державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області; визнати відмову у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області протиправною та зобов`язати державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1 прийняти заяви та внести відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначив, що не погоджується із прийнятим державним кадастровим реєстратором відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П. рішенням №РВ-7300894912017 від 14.12.2017 р. та із відмовою державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1 у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області, оскільки подані позивачем документи відповідають вимогам чинного законодавства, а підстави для прийняття оскаржуваних рішень державних реєстраторів, не узгоджуються з приписами, що визначені спеціальним законодавством.

Крім того, позивач не погоджується з рекомендаціями відповідачів щодо необхідності подання документів для внесення відомостей до Державного земельного кадастру до Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, оскільки відомості (зміни до них) про земельні ділянки, як об`єкт Державного земельного кадастру для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, вносяться державним кадастровим реєстратором територіальних органів Держгеокадастру у районах на підставі розроблених проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідно до вимог чинного законодавства, а відомості (зміни до них) про землі в межах державного кордону, як об`єкт Державного земельного кадастру, вносяться державним кадастровим реєстратором територіальних органів Держгеокадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України.

Позивач також вказав про безпідставність рекомендацій відповідачів щодо необхідності проведення обов`язкової державної експертизи проекту землеустрою, оскільки такі рекомендації суперечать вимогам ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", якою визначено вичерпний перелік документацій із землеустрою, які підлягають обов`язковій державній експертизі та висновкам експертів територіальних органів Держгеокадастру про розгляд проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Крім того, позивач вказав, що відмова державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1 у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області, з причини неможливості надання адміністративної послуги щодо внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру зобов`язує Чернівецький прикордонний загін вчинити дії не передбачені вимогами чинного законодавства.

Позивач вважає, що оскаржувані дії та рішення державних кадастрових реєстраторів відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 прийняті не на підставі, не в межах та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Вказані дії державних реєстраторів, на переконання позивача, унеможливлюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельні ділянки, які перебувають у користуванні позивача та державній реєстрації права постійного користування ними.

Відповідачі щодо задоволення позову заперечували. В поданому до суду відзиві на позовну заяву вказували, що позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими.

Зокрема відповідачі зазначили, що відповідно до висновків розроблених позивачем проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, підсумкова оцінка зазначено не погоджується. У вказаних висновках зазначено про необхідність проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації. З вказаних підстав державний кадастровий реєстратор відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П. вважає, що рішення №РВ-7300894912017 від 14.12.2017 р. про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру вмотивоване та законне.

Державний кадастровий реєстратор відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар К.Г., вказував, що позивачу був адресований лист, в якому роз`яснено про неможливість надання адміністративної послуги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру з аналогічних підстав, що зазначено у рішенні №РВ-7300894912017 від 14.12.2017 р., яке було прийнято державним кадастровим реєстратором відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П.

Також посилаючись на наказ Дергеокадастру від 23.10.2017 р. №216 "Про затвердження типових Інформаційних та Технологічних карток адміністративних послуг, які надаються територіальними органами Держгеокадастру" зазначив, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру про державний кордон державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Держгеокадастру не передбачено.

Відповідачі зазначили, що зобов`язання внести відомості до Державного земельного кадастру є втручанням у повноваження реєстраторів. Просили суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 22.02.2018 р. відкрито провадження у адміністративній справі №824/151/18-а за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання по справі на 14.03.2018 року. Головуючим суддею призначено Лелюка О.П.

12.03.2018 р. представником Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області подано до суду заяву про залучення Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області у якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 14.03.2018 р. у задоволенні заяви Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про залучення його до участі у справу як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідачів відмовлено.

В підготовчому засіданні 14.03.2018 р. оголошено перерву до 28.03.2018 року.

28.03.2018 р. сторонами подано клопотання про відкладення розгляду справи. За наслідками розгляду вказаних клопотань судом, ухвалою суду від 28.03.2018 р. клопотання сторін задоволено та відкладено підготовче судове засідання у даній справі до 11.04.2018 року.

Судове засідання призначене на 11.04.2018 р. не відбулося, у зв`язку із тим, що у період з 10.04.2018 р. головуючий суддя перебував у відпустці. На цій підставі, розгляд справи призначено на 16.05.2018 року.

16.05.2018 р. представником відповідачів подано до суду клопотання про залучення Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру до участі у розгляді даної справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідачів.

За наслідками розгляду вказаних клопотань судом, ухвалою суду від 16.05.2018 р. у задоволенні клопотання представника відповідачів про залучення Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру до участі у розгляді даної справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідачів відмовлено.

Разом із цим, в судовому засіданні 16.05.2018 р. судом задоволено клопотання представника відповідачів та оголошено перерву у підготовчому засіданні до 06.06.2018 року.

Судове засідання призначене на 06.06.2018 р. не відбулося, у зв`язку із тим, що у період з 05.06.2018 по 07.06.2018 р. головуючий суддя перебував у відпустці. На цій підставі, розгляд справи призначено на 18.06.2018 року.

18.06.2018 р. представником відповідачів подано клопотання про оголошення перерви в підготовчому засіданні. За наслідками розгляду вказаного клопотання судом 18.06.2018 р. у задоволенні клопотання представника відповідачів про оголошення перерви в підготовчому засіданні відмовлено.

Крім того, ухвалою суду від 18.06.2018 р. закрито підготовче провадження у справі.

Ухвалою суду від 25.06.2018 р., занесеною до протоколу судового засідання, судом залучено Чернівецьку обласну державну адміністрацію в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору та запропоновано подати пояснення щодо позову або відзиву з дотриманням вимог ст. 165 КАС України.

12.07.2018 р. згідно розпорядження керівника апарату Чернівецького окружного адміністративного суду № 13-Р від 02.07.2018 р. щодо призначення повторного автоматичного розподілу справ у зв`язку з закінченням повноважень судді Чернівецького окружного адміністративного суду Лелюка О.П. справу №824/151/18-а передано на розгляд головуючому судді Брезіній Т.М.

Ухвалою суду від 17.07.2018 р. дану адміністративну справу прийнято до свого провадження та призначено до загального позовного провадження. Судове засідання по справі призначено на 11.09.2018 року.

16.08.2018 р. представником позивача подано клопотання про перенесення судового засідання. У зв`язку із чим суд розгляд справи призначив на 11.09.2018 року.

11.09.2018 р. розгляд справи відкладено на 26.09.2018 року.

В судовому засіданні, призначеному на 26.09.2018 р. представником відповідачів заявлено клопотання про залучення Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору. Вказане клопотання задоволено та залучено до розгляду справи як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Разом із цим, 26.09.2018 р. представником Чернівецької обласної державної адміністрації заявлено клопотання про залучення до розгляду справи Головного управління держгеокадастру у Чернівецькій області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача. Ухвалою суду від 26.09.2018 р., занесеною до протоколу судового засідання, в задоволенні вказаного клопотання відмовлено.

В судовому засіданні, призначеному на 26.09.2018 р., представником відповідачів заявлено клопотання про зобов`язання позивача надати документи щодо проектів землеустрою по двох земельних ділянках. У зв`язку із вказаним, 26.09.2018 р. клопотання задоволено. Розгляд справи відкладено на 23.10.2018 року.

Судове засідання призначене на 23.10.2018 р. не відбулося, у зв`язку із тим, що у період з 22.10.2018 р. по 25.10.2018 р. суддя Брезіна Т.М. перебувала у відпустці. На цій підставі, розгляд справи призначено на 23.11.2018 року.

22.10.2018 р. представником Чернівецької обласної державної адміністрації подано до суду клопотання про розгляд справи колегіально у складі трьох суддів. За наслідками розгляду вказаного клопотання, ухвалою суду від 23.11.2018 р. у задоволенні клопотання третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Чернівецької обласної державної адміністрації про призначення колегіального розгляду справи №824/151/18-а відмовлено.

Крім цього, в судовому засіданні, призначеному на 23.11.2018 р. представником Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру заявлено клопотання про залучення ТОВ Атлас-Зем у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача. В той же час, представником Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру заявлено клопотання про відкладення розгляду даної справи. Судом у задоволенні вказаних клопотань відмовлено.

23.11.2018 р. судом закрито підготовче провадження у справі, а справу призначено до розгляду по суті на 04.12.2018 року.

В судовому засіданні 04.12.2018 р. судом оголошено перерву до 17.12.2018 року.

17.12.2018 р. судом оголошено перерву, з метою підготовки учасників справи до судових дебатів до 21.12.2018 року.

В судовому засіданні, призначеному на 21.12.2018 р. представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, з підстав вказаних у позові та відповіді на відзив.

Відповідачі та представник відповідачів заперечували проти задоволення позовних вимог з підстав, вказаних у відзиві на позов.

Представник третьої особи без самостійних вимог на предмет спору - Чернівецької обласної державної адміністрації не заперечувала проти задоволення позову. Зазначила, що приписи чинного законодавства визначають, що питання стосовно затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у користування підлягає вирішенню відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування. Рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою земельних ділянок у користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України приймалось Чернівецькою обласною державною адміністрацію у відповідності до вимог Земельного кодексу України. При цьому, проектна документація позивача відповідала вимогам чинного законодавства.

Представник Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) заперечував проти задоволення позову. Зазначав, що відповідно до висновків розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09.11.2017 р. №8037/82-17, від 30.11.2017 р. №17567/88-17, від 15.12.2017 р. №18587/82-17, від 19.12.2017 р. №11386/88-17 підсумкова оцінка розробленого проекту землеустрою не погоджується. У вказаних висновках вказано про необхідність проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації. Крім того, представник третьої особи зазначив, що земельні ділянки, які бажає сформувати позивач, знаходяться в межах прикордонної смуги, у зв`язку із вказаним, внесення відомостей до Державного земельного кадастру про державний кордон державними реєстраторами територіальних органів Держгеокадастру не передбачено. Також представник вказував на безпідставність позовних вимог в частині зобов`язання відповідачів провести державну реєстрацію, мотивуючи це тим, що державні реєстраційні дії відносяться до дискреційних повноважень Держгеокадастру.

Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.

15.08.2017 р. Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України звернувся до Чернівецької обласної державної адміністрації із листом, в якому просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок серед яких зокрема, в адмінграницях Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області; угіддя- інші, в адмінграницях Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області. (том 1 а.с. 17, 240-250, том 2 а.с.1-10).

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №820-р від 26.09.2017 р. надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України. (том 1 а.с. 18-19).

На замовлення Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України Товариством з обмеженою відповідальністю "Атлас-Зем" розроблено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування ІНФОРМАЦІЯ_1 (військовій частині НОМЕР_1 ) для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України (державна прикордонна смуга) розташованих на території за межами населених пунктів Костичанівської та Ванчиковецької сільських рад Новоселицького району Чернівецької області. (том 1 а.с. 20-40, том 2 а.с. 92-250, том 3 а.с. 1-8, 49-219).

30.11.2017 р. Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України подав через Центр надання адміністративних послуг Новоселицької райдержадміністрації до державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області заяву, в якій просив зареєструвати земельну ділянку площею 7, 6150 га, яка розташована за адресою: Чернівецька область, Новоселицький район, Ванчиковецька сільська рада. До заяви додано проект землеустрою та доручення від 12.01.2017 р. №711/299. (том 1 а.с. 30).

Рішенням державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипника В.П. №РВ-7300894912017 від 14.12.2017 р. відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, за наступних підстав:

- невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: XSD схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу. Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0005 площа співпадає на 0, 0163%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0206 площа співпадає на 0, 0099%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0217 площа співпадає на 0, 0047%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0138 площа співпадає на 0, 5504%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0052 площа співпадає на 0, 0671%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0184 площа співпадає на 0, 0298%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0011 площа співпадає на 0, 5282%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0204 площа співпадає на 0, 059%;

- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора.

Крім цього, надано рекомендації відповідно до ст. 7 п. 2 Закону України "Про державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України відносяться до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. З урахуванням ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" проект землеустрою підлягає обов`язковій державній експертизі. (том 1 а.с. 31).

18.12.2017 р. позивач подав через Центр надання адміністративних послуг Новоселицької райдержадміністрації до державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області заяву, в якій просив провести державну реєстрацію земельної ділянки площею 1,0335 га, яка розташована на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області. Як вбачається із матеріалів справи, відділ держгеокадастру у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повідомив позивача листом, що відповідно до ст. 7 п. 2 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України відносяться до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Вказував, що згідно ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", проект землеустрою підлягає обов`язковій державній експертизі. У зв`язку із цим, відмовлено у наданні адміністративної послуги проведення державної реєстрації земельної ділянки площею 1,0335 га. (том 1 а.с. 52).

26.12.2017 р. Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із скаргою на дії державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, в якій просив розглянути дану скаргу та надати правову оцінку діям державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області стосовно відмов у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 14.12.2017 р. та відмов у наданні адміністративної послуги щодо земельних ділянок. (том 1 а.с. 56, 57).

Листом №0-24-0.21-36/2-18 від 04.01.2018 р. Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повідомило позивача, що за поданими матеріалами проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_1 ) для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України встановлено, що розроблені проекти підлягають обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації: відповідно до ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації. Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повідомило позивача, що після отримання позитивного висновку обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації позивач може подати заяву до Державного кадастрового реєстратора центрального органу виконавчої влади про внесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру. Заява разом з оригіналом документації із землеустрою та електронним документом подається до Центру надання адміністративних послуг. (том 1 а.с. 58).

26.12.2017 р. позивач звернувся із аналогічною вище скаргою до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру. (том 1 а.с. 59,60).

Листом №11-28-0.21-563/2-18 від 18.01.2018 р. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила позивача, що за інформацією Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області відомості про державний кордон на території Чернівецької області не внесено до Державного земельного кадастру. Вказувала, що доступ до Державного кадастру надається Державному кадастровому реєстратору на підставі наказу Держгеокадастру або його територіального органу про накладання, зняття, припинення, поновлення повноважень Державного кадастрового реєстратора, у якому зазначається повна назва адміністративно-територіальної одиниці на територію якої поширюються повноваження Державного кадастрового реєстратора та код такої адміністративно-територіальної одиниці згідно Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (ДК 014-97). Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру зазначала, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру про державний кордон державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Держгеокадастру не передбачено. Разом із цим, зазначала, що листи Держгеокадастру не є нормативно-правовими актами, а мають лише інформаційний характер, не встановлюють правових норм і дійсні лише до моменту набрання чинності нормативно-правовими актами, що змінюють відповідні правовідносини. (том 1 а.с. 61).

З метою досудового врегулювання спору, 18.01.2018 р. позивач направив на адресу державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипника В.П. претензію №627, в якій просив розглянути претензію по суті; повідомити про результати розгляду претензії; внести до Державного земельного кадастру відомості про земельні ділянки, які відводяться. (том 1 а.с. 62,63).

В той же день позивачем направлено на адресу державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар К.Г. претензію №628, в якій просив розглянути претензію по суті; повідомити про результати розгляду претензії; прийняти та зареєструвати заяви для внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельні ділянки, зокрема, 1,0335 га; внести до Державного земельного кадастру відомості про земельні ділянки, які відводяться. (том 1 а.с. 64).

У відповіді державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 05.02.2018 р. на претензію позивача вказано, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру про державний кордон державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Держгеокадастру не передбачено. (том 2 а.с. 29).

До матеріалів справи також додано лист Дністровсько-Прутського басейнового управління водних ресурсів Державного агентства водних ресурсів України від 15.01.2018 р. №70, в якому повідомляється про нормативну ширину прибережної захисної смуги річки Прут (середня річка) становить 50 метрів. Якщо крутизна схилів перевищує три градуси, ширина прибережної захисної смуги подвоюється. (том 1 а.с. 65).

До матеріалів справи додано експертний висновок від 23.11.2017 р. №17115/82-17 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 7, 6150 га, яка розташована за адресою: Чернівецька область, Новоселицький район, Ванчиковецька сільська рада. У вказаному висновку зазначено, що наявність обмежень 04.01 прикордонна смуга на земельній ділянці та 05.02 прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах. Підсумкова оцінка висновку проекту землеустрою погоджується. (том 1 а.с. 24).

До матеріалів справи додано експертний висновок від 06.11.2017 р. №11682/82-17 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0335 га, яка розташована на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області. У вказаному висновку зазначено, що наявність обмежень 04.01 прикордонна смуга на земельній ділянці. Підсумкова оцінка висновку проекту землеустрою погоджується. (том 1 а.с. 25).

Зміст спірних правовідносин полягає у перевірці дотримання відповідачами вимог чинного законодавства під час прийняття оскаржуваного рішення №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та під час відмови у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI, постановою Кабінету Міністрів України про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру від 17 жовтня 2012 року №1051, Законом України "Про використання земель оборони" від 27 листопада 2013 року №1345-IV, Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру визначає Закон України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI (далі Закон №3613-VI).

Відповідно до ст. 1 Закону №3613-VI державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону №3613-VI визначено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону №3613-VI передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ч. 8 ст. 9 Закону №3613-VI державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

Статтею 10 Закону №3613-VI визначено, що об`єктами Державного земельного кадастру є: землі в межах державного кордону України; землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць; обмеження у використанні земель; земельна ділянка.

Згідно ч. 1 ст. 11 Закону №3613-VI відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.

Відповідно до положень ст. 15 Закону №3613-VI до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтею 22 Закону №3613-VI передбачено, що документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству.

Відповідно до ч. 3 - 7 ст. 24 Закону №3613-VI державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

У разі надання відмови з підстави, визначеної абзацом другим частини шостої цієї статті, заявнику повідомляється найменування та адреса органу, до повноважень якого належить здійснення державної реєстрації земельної ділянки.

Згідно ч. 3 ст. 5 Закону №3613-VI порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі Порядок №1051).

Згідно п. 3 Порядку №1051 державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. Документи в паперовій формі, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру, витяги з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру, довідки, що містять узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), кадастрові плани земельних ділянок та інші документи створюються шляхом роздрукування їх електронної (цифрової) форми за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Відповідно до п. 4 Порядку №1051 ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. Функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінагрополітики державне підприємство, яке належить до сфери управління Держгеокадастру.

Пунктом 5 Порядку №1051 визначено, що до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Згідно п. 10 Порядку №1051 відомостями Державного земельного кадастру є всі відомості, які підлягають внесенню до нього згідно з цим Порядком та у порядку інформаційної взаємодії з іншими кадастрами та інформаційними системами, а також відомості, одержані внаслідок їх оброблення, систематизації та узагальнення.

Відповідно до пункту 12 Порядку №1051 відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Пунктом 69 Порядку №1051 передбачено, що внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою згідно з додатком 12 замовника документації із землеустрою та оцінки земель або її розробника від імені замовника, якщо це передбачено договором на виконання відповідних робіт (далі заявник).

Відповідно до п. 109 Порядку №1051 визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою: 1) особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; 2) власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; 3) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Відповідно до пункту 110 Порядку №1051 для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються:1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації); 3) електронний документ.

Згідно пункту 111 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:

- за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці;

- відкриває поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки);

- робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку;

- надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;

- приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі:

- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту;

- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;

- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

З системного аналізу вказаних норм, вбачається, що законодавством чітко визначені підстави, за наявності яких заявнику може бути відмовлено у державній реєстрації земельної ділянки, а саме: невідповідність поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Указаний вище перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки є вичерпним.

Отже, відмова у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, допускається виключно з підстав, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та Порядком ведення Державного земельного кадастру.

Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипника В.П. №РВ-7300894912017 від 14.12.2017 року, позивачу відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, за наступних підстав: невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: XSD схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу. Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0005 площа співпадає на 0, 0163%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0206 площа співпадає на 0, 0099%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0217 площа співпадає на 0, 0047%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0138 площа співпадає на 0, 5504%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0052 площа співпадає на 0, 0671%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0184 площа співпадає на 0, 0298%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0011 площа співпадає на 0, 5282%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0204 площа співпадає на 0, 059%; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора.

Проте, наведена відповідачем підстава для відмови у державній реєстрації земельної ділянки, площею 7, 6150 га, зокрема невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: XSD схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу не є підставою для такої відмови у розумінні Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Крім цього, варто зазначити, що згідно протоколу перевірки електронного документу від 14 грудня 2017 року № ПП-7300143692017 електронний документ відповідає наявним даним Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним індексних кадастрових карт (планів), відомостям про інші об`єкти Державного земельного кадастру, їх кількісним, якісним характеристикам та відомостям про значення оцінки земельної ділянки); встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа; даним документації із землеустрою або оцінки земель.

Тобто, даним протоколом не визначено жодної невідповідності електронного документа, а зауваження відсутні.

Щодо розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора, то вказана підстава також є необґрунтованою, з огляду на таке.

Відповідно до ч. 8 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

Згідно публічної кадастрової карти та індексному кадастровому зонуванню земельна ділянка, площею 7,6150 га, розташована в адміністративних межах Новоселицького району Чернівецької області на території дії повноважень державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.

Таким чином, визначені відповідачем підстави для відмови у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області не узгоджуються із приписами Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Враховуючи ненадання відповідачем жодних доказів правомірності відмови у внесені відомостей про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, суд приходить до висновку, що оскаржуване позивачем рішення №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовної вимоги про визнання відмови у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області протиправною суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 70 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор у момент надходження до нього заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, перевіряє: 1) повноваження особи, що звернулася за внесенням відповідних відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 2) наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; 3) розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії його повноважень; 4) придатність електронного документа для проведення його перевірки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

У разі звернення за внесенням відповідних відомостей (змін до них) неналежної особи (особи, яка не може бути заявником відповідно до цього Порядку), подання заявником не повного пакета документів та/або розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора Державний кадастровий реєстратор відмовляє такій особі, заявникові у прийнятті заяви безпосередньо у момент її подання або у день надходження рекомендованим листом зазначених документів за формою згідно з додатком 13 із зазначенням рекомендацій щодо усунення причин, що є підставою для такої відмови, зокрема найменування та місцезнаходження органу, до повноважень якого належить внесення відомостей (змін до них) про об`єкт Державного земельного кадастру.

У разі відповідності заяви разом з документами вимогам, зазначеним у цьому пункті, Державний кадастровий реєстратор приймає заяву до розгляду по суті та обліковує її відповідно до пункту 71 цього Порядку.

Отже, підставами для відмови у прийнятті заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру є внесення відповідних відомостей (змін до них) неналежною особою (особою, яка не може бути заявником відповідно до цього Порядку), подання заявником не повного пакета документів та/або розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора. При цьому, відмова повинна відповідати формі згідно з додатком 13 із зазначенням рекомендацій щодо усунення причин, що є підставою для такої відмови, зокрема найменування та місцезнаходження органу, до повноважень якого належить внесення відомостей (змін до них) про об`єкт Державного земельного кадастру.

Судом встановлено, що державний кадастровий реєстратор Ротар К.Г. відділу держгеокадастру у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області листом повідомив позивача, що відповідно до статті 7 пункту 2 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України відносяться до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Вказував, що згідно статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", проект землеустрою підлягає обов`язковій державній експертизі.

У зв`язку із цим, відмовлено у наданні адміністративної послуги проведення державної реєстрації земельної ділянки, площею 1,0335 га.

Дослідивши вказаний лист, суд приходить до висновку, що вказана відмова не відповідає формі згідно з додатком 13 Порядку №1051.

Стосовно рекомендацій відповідачів у оскаржуваному позивачем рішенні №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року та у відмові у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про проведення державної експертизи проекту землеустрою, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов`язковій державній експертизі підлягають: схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць; проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць; проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів; проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель у разі формування земельних ділянок за рахунок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Таким чином, вказаною нормою передбачений вичерпний перелік документацій із землеустрою, які підлягають обов`язковій державній експертизі.

Крім цього, згідно висновку експерта державної експертизи ОСОБА_3 від 23 листопада 2017 року за №17115/82-17 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України (військовій частині НОМЕР_1 ) для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України (прикордонна захисна смуга), розташованої на території за межами населених пунктів, Ванчиковецької сільської ради, Новоселицького району Чернівецької області проект землеустрою в повній мірі відповідає вимога законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.

У графі зауваження та пропозиції до проекту землеустрою експертом зазначено:

"Пропозиції: - акти прийомки - передачі межових знаків на зберігання привести у відповідність до Додатку 2 до Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18 травня 2010 року №376, а саме зазначити кількість межових знаків переданих на зберігання;

- долучити абриси польових вимірів земельних ділянок (пункт 3.8 "Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), (ст. 50 Закону України "Про землеустрій" матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);

- у переліку обмежень у використанні вказати реквізити документу (дату, номер)."

Згідно статті 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів передбачених цією документацією.

Суд звертає увагу, що підсумкова оцінка вказаного проекту землеустрою зазначено - погоджується.

Також згідно висновку експерта державної експертизи від 06 грудня 2017 року за №112682/82-17 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України (військовій частині НОМЕР_1 ) для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України (прикордонна захисна смуга), розташованої на території за межами населених пунктів, Костичанівської сільської ради, Новоселицького району Чернівецької області проект землеустрою відповідає земельному законодавству.

Зауваження та пропозиції до проекту землеустрою: немає. Підсумкова оцінка проекту землеустрою: погоджується.

Тобто вказані висновки не містять відомостей про обов`язковість проведення державної експертизи проекту землеустрою.

Натомість посилання відповідачів на висновки державних експертів про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09 листопада 2017 року №8037/82-17, від 15 грудня 2017 року №18587/82-17, від 19 грудня 2017 року №11386/88-17, від 30 листопада 2017 року №17567/88-17, в яких зазначено про необхідність проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації є безпідставними, оскільки дані висновки не стосуються земельних ділянок, відомості про які позивач просив включити до Державного земельного кадастру на території Ванчиковецької та Костичанівської сільських рад Новоселицького району Чернівецької області.

Відтак, суд приходить до висновку, що відповідачем протиправно відмовлено у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

Крім того, суд не приймає до уваги твердження відповідачів, що внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України відносяться до виключних повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (п. 2 ст. 7 Закону №3613-VI).

Статтею 6 Закону №3613-VI визначено систему органів Державного земельного кадастру. Частиною 1 вказаної статті зазначено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Суд звертає увагу, що Законом №3613-VI не розподілено повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та повноваження його територіальних органів. Натомість ст. 7 Закону №3613-VI визначає повноваження органів, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру, серед яких є внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України.

З вказаного слідує, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та його територіальні органи наділені однаковими повноваженнями, які закріплені у ст. 7 Закону №3613-VI.

Щодо тверджень відповідачів про те, що спірні земельні ділянки є землями державного кордону, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний кордон України" державний кордон України є лінія і вертикальна поверхня, що проходить по цій лінії, які визначають межі території України - суші, вод, надр, повітряного простору.

Статтею 3 Закону України "Про державний кордон України" державний кордон України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, встановлюється: на суші - по характерних точках і лініях рельєфу або ясно видимих орієнтирах; на морі - по зовнішній межі територіального моря України; на судноплавних річках - по середині головного фарватеру або тальвегу річки; на несудноплавних річках (ручаях) - по їх середині або по середині головного рукава річки; на озерах та інших водоймах - по прямій лінії, що з`єднує виходи державного кордону України до берегів озера або іншої водойми. Державний кордон України, що проходить по річці (ручаю), озеру чи іншій водоймі, не переміщується як при зміні обрису їх берегів або рівня води, так і при відхиленні русла річки (ручаю) в той чи інший бік; на водосховищах гідровузлів та інших штучних водоймах - відповідно до лінії державного кордону України, яка проходила на місцевості до їх заповнення; на залізничних і автодорожніх мостах, греблях та інших спорудах, що проходять через прикордонні ділянки судноплавних і несудноплавних річок (ручаїв), - по середині цих споруд, або по їх технологічній осі, незалежно від проходження державного кордону України на воді.

Відповідно до ст. 22 Закону України "Про державний кордон України" з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Правові засади і порядок використання земель оборони визначає Закон України "Про використання земель оборони" від 27 листопада 2013 року №1345-IV (далі - Закон №1345-IV).

Статтею 1 Закону №1345-IV визначено, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України (далі - військові частини).

Згідно ч.ч. 1-3 ст. 2 Закону №1345-IV військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України. Особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України. Розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону №1345-IV землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Судовим розглядом встановлено, що відповідачі трактують поняття "землі в межах державного кордону" як тотожні поняттю "землі державного кордону" і у зв`язку із цим допускають помилку і здійснюють підміну понять. Так, державний кордон - лінія і вертикальна поверхня, що проходить по цій лінії, які визначають межі території держави суші, вод, надр, повітряного простору.

Відповідачі на власний розсуд, хибно трактують положення законодавства, що регулюють спірні правовідносини, називаючи вказані земельні ділянки - землями державного кордону. В той же час, судом встановлено, що спірні земельні ділянки відносяться до земель в межах прикордонної смуги та є землями оборони. Крім того, Закон України "Про використання земель оборони" визначає надання таких земельних ділянок у постійне користування військових частин відповідно до вимог Земельного кодексу України. Вказані обставини також свідчать про протиправність дій та рішень відповідачів під час розгляду заяв Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про спірні земельні ділянки.

На підставі вказаного суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання протиправними рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипника В.П. №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та в частині визнання протиправною відмову державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ОСОБА_1 у прийнятті заяви Державної прикордонної служби України про внесення відомостей про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області, підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача зобов`язати державного кадастрового реєстратора Скрипник В.П. внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та зобов`язати державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1 прийняти заяви та внести відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру, суд зазначає наступне.

Вимоги Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про зобов`язання державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та зобов`язати державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1 прийняти заяви та внести відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру не можуть бути задоволені, оскільки вказані дії відноситься до повноважень відповідачів, які вони зобов`язані вчиняти в силу вимог закону. Однак, з метою забезпечення належного захисту порушеного права позивача суд дійшов висновку про необхідність прийняття рішення, яким слід зобов`язати державного кадастрового реєстратора Скрипник В.П. повторно розглянути заяву про внесення відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області; зобов`язати державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротара К.Г. повторно розглянути заяву Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

При цьому суд звертає увагу, що відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Таким чином, суд зобов`язує відповідачів повторно розглянути вказані вище заяви позивача з урахуванням правової оцінки, зробленої судом.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі не довели суду правомірність вчинених дій та прийняті рішення щодо відмови у внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки. У зв`язку із вказаним суд дійшов висновку про необхідність часткового задоволення позовних вимог.

Частинами 1 та 3 ст. 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

У зв`язку із вказаним, суд вирішує питання щодо стягнення судових витрат в частині пропорційно від задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П. №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

3. Зобов`язати державного кадастрового реєстратора Скрипник В.П. повторно розглянути заяву позивача про внесення відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

4. Визнати протиправною відмову державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар К.Г. у прийнятті заяви Державної прикордонної служби України про внесення відомостей про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області .

5. Зобов`язати державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар К.Г. повторно розглянути заяву Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

6. В решті позову відмовити.

7. Повернути позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ОСОБА_2 сплачений судовий збір в сумі 881 грн та за рахунок бюджетних асигнувань державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ОСОБА_1 сплачений судовий збір в сумі 881 грн згідно платіжної квитанції №66 від 15.01.2018 року.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 10.01.2019 року.

Найменування учасників справи:

Позивач:

Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ НОМЕР_2 );

Відповідачі:

Державний кадастровий реєстратор відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П. (вул. Центральна, 37, м. Новоселиця,Чернівецька область,60300, код ЄДРПОУ 38407853);

Державний кадастровий реєстратор відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар К.Г. (вул. Центральна, 37, м. Новоселиця,Чернівецька область,60300, код ЄДРПОУ 38407853);

3-ті особи:

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (вул. Народного ополчення, 3, м. Київ, 03680, код ЄДРПОУ 39411771);

Чернівецька обласна державна адміністрація (вул. Грушевського, 1, м. Чернівці, 58010, код ЄДРПОУ 00022680).

Суддя Т.М. Брезіна

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2018
Оприлюднено24.08.2022
Номер документу102558202
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/151/18-а

Рішення від 20.12.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Рішення від 21.12.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Постанова від 15.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 17.07.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні