ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2022 року ЛуцькСправа № 140/11553/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Костюкевича С.Ф.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Харвест Агро до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару та картки відмови у прийнятті митної декларації, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Харвест Агро (далі - ТзОВ Харвест Агро , позивач) звернулося до суду з позовом до Волинської митниці (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару № КТ-UA205000-0029-2021 від 03.09.2021 та картки відмови у прийнятті митної декларації № UA205140/2021/01572 від 13.09.2021, зобов`язання повернути надміру сплачене мито у розмірі 18 521,71 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25.08.2021 на митному посту Луцьк позивач подав до митного оформлення попередню митну декларацію (далі - МД) типу ЕЕ№205140/2021/34517, в якій визначив код товару згідно УКТ ЗЕД 8708709990 гусениця до трактора нова , митна вартість -355 812,62 грн. 26.08.2021 позивачем було подано ВМД UA205140/2021/036993, в якій вказано назву товару гумометалеві гусениці для гусеничного трактора Challenger, нові - 2 шт. виготовлені у вигляді замкнутої суцільної гумової стрічки армованої металом та ниткою, арт. 655-1826 DuraBuilt, що призначені для використання як частина ходової системи трактора. Позивачем було визначено код товару згідно УКТ ЗЕД 8708709990. Окрім того, 26.08.2021 було проведено огляд товару про що складено акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу, де вказано, що під час огляду виявлено дві нові гусениці гумометалеві.
Відповідач не погодився з заявленим кодом УКТ ЗЕТ товару та прийняв рішення про визначення коду товару від 03.09.2021 року №KT-UA205000-0029-2021, згідно якого товар був класифікований за кодом УКТ ЗЕД 4016995290, на підставі чого прийнято картку відмови у прийняті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA205140/2021/01572.
Як наслідок , позивач з метою випуску товару у вільний обіг та зменшення збитку від затримки випуску товару здійснив декларування товару згідно вищевказаних документів та сплатив мито у розмірі 10% від митної вартості товару у розмірі 36 702,29 грн . , хоча за поданою митною декларацією слід було сплатити 18 180,58 грн. (5 % від митної вартості товару) .
Позивач не погоджується із карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA205140/2021/01572 від 13.09.2021 та рішенням № КТ-UA205000-0029-2021 від 03.09.2021 про визначення коду товару, з посиланням, що відповідач надав опис товару, який не відповідає дійсності та фактичним характеристикам товару, тому просить визнати їх протиправними та скасувати.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 20.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін суддею одноособово.
В поданому до суду відзиві на позовну заяву від 15.11.2021 №457/7.3-10-14 відповідач позов не визнав, просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваних рішення та картки. Зазначає, що згідно до ст. 1 Закону України Про митний тариф України від 19 вересня 2013 року №584-VII встановлено, що Митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів. З метою забезпечення єдиного тлумачення 4 застосування УКТЗЕД в Україні запроваджено Пояснення до УКТЗЕД, побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів версії 2012 року і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, затверджені наказом ДФС України від 09.06.2015 №401 Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності .
Відповідно до п.2 Розділу III Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщаються через митний кордон України, затвердженого наказом МФУ від 30.05.2012 року №650 посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів.
26.08.2021 року декларантом ТзОВ Харвест Агро подано ВМД №UA205140/2021/036993, згідно якої до митного контролю та оформлення заявлено товар гусениця до трактора (нова) є елементом ходової частини трактора, виготовлена у вигляді замкнутої суцільної гумової стрічки армованої металом та ниткою, призначена для переміщення (руху) трактора за рахунок забезпечення зчеплення з поверхнею, рівномірного розподілу ваги трактора для зменшення тиску на грунт (при надмірно зволожених грунтах), розмір 4570x920x460мм - 2 шт. артикул 655-1826 Торговельна: Camoplast Виробник : Camoplast, USA, країна виробництва: USA . При цьому, позивачем згідно гр. 33 Код товару вказаної ВМД, пред`явлений товар класифіковано за кодом 8708709990 згідно з УКТЗЕД (ставка мита 5%).
Вказує, що за результатами опрацювання запиту відділом УМПКМВ та МТР ЗЕД було прийняте рішення про визначення коду товару від 03.09.2021 № KT-UA205000-0029-2021, відповідно до якого вищезазначений товар класифіковано за кодом 4016995290 згідно з УКТЗЕД (ставка мита 10%).
Відповідач стверджує, що в зоні діяльності Волинської митниці митне оформлення гусениць гумових слід здійснювати в товарній позиції 4016 УКТЗЕД, яка має назву Інші вироби з вулканізованої гуми, крім твердої . До цієї товарної позиції включаються всі вироби з вулканізованої гуми (крім твердої гуми), не включені до попередніх товарних позицій цієї групи або інших груп. Гумові вироби, що монтуються на шасі, фартухи і покриття педалей б автомобілях, гальмові блоки, щитки від бруду та педальні блоки для велосипедів та інші частини і приладдя для транспортних засобів, літальних апаратів або суден розділу XVII класифікуються в товарній позиції 4016 УКТЗЕД.
29.11.2021 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій позивач не погодився із доводами відзиву з мотивів, вказаних у позовній заяві.
Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
ТзОВ Харвест Агро на підставі контракту № 02/04/2021 від 02.04.2021 придбало у ТОВ Мінг Польща товар: гусениця до трактора (нова), розмір 4570x920x460мм - 2 шт. артикул 655-1826, торговельна: Camoplast, виробник: Camoplast, USA, країна виробництва: USA.
25.08.2021 ТзОВ Харвест Агро подало на митному посту Луцьк до митного оформлення МД типу ЕЕ№205140/2021/34517, де попередньо визначило код товару згідно УКТ ЗЕД 8708709990 гусениця до трактора нова
26.08.2021 позивачем подано ВМД UA205140/2021/036993, в якій вказано назву товару гумометалеві гусениці для гусеничного трактора Challenger, нові - 2 шт. виготовлені у вигляді замкнутої суцільної гумової стрічки армованої металом та ниткою, арт. 655-1826 DuraBuilt, що призначені для використання як частина ходової системи трактора, а також визначено код товару згідно УКТ ЗЕД 8708709990. Також 26.08.2021 було проведено огляд товару про що складено акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу, де вказано, що під час огляду виявлено дві нові гусениці гумометалеві.
За наслідками здійснення контролю митної вартості товару Волинською митницею 03.09.2021 прийнято рішення про визначення коду товару № KT-UA205000-0029-2021, яким код товару № 1 в графі 33 митної декларації визначено 4016995290, та винесена картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA205140/2021/01572 від 13.09.2021 із зазначенням підстав: ч.7 ст. 69 МКУ, вимоги п. 14 розділу ІІІ Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, зареєстрованого МУЮ 02.07.2012 за № 1085/21397 , тобто неможливість здійснення митного оформлення товарів через порушення правил їх класифікації (невиконання декларантом вимог статті 69 МКУ) та проведення митним органом за результатами контролю самостійної класифікації товарів відповідно до рішення про визначення коду товару згідно з УКТЗЕД № КТ-UA205000-0029-2021 від 03.09.2021.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 та ч. 2 статті 69 Митного кодексу України (далі також - МК України), товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
Положеннями статті 67 МК України визначено, що УКТ ЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Указом Президента України від 17 травня 2002 року № 466/2002 Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів Україна приєдналась до вказаної системи.
Згідно п. а статті 3 Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів (дата підписання: 14 червня 1983 року), що є частиною національного законодавства, Договірна Сторона Конвенції зобов`язується, що її митно-статистичні номенклатури будуть відповідати Гармонізованій системі з моменту набуття чинності справжньої Конвенції по відношенню до цієї Сторони. Тим самим вона зобов`язується по відношенню до своєї номенклатури митних тарифів і статистичної номенклатури: використовувати всі товарні позиції і субпозиції Гармонізованої системи, а також цифрові коди, що відносяться до них, без яких-небудь доповнень або змін; застосовувати основні правила класифікації для тлумачення Гармонізованої системи, а також всі примітки до розділів, груп і субпозицій і не змінювати об`єм розділів, груп, товарних позицій і субпозицій Гармонізованої системи; дотримуватись порядку кодування, прийнятий в Гармонізованій системі.
Відповідно до п. 1, 2, 3, 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД додатку до Закону України Про Митний тариф України від 19 вересня 2013 року №584-VII, класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:
Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
(a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
У разі коли згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати;
(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів (ч. 1 статті 246 МК України).
В силу приписів ч. 3 статті 318 МК України митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.
Відповідно до статті 248 Митного кодексу України митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Засвідчення органом доходів і зборів прийняття товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів на них до митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відбитків відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
За правилами ч. 1 та ч. 6 статті 264 МК України, митна декларація реєструється та приймається органом доходів і зборів у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою органу доходів і зборів, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій.
В силу положень ч. 3-5 статті 69 МК України товари на вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари.
Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Таким чином, у випадку виникнення у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару суперечностей щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Разом з тим, порядок роботи відділу митних платежів (далі також - ВМП), підрозділу митного оформлення (далі також - ПМО) та митного поста під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, прийняття попередніх рішень про класифікацію товарів та рішень про визначення коду товару, здійснення митних процедур, пов`язаних з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - товари), порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами митного органу при вирішенні питань класифікації товарів, а також здійснення оформлення та реєстрації рішень, надання звітності та інші питання роботи ВМП, ПМО, митного поста у напрямі класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД регламентовано Порядком роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 30 травня 2012 року № 650 (далі також - Порядок № 650).
За визначенням п. 3 розділу І вказаного Порядку класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачених Законом України Про Митний тариф України (далі - Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.
Контроль правильності класифікації товарів - перевірка правильності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД під час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення.
Посадова особа ПМО чи митного поста згідно з цим Порядком здійснює контроль правильності класифікації товарів під час проведення процедур митного контролю та оформлення товарів (пункт 5 Порядку І розділу).
В ході дослідження матеріалів справи судом встановлено, що Волинською митницею прийнято рішення про визначення коду товару від КТ-UA205000-0029-2021 від 03.09.2021, яким визначив код УКТ ЗЕД: 4016995290 імпортованого товару: гусениця до трактора (нова), розмір 4570x920x460мм - 2 шт. артикул 655-1826, торговельна: Camoplast, виробник: Camoplast, USA, країна виробництва: USA. При цьому, позивач визначив код такого імпортованого товару УКТ ЗЕД: 8708709990.
У своєму відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що приймаючи оскаржуване рішення про визначення коду товару, він виходив з наступного.
Товарна позиція 8708 має назву Частини та пристрої моторних транспортних засобів товарних позицій 8701-8705 . Згідно Пояснень до товарної позиції 8708, до цієї товарної позиції включаються частини і пристрої до моторних транспортних засобів товарних позицій 8701-8705 за умови, що такі частини і пристрої відповідають двом таким вимогам:
- вони повинні бути ідентифіковані як придатні для використання винятково чи переважно з вищезгаданими транспортними засобами;
- вони не повинні виключатися положеннями Приміток до Розділу XVII.
Суд погоджується із вказаними твердженнями суб`єкта владних повноважень, з огляду на наступне.
Згідно з ч. 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Статтею 1 Закону України Про митний тариф України від 19 вересня 2013 року №584-VII встановлено, що Митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Указом Президента України №466/2002 від 17,05.2002 Про приєднання до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів Україна приєдналась до вказаної системи.
Згідно із ст.8 Митного кодексу України Державна митна справа здійснюється на основі виключних повноважень органів доходів і зборів України щодо здійснення державної митної справи, при цьому, статтею 68 цього ж Кодексу визначено, що ведення УКТЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, з порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2, 3 Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 428, УКТ ЗЕД є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України Про Митний тариф України , що використовується для цілей тарифного та інших видів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, ведення статистики зовнішньої торгівлі та здійснення митного оформлення товарів.
УКТ ЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації з урахуванням Комбінованої номенклатури Європейського Союзу.
З метою забезпечення єдиного тлумачення 4 застосування УКТЗЕД в Україні запроваджено Пояснення до УКТЗЕД, побудовані на основі Пояснені до Гармонізованої системи опису та кодування товарів версії 2012 року і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, затверджені наказом ДФС України від 09.06.2015 №401 «Про затвердження Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності» .
Ст.67 МК України визначено, що Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири зкаїси), товарної підпозицїї (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорїї (десять знаків).
Згідно з вимогами ч.ч. 1, 2 ст. 69 МК України, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
Відповідно до п.2 Розділу ПІ Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщаються через митний кордон України, затвердженого наказом МФУ від 30.05.2012 року №650 (далі - Наказ №650) посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів. Обсяг контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів при митному оформленні, визначається на основі результатів застосування системи управління ризиками.
Згідно з вимогами правила 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень, положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації.
26.08.2021 року посадовою особою митного поста Луцьк ОСОБА_1 було направлено запит №036993 до управлінням митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД, щодо вирішення складного випадку класифікації товару «Гусениця до трактора (нова) являється елементом ходової частини трактора, яка включає в себе підвіску та гусеничний рушій (рушій складається з гусениці, ведучого колеса (зірочки), кареток, шо балансують ролики І натяжний амортизаційний пристрій). Виготовлена у вигляді замкнутої суцільної гумової стрічки армованої металом та ниткою. Призначена для переміщення (рух) трактора за рахунок забезпечення зчеплення з поверхнею, рівномірного розподілу ваги трактора для зменшення тиску на грунт (при надмірно зволожених грунтах), розмір 4570х920х460мм-2 шт, артикул 655-1826 Торговельна: Camoplast. Виробник : Camopiast. Країна виробництва: USA» , заявленого до митного оформлення за МД від 26.08.2021 року № UA205140/2021/036993 за кодом 8708 70 99 90 згідно з УКТЗЕД (стазка мита 5%), де імпортером та декларантом товару є ТзОВ «ХАРВЕСТ-АГРО» (код ЄДРПОУ 41398158).
За результатами опрацювання запиту відділом УМІЖМВ та МТР ЗЕД було прийняте рішення про визначення коду товару від 03,09,2021 № KT-UA205000-0029- 2021, відповідно до якого вищезазначений товар класифіковано за кодом 4016 99 52 90 згідно з УКТЗЕД (ставка мита 10%),
Товарна позиція 8708 має назву «Частини та пристрої моторних транспортних засобів товарних позицій 8701-8705» .
Згідно Пояснень до товарної позиції 8708, до цієї товарної позиції включаються частини і пристрої до моторних транспортних засобів товарних позицій 8701-8705 за умови, що такі частини і пристрої відповідають двом таким вимогам:
- вони повинні бути ідентифіковані як придатні для використання винятково чи переважно з вищезгаданими транспортними засобами;
- вони не повинні виключатися положеннями Приміток до Розділу XVII.
Приміткою 2 (а) до Розділу XVII визначено, що терміни «частини» та «частини і пристрої» не застосовуються до таких виробів, як з`єднання, шайби і аналогічні вироби з будь-якого матеріалу (що класифікуються відповідно до матеріалу, з якого вони вироблені, або в товарній позиції 8484), а також інших виробів з вулканізованої гуми, крім твердої гуми (товарна позиція 4016), незалежно від того, можуть чи не можуть вони бути ідентифіковані як вироби, призначені для товарів цього розділу. Це означає, що класифікація виробів з вулканізованої гуми, які є частинами товарів, що включаються до розділу XVII, здійснюється в товарній позиції 4016 УКТЗЕД.
Згідно опису графи 31 МД від 26.08.2021 № UA205140/2021/036993, гусениця до трактора (нова) являється елементом ходової частини трактора. Гусениця виготовлена у вигляді замкнутої суцільної гумової стрічки армованої металом та ниткою. Призначена для переміщення (руху) трактора за рахунок забезпечення зчеплення з поверхнею, рівномірного розподілу ваги трактора для зменшення тиску на грунт.
Ходова частина трактора включає в себе підвіску та гусеничний рушій (рушій складається з гусениці, ведучого колеса (зірочки), кареток, що балансують ролики і натяжний амортизаційний пристрій).
Враховуючи технічні характеристики, гусениця до трактора є виробом з гуми, класифікація якого здійснюється в товарній позиції 4016 УКТЗЕД згідно з Приміткою 2 (а) до Розділу XVII.
Посилання позивача на висновок експертів № 2768 від 11.10.2021, виконаний на замовлення ТзОВ Харвест Агро приватним підприємством АС Експерт , про те, що гумометалеві гусениці для трактора Challenger , які перевозились через митний кордон позивачем за митною декларацією № UA205140/2021/051562 відносяться за УКТЗЕД до товарної позиції 8708 із зазначенням у резулятивній частині висновку (правило 3а), що саме ця товарна позиція більш конкретно описує товар у порівнянні із найменуванням товарних позицій, що дають більш загальний опис в УКТЗЕД, тому слід відносити до вищевказаної товарної позиції, суд до уваги не приймає, оскільки згідно ст. 1 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським союзом від 27.06.2014 та ст. 68 Митного Кодексу України щодо класифікації та кодування товарів згідно УКТЗЕД відповідно до дослідженого судом листа Держмитслужби від 06.05.2021 № 116-4 до митниць Регламенти Європейського Союзу (ст. 39-40) чітко зазначають, що гусениці з вулканізованої гуми, посилені вбудованими з металевими прутиками та сталевими дротами, використовуються, наприклад, на будівельних машинах, снігоочисних або с/г машинах , де металеві деталі служать лише для посилення та направлення колії слід відносити такий товар саме до товарної позиції 40169991 , а відтак він сплачується митом в розмірі 10% від митної вартості товару в розмірі 36 702,29 грн., що вірно зазначено відповідачем. При цьому суд приймає до уваги, що в поданих позивачем до митної декларації документах підтверджується, що гусениці для гусеничного трактора Challenger , які переміщувалися позивачем через митний кордон України згідно контракту, специфікації та фактури відносяться до ходової системи трактора, складаючись з гуми з вбудованими в ній металевими прутиками (дротами), маючи зовнішню поверхню з виступами (грунтозачепами) і використовуються в гусеничних тракторах для покращення прохідності по ґрунтовому покриттю зі зменшенням показників тиску на ґрунт для використання на полях, тобто в сільськогосподарських машинах.
Згідно з ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Згідно положень статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частинами 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, оскаржуване рішення про визначення коду товару та картка відмови у прийнятті митної декларації є законними, скасуванню не підлягають, а тому суд відмовляє у задоволенні позовних вимог.
Серед критеріїв оцінювання судом рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, є принцип законності, що закріплений у ч.2 ст.19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.
Судом також приймається до уваги, що відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Судом не підтвердилися обставини щодо порушення відповідачем прав та інтересів позивача, а позивачем не надано суду належних доказів на підтвердження позовних вимог.
Таким чином, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку про безпідставність позовних вимог та відмову в задоволенні позову.
Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, суд
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства Харвест Агро до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару та картки відмови у прийнятті митної декларації, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2022 |
Оприлюднено | 14.02.2022 |
Номер документу | 103138487 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні