Рішення
від 09.02.2022 по справі 219/11003/21
АРТЕМІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 219/11003/21

Провадження № 2/219/501/2022

РІШЕННЯ

Іменем України

07 лютого 2022 року м. Бахмут Донецької області

Артемівський міськрайонний суд Донецької області в складі:

головуючого судді Шевченко Л.В.,

за участі секретаря судового засідання Брагіної М.В.,

представника позивача Вендичанського С.А.,

відповідача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Бахмут в порядку спрощеного позовного провадження в режимі відеоконференції цивільну справу за позовом Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ПАТ Центренерго в особі ВП Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго , звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги за період з 01.11.2018 року по 01.07.2020 року в розмірі 19 658,84 грн., а також 3% річних в сумі 448,15 грн. та індексу інфляції в сумі 585,66 грн., всього 20 692,65 грн. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на те, що відповідачі є власниками квартири АДРЕСА_1 , та споживачами комунальних послуг. ПАТ Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірської ТЕС є постачальником комунальних послуг у вигляді централізованого опалення, холодного та гарячого водопостачання, водовідведення для всіх споживачів м. Світлодарськ Донецької області. Зобов`язання щодо постачання комунальних послуг з боку позивача виконуються належним чином. Щомісяця позивач виконував по будинку, в якому розташована квартира відповідачів, повний комплекс послуг. Претензій щодо якості або кількості послуг відповідачами не пред`являлися, тому бухгалтерія Вуглегірської ТЕС виконувала нарахування розміру оплати комунальних послуг та направляла боржникам квитанції з розрахунками, однак вони зобов`язань по оплаті не виконували. В порушення закону відповідачі платежі за надані комунальні послуги не здійснюють, у зв`язку із чим утворилась заборгованість за період з 01.11.2018 року по 01.07.2020 року, яка складає 19 658,84 грн. Оскільки даний спір не може бути вирішено добровільно, позивач був змушений звернутися з вказаним позовом до суду.

Не подаючи до суду та відповідачам письмову заяву про зміну (збільшення, зменшення чи уточнення) позовних вимог, позивач в судовому засіданні просив стягнути з відповідачів заборгованість пропорційно по 50 відсотків з кожного.

Ухвалою Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 09.11.2021

відкрито спрощене позовне провадження по справі та призначено судове засідання для розгляду

справи по суті.

Ухвалою Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 16.12.2021 року клопотання відповідачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про надання додаткового строку на подання відзиву задоволено. Продовжено відповідачам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 строк для подання відзиву на позовну заяву Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги на 10 днів, який обчислюється з дня отримання відповідачами копії даної ухвали.

16.12.2021 до суду звернувся відповідач ОСОБА_1 з заявою про відкладення розгляду справи у зв`язку з захворюванням та перебуванням на стаціонарному лікуванні.

Ухвалою Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 21.12.2021 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про залишення без руху позовної заяви ПАТ Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги. Постановлено надіслати відповідачам копії додатків до позову, що містяться в матеріалах справи, а саме: ухвали від 07.05.2021 по справі № 219/10680/20 про скасування судового наказу, квитанції про сплату судового збору (платіжне доручення № v/1528 від 01.07.2021), довіреності № 113/22 від 23.03.2021, положення про Вуглегірську ТЕС ПАТ Центренерго та статуту ПАТ Центренерго . Судове засідання у справі за позовною заявою Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги відкладено до 13 год. 21 січня 2022 року.

04.01.2022 року відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 подали відзив на позовну заяву, у якій просили відмовити в задоволенні позову та зазначили про те, що позивач сторонами визначив ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , стверджуючи про знаходження у їх власності квартири АДРЕСА_1 . Натомість, єдиним власником зазначеної квартири на підставі договору купівлі-продажу від 11.12.1999 року та довідки від 04.02.2000 року у період з моменту набуття права по теперішній час, є тільки ОСОБА_1 тоді як ОСОБА_2 права власності на вказану квартиру не мала і не має.

Згідно ч.1 ст.162 чинного Житлового кодексу Української PCP, плата за користування жилим приміщенням і за комунальні послуги в будинку (квартирі), що належить громадянинові на праві приватної власності, встановлюється угодою сторін.

На переконання позивача, такою угодою є договір від 17.11.2014, сторонами якого є позивач та ОСОБА_1 і до яких ОСОБА_2 не відноситься, а відтак і споживачем комунальних послуг не являється. Таким чином, всупереч приписам ст.81 ЦПК, позивачем обставини щодо визначення відповідачем ОСОБА_2 , на які він посилається як на підставу своїх вимог не доведені, докази ним, як стороною справи, не подані, а обгрунтування позовних вимог та доказування зведене до припущень.

Відповідач також вказує, що позов пред`явлений до кількох відповідачів, в порушення приписів ч.2 ст.50 ЦПК, без наявності їх спільних чи таких, що виникли з однієї підстави чи однорідніх обов`язків.

З огляду на п. п. 1-3, 5 ч.1 ст.264 ЦПК, не мали місця обставини (факти), права власності на зазначену квартиру ОСОБА_2 та її правовідносин з позивачем, інші фактичні данні з цього приводу та докази на їх підтвердження, які мають значення для вирішення справи відсутні, а тому у стягненні суми, яка стосується ОСОБА_2 задоволенню не підлягає.

Відповідач у відзиві також зазначає, що позивач у правовідносинах з ним визначив підставою застосування ним тарифів для комунальних послуг постанову НКРЕКП № 1536 від 28.12.2017 та наказ ТЕС № 486 від 05.05.2018. Однак, 17.11.2014 між позивачем та ОСОБА_1 , укладений договір № 82047 про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, наявність якого позивачем підтверджується у позові та його додатку, а ціна договору визначена на підставі тарифів, які встановлені п.2.1.

Укладений між позивачем і ОСОБА_1 договір є двостороннім правочином (ч.2 ст.202 ЦК), а дії сторін спрямовані на набуття цивільних прав та обов`язків (ч.1 ст.202 ЦК). Договором передбачено надання послуг за плату, тобто ОСОБА_1 (замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлений договором (ч.1 ст.903 ЦК). Зазначена ч.1 ст.903 ЦК, є імперативною (зобов`язальною) нормою права, а саме правовим приписом, яким прямо вказане правило поведінки. Окрім цього, є нормою абсолютно-визначеною - містить точні, такі, що не допускають розширювального тлумачення відомості про юридичний факт. Тобто, цією нормою, як певне правило поведінки безпосередньо і прямо сформульоване у самому її тексті, визначений обов`язок сторони, оплатити надану послугу в розмірі, що встановлений договором, що додаткового правозастосування не потребує.

А відтак, з урахуванням пріоритетності ЦК, як основного акту цивільного законодавства у правовідносинах сторін, в питанні оплати зобов`язань, застосуванню підлягають істотні умови визначені саме Договором (ціна договору, на підставі застосованих тарифів, які встановлені п.2.1). З посиланням на умови укладеного договору, Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 /далі Правила/ вважає, що позивач не дотримався умов договору від 17.11.2014 року та пред`явив необгрунтований позов.

За змістом позовної заяви (абз.9), згідно розрахунку заборгованості та фактично, позивачем, односторонньо змінені умови правочину та нарахування здійснюються у розмірі 100%. Таким чином, позивачем одностороннє змінено нарахування оплати, в розмірі 100% замість 50%, встановлених п.2.4 Договору, так як узгодження цих змін обома сторонами, не відбувалось, тобто порушене зобов`язання.

Крім того відповідач ОСОБА_1 звернув увагу суду, що згідно п.2.3.1 Договору, встановлено порядок оплати послуг, який передбачає, що вона здійснюється відповідно до рахунків наданих Виконавцем. Таким чином сторонами узгоджені обов`язкові умови, виникнення обов`язку зі сплати послуг відповідачем - наявність наданого Позивачем рахунку, за відсутності якого обов`язок зі сплати послуг, не настає. Позивач вимагає здійснення оплати послуг відповідачем, односторонньо змінивши умови п.2.3.1 Договору - не надавши рахунків на оплату, як підстави для цього та змінивши порядок оплати, тобто позивачем порушене зобов`язання за укладеним між сторонами договором. Враховуючи, що позивачем всупереч ст.525 ЦК одностороннє змінені умови: п.2.1 Договору, стосовно тарифів на послуги; п.2.3.1 Договору, стосовно надання рахунків та порядку оплати; п.2.4. Договору, стосовно розміру нарахування оплати за послуги, а відтак і порушене зобов`язання, ОСОБА_1 стосовно виконання вимог позивача, у зв`язку з одностороннє зміненими ним умовами Договору, відповідно до ч.1 ст.598 ЦК - припинено. Таким чином, відповідач вважає, що позовні вимоги позивача, що грунтуються на підставі, одностороннє змінених ним умов Договору і порушеного зобов`язання та припиненого зобов`язання ОСОБА_1 - задоволенню не підлягають.

Крім того, у позові вказується на відсутність реагування боржника на надіслане попередження у ході вжиття ним заходів, щодо досудового врегулювання спору. Означеним, позивач вводить суд в оману, з огляду на наступне. Після отримання листа позивача №02-23/1505 від 24.03.2020 про необхідність сплати, за комунальні послуги, суми 28945,08 грн., ОСОБА_1 , 09.04.2020, 27.04.2020 та 17.05.2020, звертався до позивача, з питань вірності та врегулювання зобов`язань, однак отримував у відповідь листи №№ 23/1880 від 16.04.2020, 02-25/2109 від 06.05.2020, 02-25/2286 від 20.05.2020, згідно яких позивач, займаючи монопольне становище на ринку комунальних послуг, не вважав за доцільне належним чином розглядати звернення. Тобто твердження позивача про відсутність реагування відповідача, спростовується його ж листуванням, з цього приводу, а ОСОБА_1 , аж до судової стадії вирішення спору, здійснювались дії, з його врегулювання. На підставі викладеного вище просить суд у задоволенні позовної заяви Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі Вуглегірської ТЕС, відмовити у повному обсязі (а.с.41-43).

05.01.2022 року відповідачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись з заявою про відвід головуючого судді Шевченко Л.В.

Ухвалою судді Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 11.01.2022 року Шевченко Л.В. заяву відповідачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про відвід судді Артемівського міськрайонного суду Донецької області Шевченко Л.В. у справі № 210/11003/21 за позовом Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги постановлено вважати необґрунтованою. Згідно ч.3 ст.40 ЦПК України справу передано до канцелярії суду для вирішення питання про відвід судді Шевченко Л.В. відповідно ст.33 ЦПК України.

Ухвалою судді Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 12.01.2022 року Хомченко Л.І. , у задоволенні заяви відповідачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про відвід судді Артемівського міськрайонного суду Донецької області Шевченко Л.В. у справі № 210/11003/21 за позовом Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги відмовлено. Повернуто справу для продовження розгляду.

14.01.2022 року на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив за підписом директора теплової електростанції Тарутіна С., в якому зазначено про те, що відповідно до документів, які надані ОСОБА_1 , його дружина - ОСОБА_2 не має права власності на квартиру, а також стверджує, що вона не є споживачем комунальних послуг. 17.11.2014 р. між їх підприємством та ОСОБА_1 був укладений договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Згідно п. 1.2 Договору вказано 3 особи, які є членами сім`ї власника та суб`єктами користування наданими послугами.

На теперішній час за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано 2 особи, а саме - власник та його дружина.

Таким чином, керуючись ст. 160 Житлового кодексу Української PCP, Відповідач 2, яка є разом з власником у квартирі, що належить Відповідачу 1 на праві приватної власності, користується нарівні з наймачем усіма правами і несе усі обов`язки, що випливають з договору найму та несе солідарну з наймачем майнову відповідальність за зобов`язаннями, що випливають із зазначеного договору.

Тарифи, які вказані у Договорі, були дійсні на момент укладання договору. Пунктом 2.2. Договору роз`яснюється, що ...розмір оплати за спожиті послуги може змінюватися відповідно до діючих норм, тарифів... Належним підтвердженням зміни тарифу є опублікування тарифів в місцевому друкованому виданні, об`явах .

Період утворення заборгованості з 01.11.2018 р. по 01.07.2020 р. У вищезазначений період були прийнятті рішення про зміну тарифів на комунальні послуги: постанова НКРЕКП № 1536 від 28.12.2017 р., наказ Вуглегірської ТЕС № 486 від 05.05.2018 р. на підставі рішення Світлодарської міської ради № 22 від 28.03.2018 р., які потрапляють у правове поле на той час чинного Закону України від 24 червня 2004 poку N 1875-IV Про житлово-комунальні послуги , який втратив свою чинність 01.05.2019 р.

Відповідно до Закону України Про державне регулювання у сфері комунальних послуг , Положення про Національну комісію, Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, з вересня 2014 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів. Так, Національною комісією, що здійснювала державне регулювання у сфері комунальних послуг 28.12.2017 р. була затверджена постанова № 1536 щодо внесення змін до тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, а також тарифи на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води. Вищезазначена постанова була оприлюднена в газеті Енергетик , а також інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті в Інтернеті.

Світлодарською міською радою 28 березня 2018 р. було прийняте рішення № 22 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуг з постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньо будинкових систем, які надаються Вуглегірською ТЕС для населення і підприємств . Вказане рішення було оприлюднене в газеті Енергетик та були розміщені об`яви на дошках для об`яв, на під`їздах будинків, та у квитанціях, що надаються щомісяця споживачам.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про житлово-комунальні послуги , розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників на кінець розрахункового періоду згідно з умовами договору, крім випадків, передбачених законодавством.

Тому позивач вважає, що ствердження Відповідача необгрунтовані. Їх підприємство діяло і діє тільки згідно чинного законодавства.

Пунктом 2.3.1 договору зазначено, що оплата послуг здійснюється відповідно до рахунків, наданих Виконавцем.

Стаття 8 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання від 22.06.2017 № 2119-VІІІ: ...Виконавець або визначена власником (співвласниками) інша особа, що здійснює розподіл обсягів комунальної послуги, формує та надає споживачу (його представнику) рахунки на оплату наданої комунальної послуги щомісяця...Рахунки на оплату комунальної послуги надаються споживачу на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунки можуть задаватися споживачу в електронному вигляді, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів. Рахунки надаються споживачу на безоплатній основі.

Працівники ВЖКП Вуглегірської ТЕС щомісячно розносять рахунки на оплату комунальних послуг кожному абоненту у поштову скриньку.

Поштова скринька Відповідачів закривається на ключ, що вказує на те, що рахунки своєчасно отримуються. В порушення закону Відповідачі платежі за споживання комунальних послуг не здійснюють взагалі.

Щодо пільг відповідача, вказує, що до моменту набрання чинності Постанови Верховної Ради України Про зміну і встановлення меж Артемівського району Донецької області від 20.05.2015 р. № 458-VIII відшкодування витрат за надані комунальні послуги громадянам пільгових категорій та громадянам, яким було призначено субсидії належало до компетенції Управління соціального захисту населення Дебальцівської міської ради.

З моменту набрання чинності вищезазначеної Постанови між Вуглегірською ТЕС і Управлінням праці та соціального захисту населення Артемівської (Бахмутської) райдержадміністрації з 01.06.2015 р. було укладено договори на відшкодування витрат за надані комунальні послуги громадянам пільгових категорій та громадянам, яким призначено субсидії.

Управлінням праці та соціального захисту населення Артемівської (Бахмутської) райдержадміністрації з 01 червня 2015 р. була розпочата робота, щодо наповнення Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та проживають на приєднаних територіях відповідно до Постанови КМУ від 29 січня 2003р. № 117 Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги та здійснювати прийом документів для призначення пільг від мешканців приєднаних територій. Взяття на облік громадян здійснювалась за особистим зверненням пільговика без довідки зняття з обліку в управлінні соціального захисту населення Дебальцівської міської ради.

Згідно умов договору Вуглегірська ТЕС зобов`язана здійснювати облік пільгової категорії громадян, готувати розрахунки (перерахунки) фактично нарахованих витрат, щомісячно уточнювати інформацію про пільговиків, по яким при автоматизованому звірянню виявлено розбіжності (форма 2-пільга та у подальшому включати уточнену інформацію у звіт для проведення розрахунків тощо. З метою забезпечення реалізації права на отримання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї, на виконання пункту 10 Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного доход у сім`ї , затвердженого Постановою КМУ від 04.06.2015 р. № 389, Управлінням праці та соціального захисту населення Артемівської (Бахмутської) райдержадміністрації надавало списки пільговиків району, які мають право на отримання пільг відповідно до законодавства.

Постановою КМУ від 17.04.2019 р. № 373 Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу у грошовій формі затвердженого Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання палива і скрапленого газу у грошовій формі .

Відповідно до абзацу 4 пункту 7 вищезазначеного Порядку, Управління соціального захисту населення райдержадміністрації надає списки пільговиків, яким нараховано пільги з оплати комунальних послуг, у яких зазначена форма отримання пільги (1-готівкою, 2- безготівкова) та надані пільговиків, що ведуться в AT Ощадбанк .

Інформація щодо пільговика ОСОБА_1 на підприємство не надходило, тому нарахування за комунальні послуги здійснюється за весь час у 100% розмірі. Тому на підставі викладеного просять суд задовольнити позов про стягнення заборгованості за комунальні послуги у повному обсязі (а.с.55-58).

Представник позивача Вендичанський С.А. , діючий на підставі довіреності від 28.12.2021 № 340/22, підписаної виконуючим обов`язки генерального директора з 13.10.2021 ОСОБА_6 , який відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань має право вчиняти дії від імені підприємства без довіреності, підписувати договори тощо, в судовому засіданні наполягав на задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову, просив суд відмовити в повному обсязі на підставах, викладених у відзиві (арк.с.41-54).

Відповідач ОСОБА_2 , будучи належним чином повідомленою про дату та час розгляду справи, в судове засідання не з`явилася, просила розглядати справу без її участі та відмовити в позові (арк.с.104).

Суд, розглянувши цивільну справу в межах заявлених позовних вимог, дослідивши матеріали справи та докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають

задоволенню з огляду на таке.

Згідно ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Встановлено, що згідно з договором купівлі - продажу квартири, посвідченого 11.12.1999 року державним нотаріусом Дебальцевської державної нотаріальної контори Марченко С.М., реєстровий № 3286, який укладено між ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_1 , за яким ОСОБА_1 купив квартиру, що знаходиться в АДРЕСА_1 , яка складається з трьох кімнат, корисною площею 59,20 м 2 , житловою 36,8 м 2 , коридора, кладовки, кухні, ваної, туалету (а.с.45).

За вказаною адресою відповідачі мають зареєстроване місце проживання, що підтверджується повідомленнями керівника Світлодарської міської військово-цивільної адміністрації Бахмутського району Донецької області Гошко С. від 29.10.2021 року (а.с.20-21).

Згідно зі посвідченням серія № НОМЕР_1 , виданого 30.09.2010 року ГУ МВС України в Донецькій області, ОСОБА_1 є ветераном органів внутрішніх справ (а. с. 46а).

Особовий рахунок № НОМЕР_2 по оплаті централізованого опалення, холодного та гарячого водопостачання, водовідведення відкритий на ім`я власника ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 .

Особовий рахунок відкривається на відповідального наймача або власника квартири (за наявності декількох співвласників - на уповноваженого власника квартири) для здійснення відповідних нарахувань та розрахунків.

Підставою для відкриття особового рахунку на ім`я споживача є ордер або свідоцтво про власність чи Договір купівлі-продажу квартири.

Відповідно до п.1.1 договору № 82047 про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення від 17.11.2014, укладеного Публічним акціонерним товариством Центренерго (далі - Виконавець) та громадянином ОСОБА_1 , Споживачем, Виконавець зобов`язується своєчасно надавати споживачеві відповідної якості послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, а споживач (відповідач) зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки та на умовах, що передбачені договором (арк. с. 10). Пунктом 1.2 даного договору визначено, що суб`єктами користування послугами є власник (наймач, орандар) житлового приміщення та

члени його сім`ї, всього 3 осіб.

Відповідно до розрахунку заборгованості за особовим рахунком № НОМЕР_2 відповідачі мають заборгованість перед позивачем за комунальні послуги за період з 01.11.2018 року по 01.07.2020 року в розмірі 19 658,84 грн. (арк.с.7). Крім того, відповідно до ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом. Позивачем нараховані інфляційні втрати в розмірі 585,66 грн., 3% річних в розмірі 448,15 грн.

Ухвалою Артемівського міськрайонного суду Донецької області від 07.05.2021 року відмовлено у видачі судового наказу про солідарне стягнення з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на користь Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго заборгованості за комунальні послуги (арк.с.5).

Відповідно до вищевказаного договору позивачем власнику ОСОБА_1 відкрито особовий рахунок НОМЕР_2 , у якому вказується корисна площа, на яку нараховуються послуги - 59,20 кв. м, а також містяться відомості про тих, хто мешкає в квартирі - ОСОБА_1 (власник) та ОСОБА_2 (дружина).

Договором визначена характеристика засобів обліку води КВ-1,5 №№ 416753, 416563, 416958, 326084, записані показання лічильника та дата їх повірки - 28.08.2012 р (арк.с.10).

За даними позивача заборгованість за 2018 рік становить 2560,16 грн., за 2019 рік - 10628,14 грн. Сальдо боргу на 01.01.2020 року становить 13188,30 грн., нараховано за 6 місяців 2020 - 6470,54 грн., станом на 01.07.2020 заборгованість складає 19658,84 грн. (арк.с.6).

Згідно з п.2.4. Договору № 82047 від 17.11.2014 року про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення зазначено про наявність пільг з оплати послуг як пенсіонеру МВС 50% (а.с.10).

Відповідач вважає, що позивач при здійсненні розрахунку мав дотримуватися умов договору від 17.11.2014, яким між сторонами за договором (п.2.1) узгоджені тарифи на послуги в такому розмірі: централізоване опалення - 4,82 грн/м2, 198,34 грн/гкал; централізоване постачання холодної води - 3,35 грн/м3; централізоване постачання гарячої води - 14,00 грн./м3; водовідведення - 1,75 грн./м3. Також встановлені розміри щомісячної плати за надані послуги (п.2.2 договору).

Відповідно до ст.526 ЦК України зобов`язання повинні виконуватися належним чином і в установлений строк відповідно до вказівок закону, акта планування, договору, а при відсутності таких вказівок - відповідно до вимог, що звичайно ставляться.

Згідно зі ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Відповідно до ч.1 ст.509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно зі ст.11 ЦК України, цивільні права і обов`язки виникають з дій осіб, передбачених актами цивільного законодавства. Підставами для виникнення цивільних прав і обов`язків, крім договору, можуть бути і інші юридичні факти (наприклад, фактичне надання житлово-комунальних послуг). Цивільні права і обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства, органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст.14 ЦК України, цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст.626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч. 1 ст.628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст.629 ЦК України договір є обов`язковим до виконання сторонами.

Договір, укладений між ПАТ "Центренерго" в особі відокремленого підрозділу Вуглегірської ТЕС ПАТ "Центренерго" та фізичною особою ОСОБА_1 - за своєю правовою природою відноситься до договорів про надання послуг.

Згідно з ч. 1 ст.901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Стаття 903 Цивільного кодексу України встановлює, що якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Житлово-комунальними послугами, відповідно до ст.1 Закону України Про житлово-комунальні послуги є результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Відповідно до статтей 67-68 ЖК Української РСР та статті 22 Закону України Про питну воду та питне водопостачання наймач або власник житла зобов`язаний своєчасно вносити квартирну плату та плату за надані комунальні послуги. Плата за надані комунальні послуги у виді питного водопостачання та водовідведення береться за затвердженими у встановленому порядку тарифами.

За приписами ст.530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч.4 ст. 319 ЦК України власність зобов`язує.

Відповідно до ст.332 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - Правила), які регулюють відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою, яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

Пунктом 18 Правил встановлено, що розрахунковим періодом для оплати послуг є календарний місяць. Плата за послуги вноситься не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим, якщо договором не встановлено інший строк.

Плата за надані послуги вноситься споживачем відповідно до показань засобів обліку води і теплової енергії або затверджених нормативів (норм) споживання на підставі платіжного документа (розрахункової книжки, платіжної квитанції тощо) або відповідно до умов договору на встановлення засобів обліку (п. 20 Правил).

Порядок надання комунальних послуг, права та відповідальність споживачів і виконавців цих послуг регламентується Правилами.

Відповідно до ст.14 Закону України Про житлово-комунальні послуги залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 28.12.2017 № 1536 Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171 до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 31 березня 2015 року № 1171 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб`єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2015 року за № 433/26878 (зі змінами), внесено такі зміни:

публічним акціонерним товариством Центренерго (Вуглегірська теплова електрична станція) зі структурою, наведеною в додатку 150 до цієї постанови:

з централізованого опалення:

для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії - 632,48 грн/Гкал, з урахуванням податку на додану вартість (у тому числі: паливна складова - 524,60 грн/Гкал; решта витрат, крім паливної складової - 107,87 грн/Гкал);

для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії - 14,36 грн за 1 кв. м за місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення, з урахуванням податку на додану вартість (у тому числі: паливна складова - 11,91 грн за 1 кв. м; решта витрат, крім паливної складової - 2,45 грн за 1 кв. м);

з централізованого постачання гарячої води:

за умови підключення рушникосушильників до систем централізованого постачання гарячої води - 39,77 грн за 1 куб. м, з урахуванням податку на додану вартість (у тому числі: паливна складова - 28,01 грн за 1 куб. м; решта витрат, крім паливної складової - 11,76 грн за 1 куб. м);

за відсутності рушникосушильників - 36,96 грн за 1 куб. м, з урахуванням податку на додану вартість (у тому числі: паливна складова - 25,67 грн за 1 куб. м; решта витрат, крім паливної складової - 11,28 грн за 1 куб. м); …

Дана постанова набрала чинності 31.12.2017 та є чинною на теперішній час.

Встановлено, що наказом директора ПАТ Центренерго Вуглегірська ТЕС за № 486 від 05.05.2018 року ОСОБА_9 , затверджено та введено в дію розрахунок вартості послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуг з постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньо-будинкових систем на одного мешканця за місяць населенню м. Світлодарська з 11.05.2018 року згідно додатку. Згідно даному розрахунку вартість холодного водопостачання у житлових будинках квартирного типу при діючому тарифі 17,80 грн за 1 куб. м та нормі споживання на місяць на 1 мешканця - 5,594, всього вартість послуги на одного мешканця за місяць - 99,57 грн. (з ПДВ), вартість послуги з водовідведення у житловому будинку квартирного типу за діючим тарифом 7,03 грн за 1 куб. м та нормі споживання 8,981 куб. м на місяць становить 63,14 грн. (з ПДВ) (а.с.8, на звороті).

Відповідно до абз.2 п.10 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 /далі Правила № 630/, чинного на час укладення договору від 17.11.2014 та на теперішній час справляння плати за нормативами (нормами) споживання, за наявності квартирних засобів обліку, без урахування їх показань, не допускається (за винятком випадків, передбачених абз.5 п.15 цих Правил) Виконавець і споживач, не мають права відмовлятися від врахування показань обліку.

Аналогічне визначено Договором (п.3.3).

Абзацом 5 пункту 15 Правил № 630 передбачено, що у разі несправності засобів обліку води і теплової енергії, що не підлягає усуненню, плата за послуги з моменту її виявлення вноситься згідно з нормативами (нормами) споживання.

Пункт 21 вказаних Правил встановлює, що у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку води і теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання:

з централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення - з розрахунку на одну особу та на ведення особистого підсобного господарства;

з централізованого опалення - з розрахунку за 1 кв. метр (куб. метр) опалюваної площі (об`єму) квартири (будинку садибного типу) та з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря і фактичної кількості днів надання цієї послуги в місяці, який є розрахунковим.

Абзацом 2 п.2.2 Договору, визначено можливість зміни розміру оплати відповідно до діючих норм, тарифів, Правил та умов цього договору.

Відповідно до п.3.3.1 договору між Виконавцем (позивачем) та Споживачем (відповідачем) періодична повірка засобів обліку води і теплової енергії проводиться у строк, що не перевищує 1 місяця. За цей час споживач оплачує відповідні послуги у такому порядку: - з централізованого опалення згідно із середньомісячними показаннями засобів обліку за попередній опалювальний період; - у разі несправності засобів обліку води і теплової енергії що не підлягає усуненню, плата за послуги з моменту її виявлення вноситься згідно з нормативами (нормами) споживання.

Згідно п. 3.3.2 договору за централізоване опалення квартири плата справляється за нормативами (нормами споживання).

Пунктом 4.1. договору передбачено, що Споживач (відповідач) має право на:

4.1.1- отримання своєчасно та належної якості послуг згідно із законодавством та умовами цього договору;

4.1.2- отримання в установленому законодавством порядку інформації про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу, структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості;

Споживач зобов`язаний оплачувати послуги в установлений договором строк (пункт 4.2.1 договору);

Виконавець має право: вносити за погодженням із Споживачем зміни у цей договір, що впливають на розмір плати за послуги (пункт 4.3.2 договору);

Виконавець зобов`язаний: надавати Споживачеві в установленому законодавством порядку інформації про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу, структуру тарифів, нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості (пункт п.4.4.2 договору).

24.03.2020 року ОСОБА_1 направлено лист за № 02-23/1503 за підписом заступника директора теплової електростанції з загальних питань ОСОБА_10 , про те. що йому необхідно до 25.04.2020 року погасити заборгованість за комунальні послуги в сумі 28 945,08 грн. В іншому випадку питання щодо стягнення заборгованості вирішуватиметься в судовому порядку з обов`язковим нарахуванням індексу інфляції та 3% річних на суму боргу (а.с.47).

Неодноразово, а саме 09.04.2020, 27.04.2020, 17.05.2020 відповідач ОСОБА_1 звертався до керівника Вуглегірської ТЕС ПАТ Центренерго з листами в яких просив надати йому відомості, стосовно на яких підставах, за який період та за які види послуг виникла сума вказаної заборгованості; надати копії відповідних договорів, щодо кожного виду комунальних послуг; надати довідку про стан розрахунків по кожному виду комунальних послуг; здійснити перерахунок за період виникнення зобов`язання, відобразивши щомісячний розрахунок та інше. В запиті від 17.05.2020 ОСОБА_1 як споживач послуг просив роз`яснити йому як співвідносяться п.2.1 договору, відповідно до якого тарифи на послуги встановлені та не змінювалися умовами договору, з п.2.2 договору, що є відкладальною обставиною стосовно нормативного споживання та який сторонами не застосовується (а.с.48, 50, 52).

Листом директора теплової електростанції ПАТ Центренерго Вуглегірська ТЕС Котлярової А.М. за № 1880 від 16.04.2020 року ОСОБА_1 повідомлено про те, що Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго є постачальником комунальних послуг. Нарахування за централізоване водопостачання холодної, гарячої води та водовідведення, централізоване опалення здійснюється згідно діючих тарифів, встановлених та затверджених НКРЕКП та рішенням Виконкому Світлодарської міської ради, та відповідно умов договору, укладеному між споживачем ОСОБА_1 та Вуглегірською ТЕС ПАТ Центренерго за № 82047 від 17.11.2014 р. Додано копію особового рахунку за період: 01.12.2015 р. - 01.03.2020 р., де відображені: розрахунки по кожному виду комунальних послуг щомісячно, діючі тарифи, суми оплат та кінцеве сальдо. Повідомлено споживача, що згідно розділу І статті № 9 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017 р. № 2189-VIII, споживач здійснює оплату за спожиті послуги щомісяця (а.с.49).

Також, листом № 02-25/2109 від 06.05.2020 року за підписом в.о. директора теплової електростанції ПАТ Центренерго Вуглегірська ТЕС Костюкова О.І. ОСОБА_1 повідомлено про те, що пунктом 2.1. розділу 2 Тарифи на послуги та їх загальна вартість договору № 82047 від 17.11.2014 р. чітко визначено тарифи на послуги на момент укладення договору, тобто 17.11.2014 р. Згідно пункту 2.2. даного договору, розмір оплати може змінюватись відповідно діючих норм, тарифів, Правил та умов цього договору. Належним підтвердженням зміни тарифу опублікування тарифів у місцевому друкованому виданні газеті Енергетик , розміщення на дошках оголошень та під`їздах будинків, та у квитанціях, що надаються щомісяця споживачам. Тому здійснити перерахунок за надані комунальні послуги на підставі тарифів, визначених у договорі № 82047 від 17.11.2014 р. на момент укладання неможливо.

Вказано також, що 16.04.2020 р. Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго направляла відповідь на заяву ОСОБА_1 від 10.04.2020 р. До листа було додано особовий рахунок, де детально в повної обсязі відображено помісячно, за які послуги, в якому обсязі і які суми за надані послуги були нараховані, та вказано загальну суму боргу в сумі 28 945,08 грн. за період її виникнення з 01.12.2015 р. по 01.03.2020 р. Так в дану суму увійшла заборгованість за період з 01.12.2015 р. до 31.10.2018 р. в сумі 12 926,53 грн., без урахування трьох проценти річних та індексу інфляції, яка є спірною, та справа про стягнення боргу розглядається в Артемівському міськрайонному суді Донецької області. Особовому рахунку є роз`яснення про дану спірну суму.

В цьому листі також вказано, що за період з 01.11.2018 р. по 01.04.2020 р. заборгованість складає 17 106,08 грн., та відображено в новому особовому рахунку (додається до листа). Вуглегірська ТЕС в повному обсязі відповіла на Вашу заяву від 16.04.200 р. і не бачить причини на те, щоб повторно роз`яснювати всі нарахування (а. с. 51).

Також, листом № 02-25/2286 від 20.05.2020 року за підписом директора теплової електростанції ПАТ Центренерго Вуглегірська ТЕС Тарутіна С.Г. ОСОБА_1 повідомлено про те, що Вуглегірська ТЕС в повному обсязі відповіла на його заяви від 16.04.2020, 27.04.2020 р. і не бачить причини на те, щоб втретє роз`яснювати всі нарахування. Усі документи які стосуються нарахувань у період з 01.12.2015 по 01.03.2020 були надані. Якщо його не влаштовують їх відповіді та нарахування за комунальні послуги, то він має право звернутись до суду за захистом своїх порушених прав (а.с.53).

Втім, позивач (його представник), не надав суду повного розрахунку вартості послуг до сплати із зазначенням тарифів (норм та нормативів), які були застосовані для визначення щомісячної оплати, а також обсягу фактичного споживання послуг. З розрахунку вартості спожитих послуг з централізованого постачання гарячої води не вбачається чи враховано позивачем при нарахуванні факт підключення рушникосушильників чи його відсутність та на підставі якого документа; з розрахунку нарахованої вартості спожитих послуг з опалення не вбачається чи враховано наявність (чи відсутність) у будинку абонента ОСОБА_1 будинкового та квартирного приладу обліку теплової енергії та на підставі якого документа (якщо враховувалася дана обставина при нарахуванні).

Відповідачі, в свою чергу, не надали суду контррозрахунок вартості спожитих послуг, оскільки вважають, що позивачем порушено умови договору.

Пунктом 9.1 договору передбачено, що договір укладається на один рік і набирає чинності з дня його укладання. Договір вважається щороку продовженим, якщо за місяць до закінчення його строку однією із сторін не буде письмово заявлено про розірвання або необхідність перегляду.

Сторони не надали суду будь-яких доказів щодо зміни строку дії договору, розірвання чи припинення строку його дії.

Згідно зі статтями 19, 26 Закону України Про житлово-комунальні послуги та пунктом 8 Правил № 630 передбачено договірне регулювання відносин у сфері житлово-комунальних послуг та визначено, що послуги, які надаються споживачеві згідно із договором, оформлюються на основі типового договору про надання таких послуг, перелік яких та тарифи (ціни), на які затверджуються уповноваженими органами.

Між сторонами укладено договір про надання послуг з водопостачання, водовідведення, постачання гарячої води та централізованого опалення, який є чинним, відповідач як підставу своїх вимог посилається на укладений договір. З доказів, що надані суду вбачається, що він не ставив питання про його розірвання, а одностороння відмова від виконання зобов`язань за цим договором не допускається.

Відповідно до вимог ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Отже, позивач, вважаючи що є законодавчо встановлені підстави до розірвання чи зміни договору, в силу вимог зазначених норм щодо оплати послуг за встановленими нормами (тарифами), повинен був узгодити питання такого розірвання чи зміни з споживачем та отримати згоду останнього.

У разі не досягнення згоди з зазначеного питання, позивач у відповідності до вимог ч. 2 с. 651 ЦК України не був позбавлений права на звернення до суду з вимогами про розірвання чи зміну договору, якщо вважав, що облік отримуваних відповідачем послуг з водопостачання чи водовідведення за допомогою лічильника є неможливим через зміни в законодавстві. Це ж стосується і послуг з постачання гарячої води тощо.

В судовому засіданні представник позивача наполягав на позовних вимогах та вказував, що розрахунок вартості наданих послуг зроблено на підставі тарифів НКРЕКП та на підставі рішення органу місцевого самоврядування.

Чинним законодавством не передбачено право виконавця послуги з водопостачання та водовідведення в односторонньому порядку знімати з обліку раніше встановлені в квартирах споживачів лічильники теплової енергії та нараховувати відповідачу плату по нормативах (нормах) споживання.

Згідно п.2.3.1 Договору, встановлено порядок оплати послуг, а саме - оплата послуг здійснюється відповідно до рахунків наданих Виконавцем. Таким чином сторонами узгоджені обов`язкові умови, виникнення обов`язку зі сплати послуг відповідачем - наявність наданого Позивачем рахунку.

Позивач обгрунтовував позов дотриманням умов договору щодо надсилання розрахунку вартості послуг тим, що боржнику (відповідачу) направлялися квитанції з розрахунками шляхом вкладення їх у поштову скриньку, яка зачиняється.

В свою чергу, відповідач звертав увагу суду на те, що Законом України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні № 2346-ІІІ від 05.04.2001 /далі Закон 2346/, встановлено поняття платіжного інструмента, засобу певної форми, на паперовому, електронному чи іншому носії інформації, яка використовується для ініціювання переказів (платежів), а також, що до платіжних інструментів, належать документи на переказ та електронні платіжні засоби (п.1.31 ч.1 ст.1). Також, цим законом, визначені види розрахункових документів для ініціювання переказу (платежу), а саме: платіжне доручення, платіжна вимога-доручення, розрахунковий чек, платіжна вимога, меморіальний ордер, а право встановлення інших, віднесено виключно до компетенції Національного банку України (п.22.1 ст.22).

Закон України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність №996-ХIV віл 16.07.1999 визначено, шо підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи (ч.1 ст.9). Первинні облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назва документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (ч.2 ст.9).

Факт надання відповідачу належних розрахункових документів, квитанцій тощо позивачем не доведено.

Позивачем при формуванні зобов`язання за надані послуги та суми позовних вимог, застосовано 100% нарахувань. Натомість, згідно п.2.4 Договору, ОСОБА_1 встановлено пільгу з послуг у розмірі 50% нарахувань. ОСОБА_1 є ветераном органів внутрішніх справ, згідно Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції та деяких інших осіб та їх соціальний захист від 24.03.1998 №203/98-ВР, має право на знижку плати за комунальні послуги (п.6 ч.1 ст.6), права на пільги не позбавлений (ст.8).

Пунктом 22 Правил № 630 встановлено, що у разі коли споживач відповідно до законодавства має пільги з оплати послуг, у договорі робиться відповідна позначка. При цьому дані про зазначену пільгу вносяться у договір між виконавцем та постачальником.

У разі отримання права на пільги споживач подає виконавцю письмову заяву та документи, що його підтверджують. Оплата за послуги з урахуванням пільг нараховується з дати подання документів, що підтверджують право на пільгу.

У разі встановлення засобів обліку води у квартирі (будинку садибного типу) їх показання розподіляються пропорційно кількості мешканців квартири (будинку садибного типу). Пільги споживачам з оплати послуг надаються на частку, отриману після такого розподілу, за фактичними витратами в межах соціальних нормативів, визначених законодавством.

Згідно із пунктом 6 статті 6 Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист ветеранам військової служби, органів внутрішніх справ, Національної поліції України, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються такі пільги: 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством, або 50-відсоткова знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.

Пільги, передбачені пунктами 6 та 11 статті 6 цього Закону, надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередніх шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. № 117 затверджене Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, яке введеться структурними підрозділами Міністерством соціальної політики. До Реєстру вноситься інформація про осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, у т. ч. відповідно до Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи) організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної у пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю за відомостями, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для

розрахунків за надані пільговикам послуги; ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1-пільга", в якій використовується індивідуальний ідентифікаційний номер пільговика у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів; вносять до Реєстру відповідні уточнення у разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги; надають консультації пільговикам, підприємствам та організаціям, що надають послуги.

Для включення до Реєстру інформації про пільговика він подає уповноваженому органу довідку про склад сім`ї, копії документів, що підтверджують право пільговика та членів його сім`ї на пільги (з пред`явленням оригіналів цих документів), копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, пред`являє паспорт та надає інформацію про характеристику житла та послуги, щодо отримання яких він має пільги та реально ними користується.

Підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".

Таким чином, відповідно до змісту Постанови Кабінету Міністрів України від 4 червня 2015 року № 389 органом який встановлює право споживача на пільгу за сплату житлово-комунальних послуг є відповідний структурний підрозділ з питань соціального захисту населення, який у разі встановлення такої пільги споживачу, направляє відповідну інформацію організаціям, що надають житлово-комунальні послуги.

Відповідачем не надано належних доказів на підтвердження внесення його даних як пільговика до Реєстру.

Пунктом 3 розділу IV Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про житлово-комунальні послуги передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону (01.05.2019), зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом.

Пільги та субсидії для відшкодування витрат з оплати комунальних послуг, що надаються за договорами, укладеними до введення в дію цього Закону, надаються до дати набрання чинності договорами про надання комунальних послуг, укладеними відповідно до цього Закону.

Позивач як підставу позовних вимог визначив саме договір від 17.11.2014 року, укладений між ним та відповідачем ОСОБА_1 .

У відповіді на відзив на позов представник позивача, зокрема, посилається на ст. 32 Закону України Про житлово-комунальні послуги , яка визначає, що розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників на кінець розрахункового періоду згідно з умовами договору, крім випадків, передбачених законодавством .

Втім, по-перше, частина 2 статті 32 містить таку редакцію: Розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку. У разі наявності засобів обліку оплата комунальних послуг здійснюється виключно на підставі їх показників на кінець розрахункового періоду згідно з умовами договору, крім випадків, передбачених законодавством .

По-друге, таке посилання позивача підлягає врахуванню лише в спірний період до 01.05.2019, оскільки в період з 01.05.2019 по 01.07.2020 вже діяв інший Закон, а Закон України від 24 червня 2004 року № 1875-IV втратив чинність.

Відповідач підтвердив, що отримував послуги від позивача. Однак вважає, що позивачем не доведено правильність нарахування вартості фактично наданих відповідачу послуг відповідно з укладеним договором.

Разом з тим, відповідачем також не надано документів, які б підтверджували передачу ним щомісячно показань лічильників.

Пунктом 11 Правил № 630 встановлено, що у разі встановлення будинкових засобів обліку води у багатоквартирному будинку, де окремі (або всі) квартири обладнані квартирними засобами обліку, споживачі, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку виконавцю та які не мають квартирних засобів обліку (у разі обладнання всіх квартир квартирними засобами обліку - споживачі, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку виконавцю), оплачують послуги згідно з показаннями будинкових засобів обліку, не враховуючи витрати води виконавця, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які є власниками або орендарями приміщень у цьому будинку, та сумарних витрат води за показаннями всіх квартирних засобів обліку. Різниця розподіляється між споживачами, які не мають квартирних засобів обліку, та споживачами, які не зняли та не передали показання квартирного засобу обліку води виконавцю, пропорційно кількості мешканців квартири в разі відсутності витоків із загальнобудинкової мережі, що підтверджується актом обстеження, який складається виконавцем у присутності не менш як двох мешканців будинку.

Плата за послуги нараховується згідно з показаннями будинкового засобу обліку води, а у разі його відсутності (несправності) за нормативами (нормами) споживання у таких випадках:

у разі відсутності засобів обліку води, встановлених у квартирі (будинку садибного типу);

у разі несправності квартирних засобів обліку, що не підлягає усуненню, з моменту її виявлення;

у разі відсутності у виконавця показань квартирних засобів обліку за розрахунковий період з подальшим перерахунком відповідно до пункту 18 цих Правил.

Втім, позивачем не надано належних доказів тому чи встановлено будинковий засіб обліку води, обліку теплової енергії.

Відповідно до статті 81 ЦПК кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно зі статтею 76 ЦПК України доказами, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Саме на позивача покладено обов`язок у позовній заяві викласти обставини, якими він обґрунтовує свої вимоги, зазначити докази, що підтверджують вказані обставини, а також вказати правові підстави позову, а суд, зберігаючи об`єктивність та неупередженість, при розгляді справи повинен надати правильну правову кваліфікацію відносинам сторін, виходячи з фактів, установлених під час розгляду справи.

В судовому засіданні 08.02.2022 досліджувалися нарахування, здійснені начальником ВЖКП Пронтарською А.С. та бухгалтером ВЖКП Шматко Т.С.

Представник позивача не зміг пояснити, чому за листопад 2019 року відповідачам нараховано до сплати 842,54 грн. якщо згідно постанови від 28.12.2017 НКРЕКП для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії встановлено тариф у 14,36 грн за 1 кв. м за місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення і з урахуванням площі квартири відповідача 59,20 кв.м має бути нараховано 14,36*59,2= 850,11 грн; на яких підставах та з урахуванням яких даних відповідачу нараховано за холодну воду 89 грн., водовідведення 70,30 грн. Представник позивача пояснив суду, що сума 198,85 грн. за гарячу воду в листопаді 2019 року розрахована виходячи з вартості послуг згідно вказаної вище постанови, якою визначено, що за умови підключення рушникосушильників до систем централізованого постачання гарячої води - 39,77 грн за 1 куб. м, з урахуванням податку на додану вартість, нараховано за споживання 5 куб. м. Однак, з розрахунку не вбачається скільки фактично спожито гарячої води.

В судовому засіданні представник позивача заявив клопотання про виклик до суду бухгалтера для надання пояснень з приводу нарахування заборгованості по особовому рахунку НОМЕР_2 , яке було судом відхилено.

Справа розглядається у спрощеному провадженні, і суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані суду до першого судового засідання.

Згідно статті 275 ЦПК України суд розглядає справу у порядку спрощеного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно ч.2 ст.83 ЦПК України позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з подяанням позовної заяви.

Виходячи з доказів, що надані позивачем в обгрунтування позовних вимог, суд дійшов висновку, що позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження своїх позовних вимог, тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Виходячи з юридичної природи правовідносин сторін, як грошових зобов`язань, на них поширюється дія частини другої ст.625 ЦК України, як спеціальний вид цивільно-правової відповідальності за прострочення виконання зобов`язання.

Відповідно до вказаної правової норми боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

У разі відмови в задоволенні позовних вимог в частині основної суми заборгованості, стягнення 3 відсотків річних та інфляційних втрат є безпідставним. Тому позовні вимоги щодо стягнення 3% річних в сумі 448,15 грн. та індексу інфляції в сумі 585,66 грн задоволенню не підлягають.

Окремо слід зазначити, що в силу частини першої статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Нормами діючого ЦПК України передбачено, що позивач вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження. До закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.

За змістом статті 197 ЦПК України під час підготовчого судового засідання суд, окрім інших процесуальних питань заслуховує уточнення позовних вимог та розглядає відповідні заяви. Здійснює дії необхідні для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справи по суті.

Відповідно до пункту 1 статті 6 та 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) кожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.

Кожен, чиї права і свободи, викладені в цій Конвенції, порушуються, має право на ефективний засіб правого захисту у відповідному національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Право на судовий захист передбачено статтею 55 Конституції України, статте. 4 ЦПК України.

У низці рішень Європейського суду з прав людини, юрисдикцію якого в усіх питаннях, що стосуються тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод закріплено, що право на справедливий судовий розгляд може бути обмежено державою, лише якщо це обмеження не завдає шкоди самій суті права.

У справі Bellet v. France , Європейський Суд з прав людини зазначив, що стаття 6 параграфу 1 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданих національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права.

У рішенні по справі "Мірагаль Есколано та інші проти Іспанії" від 13 січня 2000 року та у рішенні по справі "Перес де Рада Каваніллес проти Іспанії" від 28 жовтня 1998 року Європейський Суд з прав людини вказав, що надто суворе тлумачення внутрішніми судами процесуальної норми позбавило заявників права на доступ до суду і завадило розгляду їхніх позовних вимог. Це визнане порушенням пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

Водночас, встановлення обмежень доступу до суду повинно застосовуватися з певною гнучкістю і без надзвичайного формалізму, воно не застосовується автоматично і не має абсолютного характеру, перевіряючи його виконання, слід звертати увагу на обставини справи.

В даному випадку справа розглядається у порядку спрощеного провадження. На переконання суду, позивач не був позбавлений права уточнити позовні вимоги, збільшити або зменшити розмір позовних вимог, обмеження чи надмірний формалізм судом не застосовувалися.

У разі відмови в задоволенні позову судові витрати не стягуються.

Керуючись ст. 4, 5, 6, 12, 81, 141, 258-259, 263-265, 273 Цивільного процесуального кодексу України, Законом України Про житлово-комунальні послуги , суд

У Х В А Л И В:

У задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про стягнення заборгованості за комунальні послуги - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Донецького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Сторони по справі:

Позивач: Публічне акціонерне товариство Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірська ТЕС ПАТ Центренерго , розрахунковий рахунок НОМЕР_3 в АТ Ощадбанк м. Києва, МФО 300465, ЄДРПОУ 22927045, адреса знаходження: Донецька область, Бахмутський район, м. Світлодарськ;

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ;

Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_5 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 .

Рішення ухвалено в судовому засіданні 07 лютого 2022 року. Вступну та резолютивну частини рішення оголошено 07 лютого 2022 року. Повний текст рішення складено та підписано суддею 09 лютого 2022 року.

Суддя Л.В. Шевченко 09.02.2022

Дата ухвалення рішення09.02.2022
Оприлюднено11.02.2022
Номер документу103074603
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення заборгованості за комунальні послуги

Судовий реєстр по справі —219/11003/21

Рішення від 26.05.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 09.05.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 24.04.2023

Цивільне

Дружківський міський суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 18.02.2022

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Рішення від 09.02.2022

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Рішення від 07.02.2022

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 02.02.2022

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 26.01.2022

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 20.01.2022

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Шевченко Л. В.

Ухвала від 17.01.2022

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Шевченко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні