Рішення
від 14.04.2021 по справі 370/2163/20
МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Д.Ростовського, 35, смт. Макарів, Київська область, 08001, тел/факс (04578)5-13-39, e-mail inbox@mk.ko.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" квітня 2021 р. Справа №370/2163/20

Макарівський районний суд Київської області у складі головуючого судді Косенко А.В., із секретарем судового засідання Захарченко Т.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження у залі суду у смт. Макарів Київської області справу за позовом

ОСОБА_1 до Державного підприємства СЕТАМ , приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Варави Романа Сергійовича, Товариства з обмеженою відповідальністю ФОРЕСТ КОСТ , третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Приватний нотаріус Макарівського районного нотаріального округу Київської області Лисенко Л.В. про визнання недійсними електронних торгів,-

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Державного підприємства СЕТАМ приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Варави Романа Сергійовича, Товариства з обмеженою відповідальністю ФОРЕСТ КОСТ (далі -відповідачі), третя особа що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Приватний нотаріус Макарівського районного нотаріального округу Київської області Лисенко Л.В. про визнання недійсними електронних торгів (далі -третя особа), в якому вказала, що Постановою приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Варави Р. С. від 01.06.2020 р. відкрито виконавче провадження №62221012 з виконання виконавчого листа №755/13276/15-ц від 23.03.2016 р. Дніпровського районного суду м. Києва про стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 заборгованість за договором позики від 19.10.2012 р. в розмірі 400 000,00 грн. та судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3 654,00 грн., а всього 403 654,00 грн.

Згідно протоколу проведення електронних торгів № 492177, 21 липня 2020 року відбулись електронні торги з реалізації земельної ділянки, площею 2,7240 га, кадастровий номер 3222784200:03:015:0029, яка розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада з реєстраційним номером лота 430284.

Переможцем вищевказаних торгів визнано Товариство з обмеженою відповідальністю ФОРЕСТ КОСТ , як такого, що запропонував найвищу цінову пропозицію 659 000,00 грн.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, на момент відкриття виконавчого провадження, регулювалися нормами Закону України Про виконавче провадження (у редакції, чинній на момент проведення електронних торгів), а також Порядком реалізації арештованого майна, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016 № 2831/5 (далі - Порядок).

Згідно з частиною першою статті 61 Закону України Про виконавче провадження реалізація арештованого майна (крім майна, вилученого з цивільного обороту, обмежено оборотоздатного майна та майна, зазначеного у частині восьмій статті 56 цього Закону) здійснюється шляхом електронних торгів або за фіксованою ціною.

Відповідно до пункту 1 Порядку, електронні торги - продаж майна за допомогою функціоналу центральної бази даних системи електронних торгів, за яким його власником стає учасник, який під час торгів запропонував за нього найвищу ціну.

Відповідно до пункту 1 розділу II Порядку Передача майна на реалізацію , реалізація майна здійснюється після визначення його вартості (оцінки) відповідно до статті 57 Закону України Про виконавче провадження .

Якщо вартість майна боржника визначено в рішенні суду, виконавець передає майно на реалізацію за ціною, визначеною судовим рішенням, без проведення визначення вартості чи оцінки такого майна, крім рішень про конфіскацію майна.

Вартість майна, визначена у звіті про оцінку майна, є дійсною на період реалізації арештованого майна.

Датою передачі майна на реалізацію вважається дата внесення в Систему інформаційного повідомлення про електронні торги (торги за фіксованою ціною).

Відповідно до пункту 2 розділу II Порядку Передача майна на реалізацію , Організатор здійснює внесення до Системи інформації про арештоване майно (формування лота) за заявкою відділу державної виконавчої служби або приватного виконавця.

Заявка на реалізацію арештованого майна повинна містити такі дані:

-повне найменування відділу державної виконавчої служби або прізвище ім`я, по батькові (за наявності) приватного виконавця, виконавчий округ, номер посвідчення приватного виконавця;

-номер виконавчого провадження згідно з автоматизованою системою виконавчих проваджень;

-повні найменування боржника та стягувана, їх адреси, код за ЄДРПОУ - для юридичних осіб;

-форма реалізації арештованого майна (електронні торги чи торги за фіксованою ціною);

-вид майна (зазначається відповідно до категорій, які використовуються на Веб-сайті);

-найменування майна, включаючи назву моделі, модифікації та інші складові найменування, які зазначаються згідно з реєстраційною, технічною та іншою документацією або наявними позначками на самому майні;

-відомості про майно, яке передається на реалізацію, його склад, характеристики, опис, включно з інформацією про явні дефекти, відсутні елементи, обмежену функціональність (додатково зазначається інформація, визначена пунктами 6-10 розділу III цього Порядку);

-місцезнаходження майна (для нерухомого майна - точна поштова адреса, для рухомого - адреса зберігана);

-відомості про зберігана майна (найменування, фактична та юридична адреси, телефон, електронна адреса);

-відомості про чинні обтяження майна, зареєстровані в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (з урахуванням відомостей Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек);

-вартість майна, що передається на реалізацію, визначена рішенням суду або відповідно до статті 57 Закону України Про виконавче провадження ;

-реквізити рахунку відділу державної виконавчої служби чи приватного виконавця для перерахування коштів;

-адреса офіційної електронної пошти відділу державної виконавчої служби чи приватного виконавця;

-фото- та/або відеоматеріали;

-кваліфікований електронний або власноручний (у випадку, передбаченому пунктом 4 розділу І цього Порядку) підпис начальника відділу державної виконавчої служби, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець. В разі якщо заявку на реалізацію арештованого майна подав приватний виконавець, він підписує її самостійно із дотриманням умов, вказаних у цьому пункті.

Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку Передача майна на реалізацію , Виконавець у строк не пізніше п`яти робочих днів після ознайомлення сторін із результатами визначення вартості чи оцінки арештованого майна готує проект заявки на реалізацію арештованого майна, який містить інформацію, передбачену абзацами третім -шістнадцятим пункту 2 цього розділу.

Державний виконавець направляє заявку на реалізацію арештованого майна начальнику відділу державної виконавчої служби, якому він безпосередньо підпорядкований, для підписання та передачі Організатору.

Заявка на реалізацію арештованого майна подається разом із такими документами (в електронній або паперовий формі):

-копія виконавчого документа, а в разі наявності зведеного виконавчого провадження - довідка виконавця щодо загальної кількості виконавчих документів та суми, що підлягає стягненню за ними;

-копія постанови про опис та арешт майна боржника, а у разі якщо опис та арешт майна проводили до набрання чинності Законом України від 02 червня 2016 року № 1404- VIII Про виконавче провадження - копія акта опису та арешту майна боржника;

-копії документів, що підтверджують вартість (оцінку) майна (повідомлення сторін про визначення вартості майна, акт виконавця про визначення вартості майна або звіт суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання про оцінку майна, строк чинності якого відповідає вимогам частини шостої статті 57 Закону України Про виконавче провадження );

-у разі передачі на реалізацію нерухомого майна, право власності на яке або право користування яким мають діти, - копія дозволу органів опіки та піклування або відповідне рішення суду;

-копії документів, що підтверджують наявність (відсутність) чинних обтяжень майна.

Відповідно до пункту 4 розділу II Порядку Передача майна на реалізацію , Організатор перевіряє повноту заповнення заявки. У разі невідповідності заявки вимогам, передбаченим пунктом 2 цього розділу, Організатор через особистий кабінет відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) повідомляє начальника відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) про необхідність усунення недоліків протягом трьох робочих днів.

Організатор повертає заявку на реалізацію майна приватному виконавцю у разізупинення або припинення діяльності приватного виконавця відповідно до Закону України.

Всупереч наведеним вимогам порядку, була порушена процедура передачі майна на реалізацію та порушення права і законні інтереси позивача.

?Виконавець не надав Організатору повну, достовірну інформацію та копії документів, що підтверджують наявність чинних обтяжень майна. Так, Організатора не було повідомлено про те, що 26.06.2020 року приватним виконавцем виконавчого округу міста Києва Телявським А. М., у виконавчому провадженні №61342397 було винесено постанову про опис та арешт майна (коштів) боржника, а саме було описано та накладено арешт на майно: земельну ділянку кадастровий номер 3222784200:03:015:0029 , площею 2,7240 га, яка розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада.

?Виконавець підготував заявку на реалізацію арештованого майна не ознайомивши позивача із результатами визначення вартості чи оцінки арештованого майна.

?Організатор не перевірив повноту заповнення заявки на реалізацію майна.

Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку Підготовка до проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) , Організатор вносить до Системи інформацію про майно та формує лот торгів (інформаційне повідомлення про електронні торги (торги за фіксованою ціною)) на підставі отриманої ним заявки не пізніше ніж на третій робочий день з дати її отримання. Лот вноситься за типом, найменуванням, категорією відповідно до класифікації, яка підтримується Системою, що забезпечує вільний та прямий пошук за відповідними пошуковими критеріями (вид майна, назва, модель, регіон зберігання, стартова ціна, номер виконавчого провадження згідно з автоматизованою системою виконавчого провадження тощо).

Після внесення лота до Системи автоматично визначається строк для підготовки до проведення торгів, реєстрації учасників, огляду майна, який становить: для торгів за фіксованою ціною - 5 календарних днів; для електронних торгів: для лотів зі стартовою ціною до 5000,00 грн - 10 календарних днів; для лотів зі стартовою ціною від 5000,01 до 1 000 000,00 грн - 20 календарних днів; для лотів зі стартовою ціною від 1 000 000,01 грн - 30 календарних днів.

Дата початку проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) призначається на наступний після закінчення зазначених строків день та відображається в інформаційному повідомленні, яке розміщується на Веб-сайті автоматично після внесення інформації про лот у Систему.

Згідно даних інформаційного повідомлення, яке розміщене на Веб-сайті слідує, що дата публікації 01.07.2020 р. 15:26, дата проведення аукціону 21.07.2020 р., а не 22.07.2020 р.

Тобто, всупереч п. 3 Порядку, проведення електронних торгів було призначене не на наступний день після закінчення визначеного строку в 20 календарних днів від 01.07.2020 р. -дати внесення лота до Системи.

Відповідно до пункту 5 розділу II Порядку Підготовка до проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) , Інформаційне повідомлення про електронні торги (торги за фіксованою ціною) повинно містити:

1)загальну інформацію про електронні торги (торги за фіксованою ціною):

відомості про Організатора (найменування, контактні телефони, електронна адреса);

відомості про зберігана (найменування та місцезнаходження (для юридичних осіб), прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), контактний телефон, електронна адреса (за наявності), фактична адреса зберігання майна); порядок оформлення участі в електронних торгах (торгах за фіксованою ціною); дату внесення інформаційного повідомлення про електронні торги (торги за фіксованою ціною) у Систему;

строк підготовки до проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною); кінцевий термін прийому заявок, якщо проводяться електронні торги; дату і час початку електронних торгів (торгів за фіксованою ціною); дату і час закінчення торгів (зазначаються до хвилин);

строки сплати та розмір гарантійного внеску, реквізити рахунку, на який вноситься гарантійний внесок (найменування банку, МФО банку, номер рахунку, призначення платежу) (крім реалізації майна у випадках, передбачених розділом VI та пунктом 1 розділу VII цього Порядку);

порядок та умови отримання майна переможцем;

найменування, контактні телефони, адресу офіційної електронної пошти та реквізити рахунку відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця), на який у разі визначення переможця електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) необхідно перерахувати кошти за придбане майно, строки сплати таких коштів, номер виконавчого провадження згідно з даними автоматизованої системи виконавчих проваджень.

Інформація, зазначена у цьому підпункті, автоматично формується Системою;

2)інформацію про майно (лот): реєстраційний номер лота; вид майна; найменування майна; відомості про майно, що виставляється на електронних торгах (торгах за фіксованою ціною), його склад, характеристики, опис, наявність дефектів; місцезнаходження майна; фотографічне зображення майна (відеоматеріали за наявності); відомості про обтяження та обмеження майна, права третіх осіб; розмір гарантійного внеску (розмір винагороди за організацію та проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) - у разі реалізації майна відповідно до розділу VI та пункту 1 розділу VII цього Порядку); стартову ціну продажу; крок електронних торгів; порядок ознайомлення з майном (фактична адреса зберігана та адреса зберігання майна, час для ознайомлення, контактні телефони та електронна адреса (за наявності)).

Інформаційне повідомлення про електронні торги (торги за фіксованою ціною) містить інформацію тільки про один лот.

Відповідно до пункту 10 розділу II Порядку Підготовка до проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) , Якщо реалізації підлягає земельна ділянка, в інформації про майно додатково зазначаються: місце розташування земельної ділянки; розмір земельної ділянки; правовий режим земельної ділянки; цільове призначення земельної ділянки; кадастровий номер земельної ділянки; обмеження на використання земельної ділянки (установлені на підставі містобудівних та санітарних норм і правил, включаючи архітектурно-планувальні, технічні, екологічні умови); наявність комунікацій.

Відповідно до пункту 11 розділу II Порядку Підготовка до проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) , Інформація про майно, включене до лота, виставленого на електронні торги (торги за фіксованою ціною), вноситься Організатором згідно з документами, наданими відповідно до пунктів 2, 3 розділу II цього Порядку.

Організатор має право на доповнення інформації виключно в частині фотографічного зображення майна та відомостей про нього (склад, характеристика, опис).

Інформаційне повідомлення про електронні торги (торги за фіксованою ціною) може включати інші додаткові відомості, необхідні для проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною).

Всупереч п 2. розділу VII Порядку, Організатор не повідомив письмово позивача (боржника) про день та час проведення електронних торгів та про початкову ціну продажу майна.

Відповідно до пункту 1 розділу VIII Порядку Оформлення результатів електронних торгів , Після закінчення електронних торгів (закінчення строку аукціону з урахуванням його можливого продовження) на Веб-сайті відображаються відомості про завершення електронних торгів. Не пізніше наступного робочого дня Система автоматично формує та розміщує на Веб-сайті протокол електронних торгів за лотом. До протоколу вноситься така інформація: дата і час початку та завершення електронних торгів; реєстраційний номер лота; назва лота; стартова ціна та ціна продажу лота, цінові пропозиції учасників, особливі ставки купівлі лота учасників, якщо вони мали місце; сума сплаченого гарантійного внеску; розмір винагороди за організацію та проведення електронних торгів, яку повинен сплатити переможець електронних торгів, та реквізити рахунку для її сплати; відомості про переможця електронних торгів (унікальний реєстраційний номер учасника, прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - переможця торгів, найменування юридичної особи, якщо переможцем є юридична особа); дата, до якої переможець електронних торгів повинен повністю сплатити ціну лота; реквізити рахунку відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця), на який необхідно перерахувати кошти за придбане майно.

Не пізніше наступного робочого дня Система розміщує аналогічний протокол електронних торгів за лотом з повною інформацією про переможця електронних торгів в особистому кабінеті переможця.

У протоколі зазначаються серія та номер документа, що посвідчує фізичну особу - переможця, місце проживання та номер контактного телефону (за наявності). У разі якщо переможцем електронних торгів є юридична особа, зазначаються її код за ЄДРПОУ, місцезнаходження та номер контактного телефону (за наявності).

Всупереч вказаним вимогам, протокол №492177 проведення електронних торгів не містить код за ЄДРПОУ, місцезнаходження та номер контактного телефону переможця юридичної особи ТОВ ФОРЕСТ КОСТ .

Відповідно до пункту 4 розділу X Порядку Порядок розрахунків за придбане на електронних торгах майно та перехід права власності , Після повного розрахунку переможця за придбане майно (у тому числі сплати винагороди за організацію та проведення електронних торгів) на підставі протоколу про проведення електронних торгів та платіжного документа, що підтверджує сплату додаткової винагороди за організацію та проведення електронних торгів (у випадку, якщо майно реалізувалося за ціною, вищою стартової), виконавець протягом п`яти робочих днів складає акт про проведені електронні торги. Державний виконавець додатково затверджує акт про проведені електронні торги у начальника відділу, якому він безпосередньо підпорядкований.

Приватний виконавець самостійно затверджує акт про проведені електронні торги шляхом його підписання та скріплення печаткою приватного виконавця.

Відповідно до пункту 6 розділу X Порядку Порядок розрахунків за придбане на електронних торгах майно та перехід права власності , Підписаний та скріплений печаткою приватного виконавця або затверджений начальником відділу державної виконавчої служби акт виконавець видає або надсилає переможцеві електронних торгів не пізніше наступного робочого дня з дня його затвердження.

Копія акту надсилається стягувану, боржнику та через особистий кабінет відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) Організатору.

Відповідно до пункту 8 розділу X Порядку Порядок розрахунків за придбане на електронних торгах майно та перехід права власності , Акт про проведені електронні торги є документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, у випадках, передбачених законодавством.

У випадку придбання нерухомого майна документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, є свідоцтво про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів, яке видається нотаріусом на підставі акту про проведені електронні торги.

Всупереч вказаним вимогам, позивачу не було надіслано копію акту про проведені електронні торги.

Оскільки при проведенні електронних торгів 21 липня 2020 року з реалізації

земельної ділянки, площею 2,7240 га, кадастровий номер 3222784200:03:015:0029, яка

розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада з

реєстраційним номером лота 430284 були порушені положення Порядку реалізації

арештованого майна, що затверджений наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016

року №2831/5. а саме: правил які визначають процедуру підготовки, проведення електронних

торгів (опублікування інформаційного повідомлення певного змісту про реалізацію

нерухомого майна; направлення письмового повідомлення державному виконавцю,

стягувану та боржнику про дату, час та місце проведення електронних торгів, а також

стартову ціну реалізації майна тощо) (розділ 3); правил, які регулюють сам порядок

проведення електронних торгів ( розділ 5); правил, які стосуються оформлення кінцевих

результатів торгів (розділ 7), електронні торги підлягають визнанню недійсними.

Враховуючи викладене, позивач просила суд визнати недійсними електронні торги, проведенні Державним підприємством Сетам 21.07.2020, оформлені протоколом № 492177 із реалізації лоту № 430284 - земельної ділянки ОСОБА_1 загальною площею 2,7240 га, кадастровий номер: 3222784200:03:015:0029, яка розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада, цільове призначення - землі для ведення садівництва, у виконавчому провадженні №62221012. Визнати недійсним та скасувати протокол проведення електронних торгів № 492177, сформований 21.07.2020 о 22:00:14, за результатами проведення електронних торгів із реалізації лоту № 430284 - земельної ділянки ОСОБА_1 загальною площею 2,7240 га, кадастровий номер: 3222784200:03:015:0029, яка розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада, цільове призначення - землі для ведення садівництва, у виконавчому провадженні №62221012. Визнати недійсним та скасувати Акт про проведення електронних торгів від 27.07.2020 р., складений приватним виконавцем виконавчого округу м. Києва Варавою Р. С. у виконавчому провадженні №62221012 щодо реалізації лоту № 430284 - земельної ділянки ОСОБА_1 загальною площею 2,7240 га, кадастровий номер: 3222784200:03:015:0029, яка розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада, цільове призначення - землі для ведення садівництва. Визнати недійсним та скасувати Свідоцтво від 29.07.2020 за реєстраційним №407, видане приватним нотаріусом Макарівського районного нотаріального округу Київської області Лисенко Л. В. переможцю торгів - Товариство з обмеженою відповідальністю ФОРЕСТ КОСТ (щодо придбання земельної ділянки загальною площею 2,7240 га, кадастровий номер: 3222784200:03:015:0029, яка розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада, цільове призначення - землі для ведення садівництва). Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 53361874 від 29.07.2020 16:25:36, прийняте приватним нотаріусом Макарівського районного нотаріального округу Київської області Лисенко Л. В., та державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а саме реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю ФОРЕСТ КОСТ на земельну ділянку загальною площею 2,7240 га, кадастровий номер: 3222784200:03:015:0029, яка розташована за адресою:

Ухвалою Макарівського районного суду Київської області від 14.09.2020 року відкрито провадження у справі, призначене підготовче засідання.

Ухвалою Макарівського районного суду Київської області від 28.09.2020 року заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову відмовлено.

18.08.2020 року від приваттного виконаця воконавчого округу міста Києва Варави Р.С. надійшов відзив на позовну заяву.

03.11.2020 року від представника відповідача ТОВ Форест Кост - адвоката Зражевського Н.В. надійшов відзив на позовну заяву.

17.11.2020 року від представника відповідача ДП СЕТАМ - надійшов відзив на позовну заяву.

Ухвалою Макарівського районного суду Київської області від 19.01.2021 року закрито підготовче провадження у справі. Призначено справу до судового розгляду.

В судове засідання 14.04.2021 представник позивача та позивач не з`явився. Про день та час розгляду справи повідомлені належним чином. Надіслали заяву про розгляд без їх участі.

Представник Відповідача ТОВ Форест Кост - адвоката Зражевського Н.В. в судове засідання 14.04.2021 року не з`явився, надіслав заяву про розгляд за його відсутності, позов просив залишити без задоволення.

Представник відповідачів - адвокат Андрієць І.І. в судовому засіданні 14.04.2021 проти позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити з підстав наведених у відзивах.

Представник відповідача ДП СЕТАМ в судове засідання 14.04.2021 не з`явився. Про день та час розгляду справи повідомлений належним чином.

Третя особа приватний нотаріус Макарівсчького районного нотаріального округу Київської області Лисенко Л.В. в судове засідання 14.04.2021 не з`явилась. Про день та час розгляду справи повідомлені належним чином.

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши письмові матеріали справи, приходить до висновку про те, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

01.06.2020 року приватним виконавцем Виконавчого округу м. Києва Варавою Р.С. було відкрито виконавче провадження № 62221012 на підставі виконавчого листа №755/13276/15-ц, що виданий 23.03.2016 року Дніпровським районним судом м. Києва за заявою ОСОБА_2 про відкриття виконавчого провадження.

Відповідно ст. 56 ЗУ Про виконавче провадження арешт майна (коштів) боржника застосовується для забезпечення реального виконання рішення. Арешт на майно (кошти) боржника накладається виконавцем шляхом винесення постанови про арешт майна (коштів) боржника або про опис та арешт майна (коштів) боржника.

Постановою ВП № 62221012 про опис та арешт майна (коштів) боржника від 17.06.2020 було описано та накладено арешт на нерухоме боржника серед яких: земельна ділянка, кадастровий номер 3222784200:03:015:0029, цільове призначення: для ведення садівництва, площею 2,7240 га.

30.06.2020 року керуючись статтею 20 Закону України Про виконавче провадження виконавцем внесено постанову про призначення суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання зля участі у виконавчому провадженні № 62221012, якою залучено Приватне підприємство Габ`яно (код ЄДРПОУ:33637138). Копії постанови направлено сторонам та в ПП "Габ`яно" простою кореспонденцією.

Згідно частини п`ятої статті 57 Закону України Про виконавче провадження виконавець повідомляє про результати визначення вартості чи оцінки майна сторонам не пізніше наступного робочого дня після дня визначення вартості чи отримання звіту про оцінку. Звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконанні процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності (частина перша статті 12 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні ).

Звіт про оцінку було отримано виконавцем 01.07.2020 року про, що свідчить відмітка на документі вх.№ 1363 від 01.07.2020 р.

01.07.2020 року рекомендованою кореспонденцією було направлено копії першої та другої сторінки звіту експерта про вартість майна на ознайомлення та для відома, виготовленого при примусовому виконанні Виконавчого листа №755/13276/15- ц від 23.03.2016 року, виданого Дніпровським районним судом міста Києва.

Підтвердженням цього є лист від 01.07.2020 (вих. № 1671) та фіскальні чеки про відправку сторонам.

Згідно з ст. 61 ЗУ Про виконавче провадження реалізація арештованого майна здійснюється шляхом електронних торгів або за фіксованою ціною. Порядок проведення електронних торгів визначається Міністерством юстиції України.

Правова природа процедури реалізації майна на електронних торгах полягає впродажі майна, тобто в забезпеченні переходу права власності на майно боржника, на яке звернено стягнення, до покупця - учасника торгів, та складанні за результатами їх проведення акта про проведення торгів, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно у випадках, визначених законодавством. Вказаний акт є оформленням договірних відносин купівлі-продажу майна на прилюдних торгах, а отже, є договором.

Відповідно до Порядку реалізації арештованого майна (далі-Порядок) затверджений Наказом Міністерства юстиції України від 29.09.2016 № 2831/5 Розділ II реалізація майна здійснюється після визначення його вартості (оцінки) відповідно до статті 57 Закону України Про виконавче провадження .

У відповідності до п.5 ст. 57 ЗУ Про виконавче провадження у разі якщо сторони не згодні з результатами визначення вартості чи оцінки майна, вони мають право оскаржити їх у судовому порядку в 10-денний строк з дня отримання відповідного повідомлення.

Сторона вважається ознайомленою з результатами визначення вартості чи оцінки арештованого майна, якщо їй надіслано повідомлення про результати визначення вартості чи оцінки майна за адресою, зазначеною у виконавчому документі, або за місцем фактичного проживання чи перебування такої сторони, достовірно встановленим виконавцем.

Відповідно до трекінг-номеру АТ Укрпошта , зазначені листи були отримані сторонами виконавчого провадження ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , що доводить обізнаність позивача у наявності звіту експерта про вартість майна.

Тому, позивач був ознайомлений із результати визначення вартості чи оцінки арештованого майна .

01.07.2020 приватним виконавцем Варавою Р.С. в електронному кабінеті ДП СЕТАМ філії у місті Києві та Київської області сформовано заявку на реалізацію арештованого майна (копія друкованої заявки додається).

Також 01.07.2020 при підготовці та перевірці заявки на реалізацію арештованого майна боржника, а саме земельної ділянки, кадастровий номер 3222784200:03:015:0029, цільове призначення: для ведення садівництва, площею 2,7240 га було сформовано о 13:40 витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за кадастровим номером об`єкта, що підлягав подальшій реалізації та відчуженню.

Згідно інформації, актуальної на момент передачі вказаної вище земельної ділянки на реалізацію, інші обтяження, окрім вказаних приватним виконавцем, а саме: номер запису про обтяження: 36961183, що внесено 19.06.2020 на підставі постанови про опис та арешт майна (коштів) боржника по ВП № 62221012 від 17.06.2020, видавник: Варава Роман Сергійович відсутні.

Відповідно до протоколу № 492177 проведення електронних торгів по лоту № 430284 від 21.07.2020 Державним підприємством "СЕТАМ" (код ЄДРПОУ 39958500) за адресою: м.Київ, вул. Стрілецька, 4-6 проведено електронні торги з реалізації земельної ділянки загальною площею 2.7240 га, кадастровий номер 3222784200:03:015:0029, що розташована за адресою: Київська область, Макарівський район, Лишнянська сільська рада. Торги відбулися. Переможцем торгів визнано ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ФОРЕСТ КОСТ" ЄДРПОУ: 43672692.

Відповідно до п. 1 Розділу VII Порядку зазначається, що після закінчення електронних торгів (закінчення строку аукціону з урахуванням його можливого продовження) на Веб-сайті відображаються відомості про завершення електронних торгів.

Не пізніше наступного робочого дня Система автоматично формує та розміщує на Веб- сайті протокол електронних торгів за лотом. До протоколу вноситься така інформація: відомості про переможця електронних торгів (унікальний реєстраційний номер учасника, прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - переможця торгів, найменування юридичної особи, якщо переможцем є юридична особа).

Виходячи з вищесказаного, Порядком не передбачено внесення інформації про код ЄДРПОУ, місцезнаходження та номер контактного телефону юридичної особи, яка є переможцем електронних торгів. Протокол № 492177 складений відповідно до норм п. 1 Розділу VII Порядку та передбачає тільки інформацію про найменування юридичної особи, яка є переможцем електронних торгів.

Згідно з п. 4 Розділу X Порядку після повного розрахунку переможця за придбане майно (у тому числі сплати винагороди за організацію та проведення електронних торгів) на підставі протоколу про проведення електронних торгів та платіжного документа, що підтверджує сплату додаткової винагороди за організацію та проведення електронних торгів (у випадку, якщо майно реалізувалося за ціною, вищою стартової), виконавець протягом п`яти робочих днів складає акт про проведені електронні торги.

Приватним виконавцем Виконавчого округу м.Києва Варавою Р.С. був виданий акт про проведені електронні торги. Акт складено на підставі Протоколу № 492177 проведення електронних торгів по лоту № 430284 від 21.07.2020, що були проведені Державним підприємством Сетам (код ЄДРПОУ 39958500).

Представнику ТОВ ФОРЕСТ КОСТ акт про проведені електронні торги було вручено.

Відповідно до ст.28 ЗУ Про виконавче провадження копії постанов виконавця та інші документи виконавчого провадження (далі - документи виконавчого провадження) доводяться виконавцем до відома сторін та інших учасників виконавчого провадження, надсилаються адресатам простим поштовим відправленням або доставляються кур`єром, крім постанов про відкриття виконавчого провадження, про повернення виконавчого документа стягувану, повідомлення стягувану про повернення виконавчого документа без прийняття до виконання, постанов, передбачених пунктами 1-4 частини дев`ятої статті 71 цього Закону, які надсилаються рекомендованим поштовим відправленням. Боржник вважається повідомленим про початок примусового виконання рішень, якщо йому надіслано постанову про відкриття виконавчого провадження за адресою, зазначеною у виконавчому документі.

Копія акту про проведені електронні торги було надіслано сторонам простим поштовим відправленням.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної у постанові від 18.11.2015 р. у справі № 6-1884цс15, сам по собі факт неналежного повідомлення боржника про проведення прилюдних торгів не може бути підставою для визнання таких торгів недійсними. Головна умова, яка повинна бути встановлена судами, це наявність порушень, що могли вплинути на результат торгів, а тому окрім наявності порушення норм закону при проведенні прилюдних торгів повинно бути присутнє порушення прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює, способом захисту яких є визнання прилюдних торгів недійсними.

ДП "СЕТАМ" відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 29 березня 2019 року № 10008/5 "Про визначення організатора електронних торгів, торгів за фіксованою ціною" та Порядку реалізації арештованого майна шляхом проведення електронних торгів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29 вересня 2016 року (далі - Порядок), є організатором електронних торгів та уповноважене на забезпечення здійснення заходів із створення та супроводження програмного забезпечення системи електронних торгів, технологічного забезпечення, збереження та захисту даних, що містяться у системі, здійснення організації та проведення електронних торгів, забезпечення збереження майна, виконання інших функцій, передбачених цим Порядком.

Згідно із Порядком Організатор - це державне підприємство, яке належить до сфери управління Міністерства юстиції України та уповноважене відповідно до законодавства на забезпечення здійснення заходів із створення та супроводження програмного забезпечення Системи, технологічного забезпечення, збереження та захисту даних, що містяться у Системі, здійснення організації та проведення електронних торгів, забезпечення збереження майна, виконання інших функцій, передбачених цим Порядком.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, зазначених у цьому Законі, спрямованих на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які здійснюються на підставах, у спосіб та в межах повноважень, визначених цим Законом, іншими нормативно- правовими актами, виданими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

Відповідно до статті 18 Закону України "Про виконавче провадження" виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Виконавець зобов`язаний:

1.здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом;

2.надавати сторонам виконавчого провадження, їхнім представникам та прокурору як учаснику виконавчого провадження можливість ознайомитися з матеріалами виконавчого провадження;

3.розглядати в установлені законом строки заяви сторін, інших учасників виконавчого провадження та їхні клопотання;

4.заявляти в установленому порядку про самовідвід за наявності обставин, передбачених цим Законом;

5.роз`яснювати сторонам та іншим учасникам виконавчого провадження їхні права та обов`язки.

6.Виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право:

7.проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону;

8.проводити перевірку виконання юридичними особами незалежно від форми власності, фізичними особами, фізичними особами - підприємцями рішень стосовно працюючих у них боржників;

9.з метою захисту інтересів стягувана одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, посадових осіб, сторін та інших учасників виконавчого провадження необхідні для проведення виконавчих дій пояснення, довідки та іншу інформацію, в тому числі конфіденційну;

10.за наявності вмотивованого рішення суду про примусове проникнення до житла чи іншого володіння фізичної особи безперешкодно входити на земельні ділянки, до житлових та інших приміщень боржника - фізичної особи, особи, в якої перебуває майно боржника чи майно та кошти, належні боржникові від інших осіб, проводити в них огляд, у разі потреби примусово відкривати їх в установленому порядку із залученням працівників поліції, опечатувати такі приміщення, арештовувати, опечатувати та вилучати належне боржникові майно, яке там перебуває та на яке згідно із законом можливо звернути стягнення. Примусове проникнення на земельні ділянки, до житлових та інших приміщень у зв`язку з примусовим виконанням рішення суду про виселення боржника та вселення стягувана і рішення про усунення перешкод у користуванні приміщенням (житлом) здійснюється виключно на підставі такого рішення суду;

11.безперешкодно входити на земельні ділянки, до приміщень, сховищ, іншого володіння боржника - юридичної особи, проводити їх огляд, примусово відкривати та опечатувати їх;

12.накладати арешт на майно боржника, опечатувати, вилучати, передавати таке майно на зберігання та реалізовувати його в установленому законодавством порядку;

13.накладати арешт на кошти та інші цінності боржника, зокрема на кошти, які перебувають у касах, на рахунках у банках, інших фінансових установах та органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (крім коштів на рахунках платників у системі електронного адміністрування податку на додану

вартість, коштів на рахунках із спеціальним режимом використання, спеціальних та інших рахунках, звернення стягнення на які заборонено законом), на рахунки в цінних паперах, а також опечатувати каси, приміщення і місця зберігання грошей;

14.здійснювати реєстрацію обтяжень майна в процесі та у зв`язку з виконавчим провадженням;

15.використовувати за згодою власника приміщення для тимчасового зберігання вилученого майна, а також транспортні засоби стягувана або боржника за їхньою згодою для перевезення майна;

16.звертатися до суду або органу, який видав виконавчий документ, із заявою (поданням) про роз`яснення рішення, про видачу дубліката виконавчого документа у випадках, передбачених цим Законом, до суду, який видав виконавчий документ, - із заявою (поданням) про встановлення чи зміну порядку і способу виконання рішення, про відстрочку чи розстрочку виконання рішення;

17.приймати рішення про відстрочку та розстрочку виконання рішення (крім судових рішень), за наявності письмової заяви стягувана;

18.звертатися до суду з поданням про розшук дитини, про постановления вмотивованого рішення про примусове проникнення до житла чи іншого володіння боржника - фізичної або іншої особи, в якої перебуває дитина, стосовно якої складено виконавчий документ про її відібрання;

19.звертатися до суду з поданням про примусове проникнення до житла чи іншого володіння боржника - фізичної або іншої особи, в якої перебуває майно боржника чи майно та кошти, що належать боржникові від інших осіб;

20.викликати фізичних осіб, посадових осіб з приводу виконавчих документів, що перебувають у виконавчому провадженні.

21.У разі якщо боржник без поважних причин не з`явився за викликом виконавця, виконавець має право звернутися до суду щодо застосування до нього приводу;

22.залучати в установленому порядку понятих, працівників поліції, інших осіб, а також експертів, спеціалістів, а для проведення оцінки майна - суб`єктів оціночної діяльності - суб`єктів господарювання;

23.накладати стягнення у вигляді штрафу на фізичних, юридичних та посадових осіб у випадках, передбачених законом;

24.застосовувати під час примусового виконання рішень фото- і кінозйомку, відеозапис;

25.вимагати від матеріально відповідальних і посадових осіб боржників - юридичних осіб або боржників - фізичних осіб надання пояснень за фактами невиконання рішень або законних вимог виконавця чи іншого порушення вимог законодавства про виконавче провадження;

26.у разі ухилення боржника від виконання зобов`язань, покладених на нього рішенням, звертатися до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду боржника - фізичної особи чи керівника боржника - юридичної особи за межі України до виконання зобов`язань за рішенням або погашення заборгованості за рішеннями про стягнення періодичних платежів;

27.залучати в разі потреби до проведення чи організації виконавчих дій суб`єктів господарювання, у тому числі на платній основі, за рахунок авансового внеску стягувана;

28.отримувати від банківських та інших фінансових установ інформацію про наявність рахунків та/або стан рахунків боржника, рух коштів та операції за

29.рахунками боржника, а також інформацію про договори боржника про зберігання цінностей або надання боржнику в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа, що охороняється банком;

30.здійснювати інші повноваження, передбачені цим Законом.

Вимоги виконавця щодо виконання рішень є обов`язковими на всій території України. Невиконання законних вимог виконавця тягне за собою відповідальність, передбачену законом.

Залучення для проведення виконавчих дій працівників поліції здійснюється за вмотивованою постановою виконавця, яка надсилається керівнику територіального органу поліції за місцем проведення відповідної виконавчої дії. У залученні поліції для проведення виконавчих дій може бути відмовлено лише з підстав залучення особового складу даного територіального органу поліції до припинення групового порушення громадської безпеки і порядку чи масових заворушень, а також для подолання наслідків масштабних аварій чи інших масштабних надзвичайних ситуацій.

Під час виконання рішень виконавець має право на безпосередній доступ до інформації про боржників, їхнє майно, доходи та кошти, у тому числі конфіденційної, яка міститься в державних базах даних і реєстрах, у тому числі електронних. Порядок доступу до такої інформації з баз даних та реєстрів встановлюється Міністерством юстиції України разом із державними органами, які забезпечують їх ведення.

Відповідно до статті 48 Закону України "Про виконавче провадження" звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті, вилученні (списанні коштів з рахунків) та примусовій реалізації.

Стягнення за виконавчими документами звертається в першу чергу на кошти боржника у національній та іноземній валютах, інші цінності, у тому числі на кошти на рахунках боржника у банках та інших фінансових установах.

У разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувана, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення.

Відповідно до частини першої статті 48 Закону України "Про виконавче провадження" примусова реалізація арештованого майна є одним з етапів звернення стягнення на майно боржника.

Відповідно до частини п`ятої статті 48 Закону України "Про виконавче провадження" у разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувана, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення. Звернення стягнення на майно боржника не зупиняє звернення стягнення на кошти боржника. Боржник має право запропонувати види майна чи предмети, які необхідно реалізувати в першу чергу. Черговість стягнення на кошти та інше майно боржника остаточно визначається виконавцем.

Відповідно до частин першої та другої статті 61 Закону України "Про виконавче провадження" реалізація арештованого майна (крім майна, вилученого з цивільного обороту, обмежено оборотоздатного майна та майна, зазначеного у частині восьмій статті 56 цього Закону) здійснюється шляхом електронних торгів або за фіксованою ціною. Порядок проведення електронних торгів визначається Міністерством юстиції України.

Таким чином, процедура звернення стягнення на майно боржника врегульована Законом України "Про виконавче провадження" та Порядком реалізації арештованого майна, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 29 вересня 2016 року № 2831/5.

Пунктом 3 розділу II Порядку передбачено, що Виконавець у строк не пізніше п`яти робочих днів після ознайомлення сторін із результатами визначення вартості чи оцінки арештованого майна готує проект заявки на реалізацію арештованого майна, який містить інформацію, передбачену абзацами третім - шістнадцятим пункту 2 цього розділу.

Державний чи приватний виконавець направляє заявку на реалізацію арештованого майна начальнику відділу державної виконавчої служби, якому він безпосередньо підпорядкований, для підписання та передачі Організатору.

Заявка на реалізацію арештованого майна подається разом із такими документами (в електронній або паперовий формі):

-копія виконавчого документа, а в разі наявності зведеного виконавчого провадження - довідка виконавця щодо загальної кількості виконавчих документів та суми, що підлягає стягненню за ними;

-копія постанови про опис та арешт майна боржника, а у разі якщо опис та арешт майна проводили до набрання чинності Законом України від 02 червня 2016 року № 1404-VIII Про виконавче провадження - копія акта опису та арешту майна боржника;

-копії документів, що підтверджують вартість (оцінку) майна (повідомлення сторін про визначення вартості майна, акт виконавця про визначення вартості майна або звіт суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання про оцінку майна,строк чинності якого відповідає вимогам частини шостої статті 57 Закону України Про виконавче провадження );

-у разі передачі на реалізацію нерухомого майна, право власності на яке або право користування яким мають діти, - копія дозволу органів опіки та піклування або відповідне рішення суду;

-копії документів, що підтверджують наявність (відсутність) чинних обтяжень майна.

Не підлягає передачі на реалізацію майно, щодо якого наявний письмовий висновок експерта, суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання щодо неможливості чи недоцільності реалізації арештованого майна боржника у зв`язку із значним ступенем його зносу, пошкодженням або в разі, якщо витрати, пов`язані зі зверненням на таке майно стягнення, перевищують грошову суму, за яку воно може бути реалізовано.

А відповідно до пункту 4 розділу II Порядку, начальник відділу державної виконавчої служби після отримання проекту заявки та документів щодо передачі майна на реалізацію у строк до трьох робочих днів перевіряє ці документи на відповідність вимогам законодавства, наявність відомостей про місце зберігання й демонстрації майна та у разі виявлення порушень визначає їх перелік та встановлює строк для усунення порушень, який становить не більше трьох робочих днів, а у разі, якщо відповідно до законодавства реалізація майна неможлива, документи щодо передачі майна на реалізацію повертаються державному виконавцю, який їх подав, із зазначенням визначених законодавством підстав, що унеможливлюють реалізацію майна.

У разі встановлення відповідності заявки на реалізацію арештованого майна та доданих документів вимогам законодавства чи після приведення їх у відповідність до вимог законодавства начальник відділу державної виконавчої служби підписує таку заявку (за допомогою електронного цифрового підпису або власноруч у випадку, передбаченому пунктом 4 розділу І цього Порядку) та надсилає її разом із документами, передбаченими абзацами четвертим-восьмим пункту 3 розділу II цього Порядку, Організатору в електронному вигляді через особистий кабінет відділу державної виконавчої служби для внесення інформації про проведення електронних торгів (торгів за фіксованою ціною) до Системи.

Перевірка змісту заявки на відповідність вимогам законодавства Організатором не здійснюється. За відповідність документів, на підставі яких вноситься інформація до Системи, а також за достовірність інформації, зазначеної у заявці, відповідають посадові особи відділу державної виконавчої служби (приватний виконавець).

Організатор перевіряє повноту заповнення заявки. У разі невідповідності заявки вимогам, передбаченим пунктом 2 цього розділу, Організатор через особистий кабінет відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) повідомляє начальника відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) про необхідність усунення недоліків протягом трьох робочих днів.

Отже, державне підприємство "СЕТАМ" розміщує інформацію в системі електронних торгів виключно на підставі документів, наданих відповідним органом державної виконавчої служби чи приватного виконавця. При цьому жодним нормативно-правовим актом України не передбачено обов`язку Організатора торгів перевіряти законність дій державного виконавця щодо передачі манна на реалізацію та достовірність інформації, зазначеної у заявці на реалізацію арештованого майна.

ДП "СЕТАМ" виконує функції організатора електронних торгів, який діє в межах повноважень, визначених Порядком. Тобто, у Організатора електронних торгів відсутні повноваження надавати правову оцінку діям державних виконавців, в тому числі перевіряти відомості, наведені у заявці, на відповідність дійсності та законодавству.

Відповідно до пункту четвертого статті 263 ЦПК України при виборі ізастосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодозастосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Так, відповідно до висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові № 3-112гс 14 від 23 вересня 2014 року, "Умови та порядок виконаннярішень судів та інших органів (посадових осіб), що підлягають пргтусовому виконанню в разі невиконання їх у добровільному порядку на час вчинення виконавчих дій, передбачено Законом № 606-ХІУ та Інструкцією про проведення виконавчих дій, затвердженою наказом Міністерства юстиції від 15 грудня 1999 року № 74/5 (далі - Інструкція).

Законом № 606-ХІV встановлено загальні правові основи організації та діяльності державної виконавчої служби, її завдання та компетенцію, а також визначено учасників виконавчого провадження, закріплено їхні права та обов`язки, у тому числі право стягувачів і боржників та інших учасників виконавчого провадження на оскарження дій (бездіяльності) державного виконавця та порядок цього оскарження.

Аналіз положень Закону № 606-ХІV та Інструкції свідчить про те, що вони не встановлюють порядку та правил проведення прилюдних торгів, а лише закріплюють, як і стаття 650 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), такий спосіб реалізації майна як його продаж на прилюдних торгах і відсилають до інших нормативно-правових актів, якими повинен визначатися порядок проведення прилюдних торгів із реалізації арештованого майна.

Відповідно до наведених правових норм державний виконавець здійснює лише підготовчі дії з метою проведення прилюдних торгів (у тому числі й оцінку та уцінку майна, на яке звернуто стягнення - статті 58, 62 Закону України "Про виконавче провадження", а самі прилюдні торги з реалізації нерухомого майна організовують і проводять спеціалізовані організації, з якими державною виконавчою службою укладається відповідний договір (пункт 5.11 Інструкції).

Таким чином, виходячи з аналізу правової природи процедури реалізації майна на прилюдних торгах, яка полягає у продажу майна, тобто у забезпеченні переходу права власності на майно боржника, на яке звернено стягнення, до покупця - учасника прилюдних торгів, та ураховуючи особливості, передбачені законодавством щодо проведення прилюдних торгів, складання за результатами їх проведення акта про проведення прилюдних торгів є оформленням договірних відносин купівлі-продажу майна на публічних торгах, а відтак, є правочином.

Цей висновок узгоджується і з нормами статей 650, 655 та частини 4 статті 656 ЦК України, що відносять до договорів купівлі-продажу процедуру прилюдних торгів, результатом яких є видача нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів на підставі складеного та затвердженого в установленому порядку акта державного виконавця про проведені торги (стаття 34 Закону України "Про нотаріат ").

Отже, відчуження майна з прилюдних торгів належить до угод купівлі- продажу, така угода може визнаватися недійсною в судовому порядку з підстав недодержання в момент її вчинення вимог, встановлених частинами 1-3 та 6 статті 203 ЦК України (частина 1 статті 215 цього Кодексу).

Разом із тим, слід зазначити, що оскільки за змістом частини 1 статті 215 ЦК України підставами недійсності укладеного за результатами прилюдних торгів правочину є недодержання вимог закону в момент його укладення, тобто безпосередньо за результатами прилюдних торгів, то підставами для визнання прилюдних торгів недійсними є порушення встановлених законодавством правил проведення торгів, визначених Порядком реалізаиії арештованого майна.

Слід зазначити, що оскільки за змістом частини 1 статті 215 ЦК України підставами недійсності укладеного за результатами прилюдних торгів правочину є недодержання вимог закону в момент його укладення, тобто безпосередньо за результатами прилюдних торгів, то підставами для визнання прилюдних торгів недійсними є порушення встановлених законодавством правил проведення торгів, визначених саме Порядком

Так, відповідно до правової позиції Верховного суду України (Постанова ВСУ від 24 жовтня 2012 року у справі № 6-166цс12), "Вирішуючи спір про визнання прилюдних торгів недійсними суду необхідно встановити такі факти: чи мало місие порушення вимог Тимчасового порядку чи інших норм при проведенні прилюдних торгів: чи вплинули иі порушення на результат торів: чи мало місив порушення прав і законних інтересів позивача, які оспорюють результати торгів. "

Така ж правова позиція викладена і у постанові Верховного Суду України у постанові від 18 листопада 2015 року у справі № 6-1884цс15.

Проаналізувавши вищезазначене, приходимо до висновку, що для визнання електронних торгів недійсними, які є правочином, в розумінні статей 203 та 215 Цивільного кодексу України, необхідно встановити порушення саме норм Порядку.

Верховний Суд України у своїй постанові від 13 квітня 2016 року у справі № 6-2988цс15 приходить до правового висновку, що "Головною умовою, яку повинні встановити суди, є наявність порушень, шо могли вплинути на результат торгів. тобто не тільки недотримання норм закону під час проведення прилюдних торгів. а й порушення прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює, способом захисту яких є визнання прилюдних торгів недійсними. ".

Відповідно до частин першої-третьої статті 81 Цивільного процесуального кодексу України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір.

Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Як зазначено у ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Так, на думку суду, позивач у порушення ст.ст. 12, 81 ЦПК України не довів суду належними та допустимими доказами,

Твердження позивача про те, що порушення стосуються прав позивача, який має правомірні очікування щодо прийняття участі в торгах є абстрактними та не свідчать про наявність такого порушення, невизнання чи оспорювання відповідачем прав позивача.

Крім того, з аналізу ч. 1 ст. 650, ч. 1 ст. 655 та ч. 4 ст. 656 ЦК України можна зробити висновок, що процедура набуття майна на електронних торгах є різновидом договору купівлі-продажу.

Набуття майна за результатами електронних торгів є особливим видом договору купівлі-продажу, за яким власником відчужуваного майна є боржник, а продавцями, які мають право примусового продажу такого майна, є державна виконавча служба та організатор електронних торгів. Покупцем відповідно є переможець електронних торгів. Акт про проведені електронні торги є документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно у випадках, визначених законодавством. Тобто вказаний акт є оформленням договірних відносин купівлі-продажу майна на прилюдних торгах, а отже, є договором.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 216 ЦК України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні в натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає в користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

У разі прийняття судового рішення про скасування (визнання недійсними) електронних торгів, у сторін договору купівлі-продажу, оформленого за результатами електронних торгів, відповідно виникнуть права та обов`язки щодо повернення всього, що вони одержали на виконання договору.

Таким чином, позивач не є учасником правовідносин з реалізації майна на електронних торгах.

Можливе порушення процедури, які не призвели до порушення прав боржника, не можуть бути підставою для визнання недійсними електронних торгів, результатом яких стало ефективне виконання судового рішення.

У справі № 905/3542/15, в якій оскаржувалися дії приватного виконавця (відкриття виконавчого провадження та арешт майна скаржника), Верховний Суд у постанові від 10.09.2018 зробив висновок із посиланням на рішення Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) від 05.07.2012 у справі Глоба проти України про те, що основна мета виконавчого провадження - виконання судових рішень, які у державах, що визнали верховенство права, не можуть залишатися невиконаними на шкоду одній із сторін, а держава повинна вжити усіх необхідних кроків, у межах своєї компетенції, для виконання остаточного рішення суду.

Також слід зазначити, що оскільки суд не встановив порушених, невизнаних чи оспорюваних прав позивача, оцінювати способи їх захисту, відображені у позовних вимогах, на відповідність вимогам Закону потреби немає.

Враховуючи викладене, суд не вбачає правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України судові витрати стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст. 141, 247, 265, 354-355 ЦПК України суд, -

у х в а л и в :

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Державного підприємства СЕТАМ , приватного виконавця виконавчого округу міста Києва Варави Романа Сергійовича, Товариства з обмеженою відповідальністю ФОРЕСТ КОСТ , третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Приватний нотаріус Макарівського районного нотаріального округу Київської області Лисенко Л.В. про визнання недійсними електронних торгів- залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, через Макарівський районний суд Київської області.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 273 ЦПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 26.04.2021 року.

Реквізити сторін:

Реквізити учасників справи:

ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ;

Державне підприємство СЕТАМ : 01001, м. Київ, вул. Стрілецька, 4-6, код ЄДРПОУ 39958500;

Приватний виконавець виконавчого округу міста Києва Варава Роман Сергійович: 04119, м. Київ, вул. Сім`я Хохлових, 9-А, оф. 1;

Товариство з обмеженою відповідальністю ФОРЕСТ КОСТ : 02094, м. Київ, вул. Дегтярівська, 25А, літера Л, код ЄДРПОУ 43672692;

Приватний нотаріус Макарівського районного нотаріального округу Київської області Лисенко Л.В.: 08001, Київська обл., смт Макарів, вул. Б. Хмельницького, 9, оф. 3.

Суддя А.В. Косенко

СудМакарівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення14.04.2021
Оприлюднено10.02.2022
Номер документу103000601
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —370/2163/20

Рішення від 14.04.2021

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Рішення від 14.04.2021

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Ухвала від 19.01.2021

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Ухвала від 19.01.2021

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Ухвала від 28.09.2020

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Ухвала від 14.09.2020

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Ухвала від 14.09.2020

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні