Постанова
від 15.07.2019 по справі 824/151/18-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 824/151/18-а Головуючий суддя 1-ої інстанції - Брезіна Т.М.

Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.

16 липня 2019 рокум. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Смілянця Е. С. Драчук Т. О. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Аніщенко А.О.,

представника позивача: Петрова С.К.,

відповідача: Скрипник В.П.,

представника відповідачів: Шкварчука В.Д.,

представника третьої особи: Бойка А.М.Ю.,

представника третьої особи: Смутняка О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник Віри Павлівни, Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар Крістіни Георгіївни на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року у справі за адміністративним позовом Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України до Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник Віри Павлівни, Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар Крістіни Георгіївни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Чернівецька обласна державна адміністрація, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) про визнання рішення, дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

в лютому 2018 року Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України звернувся до суду з позовом до Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П., державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар К.Г., треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Чернівецька обласна державна адміністрація, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), в якому просив:

- визнати протиправним рішення №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру та зобов`язати державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1 внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області;

- визнати протиправною відмову у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та зобов`язати державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 прийняти заяви та внести відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року позов задоволено частково:

- визнано протиправним рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П. №РВ-7300894912017 від 14 грудня 2017 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області;

- зобов`язано державного кадастрового реєстратора Скрипник В.П. повторно розглянути заяву позивача про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області;

- визнано протиправною відмову державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ОСОБА_2 у прийнятті заяви Державної прикордонної служби України про внесення відомостей про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області;

- зобов`язано державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар К.Г. повторно розглянути заяву Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області;

- в решті позову відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідачами подано апеляційну скаргу, в якій вони просять рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин справи, що призвело до порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

У судовому засіданні відповідач, представник відповідачів та представники третьої особи підтримали доводи апеляційної скарги та просили суд її задовольнити.

Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти доводів апеляційної скарги та просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Від Чернівецької обласної державної адміністрації 15.07.2019 до суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.

Заслухавши доповідь судді, пояснення відповідача та представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, 15.08.2017 Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України звернувся до Чернівецької обласної державної адміністрації із листом, в якому просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок серед яких зокрема, в адмінграницях Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області; угіддя-інші, в адмінграницях Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №820-р від 26.09.2017, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України.

На замовлення Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України товариством з обмеженою відповідальністю "Атлас-Зем" розроблено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування ІНФОРМАЦІЯ_1 (військовій частині НОМЕР_1 ) розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України (державна донна смуга) розташованих на території за межами населених пунктів Костичанівської та Ванчиковецької сільських рад Новоселицького району Чернівецької області.

30.11.2017 Чернівецький прикордонний загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України подав через Центр надання адміністративних Новоселицької райдержадміністрації до державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, в якій просив зареєструвати земельну ділянку площею 7, 6150 га, яка розташована за адресою: Чернівецька область, Новоселицький район, Ванчиковецька сільська рада. До заяви додано проект землеустрою та доручення від 12.01.2017 №711/299.

Рішенням державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник В.П. №РВ- 7300894912017 від 14.12.2017 р. відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, за наступних підстав:

- невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: Х80 схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу. Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0005 площа співпадаєна 0,0163%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0206 площа співпадає на 0,0099%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0217 площа співпадаєна 0,0047%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0138 площа співпадає на 0,5504%; Перетинділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0052 площа співпадає на 0,0671%; Перетин ділянок зділянкою 7323081201:01:006:0184 площа співпадає на 0,0298%;Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0011 площа співпадає на 0,5282%; Перетин ділянок з ділянко ю7323081201:01:006:0204 площа співпадає на 0,059%;

- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державної кадастрового реєстратора.

Крім цього, надано рекомендації відповідно до ст. 7 п. 2 Закону України "Про державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру та надані відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України відносяться до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. З урахуванням ст. 9 Закону України "Про державну експерту землевпорядної документації" проект землеустрою підлягає обов`язковій державній експертизі.

18.12.2017 позивач подав через Центр надання адміністративних послуг Новоселицької райдержадміністрації до державного кадастрового реєстратора відділу Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області заяву, в якій просив провести державну реєстрацію земельної ділянки площею 1,0335 га, які розташована на території Костичанівської сільської ради Новоселицького районі Чернівецької області.

Як вбачається із матеріалів справи, відділ держгеокадастру Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області листом повідомив позивача, що відповідно до ст. 7 п. 2 Закону України "Про Державна земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, які розташовані у межах державного кордону України відносяться до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельні відносин. Вказував, що згідно ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", проект землеустрою підлягає обов`язковій державні експертизі. У зв`язку із цим, відмовлено у наданні адміністративної послуги проведені державної реєстрації земельної ділянки площею 1,0335 га.

Не погоджуючись із відмовами відповідачів позивач звернувся із позовом до суду.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржуване позивачем рішення №РВ-7300894912017 від 14.12.2017 є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки визначені відповідачем підстави для відмови у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області не узгоджуються із приписами Закону України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Разом з тим, суд дійшов висновку, що відповідачем протиправно відмовлено у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області, оскільки вказана відмова не відповідає формі згідно з додатком 13 Порядку №1051.

Стосовно рекомендацій відповідачів у оскаржуваному позивачем рішенні №РВ- 7300894912017 від 14 грудня 2017 року та у відмові у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про проведення обов`язкової державної експертизи, то суд першої інстанції зазначив, що статтею 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" передбачений вичерпний перелік документацій із землеустрою, які підлягають обов`язковій державній експертизі. Згідно висновку експерта державної експертизи ОСОБА_3 від 23 листопада 2017 року за №17115/82-17 та висновку експерта державної експертизи від 06.12.2017 за №112682/82-17 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування ІНФОРМАЦІЯ_1 (військовій частині НОМЕР_1 ) для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України (прикордонна захисна смуга), розташованої на території за межами населених пунктів, Ванчиковецької сільської ради, Новоселицького району Чернівецької області проект землеустрою в повній мірі відповідає вимогам законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. Тобто вказані висновки не містять відомостей про обов`язковість проведення державної експертизи.

Натомість посилання відповідачів на висновки державних експертів про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09 листопада 2017 року №8037/82-17, від 15 грудня 2017 року №18587/82-17, від 19 грудня 2017 року №11386/88-17, від 30 листопада 2017 року №17567/88-17, в яких зазначено про необхідність проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації є безпідставними, оскільки дані висновки не стосуються земельних ділянок, відомості про які позивач просив включити до Державного земельного кадастру на території Ванчиковецької та Костичанівської сільських рад Новоселицького району Чернівецької області.

Щодо тверджень відповідачів про те, що спірні земельні ділянки є землями державного кордону, то суд першої інстанції зазначив, що відповідачі на власний розсуд, хибно трактують положення законодавства, що регулюють спірні правовідносини, називаючи вказані земельні ділянки - землями державного кордону. В той же час, спірні земельні ділянки відносяться до земель в межах прикордонної смуги та є землями оборони. Крім того, Закон України "Про використання земель оборони" визначає надання таких земельних ділянок у постійне користування військових частин відповідно до вимог Земельного кодексу України. Вказані обставини також свідчать про протиправність дій та рішень відповідачів під час розгляду заяв Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про спірні земельні ділянки.

Стосовно вимог позивача про зобов`язання державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1 внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та зобов`язання державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 прийняти заяви та внести відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру, то суд першої інстанції дійшов висновку про часткове їх задоволення шляхом зобов`язання відповідачів повторно розглянути вказані вище заяви позивача з урахуванням правової оцінки, зробленої судом, оскільки вказані дії відноситься до повноважень відповідачів, які вони зобов`язані вчиняти в силу вимог закону.

Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, згідно матеріалів справи, оскаржуваним рішенням державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипника В.П. №РВ- 7300894912017 від 14.12.2017 р. відмовлено позивачу у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, за наступних підстав:

- невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: Х80 схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу. Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0005 площа співпадаєна 0,0163%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0206 площа співпадає на 0,0099%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0217 площа співпадаєна 0,0047%; Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0138 площа співпадає на 0,5504%; Перетинділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0052 площа співпадає на 0,0671%; Перетин ділянок зділянкою 7323081201:01:006:0184 площа співпадає на 0,0298%;Перетин ділянок з ділянкою 7323081201:01:006:0011 площа співпадає на 0,5282%; Перетин ділянок з ділянко ю7323081201:01:006:0204 площа співпадає на 0,059%;

- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державної кадастрового реєстратора.

Крім цього, надано рекомендації відповідно до ст. 7 п. 2 Закону України "Про державний земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру та надані відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України відносяться до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. З урахуванням ст. 9 Закону України "Про державну експерту землевпорядної документації" проект землеустрою підлягає обов`язковій державній експертизі.

Разом з тим, у відповідь на звернення позивача від 18.12.2017, відділ держгеокадастру Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повідомив позивача листом, що відповідно до ст. 7 п. 2 Закону України "Про Державна земельний кадастр" внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, які розташовані у межах державного кордону України відносяться до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельні відносин. Вказував, що згідно ст. 9 Закону України "Про державну експерти: землевпорядної документації", проект землеустрою підлягає обов`язковій державні експертизі. У зв`язку із цим, відмовлено у наданні адміністративної послуги проведені державної реєстрації земельної ділянки площею 1,0335 га., що також було оскаржено позивачем до суду.

Отже, з наведеного вбачається, що підставами для відмови позивачу у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та відмови у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області була невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: Х80 схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державної кадастрового реєстратора..

Так, слід зазначити, що правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру визначає Закон України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VІ (далі Закон №3613-VІ).

Відповідно до ст. 1 Закону №3613-VІ державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону №3613-VІ визначено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону №3613-VІ передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ч. 8 ст. 9 Закону №3613-VІ державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

Статтею 10 Закону №3613-VІ визначено, що об`єктами Державного земельного кадастру є: землі в межах державного кордону України; землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць; обмеження у використанні земель; земельна ділянка.

Згідно ч. 1 ст. 11 Закону №3613-VI відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.

Відповідно до положень ст. 15 Закону №3613-VІ до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтею 22 Закону №3613-VІ передбачено, що документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству.

Відповідно до ч. 3 - 7 ст. 24 Закону №3613-УІ державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Держави кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати іншої земельної ділянки або її частини.

Згідно ч. 3 ст. 5 Закону №3613-VІ порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі Порядок №1051).

Відповідно до п. 4 Порядку №1051 ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. Функції адміністратора Державного земельного кадастру ви визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінагрополітики державне підприємство, яке належить до сфери управління Держгеокадастру.

Пунктом 69 Порядку №1051 передбачено, що внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою згідно з додатком 12 замовника документації із землеустрою та оцінки земель або її розробника від імені замовника, якщо це передбачено договором на виконання відповідних робіт (далі заявник).

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:

- за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці;

- відкриває поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки);

- робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку;

- надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;

- приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі:

- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту;

- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;

- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Отже, законодавством чітко визначені підстави, за наявності яких заявнику може бути відмовлено у державній реєстрації земельної ділянки, а саме: невідповідність поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Таким чином, з наведеного вбачається, що вказана відповідачем підстава для відмови у державній реєстрації земельної ділянки, площею 7,6150 га, зокрема невідповідність електронного документа установленим вимогам, а саме: Х80 схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу не є підставою для такої відмови у розумінні Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Як правильно зазначено судом першої інстанції, згідно протоколу перевірки електронного документу від 14 грудня 2017 року № ПП-7300143692017 електронний документ відповідає наявним даним Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним індексних кадастрових карт (планів), відомостям про інші об`єкти Державного земельного кадастру, їх кількісним, якісним характеристикам та відомостям про значення оцінки земельної ділянки); встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа; даним документації із землеустрою або оцінки земель.

Тобто, даним протоколом не визначено жодної невідповідності електронного документа, а зауваження відсутні.

Щодо доводів апелянта про те, що відповідачі не мають права здійснювати реєстрацію таких земельних ділянок, оскільки дана реєстрація відноситься до компетенції кадастрових реєстраторів центрального органу Держгеокадастру, то колегія суддів зазначає, що згідно публічної кадастрової карти та індексному кадастровому зонуванню земельна ділянка, площею 7,6150 га, розташована в адміністративних межах Новоселицького району Чернівецької області на території дії повноважень державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.

Статтею 6 Закону №3613-VІ визначено систему органів Державного земельного кадастру. Частиною 1 вказаної статті зазначено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Разом з тим, Законом №3613-VІ не розподілено повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та повноваження його територіальних органів. Натомість ст. 7 Закону №3613-VІ визначає повноваження органів, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру, серед яких є внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України.

З вказаного слідує, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та його територіальні органи наділені однаковими повноваженнями, які закріплені у ст. 7 Закону №3613-VІ.

А тому, враховуючи положення ч.8 ст.9 Закону України "Про Державний земельний кадастр", колегія суддів відхиляє доводи апелянтів про те, що внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України відносяться до виключних повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Крім того, у оскаржуваних позивачем рішенні №РВ- 7300894912017 від 14 грудня 2017 року та у відмові у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідачами зазначено рекомендації про проведення обов`язкової державної експертизи проекту землеустрою, але з підстав непроведення експертизи позивачу в реєстрації не відмовлено.

Так, відповідно до статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов`язковій державній експертизі підлягають: схеми землеустрою і техніко- економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць; проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно- територіальних одиниць; проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів; проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель у разі формування земельних ділянок за рахунок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду,природоохоронного,оздоровчого,рекреаційного та історико-культурного призначення; технічна документація з бонітування грунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Отже, вказаною нормою передбачений вичерпний перелік документацій із землеустрою, які підлягають обов`язковій державній експертизі.

Окрім того, до матеріалів справи додано експертний висновок від 23.11.2017 р. №17115/82-17 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 7, 6150 га (т.1 а.с.90), яка розташована за адресою: Чернівецька область, Новоселицький район, Ванчиковецька сільська рада та експертний висновок від 06.11.2017 р. №11682/82-17 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0335 га, яка розташована на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

Вказані висновки не містять відомостей про обов`язковість проведення державної експертизи проекту землеустрою.

Щодо доводів апелянта про те, що спірні земельні ділянки є землями державного кордону, то слід зазначити наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний кордон України" державний кордон України є лінія і вертикальна поверхня, що проходить по цій лінії, які визначають межі території України - суші, вод, надр, повітряного простору.

Статтею 3 Закону України "Про державний кордон України" державний кордон України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, встановлюється: на суші - по характерних точках і лініях рельєфу або ясно видимих орієнтирах; на морі - по зовнішній межі територіального моря України; на судноплавних річках - по середині головного фарватеру або тальвегу річки; на несудноплавних річках (ручаях) - по їх середині або по середині головного рукава річки; на озерах та інших водоймах - по прямій лінії, що з`єднує виходи державного кордону України до берегів озера або іншої водойми.

Відповідно до ст. 22 Закону України "Про державний кордон України" з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України.

Правові засади і порядок використання земель оборони визначає Закон України "Про використання земель оборони" від 27 листопада 2013 року №1345-ІV (далі - Закон №1345- IV).

Статтею 1 Закону №1345-ІV визначено, що землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів У.країни (далі - військові частини).

Згідно ч.ч. 1-3 ст. 2 Закону №1345-ІV військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України. Особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України. Розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації.

Відповідно до ч. 2 ст. З Закону №1345-ІV землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Виходячи з наведеного, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що відповідачі на власний розсуд, хибно трактують положення законодавства, що регулюють спірні правовідносини, називаючи вказані земельні ділянки - землями державного кордону. Так, державний кордон - лінія і вертикальна поверхня, що проходить по цій лінії, які визначають межі території держави суші, вод, надр, повітряного простору.

В той же час, спірні земельні ділянки відносяться до земель в межах прикордонної смуги та є землями оборони. Крім того, Закон України "Про використання земель оборони" визначає надання таких земельних ділянок у постійне користування військових частин відповідно до вимог Земельного кодексу України. Вказані обставини також свідчать про протиправність дій та рішень відповідачів під час розгляду заяв Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про спірні земельні ділянки.

Щодо посилання апелянта на розпорядження Чернівецької ОДА №6-р від 04.01.2019 про внесення змін до розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації від 26.09.2017 №820-р «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Чернівецькому прикордонному загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України» , яким визначено розташування ділянок на місцевості, в межах Чернівецької області, та приналежність земельних ділянок до прикордонної смуги, то слід зазначити, що розпорядженням від 04.01.2019 №6-р до нього внесено зміни, зокрема, слова «цільове призначення для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України ( прикордонна смуга) замінено на слова та цифри «цільове призначення 15.03 для розміщення та постійної діяльності Державної прикордонної служби України.

Тобто, вказаним розпорядженням не змінено цільове призначення земельних ділянок, а лише уточнено код цільового призначення відповідно до «Класифікації видів цільового призначення земель» затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 з виключенням помилково вказаного та не регламентованого чинним законодавством словосполучення «прикордонна захисна смуга».

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що відповідачами протиправно відмовлено позивачу у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та у прийнятті заяви про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

Враховуючи вищезазначені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги в частині визнання протиправними рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипника В.П. №РВ- 7300894912017 від 14 грудня 2017 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та в частині визнання протиправною відмову державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області ОСОБА_2 у прийнятті заяви Державної прикордонної служби України про внесення відомостей про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області, підлягають задоволенню.

Крім того, задоволення вимоги про зобов`язання державного кадастрового реєстратора Скрипник В.П. внести відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та зобов`язання державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 прийняти заяви та внести відомості про земельні ділянки до Державного земельного кадастру буде втручанням суду у дискреційні повноваження відповідачів, а тому колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що з метою забезпечення належного захисту порушеного права позивача, слід зобов`язати державного кадастрового реєстратора Скрипник В.П. повторно розглянути заяву про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 7,6150 га, розташованої на території Ванчиковецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області та зобов`язати державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротара К.Г. повторно розглянути заяву Чернівецького прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України про внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 1,0335 га на території Костичанівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінюючи наведені апелянтом аргументів, суд апеляційної інстанції вважає, що вказані доводи, наведені в апеляційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, у апеляційній скарзі не зазначено.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Скрипник Віри Павлівни, Державного кадастрового реєстратора відділу у Новоселицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Ротар Крістіни Георгіївни залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 25 липня 2019 року.

Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Смілянець Е. С. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.07.2019
Оприлюднено15.09.2022
Номер документу83271512
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/151/18-а

Рішення від 20.12.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Рішення від 21.12.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Постанова від 15.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 17.07.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Лелюк Олександр Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні