Постанова
від 12.01.2022 по справі 906/390/21
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 січня 2022 року Справа № 906/390/21

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Павлюк І.Ю. , суддя Тимошенко О.М.

секретар судового засідання Кравчук О.В.

за участю представників сторін:

позивача: Драгіцина Т.М. адвокат

відповідача: Недогарок С.І., Кучер Л.Г., Шостак І.Ю.

третьої особи - не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Житомирської області, ухвалене 27.10.2021, повне рішення складено 02.11.2021, у справі № 906/390/21

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ) в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ)

до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради (Житомирська область, м. Малин)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області (Житомирська область, м. Малин)

про стягнення 664877,97 грн.

В квітні 2021 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області про стягнення 664877,97 грн збитків у сумі витрат, які понесла залізниця на перевезення пасажирів, які користуються пільгами з оплати проїзду у приміських поїздах за період з 01.01.2020 по 31.12.2020.

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у справі № 906/390/21, у позові АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради про стягнення 664877,97 грн збитків за перевезення пасажирів, які користуються пільгами з оплати проїзду у приміських поїздах, за період з 01.01.2020 по 31.12.2020, - відмовлено.

Рішення місцевого господарського суду обґрунтовано тим, що позивач у позовній заяві посилається на те, що розрахунки обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян у 2020 році проводяться, зокрема, відповідно до Порядку з фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256; Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 № 1359.

Проте Порядок №256 втратив чинність 01.01.2020 згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1101. У свою чергу позивачем не надано суду будь-якого документа, нормативно-правового акта тощо, відповідно до якого розраховується компенсація витрат суб`єкта господарювання, пов`язаних із наданням послуг щодо перевезення пасажирів залізничним транспортом.

Оскільки відсутній механізм розрахунку компенсації та параметри для її визначення у відповідному нормативно-правовому та/або розпорядчому акті, така компенсація судом не може бути належним чином розрахована та перевірена.

Судом також взято до уваги рішення Антимонопольного комітету України від 11.06.2021 №369-р "Про результати розгляду справи про державну допомогу" (надавач підтримки - Міністерство інфраструктури України, отримувач підтримки - Акціонерне товариство "Укрзалізниця"), в якому, серед іншого, зазначено таке: - Міністерством інфраструктури України не було надано будь-якого документа, нормативно-правового акта тощо, відповідно до якого розраховується компенсація витрат суб`єкта господарювання, пов`язаних із наданням послуг, що становлять послуги загального економічного інтересу (ПЗЕІ), а саме перевезення пасажирів залізничним транспортом; - оскільки відсутній механізм розрахунку компенсації та параметри для визначення компенсації, уникнення й відшкодування будь-якої можливої надмірної компенсації у відповідному нормативно-правовому та/або розпорядчому акті, така компенсація не може бути належним чином розрахована й перевірена.

За викладених обставин суд першої інстанції вважає, що чинними нормативно-правовими актами не передбачено покладання на відповідача обов`язку компенсувати позивачу кошти за перевезення пільгової категорії населення у 2020 році, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Позивач Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у справі №906/390/21 скасувати та ухвалити нове, яким позов задоволити /т. 3, а.с. 2-15/.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник зазначає:

- відповідно до п. ґ) ст.91 Бюджетного кодексу України видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян віднесено до видатків місцевих бюджетів;

- саме відповідач повинний вивчати потреби про обсяги та вартість соціальної послуги щодо пільгового перевезення окремих категорій громадян, укладати правочини з надавачем послуг, контролювати процес надання такої послуги та забезпечувати компенсаційні виплати надавачу послуги;

- звертає увагу суду на рішенням Малинської міської ради від 22.12.2017 №229 Про затвердження Міської комплексної цільової програми надання пільг окремим категоріям населення міста Малина на 2018-2020 , пунктом 2 якого вирішено: визначити необхідну суму видатків на фінансування видатків щодо надання пільг в оплаті, зокрема, компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автомобільним та залізничним транспортом в 2018-2020 роках. Разом з тим Порядок компенсаційних витрат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян визначено у додатку №4 до програми.

Не зважаючи на прийняття Малинською міською радою вищевказаної програми, відповідальним за виконання якої є Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області, бюджетні кошти були виділені лише для забезпечення проведення розрахунків з підприємствами автомобільного транспорту за пільговий проїзд окремих категорій громадян на суму 1500000 грн, що підтверджується паспортом бюджетної програми на 2020 рік;

- законодавчі акти України закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та встановлюють безумовний обов`язок підприємств залізничного транспорту надавати пільги визначеним категоріям громадян, у зв`язку чим органи державної влади і місцевого самоврядування у порядку, встановленому законодавством, зобов`язані відшкодувати збитки підприємств від застосування пільг незалежно від наявності укладених договорів про відшкодування відповідних витрат;

- єдиним документом, що підтверджує фактичну суму пільгових перевезень для отримання компенсації є облікова форма, яка затверджена порядком №1359. У свою чергу відповідач не надав доказів на спростування заявленої позивачем вартості наданих послуг у розмірі 664 877,22 грн та не заперечував факт отримання послуг;

- законодавством не передбачена залежність відшкодування вартості послуг наданих пільговим категоріям громадян від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету;

- зазначає, що застосоване рішення антимонопольного комітету України від 11.06.2021 р №369-р Про результати розгляду справи про державну допомогу не стосується предмету спору у даній справі;

- оскільки послуги пільгового проїзду залізницею окремих категорій громадян надано не з власної ініціативи, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього, то у результаті уповноважений на те державою орган (відповідач у справі) у силу закону має відшкодувати позивачу за рахунок бюджетних коштів понесені ним витрати.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.12.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у справі №906/390/21, розгляд апеляційної скарги призначено 12.01.2022 об 12:00 год.

28.12.2021 до суду від виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області надійшли пояснення щодо апеляційної скарги (вх.№9875/21), в яких з підстав, викладених в них, просить суд апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у справі №906/390/21 - без змін /т. 3, а.с. 59-60/.

28.12.2021 Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області подало до суду відзив на апеляційну скаргу (вх.№9899/21), в якому заперечує проти апеляційної скарги та просить з підстав, викладених у ньому, відмовити у задоволенні апеляційної скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" та залишити рішення Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у справі №906/390/21 без змін /т. 3, а.с. 65-70/.

Однак вказаний відзив не підписаний представником Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області за довіреністю Кучер Л.Г., про що працівниками відділу документообігу та організаційного забезпечення Північно-західного апеляційного господарського суду складено відповідний акт від 28.12.2021 /т. 3, а.с. 80/.

Згідно з ч.2 ст.165 ГПК України відзив підписується відповідачем або його представником.

Відповідно до загальних вимог до форми та змісту письмової заяви, клопотання, заперечення, визначені у ч.2 ст.170 ГПК України, письмові заява, клопотання чи заперечення підписуються заявником чи його представником.

Суд, встановивши, що письмову заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини першої або другої цієї статті, повертає її заявнику без розгляду (ч. 4 ст. 170 ГПК України).

Оскільки відзив на апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області подано до суду без дотримання вимог ч. 2 ст. 165, ч. 2 ст. 170 ГПК України, колегія суддів, керуючись ч. 4 ст. 170 ГПК України, дійшла висновку про залишення його без розгляду та відповідно не приймає його до уваги під час перегляду справи № 906/390/21.

31.12.2021 (вх.№5372/21) на електронну адресу Північно-західного апеляційного господарського суду від Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області надійшло клопотання про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції в Малинському районному суді Житомирської області /т. 3, а.с. 81/.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 31.12.2021 клопотання Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції у справі №906/390/21 задоволено. Доручено забезпечення проведення відеоконференції Малинському районному суду Житомирської області.

В судовому засіданні 12.01.2022 представник Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, просив оскаржуване рішення суду скасувати, а позовні вимоги задоволити повністю.

В призначене судове засідання 12.01.2022 виконавчий комітет Малинської міської ради Житомирської області явку повноважного представника не забезпечив. Про причини неявки суд не повідомив, хоча про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлений належним чином, про що свідчить наявне в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення /т. 3, а.с. 57/.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи, що ухвалою суду від 13.12.2021 явка представників сторін в судове засідання 12.01.2022 обов`язковою не визнавалась, колегія суддів визнала за можливе здійснювати розгляд справи за відсутності представника виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області, оскільки їхня не явка не перешкоджає перегляду справи.

Представники Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області заперечили проти доводів та вимог апеляційної скарги, просили оскаржуване рішення місцевого господарського суду від 27.10.2021 у справі № 906/390/21 залишити без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній та додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі виробничого підрозділу Коростенська дирекція залізничних перевезень регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця" протягом 2020 року надавались послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян у приміському сполученні зі станції Малин, яка розташована на території міста Малина Житомирської області.

З метою отримання компенсаційних виплат за перевезення пільгової категорії громадян у приміському сполученні залізничним транспортом позивач звертався до Малинської міської ради та Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області з проханням передбачити кошти у місцевому бюджеті на компенсацію за пільгові перевезення на 2020 рік, а також вжити заходів з метою укладення договору про відшкодування витрат за перевезення пільгових категорій громадян, що підтверджується листами від 09.12.2019 № ДН-4-01-4/2066, від 20.02.2020 року № ДН-4-01-4/249, від 20.02.2020 року № ДН-4-01-4/250. від 06.05.2020 № ДН-4-01-4/535, від 06.05.2020 № ДН-4-01-4/535, від 12.06.2020 ДНЮ-4/120, від 18.06.2020 № ДН-4-01-4/827, від 19.08.2020 № ДН-4-01-4/1202, від 21.08.2020 № ДН-4-01-4/1223, від 21.08.2020 № ДН-4-01-4/1224, від 04.09.2020 № ДН-4-01-4/1298, від 04.09.2020 № ДН-4-01-4/1299, від 23.11.2020, №ДН-4-01-4/181, від 17.12.2020 № ДН-4-01-4/2016 /т. 1, а.с. 21-26, 29-32, 35, 38, 40/.

Листом від 24.12.2019 вих.№4354 відповідач повідомив, що у зв`язку з формуванням бюджету на 2020 рік та необхідності виконання Міської комплексної цільової Програми надання пільг окремим категоріям населення м. Малина на 2018-2020 роки, направлено листа бюджетній комісії Малинської міської ради щодо потреби передбачення видатків в міському бюджеті на 2020 рік на компенсацію витрат за перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом у сумі 1500000,00 грн /т. 1, а.с. 44/.

Листами від 03.03.2020 вих.№666, від 03.03.2020 вих.№319/03-10, від 25.05.2020 вих.№699/03-10, від 25.05.2020 вих.№1402, від 22.07.2020 вих.№1121/03-01 відповідач повідомив позивача про неможливість проведення відшкодування витрат в зв`язку з відсутністю виділених коштів в міському бюджеті /т. 1, а.с. 45-50/.

Позивачем зазначено, що між сторонами має бути укладений договір про порядок відшкодування витрат від перевезень окремих категорій громадян, що мають відповідні пільги, залізничним транспортом в приміському сполученні за рахунок коштів місцевого бюджету.

Позивач звертався до голови Малинської міської ради з листом від 18.06.2020 вих.№ДН-4-01-4/827 про укладення договору, на що отримав відповідь від 01.07.2020 № 917/03-10 про відсутність підстав для його укладання /т. 1, а.с. 31, 50/.

22.01.2021 позивач направив голові Малинської територіальної громади вимогу за вих.№ ДН-4-01-4/128 про сплату 664 877,97 грн боргу за надані протягом 2020 року послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян у приміському сполученні залізничним транспортом /т. 1, а.с. 52-54/. Відповідь на вказану вимогу матеріали справи не містять.

Протягом 2020 року позивач щомісячно (крім квітня та травня 2020 р., в яких перевезення залізничним транспортом не здійснювались) направляв відповідачу рахунки на відшкодування недоотриманих коштів за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян разом із обліковими формами про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, втрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевих бюджетів, що підтверджується відповідними фіскальними чеками, списками згрупованих відправлень та відстеженнями поштових відправлень з офіційного сайту Укрпошта /т. 1, а.с. 58-60, 64-66, 70-71, 75-76, 80-81, 85-86, 90-92, 96-98, 102-104, 108-110/.

З наявних в матеріалах справи облікових форм вбачається, що позивачем у 2020 році здійснено перевезення 31797 пасажирів (пільгових категорій громадян) на загальну суму 664877,97 грн, з яких: за січень 2020 року - на суму 102728,23 грн (перевезено пільговиків - 4952); за лютий 2020 року - на суму 105436,30 грн (перевезено пільговиків - 5123); за березень 2020 року - на суму 56750,66 грн (перевезено пільговиків - 2743); за червень 2020 року - на суму 51222,91 грн (перевезено пільговиків - 2412); за липень 2020 року - на суму 57118,31 грн (перевезено пільговиків - 2705); за серпень 2020 року - на суму 57039,33 грн (перевезено пільговиків - 2690); за вересень 2020 року - на суму 55462,86 грн (перевезено пільговиків - 2640); за жовтень 2020 року - на суму 57300,46 грн (перевезено пільговиків - 2712); за листопад 2020 року - на суму 52626,74 грн (перевезено пільговиків - 2497); за грудень 2020 року - на суму 69192,17 грн (перевезено пільговиків - 3312) /т. 1, а.с. 56,57; 62,63; 68,69; 73,74; 78,79; 83,84; 88,89; 94,95; 100,101; 106,107/.

Суми, що вказані в облікових формах, відповідають сумам, зазначеним у виставлених позивачем рахунках на відшкодування недоотриманих коштів за 2020 рік, що містяться в матеріалах справи /т. 1, а.с. 55, 61, 67, 72, 77, 82, 87, 93, 99, 105/.

Внаслідок неналежного виконання відповідачем обов`язку щодо відшкодування витрат за перевезення пільгових категорій громадян залізничним транспортом за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 за останнім утворилась заборгованість у розмірі 664 877,97 грн.

Оскільки відповідач не оплатив виставлені рахунки, АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" звернулось до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області про стягнення збитків за перевезення пасажирів, які користуються пільгами з оплати проїзду у приміських поїздах, за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 у сумі 664 877,97 грн.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а оскаржуване судове рішення скасувати, виходячи з наступного.

Відповідно до частини 3 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків можуть бути безпосередньо акти цивільного законодавства.

Частиною 1 статті 144 ГК України передбачено, що майнові права та майнові обов`язки суб`єкта господарювання можуть виникати з актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у випадках, передбачених законом.

За приписами частини 1 статті 174 ГК України, господарські зобов`язання можуть виникати, в тому числі, безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акту, що регулює господарську діяльність.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".

Статтею 19 вказаного Закону передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Соціальні пільги на пасажирські перевезення для пільгових категорій громадян встановлено, зокрема, Законами України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", "Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про охорону дитинства", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".

Норми вказаних законів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Зокрема, ч.1 ст.7 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що відносини підприємств залізничного транспорту з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування базуються на податковій і договірній основах відповідно до чинного законодавства України.

Частинами 1, 2, 6 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що встановлення тарифів на перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу залізничним транспортом (за винятком приміських пасажирських перевезень) у межах України здійснюється на підставі бюджетної, цінової та тарифної політики у порядку, що визначає Кабінет Міністрів України.

Тарифи на перевезення пасажирів і багажу в приміському сполученні встановлюються АТ "Укрзалізниця" за погодженням з місцевими органами виконавчої влади. При рівні тарифів, що не забезпечують рентабельності цих перевезень, збитки компенсуються з місцевих бюджетів.

Для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Таким чином, апеляційним судом встановлено, що обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.

Отже забезпечуючи пільгове перевезення окремих категорій громадян, держава поклала на себе обов`язок відшкодовувати за рахунок державного або місцевого бюджетів збитки понесені залізничним транспортом.

Відповідно до Положення про Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області, затвердженого рішенням Малинської міської ради (45 сесії 7 скликання) від 25.10.2017 №183 (далі - Положення) Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради (далі - управління) є структурним підрозділом виконкому Малинської міської ради, утворюється Малинською міською радою і на території міста забезпечує виконання покладених на управління завдань.

Згідно з підпунктом 26 пункту 5 вказаного Положення управління відповідно до визначених повноважень з питань реалізації заходів соціальної підтримки населення:

- організовує в межах компетенції роботу щодо надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, пільг з оплати житлово-комунальних послуг, послуг зв`язку, пільг на придбання твердого палива і скрапленого газу, пільг на проїзд окремим категоріям громадян, інших пільг, передбачених законодавством України;

- проводить розрахунки з організаціями-надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян і призначені житлові субсидії населенню.

У сфері реалізації державних соціальних гарантій окремим категоріям громадян організовує в межах компетенції роботу з надання пільг пенсіонерам, особам з інвалідністю, ветеранам війни та праці, одиноким непрацездатним громадянам та іншим категоріям осіб, які мають право на пільги відповідно до законодавства України (підпункт 26 пункту 5 Положення).

Крім того судом встановлено, що рішенням Малинської міської ради (48 сесії 7 скликання) від 22.12.2017 р. №229 затверджено Міську комплексу цільову програму надання пільг окремим категоріям населення міста Малина на 2018-2020 роки (далі - Програма) та додатки до неї. Вирішено визначити необхідну суму видатків на фінансування видатків щодо надання пільг в оплаті послуг зв`язку, компенсації за пільговий проїзд окремим категорій громадян міським автомобільним та залізничним транспортом, інших пільг населенню в 2018-2020 роках в межах фінансових можливостей міського бюджету та інших надходжень, не заборонених чинним законодавством України /т. 1, а.с. 174-189/.

Згідно з паспортом Програми відповідальним виконавцем програми та головним розпорядником бюджетних коштів є Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради.

У пункті 4 Програми визначено, що її фінансування здійснюється за рахунок коштів міського бюджету та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України. При цьому обсяг коштів визначається під час формування міського бюджету на відповідні роки з урахуванням його фінансових можливостей та може змінюватись в процесі виконання бюджету та при внесенні змін до нього.

Відповідно до пункту 7.4 Програми проведення компенсаційних виплат за проїзд окремих категорій громадян залізничним транспортом буде здійснюватися відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 №1359 Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян (додаток 4). Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради здійснює розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних розрахунків щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги, за рахунок коштів міського бюджету та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України, в межах призначень на відповідний рік.

Організаційна робота щодо виконання визначених програмою заходів та контроль за ходом їх виконання покладається на управління праці та соціального захисту виконкому Малинської міської ради (п. 8 Програми).

Відповідно до Порядку компенсаційних витрат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян (додаток 4 до Програми) відшкодування вартості проїзду залізничним транспортом окремих категорій громадян здійснюється на підставі договору укладеного між управління соціального захисту населення міської ради та підприємством, що надає транспорті послуги окремим категоріям громадян, поданих підприємством-перевізником рахунків на суму, яка підлягає компенсації.

Про виконання вищевказаної програми в частині компенсації виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям осіб свідчить поданий позивачем паспорт бюджетної програми місцевого бюджету на 2020 рік та відповідно до якого головним розпорядником коштів місцевого бюджету у сумі 1 500 000,00 грн для проведення розрахунків з підприємствами автомобільного транспорту за пільговий проїзд окремих категорій громадян є Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради /т. 1, а.с. 118-121/.

З урахування вищевикладеного колегією суддів встановлено, що саме Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області зобов`язане проводити розрахунки з організаціями-надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян, до яких також відноситься АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця", як надавач послуг з пільгового перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом.

Таким чином виконанню позивачем обов`язку з перевезення усіх пільгових категорій громадян кореспондує обов`язок відповідача компенсувати всі витрати, понесені позивачем у зв`язку з таким перевезенням.

При цьому апеляційний суд звертає увагу на висновок Великої Палати Верховного Суду у постанові від 03.03.2020 у справі № 904/94/19, відповідно до якого залізниця здійснює перевезення окремих категорій громадян за пільговими тарифами відповідно до чинних законів України, які передбачають такі пільги для конкретних категорій громадян, а не за окремими угодами, а збитки залізничного транспорту від використання пільгових тарифів відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів. Відсутність договору не звільняє сторін від виконання господарського зобов`язання, яке передбачене нормами чинного законодавства.

Отже, забезпечуючи пільгове перевезення окремих категорій громадян, держава поклала на себе обов`язок відшкодовувати за рахунок державного або місцевого бюджетів збитки, понесені залізничним транспортом, а відсутність укладеного між позивачем та відповідачем у 2020 році договору про відшкодування компенсаційних виплат за наданий пільговий проїзд у приміському сполученні не звільняє сторони від виконання господарського зобов`язання, оскільки зобов`язання сторін у цій справі виникає безпосередньо із законів України і не залежать від волевиявлення сторін.

За наведених вище обставин, відповідач відповідає за своїми зобов`язаннями, що виникли безпосередньо із закону, і така відповідальність не може ставитись в залежність від наявності чи відсутності бюджетних асигнувань.

Перевезення пасажирів на пільгових умовах виконано позивачем не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач, у силу закону має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені позивачем витрати.

Разом з тим, апеляційний суд критично оцінює висновки Господарського суду Житомирської області про відсутність механізму розрахунку компенсації та параметри для її визначення у зв`язку із втратою чинності Порядку з фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 (далі - Порядок №256), оскільки вказаний порядок визначає лише механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій.

У свою чергу механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян визначається Порядком розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 №1359 (далі - Порядок № 1359), який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин.

Крім того, колегія суддів зауважує, що втрата чинності Порядку №256 не звільняє відповідача від обов`язку відшкодування надавачу послуг витрат понесених залізницею на перевезення пільгових категорій пасажирів, оскільки відповідно до підпункту ґ) пункту 3 статті 91 Бюджетного кодексу України до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення, зокрема, компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Суд звертає увагу, що відсутність бюджетних коштів не виправдовує бездіяльність органу державної влади чи місцевого самоврядування та не є підставою для уникнення від виконання зобов`язання. Відповідна правова позиція викладена в рішенні Європейського суду з прав людини від 18.10.2005 у справі Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України, яка застосовується судом як джерело права на підставі ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини".

Отже відповідач як орган, уповноважений державою здійснювати від її імені повноваження в спірних правовідносинах, зобов`язаний належно, у відповідності до вимог чинного законодавства виконати обов`язок з виплати позивачу відшкодування витрат на перевезення пасажирів, які користуються пільгами з оплати проїзду у приміських поїздах за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 у розмірі 664 877 грн 97 коп., а зазначені ним обставини щодо відсутності відповідних видатків не є підставами для звільнення останнього від виконання встановленого чинним законодавством зобов`язання.

Відповідно до п.2 Порядку № 1359, до пільгових перевезень залізничним транспортом належать безоплатні перевезення або перевезення окремих категорій громадян зі знижкою встановленою законодавством.

У пунктах 3-5, 7 Порядку № 1359 встановлено, що облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформлені та видані пасажирам безоплатні або пільгові проїзні документи (квитки). Сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка) як різниця між повною вартістю проїзду, встановленою згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії поїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг. Інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні та пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності. Сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира.

Згідно з пунктами 9-11 Порядку № 1359 на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом. Залізниці не пізніше ніж 15-го числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми. Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці.

Таким чином, Порядок № 1359 покладає на розпорядника бюджетних коштів обов`язок компенсувати підтверджені обліковими формами недоотримані кошти залізницею за перевезення пільгової категорії населення в повному обсязі.

Судом встановлено, що облікові форми, складені позивачем за спірний період та надані в справу - повністю відповідають положенням п. 9, 10 та Додатку до Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян № 1359, а тому такі облікові форми є належними доказами сум недоотриманих позивачем коштів за перевезення залізничним транспортом пільгових категорій осіб та відповідно повинні бути оплачені розпорядником бюджетних коштів.

За змістом ст. 525, 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

За приписами ч.1 ст.612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідач доказів сплати компенсації позивачу вартості наданих послуг з перевезення пільгових категорій громадян, наданих ним в період з 01.01.2020 по 31.12.2020 в сумі 664 877,97 грн суду не надав.

Апеляційний господарський суд вважає, що місцевим господарським судом помилково взято до уваги рішення Антимонопольного комітету України від 11.06.2021 № 369-р "Про результати розгляду справи про державну допомогу" з огляду на те, що воно стосується результатів розгляду справи про державну допомогу Міністерства інфраструктури України на користь АТ Укрзалізниця з метою оновлення рухомого складу (придбання пасажирських вагонів) та не стосується предмету спору у даній справі (відшкодування витрат за пільгове перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом).

Згідно зі ст. 129 Конституції України, до основних засад судочинства відносяться, зокрема, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до част. 1, 3 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються (ст. 77 ГПК України).

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України, апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Відповідно до п.п. 1, 4 ч. 1 ст. 277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є, зокрема, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, та неправильне застосування норм матеріального права.

У відповідності до част. 2 ст. 277 ГПК України, неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів апеляційного господарського суду приходить до висновку, що апеляційна скарга АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" підлягає задоволенню, рішення Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у даній справі необхідно скасувати та ухвалити нове рішення, яким стягнути з відповідача на користь позивача 664 877 грн 97 коп. витрат, які понесла залізниця на перевезення пільгових категорій пасажирів за період з 01.01.2020 по 31.12.2020.

У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно з ч. 14 ст. 129 ГПК України, якщо суд апеляційної, касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Оскільки колегією суддів встановлено наявність підстав для скасування рішення суду першої інстанції та задоволення позовних вимог АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця", відповідно до положень ст.129 ГПК України, судовий збір за подання позовної заяви у сумі 9 973,17 грн та 14 959,76 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області.

Керуючись ст. 269, 270, 273, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у справі № 906/390/21 - задоволити .

Рішення Господарського суду Житомирської області від 27.10.2021 у справі № 906/390/21 скасувати.

Ухвалити нове рішення.

"1. Позов задоволити повністю.

2. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області (вул. Чорновола, будинок 38б, м. Малин, Житомирська область, 11600, код ЄДРПОУ 33281305) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Ґедройця , 5, м. Київ , 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" (вул. Лисенка, 6, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 40081221):

- 664 877 грн 97 коп. витрат, які понесла залізниця на перевезення пільгових категорій пасажирів за період з 01.01.2020 по 31.12.2020;

- 9 973,17 грн судового збору".

Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради Житомирської області (вул. Чорновола, будинок 38б, м. Малин, Житомирська область, 11600, код ЄДРПОУ 33281305) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Ґедройця , 5, м. Київ , 03150, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Українська залізниця" (вул. Лисенка, 6, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 40081221) 14 959,76 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Доручити Господарському суду Житомирської області видати накази.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Справу № 906/390/21 повернути Господарському суду Житомирської області.

Повний текст постанови складений "19" січня 2022 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Павлюк І.Ю.

Суддя Тимошенко О.М.

Дата ухвалення рішення12.01.2022
Оприлюднено26.01.2022
Номер документу102723009
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/390/21

Ухвала від 23.05.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Постанова від 12.01.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 31.12.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 31.12.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 27.10.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 22.10.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Прядко О.В.

Ухвала від 30.09.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 09.09.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 06.08.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні