Рішення
від 01.02.2022 по справі 910/13822/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

01.02.2022Справа № 910/13822/21

За позовом Акціонерного товариства "Чернігівобленерго";

до Північне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України;

про визнання недійсним та скасування рішення.

Суддя О.В. Мандриченко

Представники:

Від позивача: Ширай К. А., адвокат, ордер серії ЧН № 095586 від 17.08.2021;

Від відповідача: Плигаль І.Ю., уповноважена особа.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство "Чернігівобленерго" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення № 60/52-р/к від 24.06.2021.

В обґрунтування заявлених вимог, позивач посилався на протиправність прийняття оскаржуваного рішення та невідповідність його чинному законодавству.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.08.2021 року відкрито провадження у справі № 910/13822/21 та вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого засідання.

05.10.2021 до суду засобами поштового зв`язку від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого він заперечує проти позовних вимог, просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

18.10.2021 до суду засобами поштового зв`язку від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній заперечував проти обставин, викладених відповідачем у своєму відзиві.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.12.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу № 910/13822/21 до судового розгляду по суті на 11.01.2022 р.

У судовому засіданні 11.01.2022 оголошувалась перерву в слуханні справи по суті до 01.02.2022.

Під час розгляду спору по суті 01.02.2022 представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 01.02.2022 проти позовних вимог заперечував, у задоволенні позову просив відмовити.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ

Рішенням адміністративної колегії Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 60/52-р/к від 24.06.2021 у справі № 02-05/03-2018 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу :

1. визнано, що акціонерне товариство Чернігівобленерго (вул. Гонча, 40, м. Чернігів, 14000; ідентифікаційний код юридичної особи 22815333) у період з 01.01.2017 по 31.12.2018 займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами в територіальних (географічних) межах Чернігівської області та м. Славутича Київської області, де розташовані належні ПАТ Чернігівобленерго місцеві (локальні) електромережі, як таке, що не мало на цьому ринку жодного конкурента.

2. визнати дії акціонерного товариства Чернігівобленерго , які унеможливили вступ товариства з обмеженою відповідальністю ЕНЕРГО-ГАЗ (вул. Чорногірська, 17/14, м. Київ, 01103; ідентифікаційний код юридичної особи 36520832) та дочірнього підприємства ПРОФІТ ХАБ Чернігівської регіональної торгово-промислової палати (вул. Ринкова, буд. 7, м. Чернігів, 14000; ідентифікаційний код юридичної особи 41697846) на ринок постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом в межах Чернігівської області у період з 06.11.2017 по 28.11.2018 та полягали в ненаданні ТОВ ЕНЕРГО -ГАЗ та ДІЇ ПРОФІТ ХАБ в установлений законодавством термін двох примірників, підписаних та скріплених печаткою договорів про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами ПАТ Чернігівобленерго , а також вимаганні від ТОВ ЕНЕРГО -ГАЗ та ДІЇ ПРОФІТ ХАБ додаткових документів, непередбачених пунктом 5 Порядку доступу постачальників електричної енергії за нерегульованим тарифом до місцевих (локальних) електричних мереж, затвердженим постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 29.10.2010 № 1421, порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50 та пунктом 7 частини другої статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції , у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами в територіальних (географічних) межах Чернігівської області та м. Славутича Київської області, де розташовані належні ПАТ Чернігівобленерго місцеві (локальні) електромережі, шляхом створення перешкод доступу на ринок постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом в межах Чернігівської області вищевказаним продавцям (постачальникам) електричної енергії.

За порушення, вказане в пункті 2 результативної частини цього рішення, накладено на акціонерне товариство Чернігівобленерго штраф у розмірі 68 000 (шістдесят вісім тисяч) грн.

Позивач не погоджується з висновками адміністративної колегії Північного міжобласного територіального відділення, звернувся до Господарського суду м. Києва на підставі статі 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" з позовом про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Північного міжобласного територіального відділення № 60/52-р/к від 24.06.2021, з підстав порушення та неправильного застосування відповідачем норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини першої статті 60 Закону заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення.

Відповідно до статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" рішення (витяг з нього за вилученням інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим Антимонопольного комітету України, головою територіального відділення Антимонопольного комітету України інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі), розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень надається для виконання шляхом надсилання або вручення під розписку чи доведення до відома в інший спосіб.

Оскільки матеріалами справи підтверджується, що рішення № 60/52-р/к позивач отримав 29.06.2021 р., останній звернувся до господарського суду з позовом про скасування оспорюваного рішення в межах строку, визначеного Законом України "Про захист економічної конкуренції".

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог, зважаючи на наступне.

Відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 5 березня 2002 року № 49-р, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 1 квітня 2002 року за № 317/6605 (із змінами) (далі - Методика), здійснено дослідження становища ПАТ Чернігівобленерго на ринку послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами в територіальних (географічних) межах Чернігівської області та м. Славутича Київської області, де розташовані належні ПАТ Чернігівобленерго місцеві (локальні) електромережі.

Відповідно до пункту 3.1. Методики об`єктами аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є: суб`єкт господарювання; група суб`єктів господарювання; конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб`єктом (суб`єктами) господарювання.

Відповідно до частини першої статті 8 Закону України Про ринок електричної енергії господарська діяльність з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерської діяльності, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця провадиться на ринку електричної енергії за умови отримання відповідної ліцензії.

Згідно з частиною другою статті 8 Закону України Про ринок електричної енергії ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерської діяльності, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця затверджуються Регулятором (відповідно до пункту 72 частини першої статті 1 вказаного Закону Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг) (далі - НКРЕКП).

Відповідно до частини третьої статті 8 Закону України Про ринок електричної енергії ліцензія на провадження господарської діяльності з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачу, трейдерської діяльності, здійснення функцій оператора ринку та гарантованого покупця видається Регулятором.

До 01 січня 2019 року ПАТ Чернігівобленерго здійснювало діяльність на підставі ліцензії із передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, виданої постановою НКРЕ від 17.08.2005 № 663 (зі змінами, внесеними постановою НКРЕКП від 24.12.2015 № 3045). Територією здійснення ліцензованої діяльності ПАТ Чернігівобленерго є Чернігівська область та м. Славутич Київської області в межах розташування місцевих (локальних) електричних мереж, що перебувають у його власності (далі - Ліцензія на передачу електроенергії).

Постановою НКРЕКП від 13.11.2018 № 1434 Ліцензію на передачу електроенергії анульовано (пункт 2 постанови) та видано ПАТ Чернігівобленерго ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Чернігівської області та м. Славутич Київської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) ПАТ Чернігівобленерго , та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно із законодавством) (пункт 1 вказаної постанови).

Ця постанова набрала чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набрали чинності з 01 січня 2019 року.

Постановою НКРЕКП від 11.06.2019 № 1029 внесені зміни до постанови НКРЕКП від 13.11.2018 № 1434 щодо заміни у назві ПАТ Чернігівобленерго абревіатури ПАТ на абревіатуру АТ .

Відповідно до пункту 3.1. Методики об`єктом аналізу відповідача у справі № 02-05/03-2018 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу є суб`єкт господарювання, який з 01.01.2017 по 01.01.2019 здійснював діяльність на ринку послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами - ПАТ Чернігівобленерго ; конкретний товар (продукція, роботи, послуги) - послуги з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами.

Часовими межами ринку визначено період з 01.01.2017 до 01.01.2019 (період дії Ліцензії на передачу електроенергії ПАТ Чернігівобленерго ), тобто проміжок часу, протягом якого залишались незмінними структура ринку, співвідношення попиту та пропозицій на ньому.

У рішенні №60/52-р/к було встановлено, шо ПАТ Чернігівобленерго є єдиним суб`єктом господарювання, який надає послугу з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами в територіальних (географічних) межах Чернігівської області та м. Славутич Київської області (в межах території розташування мереж).

Основними бар`єрами вступу на ринок послуг з передачі електричної енергії (місцевими) локальними електричними мережами є обмеження, пов`язані з необхідністю наявності у власності об`єктів електроенергетики (електричних станцій, підстанцій, мереж, призначених для розподілу електричної енергії від магістральної мережі та/або електричної станції до споживача) та необхідністю отримання ліцензії на здійснення діяльності з передачі електричної енергії (місцевими) локальними електричними мережами.

Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України Про захист економічної конкуренції суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.

Відповідачем встановлено, що ПАТ Чернігівобленерго в період з 01.01.2017 по 31.12.2018 було єдиним суб`єктом господарювання, який надавав послуги з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами в територіальних (географічних) межах Чернігівської області та м. Славутич Київської області (в межах території розташування його мереж).

У ході розгляду справи № 02-05/03-2018 встановлено, що ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом, на підставі постанови НКРЕКП від 13.07.2017 № 910 Про видачу ліцензій з постачання електричної енергії, зокрема ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ .

З метою здійснення господарської діяльності з постачання електричної енергії, ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ уклало договори про купівлю-продаж електричної енергії зі структурними одиницями ПАТ Укрнафта НГВУ Чернігівнафтогаз та ПАТ Укрнафта Гнідинцівський газопереробний завод (від 28.09.2017 № 6/20-ЕЕ/13-МТР та № 7/20-ЕЕ-МТР відповідно).

ДП ПРОФІТ ХАБ мало намір здійснювати господарську діяльність з постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом, згідно з постановою НКРЕП від 27.12.2017 № 1455, та уклало договір купівлі-продажу електричної енергії з Чернігівською регіональною торгово-промисловою палатою 25.07.2018 № 25/07/4р.

Відповідно до пункту 5 Порядку доступу для укладення договору про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами між ПНТ та електропередавальною організацією ПНТ мав надати відповідній електропередавальній організації такі документи:

- заяву щодо укладення договору про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами із зазначенням місцезнаходження та банківських реквізитів заявника;

- довідку про наявність у постачальника електричної енергії за нерегульованим тарифом укладеного договору (укладених договорів) про купівлю-продаж електричної енергії із споживачем (споживачами), у тому числі з відкладальною обставиною, та/або довідку про наявність у постачальника електричної енергії за нерегульованим тарифом власних об`єктів споживання електричної енергії на території здійснення ліцензованої діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами електропередавальної організації;

- копію ліцензії на право здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом;

- копію ліцензії на право здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії (у разі передачі електричної енергії власного виробництва, крім випадків, коли відповідно до законодавства України суб`єктам господарювання дозволяється здійснювати діяльність з виробництва електричної енергії без ліцензії);

- копію належним чином оформленої довіреності на право укладати договори особі, яка уповноважена підписувати договори.

Пунктом 6 Порядку доступу визначено, що при укладенні договору про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідна електропередавальна організація не має права вимагати від постачальника електричної енергії за нерегульованим тарифом документи, які не передбачені пунктом 5 Порядку доступу .

Пунктом 7 Порядку доступу визначено, що упродовж п`ятнадцяти робочих днів з дня отримання від ПНТ усіх документів, передбачених пунктом 5 цього порядку, відповідна електропередавальна організація мала надати ПНТ два примірники підписаного та скріпленого печаткою договору про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами.

У разі надання ПНТ не всіх документів, передбаченихпунктом 5 цього порядку, заява ПНТ не розглядалася, про що відповідна електропередавальна організація впродовж трьох робочих днів повідомляла заявника у письмовій формі.

Підпунктом 10 пункту 2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 25 червня 2017 року № 932 (далі - Ліцензійні умови), ліцензіат з розподілу електричної енергії повинен укладати договори, які є обов 'язковими для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови цих договорів.

Безпідставна відмова ПАТ Чернігівобленерго в укладанні Договору про передачу з ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ може бути розцінена, як порушення цих ліцензійних умов (мова оригіналу).

Слід зазначити, що ПАТ Укрнафта провело у 2017 році процедуру відбору постачальника електричної енергії на 2018 рік. За результатом проведеної процедури ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ здобуло право здійснювати постачання електричної енергії структурним одиницям ПАТ Укрнафта , а саме: НГВУ Чернігівнафтогаз та Гнідинцівський газопереробний завод.

Проте, дії ПАТ Чернігівобленерго , які полягали у створенні перешкод доступу на ринок постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом для ТОВ ЕНЕРГО- ГАЗ , призвели до того, що структурні одиниці ПАТ Укрнафта були змушені закуповувати електричну енергію у іншого постачальника (ТОВ ЕНЕРГОТРЕЙД ГРУП ), цінова пропозиція якого була дорожчою ніж пропозиція ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ .

У разі закупівлі електроенергії структурними підрозділами ПАТ Укрнафта у заявника, сума зекономлених коштів за період з листопада 2017 року по червень 2018 року склала б понад 2,2 млн. грн.

Сектором НКРЕКП у Чернігівській області у серпні 2018 року було проведено позапланову виїзну перевірку дотримання Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії ПАТ Чернігівобленерго (акт від 14.08.2018 № 283).

У ході проведення зазначеної перевірки Сектором НКРЕКП в Чернігівській області було встановлено, що дії ПАТ Чернігівобленерго щодо надання відмови ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ в укладенні договору на передачу електричної енергії своїм листом від 06.11.2017 № 19/6594 з порушенням встановлених пунктом 7 Порядку термінів, а також відмови в укладенні з ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ договору на передачу електричної енергії за причиною відсутності копії ліцензії на право здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом (в той час, як постачальник надав копію постанови НКРЕКП про видачу ліцензії ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ від 13.07.2017 № 910), є такими що не відповідають діючим нормативно правовим документам, що свідчить про порушення пункту 2.2 Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії щодо здійснення ліцензованої діяльності, а саме пункту 7 Порядку доступу постачальників електричної енергії за нерегульованим тарифом до місцевих (локальних) електричних мереж, затвердженого постановою НКРЕ від 29.10.2010 № 1421, в частині створення перешкод ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ у здійсненні ним постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом.

Постановою НКРЕКП від 30.11.2018 № 1589 НКРЕКП, у результаті розгляду 30 листопада 2018 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта позапланової перевірки дотримання ПАТ Чернігівобленерго Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, зобов`язало ПАТ Чернігівобленерго укласти з ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ договір про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами, про що у строк до 20 січня 2019 року письмово повідомити НКРЕКП та Сектор НКРЕКП у Чернігівській області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів.

У лютому 2019 року Сектором НКРЕКП у Чернігівській області було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ПАТ Чернігівобленерго вимог законодавства у сфері енергетики, а саме постачання електричної енергії (акт від 19.02.2019 № 45).

У ході проведення вказаного заходу Сектором НКРЕКП встановлено, що вимога підпункту 2 пункту 2 постанови НКРЕКП від 30.11.2018 № 1589 ПАТ Чернігівобленерго виконана вчасно і в повному обсязі.

Товариство листом від 18.01.2019 № 47/534/01-13 повідомило НКРЕКП та Сектор НКРЕКП у Чернігівській області, що ПАТ Чернігівобленерго було підготовлено та відправлено постачальнику ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ на підпис проект договору про передачу електричної енергії мережами, який підписано з боку Товариства.

29.11.2018 між ПАТ Чернігівобленерго та ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ укладено Договір № 14/П про передачу електричної енергії мережами ПАТ Чернігівобленерго .

Під час розгляду територіальним відділенням справи № 02-05/03-2018, ДП ПРОФІТ ХАБ 26.07.2018 звернулось до ПАТ Чернігівобленерго із заявою щодо укладення договору про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами. До заяви були додані наступні документи:

- довідка про наявність укладеного договору купівлі-продажу електроенергії;

- копія витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних-осіб підприємців;

- копія витягу з реєстру платників ПДВ;

- копія Статуту;

- копія Протоколу № 4 від 30.09.2017 р. про створення ДП ПРОФІТ ХАБ , про призначення директора ДП;

- копія постанови НКРЕП про видачу ліцензії;

- копія наказу про призначення директора;

- відомості.

ПАТ Чернігівобленерго листом від 31.07.2018 № 19/4268 повідомило ДП ПРОФІТ ХАБ , що через відсутність повного пакету документів, заяву ДП ПРОФІТ ХАБ залишено без розгляду: відсутня копія ліцензії на право здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом.

Натомість, як було зазначено вище, згідно з розділом ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 835-VDI визначено, що до 1 січня 2019 року набуття здобувачем ліцензії права на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, відбувається з дня оприлюднення прийнятого органом ліцензування рішення про видачу ліцензії на його офіційному веб-сайті.

Отже, набуття здобувачами ліцензії права на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, що підлягає ліцензуванню, відбувається з дня оприлюднення НКРЕКП прийнятих нею рішень про видачу ліцензії на своєму офіційному веб-сайті www.nerc.gov.ua. Паперове підтвердження такого права не передбачено законом (лист НКРЕКП до АМКУ від 20.02.2018 № 1671/28/7-18).

Відповідно до статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Згідно з пунктом 7 частини другої статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається створення перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) чи усунення з ринку продавців, покупців, інших суб`єктів господарювання.

Відповідно до пункту 2 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції є зловживання монопольним (домінуючим) становищем.

За умов існування конкуренції на цьому ринку, ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ та ДП ПРОФІТ ХАБ , мали б змогу відмовитись від послуг ПАТ Чернігівобленерго та звернутись до інших суб`єктів господарювання з метою отримання послуги з передачі електричної енергії місцевим (локальними) електричними мережами.

Однак, ПАТ Чернігівобленерго - єдиний торговельний партнер ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ та ДП ПРОФІТ ХАБ , стосунків з яким неможливо уникнути, його експлуатуюча поведінка завдавала шкоди інтересам ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ , ДП ПРОФІТ ХАБ та споживачам електричної енергії, слабка позиція яких використовувалась на власну користь ПАТ Чернігівобленерго через відсутність альтернативних джерел отримання послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами.

З метою захисту власних бізнес-інтересів на ринку постачання електричної енергії, ПАТ Чернігівобленерго , зловживаючи монопольним (домінуючим) становищем на ринку з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами, створювало перешкоди доступу постачальників електричної енергії на ринок постачання електричної енергії шляхом встановлення дискримінаційних умов придбання послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами в межах здійснення ліцензованої діяльності ПАТ Чернігівобленерго .

Крім того, такі дії ПАТ Чернігівобленерго позбавляли суб`єктів господарювання (споживачів електричної енергії) права вільного вибору постачальника електричної енергії на конкурентних засадах, як це передбачено чинним законодавством.

Суд погоджується з висновками відповідача, що дії публічного акціонерного товариства Чернігівобленерго , які унеможливили вступ ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ та ДП ПРОФІТ ХАБ на ринок постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом в межах Чернігівської області у період з 06.11.2017 по 28.11.2018 та полягали в ненаданні ТОВ ЕНЕРГО-ГАЗ та ДП ПРОФІТ ХАБ в установлений законодавством термін двох примірників, підписаних та скріплених печаткою договорів про передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами ПАТ Чернігівобленерго , а також вимаганні від ТОВ ЕНЕРГО- ГАЗ та ДП ПРОФІТ ХАБ додаткових документів, непередбачених пунктом 5 Порядку доступу, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та пунктом 7 частини другої статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції .

Відповідно до ст. 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи; не доведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права. Порушення або неправильне застосування норм процесуального права може бути підставою для зміни, скасування чи визнання недійсним рішення тільки за умови, якщо це порушення призвело до прийняття неправильного рішення.

Підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є порушення органом АМК України процедурних правил у розгляді справи про порушення конкурентного законодавства або при проведенні ним перевірки додержання суб`єктом господарювання конкурентного законодавства лише у випадках, коли відповідне порушення унеможливило або істотно ускладнило з`ясування фактичних обставин, що мають значення для прийняття правильного рішення у справі.

Згідно вимог статей 73, 76, 77 та 79 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення № 60/52-р/к від 24.06.2021 прийнято з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, з повним з`ясуванням та доведенням обставин, які мають значення для справи, а також з відповідністю висновків, викладених у рішенні, обставинам справи.

З огляду на наведене позовні вимоги відхиляються повністю, а судові витрати у справі покладаються на позивача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Враховуючи зібрані докази по справі, пояснення представників сторін та керуючись статтями 129, 232, 236-241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду відповідно до п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України подається до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд міста Києва протягом 20 (двадцяти) днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 08.02.2022 р.

Суддя О.В. Мандриченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення01.02.2022
Оприлюднено14.02.2022
Номер документу103136731
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/13822/21

Постанова від 04.07.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 29.06.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 26.06.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 28.04.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 21.02.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Рішення від 01.02.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 07.12.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 30.08.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні