Рішення
від 19.01.2022 по справі 540/2777/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 січня 2022 року Справа № 540/2777/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Литвинової В.В. за участю секретаря судового засідання Горголь О. М. , розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Фізичної особи - підприємця Сушкової Галини Михайлівни

до: Новокаховської міської ради Херсонської області

про визнання протиправними та скасування рішень

за участю представників:

позивача: Морєв І. В.;

відповідач: не прибув;

Сушкова Галина Михайлівна звернулася до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Новокаховської міської ради Херсонської області (далі - відповідач), у якому просить: визнати протиправним та скасувати Рішення Новокаховської міської Ради Херсонської області від 27 червня 2019 року № 2080 "Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою та викуп земельних ділянок" в частині надання Новокаховській міській раді дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, загальною площею 0,4092 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 на три земельні ділянки: № 1 - площею 0,1731 га,; № 2 - площею 0,1696 га; № 3 - площею 0,0664 га для визначення вільних земельних ділянок для подальшої їх передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів; визнати протиправним та скасувати Рішення Новокаховської міської Ради Херсонської області від 21 листопада 2019 року №2380 "Про поділ земельної ділянки по АДРЕСА_1 " в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, загальною площею 0,4092 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 на три земельні ділянки: № 1 - площею 0,1731 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1606; № 2 - площею 0,1696 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1607; № 3 - площею 0,0664 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1608 та припинення права власності Новокаховської міської ради на земельну ділянку 0,4092 га яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 в зв`язку з поділом земельної ділянки на три об`єкти; визнати протиправним та скасувати Рішення Новокаховської міської Ради Херсонської області від 21 листопада 2019 року №2382 "Про визначення земельних ділянок які будуть передаватися в оренду шляхом проведення торгів окремими лотами" в частині визначення земельних ділянок для передання в оренду шляхом проведення торгів окремими лотами та реєстрації право комунальної власності на земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а саме: земельна ділянка площею 0,1696 га, за адресою: АДРЕСА_1 , (з правого боку від будівлі), для розміщення виробничих будівель, на землях промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер 6510700000:01:001:1607, для оформлення договору оренди терміном на п`ять років; земельна ділянка площею 0,0664 га, за адресою: АДРЕСА_1 , (з лівого боку від будівлі), для розміщення виробничих будівель, на землях промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, кадастровий номер 6510700000:01:001:1608, для оформлення договору оренди терміном на п`ять років.

Ухвалою від 23.12.2019 судом задоволено заяву позивача та забезпечено позов шляхом заборони Новокаховській міській раді Херсонської області (місце знаходження 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр. Дніпровський, буд. 23, код ЄДРПОУ 33358194) та будь-якій іншій організації або фізичній особі - підприємцю проводити земельні торги з передачі в оренду земельної ділянки площею 0,0664 га, кадастровий номер:6510700000:01:001:1608 та земельної ділянки площею 0,1696 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1607, розміщених в АДРЕСА_1 до набрання чинності рішенням суду по справі № 540/2777/19.

04.02.2021 судом протокольно було замінено позивача на фізичну особу-підприємця Сушкову Галину Михайлівну .

Рішенням від 08.02.2021 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Ухвалою П"ятого апеляційного адміністративного суду від 15.07.2021 скасовано рішення від 08.02.2021, провадження у справі закрито.

Ухвалою П"ятого апеляційного адміністративного суду від 12.08.2021 задоволено заяву позивача, справу направлено за підсудністю до Господарського суду Херсонської області та повернуто їй судовий збір, який був сплачений за подання апеляційної скарги.

19.08.2021 справа надійшла до Господарського суду Херсонської області і відповідно до протоколу авторозподілу передано судді Литвиновій В.В.

Ухвалою від 20.08.2021 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків 10 днів з моменту отримання ухвали.

Позивач отримав ухвалу 30.08.2021 відповідно до поштового повідомлення.

07.09.2021, у встановлений судом строк, позивач поштою надіслав докази усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 14.09.2021 судом відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27.10.2021.

Протокольною ухвалою від 27.10.2021 підготовче судове засідання відкладено до 11.11.2021 о 15 год. 30 хв.

24.11.2021 представником позивача подано заяву про зміну предмету позову, відповідно до якої позивач просить суд скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі прав власності на нерухоме майно записи про:

- Припинення права власності Новокаховської міської Ради на земельну ділянку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,4092 га, кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 у зв"язку із її поділом;

- Про право власності Новокаховської міської ради на земельну ділянку загальною площею 0,0664 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1608, що утворилася у зв"язку із поділом (номер запису про право власності 34388033), що внесений 25.11.2019 року державним реєстратором відділу реєстрації Новокаховської міської ради Соценко К. О., індексний номер рішення: 49939170, реєстраційний номер об"єкта нерухомого майна: 1973922365107;

- Про право власності Новокаховської міської ради на земельну ділянку загальною площею 0,1696 га (кадастровий номер 6510700000:01:001:1607), що утворилася у зв"язку з поділом (номер запису про право власності 34387720), що внесений 25.11.2019 державним реєстратором відділу реєстрації Новокаховської міської ради Соценко К. О., індексний номер рішення: 49938743, реєстраційний номер об"єкта нерухомого майна: 1973904965107;

- Про право власності Новокаховської міської ради на земельну ділянку загальною площею 0,1731 га (кадастровий номер 6510700000:01:001:1606), що утворилася у зв"язку з поділом (номер запису про право власності 34387330), що внесений 25.11.2019 державним реєстратором відділу реєстрації Новокаховської міської ради Соценко К. О., індексний номер рішення:49938320, реєстраційний номер об"єкта нерухомого майна: 1973886365107.

Стягнути з Новокаховської міської ради Херсонської області на користь Сушкової Галини Михайлівни судові витрати.

Судом враховано, що відповідно до ч.3 ст.46 Господарського процесуального кодексу України до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.

Дослідивши заяву про зміну предмету позову від 22.11.2021, суд дійшов висновку, що вона відповідає приписам Господарського процесуального кодексу України; відсутні визначені ч.5 ст.46 ГПК України підстави для її повернення, а тому господарський суд прийняв її до розгляду та здійснював подальший розгляд справи із урахуванням її вимог.

Протокольною ухвалою суду від 24.11.2021 підготовче засідання відкладено до 08.12.2021, цією ж ухвалою продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.

Ухвалою суду від 08.12.2021 підготовче судове засідання відкладено до 22.12.2021 за клопотанням позивача.

20.12.2021 від відповідача надійшов відзив на заяву про зміну предмету позову. У відзиві відповідач просить відмовити в задоволенні позову з огляду на наступне.

Згідно статті 90 Земельного кодексу України, Новокаховська міська рада Херсонської області законно як власник земельної ділянки кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 розташованої за адресою: АДРЕСА_1 здійснила її поділ на три земельні ділянки: № 1 - площею 0,1731 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1606; № 2 - площею 0,1696 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1607; № 3 - площею 0,0664 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1608.

Новокаховською міською радою було прийнято рішення від 27.06.2019 року № 2080 про надання Новокаховській міській раді дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу сформованої земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 65107000000:01:016:0025 площею 0,4092 га. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , на три окремі земельні ділянки: № 1 - площею 0,1731 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1606; № 2 - площею 0,1696 га. кадастровий номер 6510700000:01:001:1607; № 3 - площею 0,0664 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1608. При цьому, розробляючи технічну документацію із землеустрою щодо поділу сформованої земельної ділянки комунальної власності, інженером - землевпорядником було враховано розташування на певній частині вказаної земельної ділянки нежитлової будівлі майстерні, яка належить на праві власності ФОП Сушкова Г.М. , та забезпечено доступ для її обслуговування відповідно до земельного законодавства України. Згідно схем новосформованих земельних ділянок за кадастровими номерами 6510700000:01:001:1607. 6510700000:01:001:1608 для передачі в оренду шляхом проведеним аукціону відсутні об`єкти нерухомого майна, які належить позивачу (або будь-кому іншому), а тому права позивачки оскаржуваними рішеннями не порушені. При цьому, згідно схеми сформованої земельної ділянки за кадастровим номером 6510700000:01:001:1606, на якій знаходиться нежитлова будівля та майстерня ФОП Сушкова Г.М. , вбачається можливість безперешкодного доступу до вказаного об`єкту з метою його обслуговування. Також , внаслідок знаходження на новосформованій земельній ділянці за кадастровим номером 6510700000:01:001:1606 нежитлових будівель ФОП Сушкова Г.М. , вказана земельна ділянка в оренду через аукціон не передавалась.Отже, відповідач не порушував права позивача, приймаючи рішення від 27 червня 2019 року № 2080 "Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою та викуп земельних ділянок" в частині надання Новокаховській міській раді дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, загальною площею 0,4092 га кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 на три земельні ділянки: № 1 - площею 0.1731 га. кадастровий номер 6510700000:01:001:1606; № 2 - площею 0,1696 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1607; № 3 - площею 0,0664 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1608 та Рішення Новокаховської міської Ради Херсонської області від 21 листопада 2019 року №2380 "Про поділ земельної ділянки ..." в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, загальною площею 0,4092 га, кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 на три земельні ділянки, а також, Рішення Новокаховської міської Ради Херсонської області від 21 листопада 2019 року №2382 "Про визначення земельних ділянок які будуть передаватися в оренду шляхом проведення торгів окремими лотами" в частині визначення земельних ділянок для передання в оренду шляхом проведення торгів окремими лотами та реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а саме: земельна ділянка площею 0,1696 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1607 (з правого боку від будівлі), для розміщення виробничих будівель, на землях промисловості транспорту, зв`язку, енергетики. оборони та іншого призначення, для оформлення договору оренди терміном на п`ять років: земельна ділянка площею 0.0664 га кадастровий номер 6510700000:01:001:1608 (з лівого боку від будівлі), для розміщення виробничих будівель, на землях промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для оформлення договору оренди терміном на п`ять років. Також, приймаючи вказані вище три рішення , відповідач не порушив права та інтереси позивачки, а навпаки забезпечив дотримання її прав, як власниці нерухомого майна, що підтверджується рішенням від 21.11.2019 р. № 2380 " Про поділ земельної ділянки ... , яким передано ФОП Сушкова Г.М. в оренду земельну ділянку площею 0,173 1 га. ( ділянка № 1 ), кадастровий номер 6510700000:01:001:1606 (код цільового призначення 11.02.), для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки, сформовану шляхом поділу земельної ділянки загальною площею 0,4092 га, кадастровий номер 65107000000:01:016:0025, в зв`язку із наявністю нерухомого майна на земельній ділянці.

Право користування земельною ділянкою кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 за ФОП Сушковою Г.М. припинено на підставі рішення Новокаховської міської ради від 27.06.2019 року № 2099 про припинення ФОП Сушкова Г.М. у відповідності до статті 31 Закону України " Про оренду землі " права користування земельною ділянкою площею 0,4092 га, за адресою АДРЕСА_1 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки (код класифікації цільового призначення - 11.02.), кадастровий номер 6510700000:01:016:0025, в зв`язку із значною заборгованістю по сплаті орендних платежів та закінченням 09.06.2019 року терміну дії договору оренди земельної ділянки, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно року за № 16867877 від 09.06.2016 р.

ФОП Сушкова Г.М. не набула у користування (в оренду) земельну ділянку кадастровий номер 6510700000:01:001:1606 площею 0,1731 га. ( ділянка № 1 ), оскільки так і не уклала договір оренди земельної ділянки з Новокаховською міською радою .

При реєстрації права власності на майтерню до ФОП Сушкової Г.М. не перейшло право власності на земельну ділянку кадастровий номер 65107000000:01:016:0025. А відтак, до ФОП Сушкова Г.М. не перейшли права власності чи користування згідно ст. ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України на земельну ділянку кадастровий номер 6510700000:01:001:1606. Право власності або користування ФОП Сушкова Г.М. на земельну ділянку кадастровий номер 6510700000:01:001:1606 не підтверджено правовстановлюючими документами, що виникло після його державної реєстрації (наразі - це внесення відомостей про нього до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно).

Таким чином, відсутні законні інтереси ФОП Сушкова Г.М. та не порушені жодні права записами у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно про припинення права власності Новокаховської міської ради (код ЄДРПОУ 33358194) на земельну ділянку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 0,4092га. (кадастровий номер 65107000000:01:016:0025). у зв`язку з її поділом. Так само, не порушені жодні права та законні інтереси ФОП Сушкова Г.М. записами від 25.11.2019 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно про реєстрацію права власності Новокаховської міської

ради на земельні ділянки кадастрові номери 6510700000:01:001:1608, 6510700000:01:001:1607,6510700000:01:001:1606.

Під час здійснення державної реєстрації права власності/користування нерухомим майном державним реєстратором здійснюється всебічний аналіз підстав виникнення такої реєстрації та її особливостей, зокрема, і наявності іпотечних обтяжень.

25.11.2019 року (день вчинення оспорюваних позивачем реєстраційних дій) діяла редакція Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень станом на 02.11.2019р.

Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в редакції станом на 02.11.2019р .. у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено в разі, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Таким чином, при наявності в Єдиному реєстрі суперечності між заявленими та

вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями,

зокрема, існуючого та зареєстрованого права ФОП Сушкової Г.М. на земельні ділянки

кадастрові номери 65107000000:01:016:0025, 6510700000:01:001:1608, 6510700000:01:001:1607 , 6510700000:01:001:1606 Державний реєстратор міг би відмовити Новокаховській міській раді у державній реєстрації припинення права власності на ділянку

кадастровий номер 65107000000:01:016:0025 та реєстрації права власності на земельні

ділянки кадастрові номери 6510700000:01:001:1608,6510700000:01:001:1607, 6510700000:01:001:1606.

З 16 січня 2020 року, тобто на час розгляду цієї справи , такого способу захисту порушених речових прав як скасування запису про проведену державну реєстрацію права закон не передбачає. Починаючи з 16 січня 2020 року цей спосіб захисту вже не може призвести до настання реальних наслідків щодо скасування державної реєстрації прав за процедурою, визначеною у Законі України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Вимога про скасування запису про припинення права власності Новокаховської міської ради на земельну ділянку та записів про реєстрацію права власності за Новокаховською міською радою № 34388033,34387720,34387330 про право власності не є тотожною до вимоги про скасування рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, отже позов в цій частині задоволенню не підлягає. Вимога позивача направлена на припинення за відповідачем права власності на земельні ділянки, порушує законні права власності на землю Новокаховської мської ради, можливо є одним з етапів реалізації злочинного наміру, направленного на неправомірне заволодіння чужим майном.

Суд ухвалою від 22.12.2021 року закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 12.01.2022 р.

В судове засідання 12.01.2022 р. відповідач не прибув, причини неявки не повідомив, належним чином повідомлений про час та дату судового засідання.

В судовому засіданні 12.01.2022 р. за клопотанням позивача перед судовими дебатами оголошувалась перерва до 19.01.2022 р.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши представника позивача, суд

в с т а н о в и в:

Сушкова Галина Михайлівна є фізичною особою - підприємцем, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію фізичної особи - підприємця, виданого виконавчим комітетом Новокаховської міської ради Херсонської області 24.05.2000 р. за реєстр. № 2 501 017 0000 002939. Основним видом діяльності за КВЕД є механічне оброблення металевих виробів.

Згідно Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 07.11.2003 року серія НОМЕР_2 , виданого Виконавчим комітетом Новокаховської міської ради, Сушкова Галина Михайлівна є власником нежитлової будівлі - майстерні, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1441,9 кв. м.

У період з 14 жовтня 2002 року по 07 вересня 2016 року між власником землі - Новокаховською міською радою Херсонської області ( орендодавцем) та ФОП Сушковою Г.М. (орендарем) було укладено декілька договорів оренди щодо земельної ділянки площею 0,4092 га., (кадастровий номер 65107000000:01:016:0025), яка розташована за адресою АДРЕСА_1 для розміщення та обслуговування будівлі майстерні, зокрема:

1) договір оренди земельної ділянки від 14.10.2002 р., з підписаними до нього угодою № 1 без номера та дати, угодою № 2 від 18.07.2006 р. зі строком дії до 02.03.2007 року.

2) договір оренди земельної ділянки від 29.02.2008 р. зі строком дії до 24.07.2010 р.

3) договір оренди земельної ділянки від 21.06.2010 року зі строком на 3 роки;

4) договір оренди земельної ділянки від 07.09.2016 року зі строком дії до 09.06.2019 р. ( пункт 8 договору); цільове призначення земельної ділянки - для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки ( пункт 16 договору); передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду (зміна цільового використання) ( пункт 18 договору).

Під час розгляду справи судом встановлено, а стороною позивачки не заперечувалось, що під час дії Договору оренди земельної ділянки від 07.09.2016 року, у 2018 році рішенням Новокаховської міської ради № 1442 від 07.08.2018 року (т.2 ас.с76) за результатами розгляду заяви ФОП Сушкової Г.М. було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу сформованої земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в оренді ФОП Сушкової Г.М. площею 0,4092 га по АДРЕСА_2 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки, на землях промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код цільового призначення - 11.02.), кадастровий номер 65107000000:01:016:0025, на три окремі земельні ділянки: №1 - площею 0,1731 га (позивачу), №2 - площею 0,1696 га. та № 3 - площею 0,0664 га.

27.06.2019 р. на 63-й сесії 7-го скликання Новокаховської міської ради Херсонської області прийнято рішення № 2099 " Про припинення прав на землю, передачу землі в користування, поновлення дії договорів оренди земельних ділянок та внесення змін до діючих договорів" ( далі - рішення № 2099 від 27.06.2019 р.), яким вирішено:

- припинити право користування земельною ділянкою фізичній особі - підприємцю Сушковій Галині Михайлівні площею 0,4092 га, за адресою: АДРЕСА_1 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки (код класифікації цільового призначення - 11.02.), кадастровий номер 6510700000:01:016:0025, в зв`язку із закінченням терміну дії договору оренди та значною заборгованістю із орендної плати ( підпункт 1.1. пункту 1 цього рішення);

- договір оренди земельної ділянки, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно року за №16867877 від 07.09.2016 року, припинити у відповідності до статті 31 Закону України "Про оренду землі (підпункт 1.1.1. пункту 1.1 цього рішення);

- відділу земельних відносин та комунальної власності провести роботу по здійсненню поділу зазначеної земельної ділянки для визначення вільних від забудов, які можуть бути передані в оренду шляхом проведення аукціону ( підпункт 1.1.2. пункту 1.1 цього рішення).

27.06.2019 року на 63-й сесії 7-го скликання Новокаховської міської ради Херсонської області прийнято рішення № 2080 " Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою та викуп земельних ділянок" ( далі - рішення № 2080 від 27.06.2019 р.), підпунктом 2.1 пункту 2 якого вирішено:

- надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності Новокаховській міській раді площею 0,4092 га по АДРЕСА_3 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металооброки, на землях промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код цільового призначення - 11.02.), кадастровий номер 65107000000:01:016:0025, на три окремі земельні ділянки: № 1 - площею 0,1731 га, №2 - площею 0,1696 га та №3 - площею 0,0664 га для визначення вільних земельних ділянок для подальшої їх передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів.

21.11.2019 року на 74-й сесії 7-го скликання Новокаховської міської ради Херсонської області прийнято рішення № 2380 " Про поділ земельної ділянки по АДРЕСА_2 " ( далі - рішення № 2380 від 21.11.2019 р.), яким вирішено:

- затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності Новокаховській міській раді щодо земельної ділянки загальною площею 0,4092 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки, на землях промисловості; транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код цільового призначення - 11.02. - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної; та іншої промисловості), кадастровий номер 65107000000:01:016:00.25, на три земельні ділянки №1 - площею 0,1731 га, кадастровий номер 6510700000:01:001:1606, №2 - площею 0,1696 га кадастровий номер 6510700000:01:001:1607 та №3 - площею 0,0664 га кадастровий номер 6510700000:01:001:1608 ( пункт 1.1.);

- припинити право власності Новокаховської міської ради на земельну ділянку площею 0,4092 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки, на землях промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код цільового призначення - 11.02. - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості), кадастровий номер 65107000000:01:016:0025, яке зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №5804595 від 27.05.2014 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 370643665107, в зв`язку із поділом земельної ділянки на три окремі ( підпункт 1.1.2. пункту 1.1.);

- передати в оренду земельну ділянку із земель комунальної власності, яка розташована в межах населеного пункту на території міста Нова Каховка та сформована шляхом поділу земельної ділянки : Фізичній особі - підприємцю Сушковій Галині Михайлівні площею 0,1731 га (ділянка № 1 ), кадастровий номер 6510700000:01:001 :1606 (код цільового призначення 11.02.), яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки, на землях промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що сформована шляхом поділу земельної ділянки загальною площею 0,4092 га, кадастровий номер 65107000000:01:016:0025, в зв`язку із наявністю нерухомого майна на земельній ділянці. ( підпункт 2.1. пункту 2.1.);

- землекористувачу розробити новий технічний паспорт на нерухоме майно, в зв`язку із зменшенням площі земельної ділянки ( підпункт 2.1.1. пункту 2.1.);

- сформовані шляхом поділу земельні ділянки комунальної власності площею 0,1696 га (ділянка № 2 ) кадастровий номер 6510700000:01:001:1607, площею 0,0664 га (ділянка № 3 ) кадастровий номер 6510700000:01:001:1608, які є вільними від забудови, включити в Перелік земельних ділянки несільськогосподарського призначення на території міста Нова Каховка, які плануються для передачі в оренду на земельних торгах та сформувати відповідні лоти для проведення аукціону. Визначити цільове призначення в межах категорії: "Для розміщення та обслуговування виробничих споруд" ( пункт 3 ).

21.11.2019 року відповідно до Порядку проведення земельних торгів у формі аукціону на території міста Нова Каховка, затвердженого рішенням міської ради №750 від 30.03.2017 року, до статей 124, 134 Земельного кодексу України, статті 16 Закону України "Про оренду землі", керуючись статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на 74-й сесії 7-го скликання Новокаховської міської ради Херсонської області прийнято рішення № 2382 " Про визнання земельних ділянок несільськогосподарського призначення на території міста Нова Каховка, які плануються для передачі в оренду на земельних торгах ", (далі - рішення № 2382 від 21.11.2019 р.), яким вирішено:

- визначити земельні ділянки несільськогосподарського призначення на території міста Нова Каховка, які плануються для передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів (додаються).

Згідно Додатку до рішення № 2382 від 21.11.2019 р. земельними ділянками несільськогосподарського призначення на території міста Нова Каховка, які плануються для передачі в оренду на земельних торгах,

- адреса АДРЕСА_3 (з правого боку від будівлі) площею 0,1696, цільове призначення: для розміщення виробничих будівель, кадастровий номер 6510700000:01:001:1607, вид права - оренда;

- адреса АДРЕСА_3 (з лівого боку від будівлі) площею 0.0664, цільове призначення: для розміщення виробничих будівель, кадастровий номер 6510700000:01:001:1608, вид права - оренда.

Вищевказані рішення Новокаховської міської ради позивачка вважає такими, що порушують її право, звернулась до суду з позовом про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі права власності на нерухоме майно відповідних записів про припинення права власності Новокаховської міської ради на земельну ділянку та про право власності Новокаховської міської ради.

Заслухавши пояснення представника позивача, який прибув в судове засідання, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України ( далі - ЗК України), Законом України "Про землеустрій" (далі - Закон № 858-IV), Законом України "Про оренду землі" ( далі Закон № 161-XIV).

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. ( частина 1 статі 3 ЗК України).

Відповідно до п.п. "а", "б", "в", "є" ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно з частинами першою та другою статті 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Відповідно до частини п`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Частинами шостою та сьомою статті 79-1 ЗК України передбачено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

Відповідно до частин дев`ятої та десятої статті 79-1 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Згідно з ч. 1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Право оренди земельної ділянки може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, вноситися до статутного капіталу власником земельної ділянки - на строк до 50 років, крім випадків, визначених законом (ч. 5 ст. 93 ЗК України).

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 9 ст. 93 ЗК України).

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (ч. 1 ст. 116 ЗК України).

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 ЗК України).

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст.120 ЗК України).

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб ( ч. 1 ст.122 ЗК України).

У силу вимог статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Відповідно до частини першої статті 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Разом з тим, із змісту ст. 125, 126 ЗК України слідує, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно ч. 1 ст. 134 ЗК України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених ч. 2 цієї статті.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України Про оренду землі орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України Про оренду землі орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з частиною 1 статті 34 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено ( частина перша статі 31 цього Закону).

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про землеустрій" замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Згідно з частиною першою статті 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Пунктом "е" статті 56 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає зокрема нотаріальну посвідчену згоду на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні).

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Положеннями ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Аналіз наведених правових норм свідчить про те, що до повноважень органів місцевого самоврядування віднесено передання фізичним особам та юридичним особам у користування земельні ділянки із земель комунальної власності відповідних територіальних громад, у т.ч. для провадження підприємницької діяльності.

При цьому, вказана процедура передачі права користування землею комунальної власності передбачає розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Крім того, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає, зокрема, нотаріальну посвідчену згоду на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні).

Отже, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з 2003 року їй належить на праві приватної власності нежитлова будівля майстерні за адресою АДРЕСА_3 , загальною площею 1441,9 кв.м., як розташована на земельній ділянці загальною площею 0,4092 га., право оренди на яку з 2002 року підтверджується договорами оренди, укладеними між ФОП Сушковою Г.М. та Новокаховською міською радою. Крім того, 17.01.2012 р. Інспекцією ДАБК у Херсонській області зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт " Контрольно-перепускний пункт виробничої бази АДРЕСА_4 , замовником якого є ФОП Сушкова Г.М. , в якій документом, що посвідчує право замовника на земельну ділянку, вказано договір оренди земельної ділянки від 12.11.2010 р. № 041073200085, укладений з Новокаховською міською радою.

На думку позивача, усупереч розташуванню на вказаній земельній ділянці об`єктів нерухомого майна ФОП Сушкової Г.М. та без її згоди відповідач прийняв рішення про поділ вказаної земельної ділянки на три окремі земельні ділянки з подальшою їх передачею в оренду шляхом проведення земельних торгів окремими лотами, чим порушив частину 2 статі 134 ЗК України.

Позивач вважає, що договір оренди земельної ділянки від 07.09.2016 року зі строком дії до 09.06.2019 р. ( пункт 8 договору); цільове призначення земельної ділянки - для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки ( пункт 16 договору); передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду (зміна цільового використання) ( пункт 18 договору) в силу ч.6 ст.33 Закону України Про оренду землі є поновленим на той самий строк і на тих самих умовах.

За умовами п.8 Договору від 07.09.2016 р. (т.1 а.с.20) після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 2 місяця до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Суд звертає увагу позивача, що в матеріалах справи відсутні докази того, що позивач звертався до орендодавця із відповідною заявою про продовження строку дії договору, а відтак, суд констатує, що договір є припиненим у зв`язку із закінченням строку його дії.

Суд наголошує, що під час дії Договору оренди земельної ділянки від 07.09.2016 року, у 2018 році рішенням Новокаховської міської ради № 1442 від 07.08.2018 року (т.2 ас.с76) за результатами розгляду заяви ФОП Сушкової Г.М. було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу сформованої земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в оренді ФОП Сушкової Г.М. площею 0,4092 га по АДРЕСА_2 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки, на землях промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (код цільового призначення - 11.02.), кадастровий номер 65107000000:01:016:0025, на три окремі земельні ділянки: №1 - площею 0,1731 га (позивачу) , №2 - площею 0,1696 га. та № 3 - площею 0,0664 га.

У зв`язку з невиконанням позивачкою вказаного рішення та внаслідок припинення з ФОП Сушковою Г.М. орендних відносин стосовно спірної земельної ділянки, відповідачем було реалізовано надане йому відповідно до ЗК України та Закону України " Про місцеве самоврядування" право та прийнято аналогічне рішення щодо розробки технічної документації із землеустрою щодо поділу спірної земельної ділянки комунальної власності на три окремі земельні ділянки для визначення вільних земельних ділянок для подальшої їх передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 176375791 ( а.с. 29 т.1) земельна ділянка площею 0,4092 га., кадастровий номер 65107000000:01:016:0025, місце розташування АДРЕСА_4 є комунальною власністю. У період з 14.10.2002 року по 09.06.2019 р. вказана земельна ділянка перебувала в оренді ФОП Сушкової Г.М. з метою розміщення та обслуговування будівлі майстерні.

27.06.2019 р. відповідно до підпункту 1.1.2. пункту 1.1 рішення Новокаховської міської ради Херсонської області № 2099 припинено ФОП Сушковій Г.М. право користування спірною земельною ділянкою.

Одночасно, рішенням Новокаховської міської ради Херсонської області від 27.06.2019 р. № 2080 було надано дозвіл Новокаховській міській раді на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу спірної земельної ділянки на три окремі земельні ділянки: № 1 - площею 0,1731 га, № 2 - площею 0,1696 га та № 3 - площею 0,0664 га для визначення вільних земельних ділянок для подальшої їх передачі в оренду шляхом проведення земельних торгів.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що на момент виникнення спірних правовідносин спірна земельна ділянка не була об`єктом оренди, а тому відповідач мав законні підстави для поділу спірної земельної ділянки з подальшою передачею новосформованих земельних ділянок в оренду шляхом проведення аукціону за умови дотримання приписів ЗК України та Закону України "Про землеустрій".

Відповідачем здійснено поділ спірної земельної ділянки після припинення з позивачкою договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно року за №16867877 від 09.06.2016 р., при цьому, з урахуванням розміщення на спірній земельній ділянці об`єктів нерухомого майна, позивачці було передано в оренду одну із сформованих шляхом поділу земельну ділянку площею 0,1731 га (ділянка № 1 ), кадастровий номер 6510700000:01:001:1606, яка розташована за адресою : АДРЕСА_3 , для реконструкції будівлі столярної майстерні під цех металообробки.

Отже, на переконання суду, при розпорядженні спірною земельною ділянкою шляхом її поділу на три окремі земельні ділянки, відповідачем не порушені права позивачки, як власниці нежитлової будівлі - майстерні, розташованої за адресою: АДРЕСА_4 , загальною площею 1 441,9 кв.м.

Щодо посилання позивачки на те, що на спірній земельній ділянці, крім нежитлової будівлі - майстерні, розміщено також об`єкт незавершеного будівництва - контрольно-пропускний пункт виробничої бази, замовником якого є позивачка згідно декларації про початок виконання будівельних робіт № ХС08212007694 від 17.01.2012 р., то суд вказує наступне.

До матеріалів справи надано технічний паспорт, виготовлений 30.03.2020 р. ФОП Хорунжий А.М. , згідно якого готовність будівництва вказаного об`єкту складає 53 %.

Відповідно до ст. 1 Закону "Про іпотеку" об`єкт незавершеного будівництва - це об`єкт будівництва, на який видано дозвіл на будівництво, понесені витрати на його спорудження та не прийнятий в експлуатацію відповідно до законодавства.

Так, до завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна) (ч. 3 ст. 331 Цивільного кодексу).

Закон України " Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) передбачає, що право власності на об`єкт незавершеного будівництва підлягає державній реєстрації.

Натомість, позивачем до матеріалів справи надано лише вказаний технічний паспорт, доказів набуття позивачкою права власності на вказаний об`єкт у визначений законом спосіб до суду не надано.

При цьому, суд приймає до уваги, що вказана декларація про початок виконання будівельних робіт № ХС08212007694 від 17.01.2012 р., містить інформацію про документ, що посвідчує право замовника на земельну ділянку, а саме - договір оренди земельної ділянки від 12.11.2010 р., проте, відповідно до наданих позивачкою документів даний договір оренди землі втратив чинність у 2013 році.

Конституція гарантує можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагається, щоб твердження позивача про порушення було обґрунтованим - тобто порушення дійсно повинно мати місце і стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів позивача. Отже, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право (інтерес), і чи це право (інтерес) порушено відповідачем.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Внаслідок цього захисту має реально відбуватися припинення порушення (чи оспорювання) прав цього суб`єкта та відновлення порушених прав.

Згідно зі статтею 45 Господарського процесуального кодексу України сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною, внаслідок чого реально відбудеться припинення порушення (чи оспорювання) прав цього суб`єкта, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Під захистом легітимного інтересу розуміється відновлення можливості досягнення прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом.

Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.

Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Під ефективним способом необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб твердження позивача про порушення було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Отже, захисту підлягає наявне законне порушене право (інтерес) особи, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав чи інтересів та звернулася за таким захистом до суду. Тому для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право (інтерес), і чи це право (інтерес) порушено відповідачем.

Виходячи зі змісту статей 4 ГПК України та 15, 16 ЦК України, підставою для захисту господарським судом цивільного права чи охоронюваного законом інтересу є його порушення, невизнання або оспорення. Відтак, задоволення судом позову можливе лише за умови доведення позивачем обставин щодо наявності у нього відповідного права (охоронюваного законом інтересу), а також порушення (невизнання, оспорення) зазначеного права відповідачем з урахуванням належності обраного способу судового захисту.

Суд звертає увагу сторін, що позивачем не було належним чином дотримано порядку повідомлення орендодавця про свій намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди земельної ділянки на новий строк, передбаченого умовами договору від 07.09.2016 р. та Законом України "Про оренду землі".

Враховуючи викладене, суд констатує, що переважне право орендаря не є порушеним, оскільки він не дотримався процедури повідомлення про намір реалізувати своє переважне право.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства (частини перша та друга статті 15 ЦК України).

За змістом наведених приписів, способи захисту цивільного права чи інтересу - це закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (пункт 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16). Іншими словами, це дії, спрямовані на попередження порушення або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (див. пункт 14 постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц).

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Це право чи інтерес суд має захистити у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Вимога захисту цивільного права чи інтересу має забезпечити їх поновлення, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі отримання відповідного відшкодування (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (пункт 57), від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 (пункт 40)).

Суд зазначає, що, звернувшись із позовом до суду та, не реалізувавши переважне право на продовження строку дії договору оренди земельної ділянки у передбачений ним строк, позивач заявив вимоги, які не можуть забезпечити поновлення його права користування відповідною земельною ділянкою.

Суд виходить з того, що він може захистити право первинного орендаря тоді, коли на підставі відповідного судового рішення цей орендар зможе зареєструвати його право оренди у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Проте, означену можливість первинний орендар матиме тільки тоді, коли на момент набрання судовим рішенням про задоволення відповідного позову законної сили цей орендар матиме чинне право оренди, зокрема, якщо не спливе строк оренди чи буде поновленим первинний договір оренди.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Виликої Палати Верховного Суду від 01.04.2020 у справі № 610/1030/18.

Щодо способу захисту, суд також вважає необхідним зазначити наступне. Державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та на підставі документів, необхідних для вчинення відповідних дій.

Матеріалами справи підтверджується, що суб`єкт державної реєстрації прав дотримався законодавства при внесенні записів про проведену державну реєстрацію права за Новокаховською міською радою. Наявність таких записів не порушує права чи охоронювані законом інтереси позивача.

Належний спосіб захисту повинен гарантувати особі спосіб відновлення порушеного права або можливість отримання нею відповідного відшкодування. Отже, засіб юридичного захисту має бути ефективним як на практиці, так і за законом. У рішенні від 31.07.2003 р. у справі Дорани проти Ірландії Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття ефективний засіб передбачає не лише запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству , який набрав чинності з 16.01.2020, статтю 26 Закону України №1952 викладено у новій редакції.

Так, відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини 3 статті 26 Закону України №1952 (в редакції, чинній з 16.01.2020) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом а пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсним чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Зміст зазначеної правової норми переконливо свідчить про те, що, на відміну від частини 2 статті 26 Закону України №1952 у попередній редакції, яка передбачала такі способи судового захисту порушених прав як скасування записів про проведену державну реєстрацію прав та скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, чинна редакція встановлює такі способи судового захисту порушених прав та інтересів особи:

1)Судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав;

2)Судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав;

3)Судове рішення про скасування державної реєстрації прав.

При цьому з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Позивач просить скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно записи, які вносились до нього на підставі рішень органу місцевого самоврядування, які є чинними, стосовно яких не ухвалювалось судове рішення про визнання їх недійсними, тобто, документи, на підставі яких проведену державну реєстрацію не скасовано (запис про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6510700000:01:001:1608 (т.2 а.с.24) підстава виникнення права власності - рішення органу місцевого самоврядування №2380 від 21.11.2019 ; Запис про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6510700000:01:001:1607 (т.2 а.с.25) підстава виникнення права власності - рішення органу місцевого самоврядування №2380 від 21.11.2019 ; Запис про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6510700000:01:001:1606 (т.2 а.с.26) підстава виникнення права власності - рішення органу місцевого самоврядування №2380 від 21.11.2019.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначених законодавством, встановлене при розгляді справи по суті є самостійною підставою для прийняття судом рішення про відмову у задоволенні позову.

Європейський суд з прав людини у рішенні по справі "Серявін та інші проти України", № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча, пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов висновку відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати за покладаються на позивача.

На підставі вищевикладених норм права, керуючись ст.ст. 129, 232-240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ухвалив:

1. Відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Південно-західного апеляційного господарського суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 31.01.2022.

Суддя В.В.Литвинова

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення19.01.2022
Оприлюднено01.02.2022
Номер документу102854312
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —540/2777/19

Постанова від 30.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 22.03.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Рішення від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 22.12.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 08.12.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 24.11.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 11.11.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

Ухвала від 27.10.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Литвинова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні