Рішення
від 20.01.2022 по справі 620/17812/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2022 року м. Чернігів Справа № 620/17812/21

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Клопота С.Л.,

за участю секретаря Шевченко А.В.,

представника позивача Лущенкова С.В.,

представника відповідачів Полегешко Л.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Фермерського господарства ЄВА ПЛЮС до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство ЄВА ПЛЮС звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України та просить:

1. Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2188540/40994698 від 01 грудня 2020 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №11 від 13 квітня 2020 року датою її подання.

2. Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2188539/40994698 від 01 липня 2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №12 від 14 квітня 2020 року датою її подання.

3. Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2188538/40994698 від 01 липня 2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №13 від 15 квітня 2020 року датою її подання.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що оскаржувані Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області прийняті без належного аналізу поданих Позивачем письмових пояснень та доданих документів, не грунтуються на законі та порушують права Позивача.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Фермерське господарство ЄВА ПЛЮС (далі - Позивач) перебуває на обліку Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі - Відповідач-1) та зареєстроване за юридичною/податковою адресою: 15253, Чернігівська обл., Сновський р-н, село Рогізки, вул. Литвинова, буд. 30.

Позивачем були складені Податкові накладні :

- Податкова накладна №11 від 13.04.2020 на суму 80 000 грн. 00 коп. з ПДВ;

- Податкова накладна №12 від 14.04.2020 на суму 50 000 грн. 00 коп. з ПДВ;

- Податкова накладна №13 від 15.04.2020 на суму 50 000 грн. 00 коп. з ПДВ.

Податкова накладна №11 від 13.04.2020 була подана 30 квітня 2020 року для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Її реєстрація зупинена 30 квітня 2020 року, про що у Квитанції зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 13.04.2020 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=1.3202%, "P"=191114.96 .

Податкова накладна №12 від 14.04.2020 була подана 30 квітня 2020 року для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Її реєстрація зупинена 30 квітня 2020 року, про що у Квитанції зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 14.04.2020 №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=1.3202%, "P"=176114.96 .

Податкова накладна №13 від 15.04.2020 була подана 30 квітня 2020 року для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Її реєстрація зупинена 30 квітня 2020 року, про що у Квитанції зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.04.2020 №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=1.3202%, "P"=176114.96 .

До контролюючого органу Позивачем були надані пояснення з документами щодо підтвердження інформації, зазначеної в поданих на реєстрацію податкових накладних.

Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2188540/40994698 від 01 грудня 2020 року, № 2188539/40994698 від 01 липня 2021 року та № 2188538/40994698 від 01 липня 2021 року у реєстрації вказаних вище податкових накладних було відмовлено.

Не погодившись з такими рішеннями, Позивач оскаржив їх до суду.

Надаючи правову оцінку спірних правовідносин, суд зазначає наступне.

Пунктом 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п. 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 6 Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до абз. 2 п.6 Порядку №520 Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Позивачем, у відповідності до пункту 4 Порядку №52,0 були надані пояснення та копії документів, про подання яких свідчить Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 від 24 липня 2020 року, прийняття якого підтверджується Квитанцією №2, з 21 додатком, серед яких:

1. Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку;

2. Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року (форма 4-сг);

3. Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, або через які проводиться діяльність (форма 20-ОП) від 13.07.2020р.;

4. Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткування, або через які провадиться діяльність (форма 20ОПП) від 13.07.2020;

5. Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культурна 01 листопада 2020 року;

6. Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (Д-4) за жовтень 2020 року;

7. Банківська виписка за 13, 14, 15.04.2020;

8. Банківська виписка за період з 01.05.2020р. по 31.05.2020;

9. Витяг ПДВ ФГ ЄВА ПЛЮС ;

10. Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи за 2020 рік;

11. Договір поставки №10/04/2020 від 10.04.2020;

12. Пояснення №13 від 19.11.2020;

13. Рахунок на оплату №5 від 10.04.2020;

14. Банківська виписка за період з 01.06.2020 по 30.06.2020;

15. Видаткова накладна №68 від 20 серпня 2020 року;

16. Видаткова накладна №74 від 01 вересня 2020 року;

17. Товарно-транспортна накладна №1 від 20.08.2020;

18. Товарно-транспортна накладна №2 від 01.09.2020;

19. Виписка з ЄДРПОУ ФГ ЄВА ПЛЮС ;

20. Довідка про набуття (підтвердження) статусу платника Єдиного податку четвертої групи №7858/10/25-01-50-04-10 від 30.06.2020;

21. Довіреність №8 від 20.08.2020.

Пояснення та копії документів, подані Позивачем, містили інформацію щодо Податкової накладної №11 від 13.04.2020, Податкової накладної №12 від 14.04.2020 та Податкової накладної №13 від 15.04.2020.

10 квітня 2020 року між ФГ ЄВА ПЛЮС (Постачальник) та ТОВ ОРІОН , код ЄДРПОУ: 30614851 (Покупець) був укладений Договір поставки №10/04/20.

За умовами вказаного Договору, Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а Покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію (пшеницю) урожаю 2020 року згідно показників, зазначених у специфікаціях, що є додатками до даного договору, на умовах часткової передплати.

10 квітня 2020 року ФГ ЄВА ПЛЮС виставило ТОВ ОРІОН рахунок на оплату №5 на суму 200 000 (двісті тисяч) гривень 00 копійок з ПДВ.

13 квітня 2020 року ТОВ ОРІОН здійснило передплату у розмірі 80 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою.

Цього ж дня Позивач склав податкову накладну №11, яка була подана на реєстрацію.

14 квітня 2020 року ТОВ ОРІОН здійснило передплату у розмірі 50 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою.

Цього ж дня Позивач склав податкову накладну №12, яка була подана на реєстрацію.

15 квітня 2020 року ТОВ ОРІОН здійснило передплату у розмірі 50 000,00 грн., що підтверджується банківською випискою.

Цього ж дня Позивач склав податкову накладну №13, яка була подана на реєстрацію.

Вказані кошти були сплачені в якості передплати за Товар пшениці врожаю 2020 року за Договором поставки №10/04/20, та який був поставлений Покупцю згідно видаткової накладної №68 від 20 серпня 2020 року у кількості 25,58 т. на суму 135 574,00 грн. з ПДВ, видаткової накладної №74 від 01 вересня 2020 року кількості 12,156 т та 16,324 т. на загальну суму 154 208,78 грн. з ПДВ.

Вказаний товар був поставлений покупцю згідно товарно-транспортних накладних №1 від 20 серпня 2020 року та №2 від 01 вересня 2020 року та прийнятий директором ТОВ ОРІОН Арещенко Дмитром Володимировичем, відповідно до Довіреності №8 від 20.08.2020р.

Однак, з урахуванням того, що з моменту підписання Договору поставки №10/04/20 від 10.04.2020 змінились ціни на товар, то і у момент поставки загальна сума збільшилась у порівнянні з Договором.

Крім того, 19.05.2020 та 19.06.2020 ТОВ ОРІОН здійснив оплати у розмірі 10 000,00 грн. (кожний платіж), що підтверджується банківськими виписками з вказаний період.

Позивачем були складені податкові накладні - №1 від 19.05.2020, яка була подана на реєстрацію 15.06.2020 та податкова накладна №3 від 19.06.2020, яка була подана на реєстрацію 30.06.2020.

Ці податкові накладні були зареєстровані.

Щодо спроможності поставити Товар Позивач надавав таку інформацію.

Фермерське господарство ЄВА ПЛЮС (код ЄДРПОУ: 40994698) було створено 01.12.2016, та зареєстровано за юридичною / податковою адресою: 15253, Чернігівська обл., Сновський р-н, село Рогізки, вул. Литвинова, буд. 30.

ФГ ЄВА ПЛЮС є платником єдиного податку сільгоспвиробника 4 групи.

Господарська діяльність ФГ ЄВА ПЛЮС здійснюється за такими видами діяльності:

01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний);

01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів;

01.50 Змішане сільське господарство;

01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві;

46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;

46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами

З огляду на зазначене, Позивач має необхідний вид діяльності та він мав право укласти Договір, який відповідав його виду діяльності, не порушуючи норми чинного законодавства України.

Позивач здійснює діяльність з вирощування та реалізації сільськогосподарської продукції, що підтверджується:

- Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року (форма 4-сг);

- Звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культурна 01 листопада 2020 року.

Загальна посівна площа земельних ділянок у 2020 році, призначених для сільськогосподарських культур у користуванні ФГ ЄВА ПЛЮС , склала 431,93 га, з яких посівна площа культури зернові та зернобобові склала 165,00 га (з яких пшениця озима - 100,00 га, пшениця яра - 40,00 га, овес - 20,00 га, культури зернобобові (люпин солодкий) - 5,00 га), посівна площа технічних культур (соняшник) - 246,90 га, посівна площа коренеплодів та бульбоплодів, культури овочеві та баштанні продовольчі (картопля) - 20,00 га, що було відображене у звіті про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року за формою 4- сг.

Згідно звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культурна 01 листопада 2020 року обсяг виробництва пшениці озима із зібраної площі 100 га становить7 200,00 ц, пшениці ярої із зібраної площі 40,00 га - 2 615,00 ц, вівса із зібраної площі 20,00 га становить 1 800,00 ц, культури зернобобові із зібраної площі 5,00 га - 300 ц, соняшнику із зібраної площі 246,9 га - 6 087,00 ц, картоплі із зібраної площі 11,00 га становить 3 370,00 ц.

Позивач має наступну матеріально-технічну базу:

1) Картоплесховище А-1, загальною площею 1 740,6 кв.м.;

2) причіп 2 ПТС - 4 (реєстраційний номер 18305 СВ);

3) причіп 2 ПТС - 4 (реєстраційний номер 18304 СВ);

4) обприскувач напівпричіп;

5) легковий автомобіль GEELY (реєстраційний номер НОМЕР_1 );

6) Трактор Т-150 (реєстраційний номер 28106 СВ);

7) Комбайн зернозбиральний (реєстраційний номер 32111 СВ);

8) Жатка зернова;

9) Жатка для збирання соняшнику;

10) Щіткова очисна машина;

11) Ворота секційні підйомні;

12) Ящик управління інверторний;

13) Земельна ділянка сільськогосподарського призначення 71,3143 га (кадастровий номер 7425886000:02:000:1479);

14) Земельна ділянка сільськогосподарського призначення 134,9169 га (кадастровий номер 7425884500:03:000:1065);

15) Земельна ділянка сільськогосподарського призначення 225,5511 га (кадастровий номер 7425885500:01:000:0836).

Вказане було відображено у Повідомленнях про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма 20-ОПП) від 13.07.2020.

Позивачем було зазначено, що у разі необхідності, для доробки сільськогосподарських культур підприємство залучає послуги сторонніх організацій, зокрема ТОВ АВІАКЛУБ АЛЬБАТРОС - для хімічної обробки культур, ПСП ЯНА ПЛЮС - для очистки, сушки та зберігання зернових культур.

ФГ ЄВА ПЛЮС для здійснення своєї діяльності закуповує насінний матеріал, добрива, засоби захисту рослин, паливно-мастильні матеріали, запчастини, тощо. Найбільшими постачальниками є ТОВ ЗАХІД АГРОБІЗНЕС (код ЄДРПОУ: 37022936) (щодо насіння, добрив та засобів захисту рослин), ТОВ АГРАРНО- ХІМІЧНА КОМПАНІЯ (код ЄДРПОУ: 41694117) (щодо добрив та засобів захисту рослин), ТОВ АСТРА (код ЄДРПОУ: 21394227) щодо паливно-мастильних матеріалів, ПАТ УКРАГРО НПК (код ЄДРПОУ:3196167) - щодо добрив, ТОВ ТАНДЕМ АГРОЗАПЧАСТИНА (код ЄДРПОУ: 36144416) щодо запчастин.

Позивач надав пояснення й щодо того, що вирощену продукцію підприємство реалізує вітчизняним покупцям, а також фізичним особам. Основними покупцями Позивача є: ТОВ МУКАМОЛ (код ЄДРПОУ: 42453958) - пшениця, овес, ТОВ ТД УКРМЕТАЛ-ЧЕРНІГІВ (Код ЄДРПОУ: 40714928) - пшениця, ТОВ УКРАГРОАЛЬЯНС (Код ЄДРПОУ: 31026448) - соняшник; ТОВ ОРІОН (код ЄДРПОУ: 30614851) - пшениця; Приватне виробничо-торгівельне підприємство ЯНА (код ЄДРПОУ: 31835059) - пшениця, соняшник.

Крім того, було зазначено, що Позивач подає наступну звітність до органів статистики:

- Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай (4-сг, річна);

- Звіт про посівні та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду (29-сг, річна);

- Основні показники господарської діяльності фермерського господарства, малого підприємства у сільському господарстві (2-ферм, річна);

- Звіт про використання та запаси палива (форма №4-МТП, річна);

- Наявність сільськогосподарської техніки в сільськогосподарських підприємствах (один раз на два років) (форма №10-мех).

Позивач надав пояснення і стосовно від`ємного значення у розмірі 466 841,00 грн., відповідно до Податкової декларації за жовтень 2020 року (останній звітній період на момент подачі пояснень).

Така сума була зумовлена тим, що фермерське господарство починає розвиватись та збільшувати свою матеріально-технічну базу, тому основна частина податкового кредиту з`явилась у зв`язку з придбанням нових та модернізацією старих основних засобів, а саме:

- Трактор Т-150 на суму 75 000,00 грн. без ПДВ. За період 2018-2019 років було здійснено капітальний ремонт даного основного засобу, для чого були придбані запчастини та послуги з ремонту на суму приблизно 220 000,00 грн. без ПДВ.

- Комбайн зернозбиральний та жатка зернозбиральна на суму 1 945 580,79 грн. без ПДВ, а також здійснено витрати на капітальний ремонт комбайна у сумі 72 794,83 грн. без ПДВ.;

- Протягом 2018-2019 років було здійснено капітальний ремонт картоплесховища, а саме були закуплені метало профіль та металопрокат, будівельні матеріали (цемент та газоблок) тощо, на суму 652 690,76 грн. без ПДВ.

- Оскільки техніка, яка наявна у Позивача не нова - купувалась велика кількість запчастин у ТОВ ТАНДЕМ АГРОЗАПЧАСТИНА , що були списані на поточний ремонт (витрати підприємства).

Від`ємне значення постійно змінюється та зменшується у зв`язку з постійною господарською діяльністю Позивача.

Позивач має у штаті голову фермерського господарства та 3 найманих працівників: два трактористи та слюсар-ремонтник.

Заробітна плата працівникам нараховується вчасно, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету у відповідності до норм чинного законодавства.

Вказане підтверджується податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2020 року, Звітом про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (4-ДФ) за жовтень 2020 року

Для здійснення господарської діяльності Господарству достатньо голови фермерського господарства, який безпосередньо виконує роботу у господарській діяльності підприємства та найманих працівників. Керівник самостійно укладає відповідні договори на придбання та реалізацію, займається веденням бухгалтерської звітності, організацією праці, а також посівними та збиральними сільськогосподарськими роботами.

Таким чином, Позивачем до контролюючого органу були надані всі необхідні пояснення та документи, які були достатніми для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, які податковий орган не взяв до уваги при прийнятті Оскаржуваних рішень.

В Усіх оскаржуваних рішеннях причиною відмови вказано: у зв`язку із ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено .

У графі Додаткова інформація зазначено Недостатність трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності .

Згідно із пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних був затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року (далі - Порядок №1165).

Пунктом 10 Порядку №1165 закріплено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Обов`язкові складові квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування визначені у пункті 11 згаданого нормативно-правового акту, згідно із яким у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п. 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Таким чином, Порядок №520 не зобов`язує платника податку подавати пояснення та документи, а надає йому таке право. З огляду на формулювання п. 5-6 цього Порядку, перелік документів, які можуть подаватися платником податку, є орієнтовним і неконкретизованим.

Натомість, пп. 3 п.11 Порядку № 1165 містить норму, відповідно до якої у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації .

Системний аналіз цих норм дозволяє зробити висновок, що контролюючий орган повинен конкретизувати у квитанції перелік документів, які вимагаються від платника податку.

Оскільки у тексті квитанцій про зупинку реєстрації не було точно зазначено, які саме документи вимагаються від платника податку, Позивач діяв на власний розсуд і підготував пояснення із копіями документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, керуючись виключно нормами Порядку №520.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 10 квітня 2020 року (справа №819/330/18) зауважував, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Крім того, Верховний Суд також наголосив на тому, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Разом з тим, Відповідачем-1 зазначених вище принципів при прийнятті Оскаржуваного рішення дотримано не було.

З огляду на усе вищезазначене оскаржувані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Враховуючи зазначене, судом встановлено, що Відповідач-1 протиправно та необґрунтовано відмовив в реєстрації податкової накладної, а отже оскаржуване рішення підлягає скасуванню.

З положень ч. 3, 4 ст. 245 КАС України випливає, що у разі скасування нормативно правового або індивідуального акта, суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Суд вважає, що належним способом захисту порушеного права Позивача є зобов`язання контролюючого органу зареєструвати відповідні податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства ЄВА ПЛЮС підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 6810,00 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Фермерського господарства ЄВА ПЛЮС (вул. Литвинова, 30, с. Рогізки, Сновський район, Чернігівська область) до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області (вул.Реміснича, буд.11, м.Чернігів,14000), Державної податкової служби України (Львівська площа, б.8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2188540/40994698 від 01 грудня 2020 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №11 від 13 квітня 2020 року датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2188539/40994698 від 01 липня 2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №12 від 14 квітня 2020 року датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 2188538/40994698 від 01 липня 2021 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №13 від 15 квітня 2020 року датою її подання.

Стягнути з Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства ЄВА ПЛЮС судові витрати в розмірі 6810,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 24 січня 2022 року.

Суддя С.Л. Клопот

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2022
Оприлюднено07.02.2022
Номер документу102966108
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/17812/21

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 22.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 25.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 21.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 08.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 20.01.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Рішення від 20.01.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні