ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
17 січня 2022 року м. Ужгород№ 260/7181/21 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Іванчулинця Д.В.,
при секретарі судового засідання - Костелей І.Ф.,
за участі сторін та осіб, які беруть участь у розгляді справи:
представника позивача - Петрецького С.І.,
представника відповідачів - Крупи-Газуди М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Закарпатагротехніка» (вул. Можайського, буд. 9, кв. 25, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 41930284) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ ВП 44106694), Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
У відповідності до ч. 3 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 17 січня 2022 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено та підписано 24 січня 2022 року.
25 листопада 2021 року, Товариство з обмеженою відповідальністю Закарпатагротехніка (далі - позивач) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), яким просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати рішення від 26 травня 2021 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю Закарпатагротехніка (код ЄДРПОУ 41930284) та як наслідок в Системі електронного адміністрування ПДВ відносити відображення показника реєстрації суми ПДВ (сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) у сумі 139 163,00 грн.;
2) розгляд справи провести за правилами спрощеного позовного провадження;
3) вирішити питання розподілу сплаченого судового збору (а.с.1-6).
Позовні вимоги обґрунтовані наступним. Позивач є суб`єктом господарювання та провадить господарську діяльність на підставі державної реєстрації юридичної особи проведеної 08 лютого 2018 року. Починаючи з 01 березня 2018 року позивач зареєстрований, як платник податку на додану вартість. В липні 2021 року при поданні Декларації з податку на додану вартість за червень 2021 року позивачеві стало відомо, що платник - Товариство з обмеженою відповідальністю Закарпатагротехніка у червні 2021 року не був платником ПДВ, тобто відповідачами по справі було анульовано реєстрацію позивача, як платника ПДВ. Фактично відповідачем було прийнято рішення про скасування реєстрації товариства платником податку на додану вартість на підставі підпункту г , пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України, а саме: як особи, яка протягом 12 послідовних податкових місяців подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Однак, станом на 26 травня 2021 року у позивача в Системі електронного адміністрування ПДВ відображався показник реєстрації суми ПДВ у розмірі 139 163,00 грн.. Відповідно, позивач вважаючи дії відповідачів щодо прийняття рішення про анулювання реєстрації останнього, як платника податку на додану вартість - протиправними, а відповідне рішення таким, що підлягає скасуванню. У зв`язку чим він і звернувся до суду.
26 листопада 2021 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін (а.с.28, 29).
20 грудня 2021 року до суду від Головного управління ДПС у Закарпатській області надійшов відзив на позовну заяву, згідно змісту якого останній заперечує проти позовних вимог та просить суд відмовити позивачеві в задоволенні позову повністю.
17 січня 2022 року до суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву, згідно змісту якого останній заперечує проти позовних вимог та просить суд відмовити позивачеві в задоволенні позову повністю.
У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі з мотивів наведених у позовній заяві та просив суд задовольнити позов повністю.
Представник відповідачів у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог повністю з мотивів наведених у письмових відзивах на позовну заяву та просила суд відмовити в задоволенні позову повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Закарпатагротехніка знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Закарпатській області, ДПС у місті Ужгороді з 09 лютого 2018 року. Платником податку на додану вартість ТОВ Закарпатагротехніка було зареєстроване 01 березня 2018 року.
26 травня 2021 року Головним управлінням ДПС у Закарпатській області прийнято рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ Закарпатагротехніка за № 132 по причині подання податкових декларацій з податку на додану вартість протягом періоду з травня 2020 року по квітень 2021 року з показниками, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість надіслано позивачу 31 травня 2021 року рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення за адресою: м. Ужгород, вул. Можайського, буд.9, кв. 25 та повернуто за закінченням терміну зберігання 05 липня 2021 року.
Відповідно п.42.4 ст.42 Податкового кодексу України датою вручення платнику податків документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.
А отже, відповідно п.42.2. ст,42 Податкового кодексу України, рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ Закарпатагротехніка №132 від 26 травня 2021 року вважається належним чином врученими, про що свідчить рекомендоване повідомлення №8800027126745 про вручення поштового відправлення.
Підстави винесення вищезазначеного рішення.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регламентовано Податковим кодексом України.
Так, відповідно до п. 41.1. ст. 41 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, його територіальні органи.
Відповідно до п. 36.5 статті 36 ПК України, відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених Кодексом або законами з питань митної справи.
Основні принципи функціонування Системи електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - СЕА ПДВ) визначено ст.200 1 Податкового кодексу України та регламентовано Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 із змінами і доповненнями (далі - Порядок № 569).
СЕА ПДВ забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:
- суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;
- суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200 1 .3 статті 200 1 цього Кодексу:
Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу.
Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.
Платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування (далі - ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРГІН) на суму податку (SHaкл), обчислену за такою формулою:
?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ??НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ, де:
?НаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
?Митн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу опера тором поштового зв`язку, експрес-перевізником;
?ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200 1.2 цієї статті.
Під час розрахунку показника ?ПопРах враховується сума коштів:
а) вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку у системі електронного адміністрування податку відповідно до статті 95 цього Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов`язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку;
б) у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України в рахунок погашеним заборгованості з податку. При цьому для поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов`язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що обліковується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, до виконання в повному обсязі за коригуючими реєстрами.
Порядок та строки врахування таких сум у системі електронного адміністрування податку встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Не враховуються в обрахунку показника ?ПопРах суми, зараховані на рахунки платників у системі електронного адміністрування податку з:
а) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання сільськогосподарських товарів/послуг (крім зернових та технічних культур та продукції тваринництва, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу);
б) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання зернових та технічних культур, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу;
в) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу.
?Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу.
Показник ?Овердрафт щокварталу (протягом перших шести робочих днів такого кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців станом на дату такого перерахунку, були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком.
Платникам податку, які станом на 1 січня 2016 року зареєстровані платниками податку на додану вартість менш як 12 звітних (податкових) місяців, а також платникам, зареєстрованим платниками податку на додану вартість після 1 січня 2016 року, - таке збільшення здійснюється протягом перших шести робочих днів кварталу, що настає за кварталом, в якому строк такої реєстрації досягає 12 звітних (податкових) місяців.
?НаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
?Відшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу;
?Перевищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку показників ?НаклОтр та ?НаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників ?НаклОтр, ?НаклВид та ?Митн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року.
Під час обрахунку суми ?Накл також використовуються показники, визначені пунктами 34, 34 1 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу.
Сума ?Накл платника, реорганізованого шляхом приєднання, злиття, перетворення, сформована на момент державної реєстрації припинення юридичної особи, використовується під час обрахунку суми ?Накл правонаступника такого платника податку.
Сума ?Haкл платника, реорганізованого шляхом поділу (з якого здійснюється виділ), сформована на момент державної реєстрації припинення юридичної особи такого платника (державної реєстрації створення юридичної особи правонаступника), використовується під час обрахунку суми ?Накл правонаступника такого платника податку пропорційно до отриманої частки майна згідно з розподільчим балансом.
Єдиний реєстр податкових накладних функціонує відповідно до ст. 201 ПК України Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою кабінеті Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) зі змінами та доповненнями.
Отже, починаючи з дати запровадження системи електронного адміністрування ПДВ, а саме з 1 липня 2015 року, реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних здійснюється в межах реєстраційної суми, яка обчислюється за формулою. З урахуванням встановлених обставин та наведених вимог ПК України формування реєстраційного ліміту здійснюється програмою системи електронного адміністрування ПДВ в автоматичному режимі шляхом застосування відповідної формули передбаченою Податковим кодексом України.
Із норм ПК України та Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 № 1177) (далі - Порядок № 569) вбачається, що центральним елементом системи електронного адміністрування ПДВ є рахунки. Зокрема, Порядок № 569 визначає рахунок в СЕА ПДВ як рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов`язань з податку.
Кошти на рахунку призначені для виконання вичерпного кола завдань та є гарантією, що фінансовий стан платника податку дозволяв йому належним чином виконати податковий обов`язок із нарахування та сплати податку на додану вартість до державного бюджету.
Тобто, відповідно до п. 201.10 cm. 201 ПК України платник податку має право зареєструвати в ЄРПН податкову накладну та/або розрахунок коригування до податкової накладної, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ, обчисленого відповідно до п. 200 1 .3 cт. 200 1 Податкового кодексу України.
Процедури скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за формою № 6-РПДВ здійснюється відповідно до пункту 5.10 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233 (зі змінами).
Порядок та випадки анулювання реєстрації платника податку на додану вартість закріплені в статті 184 ПК України, а безпосередньо процедура реєстрації та анулювання реєстрації платника податку на додану вартість визначено Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014р. №1130, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2014р. за № 1456/26233 (чинного на момент виникнення правовідносин).
Згідно п. 184.3 ст. 184 ПК України контролюючий орган анулює реєстрацію особи як платника податку, що подав заяву про анулювання реєстрації, якщо встановить, що він відповідає вимогам п. 184.1 ст. 184 ПК України.
Відповідно до пп. "г" п. 184.1 ст.184 Податкового Кодексу України - особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість (далі - ПДВ) та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Згідно з п.п.5.2 розділу 5 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.
Рішення про анулювання реєстрації згідно з підпунктом "г" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт "г" пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що:
- не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця;
- включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації.
Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних(далі - ЄРПН) за період з 01 травня 2020 року по 30 квітня 2021 року відсутня інформація щодо складених або отриманих податкових накладних при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг ТОВ "ЗАКАРПАТАГРОТЕХНІКА" (КОД ЄДРПОУ 41930284).
Згідно баз даних Головного управління ДПС у Закарпатській області ТОВ "ЗАКАРПАТАГРОТЕХНІКА" (КОД ЄДРПОУ 41930284) 16 лютого 2021 року подано податкову декларацію з податку на додану вартість за січень 2021 року, в якій відображено рядок 7 коригування податкових зобов`язань - зменшення обсягу постачання (без податку на додану вартість) в сумі 692083 грн. та зменшення суми податку на додану вартість в сумі 138417 грн. Дане зменшення відбулось за рахунок реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних, а саме :
1. Розрахунок коригування №1 від 29.01.2021 року зареєстрований 31.01.2021 до ПН №1 від 22.03.2019 року (причина коригування - повернення товару або авансових платежів);
2. Розрахунок коригування №2 від 29.01.2021 року зареєстрований 01.02.2019 до ПН №1 від 24.04.2019 року (причина коригування - повернення товару або авансових платежів);
3. Розрахунок коригування №3 від 29.01.2021 року зареєстрований 01.02.2019 до ПН №2 від 25.04.2019 року (причина коригування - повернення товару або авансових платежів).
Якщо у періоді, за який визначається встановлений для реєстрації обсяг постачання товарів/послуг, продавцю було повернуто раніше поставленні ним товари/послуги, або у разі повернення продавцем суми попередньої оплати за такі товари/послуги, то обсяги повернення вираховуються із загального обсягу постачання товарів/послуг, що встановлений для реєстрації.
Згідно із розділами V та XX ПК України до оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставкою 7 і 14 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.
Повернення товару або авансових платежів не підпадає під визначення термінів постачання товарів , яке передбачено пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 ПК України, постачання послуг пп. 14.1.185 п. 14.1 ст. 14 ПК України.
Згідно поданої податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2020 року, яка подана до Головного управління ДПС у Закарпатській області 17 січня 2021 року відображено рядок 16.1 значення рядка 21 попереднього звітного податкового періоду в сумі 746 грн. Дане від`ємне значення згідно поданого платником Додатку 2 до податкової декларації з податку на додану вартість сформовано за вересень 2018 року в сумі 696 грн., лютий 2019 року 50 грн.
Щодо вимоги про відображення показника реєстраційної суми ПДВ.
Згідно баз даних Головного управління ДПС у Закарпатській області в системі електронного адміністрування ПДВ станом на 26 травня 2021 року рахується сума ліміту 139163,88 грн. Дана сума сформована за рахунок сум податку за отриманими платником податкових накладних зареєстрованих в ЄРПН.
Поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування за період з моменту реєстрації по 26 травня 2021 року відсутнє.
Повернення суми ліміту сформованого за рахунок сум податку за отриманими платником податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН при анулюванні ПДВ чинним законодавством не передбачено.
Відповідно до пункту 200 1 .8. ПК України після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку псі додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.
Відповідно до вимог статті 200 1 .8 Податкового кодексу України, після анулювання реєстрації платника податків залишок коштів на його рахунку в СЕА ПДВ перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.
На час розгляду справи по суті, ТОВ Закарпатагротехніка зареєстроване платником ПДВ повторно з 01 серпня 2021 року на підставі реєстраційної заяви платника ПДВ за формою № 1-ПДВ від 19 липня 2021 року (індивідуальний податковий номер платника ПДВ 419302807016).
Відповідно до п. 8 Порядку № 569 у разі повторної реєстрації особи платником ПДВ йому відкривається новий електронний рахунок.
Крім того, нормами ст. 201 1 Податкового кодексу України та Порядком № 569, не визначено порядку відкриття електронного рахунку або поновлення закритого рахунку суб`єкта господарювання, реєстрацію платником ПДВ якого було анульовано.
Суд звертає увагу на те, що сума реєстраційного ліміту це не грошові кошти на рахунку, а є лише показником в системі СЕА ПДВ, обчисленим за формулою визначеною пунктом 200 1 .3 статті 200 1 ПК України на яку позивач мав право зареєструвати ПН/РК в ЄРПН.
Отже, сума реєстраційного ліміту (показник в системі СЕА ПДВ) у розмірі 139163,00 грн. було занулено у зв`язку з проведенням 01 серпня 2021 року повторної реєстрації ТОВ Закарпатагротехніка платником ПДВ, оскільки це не грошові кошти, а показник в СЕА ПДВ.
Суд звертає увагу на ту обставину, що СЕА ПДВ працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до cт. 200 1 ПК України та Порядку № 569 і не допускає ручного втручання в її роботу.
Також, відповідно до правової позиції стосовно функціонування СЕА ПДВ, яку висловив Касаційний адміністративний суд у складі Верховного суду в постанові від 01 липня 2020 року у справі № 640/13478/19.
Так, розглядаючи питання щодо необхідності коригування показників в СЕА ПДВ Верховний суд вказав, що коригування реєстраційного ліміту грошових зобов`язань в СЕА ПДВ здійснюється із застосуванням спеціальної формули, яка не підлягає коригуванню в ручному режимі .
Таким чином, вбачається, що протиправні дії/бездіяльність з боку ДПС по відношенню до позивача відсутні.
Також, відповідно до статей 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діють у межах повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, здійснення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України), що є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (пункт 71.1. статті 71 ПК України).
Суд не повинен перебирати на себе передбачені законом повноваження податкового органу без обумовлення врахування податкового законодавства, та виходити за межі повноважень й не діяти як суд, встановлений законом, у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (рішення ЄСПЛ у справі Сокуренко і Стригун проти України ).
Даний правовий висновок підтверджується Верховним Судом в постанові від 27.08.2019 у справі №540/2077/18.
Згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються.
Враховуючи вищенаведене, контролюючий орган діяв в межах визначених чинним законодавством. Дана пропозиція підтримана Постановою Верховного Суду від 15 травня 2019 року справа №825/1496/17 ...Рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, за загальним правилом, не можна визнати неправомірними якщо вони ґрунтуються на законі, чинному на момент прийняття відповідного рішення таким суб`єктом.
Відповідний висновок ґрунтується на положеннях статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підсумовуючи викладене, Суд визнає, що відповідачу при реалізації владних управлінських функцій необхідно застосовувати ту норму права, яка була чинною на момент прийняття спірних рішень, що було дотримано контролюючим органом в межах цих правовідносин .
Відповідно до п. 73 рішення Європейського Суду з прав людини від 19 червня 2001 року у справі Звежинський проти Польщі Суд зазначив що, розглядаючи питання, які мають загальний інтерес, органи державної влади повинні діяти коректно і дуже послідовно (рішення у справі Беєлер проти Італії від 5 січня 2000 року). Крім того, як охоронець громадського порядку держава має моральне зобов`язання бути взірцевою, вона повинна стежити за тим, щоб такими були й державні органи, що захищають публічний порядок.
Така практика Європейського Суду з прав людини узгоджується з положенням ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до якої, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Це означає, що на ДПС України як і на будь який інший орган державної влади розповсюджується принцип імперативності права: дозволено все, що закріплено у законі . Натомість, на платників податків розповсюджується протилежний принцип - диспозитивності права: дозволено все, що не заборонено у законі .
У зв`язку з вищенаведеним Головне управління ДПС у Закарпатській області при винесенні оскаржуваного Рішення діяло в межах та спосіб встановлений чинним законодавством України, не порушуючи права платника податків та правомірно прийняло рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 26 травня 2021 року за № 132, а відтак, у задоволенні позовних вимог Товариству з обмеженою відповідальністю «Закарпатагротехніка» слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 205, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Закарпатагротехніка» (вул. Можайського, буд. 9, кв. 25, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 41930284) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ ВП 44106694), Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяД.В. Іванчулинець
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2022 |
Оприлюднено | 14.02.2022 |
Номер документу | 103140594 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні