Рішення
від 20.01.2022 по справі 912/2795/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2022 рокуСправа № 912/2795/21 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участі секретаря судового засідання Солдатової К.І. розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/2795/21

за позовом: Керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області, вул. Чижевського, 1, м. Олександрія, Кіровоградська область, 28000 в інтересах держави

до відповідачів: 1. Світловодської міської ради Кіровоградської області, вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс", вул. Троїцька, буд. 61/52, Автозаводський район, м. Кременчук, Полтавська область, 39600

про визнання недійсним рішення, договору, зобов`язання повернути земельну ділянку

Представники:

від прокуратури - Поліщук С.О., посвідчення № 061794 від 30.03.21, прокурор Кропивницької окружної прокуратури;

від відповідача І - участі не брали;

від відповідача ІІ - участі не брали.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області (далі - Прокурор, позивач) звернувся до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави з вимогами до Світловодської міської ради Кіровоградської області (далі - Світловодськака міська рада, відповідач 1) та до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (далі - ТОВ "Світенергоресурс", відповідач 2) про наступне:

- визнати недійсним рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", в частині що стосується надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0004;

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3525280700:55:000:0004) від 12.11.2019 без номеру, укладений між Великоскельовською сільською радою Світловодського району Кіровоградської області, в особі сільського голови - Могильного Сергія Оникійовича, з одного боку, та ТОВ "Світенергоресурс" (код ЄДРПОУ 41387209) з іншого боку;

- зобов`язати ТОВ "Світенергоресурс" повернути Світловодській міській раді Кіровоградської області (адреса: вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, поштовий індекс 27500, ЄДРПОУ 35825788) земельну ділянку, з кадастровим номером 3525280700:55:000:0004, площею 0,9981 га, яка знаходиться на території Світловодської міської територіальної громади в с. Мала Скельова, Олександрійський район, Кіровоградська область, шляхом складання акта прийому-передачі земельної ділянки.

В обґрунтування підстав позову зазначено, що земельна ділянка передана в оренду за відсутності розробленої і затвердженої нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що є порушенням вимог законодавства.

Ухвалою господарського суду від 29.09.2021 за поданим позовом відкрито провадження у справі № 912/2795/21 за правилами загального позовного провадження. У справі призначено підготовче засідання, сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи.

28.10.2021 розпочато підготовче засідання, в якому оголошено перерву до 18.11.2021.

19.10.2021 від Світловодської міської ради надійшло клопотання від 12.10.2021 про визнання позовних вимог повністю та про розгляд справи за відсутності представника відповідача 1 (том ІІ а.с. 5-6).

В підготовчому засіданні 28.10.2021 оголошено перерву до 18.11.2021.

16.11.2021 Прокурором подано клопотання від 15.11.2021 про долучення додаткових доказів (том ІІ а.с. 17-22).

В підготовчому засіданні 18.11.2021 постановлено протокольну ухвалу про визнання поважними причини пропуску строку на подання доказів та прийнято докази згідно клопотання Прокурора від 15.11.2021. В підготовчому засіданні оголошено перерву до 30.11.2021.

25.11.2021 від Прокурора надійшла заява про доповнення підстав позову (том ІІ а.с. 28-33).

В підготовчому засіданні 30.11.2021 постановлено ухвалу, відповідно до якої прийнято заяву Прокурора про доповнення підстав позову, підготовче провадження у справі закрито та призначено судове засідання з розгляду справи по суті на 28.12.2021.

28.12.2021 відкрито судове засідання з розгляду справи по суті, в якому оголошено перерву до 20.01.2022.

20.01.2022 продовжено судове засідання з розгляду справи по суті.

В судовому засіданні 20.01.2022 Прокурором позовні вимоги підтримано повністю.

Відповідачі участі уповноважених представників в засідання суду не забезпечили, причини відсутності суд не повідомлено. Відповідачів належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи.

Щодо відповідача 1 суд враховує, що згідно клопотання від 12.10.2021, про яке зазначено вище, Світловодська міська рада просить розглядати справу за її відсутності.

Щодо відповідача 2 - представник ТОВ "Світенергоресурс" ознайомився з матеріалами справи 04.01.2022 на підставі поданої до суду заяви. Однак жодні заяви, повідомлення тощо від ТОВ "Світенергоресурс" до суду не надходили.

У відповідності до викладеного та на підставі п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справу за відсутності представників відповідачів.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України спір вирішується за наявними матеріалами справи.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення Прокурора, які наведено в обґрунтування підстав позову, дослідивши в судовому засіданні докази у справі, судом встановлено наступні обставини, які є предметом доказування у справі.

Рішенням Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області від 05.02.2019 № 168 надано ТОВ "Світенергоресурс" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 40 років орієнтовною площею 30,00 га для будівництва та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (код КВЦПЗ 14.01) за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, с. Мала Скельова (в межах села Мала Скельова) за рахунок земель запасу промисловості, що перебувають в комунальній власності Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області. Визначено категорію земель - ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. (том І а.с. 54).

21.10.2019 Великоскельовською сільською радою Світловодського району Кіровоградської області прийнято рішення № 201 (том І а.с. 38), відповідно до якого:

затверджено ТОВ "Світенергоресурс" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на 49 (сорок дев`ять) років загальною площею 23,3232 га, розташованих за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, село Мала Скельова (далі - земельні ділянки) (пункт 1);

надано в оренду ТОВ "Світенергоресурс" терміном на 49 (сорок дев`ять) років земельні ділянки для будівництва та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (КВЦПЗ 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій), категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення загальною площею 23,3232 га, а саме:

- земельна ділянка площею 15,2602 га - № 3525280700:55:000:0001;

- земельна ділянка площею 4,4320 га - № 3525280700:55:000:0002;

- земельна ділянка площею 2,6329 га - № 3525280700:55:000:0003;

- земельна ділянка площею 0,9981 га - № 3525280700:55:000:0004,

які розташовані за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, с. Мала Скельова (пункт 2).

За змістом пункту 3 вказаного рішення зазначено, що у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена, керуючись нормами п. 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, встановити розмір орендної плати 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

В пункті 4 рішення вказано, що після проведення нормативної грошової оцінки с. Мала Скельова, укласти додаткові угоди до договорів оренди для перерахування орендної плати стосовно цих земельних ділянок.

За змістом пункту 5 рішення доручено сільському голові Могильному С.О. укласти з ТОВ "Світенергоресур" договір оренди земельних ділянок.

12.11.2019 між Великоскельовською сільською радою (Орендодавець) та ТОВ "Світенергоресурс" укладено договір оренди землі (далі - Договір), відповідно до якого Орендодавець па підставі рішення сесії Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області №201 від 21 жовтня 2019 року передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі, які використовуються для технічної інфраструктури, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, с. Мала Скельова для будівництва та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (код Класифікації видів цільового призначення земель - 14.01 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій) (том І а.с. 34-36).

Згідно умов Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,9981 га, у тому числі: 0,9981 га - землі, які використовуються для технічної інфраструктури; кадастровий номер земельної ділянки - 3525280700:55:000:0004 (пункти 2, 3).

Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та подальшого обслуговування об`єкту альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (код Класифікації видів цільового призначення земель - 14.01 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій) (пункт 5).

Будь-які будівлі чи інші об`єкти нерухомого майна на земельній ділянці відсутні (пункт 6).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору не проведена, в зв`язку з відсутністю розробленої та затвердженої нормативної грошової оцінки с. Мала Скельова (пункт 7).

Договір укладено строком на 49 (сорок дев`ять) років, до 12.11.2068 року включно (пункт 10).

У зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена, орендна плата встановлена відповідно до норм підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5% (п`ять відсотків) від нормативної грошової площі ріллі по області (31888,00 грн за 1 га), що складає 1591,37 грн. (одна тисяча п`ятсот дев`яносто одна гривня 37 коп.) в рік (пункт 11).

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункт 12).

Орендар та Орендодавець беруть на себе зобов`язання окремо переглянути розмір орендної плати за цим договором в місячний строк після затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту с. Мала Скельова та укласти відповідну додаткову угоду до цього договору, яка відповідатиме нормам ст. 288 Податкового кодексу України (пункт 16).

Цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення - землі, які використовуються для технічної інфраструктури (пункт 18).

Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами (пункт 41).

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, право оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 3525280700:55:000:0004 зареєстровано на підставі Договору за ТОВ "Світенергоресурс" 20.11.2019 зі строком дії до 12.11.2068 (том І а.с. 30-33).

Відповідно до Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років ТОВ "Світенергоресурс" для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій "код КЦПЗ - 14.01) зазначено: вид угідь (КВЗУ) - 010.00 - землі, які використовуються для технічної інфраструктури; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове використання землі за КВЦПЗ - 14.01. - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; грошова оцінка - не виконувалась (том І а.с. 46-181).

Зазначено, що проектом землеустрою зміна основного цільового призначення не передбачена. Земельна ділянка, що відводиться, розташована в межах села Мала Скельова Світловодського району Кіровоградської області.

Відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Мала Скельова Великоскелівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області від 2012 року, загальна площа земель складає 35,3228 га, з них сільськогосподарські угіддя - 35,3238 га, у тому числі 4,3177 га рілля та 31,0061 га пасовища (том І а.с. 251-275).

В листі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 10.11.2021 до прокуратури (том ІІ а.с. 21) зазначено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Мала Скельова Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області розроблена та затверджена у 2012 році. Технічною документацією визначено, що із загальної площі населеного пункту 35,3238 га, сільськогосподарські угіддя становлять 35,3238 га, тобто 100% площі населеного пункту. Даною документацією не визначено витрати на освоєння та облаштування території населеного пункту та базову вартість одного квадратного метра земель населеного пункту, внаслідок чого неможливо розрахувати нормативну грошову оцінку несільськогосподарських угідь. Для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0004 необхідно оновити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту або виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки. Згідно плану-графіку проведення робіт з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на 2018-2019 оціночний рік по Світловодському району та м. Світловодськ було заплановано проведення робіт з оцінки с. Мала Скельова на перше півріччя 2019 року за рахунок коштів місцевого бюджету, однак дані роботи не були виконані. Технічна документація з нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0004 до місцевого фонду Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель не надходила.

Норми права, застосовані судом, та мотивована оцінка доводів сторін і поданих доказів.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" визначено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 15 вказаного Закону, істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

В ст. 21 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

В пункті 288.1. ст.288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до підпункту 14.1.125 ст. 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Правові засади проведення оцінки земель визначено Законом України "Про оцінку земель".

За наведеним Законом (тут і надалі в редакції, яка діяла на час укладення Договору) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку та визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 13).

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. (ст. 18).

За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ст. 20).

Відповідно до пункту "б" та пункту "в" ч. 1 ст. 20 Закону України "Про землеустрій" (в редакції, яка діяла на час укладення Договору) землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою, надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

З викладених норм слідує, що обов`язок зі сплати орендної плати є нормативно врегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням. Для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Судом встановлено, що при укладенні Договору оренди земельної ділянки від 12.11.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, не проводилась, про що зазначено в тексті Договору. Для обчислення розміру орендної плати сторони договору взяли за основу нормативну грошову площу ріллі по області.

З приводу вказаного суд зазначає наступне.

Встановлено, що земельна ділянка, яка передана в оренду за Договором, містить кадастровий номер 3525280700:55:000:0004.

Згідно із ч. 1 ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Згідно з підпунктами 1, 14 пункту 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 N 1051, до Державного земельного кадастру вносяться, зокрема: кадастровий номер згідно з пунктом 30 цього Порядку; нормативна грошова оцінка: значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку; дата проведення нормативної грошової оцінки земель.

В ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено обов`язковість проведення нормативної грошової оцінки земель при визначенні розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, а періодичність її проведення встановлена статтею 18 вказаного Закону.

При цьому, за ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земель може проводитьсь як на підставі рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, так і договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Отже, сторона орендаря не позбавлена можливості замовити проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 3525280700:55:000:0004.

Однак, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 3525280700:55:000:0004 не розроблялась та не затверджувалась, що є порушенням частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель", частини 1 пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України.

В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження вчинення будь-яких дій, спрямованих на проведення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки як на момент укладення Договору, так і під час дії Договору.

Щодо пункту 11 договору суд також враховує висновок Верховного суду України, який викладено у постанові від 08.04.2015 у справі № 3-41гс15, згідно якого вказано на обов`язковість проведення нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати не дивлячись на те, що Податковий кодекс визначав мінімальний розмір орендної плати в залежності від розміру податку, встановленого у т.ч., щодо земельних ділянок, нормативно-грошова оцінка яких не проведена.

Вказані вище порушення законодавства наявні і при прийняті рішення Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області від 21.10.2019 №201 в частині надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс".

Так, відповідно до статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні та міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

В силу приписів ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, прийняття Великоскельовською сільською радою рішення №201 від 21.10.2019 в частині надання ТОВ "Світенергоресурс" в оренду земельної ділянки за кадастровим номером 3525280700:55:000:0004 за відсутності розробленої та затвердженої нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки, яка є основною для визначення розміру орендної плати, є порушенням зазначених вище вимог законодавства щодо порядку визначення та встановлення розміру орендної плати.

У статті 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Одночасно абзацом другим частини 3 ст. 6 Цивільного кодексу України встановлено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За приписами частини 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Аналіз змісту частини третьої ст. 215 Цивільного кодексу України свідчить про те, що договір може бути визнаний недійсним за позовом особи, яка не була його учасником, за обов`язкової умови встановлення судом факту порушення цим договором прав та охоронюваних законом інтересів позивача.

Приписами статті 21 Цивільного кодексу України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Тобто підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт та порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Досліджуючи порушення інтересів держави внаслідок допущених порушень вимог законодавства під час прийняття оспорюваного рішення та укладення Договору та наявність підстав представництва інтересів Прокурором, судом враховано наступне.

Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За вимогами ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Податковий кодекс України встановлює, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов`язковий платіж, який зараховується до відповідного бюджету.

Отже, дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, а також виконання вимог статті 627 Цивільного кодексу України щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин.

Дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених розмірах шляхом їх вірного правового (в тому числі договірного) врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.

Вказаний висновок відповідає висновку Верховного Суду України, викладеному у постанові від 11.05.2016 у справі за № 6-824цс16.

Таким чином, недотримання вказаних вище вимог законодавства при наданні в оренду земельної ділянки державної та комунальної власності порушує інтереси держави щодо отримання відповідних коштів за користування земельною ділянкою.

У зв`язку з наведеним суд вважає обґрунтованими доводи Прокурора щодо порушення інтересів держави в даному випадку та необхідність їх захисту.

Згідно ст. 2 Закону України "Про прокуратуру" на прокуратуру покладаються функції, зокрема, представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом та главою 12 розділу III Цивільного процесуального кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 23 вказаного Закону, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

За частиною 3 наведеної норми прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Встановлено, що відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад", розпорядження Кабінету міністрів України "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області" від 12.06.2020 №716-р створено Світловодську міську територіальну громаду Олександрійського району Кіровоградської області, до складу якої увійшли території населених пунктів м. Світловодськ, смт. Власівки, с. Великої Скельової, с. Миронівки, с. Озер, с. Павлівки з адміністративним центром територіальної громади у м. Світловодськ.

Відповідно до п.п. 1, 4 ст. 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади). Сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту.

Рішенням Світловодської міської ради від 14.12.2020 №10 розпочато реорганізацію юридичних осіб Павлівської, Озерської, Миронівської, Великоскельовської сільських рад Світловодського району Кіровоградської області та Власівської селищної ради м. Світловодська Кіровоградської області шляхом приєднання до Світловодської міської територіальної громади Олександрійського району Кіровоградської області (том І а.с. 307-309).

Великоскельовська сільська рада перебуває у стані припинення, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Отже, повноваження Великоскельовської сільської ради є припиненими, а правонаступником вказаної сільської ради є Світловодська міська рада Олександрійського району Кіровоградської області.

Разом з цим, саме Великоскельовською сільською радою, правонаступником якого є Світловодська міська рада, прийнято оспорюване рішення та укладено Договір, з підстав чого вказана особа є відповідачем та, відповідно, не може одночасно набувати статусу позивача.

З підстав викладеного та з метою захисту інтересів держави, Прокурор звернувся до суду з позовом у даній справі самостійно.

За правилами абз. 2 ч. 5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

На підставі вищевикладеного в сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Прокурора та наявність підстав для визнання недійсним рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201 в частині що стосується надання відповідачеві в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0004, та визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3525280700:55:000:0004) від 12.11.2019.

Пред`являючи позов у вказаній справі, Прокурор просить застосувати реституцію, зобов`язавши ТОВ "Світенергересурс" повернути земельну ділянку Орендодавцеві, що свідчить, у тому числі, про ефективність способу захисту за вимогами про визнання недійними рішень і Договору.

Так, в частині 1 ст. 216 Цивільного кодексу України передбачено, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Отже, наслідками недійсності правочину є поновлення сторін у початковому становищі (двостороння реституція), тобто взаємне повернення переданого за недійсним правочином.

Реституція як спосіб захисту цивільного права застосовується лише в разі наявності між сторонами укладеного договору, який є нікчемним чи який визнано недійсним. Метою проведення реституції є відновлення між сторонами такого собі status quo у фактичному та правовому становищі, що існував до вчинення правочину, шляхом, так би мовити, абсолютного знищення юридичного значення будь-яких дій, що вчинялися суб`єктами - учасниками недійсного правочину.

У відповідності до викладеного суд встановив наявність підстав для задоволення позовних вимог Прокурора в частині зобов`язання відповідача 2 повернути земельну ділянку відповідачу 1.

При цьому враховано, що втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення "суспільного", "публічного" загального інтересу, який може включати інтерес держави, Українського народу, який зацікавлений в чіткому дотриманні органами державної влади своєї господарської компетенції та норм законодавства щодо засад передачі земельних ділянок державної власності в оренду. Таке втручання "передбачене законом" і такий закон відповідає критерію "якості", "справедливий баланс між суспільним інтересом та правом особи на мирне володіння майном" є дотриманим.

З огляду на характер спірних правовідносин та встановлені обставини і застосовані правові норми, не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право користування ТОВ "Світенергоресурс" відповідною земельною ділянкою критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці Європейського суду з прав людини.

За положеннями ч. 7 ст. 238 Господарського процесуального кодексу України суд, приймаючи рішення на користь кількох позивачів або проти кількох відповідачів, повинен зазначити, в якій частині рішення стосується кожного з них, або зазначити, що обов`язок чи право стягнення є солідарним.

В засіданні суду Прокурором повідомлено, що вимога про визнання недійсним рішення пред`явлена лише до відповідача 1; вимога про визнання недійсним Договору - до обох відповідачів; вимога про повернення земельної ділянки - лише до відповідача 2.

У відповідності до вищевикладеного суд задовольняє позовні вимоги наступним чином: до відповідача 1 - про визнання недійсним рішення і Договору; до відповідача 2 - про визнання недійсним Договору і зобов`язання повернути земельну ділянку.

У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідачів з урахуванням наведеного вище розподілу задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Визнати недійсним рішення Великоскельовської сільської ради від 21.10.2019 №201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", в частині що стосується надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0004.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3525280700:55:000:0004) від 12.11.2019 без номеру, укладений між Великоскельовською сільською радою Світловодського району Кіровоградської області (ідентифікаційний код 22224800) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (ідентифікаційний код 41387209).

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (адреса: вулиця Троїцька, буд. 61/52, Автозаводський район, м. Кременчук, Полтавська область, поштовий індекс 39600, код ЄДРПОУ: 41387209) повернути Світловодській міській раді Кіровоградської області (адреса: вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, поштовий індекс 27500, код ЄДРПОУ 35825788) земельну ділянку, з кадастровим номером 3525280700:55:000:0004, площею 0,9981 га, яка знаходиться на території Світловодської міської територіальної громади в с. Мала Скельова, Олександрійський район, Кіровоградська область, шляхом складання акта прийому-передачі земельної ділянки.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Світловодської міської ради Кіровоградської області (адреса: вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, поштовий індекс 27500, код ЄДРПОУ 35825788) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Верхня Пермська. 4, м. Кропивницький, 25006, одержувач - Кіровоградська обласна прокуратура, ідентифікаційний код 02910025, р/рахунок: UA848201720343100001000004600, Банк: Державна казначейська служба України м. Київ, МФО: 820172) судовий збір у розмірі 3 405,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (адреса: вулиця Троїцька, буд. 61/52, Автозаводський район, м. Кременчук, Полтавська область, поштовий індекс 39600, код ЄДРПОУ: 41387209) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Верхня Пермська. 4, м. Кропивницький, 25006, одержувач - Кіровоградська обласна прокуратура, ідентифікаційний код 02910025, р/рахунок: UA848201720343100001000004600, Банк: Державна казначейська служба України м. Київ, МФО: 820172) судовий збір у розмірі 3 405,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Належним чином засвідчені копії рішення направити Кіровоградській обласній прокуратурі електронною поштою: oblprokuratura@kir.gp.gov.ua; Олександрійській окружній прокуратурі Кіровоградської області за адресою: вул. Чижевського, 1, м. Олександрія, Кіровоградська область, 28000; Світловодській міській раді за адресою: вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500; Товариству з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" за адресою: вул. Троїцька, буд. 61/52, Автозаводський район, м. Кременчук, Полтавська область, 39600.

Повне рішення складено 24.01.2022.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення20.01.2022
Оприлюднено26.01.2022
Номер документу102731147
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/2795/21

Постанова від 25.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 18.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 27.10.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 26.09.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 17.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 17.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні