Рішення
від 10.01.2022 по справі 574/516/21
БУРИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 574/516/21

Провадження №2/574/36/2022

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2022 року м. Буринь

Буринський районний суд Сумської області в складі:

головуючого судді Гука Т.Р.,

з участю секретаря судового засідання Божок В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Буринського районного суду Сумської області в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Буринської міської ради Сумської області про визнання права власності на земельну ділянку,

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом, який мотивує тим, що 25.05.2021 року він звернувся з заявою до Буринської міської ради про передачу йому у власність безоплатно земельної ділянки розміром 2 га для ведення особистого селянського господарства в рамках реалізації його конституційного права на землю, яка була зареєстрована за №06-01/3810 від 01.06.2021 р. Ним до заяви були додані відомості з Публічної кадастрової карти про земельну ділянку, які містили графічний матеріал. Дана земельна ділянка була передана з державної власності у власність Буринської міської ради відповідно до наказу головного управління Держгеокадастру у Сумській області №58-ОТГ від 25.05.2021 р., кадастровий номер 5920985000:036001:0533 та розташована за межами населеного пункту села Миколаївка.

Вважає, що скільки земельна ділянка є сформованою, має кадастровий номер та цільове призначення для ведення особистого селянського господарства його звернення стосувалося передачі даної ділянки у власність у рамках безоплатної приватизації. Натомість Буринська міська рада вийшла за рамки його звернення та норм чинного законодавства надавши відмову у розробці землеустрою про який він навіть не просив у своєму зверненні.

Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_1 просить суд визнати за ним право на вищезазначену земельну ділянку та стягнути з Буринської міської ради судові витрати на його користь.

Ухвалою судді Буринського районного суду Сумської області Куцана В.М. від 17.08.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено підготовче судове засідання.

09.09.2021 року від міського голови Буринської міської ради Ладухи В.Б. надійшов відзив на позовну заяву ОСОБА_1 , в якому позовні вимоги міська рада не визнає в повному обсязі, оскільки земельна ділянка, яка є предметом судового спору із кадастровим номером 5920985000:03:001:0533, площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства розташована на території колишньої Миколаївської сільської ради Буринського району Сумської області за межами населених пунктів та не перебуває у комунальній власності Буринської міської ради. В даному випадку, земельна ділянка сформована, проте на неї не зареєстроване право комунальної власності Буринської міської ради. За таких обставин, міська рада не має можливості розпоряджатися зазначеною ділянкою у законний спосіб. Буринська міська рада не може передавати у власність земельну ділянку на яку не зареєстровано право комунальної власності, а тому і не повинна відповідати по пред`явленому до неї в суді позову.

У зв`язку з цим, вимоги, які зазначені в позовній заяві ОСОБА_1 про визнання права власності на земельну ділянку, являються незаконними та не обґрунтованими. Буринська міська рада не наділена правами власника щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, тому позбавлена можливості вирішувати зазначено питання, яке не відноситься до її відання на пленарному засіданні ради. У зв`язку з цим, саме листом №322 від 09.06.2021 міською радою ОСОБА_1 надана відповідь з роз`ясненням, а не відмова, про те, що зазначена земельна ділянка не перебуває у комунальній власності, а тому останній має право на повторне звернення із клопотанням до Буринської міської ради з долученням графічних матеріалів на іншу земельну ділянку з державною реєстрацією комунальної форми власності. Лист виконавчого комітету Буринської міської ради сумської області за №322 від 09.06.2021 не є індивідуальним актом у розумінні ч.1 ст.21 ЦК України, оскільки не породжує, не змінює та не припиняє прав та обов`язків позивача, а тому не може бути предметом оскарження.

З наведених підстав просить відмовити в повному обсязі ОСОБА_1 у задоволені позову про визнання права власності на земельну ділянку.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 14.09.2021 року № 1978/0/15-21 суддю ОСОБА_2 звільнено з посади судді Буринського районного суду Сумської області у зв`язку з поданням заяви про відставку.

Відповідно до розпорядження керівника апарату Буринського районного суду Сумської області від 30.09.2021 року №121 проведено повторний автоматизований розподіл, згідно якого головуючим суддею для розгляду даної справи визначено суддю Гука Т.Р..

Ухвалою судді Буринського районного суду Сумської області Гука Т.Р. від 05.10.2021 року цивільну справу прийнято до провадження та призначено підготовче судове засідання з викликом учасників справи.

29.11.2021 року від позивача ОСОБА_1 надійшло доповнення до позовної заяви, в якому останній звертав увагу на те, що витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку містить відомості про цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, відсутність обмежень у використанні земельної ділянки, зазначення площі та кадастровий план земельної ділянки номер 5920985000:03:001:0533, що разом з витягом про нормативну грошову оцінку землі є основою технічної документації. Отже дана земельна ділянка має витяг, нормативно-грошову оцінку, що містять необхідну проектну та економічну інформацію з використанням даної земельної ділянки.

Інформація Держаного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (доданий до позовної заяви) вказує на відсутність оформленого права власності на земельну ділянку фізичними чи юридичними особами.

У своїй відповіді Буринська міська рада зазначила, що не може надати дозвіл на розробку проектної документації на земельну ділянку, оскільки станом на 09.06.2021 р. не було оформлено право комунальної власності. Таким чином відповідач порушив Конституцію України ст.19 та норми Земельного кодексу, вводячи його в оману, оскільки відповідно до п.24 Перехідних положень ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляціїї у сфері земельних відносин №1423-ІХ від 28.04.2021 З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад . Також просив суд взяти до уваги, що він має інвалідність, не отримував земельної ділянки з таким цільовим призначенням, а рішення Буринської міської ради може мати дискримінаційний характер за місцем його проживання та реєстрації, адже міська рада надає невмотивовану законом перевагу на клопотання місцевих жителів.

Ухвалою Буринського районного суду Сумської області від 01.12.2021 року закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті.

В судове засідання позивач ОСОБА_1 не з`явився, подавши до суду разом з позовною заявою заяву про розгляд справи за його відсутності, в якій свої позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Відповідач Буринська міська рада була належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, однак її представник в судове засідання не з`явився, про причини неявки суду не повідомив, заяв чи клопотань про відкладення судового розгляду не подавав.

З врахуванням положень ст.223 ЦПК України, суд визнав за можливе справу розглянути у відсутності учасників справи на підставі наявних в матеріалах справи доказів.

В зв`язку з розглядом справи за відсутності учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється у відповідності до ч.2 ст.247 ЦПК України.

Повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення її по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що земельним відділом апарату виконавчого комітету Буринської міської ради Сумської області надано ОСОБА_1 письмову відповідь за №322 від 09.06.2021 року на звернення останнього про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 2,0000 га за кадастровим номером 5920985000:03:001:0533 для ведення особистого селянського господарства повідомлено, що Буринська міська рада не може надати дозвіл на розробку проекту із землеустрою оскільки на даний час не зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку. Також позивачу було роз`яснено, що для вирішення питання порушеного у зверненні він має право ще раз звернутися з клопотанням до Буринської міської ради та додати інші графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки (а.с.10).

З Витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 5920985000:03:001:0533, розташована на території Миколаївської сільської ради Буринського району Сумської області, має цільове призначенням для ведення особистого селянського господарства, площа земельної ділянки 2,0000 га (а.с.11-14).

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 12.07.2021 та інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 09.08.2021 нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5920985000:03:001:0533, яка розташована на території Миколаївської сільської ради Буринського району Сумської області із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, площа земельної ділянки 2,0000 га, становить 64084,57 грн. (а.с.15,16).

Згідно ст.2 Цивільного процесуального кодексу України , завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Відповідно до частин 1-3 ст.12 ЦПК України , цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу , в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно зі ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до п.б ч.1 ст.12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України ) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до положень ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно п.б ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 гектара.

Частиною 6 ст.118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

З огляду на вищезазначені норми, питання безоплатної передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування.

27.05.2021 року набрав чинності Закон України №1423-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , яким Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено п.24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами нанесених пунктів у межах таких територіальних громад (крім земель згідно переліку, що зазначено у цьому пункті).

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Разом з цим , статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 07.09.2021 року вбачається, що право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5920985000:03:001:0533 за Буринською міською радою не зареєстровано.

За наведеного, на момент звернення позивача до Буринської міської ради, остання не мала повноважень розпоряджатись спірною земельною ділянкою, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 є безпідставними та задоволенню не підлягають.

Керуючись ст. ст.10-13, 247, 258, 259, 265, 268, 354 ЦПК України, суд -

у х в а л и в:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Буринської міської ради Сумської області про визнання права власності на земельну ділянку відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сумського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач - ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Відповідач - Буринська міська рада, місцезнаходження: 41700, Сумська обл., м. Буринь, вул. Першотравнева, 1; код ЄДРПОУ 04058025.

Повне судове рішення складено 20.01.2022 року.

Суддя Т.Р. Гук

СудБуринський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення10.01.2022
Оприлюднено24.01.2022
Номер документу102666148
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —574/516/21

Постанова від 22.06.2022

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Собина О. І.

Ухвала від 22.02.2022

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Собина О. І.

Ухвала від 22.02.2022

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Собина О. І.

Рішення від 10.01.2022

Цивільне

Буринський районний суд Сумської області

Гук Т. Р.

Рішення від 10.01.2022

Цивільне

Буринський районний суд Сумської області

Гук Т. Р.

Ухвала від 01.12.2021

Цивільне

Буринський районний суд Сумської області

Гук Т. Р.

Ухвала від 05.10.2021

Цивільне

Буринський районний суд Сумської області

Гук Т. Р.

Ухвала від 17.08.2021

Цивільне

Буринський районний суд Сумської області

Куцан В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні